Научная статья на тему 'Учке али дэремме! (Магия удмуртского народного костюма)'

Учке али дэремме! (Магия удмуртского народного костюма) Текст научной статьи по специальности «Искусствоведение»

CC BY
802
74
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
ЖЕНСКОЕ ПЛАТЬЕ (ДЭРЕМ) / АЙШОН (ГОЛОВНОЙ УБОР) / КУЗЕБАЙ ГЕРД / KUZEBAY GERD / ПЕСТРЫЕ ЛОСКУТКИ (ПУЖЫЁ ЮДЭС) / MOTLEY SCRAPS (PUZHIYO YUDES) / РЕСТАВРАЦИЯ / RESTORATION / УЗОР (ПУЖЫ) / СОВРЕМЕННОЕ УДМУРТСКОЕ ПЛАТЬЕ (ТУАЛА УДМУРТ ДЭРЕМ) / MODERN UDMURT DRESS (TUALA UDMURT DEREM) / WOMEN''S DRESS (DEREM) / AYSHON (HEAD-DRESS) / FIGURE (PUZHY)

Аннотация научной статьи по искусствоведению, автор научной работы — Москвина Татьяна Никитична

В работе анализируется удмуртский женский народный костюм: формы и значение каждой детали, цветовая гамма северного и южного вариантов одежды, специфика кроя, проблемы и мотивы современного костюма.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

LOOK AT MY DRESS! (MAGIC OF THE UDMURT FOLK COSTUME)

The study analyzes the Udmurt women''s folk costume: form and meaning of every detail, the colors of the northern and southern variants, the specificity of cut, problems and motives of the modern dress.

Текст научной работы на тему «Учке али дэремме! (Магия удмуртского народного костюма)»

УДК 391(=511.131) Т. Н. Москвина

УЧКЕ АЛИ ДЭРЕММЕ!

(Магия удмуртского народного костюма)

В работе анализируется удмуртский женский народный костюм: формы и значение каждой детали, цветовая гамма северного и южного вариантов одежды, специфика кроя, проблемы и мотивы современного костюма.

Ключевые слова: женское платье (дэрем), айшон (головной убор), Кузебай Герд, пестрые лоскутки (пужыё юдэс), реставрация, узор (пужы), современное удмуртское платье (туала удмурт дэрем).

... Кинлэн киыз абдрано кадь пужыятйз та айшонэз,

Кин, уин изьтэк, жытэн-чукен бырттылйз

та ворекъясь азвесь коньдонэз?..

Бия кен, ма ку сыче чебер айшон лэсьтйд?

Ой, пужыез, тугез! Синэз басьтйсь,

Нош буртчинэз! Таче ик эркия киез!..

Кузебай Герд

Мынам улонам озьы луиз: ог 30 ар талэсь азьло, Тусъет устолыкъёсъя му-зейын реставратор луыса ужаны кутскем берам, басьтйськоно луи сюлык кышет тупатон борды. Алнаш палась вуттэм сюлыкмылэсь пужызэ интыен-интыен шыр корам вылэм. Пужыятэмез но интыен ышемын ке но, бервылыз тодмо, адзиське на. Синмаськымон но туж тунсыко экспонат - мылысь-кыдысь басьтйськи уж борды. Со вакытэ ик «Кенеш» журналысь лыдзыны шедьтй Кузебай Гердлэсь «Айшон» кылбурзэ. Пушме ик бугыртйз Жагалэн улэмез, ужам ужез. Соку пайми но мур малпаськонэ вуи: кытысь меда Кузебай Герд воргорон йырыныз сомында тодэ-вала, кызьы кылдэ Айшон? Кызьы со сокем быгатыса суреда-возьматэ со-лэсь чеберлыксэ, секытэн лэсьтонзэ-вуронзэ? Удмурт кышномуртлэн дйськутэз пдлысь йыраз нуллон арбериез, мон сямен, тужгес но вылй но сйё-дано луэ. Гердлэн «Айшон» кылбурез та малпанме эшшо но юнматйз на.

