Русанов Элшод Тошмахматович,
Мирзо У^бек номидаги Узбекистон Миллий университети "Педагогика ва умумий психология" кафедраси таянч докторанти
МАКТАБ ЩВЧИЛАРИ ЭКОЛОГИК МАДАНИЯТИНИНГ ИЛМИЙ МО^ИЯТИ
УДК: 37.03
DOI: 10.34920/SO/VOL_2023_ISSUE_3_8
ЦУСАНОВ Э.Т. МАКТАБ УЦУВЧИЛАРИ ЭКОЛОГИК МАДАНИЯТИНИНГ ИЛМИЙ МОЦИЯТИ
Ушбу макола бугунги таълим тизимининг ислох,отлар доирасидаги вазифалари каторидан урин олган экологик маданиятни шакллантириш масалаларининг илмий мох,иятини ёритишга баFишланган. Унда муаллиф, узининг илмий тадкикот ишлари давомида урганилган илмий манбалар х,амда эмпирик урганишлар натижаларини умумлаштириб узига хос хулоса ва тавси-ялар ишлаб чикишга эришган.
Таянч суз ва тушунчалар: экологик маданият, экологик таълим, экологик парадигма, географик маданият, атроф-мух,ит, табиат, жамият.
ХУСАНОВ Э.Т. НАУЧНАЯ СУТЬ ЭКОЛОГИЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЫ УЧАЩИХСЯ ШКОЛ
Данная статья посвящена освещению научной сути вопросов формирования экологической культуры, которые входят в число задач современной системы образования в рамках проводимых реформ. В ней автору удалось обобщить результаты изучения научных источников и эмпирических исследований, изученных им в ходе его исследовательской работы и выработать конкретные выводы и рекомендации.
Ключевые слова и понятия: экологическая культура, экологическое образование, экологическая парадигма, географическая культура, окружающая среда, природа, общество.
KHUSANOV E.T. THE SCIENTIFIC ESSENCE OF THE ECOLOGICAL CULTURE OF SCHOOL STUDENTS
This article is devoted to highlighting the scientific essence of the issues of the formation of ecological culture, which are among the tasks of the modern education system within the framework of ongoing reforms. In it, the author managed to summarize the results of the study of scientific sources and empirical studies studied by him during his research work and to develop specific conclusions and recommendations.
Keywords: ecological culture, ecological education, ecological paradigm, geographical culture, environment, nature, society
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2023, 3 (124)
Кириш. Экологик маданият умуман, экологик маданиятнинг турли жихатлари илм-фаннинг илмий тадкикотлар жараёнида куп урганиладиган ва хатто куп урганилган илмий муаммолар сирасига киради. Чунки минг йиллар давомида инсоният атроф-мухит ва жамиятдаги шахсий муносабатлар билан узаро муносабатда экологик маданиятни юксалтириш борасида керакли тажриба тупланди. Бинобарин, экологик маданият инсоният тарихи ривожланишининг барча боскичларида хамиша жамиятнинг диккат марказида булган ва табиийки илмий изланиш-лар хамда илмий тадкикотлар предмети сифа-тида урганилган булиб, тадрижий равишда экологик таълим вазифаларининг каторидан урин олган.
Мавзунинг долзарблиги. Шахснинг экологик маданиятини шакллантириш назариясининг концептуал асосларининг илмий мохияти куп хорижий адабиётлардаги мухим назарий ва ама-лий экологик-шакллантирувчи потенциали асо-сида тахлил килинди. Бирок, укувчиларнинг экологик маданиятини шакллантириш ва ривожлан-тириш муаммоси бугунга кадар, айнан педагогик тадкикотлар мавзуси эмаслиги сабаб, сунгги йил-ларда шахснинг экологик маданиятини шакллантириш масаласи экологик таълимининг устувор вазифалари таркибига киритилди.
