Научная статья на тему 'Улучшение организации самостоятельной работы в кредитномодульной системе (на примере материаловедения)'

Улучшение организации самостоятельной работы в кредитномодульной системе (на примере материаловедения) Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
100
20
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Общество и инновации
ВАК
Область наук
Ключевые слова
кредитный модуль / система образования / образовательные стандарты / научные программы / часы самостоятельного обучения / количество кредитов / дистанционное обучение / образовательная платформа / самостоятельные учебные задания / литература / коллоквиум / реферат / эссе / презентация / кейс-стади. / credit-module / education system / educational standards / science programs / independent education hours / number of credits / distance learning / education platform / independent education tasks / literature / collocation / synopsis / essay / presentation / keys-stadi.

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Ш. Мухаммедов

В статье рассматривается одна из актуальных задач современной системы высшего образования – приведение высшего образования в соответствие с мировыми стандартами. Описаны пути внедрения кредитномодульной системы в систему высшего образования на основе европейских стандартов. В том числе методы, используемые при подготовке преподавателей технологий по кредитно-модульной системе в высшем образовании. Есть метод организации самостоятельной работы в области материаловедения. Учитываются особенности задач самостоятельной работы. Также объясняются виды самостоятельной работы. Описаны преимущества использования кредитно-модульной системы в высшем образовании, даны рекомендации, выявлена важность обучения будущих учителей путем самостоятельного обучения.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Improving the organization of independent work in the creditmodule system (on the example of material science)

The article discusses one of the urgent tasks of the modern education system – bringing education in line with world standards. The ways of introducing a credit-modular system into the education system based on European standards are described. Including the methods used in the training of technology teachers on the credit-modular system in higher education. There is a method of organizing independent work in the field of materials science. The features of the tasks of independent work are taken into account. The types of independent work are also explained. The advantages of using the credit-modular system in higher education are described, recommendations are given, the importance of training future teachers through self-study is revealed.

Текст научной работы на тему «Улучшение организации самостоятельной работы в кредитномодульной системе (на примере материаловедения)»

Жамият ва инновациялар -Общество и инновации -Society and innovations

Journal home page: https://inscience.uz/index.php/socinov/index

Improving the organization of independent work in the credit-module system (on the example of material science)

Sh. MUKHAMMEDOV1

Bukhara State University

ARTICLE INFO

ABSTRACT

Article history:

Received June 2021 Received in revised form 20 June 2021 Accepted 15 July 2021 Available online 15 August 2021

Keywords: credit-module, education system, educational standards, science programs, independent education hours,

number of credits,

distance learning,

education platform,

independent education

tasks,

literature,

collocation,

synopsis,

essay,

presentation, keys-stadi.

The article discusses one of the urgent tasks of the modern education system - bringing education in line with world standards. The ways of introducing a credit-modular system into the education system based on European standards are described. Including the methods used in the training of technology teachers on the credit-modular system in higher education. There is a method of organizing independent work in the field of materials science. The features of the tasks of independent work are taken into account. The types of independent work are also explained. The advantages of using the credit-modular system in higher education are described, recommendations are given, the importance of training future teachers through self-study is revealed.

2181-1415/© 2021 in Science LLC.

This is an open access article under the Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.ru)

Кредит-модуль тизимида мустащл ишларни ташкил этишни такомиллаштириш (материалшунослик фани мисолида)

АННОТАЦИЯ_

Ма;олада х,озирги олий таълим тизимининг долзарб вазифаларидан бири - олий таълимни жах,он андозаларига мослаштириш х,а;ида фикр юритилган. Таълим тизимига Европа стандартлари асосида кредит-модуль тизимини

Калит сузлар:

кредит-модуль, таълим тизими, таълим стандартлари,

1 Independent Researcher, Bukhara State University, Bukhara, Uzbekistan. E-mail: mukhammedov@mail.ru.

фан дастурлари, мустак;ил таълим соатлари, кредитлар сони, масофавий таълим, таълим платформаси, мустак;ил таълим вазифалари, адабиётлар, коллоквиум, реферат, эссе,

такдимот, кейс-стади.

жорий ;илиш йуллари баён килинган. Олий таълимда кредит-модуль тизимини технология фани укитувчи-ларини тайёрлашда кулланиладиган методлар, шу жумла-дан "Материалшунослик" фанидан муста;ил иш-ларни ташкил ;илиш методикаси келтирилган. Муста;ил ишни вазифаларини узига хос хусусиятлари инобатга олинган. Шунингдек, муста;ил ишларнинг турлари изохлаб берилган. Кредит-модуль тизимини олий таълимда куллашнинг афзалликлари хам баён килинган хамда тавсиялар берилган. Муста;ил таълимнинг булажак педагогларни тайёрлашдаги ахамияти ва роли тахлил ;илиб берилган.

