Научная статья на тему 'УМУМТАЪЛИМ МАКТАБЛАРИНИНГ ТАСВИРИЙ САНЪАТ ТЎГАРАК МАШҒУЛОТЛАРИДА НАТЮРМОРТ ИШЛАШ ТЕХНОЛОГИЯСИ'

УМУМТАЪЛИМ МАКТАБЛАРИНИНГ ТАСВИРИЙ САНЪАТ ТЎГАРАК МАШҒУЛОТЛАРИДА НАТЮРМОРТ ИШЛАШ ТЕХНОЛОГИЯСИ Текст научной статьи по специальности «Науки о Земле и смежные экологические науки»

CC BY
234
29
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
тўгарак / мураббий / ўқитувчи / ўқувчи / маҳорат / гуруҳ / ёруғ-соя / акварель / бўёқ / натюрморт / расм / нарса-буюмлар. / circle / coach / teacher / student / skill / group / chiaroscuro / watercolor / paints / still life / painting / objects.

Аннотация научной статьи по наукам о Земле и смежным экологическим наукам, автор научной работы — Халилов, Руслан Шавкатович

Ушбу мақолада тасвирий санъат тўгарак машғулотларида акварель бўёғида натюрморт ишлаш технологияси ҳақида фикр юритилади.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

THE TECHNOLOGY OF WORKING NATYURMORT IN FINE ARTS CIRCLES OF SECONDARY SCHOOLS

The article describes the teaching of fine art circles and the technology of working with still lifes in watercolor painting.

Текст научной работы на тему «УМУМТАЪЛИМ МАКТАБЛАРИНИНГ ТАСВИРИЙ САНЪАТ ТЎГАРАК МАШҒУЛОТЛАРИДА НАТЮРМОРТ ИШЛАШ ТЕХНОЛОГИЯСИ»

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

О

R

VOLUME 2 | ISSUE 4/2 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

УМУМТАЪЛИМ МАКТАБЛАРИНИНГ ТАСВИРИЙ САНЪАТ ТУГАРАК МАШГУЛОТЛАРИДА НАТЮРМОРТ ИШЛАШ ТЕХНОЛОГИЯСИ

Ушбу мацолада тасвирий санъат тугарак машзулотларида акварель буёгида натюрморт ишлаш технологияси уацида фикр юритилади.

Калит сузлар: тугарак, мураббий, уцитувчи, уцувчи, майорат, гуруу, ёруг-соя, акварель, буёц, натюрморт, расм, нарса-буюмлар.

В статье рассказывается о преподавании кружков изобразительного искусства и технологии работы с натюрмортами в акварельной живописи.

Ключевые слова: кружок, тренер, учитель, ученик, мастерство, группа, светотень, акварель, краски, натюрморт, живопись, предметы.

The article describes the teaching of fine art circles and the technology of working with still lifes in watercolor painting.

Keywords: circle, coach, teacher, student, skill, group, chiaroscuro, watercolor, paints, still life, painting, objects.

Албатта биз мустакил фикрлайдиган замонавий билим ва касб-хунарларни эгаллаган мустахкам хаётий позицияга эга булган ёшларни тарбиялаш буйича катта ишларни амалга оширмокдамиз1.

ракобатбардошлигини ошириш, педагог кадрларнинг касбий компетентлигини ривожлантириш оркали интеграцион таълим жараёнини лойихалаштиришнинг замонавий методик таъминотини яратиш, талабаларда касбий фаолият сохаларига йуналтирилган кобилиятларни ривожлантириш буйича тадкикотлар долзарб ахамият касб этмокда. Шу жихатдан олий таълим сифатини таъминлашдаги ижтимоий ролини ошириш, касбий таълим мазмунини

d https://doi.org/10.24412/2181-1784-2022-4-2-727-736

Халилов Руслан Шавкатович

Низомий номидаги Тошкент Давлат педагогика университет "Тасвирий санъат" кафедраси мудири, доцент

АННОТАЦИЯ

АННОТАЦИЯ

ABSTRACT

КИРИШ

Дунёнинг ривожланган мамлакатларида битирувчиларнинг

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

О

R

VOLUME 2 | ISSUE 4/2 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

модернизациялаш, компетенцияларга асосланган инновацион таълим мухитини шакллантириш, интерфаол укитиш методлари ва технологияларини амалиётга кенг жорий этиш асосида талабаларда касбий компетенцияни ривожлантиришнинг педагогик механизмларини такомиллаштириш заруриятини изохлайди.

