Мусурманова Ойниса Мусурмановна,
педагогика фанлари доктори, профессор, "Оила ва хотин-к,излар" илмий тадк,ик,от институти Илмий ишлар буйича директори уринбосари
Абдуллаева Дилноза Нарзуллаевна,
педагогика фанлари буйича фалсафа доктори (PhD), Низомий номидаги Тошкент давлат педагогика университети, "География ва уни укитиш методикаси" кафедраси доценти
УМУМИЙ УРТА ТАЪЛИМ ТИЗИМИДА ГЕОЭКОЛОГИК ТАЪЛИМ МАЗМУНИ: ИЛМИЙ ИЗЛАНИШ ВА УРГАНИШЛАР ^ОЛАТИ
УДК: 37.03
DOI: 10.34920/SO/VOL_2023_ISSUE_9_7
МУСУРМАНОВА О.М., АБДУЛЛАЕВА Д.Н. УМУМИЙ УРТА ТАЪЛИМ ТИЗИМИДА ГЕОЭКОЛОГИК ТАЪЛИМ МАЗМУНИ: ИЛМИЙ ИЗЛАНИШ ВА УРГАНИШЛАР ЦОЛАТИ
Макола умумий урта таълим тизимида геоэкологик таълим мазмунинг илмий тадк,ик,от дои-расида урганилиши, мавжуд тажриба ва изланишларни оммалаштириш х,олатининг тах,лилига баFишланган. Унда муаллифлар илмий, методик ва амалий тавсиялар билан таъминланиб туриши зарур булган мактаб укувчиларининг геоэкологик маданиятини шакллантиришга йуналтирилган геоэкологик таълим мазмунининг илмий тадк,ик,отлар предметига айланмаган-лигини таъкидлаб, мух,им илмий гипотезаларни такдим этишган.
Таянч суз ва тушунчалар: геоэкологик маданият, геоэкологик таълим, экологик маданият, экологик таълим, географик маданият, географик таълим, табиий-географик фанлар.
МУСУРМАНОВА О.М., АБДУЛЛАЕВА Д.Н. СОДЕРЖАНИЕ ГЕОЭКОЛОГИЧЕСКОГО ОБРАЗОВАНИЯ В СИСТЕМЕ ОБЩЕГО СРЕДНЕГО ОБРАЗОВАНИЯ: СОСТОЯНИЕ НАУЧНЫХ ИССЛЕДОВАНИЙ И ИССЛЕДОВАНИЙ
Статья посвящена анализу состояния изучения содержания геоэкологического образования в системе общего среднего образования в рамках научного исследования, популяризации имеющегося опыта и исследований. В ней авторы выдвинули важные научные гипотезы, подчеркнув, что содержание геоэкологического образования, направленное на формирование геоэкологической культуры школьников, которое необходимо поддерживать научными, методическими и практическими рекомендациями, не стало предметом научных исследований.
Ключевые слова и понятия: геоэкологическая культура, геоэкологическое образование, экологическая культура, экологическое образование, географическая культура, географическое образование, естественно-географические науки.
MUSURMANOVA O.M., ABDULLAYEVA D.N.THE CONTENT OF GEOECOLOGICAL EDUCATION IN THE GENERAL SYSTEM OF SECONDARY EDUCATION: THE STATE OF SCIENTIFIC RESEARCH AND STUDIES
The article is devoted to the analysis of the state of geoecological education in the general system of Secondary Education, the study of the content within the framework of scientific research, the popularization of existing experience and research. In it, the authors presented important scientific hypotheses, noting that the content of geoecological education aimed at the formation of a geoecological culture of schoolchildren, which is necessary to provide scientific, methodological and practical recommendations, has not become the subject of scientific research.
Key words and concepts: geoecological culture, geoecological education, ecological culture, environmental education, geographical culture, geographical education, natural-geographical sciences.
Кириш. Геоэкологик маданиятни шаклланти-ришга йуналтирилган геоэкологик таълим маз-мунининг умумий урта таълим тизимидаги уму-мий манзарасини илмий нук,таи назардан тадк,ик, этиш муаммосининг х,олати илмий доираларда узига хос ах,амият касб этади. Чунки, к,арийб ярим асрлик тарихга эга булган геоэкологик таълим, геоэкологик маданият йуналишидаги изла-нишлар натижаларига кура талк,ин этилаётган илмий хулосаларда, ушбу илмий муаммонинг инсоният х,аётидаги глобал муаммолар ечими йулидаги саъй-х,аракатларга маёк, сифатидаги урни алох,ида таъкидлаб утилади.
