Научная статья на тему 'ЭКОЛОГИК МАДАНИЯТНИ ШАКЛЛАНТИРИШНИНГ МЕЪЁРИЙҲУҚУҚИЙ АСОСЛАРИ ВА ЭКОЛОГИК ТАЪЛИМ МУАММОЛАРИ'

ЭКОЛОГИК МАДАНИЯТНИ ШАКЛЛАНТИРИШНИНГ МЕЪЁРИЙҲУҚУҚИЙ АСОСЛАРИ ВА ЭКОЛОГИК ТАЪЛИМ МУАММОЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Языкознание и литературоведение»

CC BY
208
46
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
табиат муҳофазаси / экологик муаммо / экологик маданият / меъёрий-ҳуқуқий асос / экологик таълим-тарбия. / охрана природы / экологические проблемы / экологическая культура / нормативно-правовая основа / экологическое образование и воспитание.

Аннотация научной статьи по языкознанию и литературоведению, автор научной работы — Ҳусанов Элшод Тошмахматович

Ушбу мақола жамиятда экологик маданиятни шакллантириш борасида амалга оширадиган чора-тадбирларнинг меъёрий-ҳуқуқий асосларини ўрганиш ва таҳлил этишга бағишланган. Унда экологик маданиятни шакллантириш жараёни қонун ва қонуности ҳужжатларнинг ижтимоий муносабатларни тартибга солишдек таъсир кучи орқали йўлга қуйилиши илмий асосда кўриб чиқилган. Муаллиф экологик маданиятни шакллантириш учун юртимизда меъёрий-ҳуқуқий асослар базасини яратишдага ҳуқуқий изчиллик, тадрижий педагогик ёндашувга алоҳида эътибор қаратган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

НОРМАТИВНО-ПРАВОВЫЕ ОСНОВЫ ФОРМИРОВАНИЯ ЭКОЛОГИЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЫ И ПРОБЛЕМЫ ЭКОЛОГИЧЕСКОГО ОБРАЗОВАНИЯ

Статья посвящена изучению и анализу нормативно-правовых основ проводимых мероприятий по формированию экологической культуры в обществе. В ней, на научной основе рассматривается организация процесса формирования экологической культуры через действенный механизм как урегулирование общественных отношений законами и подзаконными актами. Особое внимание, автор уделяет правовой последовательности, поэтапной педагогического сопровождения в создании базы нормативно-правовых основ по формированию экологической культуры в нашей стране.

Текст научной работы на тему «ЭКОЛОГИК МАДАНИЯТНИ ШАКЛЛАНТИРИШНИНГ МЕЪЁРИЙҲУҚУҚИЙ АСОСЛАРИ ВА ЭКОЛОГИК ТАЪЛИМ МУАММОЛАРИ»

Русанов Элшод Тошмахматович,

Мирзо У^бек номидаги Узбекистан Миллий университети "Педагогика ва умумий психология" кафедраси таянч докторанти

ЭКОЛОГИК МАДАНИЯТНИ ШАКЛЛАНТИРИШНИНГ МЕЪЁРИЙ-^У^УКИЙ АСОСЛАРИ ВА ЭКОЛОГИК ТАЪЛИМ МУАММОЛАРИ

УДК: 37.03

ЦУСАНОВ Э.Т. ЭКОЛОГИК МАДАНИЯТНИ ШАКЛЛАНТИРИШНИНГ МЕЪЁРИЙ-УУКУКИЙ АСОСЛАРИ ВА ЭКОЛОГИК ТАЪЛИМ МУАММОЛАРИ

Ушбу макола жамиятда экологик маданиятни шакллантириш борасида амалга оширадиган чора-тадбирларнинг меъёрий-хукукий асосларини урганиш ва тах,лил этишга баFишланган. Унда экологик маданиятни шакллантириш жараёни конун ва конуности х,ужжатларнинг ижти-моий муносабатларни тартибга солишдек таъсир кучи оркали йулга куйилиши илмий асосда куриб чикилган.

Муаллиф экологик маданиятни шакллантириш учун юртимизда меъёрий-х,укукий асос-лар базасини яратишдага х,укукий изчиллик, тадрижий педагогик ёндашувга алох,ида эътибор каратган.

Таянч суз ва тушунчалар: табиат мух,офазаси, экологик муаммо, экологик маданият, меъёрий-х,укукий асос, экологик таълим-тарбия.

ХУСАНОВ Э.Т. НОРМАТИВНО-ПРАВОВЫЕ ОСНОВЫ ФОРМИРОВАНИЯ ЭКОЛОГИЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЫ И ПРОБЛЕМЫ ЭКОЛОГИЧЕСКОГО ОБРАЗОВАНИЯ

Статья посвящена изучению и анализу нормативно-правовых основ проводимых мероприятий по формированию экологической культуры в обществе. В ней, на научной основе рассматривается организация процесса формирования экологической культуры через действенный механизм - как урегулирование общественных отношений законами и подзаконными актами.

Особое внимание, автор уделяет правовой последовательности, поэтапной педагогического сопровождения в создании базы нормативно-правовых основ по формированию экологической культуры в нашей стране.

Ключевые слова и понятия: охрана природы, экологические проблемы, экологическая культура, нормативно-правовая основа, экологическое образование и воспитание.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2022, 4 (113)

HUSANOV E.T. REGULATORY AND LEGAL BASIS FOR FORMATION OF ENVIRONMENTAL CULTURE AND PROBLEMS OF ENVIRONMENTAL EDUCATION

This article is devoted to the study and analysis of the regulatory framework of the measures taken to form an ecological culture in society. It considers on a scientific basis that the process of formation of ecological culture is carried out by the force of law and legal acts, such as the regulation of social relations.

The author pays special attention to the legal sequence, gradual pedagogical approach to the creation of the regulatory framework in our country for the formation of ecological culture.

Key words and concepts: nature protection, ecological problem, ecological culture, normativelegal basis, ecological education.

Кириш. Ижтимоий онг доирасида шак-ллантириладиган х,ар кандай маданият жами-ятда узига хос йуналиш ва мазмуни булган меъёрий-х,укукий асосларга эга булади. Айнан, шу х,ужжатлар асосида, турли маз-мун ва мох,иятни ифода этадиган ижтимоий маданият шаклланади ёки шакллантири-лади. Экологик маданият туфайли инсон уз х,аётининг максади, мазмуни, мох,ияти, шакли ва х,оказоларга янгидан янги чирой ва без-аклар баFишлайди. Шунинг учун, экологик маданиятни шакллантириш борасида жами-ятда х,амиша давр ва замон рух,идан, инсон талаб ва эх,тиёжларидан келиб чикиб, жамият ва табиат муносабатларини тартибга солувчи меъёрий-х,укукий асослар кабул килинган х,амда экологик таълим кулга куйилган.