Мустакиллик йилларида айникса, тасвирий ва амалий санъатдан ёшларга замонавий талаблар асосида таълим бериш сифатини ошириш, жумладан, тасвирий санъат укитувчиларини тайёрлаш тизимини халкаро малака талаблар асосида ташкил этиш каби ишларга алохида эътибор каратилди. Таълим сохасида амалга оширилган кенг камровли ислохотлар натижасида булажак тасвирий санъат укитувчиларини тайёрлашнинг илгор хорижий тажрибаларга асосланган миллий тизими яратилди. Шулар билан бир каторда тасвирий санъат укитувчиларини тайёрлаш сифатини оширишда касбий компетенцияларни шакллантиришга оид ёндашувларни жадаллаштириш зарурати юзага келмокда.

Ёшларни бадиий жихатдан баркамол, Ватанга ва миллий санъатга садокат рухида тарбиялаб вояга етказишда тасвирий санъат хусусан, каламтасвир, рангтасвир, композиция фанларининг урни алохида ахамият касб этади. Бу эса уз навбатида умумий урта таълим мактабларида олиб борилаётган махсус фанларнинг чукур ва асосли булишини такозо этиб, ёш педагог ва олимлар зиммасига юксак вазифаларни белгилайди. Шу максадда республикамиз хукуматининг катор хужжатлари Ватанимизнинг хар томонлама жахон андозалари асосида ривожланишига каратилган. Жумладан, ёшларга таълим-тарбия беришда маданиятимиз, кадриятларимиз, ота-боболаримиз томонидан яратилган ва бутун жахонга машхур булган ажойиб миллий санъат намуналаридан кенг фойдаланишга катта ахамият берилмокда.

МУ^ОКАМА ВА НАТИЖАЛАР

Тасвирий санъат фани умумий урта таълим мактабларида укитиладиган барча махсус фанларнинг асоси хисобланади ва улар орасидаги бевосита богликликни таъминлайди. Тасвирий санъат фанидан етарли билим ва малакаларни эгалламай туриб, укувчи хайкалтарошлик, халк амалий санъати ва бошка фанларни юкори даражада узлаштира олмайди. Хрзирги вактда умумий урта таълим мактабларининг тасвирий санъатдан тугарак машгулотларида мутахассислик фанлар, жумладан каламтасвир, рангтасвир ва композиция фанларини укитишнинг назарий ва методик асосларини ишлаб чикиш ва илмий

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

o

R

VOLUME 2 | ISSUE 4/2 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

^uxaigaH acocnaHraH AHru HynH, maKnu, Ma3MyHH xaMga MeTognapHHH TaKOMHnnamTHpnm энг gon3ap6 MyaMMonapugaH xucoSnaHagu. Ynap KyHugarunapgaH uSopai:

1. TacBupuH caHtai TatnHMH gaBnai cTaHgapraapH acocuga, yKyBHHnapra TacBupuH caHtai MamFynoraapHHH yKHTHmHHHr xo3upru xonaiHHH aHHKgam Ba yHHHr KeHuHru Harnapga Myn^arnaHraH hcthk6o.Mh HynnapuHH umnaS HHKHm.

. TacBHpHH caHtai yKHTyBHucu HXTHcocnuru oyHHna ohhh yKyB ropTnapuga MyTaxaccuc paccoM-negaroraapHH TaHepnam, Myaccacanap Hm ^aonHATHHH hhmhh ycnyÖHH ^uxaigaH Taxnun этнm.