Колаверса, таълим янги маданият, яъни барк,арор ривожланиш маданиятини шакллан-тиришнинг асосий ижтимоий институти булиб к,олмок,да. Ушбу контекстда, таълим тизими-нинг барк,арор ривожланишга утишда етакчи рол уйнашида, инсон фаолияти стратегик мух,им, асосий сох,аси сифатида белгиланмокда. Шунинг учун, юк,орида таъкидланган к,арийб ярим асрлик давр ичида мактаб таълимидаги мух,им узгаришлардан бири бу экологик таълимнинг долзарб таълим йуналишига айланиши булди десак, муболаFа булмайди. Чунки экологизация, умумий урта таълимни ривожлантиришнинг асосий йуналишларидан бири булиб, барча мактаб фанлари, шу жумладан мактаб географияси унинг таъсири остида ривожланди1.
Мавзунинг долзарблиги. Бугун жамият ва табиат уртасидаги мавжуд к,арама-к,аршиликлар, к,атор экологик ва географик муаммоларнинг пайдо булиши, табиий-географик фанлар учун интегратив, фанлараро ах,амиятга эга булган гео-
1 Рыжаков М.В. Школьная география: современное состояние и перспективы развития // География в школе. - 2003. - № 5.
график ва экологик маданиятни янада чукуррок, урганиш зарурлиги масаласи узига хос мох,ияти билан янгича ах,амият касб этмокда. Инсонни табиатга чукур кириб кетишининг салбий ок,ибатларини олдини олиш учун, ок,ибати экологик ва географик муаммоларга олиб келади-ган бир катор ижтимоий-сиёсий, ахлок,ий, педа-гогик, ик,тисодий масалалар ечимини топиш так,озо этилмокда. Шунинг учун, умумий урта таълим тизимида геоэкологик таълим мазмунинг илмий тадк,ик,от доирасида купрок, урганилиши, мавжуд тажриба ва изланишларни оммалашти-риш, мактаб укувчиларининг геоэкологик маданиятини шакллантириш ва ривожлантиришга йуналтирилган чора-тадбирларнинг илмий асос-ларини мустах,камлашга ёрдам беради.
Мавзунинг долзарблиги, шунингдек, замон так,озосидан келиб чик,иб, умумий урта таълим тизимида экологиянинг назарий асосларига доир билимлар ва экологик маданиятни шак-ллантиришга к,аратилган билим, куникма, мала-калар билан бирга, географик билимлар ва географик маданиятни узаро интеграцияси асосида геоэкологик маданиятни шакллантириш масаласи илмий парадигмалар ва илмий асосланган методикага булган эх,тиёжларда уз ифодасини топмокда.
Муаммонинг цуйилиши. География билим-лари ва экологик гуманистик Fояларга асос-ланган баркарор ривожланиш назарияси син-тези натижасида вужудга келган геоэкология-нинг мактаб таълими мазмунидаги маданиятга йуналтириб шаклланиши тадк,ик,отларда илмий асосланган хулосаларда ифода этилиши мух,им ах,амиятга эга. Ушбу мазмундаги илмий гипотеза, умумий урта таълим тизимида укувчиларнинг геоэкологик маданиятини шакллантириш жара-ёни мунтазам амалий характерга эга булишини
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2023, 9 (130)
таъминлайдиган илмий, методик ва амалий тав-сиялар билан таъминланиб туриши зарурлигини таъкидлайди. Демак, ушбу маколанинг максади хам умумий урта таълим тизимида геоэкологик таълим мазмунига баFишлаб олиб борилаётган илмий изланишларни ёритишга баFишланган.
Тадк,ик,от ва урганиш натижалари. Маколани тайёрлаш жараёнида муаллифлар, айнан, узлари олиб борган илмий изланишлар хамда тадкикот натижаларига асосланиб, таълим тизимида амалдаги геоэкологик мазмунга эга булган таълим дастурлари ва дидактик мате-риалларга таяниб, уларнинг илмий доира-лардаги талкинига эътибор каратишга карор килдилар.
