Научная статья на тему 'Ҳудудий истеъмол товарлари бозорининг шаклланиши ва ривожланиши'

Ҳудудий истеъмол товарлари бозорининг шаклланиши ва ривожланиши Текст научной статьи по специальности «Экономика и бизнес»

CC BY
325
63
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
истеъмол товарлари / ҳудудий истеъмол товарлари бозори / самарали талаб / инно­ вацион технологиялар / ижтимоий­иқтисодий ривожланиш / аҳолининг тўлов қобилияти. / consumer goods / regional consumer goods market / effective demand / innovative technologies / socio­economic development / solvency of the population.

Аннотация научной статьи по экономике и бизнесу, автор научной работы — Абдирашидов Аширали Абдирашидович

Ўзбекистонда амалга оширилаётган ислоҳотларнинг янада чуқурлаштирилиши ҳудудий истеъ­ мол товарлари бозорининг турли даражада ва ҳолатда шаклланишига таъсир кўрсатмоқда. Жамият ҳаёти учун зарур маҳсулотларга бўлган талабни қондириш ҳар қандай давлат учун муҳим масала ва ҳудудлардаги аҳоли фаровонлигининг асоси ҳисобланади. шу боис истеъмол бозорини янада шакл­ лантириш ва унинг ривожланиши бўйича муаммоларга жиддий ёндашув талаб этилади.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

FORMATION AND DEVELOPMENT OF REGIONAL CONSUMER GOODS MARKETS

Further deepening of the reforms carried out in Uzbekistan has contributed to the formation and diversification of the regional consumer goods market. Satisfaction with the demand for products for public life is an important issue for any state and the basis for the well­being of the population in the regions. Therefore, the issues of further formation and development of the consumer market need serious approach.

Текст научной работы на тему «Ҳудудий истеъмол товарлари бозорининг шаклланиши ва ривожланиши»

Абдирашидов Аширали Абдирашидович,

Узбекистон халкаро ислом академияси илмий тадкикотчиси, иктисод фанлари номзоди

ЩУДИЙ ИСТЕЪМОЛ ТОВАРЛАРИ БОЗОРИНИНГ ШАКЛЛАНИШИ ВА РИВОЖЛАНИШИ

УДК: 332.144

АБДИРАШИДОВ А.А. УУДУДИЙ ИСТЕЪМОЛ ТОВАРЛАРИ БОЗОРИНИНГ ШАКЛЛАНИШИ ВА РИВОЖЛАНИШИ

Узбекистонда амалга оширилаётган ислохотларнинг янада чукурлаштирилиши худудий истеъ-мол товарлари бозорининг турли даражада ва холатда шаклланишига таъсир курсатмокда. Жамият хаёти учун зарур махсулотларга булган талабни кондириш хар кандай давлат учун мухим масала ва худудлардаги ахоли фаровонлигининг асоси хисобланади. Шу боис истеъмол бозорини янада шакл-лантириш ва унинг ривожланиши буйича муаммоларга жиддий ёндашув талаб этилади.

Таянч иборалар: истеъмол товарлари, худудий истеъмол товарлари бозори, самарали талаб, инно-вацион технологиялар, ижтимоий-иктисодий ривожланиш, ахолининг тулов кобилияти.

АБДИРАШИДОВ А.А. ФОРМИРОВАНИЕ И РАЗВИТИЕ РЕГИОНАЛЬНОГО РЫНКА ПОТРЕБИТЕЛЬСКИХ ТОВАРОВ

Дальнейшее углубление проводимых в Узбекистане реформ способствовало формированию и диверсификации регионального рынка потребительских товаров. Удовлетворение спроса на товары для общественной жизни является важной проблемой для каждого государства и основой благосостояния населения в регионах. Поэтому к вопросам дальнейшего формирования и развития потребительского рынка необходим особенный подход.

Ключевые слова: потребительские товары, региональный рынок потребительских товаров, платежеспособный спрос, инновационные технологии, социально-экономическое развитие, платежеспособность населения.