3. TacBupuH caHtaT yKHTyBHunapuHH TaHepnamga MaxarnuH MaHÖanapgaH ^oHganaHumHH KeHr Hynra KyHum opKanu WKopu Manaxanu MyTaxaccuc öynuö eTHmumnapHHH TatMHHnam Ba MKcaK gugnu, BaTaHra cagoKarau, mkmhh xaMga ®;axoH xanKgapu caHtaTHHH MyKaMMan SunaguraH, yTMHm MagaHH^THMH3HH ceBuS KagpnaH onaguraH KHmunap SynuS eramumnapuHH TatMHHnamgup.

Em paccoMnap gacraaSKH TatnHM SocKHHHga ogarga HH3aeTraH HapcaHH W3aKH xyggu y3ugaH Kynupumra xapaKai KH^agu. Ynap gHKKar SunaH ongHHMa KeTHH Hapcanapra thkhhhS Kapamagu cyHrpa xap öup MaHga SynaKnapHH Ba ynapHHHr paHrHHH anoxuga-anoxuga öyamagu. Harn^aga TacBHp MaHganaHraH Ba Sup öyTyH KypHHHmga SynMaHgu. EyHgaH KaMHHnuKnap KyHHnMaHHHr npegMeraap opacugaru Kaira paHr MyHocaSaraapuHH этwgga Kypcaia onMacnHKgaH KenuS HHKagu. Hhcoh KarnacuHH TacBHpnamga xaM MacanaH w3HHHr MaHga SynaKnapugaH SomnaS SynMaHgu, $aKai xapaKaigaru HucSaraapga yMyMHHnHK Ba axnHTHHKgaH Somnamu, paHriacBupga эca xaM Typnu HaTypa oSteKraapu (HaTwpMopT MaH3apa) eKH HapcanapHHHr acocuH yMyMnamTupunraH gornap opacugaru paHraap MyHocaSaiHHH aHHKgamHH ypraHuS onumu KepaK. HaTypa oöteKTHHH axnHT Kypum Ba Kaiia acocuH paHraap goFHHH aHHKgaH Sunum -MyxHM KacÖHH MaxopaT, y эca gacraaSKH paHriacBup TatnHMHga maKrnaHraH Synumu KepaK. OaKai myHgaH cyHr y3oK Myggarau (BaKT SyHuna) umnapra MaH3apa oSbeKraapu eKH HairopMopTgaru SywMnapHHHr xa^Mnu maKmapuHH nyxTa umnoB Sepumra yTHmu MyMKHH.

HaTwpMopTHHHr yMyMHH Tyc Ba paHr xonaiHHH xoHaHHHr hhkh mapoHTHga aHHK Ky3aTHm ynyH Ty3unraH cogga HaTypa KyHunManapu SunaH Sup HeHTa KucKa Myggarau этwgпap Sa^apunca, aMMo epyF^HK MaHÖau xap xhh Maco^aga ^oHnamTupunraH Synca, atHH gepa3a ^KHHuga xoHa ypTacuga Ba gepa3agaH y3oKgamraH xonaTga (xoHaHHHr HHKapucuga). ^acraaSKH HaTwpMopT KyHunMacu gepa3ara äkhhpok ^oHnamTupunagH HaTH^aga y SomKanapra HucSaTaH KynnupoK

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

o

R

VOLUME 2 | ISSUE 4/2 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

epuranraH Synagu. KeHHHru KyfiunManapHH epHTHnumu эса Supo3 cycrpoK 6ynagu. By yKyB KyHHHManapH op^anu э™gпapgarн coa-epyr, paHr xaMga epuTHnumHu nacaHTupunumu eKH KyHaHTupunumura Sofhhk xpnga этrogнннr yMyMHH Tyc Ba paHr xpnaraHH KaHgaö KypuHumuHH HaMOHum этнпagн.

