Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor
VOLUME 2 | ISSUE 4/2 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7
РАХБАРЛАРНИНГ БОШ^АРУВ ФАОЛИЯТЛАРИДА СОГЛОМ ВА ИЖОДИЙ МУХИТНИ ЯРАТИШГА ХОС ЗАМОНАВИЙ ЁНДАШУВЛАР
Байбаева Мухайё Худайбергеновна
Низомий номидаги Тошкент давлат педагогика университети, "Педагогика" кафедраси доценти, педагогика фанлари номзоди
АННОТАЦИЯ
Ушбу мацолада раубарларнинг бошцарув фаолиятида касбий ижодкорлигини ривожлантиришнинг акмеологик хусусиятлари уацида маълумотлар ёритилган. Шунингдек, мацолада раубарнинг касбий ижодкорлигининг акмеологик мезонлари, омилларини урганиш ва уни мацбул даражада ривожлантириш, раубарларнинг касбий уз-узини англаш мезонига мувофиц касбий ижодкорлиги ривожланиш даражаларининг акмеологик курсаткичлари, касбий мауорат, ходимлар билан узаро муносабатлари, ижодий муаммоларни уал цилиш, раубар фаолиятида илмий ва интеллектуал изланиш, уацида уам маълумотлар кенг ёритилган.
Калит сузлар: раубар, фаолият, тизим, функция, ижодий ривожланиш, компетенция, мезон, даража, мауорат, муносабат.
АННОТАЦИЯ
В данной статье освещены сведения об акмеологических особенностях развития профессионального творчества руководителей в управленческой деятельности. В статье также широко освещаются вопросы изучения акмеологических критериев, факторов профессионального творчества руководителя и его оптимального развития, акмеологических показателей уровней развития профессионального творчества руководителей в соответствии с критерием профессиональной самореализации, профессиональной компетентности, взаимодействия с персоналом, решения творческих задач, научного и интеллектуального поиска в деятельности руководителя.
Ключевые слова: руководитель, деятельность, система, функция, творческое развитие, компетентность, критерий, уровень, умение, отношение.
ABSTRACT
This article covers information about the acmeological features of the development of professional creativity of managers in management activities. The article also extensive coverage of the study of acmeological criteria, factors of professional art Director and optimal development of acmeological indicators of the
Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor
VOLUME 2 | ISSUE 4/2 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7
levels of development of professional creativity of managers in accordance with the criterion of career satisfaction, professional competence, interaction with staff, creative problem solving, scientific and intellectual search in the head.
Keywords: manager, activity, system, function, creative development, competence, criterion, level, skill, attitude.
Бошкарув - мураккаб касблардан бири булиб, у нафакат иктисодий, ижтимоий ва психологик билимларни назарий жихатдан, балки амалий жихатдан хам узлаштирган холда етарли тайёргарликка эга булишликни талаб этади. Бунда умумий, техник, иктисодий, тадбиркорлик ва ташкилотчилик кобилиятларига эга булиш билан бирга, рахбар барча хакикатларни тушуниш оркали куп киррали вазиятларда, шароитларда уз киёфасини амалий тарзда тугри ифода эта олишни билиши зарур. Вахоланки, рахбар томонидан олиб бориладиган бошкарув жараёнини максадга мувофик равишда амалга ошиши учун киёфанинг роли хам катта ахамиятга эга булади. Таъкидлаб утиш жоизки, рахбар шахсининг барча кобилиятларини мукаммаллаштириш бошкарувда канчалик ахамият касб этса, рахбарда киёфани махсус шакллантириш билан касбий ижодкорликни ривожлантириш камолотга эришиш хам шунчалик мухим. [1,15-16 б.].
Бошкариш - бу уз кул остидаги ходимларни муваффакиятларга эришишга рахбарлик килиш экан, у аник максадга эришиш билан бевосита боглик. Шундай килиб, аник максад ва унга эришиш йулида рахбарнинг акмеологик хусусиятлар оркали касбий ижодкорлигини шаклланиши муваффакият хисобланади. Муваффакият деганда жамият томонидан тан олинган бошкарувнинг яхши натижаларга эришиш тушунилади. Муваффакият куйидаги элементларни камраб олади:
1. Фаолият билан боглик реал максадни аниклаш;
2. Уни жамият томонидан тан олиниши;
3. Яхши натижага эришиши. [3, 20-22 б.].
Бошкарув жараёни максадга эришиш йулида одатда рахбар фаолиятида купгина кийинчиликлар, тусиклар, муаммоларга дуч келиш мумкин. Бу муаммоларни муваффакиятли хал этгандагина рахбар акмеологик хусусиятлар оркали бошкарув фаолиятида кутилган натижага эришиши мумкин.
