Научная статья на тему 'USING INFORMATION TECHNOLOGIES IN MODERN EDUCATION SYSTEMS, TECHING PHYSICS SUBJECT'

USING INFORMATION TECHNOLOGIES IN MODERN EDUCATION SYSTEMS, TECHING PHYSICS SUBJECT Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
13
3
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Ученый XXI века
Область наук
Ключевые слова
ИНФОРМАЦИОННЫЕ ТЕХНОЛОГИИ / МУЛЬТИМЕДИА / ДИСТАНЦИОННОЕ ОБУЧЕНИЕ / ЭЛЕКТРОННЫЕ КНИГИ / ЗАКОНЫ ДВИЖЕНИЯ / ЯВЛЕНИЯ СВЕТА / АТОМЫ / ЭЛЕМЕНТАРНЫЕ ЧАСТИЦЫ / ЯДЕРНЫЕ РЕАКЦИИ

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Имомова Ш.М., Авлёқулова Г.Ш.

В статье рассказывается об организации методов преподавания физики с помощью электронных образовательных ресурсов и информационных технологий.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

ОБУЧЕНИЕ ФИЗИКЕ В СОВРЕМЕННОЙ СИСТЕМЕ ОБРАЗОВАНИЯ С ПОМОЩЬЮ ИНФОРМАЦИОННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ

The article prezents using electron educational resourses and information technologies, about teaching phisic's methods developing have been telled.

Текст научной работы на тему «USING INFORMATION TECHNOLOGIES IN MODERN EDUCATION SYSTEMS, TECHING PHYSICS SUBJECT»

Педагогические науки УДК 378

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ ТИЗИМИДА АХБОРОТ ТЕХНОЛОГИЯЛАРИДАН

ФОЙДАЛАНИБ ФИЗИКА ФАНИНИ УЦИТИШ

Ш.М. Имомова1, Г.Ш. Авлёкулова2

Аннотация

Маколада электрон таълим ресурслари ва ахборот технологияларидан фойдаланиб физика фанини укитиш усулларини ташкиллаштириш хакида айтилган.

Калит сузлар: ахборот технологиялари, мультимедиа, масофадан таълим, электрон дарслик, харакат конунлари, моддалар тузулиши, ёруглик ходисалари, атомлар, элементар зарралар, ядро реакциялари.

Янги асрда биз сифат жихатидан тамомила янгиланган жамиятга, чукур интеграциялашган иктисодий маконга, ягона коммуникация ва ахборот тизимига кирган холда келжак сари шахдам кадамлар билан бормокдамиз. Бу анчагина тайёргарликни, билимни, савияни, иктидорни талаб килади. Босаётган кадамларимиз катъиятли, ишончли, зафарли булиши учун эса замонавий, бозор иктисоди шароитида ишлай оладиган, етук билимдон, юкори малакали кадрлар зарурдир. Юртбошимиз И.А Каримов таъкидлаганидек, К-ХУ-асрда маърифатли дунё вакиллари Бухорийлар, Фаргонийлар, Хоразмийлар, Берунийлар, Ибн Синолар, Улугбекларни канчалик иззат-икром килган булса ХХ1-асрда хам халкимиз, миллатимизга нисбатан ана шундай эхтиромни кулга киритишимиз керак. Уша даврда улуг аждодларимиз асос солган ва оламга донг таратган илмий мактабларни замонавий шаклда кайта тиклашимиз лозим. Бунга эса таълим-тарбия тизимини тубдан ислох килиш оркали эришиш мумкин.

Бугунги кун таълимининг асосий максадларидан бири замонавий таълим тизимида юкори сифатли технологияларни жорий этиб, электрон ресурслардан фойдаланган холда, таълим самарадорлигини ошириш ва таълим тизимини такомиллаштириш, таълим жараёнига ахборот ва коммуникация технологияларини кенг куламда жорий этишдан иборат.

Физика-энг кадимий фанлардан бири булиб, модда тузилиши, жисмларнинг харакат турлари, энергиялари ва узаро таъсирларини урганади. Шунингдек, табиий фанлар фойдаланиладиган табиат ходисаларининг умумий конуниятларини аниклайди.