Konopmra atHH paHr KaTopHHHHr Supnuru Ba yHFyHnurura xpc KucKa ^ypcarau этwgпap öa^apum MyxHMgup. ByHgaö MaKcagnu KyÖHnManapga KaHgaögup MatnyM öup paHr ycTyH Typumu KepaK. MacanaH HairopMopTHH cyHtHH hcchk epyFnuK öunaH epHTHm MyMKHH. ByHgaö э™gпapga MaHga SynaKnapHu Sara^cun umnaö HHKumra xp^ar HyK. MyxHMH, paHr raMMacHHH yHHHr Supnuru Ba yÖFyHnurHHH TymyHuS eTKa3Hm. ^ucKa Myggarau э™gпapgarн KyfiunManapHH hcchk Ba coByK raMManapga anMamrapuS Typum

.to3hm.

Em paccoMHuHr y3nyKcH3 MamKgapu Hara^acuga paHraapgaru ho3hk y3rapumnapHu ^apKgamra, Ky3aryBHaHnHKHH puBo^naHHmura paHr-SapaHrauKHH ce3Hmra, xaMga TacBHpHH BocuTanapHH MOxupoHa эraмamнra 3aMHH aparagu. Ta^puöanu paccoMnapHHHr этwgпapннн Ky3arraHga ynapHHHr HHxoarga Ha^uc Ba ®ö3H6anH TacBHpnaHraHHra xaBac SunaH KapaHMH3. HarypaHHHr paHrgop KonopuTnu xpnaraHu MoxupoHa TacBHpnam Maxopara y3nyKcH3 aManufi umnam Hara^acuga эpнmнпagн.

fflyHgaö ku^hS HarypaHHHr acocHH oSteKraapu opacugaru yMyMHH Ba KaTTa paHraap MyHocaöaTHHH MatnyM Tyc Ba paHraap KynaMHga caKgaHraHnuru paHrTacBupHHHr acocugup. fflynap acocuga oSteKraapHHHr KeHHHru paHraapga umnamHHHr yTa ho3hk ®:apaeHH aManra omupunaguKH, öy TaSuarnu gHKKaT SunaH Ky3aTHm, yHH ^ohhh xhc этнm Hara^acugup. ByHHHr ycTHra paHrau TacBup HaTwpMopTHHHr anoxuga SywMnapu eKH MaH3apa oSteKraapuHH HycxacuHH w3aKH KyHupum opKanu aparanMafigH, y SywMnapHHHr paHr MyHocaSaraapu Ba ynapHHHr $a3oBHH KeHrnHK SunaH Supra y3apo Sofhhk xonga, axnuT oSpa3 acocuga paccoMHHHr ugpoK этнmн Harn^acuga Kypunagu. X,ap KaHgaH HaTypa KyHHnMacuHH axnuT oSpa3 cu^araga Ka6yn KH^um no3HM. HairopMopTHHHr Typnu HapcanapgaH Ty3unraHnurHHH MacanaH, KyMFoH, onMa, nuena; MaH3apaga эca -anoxuga ocmoh ypMoH Ba HupoKgaru KyKHMTHp TOFnapHH, MatnyM BaKTra eggaH HHKapum KepaK. HaTypara SyHgaö Kapam opKanu SywMnapHHHr maxcHH paHrHHH Kypum MyMKHH xonoc, neKHH TacBupnam no3HM SynraH paHrnapHH эмac. HaTypaHHHr Sapna Hapcanapu eKH oSteKTnapu - Sy paHrnu KapTHHaHHHr Sup khcmh xonoc. PaHrnapHHHr ^apaHrgopnuru, yHHHr axnuTnuru TacBupnam MoSaHHHga HaMoeH Synagu, Sy эca xyggu Typnu MycHKa acSoSnapuga H^po

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

о

R

VOLUME 2 | ISSUE 4/2 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

этилаётган яхлит симфоник асар сингари жаранглайди. Тугарак машгулотларида акварель буёклари билан натюрморт ишлаш укувчиларнинг энг севимли машгулотларидан биридир. Акварель буёгида дастлабки машкларни бажариш учун куйилмада учтадан бештагача нарсалардан иборат булиб, ранг ва тус муносабатлари бир-биридан фарк килган, шакли буйича унча мураккаб булмаган буюмлар булиши керак. Содда куйилмаларни астойдил ишлаб ижобий натижаларга эришмасдан туриб, мураккаб натура куйилмаларини бажаришга утиш нотугри. Акварель буёгида машкдарни мунтазам равишда бажариш ва уларни аста-секин мураккаблаштириб бориш максадга мувофик. Узок вактга мулжалланган хар кандай вазифа олдидан дастлабки киска муддатли этюдларни бажариш мухимдир. Шу тарика бажарилган ранглавхалар тасвирланаётган натурани катта хажмга эга булган матода ёки когоздаги композициясини тугри топишга кумаклашади ва ишлаш жараёнида натурадаги дастлабки таассуротларни аник етказишда ва унинг ранг муносабатларига хос хусусиятларни аник курсатишда намуна булади[1.-34].

