Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor
VOLUME 2 | ISSUE 4/2 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7
ЭВРИСТИК ТАЪЛИМ ТЕХНОЛОГИЯСИГА АСОСЛАНГАН ЁНДАШУВНИ АМАЛГА ОШИРИШ ШАРТИ
Разикова Феруза Камилджановна
Тошкент давлат педагогика университети
АННОТАЦИЯ
Ушбу мацолада компетенцияга асосланган ёндашувга асосланган таълим натижалари тугрисида умумий тушунчани ишлаб чицишга умумевропа ёндашувлари, таълимга цуйиладиган талаблар — таълим мазмуни» триадасидаги мувофицликни компетенциялар нуцтаи назаридан аниц шакллантириш цобилиятида ифодаланади. жараён - уцув натижалари уацида фикрлар ёритилган.
Калит сузлар:Эвристик таълим, натижалар, таълим мазмуни, ижодий фаолият, ностандарт вазият, касбий фаоллик.
АННОТАЦИЯ
В данной статье общеевропейский подход к выработке общего понимания результатов обучения на основе компетентностного подхода, требования образования - содержание образования» выражается в умении четко сформулировать соответствие в терминах компетенций. процесс -выделяются представления о результатах обучения.
Ключевые слова: эвристическое обучение, результаты, содержание обучения, творческая деятельность, нестандартная ситуация, профессиональная деятельность.
КИРИШ
Анъанавий таълим парадигмасининг инкирозига сабаб булган сабаблар орасида замонавий шароитда маълумотларнинг эскириши табиий укув цикли тугашидан анча тезрок содир булади, бунинг натижасида зарур билимлар захирасини узатишга анъанавий муносабат йуколади. унинг маъноси. Бундан ташкари, мехнат бозорида билимларни кандай эгаллашни урганиш жуда мухимрок булади, чунки талаб килинадиган нарса бу уз-узидан билим эмас, балки мутахассиснинг уларни амалда куллаш, муайян касбий ва ижтимоий функцияларни бажариш кобилиятидир (Ф. Ялолов).
Шу муносабат билан касб-хунар таълимининг амалий йуналишини кучайтириш, лекин унинг фундаментал мохиятини саклаб колган холда таълим мазмунини янгилаш вазифаси куйилди. Амалиёт йуналтирилган таълим рус
Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor
VOLUME 2 | ISSUE 4/2 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7
таълими учун анъанавий фундаментал фанларни технологик ёки ижтимоий йуналишдаги амалий фанлар билан биргаликда урганишни уз ичига олади. Янгиланган таълим рус жамиятининг баркарор ривожланиши учун зарур булган амалий фанларни ривожлантириш билан бир каторда фундаментал фанни саклашда асосий роль уйнаши керак.
Маълумки, таълим мазмуни, унинг вазифасини бажариш усули, реал таълим жараёнида фаолият курсатиш шакли бугунги кунда мавжуд булган шаклда шахс камолоти конуниятларига амалда мос келмайди. Ижтимоий тажрибага изоморф булган модернизация буйича замонавий хужжатларда акс эттирилган таълим мазмуни анъанавий равишда унинг туртта асосий таркибий элементидан иборат: 1) унинг натижалари (билим) шаклида мустахкамланган когнитив фаолият; 2) фаолиятнинг маълум усулларини амалга ошириш (репродуктив кобилиятлар шаклида); 3) ижодий фаолият («ижодий» куникмалар шаклида); 4) ташки дунёга хиссий-кадрият муносабатлари тизимини узлаштириш (шахсий йуналишлар ва устуворликлар шаклида). Ушбу турт жихатдаги мазмунни узлаштириш, маданиятшунослик концепциясини ишлаб чикувчиларнинг фикрига кура, янги таълим стандартининг асоси булган «компетентлик» ёндашувини амалга ошириш имконини беради .
Асосий кисм: Ушбу стандарт доирасида биз касбий таълим мазмунининг фаоллиги ва когнитив жихатларининг маълум бир уйгунлиги хакида гапиришимиз мумкин, уларнинг бирликлари куникмалар (интеллектуал харакатлар алгоритмлари) ва тушунчалар тупламини уз ичига олади, яъни объектлар, ходисалар, конунлар ва фактларнинг мухим хусусиятлари ва хусусиятлари. Шу сабабли, фаоллик ва когнитив жихатларда мавзу билимлари ва маънолари (кадриятлари) нинг махсус тузилишида намоён буладиган тизимли табиатнинг мазмунини, шунингдек, талабаларга уларнинг келажакдаги касбий фаолиятидаги ваколатлари амалга оширишга имкон берадиган харакатларни амалга оширишнинг боглик усулларини ажратиб курсатиш мухимдир.