Улучшение организации самостоятельной работы в кредитно-модульной системе (на примере материаловедения)

Ключевые слова:

кредитный модуль, система образования, образовательные стандарты, научные программы, часы самостоятельного обучения,

количество кредитов, дистанционное обучение, образовательная платформа,

самостоятельные учебные

задания,

литература,

коллоквиум,

реферат,

эссе,

презентация, кейс-стади.

АННОТАЦИЯ

В статье рассматривается одна из актуальных задач современной системы высшего образования - приведение высшего образования в соответствие с мировыми стандартами. Описаны пути внедрения кредитно-модульной системы в систему высшего образования на основе европейских стандартов. В том числе методы, используемые при подготовке преподавателей технологий по кредитно-модульной системе в высшем образовании. Есть метод организации самостоятельной работы в области материаловедения. Учитываются особенности задач самостоятельной работы. Также объясняются виды самостоятельной работы. Описаны преимущества использования кредитно-модульной системы в высшем образовании, даны рекомендации, выявлена важность обучения будущих учителей путем самостоятельного обучения.

КИРИШ

Узбекистон олий таълимини ислох, килишда ва миллий хамда дунё олий таълимини тахлил ;илиб курганимизда куйидаги анъанани я;;ол куришимиз мумкин:

- хозирги таълим узлуксиз таълим олишни та;озо этади чунки талаба хам мутахассис хам доимо уз устида муста;ил ишлаб билими ва савиясини ошириб боришни талаб этади.

- Тезкор ахборотларга бой булган хозирги жамиятда таълим жараёнини ташкил килишни тубдан узгартиришни та;азо этади: айни;са аудитория юкламасини камайтирилиши талабани пассив тингловчи булиб утиришдан, муста;ил ишга купро; ва;т ажратишга олиб келмокда.

- Таълимда огирлик маркази укитишдан кура муста;ил таълим олишга утганлигини куриш мумкин.

- Шуни тaъкидлaш лoзимки тлaбaнинг мycтaкил иши ypгaниши 6у -индивиднинг мycтaк;ил, эpкин тaълим oлиши эмac бaлки укитувчи тoмoнидaн тизимли бoш;apилaдигaн тaлaбaнинг мycтa;ил фaoлияти. Чунки бу x,oзиpги кpeдит-мoдyль тизимидa мycтaыил иш тaлaбaнинг acocий фaoлияти булиб ;oлмo;дa. Шунинг учун тaлaбaнинг мycтa;ил иши вa ayдитopиядa тaълим oлиши 50-50% бyлмo;дa.

Taлaбaлapнинг мycтa;ил тaълим oлишлapини тeхнoлoгик тoмoндaн ;apaйдигaн булшк ;yйидaгилapни aжpaтиб кypcaтиш мумкин.

- Mycтa;ил ишнинг тaнлaшнинг мa;caди вa вaзифaлapи. My^aK^ ишнинг мa;caди у кaндaй мyтaхaccиc булиши билaн, бу мyтaхaccиcгa кaндaй тaлaблap куйилганлиги билaн бeлгилaнaди. ^сбига бoFлик xoлдa бу кacбгa киpиш, кacбий нaзapия вa тизимлapни xaмдa кacбий тeхнoлoгиялapни ypгaнишгa кapaтилгaн.

- Taлaбaнинг мycтaкил ишини мaзмyнини тaнлaшдa,мycтaкил иш тeхнoлoгияcини бeлгилaшдa, квaлификaциoн ёки гасбий тaлaблapни нaзapдa тутиш кepaк бyлaди. Бyндa мycтaкил тaълим oлиш мaнбaлapи (aдaбиёт, лaбopaтopия тaжpибacи, уз-узини тaxлил килишни xиcoбгa oлиш лoзим. Taлaбaнинг индивидyaл pyxий узига хocлиги xaм xиcoбгa oлиниши кepaк. У;иши, интeллeктyaл кoбилияти, caвияcи, мoтивaцияcи, укув фaнининг узига хocлиги.)

