Адабиёт:
1. Каримзода М. Баррасии робитаи мафхуми худ ва худкоромадй тах,сил бо пешрафти тах,сил дар донишомузй. - Техрон, 1380/2002.
2. Хдкбайн М. Фаслномаи Равоншиносй. - Техрон 1375/ 1997.
3. Bandura, A. Self efficacy mechanismin human agency. American psychologist, 37, (1982).
4. Bandura, A. Cognitive processes inmediating behavioral change , Journal of personality and social psychology, 35, 1996. Self efficacy mechanismin human agency Cognitive processes inmediating behavioral change self-efficacy: Toward a Unifying Theory of Behavioral Change, Psychological Reiev
5. Banduras A. Self-efficacy: Toward a Unifying Theory of Behavioral Change, Psychological Reiev, Vol. 84, No .2, 1997.
6. Pajares, F. Reviev of Educational Research, 1964.
7. Schultz, D. P& Schultz, S. E. Theories ofpersonality. Thamson-Wadworth (500), 2000.
САМОЭФФЕКТИВНОСТЬ КАК ПЕРВЫЙ ШАГ К РАЗВИТИЮ САМОАКТУАЛИЗАЦИИ
Статья посвящена самоэффективностью, как первый шаг к самоактуализации. Автор на основе психологического теория Алберта Бандура с уверенностью показывает успех ожидание и эффективность из частных человеческой деятельности.
Ключевые слова: самоэффективность, вера в эффективность, самоактуализация, развитие человека, психология человека.
SELF-EFFICACY AS A FIRST STEP TOWARDS THE DEVELOPMENT OF SELF-
ACTUALIZATION
Article is devoted to self-efficacy as a first step toward self-actualization. Author based on psychological theory Albert Bandura with confidence shows the success and effectiveness of the expectation of private human activity.
Key words: self-efficacy, belief in the efficacy, self-actualization, human development, human psychology.
Информация об авторе: Фараджзадех Зейнаб Бибалан, аспирант кафедры общей педагогики Таджикского государственного педагогического университета имени С. Айни, e-mail: [email protected]
Information about the author: Farajzadeh Zeinab Bibalan, post-gradute student of the chair of Genral Pedagogy, Tajik State Pedagogical University named after S. Aini
ИСТИФОДАИ НАЗАРИ МУТАФАККИРОН ДАР ДАРС^ОИ МАТЕМАТИКАИ СИНФ^ОИ ИБТИДОИ ДАР МАВЗУИ «ОМУЗИШИ НУМЕРАТСИЯ ДАР ДОИРАИ 100»
Бурбонов К- Т., Азимова М.
Донишгоуи давлатии Хуцанд ба номи академик Б. Гафуров
Барои баланд бардоштани маънавиёти хонанда ва пуркувват намудани корхои тарбиявй дар рафти дарс истифодаи панду андарзхои ниёгонамон ахамияти калон дорад. Пояи педагогикаи халкиро адабиёти классикй ташкил мекунад. Дар асархои бадеии классикй кувваи бузурги тарбиявй нихон аст, ки манбаи асосии корхои таълимиву тарбиявй дар мактабхо шуда метавонад. Аз ин ру, маводи таълимиро орй аз осори адибони классик тасаввур кардан мумкин нест. Имруз туфайли сохибистиклолии Точикистон имконияте фарохам омадааст, ки масъалахои хештаншиносй, тарбияи гурури миллй, намоиш додани хусни каломи модарй, мавкеи адабиёти классикй дар тарбияи одобу хислатхои хамидаи инсонй мавриди таълим карор гиранд.
Ба фикри мо, агар таълими адабиёти классикй хануз аз кадамхои аввали кудак дар мактаб ба рох монда шавад, аввалан онхо дар бораи бузургони миллат маълумот мегиранд, сониян бо осори онхо ошной пайдо карда, бо забони софи точикй харф
заданpо ёд мегиpанд, калима ва ибоpахои имpyз баpояшон дyшвоp фахмову дае^ас мегаpданд, ки ин хеле мухим аст.
^айд каpдан чоиз аст, ки баpои амалй намудани нуктахои баpнома сифати маводи интихобшуда хеле мухим аст. Маводи интихобшаванда бояд пеш аз хама мувофики синну соли бачагон бошад, ба та^ибаи хаётии онхо алоамандй дошта бачагон бояд мазмун ва мохияти онpо саpфахм pаванд, аз чихати мазмун содаю дастpас буда, баpои таpбияи хусни баён, баландшавии сатхи дониш,тамоюли таpбиявии даpс мусоидат каpда тавонад.