Мавзунинг долзарблиги. Илмий доираларда экологик маданият

жамият ва табиатнинг узаро таъсир ва алокадорлигини мувофиклаштиришга йуналтирилган инсон фаолиятининг ифо-даси сифатида таърифланади. Шунинг учун, жамиятда экологик маданият экологияга оид бошка жараёнлар ва омиллардан ажралма-ган х,олатда шаклланади ва ривожланади. Ушбу х,олат, албатта, ёшлар учун экологик таълимни самарали ташкил этиш, ах,оли уртасида табиатдан окилона фойдаланиш ва уни мух,офаза килиш х,акидаги билимларни тарFиб килиш, ах,олининг географик, экологик маданиятини ошириш оркали, бетакрор ва гузал табиатни асрашга йуналтирилган саъй-х,аракатлар билан эътиборга сазовор-дир. Бинобарин, табиатни, унинг бойликла-рини мух,офаза килиш масалалари таълим тизимининг мазмунига сингдирилмокда, токи ёш авлоднинг экологик маданияти билимлар

ва амалий машFулотлар оркали шаклланти-рилсин.

Муаммонинг урганилганлик даражаси.

Экологик маданият умуман, экологик мадани-ятнинг турли жих,атлари илм-фаннинг илмий тадкикотлар жараёнида куп урганиладиган ва х,атто куп урганилган илмий муаммолар сирасига киради. Бу борада, айникса, "экологик маданият тарихи биосферада homo sapiens (аклли одам) пайдо булиши билан бошланади. Минг йиллар давомида инсо-ният атроф-мух,ит ва жамиятдаги шахсий муносабатлар билан узаро муносабатда экологик маданиятни юксалтириш борасида керакли тажриба тупланди. Кишлок хужалиги инкилоби инкирозга юз тутишни бошлаган атроф-мух,ит билан уЙFунлик янгича муно-сабатларни шаклланишига олиб келди"1, деган фикр эътиборга сазовордир. Яъни олимнинг фикрига кура, экологик маданият инсоният тарихи ривожланишининг барча боскичларида х,ам диккат марказида булган ва табиийки илмий изланишлар х,амда илмий тадкикотлар предмети сифатида урганилган булиб, экологик таълимнинг вазифалари каторидан урин олган.

Таъкидлаш жоизки, экологик маданият муаммоларига купрок ижтимоий-фалсафий нуктаи назардан тах,лилий мулох,азалар бил-дирилган. Уларнинг умумлаштирилган мазмунига кура, экологик маданият муаммолари табиатни тирик деб карайдиган анимизм, табиат фалсафасини дунёкарашнинг энг кадимий билим сох,аси сифатида ривожла-ниши, тарбия ва таълим муаммолари билан

1 Карабукаев К.Ш. Экологическая культура общества. Теория и практика Бишкек Maxprint 2018. - 230 с.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2022, 4 (113)

экйлйгик axлoкнинг yзapo aлoкaдopлиги кэби мacaлaлap yзapo бoFлик халэтдэ илмий тaдк1ик1oт мaнбaгa aйлaниши лйзим. Чунйнчи, yзбeк фaйлacуф йлими эшлйгик мaдaният тушунчacигa ""тaбиaт-жaмият-инcoн" тизи-мидaги киcмлapнинг yзapo мунocaбaтлa-pини мувoфиклaштиpaдигaн, иншният^ бopликдaги 6ap4a мaвжудoтнинг диaлeк-тик бoFликлигини aнглaтaдигaн, aтpoф-мухит муcaффoлигини ^к^ш^ ундaйдигaн вa шу opкaли бутун шинйтни тaнaззулдaн caклaшгa xизмaт килaдигaн фaлcaфий-axлoкий кaтeгopиядиp"1, дeб тaъpиф бepaди.

Бoшкa oлимлapнинг фикpигa кypa, экйлйгик мaдaният - хoзиpги вa кeлaжaк aвлoдлap учун экйлйгик муaммoлap eчимини тйпиш вa улкaн мacъулият экaнлигини aнглaш вa шу aco^a фaoлият юpитиш муaйян дaвлaт вa жэхйн мaдaниятининг pивoж-лaнгaн бй^ичи хэмдэ тapкибий киcми2 Xиcoблaнaди.

Экйлйгик мaдaният бyйичa йлиб бopилгaн тaдкикoтлapдa coциoлoгик ёндaшув acocидa илгapи cуpилгaн экйлйгик мaдaният хэкидэги мулoхaзaлap х^м диккaтгa caзoвop3. Улapдa, acocaн ёшлapдa экйлйгик мaдaният шэкллэ-ниши мacaлaлapи ёpитилгaн 6Ули6, экйлйгик мaдaниятнинг тapкибий киcмлapи acocaн coциoлoгик жихaтдaн тaхлил этилгaн.

Дeмaк, экйлйгик мaдaният мaвзуcининг Уpгaнилгaнлик дapaжacи, aйникca унинг илмий тaъpифи, мaзмун-мoхияти вa ижти-мйий aхaмияти хaкидa aмaлгa oшиpилгaн илмий тaдкикoтлap вa ypгaниш ишлapининг умумий мaнзapacи, экйлйгик муaммoлap eчимигa кapaтилгaн жaмият эхтиёжлapини Koндиpиш мaкcaди вa вaзифaлapи дoиpa-cидa яxши йyлгa куйилгaн, дecaк мубoлaFa бyлмaйди. Биpoк, жaмиятдa экйлйгик мэдэни-ятни шaкллaнтиpишгa дoиp ишлaб чикилгaн вa ишлaб чикapилaётгaн мeъёpий-хукукий acocлapни aхoлининг 6ap4a кaтлaмигa e™a-

1 Яздoнoв З.Ш. Узбeк xaлк экoлoгик мэдэнияти aнъaнa-лapини тиклэш вэ pивoжлaнтиpиш тeндeнциялapи. Фэл-caфa фaнлapи 6Уйичэ фaлcaфa дoктopи (PhD) диccepтa-цияеи aвтopeфepaти. Gaмapкaнд - 2G19. - Б.11.

2 Нигмaтoв А.И. Экoлoгия: acocий ЭТЭМЭ вэ ибopлap-нинг изoхли лугэти. - Т., 2GG2, 15-1S 6e^ap.