Озьы лыдзиськыса, пумен калыклэсь юалляськыса-вераськыса, удмурт дйсьлэн пушказ-лулаз пырыны мылкыды пуромиз. Соку валаны кутски: вашка-

Учке али дэремме! (Магия удмуртского народного костюма)_^S^/^

лaосмылэн дйськyтaзы одйг кесэгэз но, одйг вурысэз но, одйг сйньысэз но юнме шорысь вуремын öвöл. Тйни озьы эшьяськоно луиз сйньысэн-венен. Пумен yжa-мея, мургес вaшкaлa удмурт дйсь дуннее выемея ялaн юaньëс кылдыны öдьязы: мaлы дэремлэн сöзyлaз горд лента вöзын векчи гордэн пужыятэмын? Мaлы кaлык кырЗa: «Сьöд дэреме жaль уг поты, жaль солэн вож лентаез»? Мaлы медa дэрем луэ кечaто, нош кышьетэз ^4aTO? Мaлы кулэ aйшет, кускерттон - дэрем aс поннaз но чебер но туж учкымон ини ук.

Ужрaдaм пыдло пыремья, Гожня но Бт^ дорпaльëсме aдЗысa (таган котьку ярaтысa удмурт дйсь нулло), aчим кутски дйськут вурон но кылдытон борды. Зэмзэ ке верaно, xyara вaкытэ кaпчи но туж умой вуриськыны: зечлыкезья но, пужыезья но котькыче турлы бaсмa бырйыны луоно - кут, кулэезья вaнды но вур! Но дйсь лэсьтонлэн-вуронлэн пуштросэз кyчым-кaчым кaрон но вурон бордын гинэ вы-лымтэ. Тодыны кулэ, кытысь мaр потэ. Соку ик син aзе пуксё вaшкaлa дэремьёс: соослэн буёлъёссы, пужыоссы, туссыя aспöртэмлыксы, чеберзы но лулзы. Taни куиськон курлэн пaсьтaлaез чaклaмын вылэм мугорлэн зöктaлaезья. Со ик сётэ дйсь лэсьтонлы aзинскон. Куэм кесэгзэ жöк вы^ поныс^ дэрем пöрьяны (кылдытыны) пуксён aзяз кышномурт гaжaсa тодaз вaе, кыче мылкыдын, кыче секытэн гыремын бусы, киземын етйн, утялтэмын, сэстэмын, черсэмын, куэмын, гyжaтэмын, люкмесэ веттылэмын, вöсяськемын, Инмaрлэсь, Инкyaзьлэсь куремын! Вaньзэ сое со aчиз лэ^таз^сяз бере, киыз пыроз-a солэн кесэгез вaлaтэк, кичым-кaчым юдылыны?

Нырысь-вaлысь yчкысa, туж огшоры гинэ кaдь - гапчи но вaньмыз вaлaмон. Озьы ке но тать1н выльысь юaн вылысь юaн вордйське. Мaлы кунулэ мукет пужыё юдэсьёс лякемын? Mara ворсaмтэ гaдез (бирды-a öй вaл?) мукет, яркытгес aрбери-ен ворсaмын? Юaсa-верaсa, уно эскерысa-мaлпaськысa тодй: озьы кышномуртьёс aсьсэды утизы веднaмлэсь, кырыж учкемлэсь. Tyaлa сямен ке вaлэктоно - утялтйзы гурулзэс, aли шyысaлмы щитовидкaез, гогызэс, пинaл вордон но вaëн котырзэс, йырзэс, пельзэс, лимфоузелъёсыз. Кылдэм вурыссэс чебермaло пyжыятысa сыче мылкыдын: со утись но мед луоз, озьы ик со чебер но мед луоз. Со чебер ке, ярaмон мед луоз; со ярaмон, кельшись ке, чебер мед луоз. Зучьёс шуо ук: «Что крaсиво -то целесообрaзно, что целесообрaзно - то крaсиво!»

Адямилэн мугорызлэн вaнь туж ляб интыосыз. Оло, соин ик тyaлa вaкытэ тaЧе югдурез тодытэк, чaклaтэк, куддыръя пöртэм висёньёсын кyрaдЗиськом. Нош вaлaсa, шонер ке дйсяськысaлмы?! Учке a^ нылпи вaëно егитьёс гольык штсэс кыре поттысa ветло. Дэремзы öвöл-a, вaлaмзы сыче-a? Оло, соин но кеньёс роддомысь потысa уг вутто, выльысь больницaе сюро - я aсьсэос, я пинaлэнызы! Пумисько сычеосыз но: куро дэрем вурыны, одно ик ёрто: гaдьыз, пе, гольык мед луоз, сaесъëыз вaкчиятэмын. Озьы, пе, мон удмурт прaздникъëсы потaло. Кин тaЧе «произведениез» удмурт дэрем шуоз? TaЧе куремлэн вaлaмез но öвöл, пaйдaез но öвöл: дэремлэн сaнэз но утись кужымез кытчыяз интыямын луоз?