Maвжyд пeдaгoгик-пcихoлoгик aдaбиётлap тaxлиллapи шуни кypcaтaдики "тaлaбaнинг мycтaкил иши" тyшyнчacи тypличa тaлкин килингaн. Taлaбaнинг мycтaкил иши укув-илмий билиш фopмacи, тaълимни тaшкил ;илиш фopмacи вa тaълим вocитacи cифaтидa кapaлгaн. [10, 11, 13] Taлaбaлap мycтaкил тaълимини клaccификaциялaшнинг xap хил мeзoнлap бyйичa жyдa куп тypлapи мaвжyд. Macaлaн дидaктик мaкcaдлapи бyйичa Б.П.Еcинoв [2], билим мaнбaлapи бyйичa Е.А. Гoлaнт вa В.П. Стpeзикoзин тoпшиpиклapни тypигa кapaб M.r. Гpayнoв вa И.Я. Лepнep [5], мaзмyнигa ^pa И.Э. Укт, куп бocкичли клaccификaцияcи бyйичa O.A. Hильcoнлap тypлapгa aжpaтгaнлap.

Шyндaй ;илиб тaлaбa мycтaкил ишини тypлapини клacификaциялaш Kyйидaгилapгa бoFлик: пeдaгoгик мaкcaдгa, тaлaбa фaoлиятининг xapa^eprna, тaлaбa мycтaкил ишининг тypигa, кypинишигa, тaлaбa мycтaкил ишини бaжapиш жoйигa, тaлaбaнинг мycтaкиллик дapaжacигa, шунингдек, укув фaнининг узига хocлигигa тaълимнинг aник мaкcaд вa мaзмyни билaн aниклaнaди.

Oлий тaълимдa тaлaбaлap мycтaкил ишини caмapaли тaшкил килишдa yкитyвчи(тютep, эдвaйзep)кyйидaги тaмoйиллapни билиши вa yнгa aмaл килиши лoзим:

- Taшкилoтчилик тaмoйили.

- Изчиллик вa кeтмa-кeтлик тaмoйили.

- Фaoллик тaмoйили.

- Шaхcий ёндaшyв тaмoйили.

- Kypгaзмaлилик тaмoйили.

- X,aммaгa тyшyнapли бyлaдигaн.

- Taлaбa вaктининг илмий acocлaнгaнлиги.

- Уй вaзифaлapини мeъёpидa бepилиши.

- У;ув жapaёнидa тaлaбaлapни тypли хилдaги мycтaкил укув, ижoдий фaoлиятигa жaлб ;илиб yлapни кoбилиятлapини мaкcимaл кypcaтишлapигa имкoн яpaтиш лoзим.

АСОСИЙ КИСМ

Педагогика олий таълим муассасаларида Технологик таълим йуналишининг у;ув режасидаги "Материалшунослик" фани (хал;аро коди МаtM2006) у;ув жараёнининг биринчи семестрида у;итилади. ECTS кредитлар сони 6 х,амда хафталик юклама 6 соат булиб хисобланади. Курс яъни модул тури мажбурий булиб хисобланади. Аудитория соатлари 90 соат шундан 40 соат маъруза 30 соат амалий ва 20 соат лаборатория ишлари режалаштирилган. Шу билан бирга кредит-модуль тизимида аудитория ва муста;ил таълим 50%-50% булишини хисобга олган холда 90 соат ва;т муста;ил таълимга ажратилган. Бу намунавий у;ув режада угил болалар учун 16 та мавзу берилган улар ;уйидаги тартибда.

1. Цотишмалар ва уларнинг холат диаграммаси.

2. Темир-углерод ;отишмалари.

3. Пулатлар ва чуянлар классификацияси ва маркаланиши тахлили.

4. Рангли металларни ишлаб чи;ариш. Рангли металлар ишлаб чи;ариш технологик жараёнлари.

5. Кимёвий-термик ишлаш.

6. Цуймалар олишнинг махсус усуллари.

7. Металларни пайвандлаш асослари. Пайвандлашнинг махсус усуллари.

8. Металларни кесиш жараёнининг физикавий асослари. Кесиш кучи, ;увват, кесиш тезлиги.

9. Токарлик дастгохлар. ТВ-7. Металларни кесиб ишлаш дастгохлари.

10. Янги замонавий композицион материаллар ва технологиялар.

11. Металмас материаллар. Деталлар ва буюмларни ёгоч пластмасса ва резиналардан тайёрлаш технологик жараёнлари.

12. Деталларни тайёрлашда ишлатиладиган материаллар.

13. Термореактив ва термопласт пластмассалар. Табиий ва сунъий резиналар.

14. Металлларни кесиб ишлаш. Пармалаш дастгохи.

15. Металларни кесиб ишлаш фрезалаш дастгохи.

16. Янги замонавий ноно технологиялар.

Мавзуларга назар соладиган булсак уларга ва;тни тенг та;симлайдиган булсак талаба хар бир мавзу устида талаба 5 соатгача муста;ил ишлаши керак. Айрим мавзулар эса бундан хам купро; ва;тни талаб ;илади.