Геоэкологик таълим мазмунининг тадкик этиш муаммосини урганиш жараёни шуни курсатадики, илмий доираларда геоэкологик маданият, геоэкологик таълим1 хамда экологик таълим ва экологик маданиятни шакллан-тириш масалаларига баFишланган илмий изланишлар, илмий тадкикотлар купгина хори-жий олимлар томонидан олиб борилган2. Узбекистон илмий доираларда хам умумий экологик муаммолар хамда экологик маданият ва
1 Бачинский Г.А. Геоэкология как область соприкосновения географии и социологии / Г.А. Бачинский // Изв. ВГО. - 1989. - Вып 1. - С. 31 - 39; Винокурова Н. Ф. Теория и методика изучения глобальных экологических проблем на основе геоэкологического подхода в школьной географии: Дисс. ... докт. пед. наук - М., 2000.
- 406 с; Винокурова Н.Ф. Теоретико-методологические основы и методика экологизации географического образования // Материалы международной научно-практической конференции. - Н. Новгород, 2007. - С. 248 - 259; Голов В.П. Геоэкология в средней школе: быть или не быть? // Материалы международной научно- практической конференции. - М., 2003. - С. 209
- 212; Демидова H.H. Геоэкологическое содержание школьного географического образования // География в школе, 2010. - № 4. - С. 9 - 12; Демидова H.H. Формирование геоэкологической культуры учащихся в школьном географическом образовании. - Н. Новгород: НГПУ, 2011. - 128 с.
2 Дагбаева Н.Ж. Школьное экологическое образование для устойчивого развития местного сообщества // - География и экология в школе XXI века. - 2004. -№7.; Кузнецов Л.А. Проблемы управления экологическим образованием // - География и экология в школе XXI века. - 2004. - №9.; Лазаревич Н.А. Биотехнологические проблемы современной социальной экологии // -Минск: Белорусская наука, 2006.; Церцек Н.Ф. Экологическое образование и просвещение в зеркале социологии // - Вестник экологического образования в России. - 2004. - №2.; Яковлева Э.Л. Григориева О.В. Баиба-кова Э.В. Экологическая культура - Казань: Познание, 2014.; Ситаров В.А. Пустовойтов В. В. Социалъная экология - М.: Академия, 2000;
экологик таълим муаммолари етарли дара-жада урганилмокда3. Бирок, геоэкологик маданиятни шакллантиришга мулжалланган геоэкологик таълим мазмунга доир амалга оширилган илмий тадкикотлар ва ушбу муаммога берила-ётган илмий тавсиф ва илмий хулосалар дара-жаси етарли эмаслигини алохида таъкидлаш жоиз4.
Узбекистонда экологик маданият муаммола-рини урганишда купрок ижтимоий-фалсафий йуналишдаги тадкикотлар олиб борилган. Улардаги талкинга кура, экологик маданият
- х,озирги ва келажак авлодлар учун экологик муаммолар ечимини топиш ва улкан масъ-улият эканлигини англаш ва шу асосда фао-лият юритиш муайян давлат ва жахон мада-ниятининг ривожланган боскичи хамда тар-
3 Зиёмухамедов Б. Экология ва маънавият. - Т., 1997; Икромов Э.Ж., Хотамов A.A. Шахснинг экологик маданияти. - Т.: A.A. ибн Сино, 2001.; Каримов Ж. Экологик муаммолар.Укув кулланма.-Т.: "Адолат", 2010; Махмудова Ш. Х,озирги дунё ва муаммолар. Укув кулланма.-Т.: "Илим".2009; Мустафоев С. Экологик тарбия - миллий ва умуминсоний кадриятлар рухида тарбиялашнинг ажралмас кисми. // Фукаролик жамияти.
