Научная статья на тему 'ҲУҚУҚ ВА ҲУҚУҚИЙ САВОДХОНЛИКНИНГ ИЖТИМОИЙ ФАЛСАФИЙ МАСАЛАЛАРИ'

ҲУҚУҚ ВА ҲУҚУҚИЙ САВОДХОНЛИКНИНГ ИЖТИМОИЙ ФАЛСАФИЙ МАСАЛАЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Политологические науки»

CC BY
5
0
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Аннотация научной статьи по политологическим наукам, автор научной работы — Турғунов Шерзод Нурмухамедович

Меъёрий-ҳуқуқий ҳужжатлар ижтимоий ҳаётга, бошқарув институтлари фаолиятига ва мақсадга етиш жараёнларида қўлланиладиган усулларга таъсир этиш кучига эга. Бундай таъсир этиш механизмларига қарор, буйруқ, рағбатлантириш, ҳайфсан эълон қилиш, вазифадан четлаштириш, имтиёзлардан маҳрум қилиш, жазолаш кабилар киради. Ҳуқуқ шундай механизмлардан фойдаланиш имконини беради, аммо у улардан фойдаланишда ўзбошимчаликка, вазифасини суистеъмол қилишга олиб келмаслиги зарур. Масалан, ҳар қандай хато ёки меҳнат интизомини бузиш ходимга вазифасидан четлатишни ёки жазога тортишни қўллашга асос бўлолмайди.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «ҲУҚУҚ ВА ҲУҚУҚИЙ САВОДХОНЛИКНИНГ ИЖТИМОИЙ ФАЛСАФИЙ МАСАЛАЛАРИ»

ХУКУК ВА ХУКУЦИЙ САВОДХОНЛИКНИНГ ИЖТИМОИЙ ФАЛСАФИЙ МАСАЛАЛАРИ

ТурFунов Шерзод Нурмухамедович

Иив Андижон академик лицейи укитувчиси

Меъёрий-хукукий хужжатлар ижтимоий хаётга, бошкарув институтлари фаолиятига ва максадга етиш жараёнларида кулланиладиган усулларга таъсир этиш кучига эга. Бундай таъсир этиш механизмларига карор, буйрук, рагбатлантириш, хайфсан эълон килиш, вазифадан четлаштириш, имтиёзлардан махрум килиш, жазолаш кабилар киради. Хукук шундай механизмлардан фойдаланиш имконини беради, аммо у улардан фойдаланишда узбошимчаликка, вазифасини суистеъмол килишга олиб келмаслиги зарур. Масалан, хар кандай хато ёки мехнат интизомини бузиш ходимга вазифасидан четлатишни ёки жазога тортишни куллашга асос булолмайди.

Бошкарув ишлари мураккаб, ички зиддиятларга тула, гохо прогнозлаш кийин фаолият турларидандир. У мудом хукукий механизмлар билангина олиб борилавермайди26. Маънавий-ахлокий ва психологик омилларга таянмай, бирор бошкарув иши йулга куйилган эмас. Демак, бошкарувда бир- бирига диалектик боглик, бир-бирини тулдириб келадиган икки омиллардан, механизмлардан фойдаланилади: биринчиси-ташкилий хукукий (маъмурий- хукукий), иккинчиси-маънавий-ахлокий (ижтимоий психологик).

Бугун хукук феноменига катта эътибор берилаётганида унинг имкониятларидан тула фойдаланишга даъватлар янграши табиий холдир. Демократик хукукий давлат икки феноменга, яъни демократик кадриятларга ва хукукка таянади. Демократия плюрализмга, хукук унификациялашувга ургу беради. Плюрализм ва унификациялашув туб мохиятига кура икки, карама-карши кутбдир. Хукукда ранг-барангликни бир норматив меъёрларга, тартибга буйсунтириб, хаётни унификациялаштириш хавфи мажуд. Ундаги жазолаш имкони бу унификациялаштиришни зурлаб жамиятга сингдириши мумкин. Демократия эса унификациялаштиришни ёктирмайди, у ранг- барангликни, плюрализмни куллаб-кувватлайди.