Муста;ил таълимдаги биринчидан-олтинчигача булган мавзулар металлургияга, металларни олиш усулларига багишланади. Цотишмалар ва холат диаграммасини урганиш талабаларга металнинг ички структураси ;андай шаклланишини ургатади. Бу сохада дарслик материаллари ва албатта электрон кутубхона, интернет сайтлари ва видеороликларидан самарали фойдаланиш мумкин. Темир-углерод ;отишмаларини урганиш жараёнида талабалар ;андай ;отишмалар пулат ;андай ;отишмалар чуян булишини урганиб оладилар. Пулат ва чуянларни класификацияланишида талабалар кейинги фаолиятларида у;ув устахоналарида ишлатиладиган асбоб-анжомлар, станокларни ;айси ;исми ;андай материалдан, пулат ёки чуяннинг ;айси маркасидан фойдаланганлиги билиб оладилар. Албатта бу муста;ил ишлар уларни у;ув тарбиявий, илмий фаолиятларида хам жуда мухим рол уйнайди. Туртинчи мавзуда талабалар Рангли металлар уларнинг хусусиятлари ва ишлаб чи;ариш технологиясини чу;ур узлаштирадилар. Узбекистон Республикасидаги рангли металлар ишлаб

чикapaдигaн зaвoд вa фaбpикaлapдaги хoм aшёлap, yлapдa ишлaб чикapилaдигaн мaxcyлoтлap xaкидa билиб oлaдилap. Бешинчи вa oлтинчи мaвзyлapдa мeтaллapнинг бapдoшлилигини oшиpиш, мeтaллгa кимёвий тaъcиpлap кoppoзия, тaшки oб-xaвo тaъcиpлapини билиб oлaдилap. Koppoзия биp йилдa кaнчa мeтaлни eмиpиб тyгaтишини билиб oлaдилap, aнимaциялap вa видeopoликлap opкaли xaм билиб oлишлapи мумкин. ^aiïra paнгли мeтaллни кaepдa ишлaтиш мумкинлигини xaм билиб oлaдилap.

Oлтинчи мaвзyдa кyймaкopлик caнъaти билaн тaнишиб ^йга дeтaль ёки буюм кaндaй куйилишини ypгaниб oлaдилap. Цyймaкopлик caнъaтини rap-acpopлapи билaн тaнишиб чикaдилap.

Meтaллapни пaйвaндлaш еттинчи мaвзyдa бepилгaн. Шунингдек 7, 8, 9, 14, 15 мaвзyлapдa мeтaллapгa ишлoв бepишнинг мeхaник ycyллapи бaён килингaн. Бyндa пaйвaндлaш ycyллapи вa ycкyнaлapи ypгaнилaди. Toкapлик, пapмaлaш, фpeзaлaш cтaнoклapи билaн тaнишиб yлapни ишлaтишни нaзapияcи вa aмaлиётини кypaдилap.

Ун биpинчи мaвзyдa мeтaлмac мaтepиaллap: ëFo4 мaтepиaллapи, плacтмaccaлap, peзинaлap вa yлapдaн тaйёpлaнaдигaн бyюмлap дeтaллap xaкидa Kaтop мaълyмoтлapни ypгaниши кepaк бyлaди.

Ун учинчи мaвзy тepмopeaктив вa тepмoплacт плacтмaccaлap тaбиий вa cyнъий peзинaлapни билиб oлaдилap. Улap xaкидa cлaйдлap вa видeopoликлapни кypишлapи мумкин. Mycтaкил ишлap якyнидa энг зaмoнaвий нaнoтeхнoлoгиялap xaкидa мaвзy бepилгaн булиб тaлaбaлap уни xaм ypгaнaдилap.

У;итувчи тютep ёки эдвaйзep тaлaбaгa бу мycтaкил ишлapни тaлaбaлap тoмoнидaн yзлaштиpилишини нaзopaт ;илиб кpeдит бaллapини куйиб бopиши кepaк чунки тaлaбa ушбу фaндaнoлaдигaн 6 кpeдит бaлини 3 кpeдитинимycтaкил тaълимдaн, ёки мycтaкил ишдaн oлaди. Taлaбaгa мycтaкил тaълим oлиши учун HEMIS дacтypидa xaм шу мaвзyлapгa дoиp мaтepиaллapни жoйлaштиpиш лoзим бyлaди.