Бугунги педагогикада ушбу максадга эри-шиш асосан доимий экологик таълим тизи-мини яратиш Fояси билан боFлик. Лекин, педа-гогик жараённинг гуманитар ва инновацион тар-кибий кисмлари аник акс эттирилмаган, экологик таълими мазмунини лойихалаш муаммо-сига эътибор камрок сезилади. Бундан ташкари, укувчиларнинг экологик таълимининг табиий-илмий таркибий кисми хали хам асосан техно-кратик ёндашув доирасида ишлаб чикилмокда, бу шахснинг яхлит дунёкарашини шаклланти-ришга кифоя эмас ва натижада, укувчининг узи, табиатнинг бир кисми эканлиги, дунё-даги урни ва максади хакидаги Fоясини тубдан узгартиради. Муаммонинг долзарблиги шундаки, укувчилар экологик таълимидаги янги концептуал ёндашувлар, биринчи навбатда, умумийлик фалсафаси, замонавий эволюционизм, универсал ахлок Fоялари билан боFлик булиб, табиий ва маданий мувофиклик, таълим жараёнини инсонпарварлаштириш ва инсонпарварлаш-тириш тамойилларига асосланиши тулик риоя этилмаяпти.
Муаммонинг цуйилиши. Маълумки, экологик таълим педагогик назария ва амалиётнинг янги сохаси сифатида утган асрнинг иккинчи ярмида илмий доираларда пайдо булди. Даст-лаб у табиатни мухофаза килиш маърифати-нинг хусусиятига эга булиб, аввало, табиатни мухофаза килиш хамда фан ва жамиятдаги табиий бойликларни купайтириш муаммола-рини илмий тушуниш билан боFлик фан тармоFи сифатида шаклланди. Уша даврдаги меъёрий хужжатларда ёшларни табиий бойликларга хурмат ва табиий ресурслардан туFри фойдала-ниш куникмаларига ургатиш максадида табиатни мухофаза килиш асосларини укитишни мактаб дастурлари ва табиатшунослик, география, кимё дарсликларининг тегишли булимларига кири-тиш максадга мувофик деб таъкидланди. Шунинг учун, ушбу маколада, мактаб укувчилари экологик маданиятининг илмий мохияти хакида мулохаза юритилиб, экологик маданиятни шак-ллантириш механизмлари ёритилади.
Мацола юртимиз илмий доираларида экологик маданият тушунчасининг нечоFлик зарур-лиги ва ахамияти хакидаги мулохазаларни умум-лаштириш асосида, шу маданиятнинг мактаб укувчиларида шакллантириш масаласининг мав-жуд илмий ва илмий методик адабиётларда, илмий муаммо сифатидаги тахлилидан келиб чикиб, экологик парадигманинг илмий талкини ва унинг ривожланиш векторини ёритишга баFишланган.
Илмий манбалар тахлилларига кура, экологик таълим сохасидаги педагогик ва психологик тадкикотлар мактаб укувчиларининг экологик маданиятини шакллантириш муаммосига педагогик карашларнинг ривожланишини таъмин-лашга имкон бериб, экологик маданият парадиг-масининг генезисини ёритишга замин яратади.
Муаммонинг урганилганлик даражаси. Мактаб укувчилари экологик маданиятининг илмий мохияти мавзусини тадкики этиш давомида урганилган илмий ва педагогик адабиёт-лар тахлили шуни курсатадики, мактаб экологик таълимининг турли жихатлари кенг ёритил-ган. Лекин укувчиларнинг экологик маданиятини шакллантириш буйича махсус тадкикотлар таркок холда олиб борилмаган хамда факат маълум бир жихатлари диккат марказида булиб, муаммонинг илмий талкини етарли даражада ривожлантирилмаган. Бинобарин, айтиш мум-
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2023, 3 (124)
кинки, айни пайтда педагогик назария сохасида бу муаммо тулик ечимини топмаган.