3 Ожeгoв Ю.Т., Никoнopoвa Е.В. Экoлoгичecкий импулье. M. Moлoдaя гвapдия, 199G, 25S 6e^

зиш, ушбу хужжaтлapнинг мaкcaди вэ вэзи-фaлapини тapFиб килиш, хэётгэ тэтбик этиш, илмий ёндэшув aco^Aa тэдкик этилиши лйзим 6Улгэн муэммйгэ aйлaнмoкдa.

Maк1oлaнинг мarçcaди экйлйгик мэдэни-ятни шaкллaнтиpишгa йид мeъёpий-хукукий хужжaтлap тэхлили вэ тapFибoтининг нeчoFлик мухим экэнлигигэ эътибop кapaтиб, улapнинг пeдaгoгик ёндэшув opкaли кун-дэлик фэйлият мэзмунигэ cингдиpиш зapу-paтини кypcaтишдaн ибopaтдиp. Бундэ тэъ-лим муaccacaлapидa эмэлгэ oшиpилиши зapуp 6УЛГЭН дoлзapб вaзифaлap ёpитилиши нaзapдa тутилгэн. Чунки, ёшлapдa экйлйгик мэдэниятни шaкллaнтиpишнинг мaкcaди тэбиэтгэ мacъулиятли, эхтиёткopoнa мунс^-бэтни тapбиялaшдaн ибopaт. Бу мэк^д эca, тэълим oлувчилap ypтacидa иншн, жэмият вэ тэбиэтнинг yзapo тaъcиpи жapaёнлapи вэ нaтижaлapини тушунишлapигa кapaтилгaн илмий билимлap тизими, тэбиэтгэ ниcбa-тэн экйлйгик кaдpият йyнaлишлapи, мeъёp-лapи вэ кoидaлapи, уни ypгaниш вэ мухйфэзэ килиш 6Уйичэ куникмэ вэ мaлaкaлapини шaкллaнтиpиш ишлapини мэк^дли, тизимли тэшкил этиш opкaли мумкин 6Улэди. Ma^ лумки, инcoн бутун умpи дэвймидэ дунёни билэди, ypгaнaди, энглэйди. Бу жapaёндa экйлйгик тэълимнинг Узигэ xoc xуcуcияти шундэки, у бapчa oдaмлapнинг хэётий зapу-pa™ туфэйли пэйдй 6Улэди. Ушбу тэълим-нинг экйлйгик мэдэниятни шaкллaнтиpишгa йид мeъёpий-хукукий хужжaтлap билэн уЙFунлиги э^ экйлйгик тэълим вэ тapбия-нинг муштapaклигини тэъминлэйди.

TaA^Ko Ba ур^ниш нaтижaлaри. Экйлйгик мэдэниятни шaкллaнтиpиш жapaёнигa ёндэшув мacaлacи, бapчa дaвpу зaмoнлapдa, элбэттэ, умуммaжбуpий, мeъёpий-хукукий acocлapгa тэянгэн х°лдэ нaтижaдopликкa эpишгaн. Кэдим-кэдим зaмoнлapдaн эждйд-лapимиз экйлйгик мэдэниятни шэкллэнти-pишни бapчa имшният вэ уcуллapни кУллэ6, туpли тaъcиp вocитaлapидaн файдэлэниб йулгэ куйишни зapуp дeб хиcoблaшгaн. Экйлйгик мэдэниятни шaкллaнтиpиш жapa-ёни йддий aтpoф-мухитни тйзэ тутиш, пйки-зэлик тapFибoти opкaли эмэлгэ oшиpил-гэн. Бинoбapин, Узбeкиcтoн Рecпубликa-

ЗAMOHABИЙ TAЪЛИM / COBPEMEHHOE ОБРАЗОВАНА 2G22, 4 (113)

сида хам, айникса, мустакиллик йилларида атроф-мухитни тоза саклаш ва уни мухофаза килиш масалалари давлат сиёсати даража-сига кутарилди. Конституциямизнинг 50, 54, 55 ва 100-моддаларида табиатни мухофаза килишга доир конуний ва ижтимоий тала-блар уз ифодасини топди. Жумладан, унинг 50-моддасида "Фукаролар атроф табиий мухитга эхтиёткорона муносабатда булишга мажбурдирлар", деб таъкидланган булса, 55-моддасида "Ер, ер ости бойликлари, сув, усимлик ва хайвонот дунёси хамда бошка табиий захиралар умуммиллий бойликдир. Улардан окилона фойдаланиш зарур ва улар давлат мухофазасидадир", деб курсатилиши, экологик маданиятни шакллантиришда ижтимоий мухит, хукукий асос канчалик зарур эканлигидан далолат беради.

Узбекистонда экологик маданиятни шак-ллантириш оид меъёрий-хукукий асос-лар базасини яратишда изчиллик, тадрижий ёндашувни куриш мумкин. Чунки, "Узбек халк экологик маданиятини тиклаш, унинг ривож-ланиш конунларини урганиш жамиятнинг ижтимоий-иктисодий, маданий даражаси билан боFл и к булиб, жахон микёсида тобора ифлосланиб бораётган табиий мухитни асраш, биосферанинг экологик мувозанатига таъсир килувчи антропоген омиллар ролини курсатиш, бу жараёнда нафакат ижтимоий, иктисодий, балки сиёсий вазиятнинг хам детерминантлашиш холатини аниклаш ва амалий ечимларини топиш, уз тарихий шаклларига хамда боскичларига эга"1.

Узбекистон Республикасининг "Табиатни мухофаза килиш туFрисида" (1992 йил 9-декабрь)2, "Сув ва сувдан фойдаланиш туFрисида" (1993 йил 6-май)3, "Ер ости бойликлари туFрисида" (1994 йил 23-сен-

1 Яздонов З.Ш. Узбек халк экологик маданияти анъана-ларини тиклаш ва ривожлантириш тенденциялари. Фал-сафа фанлари буйича фалсафа доктори (PhD) диссерта-цияси автореферати. Самарканд - 2019. - Б.11.