Аммо улар демократия ёки демократик бошкарув билан хукук ёки хукукий бошкарув уртасидаги тафовутларни, зиддиятларни тула-тукис хал этолмайди. Мазкур муаммо хар бир ижтимоий-тарихий боскичда янги-янги куринишда, жихатларда пайдо булаверади. Демак, биз демократиянинг плюрализми билан

2<6Каранг: Крамник В.В. Социально психологичекий механизм политической власти.-Ленинград, ЛГУ, 1991; Московичи С. Машина, творяшая богов.-Москва: Лидер М., 1998;Блондель Ж. Политическое лидерство. Путь к всеобъемлюшему анализу.-Москва: Рипор, 1992.

158

хукукнинг унификациялаштиришга интилиши уртасида яшашга мажбурмиз. Ижтимоий тараккиёт ва бошкарув фаолияти эса уларни мутаносиблаштиришни, уйгунлаштиришни такозо этади.

Яна бир муаммо шундаки, биз хали демократия шароитида хам, хукукий кадриятлар тула амал киладиган жамиятда хам яшашга урганганимиз йук, шунинг учун бу ижтимоий-тарихий боскични мутахассислар "утиш даври" деб аташади. Ривожланаётган давлатларда шаклланаётган демократия ва хукукий кадриятлар курсатадики, уларда яшаётган ахоли этноэгоизмга берилиши, узининг тарихий меросини модернизацияга карши куйиши мумкин. Анъаналарни улуглаб яшаш, узини бошка миллатлар ва этнослардан фарклашга берилиш, диний меросни ягона халоскор омил билиш баъзан диний экстремизмни келтириб чикараётгани кузатилади27. Шунинг учун хукук ва бошкариш факат прагматик максадларни назарда тутмайди, у ижтимоий тараккиёт учун зарур булган имкониятларни, резервларни харакатга хам келтириши, деструктив ходисаларнинг вужудга келиши боисларини эса бартараф этиши хам керак. Бу уринда хукук ва бошкарув феноменларининг яна бир позитив томони намоён булади.

"Конструктивлик" тушунчаси кисмларни умумий талабларга мувофик бир-бирларига якинлаштириш, боглаш, улар уртасидаги алокаларни йулга куйиш, мустахкамлаш маъноларини беради. Агар унга хукук ва бошкариш феноменлари нуктаи назаридан ёндашсак, субъектнинг объектларни бирлаштиришга, улар уртасидаги алокаларни маълум бир тизимга солиб, умумий максадга йуналтиришдаги фаолиятидир, десак булади. Бирок муаммолар шундаки, бу объектлар (кисмлар)нинг хам уз максадлари ва вазифалари, функционал талаблари мавжуд. Конструктив фаолият дуч келадиган муаммолар асосан ушбу узига хосликларни бир-бирларига якинлаштириш билан богликдир. Масалан, пойабзал ишлаб чикарадиган корхонанинг функционал талаблари ишчи-хизматчилардан пойабзаллар сифатини ва купрок ишлаб чикаришини таъминлашдан иборат. Мазкур корхона узининг институтционал хусусиятларига мувофик факат пойабзал ишлаб чикаришни йулга куйиши ва бу йуналишдаги вазифаларини адо этиши учун зарур булган ташкилий ишларни амалга ошириши лозим.

Бошка бир бошкарув институти, масалан, туман хокимлиги ва унга куйиладиган функционал талаблар эса мохиятига кура хам, максади ва вазифаларига кура хам мутлак бошкачарокдир. Вилоят хокимлиги, Республика вазирликлари, Вазирлар Махкамасига куйиладиган функционал талаблар эса янада бошкача, кенг ва мураккаб. Мазкур субординация принципларига амал

27Кдранг: Волкогонова О., Титаренко И. Этническая идентификация и искушение национализмом // Хрестоматия. Под обш. ред. А.Е.Тараса. - Минск: Харвест, 2003. - С. 337-366.

~ 159 ~

киладиган институтлар жамиятнинг бутунлиги, яхлитлиги, бир организмдек мавжудлигини мустахкамлайди, ушбу мавжудликнинг таркибий кисми сифатида харакат килади. Хукук ва бошкарув тизими уларнинг фаолиятини конструктивлик талабларига мувофик ташкил этади, урни келганида хукукнинг мажбурлаш кучидан ва бошка механизмларидан фойдаланади. Меъёрий-хукукий хужжатлар, бошкарув фаолияти конструктивлик талабларига таянганида кисмлар уртасидаги алокаларни янада мустахкамлашни, умуммаксадга йуналтиришни, улар имкониятларини ижтимоий амалий натижаларга каратишни назарда тутади. Конструктив булмаган карор, конун умуммаксадга зид, деструктив холларнинг келиб чикишига сабаб булиши мумкин.