- 2018.№ 1.; Нигматов А.И. Экология: асосий атама ва иборларнинг изохли лугати. - Т., 2002; Нигматов А.Н., Нигматова Г.Н. Атроф мухофазасида иктисодий механизм.-Т.: // "Иктисод ва хисобот", 1997, №10,; Ори-пов Д. Экологик таъсир, унинг хукукка оид муаммолари. Укув кулланма.-Т.: "Дунё", 2005; Саидова У.Г. Экологик маданият тарихи ва унинг ривожланиш боскичлари. ф.ф.н...дисс. - Т., 2007; Сатторов В. Экологик маданият нима? Талкин ва тадкикотлар // Тафаккур, 2000. - №
4.; Собиров У. Экологик маданиятни шаклланиши тарихидан (Шарк халклари тарихидан табиатга булган муносабат хакида // Экология хабарномаси, 2005. - № 3.; Тилавов У.Т. Глобал баркарор тараккиётда экологик партияларнинг роли (ижтимоий-фалсафий тахлил), Фалс.фанлари доктори (DSc) диссертация, Тошкент, 2021; Турсунов Х.Т. Экология асослари ва табиатни мухофаза килиш. -Т.: // "Саодат РИА", 1997; Усмонов М. "Aвестo"дa табиат мадхи // Экология хабарномаси, 1999. - № 5-6.; Холмуминов Ж. Экологик тахдидларни олдини олиш.-Т.: // "Инсон ва хукук", 2001.№6; Хусанов Э.Т. Мактаб укувчилари экологик маданиятининг илмий мохияти // Замонавий таълим, 2023, №3; Яздонов З.Ш. Узбек халк экологик маданияти анъаналарини тиклаш ва ривожлантириш тенденциялари. Фалсафа фанлари буйича фалсафа доктори (PhD) диссертацияси автореферата Самарканд - 2019.
4 Абдуллаева Д.Н. Мактаб географик таълими оркали геоэкологик маданиятни шакллантириш масалалари // Замонавий таълим, 2022, №12.; Абдуллаева Д.Н. Геоэкологик маданият парадигмаси: илмий талкин, ривожла-нишнинг янги вектори // УзМУ хабарлари, 2023, №1/5; Абдуллаева Д.Н. Мактабда геоэкологик маданиятни шакллантириш: тажриба, муаммолар ва ечим йуллари // Замонавий таълим, 2023, №6.;
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2023, 9 (130)
кибий кисми хисобланиши талк,ин эти-лади. Шунингдек, геоэкология мавзусининг фан йуналишидаги талк,ини, унинг айрим жихатларига баFишланган илмий тадк,ик,отлар хам катта илмий ахамиятга эга1. Чунки геоэ-кологик маданиятнинг пайдо булиши, унинг илмий изланишлар мавзусига айланиши хам инсониятнинг экологик муаммоларни олдини олиш, уларни бартараф этиш ва хавфини камайтириш йулидаги саъй-харакатлари нати-жасидир. Дарх,ак,ик,ат, х,ар к,андай талк,инда экология фак,ат маълум бир географик мухитда яшаш шароитлари нук,таи назаридан мухокама килиниши мумкин. Жамият ва табиий мухит уртасидаги узаро боFлик1ликни урганиш замо-навий география фани тадк,ик,отларининг асо-сий йуналиши хисобланади. Географик ва экологик таълимнинг мак,сад ва вазифалари бир-бири билан чамбарчас боFлик1Дир.
Айрим тадк,ик,отларда экологиянинг маънавият ва миллий к,адриятлар билан алок,адорлиги масалаларига хам алохида эътибор каратилади. "Инсон маънавияти, узи яшаб турган жамиятнинг ижтимоий ва рухий мухитига боFлик1". Маънавият бу кишининг билимлари, унинг хаётида синовлардан утиб, рухига сингиб, бутун х,аёт тарзида акс этади-ган табиий ижтимоий сифатидир2 деб тавсиф-ланади.
Мактаб географиясини экологизация к,илиш тенденцияси Узбекистон таълим муассасала-рида укув жараёнини тартибга солувчи меъё-рий хужжатларда хам уз аксини топган. География буйича амалдаги Давлат стандарти-нинг тахлили шуни таъкидлашимизга имкон берадики, мактаб география таълимини эко-логизацияси умумий эътиборни акс этти-рувчи турли хил экологик жихатлар унинг мак,сади, мазмуни, ишлаши ва бахолаш тар-кибий кисмларида уз аксини топган. Бироц, "Экологик таълимни ривожлантириш Концепцияси"га кура, бугунги таълим тизими дастурлари жахондаги глобал экологик муаммоларни бартараф этиш, мавжуд экологик хавф-хатар даражасини камайтириш,
1 Нигматов А.И. Расулов А.Б. Баркарор ривожланиш-нинг геоэкологик индикаторлари (Куйи Зарафшон мисо-лида) Т.: Навруз, 2020.
2 Зиёмухамедов Б. Экология ва маънавият. - Т., 1997,
4-бет.
табиий мухитни к,айта тиклашга к,аратилган умуммиллий тадбирлар мохияти билан мувофик,лаштирилмаган3. Демак, геоэкологик маданиятни шакллантириш жараёнида, унинг экологик кисмида муаммолар борлиги ино-батга олиниши лозим.