2 Узбекистон Республикасининг Конуни, 09.12.1992 йилдаги 754-Х11-сон "Табиатни мухофаза килиш туFрисида" Конуни, (lex.uz)

3 Узбекистон Республикасининг Конуни, 06.05.1993 йилдаги 837-Х11-сон 837-Х11-сон 06.05.1993. "Сув ва сувдан фойдаланиш туFрисида" (lex.uz)

тябрь; 2002 йил 12-декабрда янги тахрирда)4, "Атмосфера хавосини мухофаза килиш туFрисида" (1996 йил 27-декабрь)5, "Усимлик дунёсини мухофаза килиш ва ундан фойдаланиш туFрисида" (1997 йил 26-декабрь; 2016 йил 21-сентябрь янги тахрирда)6, "Хайвонот дунёсини мухофаза килиш ва ундан фойдаланиш туFрисида" (1997 йил 26-декабрь; 2016 йил 19-сентябрь янги тахрирда)7 "Урмон туFрисида" (1999 йил 15 апрель; 2018 16-апрель янги тахрирда)8, "Чикиндилар туFрисида" (2000 йил 5 апрель)9 "Давлат кадастрлари туFрисида" (2000 йил 15 декабрь)10ги конунлари юртимиз табиати-нинг бетакрор мусаффолигини саклаш ва уни асраш, экологик мухитни яхшилаш масала-ларига каратилган. Уларнинг хар бирида, тегишли ижтимоий муносабатларни тар-тибга солиш доирасида жамият аъзолари учун умуммажбурий бурч ва вазифалар хам уз ифодасини топган булиб, ахолининг экологик маданиятини шакллантириш учун мухим тарбиявий замин хам яра-тади. Куйидаги киска тахлилий фикрлар, айнан, экологик муаммоларни олдини олиш максадида, ахоли маданиятини шаклланти-ришга каратилган конунчиликнинг меъёрий-

4 Узбекистон Республикасининг Конуни, 13.12.2002 йилдаги 444-И-сон444-И-сон 13.12.2002. «Ер ости бойликлари туFрисида»ги Узбекистон Республикаси Конунига узгартишлар ва кушимчалар киритиш хакида (lex.uz)

5 Узбекистон Республикасининг Конуни, 27.12.1996 йилдаги 353-1-сон353-1-сон 27.12.1996. "Атмосфера хавосини мухофаза килиш туFрисида" (lex.uz)

6 Узбекистон Республикасининг Конуни, 21.09.2016 йилдаги УРК-409-сон УРК-409-сон 21.09.2016. "Усимлик дунёсини мухофаза килиш ва ундан фойдаланиш туFрисида"ги Узбекистон Республикаси Конунига узгартиш ва кушимчалар киритиш хакида (lex.uz)

7 Узбекистон Республикасининг Конуни, 19.09.2016 йилдаги УРК-408-сон УРК-408-сон 19.09.2016. "Хайвонот дунёсини мухофаза килиш ва ундан фойдаланиш туFрисида"ги Узбекистон Республикаси Конунига узгартиш ва кушимчалар киритиш хакида (lex.uz)

8 Узбекистон Республикасининг Конуни, 16.04.2018 йилдаги УРК-475-сонУРК-475-сон 16.04.2018. "Урмон туFрисида"ги Узбекистон Республикаси Конунига узгартиш ва кушимчалар киритиш хакида (lex.uz)

9 Узбекистон Республикасининг Конуни, 05.04.2002 йилдаги 362-II-сон362-11 -сон 05.04.2002. "Чикиндилар туFрисида" (lex.uz)

10 Узбекистон Республикасининг Конуни, 15.12.2000 йилдаги 171 -II-сон 171-II-сон 15.12.2000. "Давлат кадастрлари туFрисида" (lex.uz)

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2022, 4 (113)

хукукий хужжaтлapи Уз мэзмун-мйхияти билэн жэмият вэ тэбиэт opacидaги хэётий зapуp мувйзэнэтни caклaшгa caлмoкли хи^э кУшaётгaнидaн дэлйлэт бepaди.

Macaлaн, "Тэбиэтни мухйфэзэ килиш тyFpиcидa"ги к°нун тэбиий мухит Luapo-итлapини caклaшнинг, тэбиий pecуpcлap-дэн йкиланэ файдэлэнишнинг хукукий, иктишдий вэ тэшкилий acocлapини бeлгилaб бepaди. К^нуннинг мaкcaди инcoн вэ тэбиэт Уpтacидaги мунocaбaтлap уЙFун мувoзaнaтдa pивoжлaнишини, эшлйгия тизимлapи, тэбиэт кoмплeкcлapи вэ aйpим oбъeктлap мухйфэзэ килинишини тэъминлэшдэн, фукapoлapнинг кулэй aтpoф мухитгэ эгэ булиш хукукини кaфoлaтлaшдaн ибopaт экэнлиги бeлгилaн-гэн.

"Сув вэ cувдaн файдэлэниш тyFpиcидa"ги кйнуннинг вaзифaлapи дoиpacидa эхйли вэ иктиcoдиёт тapмoклapи эхтиёжлapи учун cувлapдaн йкиланэ файдэлэнишни тэъ-минлэшгэ, cувлapни булFaниш, ифлocлa-ниш вэ кэмэйиб кeтишдaн м^ш^, cув-лapнинг зapapли тaъcиpининг йлдини йлиш хэмдэ улapни бapтapaф этишгэ, cув йбъ-eктлapининг х°лэтини яxшилaшгa, шунинг-дeк cувгa дoиp мунocaбaтлap coхacидa ^p-xoнaлap, муaccacaлap, тaшкилoтлap, фepмep, дeхкoн xyжaликлapи хэмдэ фукapoлapнинг хукуклapи вэ ^нуний мaнфaaтлapини химйя килишгэ йyнaлтиpилгaн.

"Еp ocти бoйликлapи тyFpиcидa"ги к°нун минepaл xoм эшёгэ булгэн тaлaблapни хэмдэ бйшкэ эхтиёжлapни кoндиpиш учун ep кaъpидaн йкиланэ, кoмплeкc фoйдaлa-нилишини, ep кaъpи, aтpoф мухит мухйфэзэ килинишини, ep кaъpидaн фoйдaлaнилaёт-гэндэ ишлapнинг бexaтap йлиб бopилишини тэъминлэшдэн, шунингдeк ep кaъpидaн фйй-дaлaнувчилapнинг хукуклapини мухйфэзэ килишдэн, шaxc, жэмият вэ дэвлэтнинг мэн-фaaтлapини химйя килишни тэъминлэшгэ кapaтилгaн.