КИРИШ
Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor
VOLUME 2 | ISSUE 4/2 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7
МУХРКАМА ВА НАТИЖАЛАР
Акмеология (грекча «акме - чукки, юксалиш, юкори погона, гуркиратувчи куч» маъноларини билдиради) - илму-фаннинг шундай янги тармогики, у инсонни уз тараккиёти динамикасида, такомили хамда хаёт-фаолиятининг турли боскичларида узидаги энг кучли кобилиятларини намоён килишининг комплекс масалаларини урганади. Яъни, у шахсни уз такомили жараёнида, ана шу тараккиёт ва юксалишнинг объектив хамда субъектив омиллари доирасида тадкик этади. Акмеология тушунчаси фанга биринчи марта рус олими Н.Рыбников томонидан 1928 йилда киритилган булиб, унинг узи бу фан предметини етук инсонларнинг шаклланиши жараёнидир, деб таърифлаган эди. Уларнинг таъкидлашларича, инсоннинг ижодий касбий салохияти булиб, у инсон томонидан узига иноят этилган барча имкониятлар ва иктидорни кандай килиб, кандай шарт-шароитларда, кайси конуниятлар таъсирида руёбга чикаришини комплекс тарзда урганади. Акмеология фанининг асосий вазифаси шахсни турли фаолият жараёнларида, хусусан, танлаган касб-кори, ихтисослиги доирасида уз ижодий салохиятини туда очиш ва амалда намойиш этишига боглик булган билимлар, амалий куникмалар, малакалар, технологиялар билан таъминлаш, таништиришдир. [7, 3-12 б.].
Таълим тизими бошкарувчилари табиатини узгартирадиган, улар шахсини таркиб топишига таъсир киладиган кучли ижтимоий омиллардан бири - бу акмеологик мотивациядир. Аникланишича, рахбар шахсининг таркиб топишига таъсир килувчи кучли омил - инсон орттирган тажрибаларнинг тарбия воситаси оркали инсонларга берилиши ходисасидир.
Маълумки, рахбар шахси жуда мураккаб психологик феномен булиб, у рахбарнинг индивидуал хаёти давомида маълум конкрет омилларнинг таъсири остида аста-секин таркиб топади. Рахбарнинг ижтимоий функцияси муайян акмеологик максадларга ва кадриятларга йуналганлик шахсни фаоллаштиради. Ижтимоий маком, рол, кадриятга йуналганлик бирламчи рахбар хусусиятларини ташкил этиб, унинг тузилишида асос булиб хизмат килади. Рахбарнинг таърифи хулк мотивацияси хусусияти ва ижтимоий феъл-атвор тузилишини белгилаб, унинг таркибидан иккиламчи аломатлар сифатида жой эгаллайди. Рахбарнинг максадга каратилган ижтимоий фойдали фаолияти жараёнида хаётий деб аталадиган механизмлари ва онгли фаолиятининг функционал тизими юзага келади. Ана шулар туфайли рахбар билимларни, куникма ва малакаларни, ижтимоий тажрибаларини узлаштирибгина колмай балки узининг идроки, тафаккури, хаёли, хиссиётлари ва иродасини бир суз
Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor
VOLUME 2 | ISSUE 4/2 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7
билан айтганда, бошкарув жараёнига булган онгли муносабатини хамда уз хатти-харакатлари ва хулк-атворининг мотивларини таркиб топтиради.
Рахбарнинг амалий фаолияти жараёнида касбий ижодкорлигини ривожлантириш зарурати нафакат бутун ташкилот фаолияти самарадорлиги, балки унинг узи хам, ходимларининг ривожланиши билан хам белгиланади. Бундан ташкари, жадал, тез узгариб турадиган жамият рахбардан узини ривожлантириш ва такомиллаштиришни талаб килади. Шунинг учун рахбарнинг касбий ижодкорлигининг акмеологик мезонлари ва омилларини урганиш ва уни макбул даражада ривожлантириш жуда мухимдир. Рахбарнинг шахсий салохиятини оширишнинг асосий акмеологик шартларидан бири бу касбий ижоддаги карама-каршиликларни акмеологик асослаш ва хал этиш, рахбар шахсининг ижодий кобилиятларини ривожлантириш, рахбарнинг ижодий шахсини акмеологик урганиш, шакллантириш ва ривожлантириш. [8, 30-32 б.].