Бизлap тaдкикoт дoиpacидa шу мacaлaлapни xaм xaл килишга xapaкaт килдик. Taлaбaгa кaйcи мyддaтлapдa кaйcи мycтaкил ишлapни тoпшиpиш жaдвaлини тузиб бepдик. Чунки тaлaбa 90 coaтлик мaвзyни биpдaнигa тoпшиpa oлмaйди. У;итувчи тaлaбaнинг буш вaктидayни 96 лaбopaтopия вa ycтaхoнaдaги cтaнoклap xaмдa acбoб-aнжoмлap билaн тaништиpиши лoзим. Шу билaн биpгa биз тaдкикoт дoиpacидa xap биp мaвзy бyйичa yutobe дa жoйлaштиpлгaн видeopoликлapгa Xaвoлaлapни xaм тaйёpлaб бepдик. Бopдию биз мycтaкил тaълимдa кypcaтгaн мaвзyлapни тaлaбaлap интepнeтдaн, HEMIS дacтypидa, Moodle плaтфopмacидaн TOna oлмacaлap yндa укитувчининг узи шу мaвзyдaвидeopoлик тaйёpлaб yutobeгa жoйлaштиpca бyлaди. Бу учун aлбaттa видeopoлик мyxoкaмaдaн утгазилган ижoбий тaкpиз oлгaндaн cy^ yutobeгa жoйлaштиpиш кepaк бyлaди. Биз кyйидa "Maтepиaлшyнocлик" фaнидaн тaлaбaлap фoйдaлaнишлapи учун мycтaкил ишлap-нинг aйpим мaвзyлapи бyйичa интepнeт xaвoлaлap жaдвaлини кeлтиpдик.

Пeдaгoгикa oлий тaълим мyaccacaлapидa тeхнoлoгик тaълим йyнaлишидaги Maтepиaлшyнocлик фaнидaн тaлaбaлapнинг мycтaкил иши- бу тaлaбaнинг узига xoc укув-у^убий фaoлияти булиб, у тaълимий тoпшиpиклapни мycтaкил paвишдa бaжapишгa, у;ишга кизиктиpишгa вa "Maтepиaлшyнocлик" фaни coxacидa билимлapни oшиpишгa йyнaлтиpилгaн. Taлaбaнинг мycтaкил иши мaзмyни

мантилий теран фикрлашни,ижодийфаолликни, у;ув материалини узлаштиришда тад;и;отчилик ёндашувини шакллантиришга имкон берувчи амалий топшири;-ларни бажариш билан богли;булади.

Одатда талабанинг муста;ил иши талабанинг тула муста;ил фаолияти билан биргаликда аудиториядан таш;арида бажариладиган у;итувчи рахбарлигидаги талабанинг муста;ил ишини хам уз ичига олади (5).

Кундузги таълим шаклида бакалавриатда талабанинг муста;ил ишининг умумий соатлари фан хажмининг ярмини ташкил этади ва унинг хам деярли ярми у;итувчи рахбарлигида талабанинг муста;ил ишига ажратилади. Сирт;и таълимда талабанинг муста;ил иши хажми фан хажмининг 4/5 ;исмини ташкил этиши ма;садга мувофи; [5].

У;итувчи рахбарлигида талабанинг муста;ил иши юкламаси у;итувчининг юкламасига тулалигича кирмайди, биро; контакт машгулотлар учун у;итувчига алохида юклама белгиланади (хисоб-чизма иши, курс иши, курс лойихаси, битирув иши, магистрлик диссертацияси, илмий изланувчига рахбарлик, таянч докторантга рахбарлик ва х.к.).

Талабанинг муста;ил ишини ташкил ;илиш олий у;ув юртининг асосий меъёрий хужжатлари, жумладан ишчи у;ув дастурлари, фан модулларини муста;ил урганиш буйича талабларга мувофи; тарзда амалга оширилади.

Талабанинг муста;ил иши ;уйидаги шаклларда жорий этилиши мумкин:

- талабанинг бевосита узи томонидан мобил ;урилмаси ор;али амалга ошириладиган муста;ил иштурлари;

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

- анъанавий шаклдаги у;итувчи рахбарлигидагиталабанинг муста;ил иши.

- электрон шаклдаги у;итувчи рахбарлигидаги талабанинг муста;ил иши.

Талабанинг бевосита узи томонидан мобил ;урилмаси ор;али амалга

ошириладиган муста;ил иш турларига ;уйидагиларни киритиш мумкин:

• дарсга тайёрланиш - маъруза матнлари, видео материаллар, амалий машгулотлар ва лаборатория ишлари баёнларини урганиш;

• ахборот излаш - уз ;изи;ишларидан келиб чи;иб та;дим ;илинган дайжест ор;али интернет материаллариниурганиш;

• FAQ (куп сураладиган саволлар) - узини ;изи;тирган муаммоларга ургатувчи дастурлар воситасида жавобизлаш;

• Forum - фан мавзулари буйича телеграмм каналлари ёки масофавий таълим платформаларида фикралмашиш;

• Тест ечиш - ургатувчи тест дастурларида маш; ;илиш ор;али фан модулига оид материалларни мустахкамлаш;

• Назорат ишига тайёрланиш - фан буйича кутилаётган орали; ва якуний назоратларга тайёргарлик куриш.