Кайд этилган номувофик,лик, табиий мухит масаласи билан боFлик1лиги, айнан географик билимлар, географик маданият ва экологик маданиятни интеграцияси нечоFлик мухим эканлигини ифода этади. Колаверса, мактаб укувчиларининг географик-экологик мадани-ятини шакллантириш муаммосини урганиш чоFида, масаланинг шахсга йуналтирилган педагогик жараён талаблари асосида замона-вий мактаб олдига куйилган долзарб вазифа-лар алок,адорлиги нук,таи назаридан тахлил килиниши мак,садга мувофикдир.
Юртимизда, география буйича Миллий укув дастурида геоэкологик мониторинг, табиий ёки ижтимоий-иктисодий тизим-ларни тиклаш ёки такомиллаштириш, табиатни бошк,аришнинг тарихий тажрибаси каби геоэкологик мазмун элементларини уз ичига олган. Антропоген жараёнлар ва ходисалар мазмуни инсоннинг атроф-мухитга таъсирининг узига хос хусусиятларини акс эттирди. Шу билан бирга, тадк,ик,от натижаларига кура, дастурда курсатилган, бирок, тегишли маданиятга йуналтирилган мазмун билан таъминланмаган мактаб укувчиларининг экологик маданиятини шакллантиришга к,аратилган мак,садни тулик, амалга ошириш имкони йук,лиги аник,ланди.
Айни пайтда, фаол урганилаётган ва тако-миллаштирилаётган миллий ук,ув дастурла-рини тахлил килиш уларнинг экологик тарки-бий кисмини аник,лашга имкон берди. Умуман олганда, унда фаолиятли ва маданий тамойил як,к,ол кузга ташланади. Жумладан, мак,садли мулжаллар, айник,са шахсий, мета-фан ва фан натижалари, биринчи навбатда, ижтимоий туЙFулар ва шахс фазилатлари уЙFунлиги глобал, минтак,авий, махаллий даражада - ватан-парварлик, бошк,а халк,ларнинг тарихи, мада-нияти, миллий хусусиятлари, урф-одатлари
3 Узбекистон Республикаси Вазирлар Махкамасининг 2019 йил 27 майдаги "Экологик таълимни ривожлантириш Концепциясини тасдик,лаш туFрисида"ги 434-сон карори https://lex.uz/docs/4354743 (мурожаат санаси -26.03.2023)
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2023, 9 (130)
ва турмуш тарзига х,урмат, баFрикенглик, укувчиларнинг узларини жамият аъзолари сифатида англашларини таъминлаш билан боFланади. Ундаги ижобий тенденцияларни таъкидлаб, кайд этмокчимизки, баркарор ривожланиш учун геоэкологик маданият география таълимининг максади сифатида янги авлод стандартларининг география буйича дастурларида х,исобга олиниши лозим. Чунки, улардаги геоэкологик мазмун узининг изчил-лиги ва узлуксизлиги билан ажралиб турмайди, унинг аксиологик ва праксиологик потенциал-ларини амалга ошириш кузда тутилмаган. Бу х,олат янгича илмий ёндашув ва изланишларни такозо килади.
Геоэкологик маданиятни шакллантириш масалаларининг мактаб таълими мазмунидаги ифодасини тадкикот майдонига олиб кириш учун, тадкикот давомида юртимизда амал-даги география дарсликларининг мавзулари тах,лил килинди. Кайд этиш жоизки, х,озирги вактда юртимиз буйлаб умумтаълим макта-бларида география укув фани Узбекистон Республикаси мактабгача ва мактаб таълими вазирлиги томонидан фойдаланиш учун тав-сия этилган дарсликлар асосида таълим бери-лади. Кулланилаётган география фанинг таълим дастурлари ва дарсликларининг геоэкологик мазмун нуктаи назаридан килинган тах,лилнинг натижаларига кура, геоэкологик таълим мазмунининг маданиятни шак-ллантиришга йуналтирилганлиги борасидаги тадкик этиши лозим булган муаммолари талайгина. Жумладан, уларнинг асосийларини куйидагича умумлаштирдик.
Биринчидан, бугунги талаблардан келиб чикиб, халк таълими тизимида экологиянинг назарий асосларига оид билимлар ва эколо-гик маданиятни шакллантиришга каратилган билим, куникма ва малакалар билан бирга географик билимлар ва географик маданиятни узаро трансформацияси асосида геоэкологик маданиятни шакллантириш маса-ласи, мавжуд укув фанлари мазмунида узвий-лик асосида берилишига эришиш такозо этилмокда.