Рахбарнинг акмеологик хусусиятлари, муносабатлари, касбий ижодий ривожланиши ва хатти- харакатлари унинг касбий фаолиятида маълум ролни бажарувчи ва хар бири мураккаб жараёндан иборат булган хамда шартли равишда туртта узаро мустахкам богланган функционал боскичларга бирлаштирилади:
- бошкарув тизими;
- стимуллаштириш тизими;
- стабилизациялаш тизими;
- индикациялаш тизими.
Урганилаётган мавзуни уч йуналишга булиш мумкин: ижодкорликни урганишда умумий психологик ёндашув; ижодкорликнинг куйидаги ходисалар билан алокаси: мехнатга ижодий муносабат, ижодий фикрлаш, ижодкорлик, ижодий йуналиш; рахбарнинг ижодкорлиги ва касбий фаолияти, унинг касбий махорати ва касбий махоратининг узаро таъсири
Ушбу йуналишлар буйича куйидагилар аникланди:
- ижодкорлик рахбарнинг тафаккури билан узвий богликдир ва дизайн билан янги маданий, моддий кадриятларни яратиш жараёнидир; у узига хослиги ва ижтимоий-тарихийлиги билан ажралиб турадиган сифат жихатидан янгисини яратадиган ижодий фаолият сифатида каралади;
- ижодий фикрлаш маълум психологик фазилатларга эга булиб, хар кандай рахбарнинг ижодий салохияти ва кобилиятлари туфайли шаклланади ва
Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor
VOLUME 2 | ISSUE 4/2 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7
ривожланади, бу аввало рахбарнинг ижодий йуналиши ва унинг мехнатга булган муносабатида намоён булади;
- бошкарув ижодкорлиги - бу хам ишлаб чикарувчи, хам репродуктив элементларнинг мавжудлиги билан тавсифланадиган бошкарув фаолияти муаммоларини ижодий хал этиш жараёни.
Рахбарнинг касбий ижодий ривожланиши касбий махорат, самарали шахсий ва касбий усиш, шахсий касбий махорат, профессионал рахбарнинг субъектив шартлари ва ривожланиш омилларини урганиш нуктаи назаридан ишлаб чикилади.
Рахбарнинг ижтимоий ахамиятга эга булган барча акмеологик сифатлари ижтимоий тараккиётнинг юксак онгли фаолиятчиси сифатида бошкарувчи кадрлар акмеологик компетентлигини шаклланишига таъсир курсатувчи рахбар мотивациясининг хусусиятлари, уларнинг хулк-атвори ва хатти-харакатлари мохиятини белгилайди.
Рахбарнинг касбий ижодкорлиги ривожланишининг акмеологик хусусиятларига асосан ривожланиш даражалари курсаткичлари, ни акмеологик шароит, касбий ижодкорлигини ривожланишини таъминловчи омилларни хисобга оладиган булса, бошкарув жараёни янада самарали булади.
Рахбарнинг касбий ижодкорлигини ривожлантиришнинг акмеологик хусусиятларини урганиш бошкарув фаолиятини оптималлаштиришга эришиш учун кенг камровли стратегияни яратишга ёрдам беради.
Рахбарнинг касбий ижодиёти жараёнида бошкарув вазифаларини юкори даражада самарали хал этиш максадида учта тахлил йуналишларига эга булиши мумкин: 1) уз фаолияти ва унинг шахсий ва касбий ривожланиши, шу жумладан: рефлексив узини узи бошкариш билан бошкарувчи акс эттириш; профессионал узини англаш; аутопсихологик компетенция, ижодий кобилиятлар; 2) ходимларнинг шахсий ва касбий ривожланиши, шу жумладан шахслараро акс эттириш; профессионал алока; рахбарнинг мавкеи; ижодий салохият; акмеологик билим ва ходимлар билан узаро муносабати; 3) рахбар сифатида ходимларни бошкарувчанлик фаолияти, шу жумладан: интеллектуал акс эттириш, касбий фикрлаш, маълум бир фаолият сохасидаги рахбар ва мутахассиснинг касбий билим ва тажрибаси, мехнатга ижодий муносабат ва акмеологик маданият. [11, 27-30 б.].
Рахбарнинг касбий ижодкорлигининг акмеологик хусусиятлари унинг фаолиятининг махсус тури сифатида тушунишда намоён булади, унинг максади касбий фаолиятнинг янги махсулотини яратишдир. Ушбу фаолият натижалари
Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor
VOLUME 2 | ISSUE 4/2 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7
куйидагилардир: моддий - касбий муаммоларни хал килишнинг янги у сули ёки янги касбий харакатлар ва ма'навий - касбий вазиятларни тахлил килиш, адолатли карорлар кабул килиш ва бу жараёнда - касбий узини-узи ривожлантириш, касбий махоратни ошириш. [6, 27-33].