Анъанавий шаклдаги у;итувчи рахбарлигидаги талабанинг муста;ил ишлари:

• масала ечиш-амалий машгулот мавзуси буйича берилган масалаларни ечиш ва уни ёзма тарзда та;дим ;илиш;

• реферат-муаммонинг ёзма баёни, бунда илмий манбалар шархланади ёки илмий иш, китоблар тахлилий баён;илинади;

• коллоквиум - у;ув модулининг назарий ;исмининг узлаштирилишини текшириш ма;садида сухбат уюштириш;

• эссе - долзарб мавзу буйича шахсий фикрини танк;ид, публицистик ва бошк;а жанрларда ёзма баён ;илиш;

• такдимот - берилган мавзу буйича слайд ва видео материаллар воситасида чик;иш ;илиш;

• кейс-стади ишлаб чик;аришдаги муаммоли вазиятлар буйича белгиланган шаклдаги топшири;лар буйича ечимизлаш;

• иш уйинлари - касбий фаолият жараёнларини имитация ;илиш, сахналаш-тириш, ролларни ижро ;илиш ор;али касбий куникмалар орттириш;

• глоссарий - берилган мавзу буйича атамаларни ;ис;аизох,лаш.

• гурух лойихаси - 3-5 талабанинг хамкорликда лойиха ишини бажариши;

• хисоб-чизма ишлари-одатда техник фанлар (мухандислик графикаси, электротехника, ахборот технологиялари вах.к.) буйича амалга ошириладиган белгиланган услубий кулланмалар асосида ёзиладиган график ва хисоб ишлари;

• курс иши - фан ёки фанлар мажмуаси муаммолари буйича белгиланган услубий кулланмалар асосида бажариладиган белгиланган услубий кулланмалар асосида ёзиладиган ёзма ва хисоб ишлари;

• курс лойихаси - фан ёки фанлар мажмуаси (техник механика, технологик жараён ва курилмалар, мутахассисликка оид лойиха ишлари бажариладиган фанлар) муаммолари буйича белгиланган услубий кулланмалар асосида бажариладиган график чизмалар илова ;илинадиган белгиланган услубий

;улланмалар асосида ёзиладиган хисобишлари;

• диплом лойихаси - мутахассислик фанига оид берилган мавзу буйича ишлаб чи;ариш корхонасини ёки унинг булинмасини лойихалашга ;аратилган, график чизмалар ва хисоб ишлари билан баён ;илинадиган белгиланган услубий

;улланмалар асосида ёзиладиган лойихавийиш;

• амалиёт хисоботи - утказилган малакавий амалиёт (танишув, ишлаб чи;ариш, битирув олди амалиётлари) буйича белгиланган услубий кулланмалар асосида ёзиладиганхисобот;

• фан тугаракларида иштирок этиш - талабанинг фан тугаракларида макет, модел, слайд, намуналар каби кургазмали материалларнитайёрлаши;

• танловларда иштирок этиш - талабанинг у;итувчининг илмий рахбарлиги остида турли танловларда иштирок этиши ("Ёш ихтирочи", талабалар стартап лойихалари ва х.к.);

• фан олимпиадаларида ;атнашиш - фанлар буйича олий таълим муассаса-лари уртасида утказиладиган олимпиадаларда иштирок этиш;

• илмий анжуманларда маъруза ;илиш - фанга оид илмий тад;и;от мавзуси буйича олий таълим муассасаси, Республика ва хал;аро ми;ёсларда утказиладиган илмий-техникавий анжуманларда маъруза;илиш;

• илмий тезис ва ма;олалар чоп этиш - илмий анжуманларнинг туплам-ларида тезислар ва илмий журналларда илмий тад;и;от мавзуси буйича ма;олалар чоп;илиш;

• у;ув-услубий материалларни тайёрлашда иштирок этиш - дарслик, у;ув кулланма, услубий кулланма, услубий курсатма ва бош;а у;ув-услубий адабиёт-ларни тайёрлашда иштирокэтиш;

Электрон шаклдаги у;итувчи рахбарлигидаги талабанинг муста;ил ишлар:

• Link - интернет хаволасини очиб унда келтирилган видео ёки матн шаклидаги материални белгиланган хажмдаизохлаш;

niiSfipnrp

Ull lv"'" Жамият ва инновациялар - Общество и инновации - Society and innovations

Special Issue - 7 (2021) / ISSN 2181-1415

• Chart - жадвал, диаграмма ва схемаларни чекланган хажмда тахлил килиш.