Натюрмортни акварель буёклари билан рангда ишлаш жараёнини амалий намойиш этиш учун бироз мураккаб булган мева, сабзавотлар ва маиший нарсалардан тузилган натура куйилмасини оламиз. Куйилмадаги сопол идиш текис ялтирок юзага эга шунингдек, равшан ифодаланган (нур) шуъласи мавжуд. Хдмма нарсалар стол устига жойлаштирилган оркада ёркин кул рангдаги девор фони ва сидирга матолар. Меваларда аник белгиланган шахсий, тушувчи ва яримсоялар аник куриниб туради. Сопол идишда илик ва совук рефлекслар мавжуд. Бундай тузилган натюрмортнинг каламтасвири кийинчилик тугдирмайди, аммо рангларда тасвирлаш бироз мураккаброкдир, чунки меваларнинг аник рангини тасвирлаш учун ранг муносабатларига катъий амал килиш зарур. Буёкни дастлабки катламини куйишдан бошлаб ранг муносабатларидаги мутаносибликни саклаб бориш керак. Акварель буёклари куригач бироз окаради, шунинг учун хам уларни ранг жихатдан тукрок олиш мумкин. Акварель буёклари билан тасвирлаш жараёнида нарса ва буюмдаги ёруг булиб турган кисмларини буямасликка харакат килиш керак. Малака ортиб борган сари керак булган тусларни тезда хосил килиш мумкин, когоз юзига канчалик ортикча буёк катлами суртилса, нарсаларнинг ранги хира булади. Мадомики, рангларни бирданига олиниб керакли жойга суртилса, унинг ёнидаги тусларни хам топиш енгил кучади.

Тасвирловчи хар бир нарсанинг хажмдор шаклини соя ёругнинг узгариши билан боглик булган, унинг ранг узгаришларини хам эътибор билан кузатиб

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

о

R

VOLUME 2 | ISSUE 4/2 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

бориши керак. Жигарранг идиш ярим сояда ва ёругликда хилма-хил ранг турига эга. Фондан тушаётган рефлекслар жигарранг эмас, балки сиёхрангдир. Ундан ташкари мевалар соясида рефлекслар мавжуд, улар узаро оч-туклиги билан ва ранг турлари буйича фаркланади. Эслатиб утмокчимизки, хамма (нарсалар) буюмларни бир вактни узида оч-туклиги, рангдорлиги ва туйинганлигини таккослаган холда ранг билан буяш керак. Демак нарсаларни якка кузатмасдан, аксинча тупламни яхлит куришга харакат килиш лозим. Ёнма-ён турган иккита нарсанинг ранг фаркларини таккослаш кийин эмас. Рангтасвирда факат яхлит идрок этиш натижасида нарсалар гурухининг ранг муносабатларини тугри аниклашга имкон беради.