Экологик маданият мавзуси атрофида, айникса хорижий мамлакатларда илмий гипо-тезалар яратилган, уни шакллантириш масала-ларига доир педагогик ёндашувга асосланган илмий тадкикотлар хам куп1. Узбекистонда хам айнан шу мавзуларга баFишланган илмий изла-нишлар ва тадкикотлар натижалари турли ада-биёт ва манбаларда уз аксини топганлигига гувох булиш мумкин2. Бирок, мактаб укувчиларининг экологик маданиятини шакллантириш масала-лари юртимиз педагогика фани илмий доира-ларида махсус монографик ва тадкикот мавзуси сифатида урганилмаган. Шунинг учун, эко-
1 Захлебный, А.Н. Содержание экологического образования в средней общеобразовательной школе: теоретическое обоснование и пути реализации: Автореф. дисс. док. пед. наук. / -М., 1986; Зверев, И.Д. Приоритеты экологического образования // Экологическое образование: проблемы и перспективы: Межвузовский сборник научных трудов. - Н. Новгород, 1998; Печко, Л.П. Эстетическое освоение природы в процессе формирования личности: Автореф. дисс... докт. филос. наук / - М, 1994; Пономарёва, О.Н. Методическая система обучения экологии в средней школе: Автореф. дисс... докт. пед. наук / - Пенза, 2000; Сидельковский, А.П. Взаимодействие школьников с природой как воспитательный процесс (системный подход): Автореф. дисс... докт. пед. наук / - М, 1987; Якунчев, М.А. Теория и практика регионализации экологического образования в средней общеобразовательной школе: Автореф. дисс... докт. пед. наук
/ - Саранск, 2002.
2 Абдуллаев З. Экологические отношения и экологическое сознание. - Ташкент: Фан, 1990; Хашимова Э.С., Расулева Г.Х. Экология: Fоя, назария, методология. - Ташкент: Фан, 2005; Шадиметов Ю. Введение в социоэкологию. - Ташкент: Укитувчи, 1993; Мамашакиров С.М. Роль социально-политических факторов в формировании экологической активности и ответственности. Автореферат на соискание учёной степени д. филос. н. - Ташкент, 1997; Мамашакиров С. Вахимами ёки хакикат. Тошкент Молия ва иктисод 2012; Бердимуратова А., Алимбетов Ю., Ния-зымбетов М. Кадриятлар ва шахснинг ижтимоийлашуви масаласи // Фан ва таълимни ривожлантиришда баркамол авлоднинг роли. Республика илмий-назарий конференциям материаллар туплами. - Андижон, 2010; Бердимуратова А.К. Философско-методологические проблемы современной экологической ситуации (на материалах Приаралья). Автореферат на соискание учёной степени доктора философских наук. - Ташкент, 2000; Гуламов М.И. К взаимодействию экологических факторов. Бухарский Государственный Университет. - Ташкент: Фан, 1994; Рахимбеков Р.У. Отечественная эколого-географическая школа: история её формирования и развития. - Ташкент: Шарк, 1995; Эргашев А., Эргашов Т. Экология, биосфера ва табиатни мухофаза килиш... Тошкент, Янги аср авлоди, 2005; Иззетова Э.М. и др. Социальная экология в Республике Узбекистан и устойчивое развитие: поиск решений проблем и прогнозы. -Ташкент: Институт Философии и права им. И.М. Муминова АН РУз, 2005; Ата-Мирзаев О., Умаров Н., Ганиева М., Кара-мян М. Экология и здоровье в зеркале общественного мнения (социологическое исследование). - Ташкент: МОФ Эко-сан, ЦИОМ «Ижтимоий фикр», 2010.
логик маданиятни шакллантиришнинг илмий парадигмаси, янги изланиш ва тадкикот май-донига кириб келиши, замон талаблари асо-сида ёритишга эхтиёжи булган масалага айланиб колмокда.
Хорижий нашрларда экологик маданиятнинг фаолият жихатлари купрок урганилган. Утган асрнинг 70-80-йилларида укувчиларнинг экологик таълими сохасидаги укув-тарбиявий ишлар-нинг хорижий тажрибаси умумлаштирилиб, жумладан, "экологик маданият" тушунчаси мактаб укувчилари томонидан нафакат атроф-мухит буйича куп киррали билимларни узлаштириш, табиат билан доимий алокада булиш зарурати, балки табиатни мухофаза килиш х,аракатида бевосита иштирок этиш билан х,ам боFликлиги таъкидлаган. Айнан, шу мазмундаги фаолият парадигмаси кейинги тадкикотларида тулик исботини топди.
Куп олимлар тадкикотларида таъкидланга-нидек, "экологик таълим дидактикасидаги мада-ний ёндашув умумий таълим тизимида экологик маданият ва экомаданийгенезнинг асосий эле-ментларини доимий равишда давом этаётган, тугалланмаган жараён сифатида акс эттиришга имкон беради"3.