Физика фани умумий таълим ва академик лицей хамда касб-хунар коллежларининг укув предмети булиб хисобланади. Талабалар бу фан билан танишиш мобайнида механикавий харакат конунлари, жисмларнинг харакати, бу харакатни юзага келтираётган сабаблар, жисмлар системасининг мувозанати конунларини, моддалар тузулишини, ёруглик ходисалари ва конунлари, атомлар хакидаги таълимот, элементар зарралар тузулиши, ядро реакциялари тугрисида маълумот олиб, профессионал билимини оширади. Бу фанни таълим методлари ва технологиялари ёрдамида талабаларга, таълим технологиялари ва методларидан фойдаланган холда, визуал тарзда етказиш хар бир педагогдан жуда катта маъсулиятни талаб килади.

Таълим беришда мультимедиа тизимлари ва масофавий укитиш методларидан фойдаланиш, физика фанини укитиш жараёнида талабаларга мавзуни мукаммал холатда, визуал тарзда етказиб бериш имконини яратади. Бугунги кундаги электрон таълим ресурсларини яратиш имконини берувчи педагогик дастурий таъминотларга куйидагилар киради: крп^, СогБе1аЬ,

1Имомова Шафоат Махмудовна - старший преподаватель кафедры информационных технологий, Бухарский государственный университет, Узбекистан.

2Авлёцулова Гулноза Шукруллаевна - учитель, Каганский колледж дошкольного обучения и обслуживания, Узбекистан.

Ученый XXI века • 2016 • № 4-3 (17)

Crocodile Physics, Crocodile Chemistry, Crocodile Technologi ва бошкалар. Бу электрон таълим ресурслари ёрдамида физика фанидан маърузаларни электрон шаклда тайёрлаш ва лаборатория машгулотларини Crocodile Chemistry дастурлари ёрдамида харакат конунлари, жисмларнинг харакати, бу харакатни юзага келтираётган ёки уни узгартираётган сабаблар каби мавзуларни лаборатория шароитида утиш, электрон лабораторияларда зарраларнинг узаро таъсирини текшириш ва заряди турлича булган катор янги элементар зарралар-мезонлар, гиперонлар ва бошкаларнинг, шунингдек нейтрал зарраларнинг куриш имконини беради. Таълимни бундай шаклда ташкил этилиши талабалар томонидан мавзуни кургазмали тарзда узлаштиришларига ёрдам беради.

Мультимедиа воситалари - бу аппарат ва дастурлар туплами булиб, у инсонга узи учун табиий булган жуда турли-туман мухитларни: товуш, видео, графика, матнлар, анимацияларни ишлатган холда компьютер билан мулокот килиш имконини беради. Таълим жараёнида мультимедиа технологияларининг кулланилиши утилаётган мавзуни тулик холатда кургазмали тарзда етказиб бериш имкониятини яратади. Физика фанидан электрон дарслик яратиш учун Corselab дастурининг имкониятлари жуда кенг. Бу дастур ёрдамида мавзуларни видеолавхалар шаклида курсатиш, харакатли элементлардан фойдаланган холда утиш имконини беради. Ёруглик ходисалари ва конунлари, ёругликнинг табиати, унинг модда билан узаро таъсирини видеолавхаларга олиб, унга матн ва анимацион эффектларни куйиб, электрон укув курсларини яратиш мумкин. Фанни укитиш жараёнида назорат ишларини шакллантириш ва уларни электрон шаклда талабалардан олиш учун Ispring дастуридан фойдаланиб, тестлар яратиш мумкин.

Фанни укитиш жараёнида масофавий таълим технологияларидан хам фойдаланиб, электрон укув курсларини яратиш имконияти мавжуд. Бугунги кунда виртуал таълим жараёнини бошкариш тизимларидан Atutor, Moodle, В1асквоа^, chamilo ва бошка тизимлар масофадан таълим бериш воситалари сифатида кулланилиб келинмокда. Бу тизимлар ёрдамида ташкил килинган электрон укув курслар фанни узлаштиришга, мустакил равишда таълим олишга ва уз устида ишлашга имкон яратади.

Мультимедиа сохасида 3D технологияларнинг кириб келиши бу сохада янги даврни бошлаб берди. "D" атамаси инглизча 'Утешюш" сузидан олинган булиб, "улчамлар" маъносини беради. Таъкидлаш жоизки, 3D технологияси тасвирни визуал ва товушли узатиб беришнинг дунёдаги энг илгор усулидир. Катта хажмли товуш ва видеотизимлари, шунингдек одамнинг бош кисмига урнатиладиган шлем ва кузойнак дисплейлар, "хид сезадиган" сичкончалар, бошкарувчи кулкоплар, кибернетик нимчалар симсиз интерфейс биргалигида ишлатилади. Бу тизим асосан физика, кимё, биология, медицина билан боглик булган таълим жараёнларида яхши самара беради. Элементар зарралар устида олиб бориладиган мураккаб жараёнларини кузойнак дисплейлар, 3D воситалари ёрдамида амалга ошириш жараёнлари буйича таълим бериш, укувчиларни мураккаб жараёнларни тушунишга самарали ёрдам курсатади.