Нарсаларнинг шуълаларини тасвирлаш мобайнида уларнинг жозибали рангларини унутиб факатгина ёркинлигига эришиш билан чегараланиш керак эмас. Х,ар бир нарсанинг оч-туклиги ва рангдорлиги фон билан атрофдаги нарсалар ранги ва оч-туклигига боглик булса, унда нарса рангини атрофдагилари буялмагунча тугри ифодалаш мумкин эмас. Агарда битта нарсанинг ранги узгартирилса, бу билан бирга уларнинг ёнидаги булакларини хам узгартириш керак. Соялар туклаштирилса ёруг янада ёркинлашади. Аммо фонни корайтирсак унда нарсалардаги ёруг аник ажралиб, сояларнинг контрастлиги йуколади.Нарсаларнинг олд ва орка куринишлар орасидаги кенгликни курсатишга хам эътибор каратиш лозим. Натюрмортдаги нарсалар бир-биридан турли масофада жойлашади, якиндаги нарсалар ёркинрок куринади.Агарда узокда турган нарсаларнинг рангларини енгилрок ва хирарок олинмаса, олдинги каторга чикиб кетади. Натюрмортни тасвирлаш вактида хавоий перспективани таъсирини хар доим хам натурада енгил сезиш кийин, шунга карамай буни хар доим ёдда тутиб калам билан тасвирлашда битта нарсани якинрок жойлаштириб, бошкасини эса узоклаштириб тасвирлаш керак. Агарда буёк муйкалам ва сув билан яхшилаб эритилган булса, когоз юзасида ёркин тасвир хосил булади. Мабодо акси булса у холда когоз сатхида муйкалам излари колади, иш эса сифатсиз чикади[2.- 46].

ХУЛОСА

Акварелда тинмай вазифалар бажариш, турли усул ва услубларда астойдил ишлаш оркали куникма ва малака ортиб боради. Ёркин ёзиш техникаси нарсанинг материаллигини аник курсатишда ва чукур соя жойларини шаффоф булишига имконият беради. Агарда иш жараёнида иккала услубдан самарали фойдаланилса, барча соя жойларини ва рефлексларни факат ёркин

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

о

R

VOLUME 2 | ISSUE 4/2 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

услубда, ёруглик ва ярим сояларни эса - курук усулда ишлаш яхши натижа беради. «Ёркин» услубда ишлаш «курук» ишлашдан устун булиши керак.

Нарсаларнинг ёритилган жойлари аник ташки куринишга эга. Соя ва узок куринишдаги тус ва ранг контрастлари сустрок, шакллари эса яккол ташки куринишга эга эмас. Соя ва орка куринишдаги нарсаларнинг тасвири умумлаштирилган холда булиши лозим. Айнан шу жойда намлигича ишлаш усулини куллаш маъкул. Ишлашдан олдин когозни тоза сув билан юмшок латта ёки катта муйкалам ёрдамида бир сидра хулланади. Икки-уч дакикадан сунг когоз сувни шимиб олгач акварель буёк билан ишни бошлаш мумкин. Буёк суртмалари нам когоз юзида ёйилиб, бир-бири билан кушилиб, майин ва нозик утишлар хосил килади. Агарда бирор бир жойини ажратиш лозим булса, когозни куритиб керакли буёк суртмаси берилади ёки курук муйкаламда аник рангли чегарани талаб этилган жойлари туклаштирилади. Намлигича ишлаш усули тасвирни нихоятда нозик ва жозибали курсатишга имкон тугдиради. Акварель буёклари билан ишлаш жараёнида соя-ёругдаги нозик утишларни силликлаб бориш керак эмас. Курук когоздаги кучли намланган буёк доги куригандан сунг жуда хам яккол контур пайдо килади. Шунинг учун бундай догларни чекка кирраларини куримасдан юмшатиш лозим. Тасвирланаётган этюд муваффакиятсиз чикса, туслари хира булса иш жараёнини тухтатиб катта муйкалам ёки паралон ёки момик пахта ёрдамида ишни ювиб ташлаш керак. Сунгра ишни кайта акварель буёгида ишлаш максадга мувофикдир. Жуда намланган когоз одатда буртади, эгилади, аммо куриган пайтда яна тортилиб унинг юзида ишни давом эттириш мумкин. Акварель буёкларида бажариладиган дастлабки укув машгулотлари хар доим хам кунгилдагидек булавермайди. Ранглар хира, кир ва сифатсиз булади. Бундай холатда чучиш керак эмас, чунки таникли рассомлар хам дастлабки урганиш жараёнида барча кийинчиликларни бошларидан кечирганлар. Умуман хакдкдй махорат тинмай укиш,урганиш ва изланиш жараёнида хамда астойдил амалий машкларни бажариш оркали юзага чикади. Рангтасвирда энг мухими шаклларнинг аниклиги, оддийлиги ва мазмунни чукурлигидир.

