I Фалсафа ва хукук_philosophy & law journal_2024/2
ДАВЛАТ БОШЦАРУВИДА ЗАМОНАВИЙ ПАРЛАМЕНТ ПАРЛАМЕНТАРИЗМ
РИВОЖИ СИФАТИДА
Эшбеков Д. Ш. -
УзДЖТУ таянч докторанти
Жахонда парламентаризм гояси демократия кадриятлари, очик фукаролик жамияти ва хукукий давлат тушунчалари билан чамбарчас богланган. Мамлакатимизда мустакиллик йилларида халк манфаатлари асосида фаолият юритадиган икки палатали парламент шакллантирилиб, юкори ва куйи палаталар фаолияти институционал, функционал тизимлаштирилди. Давлат органлари ва халк уртасидаги мулокот механизмини шакллантиришда «парламентимиз хакикий демократия мактабига, ислохотларнинг ташаббускори ва асосий ижрочисига айланиб»[4,33] бормокда. Икки палатали парламентнинг фаолиятини тизимли такомиллаштиришга каратилган ислохотларнинг амалга оширилиши мамлакатимизда модернизация ва фукаролик жамияти институтларини ривожлантириш йулидаги зарурий фаолиятдир.
Умуман олганда "Парламент" сузининг этимологияси турли хил, аммо маъно жихатидан якинрок тушунтиришларни топади. Бир нуктаи назарга кура, "парламент" атамаси купликдаги иккита лотин сузининг бирикмасидан келиб чиккан: "париум" ("тэнг") ва "ламентум" ("шикоят", "кайгу"). Шундай килиб, бу тэнг макомга эга булган одамлар уз шикоятларини айтиш имкониятига эга булган жойни англатади.
Бошка бир нуктаи назарга кура, "парламент" атамаси французча "парлер" (сузлаш) ва "мент" (фикр) сузларидан келиб чиккан булиб, "фикр билдириш учун йигилган одамлар йигилиши" деган маънони англатади.
Купгина мамлакатларда парламент замонавий давлатнинг энг мухим институти хисобланади. У турли миллий номларга эга булиши мумкин (Англияда Парламент, Францияда Генерал штатлар, Исландияда Рикс, Испанияда Кортес, А^Шда Конгресс, Туркияда Буюк Миллат Мажлиси ва бошкалар), лекин у анъанавий равишда вакиллик, конун чикарувчи ва назорат функцияларини амалга оширувчи давлат органи сифатида тушунилади.
Парламентнинг узига хослиги ва алохида макоми унинг конун чикарувчи ва вакиллик хокимияти органи сифатидаги икки томонлама хукукий табиати билан олдиндан белгиланади. Парламентнинг мана шу фазилатлари унинг макомини хозирги хукукий тартибга солиш асосини ташкил этади. Х,окимиятларнинг булиниши назариясини кабул килган замонавий демократик конституцияларнинг аксарияти парламентга давлат хокимиятининг олий органлари тизимида имтиёзли мавкени беради. Биз парламентаризмни сиёсий хокимятлар уртасида узаро богловчи, категория сифатида талкин килишимиз мункун.
Америка Конституциясида: Бу билан урнатилган барча конун чикарувчи ваколатлар ^ушма Штатлар Конгрессига берилган. Шунга ухшаш коида Сенатда мавжуд. Бразилия Конституциясининг 44-моддасида конун чикарувчи хокимиятни Депутатлар палатаси ва Федерал Сенатдан иборат Миллий Конгресс амалга оширади. Япония Конституциясида парламентнинг макоми жуда аник белгилаб берилган. Парламент давлат хокимиятининг олий органи, шунингдек, давлатнинг ягона конун чикарувчи органидир.
Миллатлараро даражада, БМТ билан якин хамкорликда Парламент иттифоки -демократия, парламент бирдамлиги ва уларни сайлаган халк олдида жавобгарлик асосида бирлашган дунё парламентлари ташкилоти сифатида фаолият юритади.
Бирок, парламентга нисбатан филист (шох) ларнинг муносабати у кадар ижобий булмаслиги мумкин. Купгина мамлакатлар фукаролари депутатларнинг популистик ваъдалари, уларнинг иштироки билан боглик коррупция можаролари, кабул килинган актлар учун хакикий жавобгарликнинг йуклиги, депутатлик дахлсизлиги ва бошкалардан газабланишади.
Айникса, демократик кадриятларни нисбатан якинда кабул килган мамлакатларда ахолининг парламент институтларидан катти; умидсизликка тушиши кузатилмокда.
Профессионал хукукшунослар, шунингдек, демократик анъаналар урнатилган давлатларда, мамлакатларда хам парламентлар фаолиятига нисбатан бир катор танкидларни кайд этишади.
Буларга, масалан: парламентда тор ижтимоий гурухлар манфаатларини лобби килиш; парламент жараёнларининг сустлиги; депутатларнинг касбий махоратининг йуклиги; ваколатли конун ижодкорлиги; конун лойихаларининг асосий кисми ижро этувчи хокимият органлари томонидан ишлаб чикилиши; шахсий мартаба куриш учун депутатлик ваколатларидан фойдаланиш ва хоказо.