ABDIRASHIDOV A.A. FORMATION AND DEVELOPMENT OF REGIONAL CONSUMER GOODS MARKETS

Further deepening of the reforms carried out in Uzbekistan has contributed to the formation and diversification of the regional consumer goods market. Satisfaction with the demand for products for public life is an important issue for any state and the basis for the well-being of the population in the regions. Therefore, the issues of further formation and development of the consumer market need serious approach.

Keywords: consumer goods, regional consumer goods market, effective demand, innovative technologies, socio-economic development, solvency of the population.

Кириш.

Маълумки, истеъмол товарлари инсон эхтиёжини к,ондиришга мулжалланган истеъмол буюмларининг товар шакли; пулга сотиб олиб, истеъмол этиладиган моддий махсулотлар ва хар хил хизматлардан иборат. Истеъмол товарлари шахсий истеъмолни к,ондиради, инвестиция товарларидан инсон тирикчилигини таъминлаши билан фаркланади, мехнат ресурсларини кайтадан хосил этилишига шароит хозирлайди.

Тадк,ик,от мавзусининг долзарблиги.

Республика худудлари буйлаб ишлаб чикариш кучларининг жойлашуви ахолини истеъмол товарлари билан таъминлашда мухим ижтимоий-иктисодий ахамият касб этади.

Мамлакат худудлари бозорларида ахолининг ортиб бораётган тулов кобилияти билан таклиф этилаётган истеъмол товарлари хажми уртасида узаро мутаносибликни таъминлаш, махсулотлар турини кенгайтириш, импорт товарларидан сифати юкори, нархи арзон булган махаллий товарлар ишлаб чикариш, истеъмолчиларнинг усиб бораётган талаб ва эхтиёжларини янада туларок, кондириш буйича тадкикот олиб бориш алохида ахамият касб этади.

Муаммонинг цуйилиши.

Республикада олиб борилаётган ислохот-ларнинг янада чукурлашиб бориши ва иктисо-диётнинг эркинлашуви минтакавий истеъмол товарлари бозорининг турли даражада ва холатда шаклланишига таъсир курсатмокда. Жамият хаёти учун зарур махсулотларга булган талабни кондириш хар кандай давлат учун мухим масала ва минтакадаги ахоли фаровонлигининг асоси хисобланади. Шу боис бозорни шакллантириш ва унинг ривожланиши буйича муаммоларга жид-дий ёндашув талаб этилади.

Тадк,ик,от мацсади.

Бозор иктисодиётининг эркинлашуви ва ик,тисодий ислохотларнинг чукурлашуви шарои-тида худудий истеъмол товарлари бозорини шак-лланиши ва ривожланиши буйича илмий асос-ланган таклифлар ва амалий тавсиялар ишлаб чикишдан иборат.

Илмий мо^ияти.

Мамлакатнинг минтакалар буйлаб ишлаб чикариш кучларининг жойлашуви ахолини истеъмол товарлари билан таъминлашда мухим ижтимоий-иктисодий ахамият касб этади. Узбекистан Республикаси Президентининг «Худудларнинг жадал ижтимоий-иктисодий

ривожланишини таъминлашга доир устувор чора-тадбирлар туFрисида»ги ПК-3182-сон карорида истеъмол бозорида нархларнинг баркарорлигини таъминлаш буйича таъсирчан чора-тадбирларни амалга ошириш белгилаб куйилган1

Узбекистан Республикаси Президентининг 2017 йил 7 февралдаги «Узбекистан Республикасини янада ривожлантириш буйича Харакатлар стра-тегияси туFрисида»ги ПФ-4947-сонли фармони асосида кабул килинган «2017-2021 йилларда Узбекистон Республикасини ривожлантириш-нинг бешта устувор йуналиши буйича Харакатлар стратегиясида худудий истеъмол товарлари бозорининг ривожланишини тадкик этиш кун тарти-бига бир катор ечилиши долзарб булган маса-лаларни куйди. Ахолининг усиб бораётган тулов кобилияти билан мамлакатимиз корхоналарида ишлаб чикарилаётган истеъмол товарлари хажми уртасида ички бозорда мутаносибликни таъминлаш, бундай махсулотлар турини кенгайтириш, бозорларни улар билан тулдириб бориш алохида ахамият касб этади.