REFERENCES

1. Талипов, Н., & Талипов, Н. (2021). ТАЛАБАЛАРНИ БАДИИЙ ТАЪЛИМ ОРКАЛИ КОБИЛИЯТЛАРИНИ РИВОЖЛАНТИРИШ. Зб1рник наукових праць ÄörOZ.

Oriental Renaissance: Innovative, p VOLUME 2 | ISSUE 4/2

educational, natural and social sciences ISSN 2181-1784

Scientific Journal Impact Factor Q SJIF 2022: 5.947

Advanced Sciences Index Factor ASI Factor = 1.7

2. Talipov Nozim Khamidovich, & Kholmurodova Fotima, Kholmurodova Zukhra. (2022). FEATURES OF ART EDUCATION FOR FUTURE FINE ART TEACHERS. CURRENT RESEARCH JOURNAL OF PEDAGOGICS, 3(01), 33-39. https://doi.org/10.37547/pedagogics-crip-03-01-06

3. Yusubali o'g'li, Y. S. (2021). XVI-XVII Asrlar GArbiy Yevropa Tasviriy San'atida Maishiy Janrning Rivojlanishi. Бошцарув ва Этика Цоидалари онлайн илмий журнали, 1(6), 191-197.

4. Jabbarov, R. (2019). Formation of Fine Art Skills by Teaching Students the Basics of Composition in Miniature Lessons. International Journal of Progressive Sciences and Technologies, 17(1), 285-288. doi:http://dx.doi.org/10.52155/iipsat.v17.1.1424

5. Ravshanovich, J. R. (2021). Rangtasvir Taraqqiyotining Ustuvor Yo'nalishlari. Бошцарув ва Этика Цоидалари онлайн илмий журнали, 1(6), 137148.

6. Rustam Ravshanovich, J. (2021). Formation of Creative Abilities of Students by Teaching the Genre "Landscape" of Fine Arts. Spanish Journal of Society and Sustainability, 1, 1-8. Retrieved from http://siss.indexedresearch.org/index.php/siss/article/view/1

7. Saodat Makhkamova Bakhtiyarovna. (2021). QUESTIONS OF PREPARING FUTURE TEACHERS FOR ARTISTIC GAFUR ABDURAKHMANOV ANALYSIS OF WORKS OF FINE ART IN SCHOOL. Euro-Asia Conferences, 5(1), 13-18. Retrieved from http://papers.euroasiaconference.com/index.php/eac/article/view/437

8. Махкамова Саодат Бахтияровна (2021). ВОПРОСЫ ПОДГОТОВКИ БУДУЩИХ УЧИТЕЛЕЙ К ХУДОЖЕСТВЕННОМУ АНАЛИЗУ ПРОИЗВЕДЕНИЙ ИЗОБРАЗИТЕЛЬНОГО ИСКУССТВА В ШКОЛЕ. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 1 (4), 44-53.

9. Tulanova, D. (2021). Imaginary line in landscape painting of Uzbekistan. ACADEMICIA: AN INTERNATIONAL MULTIDISCIPLINARY RESEARCH JOURNAL, 11(2), 773-778.

10. Talipov, N., & Talipov, N. (2021). CREATIVE TECHNOLOGIES FOR THE DEVELOPMENT OF STUDENTS'CREATIVE ACTIVITY THROUGH ART EDUCATION. Збiрник наукових працъ AOrOZ.

11. Jabbarov, R., & Rasulov, M. (2021). FURTHER FORMATION OF STUDENTS' CREATIVE ABILITIES BY DRAWING LANDSCAPES IN

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

о

R

VOLUME 2 | ISSUE 4/2 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

PAINTING. Зб1рник наукових праць ADrOZ. https://doi.org/10.36074/logos-30.04.2021.v2.09

12. Талипов, Н., & Талипов, Н. (2021). Проблема исторического жанра в изобразительном искусстве: взгляд на творческую школу художника Малика Набиева. Общество и инновации, 2(4/S), 607-613. https://doi.org/10.47689/2181-1415-vol2-iss4/S-pp607-613

13. Talipov, N. X., & Aliev, N. S. (2021). The importance of perspective in teaching art to future fine arts teachers. Asian Journal of Multidimensional Research (AJMR), 10(2), 97-103.