Иккинчидан, геоэкологик маданиятни шакллантиришга йуналтирилган геоэкологик таълим доирасида география фанининг дастури
ва дарсликларида экологизация масалалари география таълимнинг энг мух,им узаро фао-лият йуналишларидан бири х,исобланади. Чунки, нуфузли географларнинг мутлак аксарияти х,ам география таълим муаммо-сига мурожаат килиб, мактаб географиясига алох,ида экологик элементлар эмас, балки география таълимини экологизация килишнинг асосли ва яхлит тизими кириб бориши зарур-лигини таъкидлайдилар1.
Тах,лил килинган дарсликларнинг2 мазмуни дунёдаги, Узбекистондаги экологик муам-молар ва вазиятларни урганишнинг турли жих,атлари билан тулдирилган. Укув ада-биётларнинг маданий салох,ияти маданий ландшафт, алох,ида мух,офаза килинадиган х,удудлар, атроф-мух,ит сифати ва бошкалар каби тушунчалар билан ифодаланади. Бирок, геоэкологик мазмун асосан инсон-нинг атроф-мух,ит билан узаро таъсири-нинг экологик векторини акс эттиради. Шу тарика, олтинчи синфда сайёрамизнинг табиий мух,итини ва унинг индивидуал ланд-шафтларини саклаш масалаларига эъти-бор каратилади. Еттинчи синфда алох,ида китъалар ва дунёнинг муайян мамлакатлари-нинг экологик стратегиясини ишлаб чикишга эътибор каратилади. Саккизинчи синфнинг мазмуни мактаб укувчиларининг Узбекистон табиати, уни саклаш усуллари ва табиатни окилона бошкариш усуллари туFрисида яхлит карашларини шакллантиришга каратилган. Дарслик муаллифлари купрок нарсаларни саклаш масалаларига мух,им урин ажрата-дилар Узбекистон х,удудидаги кимматбах,о табиий мажмуалар ва алох,ида мух,офаза килинадиган табиий х,удудларнинг шаклла-ниши ёритилади.
Учинчидан, геоэкологик таълим мазмунини максадли фаолиятга боFлаш учун география
1 Максаковский В.П. Как нам обустроить школьную географию // География в школе. - 2010. - № 1.; Преображенский B.C. Что нам нужно? Экологические элементы в программе или ведущая роль экологического подхода? // География в школе, 1991. - № 3.; Петров K.M. Общая экология: взаимодействие общества и природы - СПб, 1997.
2 Табиий фанлар 6-синф учун дарслик / З. Б. Сангирова [ва бошк.]. - Тошкент: Республика таълим маркази, 2022. - 192 б.; География 7-синф учун дарслик / М. Миракма-лов [ва бошк.]. — Тошкент: Республика таълим маркази, 2022. — 176 б.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2023, 9 (130)
фанининг етакчи мак,садларидан бири бу мак-таб укувчиларининг атроф-мухитдаги вако-латли экологик хатти-харакатларини тарбия-лашдир. Шу нуктаи назардан, географиянинг дастлабки курсларига инсоннинг ик,тисодий фаолияти ва Ернинг географик конвертининг таркибий кисмларининг узаро таъсирининг хусусиятлари очиб берилиши, ердаги гло-бал хаёт хавфсизлиги муаммоси инсон яшаш мухитидаги узгаришлар билан боFлик1лигини сингдириш максадга мувофик, булади.
Умуман олганда, Узбекистон мактаб-гача ва мактаб таълими вазирлиги томони-дан мактаб таълимида фойдаланиш учун тав-сия этилган дастурлар ва мактаб дарсликла-рининг тахлили сунгги пайтларда географиянинг экологик салохиятини руёбга чик,аришга дастурлар ва дарсликлар муаллифларининг эътибори ошди деган хулосага келишимизга имкон беради. Колаверса, география дарсли-кларида экологик мазмун купрок, тарбиявий характерга эга эканлигини хам алохида таъ-кидлаш жоиз.
Шу билан бирга, мактаб укувчиларининг геоэкологик маданиятини шакллантириш масалалари географик таълимнинг страте-гик мак,сади сифатида асосий укув-методик ва илмий тадк,ик,от натижаларининг нашр ишларида, шунингдек, интеграциялашган курсларда етарли даражада акс эттирилган булсада, давр ва замон так,озоси сабаб мун-тазам илмий тадк,ик,от сахнасида булиши максадга мувофикдир.