Хукук ва бошкарувда конструктивлик канчалик кучли ва куп булса, улар ижтимоий-хукукий борликни шунчалик баркарор килади. Конструктивлик кам ёки умуман йук, мавхум ва мужмал меъёрий-хукукий хужжатлар керакли натижа бермайди, фаолиятни бесамар, бенаф килади.

Креативлик яратиш, куриш, барпо этиш демакдир. Хукук феномени яратувчанлиги билан эъзозли. Унинг узи яратувчанлик махсули, шунинг учун яратувчанлик унинг бош белгиси, имманент хусусиятидир. Хукукшуносликда ишлатиладиган "конун ижодкорлиги" атамаси хукук феноменининг яратувчанликдан униб чикканини билдиради. Меъёрий- хукукий хужжатлар, норматив талаблар аввал ижтимоий-хукукий борликнинг у ёки бу хукукий эхтиёжларини урганади, кейин уларни кондиришга каратилган актларни ишлаб чикади, кабул килади. Маълум бир нормаларга таянмайдиган, хукук феномени таъсиридан мутлак холи ижтимоий макон, ижтимоий борлик йук.

Конун ижодкорлиги мавжуд нормаларга таянади ва уларни такомиллаштириш, модернизациялаш зарурлигини англагач янги тартиблар яратишга киришади. Мутахассисларнинг таъкидлашича, конун ижодкорлиги мураккаб иш, у унга таёргарлик куришдан, ижтимоий-хукукий борлик эхтиёжларини, кизикишларини урганишдан тортиб янги хужжатни экспертлар, умумхалк мухокамасига олиб чикиб, кайтадан ишлаб чикишгача булган жараёнларни уз ичига олади. Шунинг учун хам янги конунлар тайёрлаш ва кабул килиш куп вактни олади28.

Меъёрий-хукукий хужжатлар кишиларни, жамиятни яратувчиликка ундаши билан кимматлидир. Уларнинг ижтимоий аксиологик киммати жамиятни яратиб яшашга, янгиликлар излашга, барпо этишга ундаганида, бу борада давлат имкониятларини ишга солганида, яратувчиларнинг хукук ва эркинликларини химоя килгани ва таъминлаганидадир. Айнан креативлиги

28Каранг: Законотворчество: проблемы и решения. - Москва: Юристь, 1998; Одилкориев Х., Якубов Ш. Миллий хукукий тизим ва хукукий кадриятлар. Монография. - Тошкент: SMI ASIA. 2010.

~ 160 ~

туфайли кишилар конун кучига ишонади, давлат ва социумдан мадад кутади, узининг ижодий махсулотларини эркин сотиш, тижоратлаш ва купайтиришга интилади. Бирок креативлик навбатдаги креативликни шакллантириши, креативликка ундаши керак. Меъёрий-хукукий хужжатларнинг яратувчан хусусиятга эга булиши канчалик мухим ва долзарб булмасин, улар субъектларни ижодий фаолликка ундаши, ижтимоий тараккиётга етакловчи янгиликларни яратишга чорлаши билан зарур. Бу конун ижодкорлигининг пировард натижаси хисобланади.

Бошкарув институтлари фаолиятида креативлик дарров сезилавермайди, гохо улар бир хил вазифаларни адо этаётгандек, хеч олга силжимайдиган ишлар билан банддек туюлади. Аслида икки-уч кишидан иборат жамоани бошкариш хам креативликка етарли мисоллар бера олади. Ушбу жамоани мехнат интизомига мувофик фаолиятини ташкил этиш, кундалик иш режаларини тузиш, ишлаб чикариш жараёнларидаги узлуксизликни таъминлаш, махсулот таъминоти билан шугулланиш, тайёр махсулотларни бозорларга олиб чикиш, уларни тез сотишни уюштириш, келган даромадларни ёки зарарларни хисоб-китоб килиш кабилар мудом ижодий ишдир. Бу ишлар жараёнида кишилар билан ранг-баранг муносабатларга киришилади, кандайдир таклифни кабул килишга, кайси биридандир воз кечишга тугри келади.

Вазиятлар ва имкониятларнинг бетакрорлиги нуктаи назаридан бошкарув мудом ижодий жараёндир. Хукук феноменининг реал вокеликка айланиш шарти ушбу ижодий жараёнларни хисобга олганидадир.