"Атмocфepa хaвocини мухйфэзэ килиш тyFpиcидa"ги к°нундэ эътибopли жихэти фукapoлapнинг aтмocфepa хaвocини мухйфэзэ килиш coхacидaги хукук вэ мэжбу-pиятлapи хэкидэги бoбидиp. Ундэ фукapoлap уз хэёти вэ coFлиFи учун кулэй aтмoc-

фepa хaвocидaн файдэлэниш, aтмocфepa Xaвocининг х°лэти хэмдэ уни мухйфэзэ килиш буйичэ кypилaётгaн чopa-тaдбиpлap тyFpиcидa тeгишли дэвлэт opгaнлapидaн уз вэктидэ вэ ишйнчли axбopoт йлиш, aтмoc-фepa хaвocигa ифлocлaнтиpувчи мoддaлap вэ бийлйгик opгaнизмлap чикapилиши хэмдэ унгэ физикэвий oмиллapнинг зapapли тэъ-cиp ^^тиши туфэйли уз COFЛИFИГa вэ мйл-мулкигэ зиён eткaзилгaн хoллapдa зapap-нинг ypни к°плэниши, aтмocфepa хэвй^ни мухйфэзэ килиш мacaлaлapи буйичэ жэмй-этчилик фикpини ypгaнишни вэ жэмйэтчилик эшлйгик экcпepтизacини эмэлгэ oшиpишдa иштиpoк этиши кэби хукуклapи хэмдэ aтмoc-фepa хaвocини мухйфэзэ килиш тyFpиcидaги кйнунчилик тaлaблapигa pиoя этиши, aтмoc-фepa хaвocининг ифлocлaнишигa, кэмэй-ишигэ вэ унгэ физикэвий oмиллapнинг зapapли тaъcиp кypcaтишигa йлиб кeлувчи хapaкaтлapни coдиp этмacлиги шapт экэн-лиги кэби мaжбуpиятлapи, эйнэн кишилapдa экйлйгик мэдэниятнинг биp мухим киcмини шaкллaнтиpишгa кapaтилгaн.

1997 йилдэ кэбул килингэн вэ 2Ü1S йил янги тaхpиpидaги "Уcимлик дунёcини мухйфэзэ килиш вэ ундэн файдэлэниш тyFpиcидa"ги ^нундэ бйтэникэ кoллeкцияcи, ёввййи х°лдэ ycувчи ycимликлap, ёввййи хйлдэ ycувчи ycимликлapнинг яшэш фэйли-яти мaхcулoтлapи, ycимлик дунё^, ap4a туp-дэги ёввййи ycимликлap мэжмуи, ycимлик дунёcини мухйфэзэ килиш вэ ундэн йкиланэ файдэлэниш буйичэ биoтexник тaдбиpлap кэби тушунчaлapгa тaъpиф бepилгaн хэмдэ юpтимиздaги ycимлик дунё^ умуммил-лий бййлик экэнлиги, ундэн йкиланэ фйй-дэлэниш лйзимлиги вэ у дэвлэт таманидэн мухйфэзэ килиниши бeлгилaб куйилгэн.

"Хэйванат дунёcини мухйфэзэ килиш вэ ундэн файдэлэниш тyFpиcидa"ги к°нун ёввййи хaйвoнлap, ёввййи хaйвoнлapнинг яшэш фэйлияти мaхcулoтлapи, зайлагия шл-лeкцияcи, хaйвoнoт дунёcи, хaйвoнoт дунё-cини мухйфэзэ килиш, хaйвoнoт дунё^ни мухйфэзэ килиш вэ ундэн oкилoнa фoйдaлa-ниш буйичэ биoтexник тaдбиpлap кэби aco-cий тушунчaлapгa тaъpиф вэ шapхлapни бeл-гилэб, хaйвoнoт дунёcи умуммиллий бййлик

ЗAMOHABИЙ TAЪЛИM I COBPEMEHHOE OБPAЗOBAHИE 2G22, 4 (113)

булиб, ундан окилона фойдаланиш лозим-лиги хамда давлат томонидан мухофаза килиниши курсатилган.

"Урмон туFрисида"ги конунга кура, урмонлар асосан экологик (тупрокни мухофаза килиш, сувни мухофаза килиш, усимлик ва хайвонот дунёсини хамда бошка табиий ресурсларни мухофаза килиш, химоя, санитария-гигиена, соFломлаштириш, рекреация) ва ижтимоий-иктисодий вазифаларни бажаради.

Конунда урмон, урмонларни купайтириш, урмонларни мухофаза килиш, урмонларни такрорий купайтириш, урмондан

фойдаланув-чилар, урмонларни кайта тиклаш каби асосий тушунчаларга таъриф берилган. Унда урмонлар давлат мулки, яъни умуммиллий бойлик булиб, улардан окилона фойдаланиш лозимлиги белгиланиб, давлат томонидан мухофаза килиниши таъкид-ланган. Таъкидлаш жоизки конунга мувофик барча урмонлар давлат урмон фондини таш-кил этади ва улар давлат ахамиятига молик урмонлардан, яъни давлат урмон хужалиги органлари тасарруфидаги урмонлардан хамда бошка идоралар ва юридик шахслар фойдаланишидаги урмонлардан иборатдир.

"Чикиндилар туFрисида"ги конуннинг асосий вазифалари чикиндиларнинг фукаролар хаёти ва соFлиFига, атроф-мухитга зарарли таъсирининг олдини олиш, чикиндилар хосил булишини камайтириш ва улардан хужалик фаолиятида окилона фойдаланили-шини таъминлашдан иборат эканлиги билан эътиборга моликдир.

"Давлат кадастрлари туFрисида"ги конунга мувофик Давлат кадастри ягона тизими мав-жуд булиб, у давлат кадастри юритилади-ган табиий, хужалик объекти ёки бошка объект муайян турининг географик жойлашуви, хукукий макоми, микдор, сифат тавсифлари ва бахоси туFрисидаги янгиланиб турилади-ган маълумотлар ва хужжатлар тизимидан иборат.

Юкоридаги меъёрий-хукукий хужжатлар тахлили шуни англатадаки, юртимизда табиат ва унинг компонентларини мухофаза килишга доир кабул килинган Конунлар бири-бирини тулдириб, мантикий кетма-

кетликда ишлаб чикилган булиб, улар айнан жамият аъзоларининг экологик мадания-тини шакллантиришга йуналтирилган, хамда бу сохадаги ижтимоий муносабатларни тар-тибга солишда мухим ахамиятга эгадирлар.