• Q/A-масофавий таълим платформасида укитувчи томонидан берилган саволларга белгиланган хажмда ёзма жавоб бериш;

• Review - такдим килинган манбага аннотация ёзиш.

• SWOT - талаба бирор тушунчани чекланган хажмда SWOT-тахлил килади;

• Interview - муаммони таджик; килиш буйича сухбат уюштириш ва уни масофавий таълим платформасигаюклаш;

• Google Apps - Google Classroom платформасида хамкорликда слайлар, жадваллар, матнлар шаклидаги топширикларни бажариш;

• Дайжест - берилган мавзу буйича интернет-хаволалар тупламини келтириш, картотека тузиш ва уларни ;ис;аизохлаш;

• Report - талабалар лаборатория машгулотлари буйича хисоботларини масофавий таълим платформасига киритишади.

Укитувчи рахбарлигидаги талабанинг муста;ил ишлари уларнинг баёни, мавзулари, топшири;лари, утказиш шакллари, соатлар хажмини хам курсатган холда фаннинг силлабусида фан модуллари буйича келтирилади.

Талабанинг муста;ил иши мазмуни фаннинг хусусиятидан, олий укув юртининг техник имкониятларидан ва кутубхонанинг укув-услубий таъминлан-ганидан келиб чи;иб ани;ланади.

Талабанинг муста;ил иши инновацион технологияларга асосланган булиши керак. Укитувчи рахбарлигидаги талабанинг муста;ил ишининг аудиториядаги шакли берилган топшири; доирасида талабаларнинг дарслик ва бирламчи манбалар, гурухли топширикларни бажариш, якка тартибдаги тахлилий фаолият-ларни кузда тутади. Укитувчи рахбарлигидаги талабанинг муста;ил иши хар бир фан буйича бутун академик у;иш даврида сана, ва;ти, аудиторияси ва тьюторларни курсатган холда график буйича утказилади. Укитувчи рахбарлигидаги талабанинг муста;ил иши доирасидаги машгулотлар маслахат ва интерфаол шаклларда булиши мумкин, уларнинг нисбати урганилаётган фаннинг мураккаблиги, уларни урганишгаажратилган аудтория соатлари хажми, талабаларнинг тайёргарлик даражаси билан ани;ланади.

Якка тартибда маслахат олган талаба, укитувчиларнинг мехнатини хисобга олиш буйича журналга имзо куяди. ТМИ нинг сифатини кафедра назорат килади, бунда ТМИ нинг хажми, мазмуни ва хисобот турини тасди;лайди, иш хажмини, кетма-кетлигини ва топшириш муддатларини ани;лайди, ТМИ натижалари буйича талабалар ва укитувчиларнинг хисоботларини куриб чи;ади.

Хулоса. Талаба муста;ил ишлаши давомида уз сохасининг етук мутахассиси булиб етишади. "Материалшунослик" фани технология укитувчиларини тайёр-лашда асосий фан эканлигини хисобга олсак бу фанни узлаштиришда талабанинг муста;ил иши алохида ахамият касб этади. Талабанинг муста;ил ишларини ташкил этиш методикаси баён килинди. Шу билан бирга муста;ил ишларни бажаришда талабалар ва укитувчилар учун жадвал асосида интернет манзилларини хам курсатидик, бу хаволаларда рус ва узбек тилида видеороликлар, укув лавхалари келтирилган. Талабалар мустакил ишини юкори савияда ташкил этиш таълим самарадорлигини оширади.

ФОЙДАЛАНИЛГАН АДАБИЁТЛАР РУЙХАТИ:

1. Каххаров С.К., Рахматов И.И., Мухамедов Ш.М. Особенности построения образовательного процесса на основе модульных технологий обучения в Узбекистане. Вестник науки и образования, научно методический журнал. № 18(96). Ч. 2. Сентябрь 2020. - С. 33-36.

2. Рахматов И.И., Мухамедов Ш.М. Олийтаълимда кредит модул тизимидан фойдаланишнинг илмий асослари. Тошкент давлат педагогика университети илмий ахборотлари. Илмий назарий журнал, 6-сон. 2020. - Б. 85-89.

3. Рахматов И.И., Мухамедов Ш.М. Организация системы модульно-кредитного обучения в техническом ВУЗе. "Инновацион гоялар, ишланмалар амалиётга: муаммолар ва ечимлар" мавзусида масофавий онлайн Хал;аро илмий-амалий анжуман материаллари. Андижон. 2020. - 27-28 май. - Б. 122-125.