Тадцицот методлари.

Мазкур маколани ёзишда статистик, математик, гурухлаш, киёсий ва таркибий тахлил, индукция ва дедукция, тизимли ёндошув ва мантикий изчиллик усуллари кулланилди.

Асосий натижалар.

Истеъмол товарлари куйидагиларга ажрати-лади: озик-овкат товарлари, ноозик-овкат товарлари хамда пулли хизматлар. Булар уз навбатида кичик гурухларга хам ажратилади. Истеъмол товарлари ичида ноозик-овкат товарлари тури куп (улар кимга мулжаллангани, к,айси эхтиёжни к,ондириши, истеъмол этишга кулайлик яратишга караб хилма хил булади ва индивидуал дид хамда модани назарда тутади).

Хизматлардан иборат истеъмол товарларини шартли равишда, маданий, маиший ва ижтимоий хизматлар каби турларга ажратиш мумкин. Сама-рали талаб икки омиллар гурухига, яъни истеъмол товарлари бозори ва ишлаб чикариш воси-талари бозорига боFлик1. Истеъмол товарлари ва ишлаб чик,ариш воситаларига талабнинг ортиши таклифнинг усишига олиб келади, уз навбатида,

1 Узбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 8 августдаги «Худудларнинг жадал ижтимоий-иктисодий ривожла-нишини таъминлашга доир усктувор чора-тадбирлар туFрисида»ги ПК-3182-сон карори.

1-жадвал. Минтак,алар кесимида истеъмол товарлари ишлаб чикариш х,ажмининг усиш

суръатлари1 (утган йилга нисбатан %да)

Минтакалар 1995 й. 2000 й. 2005 й. 2010 й. 2015 й. 2017 й. 2018 й.

Узбекистан 102,8 108.4 116,6 108,4 107.8 102,7 114,7

КоракалпоFистон Республикаси 107,8 107.2 114,8 107,2 117.0 102,9 122,2

Вилоятлар:

Андижон 113,7 105.3 147,0 105,3 90.7 130,3 165,2

Бухаро 105,8 106.2 107,1 106,2 11.5 97,4 102,6

Жиззах 106,6 112.7 116,2 112,7 111.7 100,5 106,7

Кашкадарё 107,4 106.3 112,1 106,3 107.7 90,8 100,7

Навоий 90,9 109.9 99,5 109,9 112.1 93,8 100,1

Наманган 103,0 109.8 104,5 109,8 117.1 104,8 111,6

Самарканд 90,7 114.7 103,7 114,7 106.1 97,7 111,6

Сурхандарё 107,3 104.3 94,7 104,3 113.5 93,0 101,5

Сирдарё 102,5 105.9 98,3 105,9 106.8 75,9 104,4

Тошкент 98,2 114.5 109,7 114,5 121.1 100,3 111,7

ФарFона 102,9 106.1 108,0 106,1 111.2 101,0 101,3

Хоразм 103,3 108.7 97,3 108,7 122.5 108,6 130,4

Тошкент ш. 103,5 108.3 114,0 109,4 113.6 101,5 101,7

усиб борувчи таклиф бандлик ортишини таъмин-лайди.

Худудий истеъмол товарлари бозори - узаро боFликlликдаги турли хил айрибошлаш инсти-тутларидан иборат булган мураккаб тизимдир. Бирок, унинг хар бир иштирокчиси уз манфаат-ларига эга. Ишлаб чикарувчилар сарф килинган маблаFни кайтариб олиш ва даромад куришга уринади, истеъмолчилар эса эхтиёжларни оптимал кондиришга интилади. Худудий истеъмол товар-лар бозорининг шаклланиши ва амал килиш меха-низми мазкур худуддаги махсулотларни ишлаб чикариш, таксимлаш, айрибошлаш хамда истеъмол килиш жараёнлари ва омиллари уртасидаги узаро муносабатларини тадкик этиш заруратини келтириб чикаради.