Эркин ва фаол фикрлаш, ишлаб чикариш жараёнини моделлаштириш, янги гоялар ва технологияларни мустакил ишлаб чикиш ва амалга оширишга кодир булажак мутахассиснинг касбий малака даражасини ошириш муаммоси замонавий ижтимоий-иктисодий шароитда долзарб хисобланади. Биринчидан, касбий малакали мутахассис бутун ишлаб чикариш жараёнига ижобий таъсир курсатади; иккинчидан, у уз касбий фаолиятида яхши натижаларга эриша олади; учинчидан, уз касбий имкониятларини руёбга чикаришга ёрдам беради.
Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor
VOLUME 2 | ISSUE 4/2 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7
Компетенцияга асосланган ёндашувнинг тоифали асоси укув жараёнининг максад ва вазифалари билан боглик булиб, унда компетенциялар талабанинг куникма ва кобилиятларининг энг юкори, умумлаштирилган даражасини белгилайди ва таълим мазмуни тушунчалар (билим, малака, ижодий фаолият тажрибаси, кадрият муносабати тажрибаси ва бошкалар) асосий таълим мазмуни билан белгиланади.
Компетенцияга асосланган ёндашув назариясида иккита асосий тушунча ажралиб туради: компетенция ва компетенция, биринчиси эса, маълум бир доирадаги объектлар ва жараёнларга нисбатан узаро боглик булган шахсий хусусиятлар тупламини уз ичига олади, иккинчиси шахснинг тегишли компетенцияга эгалиги, шу жумладан унинг унга ва фаолият предметига шахсий муносабати. «Компетенция» ва «компетентлик» тушунчаларини, умуман, инсон фаолиятига нисбатан, баркамол мутахассиснинг мохиятини хисобга олган холда назарий тахлил килишга В.В. Баталов, М.Г. Эвдокимова, И.А. Зимняя, Н.В. Кузмина, А.К. Маркова ва бошка тадкикотчилар катта хисса кушдилар.
Натижа ва мухокамалар: Шахсий касбий компетенция одатий ва ностандарт вазиятларда касбий муаммоларни самарали хал килиш учун зарур булган шахсий ресурсларни (билимлар, куникмалар, кобилиятлар ва шахсий фазилатлар тизимида ташкил этилган) сафарбар этишга тайёрлик сифатида таълимнинг яхлит натижаси сифатида махсус касбий компетенциялар ва асосий компетенцияларни уз ичига олади. Биринчиси, шахснинг касбий вазифаларнинг маълум бир синфини (лойихалаш, диагностика ва бошкалар) муайян вазиятга адекват равишда самарали хал килиш кобилиятини ифодалайди, иккинчиси касбий фаолият тури ва турига нисбатан узгармасдир. Биринчиси бир ёки бир нечта укув фанлари доирасида шакллантирилиши (ва бахоланиши) мумкин, иккинчиси эса тубдан ортикча мавзудир. Х,ар иккисининг ривожланиши шахснинг фаолият йулини узлаштириш (кобилиятни ривожлантириш) жараёни билан богликдир.
Куриб турганингиздек, компетенциялар билим, куникма ва кобилиятларни истисно килмайди, гарчи улар улардан тубдан фарк килади. Билимдан — улар нафакат бу хакда маълумот, балки фаолият шаклида мавжудлиги билан. Куникмалардан — компетенцияларни хар хил турдаги муаммоларни хал килишда ва турли вазиятларда куллаш мумкинлиги билан (улар утказиш хусусиятига эга). Куникмалардан — улар онгли ва автоматлаштирилмаганлиги билан, бу одамга нафакат одатий, балки ностандарт вазиятда хам харакат
Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor
VOLUME 2 | ISSUE 4/2 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7
килиш имконини беради. Шундай килиб, касбий компетенция — бу шахснинг маълум бир махсус ва асосий ваколатлар тупламига эга булиши, шу жумладан узи харакат киладиган касбий вазиятга кадрият муносабати.