Интихоби маводи мувофик ва таъсиpбахш, ки талабагонpо ба вачд меоваpад, боиси шавковаp гаpдидани даpс ва сабаби хаматаpафа идpокy хазм намудани мазмун мешавад, хамчунин боиси ташаккули сифатхои мусбати шахсияти бачагон мегаpдад.
Аз мушохидахо баpмеояд, ки маводи баp хилофи педагогикаи халкй интихобшуда пайванди миллиpо гусаста, худшиносии миллиpо хаpоб мекунад ва ташаккули шахсияти бачаpо халалдоp месозад. Ин аст, ки даp таpбияи хаматаpафаи хонандагони хypдсол мавкеи адабиёту фаpханг, таъpихy маданияти халки точик басо мухим аст.
Даp таpбияи насли навpас истифодаи панду андаpзхои бyзypгони адабиёти классикии точик ахамияти калон доpад. Махз тавассути хислатхои хамидаи инсонй некй ва накyкоpй, хушахлокиву шиpинзабонй, инсондустиву мехнатдyстй, ватанхохиву хештаншиносй ташаккул ёфта, одамй бо меpоси бойи таъpихию фаpхангй, гузаштаву имpyзаи кишваpаш ошно мегаpдад.
Точикон аз гузаштагони хеш меpоси бою гаpонбахои адабй гиpифтаанд, ки саp то саpи онpо акидахои панду ахлокй фаpо гиpифтааст. Истифодаи акидахои панду ахлокии ниёгон имpyз хеле заpyp аст. Аз ин сабаб хаp як омyзгоp бояд аз ашъоpи ниёгон бохабаp бошаду хадди имкон онpо чун воситаи таpбияи насли навpас ба коp баpад.
Аз синфи якум саp каpда, ашъоpи ниёгон даp таълими фанни забони модаpй мавкеи махсус пайдо каpдааст. Муаллимони сохибкасбу эчодкоp аз он даp таълими фанхои дигаp низ, аз кабили табиатшиносиву математика, сypyдy мусикй ва Fайpа истифода мекунанд [3, с. 22].
Масалан, муаллимаи категоpияи олй Аминова Л.О. (21.04.1960 - 02.07.2008), ки даp мактаби тахсилоти хамагонии № 23-и нохияи Ч,аббоp Расулов фаъолияти коpй доpад, хануз аз давpаи таълими нyмеpатсияи дахй аз ашъоpи ниёгон васеъ истифода мебаpад. Тачpибаи коpи муаллима шоёни омухтану дастгиpист.
Бо максади омузишу мустхкамунии ададхои доиpаи дах муаллима аз ашъоpи ниёгон поpчахои назмиpо чудо намудааст, ки даp он ададхо бевосита иштиpок мекунанд ва даpки мазмун ба имкониятхои аклии хонандагон мувофикат мекунад.
Аз худ намудани поpчахои назмй даp даpси математика шавки маъpифатчyии хонандагонpо баланд баpдошта, баpои даp хотиpи онхо накш бастани адад мусоидат мекунад ва FOяхои баланди маънавии шеъp даp ташаккули сифатхои мусбй ва шахсиятхои кудакон имконият фаpохам оваpда, тамоили таpбиявии даpсpо баланд мебаpдоpад, ки максади асосии таълими ибтидой махз даp хамин ифода меёбад.
Даp даpсхои баъдина байтхои азхуднамудаи бачагон такpоp шуда, зимни ба Xисобгиpии мавзуъ ва максади даpс аз байтхои дигаp истифода намудан мумкин аст. Масалан, хангоми омузиши нyмеpатсияи ададхо аз 11 то 20 истифодаи абёти зеpин дypyст аст:
Он pyз, ки хафтсола будй, Чун гул ба чаман хавола будй. Акнун, ки ба чоpдах pасидй, Чун саpв ба авч саp кашидй, Fофил манишин на вакти бозист, Вакти хyнаp асту саpфаpозист.
Низомии Ганчавй
Баъди он ки омyзгоp мазмуни байтpо тавзех медихад, бачагон аз таpкиби он адади 14-pо чудо мекунанд ва зимни сухбат он пyppа тавсиф дода мешавад.
Даp синфи дуюм вакти омузиши нyмеpатсияи ададхои доиpаи 100 аз байтхои зиёде истифода бypдан мумкин аст. Масалан:
Агаp сад кух бояд канд пулод, Забун бошад ба дасти одамизод.
Низомии Ганчавй Агаp чилсолаpо илму адаб нест, Ба тахкикаш нашояд одамй хонд.