Сунгги йилларда юз бераётган товар айла-нишининг монополиядан чикиши, нархларнинг эркинлаштирилиши, савдо корхоналарининг хусусийлаштирилиши ва шу аснода рак,обатнинг кучайиши Республика худудларида истеъмол товарлари бозорининг баркарорлашувига, унинг оммавий истеъмол товарлари билан туйинишига, дефицит, кондирилмаган талаб, навбат кутишлар каби ходисаларнинг тугатилишига олиб келувчи омилга айланди.

1 https://stat.uz/uz/180-ofytsyalnaia-statystyka-uz/6570-523523

Статистик маълумотлар тахлилига кура, 2018 йил Республикада истеъмол товарларини ишлаб чикаришнинг усиши утган 2017 йилга нисбатан 114,7%ни ташкил килди. Бу курсаткич факат Анди-жон (165,2%), Хоразм (130,4%) вилоятлари хамда КораколпоFистон Республикасида (122,2%) энг юкори курсаткични ташкил этди (1-жадвал).

Юкоридаги худудларда истеъмол товарларини ишлаб чикаришнинг юкори суръатлари янги ракобатбардош махсулот ва истеъмол товарларини ишлаб чикариш саноатида ишлаб чикаришни модернизация килиш, замонавий ускуналарни урнатиш ва янги технологияларни куллаш натижасида эришилган. Шунингдек, Республика уртача курсаткичидан юкори булган худудларга Тошкент (111,7), Наманган (111,6%), Самарканд (111,6%), Жиззах (106,7), ва Сирдарё (104,4) эришилди. Ушбу худудларда ижобий нати-жаларга маълум даражада етакчи тармокларда тайёр ва махаллий махсулотлар ишлаб чикариш хажми усиши хисобидан эришилди.

Истеъмол товарларини ахоли жон бошига нисбатан ишлаб чикаришда Тошкент шахри етакчи-лик килади. Пойтахт ахолисига истеъмол товарлари индекси 2018 йилда 2.830 (2000 йилда 2.060) га туFри келди(1-расм).

Кейинги уринни Андижон вилояти (2017 йилда 1,790) эгаллади. Шунингдек, Навоий, Сирдарё хамда Тошкент вилоятларида ахоли жон бошига

ИКТИСОД ВА МОЛИЯ / ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ 2019, 8(128)

1-расм. Минтакаларда ах,оли жон бошига истеъмол товарлари ишлаб чикариш индексининг

узгариши1

Самарканд 2000 йил

истеъмол товарларини ишлаб чикариш Республика курсаткичидан бироз юкори булди. Колган 8 та худудда Республиканинг уртача даражасидан паст курсаткич кайд этилди. Истеъмол товарлари индексининг энг паст курсаткичи Сурхондарё вилоятига (2017 йилда 0,233) туFри келди. Уму-ман, Тошкент шахри билан Сурхондарё вилояти уртасидаги фарк 13,6 мартага, Андижон вилояти билан эса 7,7 мартани ташкил этди. Худудлараро табакаланишнинг шаклланишига катта иктисодий салохиятига эга булган Тошкент шахри хамда Андижон вилояти катта таъсир курсатди.

2000-2017 йиллар орасида Бухоро (1,496 дан 0.909 га), Самарканд (1,225 дан 0,871 га), ФарFона (1,070 дан 0,565 га) вилоятларида истеъмол товарлари индексида пастга тушуш холати кузатилди. Аксинча, Навоий (0,612 дан 1,252 га) ва Сирдарё (0,696 дан 1,017 га) вилоятларида эса индекс курсаткичи кутарилди.

Хулоса килиб айитганда халк истеъмоли товарлари ишлаб чикариш буйича юкори ва паст даражада ривожланган худудлар уртасидаги фарк бугунги кунда хам сакланиб колмокда. Бу эса, давлат томонидан худудларни иктисодий-ижтимоий ривожлантириш буйича амалга оши-рилаётган ягона тадбирлар аник максадларга йуналтирилишини ва худудлар табиий-иктисодий салохиятидан келиб чикиб иш юритишларини талаб этади.