Геоэкологик маданиятни шакллантириш жараёни илмий муаммо сифатида юртимизда кенг фойдаланиш даражасида эмаслиги сабаб, кулга киритилган натижаларимиз, асосан, лойихавий характерга эга булиб, як,ин кела-жакда мактаб дастурларига такдим этилажак илмий тавсиялардан иборат эканлигини таъ-кидлаш лозим. Бирок, айтиш мумкинки, геоэкологик маданиятнинг тамал тоши санал-ган экологик маданият тушунчасининг кенг илмий талк,ини, экологик маданиятни шак-ллантиришнинг педагогик шарт-шароитлари масаласига баFишланган илмий ишлар, бизга, геоэкологик маданиятни география фани оркали шакллантириш методикасини ишлаб чик,ишга замин яратади. Энг мухими, бугунги
кунда геоэкологик маданият илмий парадиг-масининг яхлит манзарасини ёритиш нати-жасида, мактаб геоэкологик таълимининг замонавий дастур ва ресурсларини вужудга келтириш хамда ёшларнинг юрт табиатига туFри муносабатини шакллантириб, дунё хамжамияти билан бирга барк,арор ривож-ланиш жараёнига салмок,ли хисса кушишга кумаклашишдир.
Хулоса ва тавсиялар. Хорижий давлат-ларда, экологик маданият, географик мада-ният, геоэкологик маданият каби мавзу-лар атрофида илмий гипотезалар ярати-либ, уларни шакллантириш масалаларига доир педагогик ёндашув асосидаги илмий тадк,ик,отлар талайгина1. Узбекистонда хам айнан шу мавзуларга баFишланган илмий изланишлар ва тадк,ик,отлар натижалари турли
1 Винокурова Н. Ф. Теория и методика изучения глобальных экологических проблем на основе геоэкологического подхода в школьной географии: Дисс. ... докт. пед. наук / - М., 2000; Глазачев С.Н. Теоретические основы формирования экологической культуры учителя: Дисс. в виде науч. докл. на соиск. учён. степ, д-ра пед. наук. - М., 1998; Захлебный А.Н. Содержание экологического образования в средней общеобразовательной школе: теоретическое обоснование и пути реализации: Автореф. дисс. док. пед. наук. -М., 1986; Зверев И.Д. Приоритеты экологического образования // Экологическое образование: проблемы и перспективы: Межвузовский сборник научных трудов. - Н. Новгород, 1998; Камерилова Г.С. Теоретические основы урбоэкологии как вариативной школьной дисциплины школьного географического образования: Автореф. дисс... докт. пед. наук - СПб, 2001; Николина В.В. Теоретические основы формирования эмоционально-ценностного отношения учащихся к природе в процессе обучения географии: Автореф. дисс... докт. пед. наук - СПб.: РГПУ им. А.И. Герцена, 1999; Печко Л.П. Эстетическое освоение природы в процессе формирования личности: Автореф. дисс... докт. филос. наук - М, 1994; Пономарёва О.Н. Методическая система обучения экологии в средней школе: Автореф. дисс... докт. пед. наук - Пенза, 2000; Сидельковский А.П. Взаимодействие школьников с природой как воспитательный процесс (системный подход): Автореф. дисс... докт. пед. наук - М, 1987; Сидельковский А.П. Психологические основы отношения школьников к природе: Учебное пособие - М.: Изд-во Мин. просвещ.РСФСР, МПИ им. В.И. Ленина, 1987; Смольяни-нов И.Ф. Природа в системе эстетического воспитания -М.: Просвещение, 1984; Суравегина И.Т. Теория и практика формирования ответственного отношения школьников к природе в процессе обучения биологии: Автореф. дисс. докт. пед.наук - М., 1986; Швец И.М. Теория и методика экологизации естественнонаучного образования: автореф. дисс. докт. пед. наук - Н.Новгород, 2001; Якунчев М.А. Теория и практика регионализации экологического образования в средней общеобразовательной школе: Автореф. дисс... докт. пед. наук - Саранск, 2002.
адабиёт ва манбаларда уз аксини топганлигига гувох булиш мумкин1.