Таникли олимлардан А.Захлебний, И.Зверев, Л.Печко, А.Сиделковский, И.Смолянинов, И.Суравегина4 ва бошкаларнинг тадкикотларида мактаб укувчиларининг экологик маданият дои-расидаги табиатга муносабатини шакллантириш-нинг назарий асослари ишлаб чикилган.
3 Дзятковская, E.H. Захлебный А.Н. Культурологический подход к общему экологическому образованию // Педагогика. - 2009. - № 9 - 39-бет.
4 Захлебный, А.Н. Содержание экологического образования в средней общеобразовательной школе: теоретическое обоснование и пути реализации: Автореф. дисс. док. пед. наук. /-М., 1986. -32 с; Зверев, И.Д. Приоритеты экологического образования // Экологическое образование: проблемы и перспективы: Межвузовский сборник научных трудов. - Н. Новгород, 1998. - С. 8 - 17; Печко, Л.П. Эстетическое освоение природы в процессе формирования личности: Автореф. дисс... докт. филос. наук / - М, 1994. - 50 с; Сидельковский, А.П. Взаимодействие школьников с природой как воспитательный процесс (системный подход): Автореф. дисс... докт. пед. наук / - М, 1987. - 40 с; Сиделъ-ковский, А.П. Психологические основы отношения школьников к природе: Учебное пособие / А.П. Сидельковский.
- М.: Изд-во Мин. просвещения РСФСР, Московский пед. институт им. В.И. Ленина, 1987. - 88 с; Смолъянинов, И.Ф. Природа в системе эстетического воспитания / - М.: Просвещение, 1984. - 207 с; Суравегина, И.Т. Теория и практика формирования ответственного отношения школьников к природе в процессе обучения биологии: Автореф. дисс. докт. пед. Наук / -М., 1986. -35с.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2023, 3 (124)
Экологик маданиятнинг ривожланиши укувчиларнинг табиатга муносабати мада-ниятини шакллантириш контекстида «атроф-мухит холати учун инсоннинг юкори масъулия-тига таянган янги экологик маданияти» талкин этилди. Бу олимларнинг тадкикотларида экологик таълимнинг асосий тамойилларига айлан-ган мактаб укувчиларининг табиатга масъули-ятли муносабатини шакллантириш принциплари билим, тажриба, амалиёт, башорат, глобал, минтакавий ва махаллий муносабатлар яхлит-лиги, фанлараро тамойил, мактаб укувчилари ва атроф-мухит уртасидаги алоканинг максадга мувофиклиги принципи асосий омиллар деб таъкидланган.
Илмий фаразларда, табиатга масъулиятли муносабатни шакллантиришнинг энг мухим шартларидан бири сифатида экологик таъ-лим мазмунини танлаш муаммоси келтирил-ган. Унда шу жумладан илмий, ахлокий, фао-лият жихатлари ва уларни таълимнинг барча боскичларида ва фанлараро алокалар асо-сида укув фанларининг барча циклларида синг-дириш зарурати эътироф этилган. Жумладан, И.Зверев хакли равишда таъкидлаганидек, «атроф - мухитга масъулиятли муносабат шах-снинг узи, унинг ижтимоий муносабатлар маданияти табиатга, жамиятга, унинг кадриятларига, бошка одамларга ва узига ижтимоий мавжудот сифатида юкори даражадаги умумий ижтимоий ва маънавий маданиятга эришиш билан узвий боFликдир»1.
Экологик муносабатларни шакллантириш даражаси (мотивацион, муаммоли-тарихий, назарий, амалий), мактаб укувчиларининг табиатга булган муносабатининг илмий-назарий, ахлокий, эстетик, амалий жихатларини шакллантириш метод ва усулларига асосланиши И.Суравегинанинг докторлик диссертациясида кайд этилган.
Шахснинг табиатга ахлокий ва эстетик муносабатини шакллантириш ва унинг шах-сга таъсири муаммоларига, Л.Печконинг тадкикотларида етакчи урин берилган. Муал-лиф объектив табиий ходисаларнинг гузаллиги ва экспрессивлигини ривожлантириш, улар-нинг хар бирини кадр-кимматини, узига хос-лигини англаш оркали эстетик идрок, бахолаш,
1 Зверев И.Д. Приоритеты экологического образования // Экологическое образование: проблемы и перспективы: Межвузовский сборник научных трудов. -Нижний Новгород, 1998. - 11-бет.