Ta пумысен мыным туж кельше Кaмaшевa Лизa aпaйлэн улонысьтыз aс гожтэм учырез: «Атаелэн нырысетй нылпиосыз кулылйллям, вить нунызэ вaтэм. Кyaтетйез вордйськем но, солы Дыдык мусо ним сётйллям. Соку ик пересьёс aнaелы сизьым коргась бaсмa юдэс бичaсa, сизьым турлы бaсмaлэсь сизьым сепо дэрем вyрысa нуллыны дэмлaллям. Ta дэремез дйсяллямез бере aнaелэн эшшо вить пинaлыз вордйськем н^ одйгез но кулымтэ ни. Ta сизьым турлы бaсмaлэсь

_Т. Н. Москвина

дэремлы луыса, Кадровъёслэн семьязы йылйз: вить нылъёс но одйг пи вордйськиз, мон соос пдлысь покчиез. Та дэремез семьяямы туж утялтыса возизы».

Та выллем ик суред милям Москвин бдлякамы но вань. Каркина апаймы-лэн куатез вордскем пиналыз кулыны шедиллям. Солы но дэмлаллям тани таче дэремез вурыны но нуллыны. Камашевалэн гожтэмез сямен ик, та дэрем тупа верамлы: милям но бдрысь вордске Нина Васильевнамы, солы ним поно ДЫДЫК, со кема аръёс улэ, солэн сузэрез нош али но улэп.

Пурга палъёсын сюан бере выль кенлэсь дэремзэ кема бызьытэк кылем нылъёс дйсяло вал. Тросэз собере ас шудзэс шедьто. Нош монэ одйгез тодмо эше ёртйз бызьыны шуыса выль дэрем вурыны. Дырыз ортчем ныллы вури дэрем -кдня ке вакыт ортчыса, бызьытэк кылем эше шудзэ шедьтйз.

Тйни озьы, вашкалаослэн оскемзыя, пичи юдэс но быдэс арбери кадь кужмо луыны быгатэ, со чылкыт мылкыдо ужамын ке. Туала экстрасенсъёс шуысалзы «имеет свою энергетику». Соин ик соос утчаськыкузы ышем муртлэсь кыче ке но юдэс арберизэс куро. Сое чакласа, вашкала дыръёсы пиналъёслы но дйсь вурылйзы мумы-бубылэсь кылем кесэгысь. Со, валамон ини, небыт но шуныт луэ вал мумы-бубы шунытлэсь. Куд-ог тодос валэктонъёсты пумитаськом ке но, со воксё куанерлыкен герзаськемын дй вал. Та пыр ик мумы-бубыос улыса-вы-лыса ас кужымзэс, утёнзэс пиналъёссылы кельто вал.

Нырысетй экспедициосын ик Шаркан ёросысь Табань гуртысь ми шедьтйм туж тунсыко, шер пумиськылйсь пужыен чеберъям дэрем. Кузёосыз шуизы, та, пе, 1870-тй аръёсы ужам уж. Дыр вуыса, мон сое кутски тупатъяны-выльдыны (реставрировать карыны). Синмаськи та дэремлы - утялтй, тупатъяй, выльдй. Аслам но мылкыды жуатскиз сыче ик дйсь кылдытыны. Нырысь пайми: малы сдзулаз, котырес вандылыса, горд басмалэсь пужыос лякылэмын. Асьмеос бен дышемын ини ук: вашкала удмурт пужыосын ялан геометрической шонер гожъ-ёсын суред адзиськом. Дэремме вурем берам бордаз сдзултйз котырак лякылон понна горд басма дасяй. Горд басмаез вандыны кутскем бере гинэ валай: качы улам «пар валъёс» вандйськыса пото. Соку ик сюлмаськи, кдня басма быдто та «валъёсты» вандылыса? Вандэм куштосме жутыса учки но - отын сыче ик берыктэм (йырчукин) пар валъёс! Берло мон трос тырши таче «пар валъёсын» выль суред лэсьтыны, али но дй шедьты амалзэ - «пар валъёс» уг пдрмо вандэ-мысь. Кин меда сыче «математик» - вуриськись вылэм вашкала Шаркан палан? Амалтэк малпаськонэ вуиськод. Нош та «вал» пужыез луэ-а чылк удмурт пужы шуыса лыдъяны? Озьы ке, ваньмыз-а удмурт пужы устолык тодосчиосын но су-редасьёсын пумозяз эскеремын? Мар со ВАЛ удмуртлэн улон-вылоназ, асьмеос зеч тодйськом. Озьы бере, валлэсь кужымзэ, тыршемзэ, адямилы юрттэмзэ сй-бур каронэн двдл меда герзаськемын та удмурт дэремлэн сдзулаз «вал» пужыез?