Бирок, геоэкологик маданият юртимиз педагогика фани илмий доираларида мах-сус монографик ва тадкикот мавзуси сифатида урганилмаган. Бинобарин, геоэкологик мада-ниятни шакллантиришнинг илмий парадиг-маси, методика йуналишида, янги изланиш ва тадкикот майдонига кириб келиши, замон тала-блари асосида ёритишга эхтиёжи булган масала сифатида эътибор топмокда.
Илмий ва педагогик адабиётлар тахлили шуни курсатадики, геоэкологик таълим мазму-
нининг тадкик этилиши илмий муаммо сифатида мактаб экологик ва географик таълими-нинг турли жихатларини ёритиш доирасида урганилган. Бирок, укувчиларнинг экологик ва географик маданиятини шакллантириш буйича махсус тадкикотлар олиб борилмаган ёки таркок характердаги изланишларда акс этти-рилган. Уларда факат маълум жихатларга эътибор каратилган ва муаммонинг илмий талкини етарли даражада ривожлантирилмаган. Шунинг учун, айни пайтда педагогик назария ва бошка сохаларда бу муаммони тулик ечимини топган деб хисоблаш мумкин эмас.
Фойдаланилган адабиётлар:
1. Узбекистон Республикаси Вазирлар Махкамасининг 2019 йил 27 майдаги "Узбекистон Республикасида Экологик таълимни ривожлантириш Концепциясини тасдиклаш туFрисида"ги 434-сон карори. - https://lex.uz/docs/4354743 (мурожаат санаси - 26.03.2023).
2. География 7-синф учун дарслик / М. Миракмалов [ва бошк.]. — Тошкент: Республика таълим маркази, 2022. — 176 б.
3. Зиёмухамедов Б. Экология ва маънавият. - Т., 1997, 4-бет.
4. Максаковский В.П. Как нам обустроить школьную географию // География в школе. - 2010. - № 1.;
5. Преображенский B.C. Что нам нужно? Экологические элементы в программе или ведущая роль экологического подхода? // География в школе, 1991. - № 3.
6. Петров K.M. Общая экология: взаимодействие общества и природы - СПб, 1997.
7. Нигматов А.И. Расулов А.Б. Баркарор ривожланишнинг геоэкологик индикатор-лари (Куйи Зарафшон мисолида) Т.: Навруз, 2020.
8. Рыжаков М.В. Школьная география: современное состояние и перспективы развития // География в школе. - 2003. - № 5.
9. Табиий фанлар 6-синф учун дарслик / З. Б. Сангирова [ва бошк.]. - Тошкент: Республика таълим маркази, 2022. - 192 б.
1 Абдуллаев З. Экологические отношения и экологическое сознание. - Ташкент: Фан, 1990; Ата-Мирзаев О., Ума-ров Н., Ганиева М., Карамян М. Экология и здоровье в зеркале общественного мнения (социологическое исследование). - Ташкент: МОФ Экосан, ЦИОМ «Ижтимоий фикр», 2010; Бердимуратова А., Алимбетов Ю., Ниязымбе-тов М. Кадриятлар ва шахснинг ижтимоийлашуви масаласи // Фан ва таълимни ривожлантиришда баркамол авлод-нинг роли. Республика илмий-назарий конференцияси материаллар туплами. - Андижон, 2010; Бердимуратова А.К. Философско-методологические проблемы современной экологической ситуации (на материалах Приаралья). Автореферат на соискание учёной степени доктора философских наук. - Ташкент, 2000; Гуламов М.И. К взаимодействию экологических факторов. Бухарский Государственный Университет. - Ташкент: Фан, 1994; Иззетова Э.М. и др. Социальная экология в Республике Узбекистан и устойчивое развитие: поиск решений проблем и прогнозы. - Ташкент: Институт Философии и права им. И.М. Муминова АН РУз, 2005; Мамашакиров С.М. Роль социально-политических факторов в формировании экологической активности и ответственности. Автореферат на соискание учёной степени д. филос. н. - Ташкент, 1997; Рахимбеков Р.У. Отечественная эколого-географическая школа: история её формирования и развития. - Ташкент: Шарк, 1995; Эргашев А., Эргашов Т. Экология, биосфера ва табиатни мух,офаза килиш... Тошкент, Янги аср авлоди, 2005; Хашимова Э.С., Расулева Г.Х. Экология: Fоя, назария, методология. - Ташкент: Фан, 2005; Шадиметов Ю. Введение в социоэкологию. - Ташкент: Укитувчи, 1993;