Меъёрий-хукукий хужжатлар ижтимоий ижобий характерга, мохиятга эга. Такиклаш, жазолаш уларни самарали килавермайди. Такиклаш ва жазолаш хам кишиларда, жамиятда ижобий фазилатларни шакллантиришга каратилиши шарт, акс холда "хукук волюнтаризми" юзага келади. Нима жамият учун, ижтимоий тараккиёт учун фойдали булса, нималар инсон манфаатлари ва камолотига хизмат килса, уша нарсалар ижобийдир. Шунинг учун ижобийликни расмий хужжатлар эмас, балки жамият ва инсон тараккиёти манфаатлари белгилайди.

Биз меъёрий-хукукий хужжатларни, норматив актларни бахолаётганда ушбу талабларга таянишимиз, нима уларга зид булса, рад этишимиз зарур. Тугри, маълум бир хужжатлар, норматив актлар айрим гурухларнинг корпоратив кизикишларига зид келиши мумкин. Масалан, кичик тадбиркорларни куллаб-куввалашга каратилган конунлар монополияга интилувчи гурухлар манфаатларига карши чикади, мехнат жамоаларига корпоратив бошкаришни жорий этиш эса автократик-волюнтаристик бошкарувни гайриконуний холга айлантиради. Демак, конунларда мудом маълум бир фаолият турларини такиклаш, улардан воз кечишга мажбурлаш

161

элементлари мавжуд булади. Аммо бу такиклар ижобий ходисаларга, фазилатларга катта йул очиб бериш, зарур булганида уларга давлат томонидан ёрдам бериш учун килинади. Аслида конунларнинг позитив вокелиги хам шундадир.

Меъёрий-хукукий хужжатлар, норматив актлар узлуксизликни такозо этади. Узлуксизлик деганда биз конун ижодкорлигининг мудом изланишда, мудом такомиллаштириш ва жамият тараккиёти кун тартибига куяётган муаммоларга ечимлар излашини назарда тутамиз. Ижтимоий хаёт динамикаси хукук феноменини хам, бошкарувни хам узлуксиз жараёнларга айлантиради. Демак, хукук ва бошкарув ижтимоий хаётдаги трансформацияларга муносабат тарзида мавжуддир. Бу трансформациялар жамиятдаги кучларнинг янада олга силжишга, ривожланишга булган интилишларининг ифодаси сифатида келади. Шундай кучлари йук жамият (бундай ижтимоий борлик булишини тасаввур килиш кийин) охир-окибатда тургунликка, стагнацияга учрайди. Демак, хукукий хаётдаги узлуксизликни шакллантирувчи ва таъминловчи кучлар канчалик фаол булса, креатив изланишларни куллаб-кувватласа, узлуксизлик шунчалик изчил ва кенг давом этади.

Узлуксизлик конун ижодкорлигининг ички, имманент белгиси хам хисобланади. Меъёрий-хукукий хужжатлар ё миллий ёки умуминсоний тажрибаларга асосланиб ишлаб чикилади ва кабул килинади. Бу мохиятан конунчиликдаги узлуксизликдир.

Бошкарув институтлари фаолиятида хам узлуксизлик мавжуд. Х,еч бир бошкарув институти режалаштириш, назорат, хисоб-китоб, коллегиалликдан воз кечган эмас, балки хозирги демократик узгаришлар уларни шарт килиб куймокда. Аслида уларнинг генезиси инсоният тарихининг кадимги даврларига бориб такалади.

Хукук феномени узлуксизликни синхроник, мутлак тадрижий вокелик сифатида тушунмайди, у мавжуд тартибларни тубдан узгартиришга хам мойил. Ундаги янгиланиш, модернизация баъзан нигилизм булиб куриниши мумкин. Миллий хукукий тизимдаги янгиланиш узига нисбатан узлуксиз булмаслиги хам мумкин, аммо у халкаро хукукий нормаларга таяниши, имплиментация нуктаи назаридан узлуксиздир. Масалан, АКЩнинг мустакиллик декларацияси (1776 йил 4 июль) миллий хукукий тажрибада йук эди, унинг узлуксизлигини (импилементация илдизини) ХУП-ХУШ асрлардаги Европадаги инкилоблардан излаш мумкин. Демак, узлуксизлик миллий хукукий тизимда булмаса, унинг илдизини ташки конунларни узлаштириш, имплиментациядан топиш мумкин.