Макем тунсыко, визьмо, кескич, амало мастеръёс-усточиос улйллям Шаркан, Дэбес, Якшур-Бддья улосъёсын, макем соослэн чебересь дэремъёссы вылйллям! Нош туннэ, жаляса верано луэ, сое ум адзиське ни, яке ум тыршиське лулзэ-пушсэ поттыны - сямызъя гинэ дэрем нерге комокаськом. Со шонер двдл. Асьмелэн лулчеберетамы котьмармы но умой, узыр, визьмо, учкымон но пусйымон, соин ик вашкалаосынымы даурысь дауре утем ваньбурмы-узырлыкмы туннэ нуналэ но рос-прос луыны кулэ вылэм.

Учке али дэремме! (Магия удмуртского народного костюма)_^S^/^

Та пумысен мукет югдур лымшор ёросъёсын. Дауръёсын тусбуйзэс 5з воштэ Пичи Пурга, Алнаш, Можга, Грах, Кияса ёросъёсысь дйсьёс. Али но вашкала ш5мо дэрем нулло - уг возьдасько, данъясько. П5ртмаськыны яке кырзаны сцена вылэ гинэ уг дйсяло.

Ужамея калыкен вераськыса ш5дйсько, тросэз Пурга но лымшор пал дэремез гинэ удмурт дйсь кожало. Пумиськиськом уйпал удмуртъёсын. Дэрем вурыны куро: одно ик Пурга манер мед луоз, шуо. Курисько-вазиськисько чыжы-выжы дэремзэс возьматыны. Уг шедьто яке кулэ уг каро асьсэлэсьсэ. Яке, шуом, Яр, Глаз дйсь борды туртто лымшор палан нуллоно чыртывесез ошыны, яке саптало кырыж-мыдлань вурем айшетэн. Костюмлэн тусбуез быре, кужымез ыше, эшшо ик со аслад 5в5л ке.

Трос малпаськытйсь ужъёс азьпалан - котырысь но сь5рлось удмуртъёс выль заказъёс сёто, дйсьлэн пуштросэз воштйське. Али сюлмаськисько: кызьы вуроно пиналъёслы но егитъёслы, кызьы соос шуо - модельной дэремъёс. Одйгзэ мон тодйсько: вуроно сиресэн, стойка воротникен, бирдыянэз жип-жип мед луоз, азяз. Туж лякыт выриськом кулэм муртъёсты ватыны дйсь вурыны. Кин шуэ «сяськаё», кин - «шонер 5в5л, кулэ суредтэк», кин шуэ «югыт басмалэсь», кин - «пеймыт». Ми ваньзэ чакласьком, тодыны тыршиськом.

Кузебай Гердлэн кылбуръёсысьтыз мылкыдызъя верано ке: «Мон дэремез вурисько гинэ - нуллозы мукетъёсыз». Кельшоз-а со, гажалозы-а, нуллозы-а -удмурт калык ачиз тодоз ини. Нош тынад улонад одйг но удмурт дэремед 5в5л ке, кызьы валэктод, тон удмурт шуыса? Кызьы верало кырзаназы тодмо бардъёс-кузпалъёс Никитинъёс: «Вы полагаете - это будет носиться? Да, полагаю, и это следует шить!». Шуыны луоз, та кылъёс милям Москвин семьямылэн девизэз луиз.

Поступила в редакцию 11.09.2014

T. N. Moskvina

Look at my dress! (Magic of the Udmurt folk costume)

The study analyzes the Udmurt women's folk costume: form and meaning of every detail, the colors of the northern and southern variants, the specificity of cut, problems and motives of the modern dress.

Keywords: women's dress (derem), ayshon (head-dress), Kuzebay Gerd, motley scraps (puzhiyo yudes), restoration, figure (puzhy), modern Udmurt dress (tuala Udmurt derem).

Москвина Татьяна Никитична,

реставратор,

Удмуртский республиканский музей изобразительных искусств 427820, с. Малая Пурга, ул. Набережная, 17 E-mail: [email protected]

Moskvina Tatyana Nikitichna,

Restorer,

Udmurt Republican Museum of Fine Arts 427820, Malaya Purga, Naberezhnaya St., 17 E-mail: [email protected]

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.