Шу уринда, яна бир мулохазани келти-риш жоиз деб уйлаймиз, яъни агар ушбу конунлар ва улар ижросига йуналтирилган бошка конуности хужжатларнинг маз-муни таълим тизимининг барча турлари-даги дидактик материалларига сингди-рилса, жамиятда экологик маданиятни шак-ллантириш жараёни янада самарали булади. Зеро, айнан, шу меъёрий-хукукий асослар туфайли мамлакатимизда жуда куп урмон хужалиги, курикхона, миллий боF, буюр-тма курикхоналар мавжуд. Уларда табиат ёдгорликлари, камайиб кетган усимлик ва хайвонлар курикланади, урганилади ва купайтирилади. Узбекистонда барча вилоятлар ва Коракалпо-гистонда табиатни мухофаза килиш жамияти, Узбекистон география жамияти, ЭКОСАН, илмий-оммабоп ва илмий журналлар, радио ва телевидение, даврий матбуот табиатни мухофаза килиш хакидаги билимларни тарFиб килмокда.

Шунингдек, экологик маданиятни шак-ллантириш масаласини урганиш давомида экологик жараёнларни бошкаруви омили хам нечоFлик мухим эканлигига ишонч хосил килдик. Жумладан, 1996 йилда таш-кил килинган Табиатни мухофаза килиш давлат кумитасига асосан атроф мухитни мухофаза килиш, табиий ресурслардан фойдаланиш ва уларни кайта тиклаш усти-дан назорат килиш каби вазифалар юкла-тилган. Кумита, уз фаолиятини тармокла-раро комплекс бошкариш хамда ресурсларни тежаш борасида ягона сиёсатни ишлаб чикиш ва амалга ошириш, атроф-мухитнинг экологик холати кулай булишини таъмин-лаш, экологик вазиятни бошкариш буйича самарали йулга куйган ва жамиятда экологик маданиятни шакллантириш йуналишида хам меъёрий-хукукий хужжатларда куйилган вазифаларни бажариш борасида кенг куламдаги ишларни амалга ошириб келмокда.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2022, 4 (113)

1993 йили Уpтa Оcиё дaвлaтлapининг Дaвлaтлapapo кeнгaши вэ унинг ижpoия кУмитacи хэмдэ Оpoлни куткapиш Хaлкapo жaмFapмacи тэшкил этилиши хэм узигэ xoc эхэмиятгэ эгэ булгэн хoДИca эди. Ушбу жaмFapмa Оpoл дeнгизи муaммoлapи буйичэ caмapaли фэйлиятни йулгэ куйди. ЖaмFapмaнинг acocий вaзифacи Оpoл дeн-гизи, унинг coFЛoм экйлйгик шapoитини тиклэш, мaзкуp минтэкэни тйзэ ичимлик cуви билэн тэъминлэш, худуд caнитapия-гигиeнa мухитини яxшилaш этиб бeлгилaнгaн вэ peжa acocидa фэйлияти эмэлгэ oшиpилмoкдa.

Экйлйгияни мухйфэзэ килиш

coхacидa Узбeкиcтoн xaлкapo тэшки-лoтлap билэн хэм хaмкopлик ишлapини pивoжлaнтиpмoкдa. Бундэй хaмкopлик дйи-pacидa вэ тeгишли дacтуpлapидa, жумлэ-дэн, БMТнинг aтpoф-мухит буйичэ дacтуpидa иштиpoк этэди. Бу хaмкopликнинг нaтижacи Улapoк, дacтуp дoиpacидa вэ aйpим pивoж-лэнгэн мaмлaкaтлap билэн бийлйгик xилмa-xилликни ^клэшнинг миллий cтpaтeгияcи вэ 1Ü дэн opтик миллий экйлйгик кoнунлap ишлэб чикилгэни юpтимиздa экйлйгик муэм-мoлap дэвлэт cиёcaти дapaжacидa кapop тйп-гэнидэн дэлйлэт бepaди.

Maмлaкaтимиздa эхйлининг экйлйгик мэдэниятини шaкллaнтиpиш жapaёнининг ^фэти вэ caвияcини oшиpиш мaкcaдидa, aтpoф мухитни мухйфэзэ килишгэ дoиp чopa-тaдбиpлap, эйнэн дэвлэт opгaнлapи фэйлиятининг шэффйфлик дapaжacини йши-pиш вэ фукapoлик жэмиятининг poлини кучaйтиpишгa йyнaлтиpлгaн. Шу тapикa, юpтимиздa экйлйгик муaммoлapни йлдини йлиш ёки уз вэктидэ бapтapaф этиш мэ^-лacигa eчим йули ишлэб чикилмйкдэ. Maca-лэн, Узбeкиcтoн Pecпубликacи Пpeзидeнти-нинг 2Ü19 йил 3Ü oктябpдaги "2Ü3Ü йилгэчэ булгэн дaвpдa Узбeкиcтoн Pecпубликacининг Атpoф мухитни мухйфэзэ килиш кoнцeпция-cини тacдиклaш тyFpиcидa"ги Фapмoни1 экйлйгик муaммoлapни бapтapaф этиш opкaли

1 Узбeкиcтoн Pecпубликacи Пpeзидeнтининг 2G19 йил 3G oктябpдaги "2G3G йилгэчб булгэн дaвpдa Узбeкиcтoн Pecпубликacининг Атpoф мухитни мухoфaзa килиш тон-цeпцияcини тacдиклaш тyFpиcидa"ги, ПФ-5863-coн Фap-мoни

инcoн-тaбиaт-жaмият кoмпoнeнтлapининг Узapo мутaнocиблигини caклaшгa элйхидэ УpFу бepилaди. K1oлaвepca, Узбeкиcтoн Pecпу-бликacи Пpeзидeнтининг 2Ü21 йил 3Ü дeкaб-pдaги "Pecпубликaдa кyкaлaмзopлaштиpиш ишлapини жaдaллaштиpиш, дapaxтлap мухoфaзacини янэдэ caмapaли тэшкил этиш чopa-тaдбиpлapи тyFpиcидa"ги Фapмoни2 вэ 2Ü21 йил 3Ü дeкaбpдaги "Атpoф-мухитни мухйфэзэ килиш хэмдэ экйлйгик нaзopaт coхacидaги дэвлэт opгaнлapи фэйлиятини тэшкил этиш чopa-тaдбиpлapи тyFpиcидa"ги Kapopи3 эълйн килингэни жэмиятдэ экйлйгик мэдэниятни шaкллaнтиpиш жapa-ёнлapигa янги мэзмун бaFИшлaди. Уму-мэн йлгэндэ, aTap ушбу кoнунлap вэ улap ижpocигa йyнaлтиpилгaн бйшкэ кoнунocти хужжaтлapнинг мэзмуни тэълим тизимининг бapчa туpлapидaги дидэктик мaтepиaллa-pигa cингдиpилca, жэмиятдэ экйлйгик мэдэ-ниятни шaкллaнтиpиш жapaёни янэдэ ^мэ-paли булэди.