14. Jabbarov, R.. (2021). Уникальное направление, вдохновленное творчеством Камолиддина Бехзода, великого миниатюриста Восточного Возрождения. Общество и инновации, 2(5/S), 59-67. https://doi.org/10.47689/2181-1415-vol2-iss5/S-pp59-67

15. Халилов, Р. Ш. Полотна, освященные любовью / Р. Ш. Халилов. — Текст: непосредственный // Культурология и искусствоведение : материалы II Междунар. науч. конф. (г. Казань, май 2016 г.). — Казань : Бук, 2016. — С. 3540. — URL: https://moluch.ru/conf/artcult/archive/195/10508/

16. KHALILOV, R. FORMATION OF SPATIAL INTELLIGENCE OF STUDENTS STUDYING IN THE DIRECTION OF ART EDUCATION THROUGH ANALYTICAL DRAWING.

17. Ruslan Khalilov. (2021). Academicia: An International Multidisciplinary Research Journal, Volume, 11, Issue Vol. 2, Pages 98

18. Талипов, Н. Х. (2022). ТАСВИРИЙ САНЪАТ МАШЕУЛОТЛАРИДА ПЕРСПЕКТИВАНИ КУЛЛАШНИНГ АДАМИЯТИ. Бошцарув ва Этика Цоидалари онлайн илмий журнали, 2(1), 27-36.

19. Xalilov, R.. (2021). Роль карандашного рисунка в будущей профориентации учителей изобразительного искусства. Общество и инновации, 2(4/S), 585-590. https://doi. org/10.47689/2181 -1415-vol2-iss4/S-pp585-590

20. Халилов, Р. Ш., & Атажанова, Р. Р. (2018). Использование рабочей тетради в обучении изобразительной деятельности в начальном классе. Молодой ученый, (7), 196-199.

21. Xalilov, R. (2021). IMPORTANT FACTORS FOR TEACHING STUDENTS TO WORK ON LANDSCAPE COMPOSITION. Зб1рник наукових праць ADWZ. https://doi.org/10.36074/logos-30.04.2021.v2.10

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

О

R

VOLUME 2 | ISSUE 4/2 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

22. Eraliyevich, S. X., Orinbayevna, A. S., & Shavkatovich, X. R. (2020). The importance of exhibitions and competitions in organizing fine art clubs in schools. Journal of Critical Reviews, 7(15), 2519-2523.

23. Халилов, Р. Ш. Проблемы традиций и новаторства в изобразительном искусстве / Р. Ш. Халилов. — Текст : непосредственный // Молодой ученый. — 2016. — № 2 (106). — С. 1060-1062. — URL: https://moluch.ru/archive/106/25310/

24. Халилов, Р. Ш. Роль полевой практики в формировании будущих учителей изобразительного искусства / Р. Ш. Халилов, Бустаной Баркашева. — Текст : непосредственный // Молодой ученый. — 2016. — № 6 (110).

— URL: https : //moluch.ru/archive/110/26687/

25. Jabbarov Rustam Ravshanovich. (2022). TASVIRIY SAN'ATDA MANZARA KOMPOZITSIYASINI O'QITISH ORQALI TALABALARNING IJODIY QOBILIYATLARINI RIVOJLANTIRISH. International Journal of Philosophical Studies and Social Sciences, 2(4), 145-153. Retrieved from http://ijpsss.iscience.uz/index.php/ijpsss/article/view/335

26. Рустам Джаббаров (2021). Уникальное направление, вдохновленное творчеством Камолиддина Бехзода, великого миниатюриста Восточного Возрождения. Общество и инновации, 2 (5/S), 59-67. doi: 10.47689/2181-1415-vol2-iss5/S-pp59-67

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.