Шу нуктаи назардан, мутахассислар тайёрлашга компетенцияга асосланган ёндашувнинг асосий хусусиятлари куйидагилардан иборат:
• шаклланган билим, малака, сифат ва ишлаб чикариш фаолияти усулларининг умумий ижтимоий ва шахсий ахамияти;
• хулк-атвор ва бахолашда ифодаланган касбий ва шахсий такомиллаштириш максадларини аник белгилаш;
• шахсни ривожлантириш максадлари хам булган муайян компетенцияларни аниклаш;
• миллий ва умуминсоний маданиятни идрок этишга асосланган семантик йуналишлар мажмуи сифатида компетенцияларни шакллантириш;
• статистик усуллар билан кайта ишланиши мумкин булган улчов мезонларининг аник тизимининг мавжудлиги;
• шаклланаётган шахсга педагогик ёрдам курсатиш ва унинг учун «муваффакият зонаси» ни яратиш;
• максадга эришиш учун стратегия танлаш дастурини индивидуаллаштириш;
• билимлардан амалий фойдаланиш ва кимматли хаётий тажрибани узлаштириш куникмаларини хар томонлама текшириш учун вазиятлар яратиш;
• мавжуд билим, куникма ва фаолият усулларини такомиллаштириш кобилияти билан боглик булган шахсият намоёнларининг интеграл характеристикаси ижтимоийлашув ва хаётий тажрибани туплаш.
Талабаларнинг касбий нуткий компетенциясини компетенцияга асосланган ёндашув доирасида шакллантириш учун касбий нуткий компетенцияси даражаси учун замонавий таълим талабларига жавоб бермайдиган ва рагбатлантиришга хисса кушмайдиган мавжуд таълим тизимини оптималлаштириш керак. кундалик университет хаётидаги инновациялар. Бугунги кунда анъанавий таълимнинг эски дидактик тизими, унинг таркибий кисмлари, айникса, олий укув юртларида талабаларни укитиш технологиясида жамиятдаги кадрият йуналишларининг узгаришини хисобга олган холда, жиддий узгаришлар руй бермаган.
Университетларда касбий нутк компетенциясини узлаштириш жараёни, афсуски, баъзан жуда кийин. Биз турли фанлар укитувчиларининг технократик тафаккурининг инерциясини ва нутк маданиятини ривожлантириш гоясининг
Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor
VOLUME 2 | ISSUE 4/2 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7
Ha^aKar xo3up, Sarau akhh Kena«:aKga xaM MyxuMnuruHH TymyHMacnuKHH eHrumuMH3 KepaK .
Hннoвaцнoн TexHonoruAnapga aManra omupum uHguBugyangup H^ogufi eHgamyB TanaSanapga y3napuHHHr «MeH» HHHr ugean Kue^acuHH maKnnaHTHpnmHH y3 unura onagu: MeH KacSuH ycTa, KacSuH H^ogKop öynnm ynyH HHMa öynnmHM KepaK. Ey Kena^aKgaru MyTaxaccucHHHr мoтнвaцнoн coxacuHH KaHTa Kypum SunaH sofhhk. EyHgaönapHHHr hhkh MaKcagnap, TanaSanapHHHr KacÖHH HyTKHH SunuMnapu Ba KyHHKManapuHHHr «maxcuH MatHocu» hh aHraam HaTH^acH pocraam xogucacugup.
ffly MyHocaSar SunaH TanaSanapga KyHugaru $a3unaraap maKmaHumu KepaK:
- y3-y3HHH pHBO^naHTHpum ynyH Ba3H$anapHH MycTaKun paBumga maKmaHTupum Ba ynapHH xan Kunum cTpareruAcu Ba TaKTHKacHHH umnaS HHKum KoShhhath;
- hhmhh Ba KacÖHH MatnyMOTnapHH onumga MycTaKunnuK Ba yHgaH KyfiunraH Ba3H^anapHH xan Kunumga ^ofiganaHum koshhhath;
- Kena^aKgaru KacÖHH MynoKOTga 3apyp SynraH MyaMMonap Ba Ba3H$anapHH xan KHHumga AHru SunuMnapHH эгaмam koshhhath.
KacS-xyHap TatHHMHHHHr кoмпeтeнцнAгa HyHarrapHnraH th3hmhhh AHrunam TatHHM Myaccacanapu ^aonuATHHHHr нннoвaцнoн MogennapuHH, AHru Typgaru KacS эгaпapннн maKmaHTupumra xu3Mar KunyBHH maxc Ba ManaKa omupum negaroruK TexHonoruAnapuHH H3nam Ba TatHHM ^apaeHura ^opufi этнmгa ohhö Kengu. EyHHHr ynyH TanaSaHHHr Ha^aKar KacÖHH puBO^naHumura, SanKH yHHHr maxcHH puBO^naHumura xaM ^uggufi эtтнöop Kaparum ho3hm. Ohhh TatHHM TOMOHugaH aManra omupunaeTraH KynnaS нннoвaцнAпap Karopuga SapKapop ypuHHH эгaмaгaн Ba axaMHATH Syfiuna öhphhhh ypuHnapgaH SupuHH эгaмaгaн pHBO^naHTupyBHH TatHHM xaM Öop. Eu3HHHr $HKpuMH3Ha, ohhh yKyB ropraapuga puBO^naHTupyBHH TatHHM ^opufi этнпнmн SunaH кoмпeтeнцнAвнн eHgamyBHH ^opufi этнm TatMHHnaHagu.