хукм, дидни шакллантиришга асосланган экологик таълимга янги ёндашув таклиф килган.
Тадцицот натижалари. Ушбу мавзуни назарий урганиш, шунингдек унинг амалий тадкикотлари муаллифга куйидаги умумлаш-тирувчи хулосаларга келиш имконини берди. Аввало, тадкикотда динамик аклий ва мод-дий таълим сифатида куриб чикилган жамият-нинг экологик маданияти инсонларининг узини узи саклаб колиш учун ноёб эволюцион восита-дир. Шунга кура, экологик маданият хар кандай жамиятда умумий маданиятнинг таркибий кисми булиб, у одамлар хаёти учун бир катор мухим функцияларни бажаради: эко-адаптив, эко-когнитив, эко-рефлексив ва эко-ижтимоий-тартибга солиш функциялар.
Экологик маданиятнинг ушбу функцияларини бажариш ягона ва асосий вазифа ечимига хиз-мат килади: атроф-мухит ва инсоният жамияти-нинг узаро яшаш имкониятини баркарор таъ-минлаш. Унинг хаётийлигини тушуниб, шунга мос равишда асосий атама - экологик маданият мазмунини талкин этиш мумкин.
Бирок, бизнингча экологик маданият тушун-часининг таърифидаги асосий постулати сузнинг энг юкори маъносида антропоцентрикдир, яъни, инсон шахсиятининг бутун тизимининг бир кисми ва унинг маънавий ва моддий ривожла-нишининг асоси сифатида атроф-мухитга чина-кам инсоний муносабати. Шундан келиб чиккан холда, шахснинг экологик маданияти ижтимоий экологик маданиятнинг изоморфизми принци-пига кура эмас, балки асосий экологик-маданий функциялар шахс томонидан кундалик хаётда кай даражада амалга оширилишини урганиш принципига мувофик куриб чикилади. Бу, индивидуал экологик маданият даражасининг хакикий манзарасини ифода этади.
Хозирги, анъанавий жамият билан таккослаганда, фаолиятни ижтимоий тартибга солиш ва ижтимоий назорат заифлашган шаро-итда хамда ижтимоий-био-геоценозлар бузил-ганда, экологик маданий функциялар инсон томонидан тулик англаган холда ва мазмунли бажарилиши керак. Узининг хаётий фаолияти окибатларини тулик биладиган шахсгина экологик маданиятнинг юкори даражасига эга деб хисобланиши мумкин. Факат инсонпарварлик Fоялари ва фаол хаётий принципларга асосланган мустакил экзистенциал танлов, чинакам эко-фил ва онгли равишда бошкариладиган турмуш тарзининг калитига айланиши мумкин.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2023, 3 (124)
Шу билан бирга, экофил хатти-харакатларнинг узи янги экомаданий анъанага айланиши керак. Бундай хатти-харакатларнинг стереотиплари, агар улар хакида принципиал равишда гапи-риш мумкин булса, энди авлоддан-авлодга эмас, балки чинакам илмий асосда янгидан яратил-ган ва авлодлараро узатишнинг туFридан-туFри назарий канали оркали, яъни экологик таълим ва тарбия жараёнида уз аксини топиши лозим.
Бугун юртимизда чорак асрдан купрок вакт давомида мавжуд булган махаллий экологик таълим ва тарбия тизимининг мавжудлиги хакида гапириш мумкин. Шу жихатдан экопе-дагогиканинг хозирги холатини урганиш ушбу соханинг юксалиши ва ривожланиши хакида оптимистик тасаввур хосил килади. Унга кура, тобора купрок янги экологик таълим дастур-лари ва дарсликлари ишлаб чикилмокда, экс-периментал экологик таълим фаолияти олиб борилмокда. Бирок, муаммони бошка томондан урганиш, яъни оммавий экологик таълим холати ва замонавий мактаб укувчиларининг экологик маданиятини шакллантириш жараёни ижти-моий ходиса сифатида куриб чикилса, уни экологик таълим тизимининг энг макбул холатидан узокрок эканлигига гувох булиш мумкин.