Рахбарнинг акмеологик хусусиятларга асосан касбий ижодий ривожланиши шакллари куйидагилардан иборат:
1) илгари бошкарув амалиётида булмаган, янги;
2) маълум бир рахбар учун янги, аммо бошкарув амалиётида мавжуд;
3) касбий фаолиятнинг эски усуллари, шакллари.
Рахбарнинг касбий ижодиётининг мухим хусусиятлари куйидагилардан иборат: ижодий жараённинг объектив шартлилиги; ижодий касбий фаолиятда мотивацион, хиссий-иродавий, интеллектуал, жисмоний, биоэнергетик ва амалий компонентларнинг бирлиги; профессионал ижодкорликнинг муаммоли вазиятининг шартлилиги; ностандарт, узига хос, макбул, окилона техника воситалардан фойдаланиш, касбий фаолият субъектининг пайдо булаётган ижодий махсус вазифаларни хал килишнинг янги усулини излашга ва уларни касбий фаолиятда амалга оширишга йуналтирилганлиги. [5, 56-58].
Рахбарларнинг касбий уз-узини англаш мезонига мувофик касбий ижодкорлиги ривожланиш даражаларининг акмеологик курсаткичлари куйидагилардан иборат:
1) касбий уз-узини англашнинг таркибий кисмлари;
2) касбий уз-узини англаш таркибий кисмларининг ривожланиш даражаси етарли, бу уз-узини англаш ва касбий махоратнинг тулик ривожланмаганлигига олиб келади;
3) узини-узи англашда намоён буладиган касбий уз-узини англаш таркибий кисмларининг макбул ривожланиши, уз-узини англаш ва касбий махоратнинг юкори даражада ривожланиши; акмеологик билим мезонига ва ходимлар билан узаро муносабатларига
Рахбардаги ижодий муаммоларни хал килиш тажрибасига кура:
1) ухшаш вазиятларда купинча устун булган муваффакиятли рахбарларга таклид килиш, уларнинг харакатларига таклид килиш;
2) уз синови ва хатоси усули,
3) рахбар фаолиятида илмий ва интеллектуал излаш.
Рахбарнинг профессионал мулокот мезонлари буйича:
- хамкасблар билан мулокот килишда кизикишнинг йуклиги;
- монологик мулокот;
Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor
VOLUME 2 | ISSUE 4/2 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7
- профессионал диалог.
Рахбар муаммоларини хал килиш хусусиятлари сифатида профессионал фикрлаш мезонига кура:
1) карор кабул килишда адолатлилик, башорат килишнинг пастлиги;
2) карорларни кабул килишдаги номувофиклик, вазиятни башорат килиш;
3) юкори даражада ривожланган аналитик куникмалар ва когнитив рефлексивлик, тизимли башорат килиш ва куп контекстли, когнитив умидсизликка юкори каршилик; рахбар шахсининг ижодий салохиятини руёбга чикариш. [2, 34-36 б].
Рахбарларнинг касбий ижодкорлигини ривожлантиришни таъминлайдиган куйидаги акмеологик омиллар хакикатан хам бошкарув фаолиятига самарадорлик даражасини оширишга таъсир килади.
ХУЛОСА
Рахбарнинг касбий ижодкорлигини ривожлантириш жараёнини акмеологик куллаб-кувватлаш бошкарув фаолиятини оптималлаштиришга хисса кушади.
Шундай килиб, рахбарнинг бошкарув фаолиятида касбий ижодий ривожланиши ва акмеология хусусиятлари оркали юксак малакали бошкарув кадрларини тайёрлаш жараёнида акмеологик мотивация ва компетенция (билимдонлик, махорат) масалаларига комплекс ёндашган тарздагина таълим тизими бошкарувчисини жамиятда ижтимоий макомининг устувор кирраларини очиб бериши мумкин булади.
REFERENCES
1. Аъзамхужаев Э.А. Муомала маромининг ёш хусусиятлари ва динамикаси дисс.... Т.: 2002, 15-16 б.
2. Н.Боймуродов. Рахбар психологияси. Т.: Янги аср авлоди 2007, 34-36 б.
3. Каримова В.М. Психология / Укув кулланма. - Т.: АДодирий номидаги Халк мероси нашриёти, 2002, 20-22 б.
4. Деркач А.А. Акмеология: личностное и профессиональное развития человека. Кн. 1-5. Акмеологические основы управленческой деятельности. Кн.2. М., 2000, 56- 58с.