ffly SunaH Supra, puBO^naHTupyBHH TatHHM Ha3apuAcu Ba TexHonoruAcuHH umnaö HHKHm, aHHHKca, ohhh yKyB ropraapuga xanu TynuK эмac. EyHgaH TamKapu, puBO^naHum TatnuMHHHHr Typnu xhh TymyHnanapu MaB^yg SynuS, y xaTTO MyTaxaccucnap TOMOHugaH xaM Sup MatHoga Ta^KHH KunuHumugaH HupoK.
PuBO^naHaeTraH TatnuMHHHr SupuHHH Tatpu^napugaH Supu B.B. ^aBMgoBHHHr y3 acapnapuga TatKugnamuna, puBO^naHum — Sy maxc TOMOHugaH TapuxaH maKnnaHraH ^aonHAT TypnapuHH Ba ynapra moc KenaguraH KoSunuATnapHH KaHTa umnaS HHKapum, ynapHH y3namTHpum Ba myHHHr ynyH
Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor
VOLUME 2 | ISSUE 4/2 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7
узлаштириш жараёнида (кенг маънода уни таълим ва тарбия жараёни сифатида ифодалаш мумкин) — аклий инсон ривожланишининг универсал шакли .
Келажакда ривожлантирувчи таълим технологияси ривожланиши билан яна бир тушунча — укув фаолияти биринчи уринга чикди, уни ривожлантириш назарий тафаккурни ривожлантириш билан бирга ривожлантирувчи таълимнинг асосий вазифаларидан бирига айланди.
Ривожланаётган таълим концепциясининг яна бир талкини инсон билимлари хакидаги тизимли гояларга асосланади. Шундай килиб, масалан, Н.И. Чуприкованинг таъкидлашича, «когнитив тузилмалар ва жараёнларнинг дифференциацияси аклий ривожланишнинг етакчи мазмуни (Вернер, Виткин) ва хукмларда турли хусусиятлар ва муносабатларни ажратиш тугридан-тугри миссий билишдан мавхум фикрлашга утишнинг асосий моментидир» Ва бундан кейин: «Аклий ривожланиш муаммосининг асосий муаммоси — бу ривожланиш субстратини таъкидлаш, ёш ва укув жараёнида аник нима ривожланишини аниклашдир. Замонавий психология субъектнинг ички когнитив тузилмаларини ривожланишнинг бундай субстрати сифатида куриб чикишга имкон беради.
Юкорида кайд этилган талкинлар бир-бирини истисно этмайди, балки бир-бирини тулдиради, чунки укув жараёнида маълум билимлар тизими яратилиши, маълум фикрлаш услуби ва билим олиш ва ундан фойдаланишнинг илгор фаолият технологияси ишлаб чикилиши керак.
Ривожланаётган таълимнинг кизикарли тахлилини В.В.Репкин [157] беради, у конуний савол беради — урганиш ривожланмаган булиши мумкинми? Саволни бундай шакллантиришнинг парадоксал табиати деярли аник. Дархакикат, укувчига нима ургатмайлик, у ёки бу тарзда ривожланади, онгида, шахсиятида, кобилиятида кандайдир узгаришлар булади. Турли хил машгулотлар ривожланишга турли хил хисса кушиши, бошка ривожланиш эффектини бериши мумкин, аммо бу бошка масала — ривожланиш таъсирини бахолаш. Бу таълимни ривожланаётган ва ривожланмайдиганларга ажратишга асос берадими? Шубхасиз, хар кандай машгулот ривожланиш билан ички боглик булиб, унинг натижаларидан бири ривожланишдир. Муаммо шундаки, урганиш ва ривожланиш узаро богликдир.