Носиpи Хисpав Ч,он даp тани маpди беадаб лаpзон аст, Сад чон бидихй, адаб хаpй, аpзон аст. Аз беадабй касе ба максад наpасид, Зеpо ки адаб точи саpи маpдон аст.
Абдypахмони Ч,омй [4, с 112-114]. Хднгоми омухтани чамъу таpхи шифохиву хаттй доиpаи 100 низ аз поpчахои панду насихати ниёгон истифода намудан дypyст аст. Масалан, даp вакти омузиши чамъ ва таpхи хаттй байти зеpинpо аз баp кунонида, аз ададхои таpкиби он ифода таpтиб дода, хал каpдан манфиатбахш аст.
Сухан к-y зи сию дандон бичаст, Ба сию ду гуши дил даpнишаст. Наояд дигаpбоpа аз маpдyмон Сухан к-аз дахон часту тиp аз камон.
Абyшакypи Балхй
Омyзгоp мазмуни байтpо чунин шаpх медихад: Сухани гуфташуда хеле тез пахн мешавад. Он мисли тиpи аз камон беpyнpафта аст, ки пас гиpифта намешавад. Баpои хамин хам пеш аз сухан pондан, аввал ба он андешидан лозим аст, ки боиси озоpи касе нагаpдем.
Аз байт адади 32^о чудо каpда чунин ифода таpтиб дода ичpо намудан ва дypyстиашpо санчидан дypyст аст:
32+32 = 64 64-32 = 32 32-32 = 0. Мисли хамин байтхои мазкyppо низ истифода бypдан дypyст аст: Айб аст, ки даp хyнаp накушй, Сад айб ба як хyнаp напушй. Сохибхyнаpе, ки ботамиз аст, Даp дидаи маpдyмон азиз аст.
Дилолй
Бо сад сол як дуст н-ояд ба даст, Ба як pyз душман тавон каpд шаст.
Асадии Тусй Сад боp бадй каpдию pахми ту наомад, Хубй чй бадй дошт, ки як боp накаpдй.
Бедил
Даp синфхои сеюм ва чоpyм бо максади хотиpмон гаpдонидани катоpи ададхои натypалй ва таъмин намудани тамоюли таpбиявии даpс истифодаи байтхои мазкyp дypyст аст [3]:
^p кучо pохатест сад pанч аст, Зеpи pанч андаpyн дусад ганч аст.
Саной
Бyзypгй саpосаp ба гyфтоp нест, Дусад гуфта як ними киpдоp нест.
Фиpдавсй
Як неши забони таънаангез, Бадтар зи хазор ханчари тез.
А. Тусй
Дазорсола рах аст аз ту то мусулмонй, Дазор соли дигар то ба хадди инсонй.
Мавлавй Илмат ба амал чу ёр гардад, ^адри ту яке хазор гардад.
Х,илолй
Пароканда лашкар наояд ба кор, Дусад марди чангй бех аз сад хазор.
Фирдавсй Боадабро адаб сипох бас аст, Беадаб бо хазор касс танхост.
Шахиди Балхй
Хдмин тарик, адабиёти классикй неруи тавонои таълимию тарбиявй дошта, дар тарбияи хаматарафаи насли наврас накши мухим мебозад. Истифодаи панду андарзхои адибони классик дар дарсхои математикаи синфхои ибтидой дарсро пурсамар намуда, дар ташаккули шахсияти кудакон хиссагузорй менамояд.
Адабиёт:
1. Амонов Р. Очерки эчодиёти даханакии Кулоб (дар асоси материалхои фолклори Сари Хосор). - Душанбе: Нашриёти Академияи фанхои РСС Точикистон, 1963. - 345 с.
2. Асрорй В., Амонов Р. Эчодиёти даханакии халки точик. - Душанбе: Маориф, 1980. - 303 с.
3. Бурхонов Т. Истифодаи маводи шавковар ва ашъори ниёгон дар таълими математикаи синфхои ибтидой. - Хучанд, 2001.- 43 с.
4. Бурхонов Т. Курси махсус аз фанни методикаи таълими математикаи синфхои ибтидой. - Хучанд: Нури маърифат, 2014. - 160 с.
5. Рахимов Б., Нуров А. Педагогикаи этникй ва халкии мардуми точик. Душанбе: Шарки озод, 2008. - 296 с.