5. Калаков Н.И. Общенаучная концепция развития военно-акмеологического творчества. Москва-Ульяновск, 2001, 27-33с.
6. Смолкин, А.М. Менеджмент: основы организации // Учебник / Отв. Редактор С.М. Рыловский. - М.: ИНФРА, 2004, 23-25 с.
Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor
VOLUME 2 | ISSUE 4/2 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7
7. Тейлор, Ф. Принципы научного менеджмента / Ф. Тейлор. Перс англ. - М: Контроллинг, 2007, 31-34 с.
8. Байбаева, М. Х. (2010). Организация самостоятельных работ учащихся профессиональных колледжей. Вестник Университета Российской академии образования, (5).
9. Исмаилова, З. К., & Байбаева, М. Х. (2020). Рахбарларнинг низоли вазиятларни хал этишда конфликтологик компетентлигини ривожлантириш. Life Sciences and Agriculture, (2-2), 185-188.
10. Tursunaliyevna, A. M., & Karimovna, N. Y. (2022). MAKTABGACHA TARBIYA MUASSASALARIDA MADANIY-GIGIYENIK MALAKALARNI TARBIYALASH-BOLALAR ORGANIZMINING JISMONIY RIVOJLANISHIDA MUHIM VOSITA. INTEGRATION OF SCIENCE, EDUCATION AND PRACTICE. SCIENTIFIC-METHODICAL JOURNAL, 3(1), 98-103.
11. Холйигитова, Н. Х. (2019). Ижтимоий психологияда укув фаолияти мотивациясининг ривожланиш омиллари (илмий адабиётлар тахлили). Современное образование (Узбекистан), (11 (84)), 20-25.
12. Холйигитова, Н. Х. (2019). МОТИВАЦИОННЫЙ СИНДРОМ-КАК МОТИВИРУЮЩИХ КОМПОНЕНТОВ ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ. In Актуальные проблемы мирового научного пространства (pp. 52-54).
13. Холйигитова, Н. (2014). Инновацион технологиялар-таълим ва тарбия жараёнларининг сифат ва самарадорлиги омили сифатида. Современное образование (Узбекистан), (1), 22-25.
14. Нарметова, Ю. К., & Ахмадова, М. Ш. (2021). ПСИХОСОМАТИК КАСАЛЛИК БИЛАН КАСАЛЛАНГАН БЕМОРЛАРНИНГ ПСИХОЛОГИК ХУСУСИЯТЛАРИНИНГ УЗИГА ХОСЛИГИ. In Interdisciplinary Conference of Young Scholars in Social Sciences (pp. 339-342).
15. Ахмедова, M., & Нарметова, Ю. (2022). Neyropedagogika va neyropsixologiya rivojlanib kelayotgan yangi fan sohasi sifatida. Общество и инновации, 3(2), 103-
16. Avezova, R. MODERN PEDAGOGICAL APPROACHES TO EDUCATION. Chief Editor.
17. Akhmedova, M., Narmetova, Y., & Alisherov, B. (2021). Catigories of person in conflict and methods of conflict resolution in the occurrance of conflicts between medical personnel.
109.
Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor
VOLUME 2 | ISSUE 4/2 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7
18. Melibayeva, R. N., Khashimova, M. K., Narmetova Yu, K., Komilova, M. O., & Bekmirov, T. R. (2020). Psychological mechanisms of development students' creative thinking. International journal of scientific & technology research, 9(03).
19. Karabaevna, I. Z. (2020). Integrative approach in formation of competencies in the educational process. European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences Vol, 8(1).
20. Ismailova, Z., Khimmataliev, D., Khashimova, M., Fayzullaev, R., & Sadikova, F. (2019). The role of modern women in society and family. Opcion, 35(21), 734-
21. Kholyigitova, N. K. (2019). PEDAGOGICAL INNOVATIVE TECHNOLOGIES AT THE UNIVERSITY. In МИРОВАЯ НАУКА XXI ВЕКА (pp. 12-15).
22. KHOLYIGITOVA, N. (2018). RELATIONSHIP BETWEEN STUDENT'S PROFESSIONAL ORIENTATION AND DYNAMIC PROCESS IN GROUPS. European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences Vol, 6(1).
23. RAKHMATULLAYEVA, M. A. K., & AVEZOVA, R. R. (2021). THE CONCEPT OF INTEGRATION IN PRIMARY EDUCATION. THEORETICAL & APPLIED SCIENCE Учредители: Теоретическая и прикладная наука, (12), 786-
751.
788.