Таълим ва ривожланиш жараёнларининг нисбати хар хил булиши мумкин. Шундай килиб, вариантлардан бирида хар кандай тренинг натижаси ривожланишдаги баъзи силжишлар деб хисобланади, аммо улар тугридан-тугри натижа, таълим йуналтирилган махсулот ёки шунчаки ён таъсирдир. Тренинг
Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor
VOLUME 2 | ISSUE 4/2 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7
инсонни ривожлантиришга эмас, балки унинг функционал тайёргарлигига каратилган булиши мумкин. Бундай холда, машгулот одамнинг кандай ривожланишини хисобга олмайди. Мана яна бир мезон: инсон кандай килиб муайян функцияларни бажаради. Бундай тренингнинг максади билим, куникма ва куникмаларни оптималлаштириш шаклидаги маълум бир минимумдир. Ривожланиш содир буладими? Х,а, бу содир булади, лекин режалаштирилмайди, у уз-узидан ва олдиндан айтиб булмайдиган тарзда давом этади, у катта, кичик ва хоказо булиши мумкин. Ривожланиш бу ерда урганиш учун зарурий шарт булиб хизмат килади ва гуё уз-узидан пайдо буладиган натижалардан, ривожланишнинг уз-узидан ютукларидан фойдаланади, уларга мослашади, хисобга олади ва хоказо. (масалан, машгулотларни кизикиш, кобилиятга караб дифференциация килиш; синовдан утказиш, танлаш ва бошкалар). Аммо шу билан бирга, тренингнинг узи ривожланишни режалаштирмайди, йуналтирилмайди ва унга мулжалланмаган.
ХУЛОСА
Мутахассисларнинг коммуникатив ва нуткий мухити нафакат унинг билим ва куникмаларига, балки ривожланиши ва таълимига хам сезиларли таъсир курсатадиган шундай укитиш технологиясини яратиш жуда мухимдир.
Технологиялар ёрдамида аклли ахборот амалий ечимлар тилига таржима килинади. Технология хам фаолият усули, хам инсоннинг фаолиятда кандай иштирок этиши хар кандай фаолият технология ёки санъат булиши мумкин. Санъат сезгига, технология илмга асосланади. Хдмма нарса санъатдан бошланади, технология билан тугайди, шунда бутун жараён яна бошланади»
Таълимдаги замонавий технологиялар янги таълим парадигмасини амалга ошириш воситаси сифатида каралади.
REFERENCES
1. Baxtiyarovna, S. S. (2021). ALISHER NAVOIY IJODIDA TA'LIM-TARBIYA VA DO 'STLIK MASALALARI. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 7(1).
2. Mukhammadieva, N. A. (2021). DEVELOPMENT OF SYNCHRONICAL TRANSLATION METHODS IN EUROPEAN COUNTRIES. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 1 (Special Issue 2), 173-182.
3. Sadikova, S. B. (2022). MATERIAL EXISTENCE IN NAVOI PHILOSOPHY. БАРКАРОРЛИК ВА ЕТАКЧИ ТАДКИКОТЛАР ОНЛАЙН ИЛМИЙЖУРНАЛИ, 311-314.
Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor
VOLUME 2 | ISSUE 4/2 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7
4. Abbasovna, Saidova M., and Mukhammadieva N. Ayubovna. "Some Deficiencies in the Development of Oral Speech Through Listening." JournalNX, vol. 6, no. 09, 2020, pp. 146-149.
5. Feruza Razikova Kamildjanovna. (2021). FEATURES OF THE FORMATION OF PROFESSIONAL SPEECH COMPETENCE OF A MODERN SPECIALIST. Emergent: Journal of Educational Discoveries and Lifelong Learning (EJEDL), 2(06), 14-18. https://doi.org/10.17605/OSF.IO/NPHBS
6. Abduganiyevna, Akramxodjayeva D. "Effective Teaching of a Foreign Language Through a Contextual Approach." JournalNX, vol. 6, no. 10, 2020, pp. 180-181.
7. Feruza Razikova Kamildjanovna. (2021). FEATURES OF THE FORMATION OF PROFESSIONAL SPEECH COMPETENCE OF A MODERN SPECIALIST. Emergent: Journal of Educational Discoveries and Lifelong Learning (EJEDL), 2(06), 14-18.
8. Akramxodjayeva Dilfuza Abduganiyevna. (2021). Og'zaki nutqni o'stirishda monologik nutqdan foydalanish. INTERNATIONAL JOURNAL OF DISCOURSE ON INNOVATION, INTEGRATION AND EDUCATION, 2(2), 205-211. Retrieved from http://summusioumals.uz/index.php/iidiie/article/view/615
9. Baxtiyarovna, S. S. (2021). ALISHER NAVOIY IJODIDA TA'LIM-TARBIYA VA DO 'STLIK MASALALARI. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 7(1).