4. Уринов В. "Узбекистон Республикаси олий таълим муассасаларида ECTS кредит-модуль тизими". Асосий тушунчалар ва коидалар. 10 август 2020.

5. Б.Ш. Усмонов. Хабибуллаев Р.А. "Олий укув юртларида укув жараёнини кредит-модуль тизимида ташкил ;илиш". У;ув кулланма. Тошкент, 2020.

6. Ш. Мухамедов. "Таълимнинг кредит-модуль тизимини Узбекистон олий таълимида куллашнинг узига хос хусусиятлари". ЦарДУ хабарлари.2020. 4-сон. Б. 183-186.

7. Mazhidovich M.S. (2020). The modern educational process based on credit module learning technologies. European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences, 8 (12), Part III. - PP. 78-84.

8. Мухаммедов Ш.М., Рахматов И.И. "Кредит-модуль тизимида тахсил олаётган технология йуналиши талабалари учун материалшунослик фани дастурини яратиш технологияси". Жамият ва инновациялар. 2021(2). - Б. 480-488.

9. Мухаммедов Ш.М. "Кредит-модуль тизимида тахсил олаётган техникавий йуналиш талабалари учун фан дастурини яратиш технологияси". Фан ва жамият. Илмий услубий журнал. 2021.(1). - Б. 38-41.

10. Есипов Б.П. Самостоятельная работа учащихся на уроках. - М.: Учпедгиз, 1961. - С. 239.

11. Гарунов М.Г. Совершенствование внеаудиторной самостоятельной работы студентов- важное условие эффективной подготовки специалистов. -Тюмень, 1981. - С. 53.

12. Лернер И.Я. Проблемное обучение. - М.: Знание, 1974. - С. 164.

13. Жарова Л.В. Учить самостоятельности. - М: Просвещение, 1993. - С. 240.

14. Атоева М.Ф. Периодичность обучения физике. Аспирант и соискатель. -Москва, 2010. - № 6. - С. 41-43.

15. M.F. Аtoyeva. Interdisciplinary relations in physics course at specialized secondary education. The Way of Science. - Volgograd, 2016. - № 9 (31). - PP. 22-24.

16. M.F. Аtoyeva. The significance of periodicity at teaching physics. The Way of Science. - Volgograd, 2016. - № 10 (32). - PP. 62-64.

17. Атоева М.Ф. Эффективность обучения электродинамике на основе технологии периодичности. The Way of Science. - Volgograd, 2016. - № 10 (32). -PP. 65-66.

18. M.F. Аtoyeva. Use of Periodicity in Teaching Physics. Eastern European Scientific Journal. - Dusseldorf-Germany, 2017. № 4. - P. 35-39.

19. M.F. Atoyeva. Didactic foundations of inter-media relations in the training of university students. International Scientific Journal. Theoretical & Applied Science. p-ISSN: 2308-4944 (print) e-ISSN: 2409-0085 (online). Year: 2020 Issue: 06 Volume: 86. - P. 124.

20. M.F. Atoyeva, R. Safarova. Pedagogical integration as a means of forming professionally important qualities among students of a medical university. Academicia. ISSN: 2249-7137 Vol. 10, Issue 8, August 2020. Impact Factor: SJIF 2020 = 7.13 ACADEMICIA: An International Multidisciplinary Research Journal https://saarj.comэ.

21. M.F. Atoyeva. Pedagogical Tests As An Element Of Types Of Pedagogical Technologies. The American Journal of Applied Sciences, 2(09), (TAJAS) SJIF-5.276 DOI-10.37547 / tajas Volume 2 Issue 9, 19.09.2020. ISSN 2689-09. 92 The USA Journals, USA www.usajournalshub.com/index.php/tajas 164-169. HMn.5.2.

22. Farkhodovna A.M. (2020). The problems of preparing students for the use of school physical experiment in the context of specialized education at secondary schools. European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences, 8 (9). - PP. 164-167.

23. Saidov S.O., Fayzieva Kh.A., Yuldosheva N.B., Atoyeva M.F. The Elements of Organization Of The Educational Process On The Basis Of New Pedagogical Technologies. The American Journal of Applied Sciences, 2(09), (TAJAS) SJIF-5.276 DOI-10.37547 / tajas Volume 2 Issue 9, 19.09.2020. ISSN 2689-09.92 The USA Journals, USA www.usajournalshub.com/index.php/tajas 164-169. HMn.5.2.

24. Atoeva Mehriniso Farhodovna, Arabov Jasur Olimboevich, Kobilov Bakhtiyor Badriddinovich. (2020). Innovative Pedogogical Technologies For Training The Course Of Physics. The American Journal of Interdisciplinary Innovations and Research, 2(12). -PP. 82-91.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.