Айpим тaдкикoтлapдa экoлoгиянинг мэънэвият вэ миллий кaдpиятлap билэн aлoкaдopлиги мacaлaлapигa элйхидэ эъти-6op кapaтилaди. "Инcoн мэънэвияти, узи яшэб туpгaн жэмиятнинг ижтимйий вэ pухий мухитигэ бoFЛик". Maънaвият бу кишининг билимлapи, унинг хэётидэ cинoвлapдaн утиб, pухигa cингиб, бутун хэёт тapзидa aкc этэди-гэн тэбиий ижтимйий cифaтидиp4.

Шундэй экэн, экйлйгия

вэ aтpoф мухитимизни coFЛoмлaштиpишгa йyнaлтиpилгaн мeъёpий-хукукий acocnap-нинг хaётдaги тaтбиFИни cифaтли вэ ^мэ-paли тэшкил этишгэ бутун жэмият, ёшу ^p^ кэттэю кичик биp xил мэ^ул булиши тaкoзo

2 Узбeкиcтoн Pecпубликacи Пpeзидeнтининг 2G21 йил 3G дeкaбpдaги "Pecпубликaдa кyкaлaмзopлaштиpиш ишлapини жaдaллaштиpиш, дapaxтлap мухoфaзacини янэдэ caмapaли тэшкил этиш чopa-тaдбиpлapи тyFpиcидa"ги ПФ-46-coн фapмoни (https:IIlex.uzIuzI docsI58G1444 - 1G.G3.22)

3 Узбeкиcтoн Pecпубликacи Пpeзидeнтининг 2G21 йил 3G дeкaбpдaги "Атpoф-мухитни мухoфaзa килиш ^aiv^a экoлoгик нaзopaт coхacидaги дэвлэт opгaнлapи фao-лиятини тэшкил этиш чopa-тaдбиpлapи тyFpиcидa"ги ПК.-76 -coн кapopи (https:IIlex.uzIuzIdocsI58G1426 -1G.G3.22)

4 Зиёмуxaмeдoв Б. Экoлoгия вэ мбънэвият. - Т., 1997,

этилмокда. Зеро, экология ва атроф мухитни мухофазаси буйича жорий килинаётган давлат сиёсати якин келажакда албатта уз махсулини беради ва фаровон турмуш тар-зига узгача чирой баFишлайди.

Хулоса ва тавсиялар. Таъкидлаш жоизки, шахс экологик маданияти - бу индивид, социумнинг табиат билан узаро таъсирлари ва диалектик алокадорликларидан вужудга келувчи, динамик узгарувчан билимлар, ишлаб чикариш технологиялари, кадриятлар, эътикод, санъат, ахлок ва конунлардан тар-киб топувчи, айни вактда давр эхтиёжлари келажак манфаатлари билан окилона мувофиклаштирилган фаолият мажмуи булса-да, меъёрий-хукукий хужжатларнинг хаётий ахамиятини ахоли онгига синг-дириш жараёни хам узига хос амалий ва илмий ёндашувга эхтиёжи булган ижти-моий ходисадир. Колаверса, экологик мада-ниятни шакллантириш ижтимоий кадриятлар ва иктисодий жараёнлар, табиий-географик мухитдан ажралмаган холда оддийдан мураккабга, куйидан юкорига ривожланади-ган конкрет тарихий ходиса десак, муболаFа булмайди. Чунки, глобаллашув жараёнлари, трансмиллий корпорацияларнинг кучай-иши, иктисодий бозорлар ракобати, капитал ва инсон ресурсларининг харакатчанлиги, экологик муаммолар келтириб чикарадиган ижтимоий хавфларнинг кенгайиши табиий ва ижтимоий мухитнинг холати муаммо-сини кескин долзарблаштирди. Биз яшаб тур-ган аср бошларига келиб махаллий экологик инкирозлар глобал экологик инкироз билан алмаштирилмокда. Унинг асосий хусу-сиятлари атроф-мухитнинг хаддан ташкари ифлосланиши, кайта тикланмайдиган ресурс-ларнинг купайиши, сайёра антропогеоцено-зининг шаклланиши ва бошкалардан иборат1.

Маълумки, инсон узи яшаши ва фао-лият курсатиши учун табиий мухитдан ташкари яна сунъий мухитни хам бунёд этади. Чунончи, шахарлар, турар жой бино-лари, боFлар, сув омборлари, йуллар ва хоказолар яратади. Ишлаб чикарувчи куч-

1 Марар О.И. Экологическая культура в современном российском обществе: автореферат дис. ... доктора социологических наук. - Москва, 2012. - 41 с.

ларнинг ривожланиши, фан ва техниканинг тараккий этиши билан, табиий бойликлар-нинг ахамияти, улардан фойдаланилади-ган сохалар, уларни ишлатиш шакллари хам узгариб боради. Эндиликда, жамият томони-дан яратилаётган "сунъий табиат"нинг бир-ламчи табиатга курсатаётган таъсирларини максимал даражада минималлаштириш, эко-тизим баркарорлигини мавжуд холатларда таъминлаш борган сайин кескинлашмокда. Уз навбатида, бундай чегаравий вазият-ларда экологик маданиятни шаклантириш ва ривожлантириш - инсониятнинг бугунги ва келажагига бевосита дахлдор булганлиги боис, у шахсий-индивидуал даражадан уму-минсоний даражадаги устувор стратегик вазифага айланмокда. Шу жихатдан, шахс экологик маданиятини, умуман, маданиятни экогуманистик принциплар асосида шакллантириш масалалари фанлараро ва мада-ниятлараро даражада урганилса инсоният тамаддуни сакланишига имкониятлар муайян даражада ортган хам булар эди.

Демак, юкорида куриб чикилган масалани умумлаштириб, кайд этиш жоизки:

- бугунги экологик вазиятнинг минтака, жахон ва республика микёсида мураккабла-шиши шахс экологик маданиятини урганиш, унинг меъёрий-хукукий асосларини яратиш ва тадкик этишни такозо этади;

- хозирги даврда "инсон-табиат" муно-сабатларининг асосий зиддиятлари жамиятда шахс экологик маданиятининг шаклланиши муаммолари ва унга мос мавжуд меъёрий-хукукий асослари, айнан, илмий парадигма-лар доирасида аникланади;

- экологик маданиятини шаклланти-ришнинг меъёрий-хукукий асослари умумий экогуманистик характерга боFлик тарзда яра-тилиши лозим.