Бугунги кунда талабаларга билим бериш жараёнида масофадан туриб укитиш жуда зарур воситалардан бири булиб, жахон микиёсида бу сохада катта ютукларга эришилмокда. Бунга мисол тарикасида Moodle системасида масофадан таълим беришни мисол килиб олиш мумкин. Moodle системаси бепул кенгайтирилган дастурий комплекс булиб, узининг функционал имкониятларига асосан кенг микиёсида масофавий таълим олувчиларга кулайликлар яратиб беради. Мамлакатимизнинг нуфузли олий таълим даргохларида бу системадан фойдаланиб таълим бериш жараёни йулга куйилмокда. Таълимнинг бу системаси мустакил таълим олишни, хар бир укув предметини мустакил урганиш имкониятини яратиб беради. Физика фанидан Moodle тизимида электрон укув курсини яратиш, шу фаннинг мустакил таълим топширикларини электрон курсларга жойлаштириш ва талабалардан электрон тарзда кабул килиб, тизим ёрдамида бахолаш талабаларни топширикларни мустакил равишда бажаришга ва жавоб вариантларини мобил телефонлар, смартфонлар оркали ва интернет тармоги оркали юбориш имконини беради.

Педагогические науки

Талабалар бу топширикларни ихтиёрий буш вактида бажариб юборишлари мумкин.

Педагогик таълим жараёнида электрон дарсликлардан, укув кулланмаларидан, электрон кургазмали материаллар, компютер графикаси(3D) имкониятларидан фойдаланиш таълим самарадорлигининг ошишига, малакали ракобатбардош кадрларнинг етишиб чикишига замин яратиб беради.

Фойдаланилган адабиётлар:

1. Karimov I.A. Barkamol avlod orzusi.-O'zbekiston milliy entsiklopediyasi.-: 2000.

2. Karimov I.A. Barkamol avlod-O'zbekiston taraqqiyotining poydevori. - Sharq, 1998.

3. Bugayev A. I. Metodika prepodovaniya fiziki v sredney shkole. -M: Prosvesheniye, 1981.

4. Узлуксиз таълим тизими учун укув адабиётларининг янги авлодини яратиш концепцияси. Тошкент-«Шарк».-2002.

5. Агеев В.Н. Электронная книга: Новое средство соц.коммуникации. М.: 1997

6. Исянов Р.Г., Шарипов Ш. ва б. Ахборот технологиялари. Методик кулланма. -Т.: ТДПУ, 2009.

7. Закирова Ф. Информационное обеспечение образовательного процесса и его структура // Педагогик таълим. - Ташкент, 2004. - №5. - С. 34-35.

© Ш.М. Имомова, Г.Ш. Авлёкулова, 2016

UDC378

USING INFORMATION TECHNOLOGIES IN MODERN EDUCATION SYSTEMS, TECHING PHYSICS SUBJECT

Sh.M. Imomova, G.Sh. Avlyokulova

Abstract. The article prezents using electron educational resourses and information technologies, about teaching phisic's methods developing have been telled.

Keywords: information technology, multimedia, distance learning, e-books, laws of motion, draws the phenomena of light, atoms, elementary particles, nuclear reactions.

© Sh.M. Imomova, G.Sh. Avlyokulova, 2016

УДК 378

ОБУЧЕНИЕ ФИЗИКЕ В СОВРЕМЕННОЙ СИСТЕМЕ ОБРАЗОВАНИЯ С ПОМОЩЬЮ ИНФОРМАЦИОННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ

Ш.М. Имомова, Г.Ш. Авлёкулова

Аннотация. В статье рассказывается об организации методов преподавания физики с помощью электронных образовательных ресурсов и информационных технологий.

Ключевые слова: информационные технологии, мультимедиа, дистанционное обучение, электронные книги, законы движения, взгляды, явления света, атомы, элементарные частицы, ядерные реакции.

© Ш.М. Имомова, Г.Ш. Авлёкулова, 2016

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.