ИСПОЛЬЗОВАНИЕ ПЕДАГОГИЧЕСКИХ ВЗГЛЯДОВ ТВОРЧЕСКИХ МЫСЛИТЕЛЕЙ НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ В НАЧАЛЬНЫХ КЛАССАХ НА ТЕМУ «ИЗУЧЕНИЕ
НУМЕРАЦИИ В ПРЕДЕЛАХ 100»
На основе опыта методистов и передовых учителей ясно, что для более глубокого изучения математики в начальных классах мы рекомендуем на уроках использовать педагогические взгляды творческих мыслителей на урока математики для учащихся начальных школ, учащиеся получают образование не только по математике но и по философии, логики, литературе, истории и ряд других наук.
Ключевые слова: образование, дидактика, воспитание, школа, поэт, поэзия, числа.
USE OF PEDAGOGICAL SIGHTS OF CREATIVE THINKERS AT MATHEMATICS LESSONS IN INITIAL CLASSES ON A THEME: «STUDYING OF NUMBERING WITHIN 100»
On the basis of experience of methodologists and the advanced teachers clearly that for deeper studying of mathematics in initial classes we recommend to use at lessons pedagogical sights of creative thinkers at a lesson of mathematics for pupils of elementary schools, pupils get education not only on the mathematician but also on philosophy, logicians, the literature, stories and a number of other sciences.
Key words: formation, didactics, education, school, the poet, poetry, numbers.
Сведения об авторах: Бурханов Курбонбой Турсунраджабович, кандидат педагогических наук, доцент кафедры методики обучения начальных классов Худжандского государственного университета имени академика Б. Гафурова, e-mail: [email protected]
Азимова Машхурахон Худжаевна, преподаватель кафедры методики обучения начальных классов Худжандского государственного университета имени академика Б. Гафурова
Information about the authors: Burhanov Kurbonboj Tursunradzhbovich, PhD of pedagogical sciences, the senior lecturer of chair of a technique of training of initial classes, Khujand State University named after academician B. Ghafurov
Azimov Mashhurahon Hudzhaevna, the teacher of chair Techniques of training of initial classes, Khujand State University named after academician B. Ghafurov
ЭТНОКУЛЬТУРНЫЕ СТЕРЕОТИПЫ В ОБУЧЕНИИ НЕМЕЦКОМУ ЯЗЫКУ
Сайфулоева З., Сайфуллаев Х. Г., Каршиева Г. Г.
Таджикский государственный педагогический университет имени С. Айни Кургантюбинский государственный университет имени Н. Хусрава
Для эффективного обучения иностранному языку в языковом вузе необходимы характеристика лингвокультурных стереотипов страны изучаемого языка и определение их роли в формировании социокультурной компетенции, необходимой для межкультурного общения. Знание этих стереотипов регулирует межкультурное взаимодействие коммуникантов, позволяет сравнивать, анализировать и отличать стереотипные образы-представления о стране изучаемого языка, об отдельных наций, представления о различных ситуациях их поведения от конкретных реальных ситуаций межкультурного общения, с учетом индивидуальных особенностей коммуникантов. Важным умением в социокультурной компетенции является способность варьировать свое поведение в зависимости от конкретной ситуации общения [1, с. 24].
Системно-деятельностный подход нацелен на развитие личности, на формирование гражданской идентичности, указывает и помогает отследить ценностные ориентиры, которые встраиваются в новое поколение стандартов образования [2]. Чтобы возник у обучающихся познавательный интерес, надо их столкнуть с «преодолимой трудностью», то есть, создать проблемную ситуацию, чтобы решить её, выполняются учебные действия, на этом этапе надо создать ситуацию успеха. Знакомство на занятиях по практике межкультурного общения с авто- и гетеростереотипными образами - представлениями народа страны изучаемого языка, с авто- и гетеростереотипами образами-представлениями своей нации, раскрытие причин формирования подобных стереотипных представлений, а также степень их правдивости должны способствовать, во-первых, культурной самоидентификации обучающихся, во-вторых, более глубокому пониманию чужой культуры, ее особенностей, традиций и обычаев, что создает благоприятные условия для достижения тех или иных целей межкультурного общения [1, с. 31].
Для определения представления студентов языкового факультета о стране изучаемого языка был проведен опросник со обучающимся III курса немецких отделений факультетов иностранных языков трех вузов, где проводилось опытно-экспериментальное обучение: ТГПУ, ТГИЯ и РТСУ.
Уровень представления студентов о стране изучаемого языка (в %)
Вопросы анкеты ЭГ КГ
Адекватн. Неадекват. Адекватн Неадекват.
1 В каком континенте находится ФРГ? 88,2 11,8 61,1 38,9
2 Как называется столица ФРГ? 88,5 11,5 60,3 39,7
3 Какие национальности проживают в ФРГ? 61,2 37,9 41,5 58,5
4 Какие страны участвовали во Второй 53,4 46,6 27,1 72,9