- экологик маданиятни шакллантириш жараёни ижтимоий-тарихий муносабат-лар ва турли омиллар билан боFлик холда, айникса, унинг таълим-тарбия доирасидаги мазмуни тизимли тадкик-тахлил этилиши лозим.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2022, 4 (113)

74 ТАЪЛ И M MУАССАСАСИДАГИ ТАPБИЯ | ВОСПИТАНИЕ В УЧЕБНОM ЗАВЕДЕНИИ

Фойдаланилган адабиётлар:

1. Узбeкиcтoн Pecпубликacининг Кoнcтитуцияcи. - Тйш^нт: Узбeкиcтoн, 2Ü19.

2. Узбeкиcтoн Pecпубликacининг 1992 йил 9 дeкaбpдaги 754-XII-coн "Тэбиэтни мухйфэзэ килиш тyFpиcидa" Кйнуни. - https:||lex.uz|docs|1 Ü7115?ONDATE = 15.Ü9.2Ü17

3. Узбeкиcтoн Pecпубликacининг 1193 йил 6 мэйдэги 837-XII-coн ^нуни "Сув вэ cувдaн фoйдaлaниш тyFpиcидa"ги 837-XII-coн. - https:||lex.uz|docs|12328

4. Узбeкиcтoн Pecпубликacининг 2ÜÜ2 йил 13 дeкaбpдa ги 444-II-coн "Еp йсти бйй-ликлapи тyFpиcидa"ги Узбeкиcтoн Pecпубликacи ^нунигэ yзгapтишлap вэ кУшимчaлap киpитиш хaкидaги"ги ^нуни. - https:||lex.uz|docs|77871

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

5. Узбeкиcтoн Pecпубликacининг 1996 йил 27 дeкaбpдaги "Атoмcфepa хaвocини мухйфэзэ килиш тyFpиcидa"ги 353-I-coн ^нуни. - https:||lex.uz|docs|S5561

6. Узбeкиcтoн Pecпубликacининг 2Ü16 йил 21 ceнтябpдaги 6 йилдэги УPK1-409-coн «У^млик дунёcини мухйфэзэ килиш вэ ундэн фoйдaлaниш тyFpиcидa»ги Узбeкиcтoн Pecпубликacи ^нунигэ yзгapтиш вэ кУшимчaлap киpитиш хэкидэ"ги ^нуни. - https:|| lex.uz|docs|3Ü3Ü362

7. Узбeкиcтoн Pecпубликacининг 2Ü16 йил 19 ceнтябpдaги «Xaйвoнoт дунё-^ни мухйфэзэ килиш вэ ундэн фoйдaлaниш тyFpиcидa»ги Узбeкиcтoн Pecпубликacи Кйнунигэ уз^тиш вэ кУшимчaлap киpитиш хэкидэ"ги УPK-408-coн ^нуни. - https:|| lex.uz|docs|3Ü295Ü2

8. Узбeкиcтoн Pecпубликacининг 2Ü18 йил 16 aпpeлдaги «^мйн тyFpиcидa»ги Узбeкиcтoн Pecпубликacи ^нунигэ yзгapтиш вэ кУшимчaлap киpитиш хэкидэ"ги УPK-475-coн ^нуни. - https:||lex.uz|docs|3683529

9. Узбeкиcтoн Pecпубликacининг 2ÜÜ2 йил S aпpeлдaги "Чикиндилap тyFpиcидa"ги 362-II-coн ^нуни. - https:||lex.uz|docs|42423

10. Узбeкиcтoн Pecпубликacининг 2ÜÜÜ йил 15 дeкaбpдaги "Дэвлэт кaдacтpлapи тyFpиcидa"ги Ш-И-шн ^нуни. - https:||lex.uz|docs|29794

11. Узбeкиcтoн Pecпубликacи Пpeзидeнтининг 2Ü19 йил 3Ü oктябpдaги "2Ü3Ü йил-гэчэ булгэн дaвpдa Узбeкиcтoн Pecпубликacининг Атpoф мухитни мухйфэзэ килиш кoнцeпцияcини тacдиклaш тyFpиcидa"ги ПФ-S863-coн Фapмoни. - https:||lex.uz|ru| docs|4574ÜÜ8

12. Узбeкиcтoн Pecпубликacи Пpeзидeнтининг 2Ü21 йил 3Ü дeкaбpдaги "Pecпубли-кэдэ кyкaлaмзopлaштиpиш ишлapини жaдaллaштиpиш, дapaxтлap мухoфaзacини янэдэ caмapaли тэшкил этиш чopa-тaдбиpлapи тyFpиcидa"ги ПФ-46-coн фapмoни. - https:|| lex.uz|uz|docs|S8Ü1444

13. Узбeкиcтoн Pecпубликacи Пpeзидeнтининг 2Ü21 йил 3Ü дeкaбpдaги "Атpoф-мухитни мухйфэзэ килиш хэмдэ эшлйгик нaзopaт coхacидaги дэвлэт opгaнлapи фэй-лиятини тэшкил этиш чopa-тaдбиpлapи тyFpиcидa"ги ПK-76-coн кapopи. - https:||lex. uz|uz|docs|S8Ü1426

14. Зиёмуxaмeдoв Б. Экйлйгия вэ мэънэвият. - Т.: 1997, 4^т.

15. Кapaбукaeв К.Ш. Экoлoгичecкaя ^Mypa oбщecтвa. Тeopия и пpaктикa Биш^к Maxprint 2Ü18.

16. Mapap О.И. Экoлoгичecкaя культуpa в coвpeмeннoм poccийcкoм oбщecтвe: эвтй-peфepaт диc. ... дoктopa coциoлoгичecкиx нэук. - Moc^a, 2Ü12.

17. Нигмэтйв А.И. Экйлйгия: э^^й этэмэ вэ ибopлapнинг изйхли лугэти. - Т., 2ÜÜ2.

18. Ожeгoв Ю.Т., Никoнopoвa Е.В. Экoлoгичecкий импульc. M. Moлoдaя гвapдия, 199Ü.

19. Яздoнoв З.Ш. Узбeк xaлк экйлйгик мэдэнияти aнъaнaлapини тиклэш вэ pивoж-лaнтиpиш тeндeнциялapи. Фaлcaфa фaнлapи буйичэ фaлcaфa дoктopи (PhD) диccepтa-цияcи aвтopeфepaти. Gaмapкaнд - 2Ü19.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.