Узлуксизлик- ижтимоий-хукукий борликка хос перманент ходиса. Х,еч бир миллий хукукий тизим ёки меъёрий-хукукий хужжатлар догма холида котиб

колмайди, улар ижтимоий тараккиёт таъсирида такомиллашади, гохо мутлак узгаради.

Меъёрий-хукукий хужжатлар, конунлар ва бошкарув усуллари жамият томонидан рад этилиши мумкин. Масалан, совет хукуки, унинг асосий фундаментал гоялари мужассам конунлари (СССР Конституцияси, хусусий мулкни такикловчи нормалар, КПСС роли мустахкамлашга каратилган моддалар, карорлар) бозор иктисодиётига утиш билан рад этилди. Бундан ташкари, юридик адабиётларни ва расмий ахборотномаларни кузатиб бораётган киши конунларга тинмай узгартиришлар киритилаётганига гувох булади. Баъзи моддалар эса мутлак янгиланганини, яъни эски матндагиси рад этилганини куради. Бу жараённи инкор конуни билан изохлаш мумкин.

Хукук феномени юриспруденция нуктаи назаридан локал, узи узи учун мавжуд вокелик сифатида каралиши мумкин, лекин бундай ёндашиш хам мутлак тугри эмас. Хукук мудом ижтимоий борлик, шахс ва давлат, инсон ва жамият, кишилараро муносабатлар, бу муносабатларни йулга куйиш, бошкариш институтларини ташкил этиш, ишчи-хизматчиларни рагбатлантириш ёки жазолаш механизмларини яратиш, ишлаб чикиш билан богликдир. Ижтимоий фалсафий нуктаи назардан караганда у социумнинг таркибий кисми, атрибути. Бошкарув ишлари, фаолияти хукук феноменисиз, хукук механизмларисиз булиши мумкин эмас, замонавий жамиятлардаги барча бошкарув ишлари, тартиблар, кишилараро муносабатлар, инсоннинг уз иродаси ва эркини намоён этиши унга богликдир. Тугри, хукук феномени канчалик етук ижтимоий-хукукий борликни шакллантирмасин, у инсон ва жамият хаётининг барча кирраларини камраб ололмайди, бунга даъвогар хам эмас.

Бизни хукук феноменининг бошкарув институтлари фаолитига позитив таъсири, бу таъсирга эришишда юзага келаётган тусиклар, муаммолар ва уларнинг ечимлари кизиктиради. Шунинг учун биз диккатимизни хукук феноменининг узига, унинг имманент хусусиятлари ва функционал вазифаларига эмас (бу хукукий маданият назарияси предметининг тадкикот объектидир), балки унинг бошкарув институтлари фаолиятини самарадорлаштириш имкониятларини аниклашга, топишга ва шу аснода мавжуд муаммолар ечимини топишга каратамиз.

Хукук феномени, фалсафий талкинига кура, ижтимоий-хукукий борликнинг расмий норматив хужжатлардаги ифодаси булиб, мазкур борликдаги ижтимоий муносабатларни, инсон эрки ва иродасини, уларни руёбга чикариш механизмлари тупламидир. Уни давлат ва махсус институтлар ишлаб чикса ва кабул килса-да, у ижтимоий тараккиёт манфаатларига каратилгани учун, кишиларда ижобий тажрибалар, карашлар, кадриятлар ва фазилатларни шакллантиргани учун мудом позитив вокеликдир. Ундаги

163

конструктивлик, креативлик ва ижобийлик устувор хусусиятлар хисобланади, у бошкарув фаолиятини умумманфаатлар билан уйгунлаштиргани, субъектлар хатти-харакатларини рационал ташкил этгани учун хам кадрлидир.

Фойдаланилган адабиётлар:

1. Крамник В.В. Социально психологичекий механизм политической власти.-Ленинград, ЛГУ, 1991;

2. Московичи С. Машина, творяшая богов.-Москва: Лидер М., 1998;

3. Блондель Ж. Политическое лидерство. Путь к всеобъемлюшему анализу.-Москва: Рипор, 1992.

4. Волкогонова О., Титаренко И. Этническая идентификация и искушение национализмом // Хрестоматия. Под обш. ред. А.Е.Тараса. - Минск: Харвест, 2003. - С. 337-366.

5. Законотворчество: проблемы и решения. - Москва: Юристь, 1998; Одилкориев Х., Якубов Ш. Миллий хукукий тизим ва хукукий кадриятлар. Монография. - Тошкент: SMI ASIA. 2010.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.