Биринчидан, бугунги кунда мактаб укувчилари, экологик инкироз холатидан хаво-тирда булишларига карамай, узига хос хавфни жуда кам билишади ва одатан экологик муаммо-ларни хал килишда пассив позицияни эгаллай-дилар.
Иккинчидан, мактаб укувчиларининг экологик маданияти тадкикотчилари ёш авлоднинг экологик маданиятининг бир томонлама эканли-гини Узбекистонда нафакат мактаб давлат экологик дастури мавжуд эмаслиги, балки атроф-мухит буйича иккала маълумот манбаларини чеклаши билан изохлашлари парадокс холатдир. Шунингдек, табиий фанлар курсига тегишли маъ-лумотларни киритиш ва жамиятда болаларнинг экологик ташаббусларини катталар томонидан куллаб-кувватлаш мухитини яратиш зарурлиги ижтимоий фикр даражасига кутарилмаган.
Соха олими Д.Абдуллаеванинг фикрига кура, Ердаги барча жараёнлар - табиий булсин ёки антропоген, айнан географик мухитда кечади. Айнан географик мухитнинг холати хар бир минтакадаги экологик вазиятни белгилайди. Бундай вазиятда умумтаълим мактабда таълим-тарбиявий ишларнинг устувор йуналишларидан бири сифатида укувчиларнинг юкори дара-
жадаги экологик ва географик маданиятини шакллантириш вазифаси урин олиши керак1. Дархакикат, хар кандай талкинда экология факат маълум бир географик мухитда яшаш шаро-итлари нуктаи назаридан мухокама килиниши мумкин. Жамият ва табиий мухит уртасидаги узаро боFликликни урганиш замонавий география фани тадкикотларининг асосий йуналиши хисобланади. Географик ва экологик таълимнинг максад ва вазифалари бир-бири билан чамбар-час боFликдир.
Шундай килиб, ушбу муаммони турли жихатларини урганиб, экологик таълим сохасининг энг мухим вазифаси ёш авлодни янги экофил авлод килиб, яъни экологик маданиятини шакллантириш учун зарур даражада шарт-шароитлар мавжуд эмаслигига гувох булдик. Албатта, экологик таълимнинг макбул тарзда амалга оширилиши экологик маданиятни инсон хулк-атвори, турмуш тарзи, кадриятлар тизими, оилавий тарбия ва умуман ички хаётда мужас-самлаштиришни таъминлайди ва бу илмий ёнда-шув ишлаб чикилган.
Бирок, бундай вазифа амалда бугун хали бел-гиланмаган ва шунинг учун уни хал килишда айрим кийинчилик холати кузатилмокда. Шу билан бирга, бугунги таълим сохаси ходимлари экологик таълимнинг хакикий холатини чукур урганиш, унинг хозирги эхтиёжларини тулик урганиш ва кондириш, уни ривожлантиришнинг потенциал имкониятлари ва истикболларини ёритиш учун жуда мухим ва куп вакт талаб киладиган вазифаларга дуч келмокдалар.
Хар кандай холатда хам илмий назариялар-нинг мохиятига бефарк булмасдан, экологик таълим ва тарбиянинг макбул шакллари ва усулла-рини куллаб, замонавий мактаб укувчиларида экологик маданиятни ортиб боришига амалий замин яратиш керак. Чунки, бу бутун мамлакати-мизнинг баркарор ва узок муддатли ривожлани-шининг калитидир.
Мактаб укувчилари экологик маданиятининг илмий мохияти хакида мулохаза юритганда, албатта кайд этиш лозимки, жамиятнинг хаётий маънолари ва кадриятларининг технократик ва экологик узгаришини белгилайдиган маданият-нинг «экологизацияси» тенденциялари таълимда уз аксини топиши ижтимоий-тарихий зару-рат булиб, экологик маданият илмий муаммо
1 Абдуллаева Д.Н. Мактаб географик таълими оркали геоэкологик маданиятни шакллантириш масалалари // -Замонавий таълим, - 2022, № 12 (121), - 36-бет.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2023, 3 (124)
сифатида ижтимоий-гуманитар ахамият касб этиб, вужудга келганига гувох буламиз. Нати-жада, айнан, жамиятда шаклланадиган ва мада-ният турига тулик мос келадиган, бугунги циви-лизациянинг саволларига жавоб бериши керак булган, экологик маданиятни шакллантиришга йуналтирилган таълим тадрижий равишда баркарор ривожланишга утишни таъминлайди-ган энг мухим воситалардан бирига айланмокда. Экологик маданиятнинг ижтимоий зару-рати ошган сари, у фаннинг куп тармокларига сингдирилмокда.