Худудларда истеъмол товарларини ишлаб чикариш курсаткичлари пастлигига минтакаларда

1 https://stat.uz/uz/180-ofytsyalnaia-statystyka-uz/6570-523523

Самарканд 2017 йил

махаллий бозорларни махаллий ташкилотлари томонидан ишлаб чикарилган махсулотлар билан таъминлаш буйича чора-тадбирлар суст амалга оширилиши, кичик бизнес тузилмасини куллаб-кувватлаш ва узок муддат фойдаланила-диган товарларни сотиб олишга истеъмол кредит-лари бериш механизми секинлик билан жорий килиниши асосий сабаблардан хисобланади.

Республикада асосий истеъмол товарлари ишлаб чикарувчи корхоналар асосан Тошкент шахрида ва Навоий, Кашкадарё, Тошкент, Андижон ва ФарFона вилоятларида купрок жойлаш-ган.

Худудларда истеъмол товарлари бозорининг ривожланиши биринчидан, ахолининг юкори даражада иш билан бандлигини таъминлаб, улар даромадларининг ортишига олиб келади, иккинчидан корхоналар узлари ишлаб чикарган махсулотларининг реализациясини хамда фой-дасини максималлаштиришга эришадилар. Бу икки холатлар худудларнинг даромад базасини кенгайтиради. Худудларнинг даромад базаси бозор инфратузилмаси ривожланиши учун бюджет харажатлари хамда товар ва хизматлар истеъмолидаги талабнинг ошиши инвестицияни раFбатлантиради.

Худудий истеъмол товарлари бозорининг истикболда мажмуавий ривожланиши учун иктисодиётнинг динамик усиш салохияти, ахоли фаровонлигини ошириш, мамлакатнинг иктисодий хавфсизлиги ва товарлар ракобатбардошлигини янада шакллантиришни талаб этади. Товарлар ракобатбардошлигини ошириш учун шарт-

ИКТИСОД ВА МОЛИЯ / ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ 2019, 8(128)

шapoитлap яpaтиш, xycycaн, ypтaчa нapxлap тизимидaги нoмyтoнocибликни бapтapaф килиш, энepгиятaлaб ишлaб чикapишни кaмaйтиpишни вa x1.к.лapни тaлaб этaди.

Mинтaкaлapдa иcтeъмoл тoвapлapи бoзopи-нинг pивoжлaнишигa бeвocитa тaъcиp этувчи xopижий инвecтициялap oкимини omMpMÔ 6opMm ^и^бига иcтeъмoл тoвapлapи ишлaб чикapиш co^a^M^ eтaкчи тapмoклapини мoдepнизaция килиш вa янгилapини бapпo этиш; кичик бизнec ßa xycycий тaдбиpкopлик, кacaнaчилик pивoжлa-нишини paF6aтлaнтиpи6 бopиш; гушт, cyт вa тyxyм мax1cyлoтлapи мaнбaи x1иcoблaнгaн чopвaчилик вa пappaндaчилик x1aмдa бaликчиликни pивoж-лaнтиpиш; xax,oh cтaндapтлapигa жaвoб бepaди-гaн paкoбaтбapдoш вa экcпopтбoп мax1cyлoтлap ишлaб чи^иш к^мини кeнгaйтиpиш; тижopaт бaнклapи ^дит фaoлиятини янaдa тaкoмиллaш-тиpиш; мaвжyд кaзилмa бoйликлapдaн caмapaли фoйдaлaниш ^би йyнaлишлapдa иш oлиб 6op^ лиши мaкcaдгa мyвoфик.