Хулоса ва тавсиялар. Экологик маданиятнинг таълим маконига умуминсоний маданиятнинг янги сифати мазмунида кириб келиши, аслида, экологик таълим билан боFлик булиб, у инсон томонидан экологик маданиятни мерос килиб олиш ва кенгайтириш жараёнининг мухим кисмига айланди. Ушбу жараён узининг тарихий боскичлари хамда уларнинг хар бири экологик маданиятни шакллантиришнинг узига хос сифат хусусиятларига эга. Шунинг учун, эко-
логик таълимнинг ривожланиш тенденцияла-рини урганиш асосида, мактаб таълимида экологик парадигманинг шаклланиши, унинг илмий доиралардаги талкини хамда ривожланиш йуналишларини ёритиш учун замин яратилади.
Юкоридагилардан келиб чикиб, куйидаги тавсиялар мазмунидаги мулохазалар шаклланти-рилди:
- экологик маданиятнинг умумий илмий мохияти экологик таълим мазмунини шакллан-тиришда бош мезонга айлантирилиши лозим;
- укувчилар экологик маданиятини шак-ллантириш буйича кулланиладиган дидактик материалларда масаланинг илмий мохияти уз аксини топиши лозим;
- илмий тадкикотлар натижаси уларок, илмий макола, илмий тезислар ва албатта илмий нашрлар доирасидаги илмий тавсиялар мун-тазам равишда таълим сохаси мутахассислари томонидан умумлаштирилиб, амалга татбик этиш чоралари курилиши лозим.
Фойдаланилган адабиётлар:
1. Абдуллаева Д.Н. Мактаб географик таълими оркали геоэкологик маданиятни шакллан-тириш масалалари // "Замонавий таълим илмий-амалий оммабоп журнали. - 2022, № 12 (121).
2. Дзятковская, E.H. Захлебный А.Н. Культурологический подход к общему экологическому образованию // Педагогика. - 2009. - № 9.
3. Зверев И.Д. Приоритеты экологического образования // Экологическое образование: проблемы и перспективы: Межвузовский сборник научных трудов. - Н. Новгород, 1998.
4. Мамашакиров С. Вахимами ёки хакикат. - Тошкент: Молия ва иктисод, 2012.
5. Хамрокулова Ш.Э., Тулишов Г.Р. (2023). Оила-ижтимоий экологик тарбия субъекти. // Results of National Scientific Research International Journal, 2(1), 291-296.
6. Хамрокулова Ш.Э. (2021). Экологик тарбия механизмларини такомиллаштиришда инновацион технологияларнинг ахамияти. // Academic research in educational sciences, 2(NUU Conference 1), 286-289.
7. Хамрокулова Ш.Э., Аллаярова С.Н. (2021). Экологик тарбияни ривожлантиришда тадкикотчилик куникмасининг ахамияти. // Academic research in educational sciences, 2(11), 1089-1094.
8. Хусанов Э.Т. (2023). Экологик маданиятни шакллантиришдаги манавий-ахлокий ва хукукий масалалар. // Results of National Scientific Research International Journal, 2(1), 205211.
9. Хусанов Э.Т. (2022). Экологическая культура и экологическое образование молодежи в новом узбекистане. // Science Time, (4 (100)), 24-29.
10. Хусанов Э.Т. (2023). Ёшларда экологик тарбия куникмаларини такомиллаштириш масалалари. // Academic research in educational sciences, 5(NUU Conference 2), 899-903.
11. Хусанов Э.Т. (2022). "Авесто" - табиат мухофазаси йулида: экологик дебоча. // Zamonaviy taraqqiyotda ilm-fan va madaniyatning o'rni, 2(24), 117-122.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2023, 3 (124)