Иктиcoдий мycтaкиллик acocлapини тaшкил этувчи иcтeъмoл мax1cyлoтлapи ишлaб чикapyвчи тapмoклapни ycтyн pивoжлaнтиpиш, импopтнинг Уpнини бocyвчи иcтeъмoл тoвapлapи ишлaб чикapyвчи тapмoклapни pивoжлaнтиpиш нeги-зидa экcпopтгa йyнaлтиpилгaн cox1aлapини бapпo этиш вa pивoжлaнтиpишгa эъти6opни янaдa oши-pиш лoзим.

Иcтeъмoл тoвapлapи бoзopи тaкoмиллaшy-видaги caмapaдopликнинг пacтлигигa ист^ъ-мoл тoвapлapи ишлaб чикapишдa иннoвaциoн тexнoлoгиялapнинг yнчaлик юкopи бyлмaгaн фaoллиги вa кaм кУллaнилиши; ишлaб чи^иш кyввaтлapининг тулик ишлaтилмaëтгaнлиги; чop-вaчилик, мeвa-caбзaвoтчилик вa узумчиликнинг

pивoжлaнишидa кишлoк xyжaлиги caлox1иятидaн caмapaли фoйдaлaнмacлик; кишлoк xyжaлиги мax1cyлoтлapини ишлaб чикapиш, тaшиш, caклaш вa кaйтa ишлaш жapaëнидa зaмoнaвий тexнo-лoгиялapнинг eтишмacлиги; ИТИЧнинг pивoж-лaнишидa x1yдyдлapининг биp-биpидaн юкopи дapжaдa фapклaниши; кишлoк жoйлapдaги rap-xoнaлap axoлининг иcтeъмoл тoвapлapигa бул^н эx1тиëжини тулик Koндиpa oлмaëтгaнлиги; tof, тoF oлди вa чул x1yдyдлapидa ижтимoий pивoжлaниш-нинг пacтлиги кyзaтилaди.

Хулоса ва таклифлар. Худуд иcтeъмoл тoвapлapи бoзopининг бapкapop pивoжлaнишигa xизмaт килувчи cox,a вa тapмoклapни зaмoн тaлaблapи дapaжacидa мoдepнизaциялaшгa xизмaт килувчи иктигадий-тaшкилий, инвecтиция бaзacини мycтax1кaмлaш зapyp.

Mинтaкaлapдa кишлoк xyжaлиги мax1cyлoт-лapини чyкyp кaйтa ишлaшгa йyнaлтиpилгaн кичик кopxoнaлapни тaшкил этиш opкaли мeвa, caбзaвoтлap вa гyшт-cyт кoнcepвaлapи, capиëF, пишлoк, кoндитepлик мaxcyлoтлapи, мaкapoн вa нoн мax1cyлoтлapи ишлaб чи^увчи oзик-oвкaт caнoaтини мoдepнизaциялaш ижoбий нaтижaлap бepaди.

йиpик кишлoк xyжaлиги caлox1иятигa эгa минтaкaлap мax1aллий xoмaшëcи (пaxтa, кopaкyл тepи, жун кaбилap) нeгизидa нooзик-oвкaт мax1cyлoтлapи ишлaб чикapишни кeнгaйтиpиш x1aмдa pивoжлaнтиpиш мaкcaдгa мyвoфикдиp. Иcтeъмoл тoвapлapи ишлaб чикapишдa ягoнa инфpaтyзилмa тизимлapи билaн узвий aлoкaдa бул^н йиpик caнoaт мaйдoнлapини ишгa туши-pиш тoвapлap тaъминoтидa caмapaли нaтижa бepaди.

Адабиётлар руйхати:

1. Узбeкиcтoн Pecпyбликacи Пpeзидeнтининг 2G17 йил B aвгycтдaги «Хyдyдлapнинг жaдaл ижтимoий-иктиcoдий pивoжлaнишини тaъминлaшгa дoиp ycтyвop чopa-тaдбиpлap тyFpиcидa»ги ПК-31B2-coн кapopи.

2. https:||stat.uz|uz|1B0-ofytsyalnaia-statystyka-uz|6570-523523

3. https:||stat.uz|uz|2-uncategorised|6549-metama-lumotlar2

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.