Бирок, барча камчиликларига карамай, парламент хали хам катта ахамиятга эга, чунки у хукумат институтлари тизимида мухокама мавжудлигини олдиндан белгилаб беради ва хеч булмаганда хокимият элитаси томонидан сиёсий карорларни кабул килишда мухолифатнинг таъсирининг баъзи механизмларини назарда тутади. Давлатнинг бошка органлари ёки бугунги кунда ихтиро килинаётган давлат аппаратига бевосита ахборот таъсир курсатадиган институтлар (жамоат палаталари, ахоли билан онлайн узаро алока, маслахат органлари) уз табиатига кура хокимиятни бир кулда тортиб олишга каршилик курсатишга кодир эмас.
Парламентнинг давлат хокимиятининг конун чикарувчи органи сифатидаги табиати шундан иборатки, у уз хокимиятини энг юкори юридик кучга эга булган ва энг мухим ижтимоий муносабатларни тартибга солувчи норматив-хукукий хужжатлар - конунлар, хужжатларни кабул килиш, узгартириш ва бекор килиш йули билан амалга оширади. Замонавий парламент конун чикарувчи орган сифатида туртта хусусиятга эга.
Биринчидан, бу энг мухим ижтимоий муносабатларни тартибга солувчи ва энг юкори юридик кучга эга булган норматив-хукукий хужжатларни махсус тартибда кабул килишдир.
Иккинчидан, парламент, ижро хокимияти органларига нисбатан назорат ваколатларини кенгайтириш ва унинг мутлак ваколатларини норматив жихатдан мустахкамлаш оркали парламентнинг ваколат функцияларини кучайтириш тенденцияси кузатилмокда.
Учинчидан, замонавий парламент эркин асосда ишлайдиган депутатлардан иборат булиши керак, деб хисобланмокда.
Совет даврида депутатлик фаолиятини асосий иш жойидаги иш билан уйгунлаштириш, вакилнинг халк эхтиёжидан чалгимаслиги кераклиги хакида фикр бор эди. Энди асосий эътибор депутатлар узлари бажарадиган ваколатларни чукур урганиш ва бошка мехнат функцияларини бажариш билан чалгимаслик имкониятига эга булишлари, "халк эхтиёжларидан мустакиллик" эса сайловларнинг частотаси билан назарий жихатдан таъминланади.
Парламент табиатининг иккинчи компоненти шундан иборатки, у давлат хокимиятининг ягона вакиллик органи хисобланади. Вакиллик сифати деганда давлат хокимияти органи ва ахоли уртасидаги богликликнинг мавжудлиги, халк хохиш-иродасининг парламент томонидан кабул килинган хужжатларда акс этиши тушунилади.
Олимлар вакиллик институтларининг ривожланишининг келиб чикишини дастлаб, кадимги Юнонистон сунгра Рим шахар сиёсатида, халк йигинлари мавжуд булган даврларда топадилар. Халк вакиллиги шакллари аристократик, синфий ва малакавий вакилликдан замонавий парламентаризмгача эволюцион ривожланишни бошидан кечирди. Шунинг учун давлат курилиши тарихи бизга давлат (шахар) органининг вакиллик характерини талкин килишнинг турли хил вариантларини таклиф килади.
Бирок, хозирги вактда давлат органи вакиллигини таъминлашнинг асосий механизми умумий, эркин, тенг, тугридан-тугри сайловлар яширин овоз бериш йули билан утказилиши хисобланади. Бу тамойиллар давлатларнинг ички конунчилигида ва халкаро хукукда узининг меъёрий шаклини топади. Шу билан бирга, конституциявийликнинг замонавий амалиётида нафакат парламент депутатлари, балки алохида давлат хокимияти органлари хам бевосита
ахоли томонидан сайланади. Шунинг учун хукук фанида уларни парламент билан бир каторда халк вакиллик органлари сифатида хам куриб чикиш таклифлари мавжуд. Бу нуктаи назарга мухолифларнинг фикрича, сайланган мансабдор шахсларни халк вакиллари деб таснифлаш "халк вакиллиги" тоифасининг мохиятини йукотишга, турли давлат органларининг функцияларини чалкаштириб юборишга ва давлат бошкаруви тамойилларининг бузилишига олиб келади. Дархакикат, фукаролар томонидан сайланган алохида хукуматнинг ижтимоий максади вакиллик ва ифода этишдан иборат эмас. Фукароларнинг ижроия, бошкарув ва мувофиклаштирувчи фаолиятини амалга оширишда канчалик хилма-хил манфаатлар мавжуд булса, улар вакиллик институтлари томонидан кабул килинган конунларга асосланиши керак.
Бинобарин, замонавий муаллифлар вакиллик органи (парламент)нинг белгилари сифатида нафакат сайлов, балки карорлар кабул килишнинг коллегиал характерини ва ваколатларнинг алохида функционал йуналишини хакли равишда номлайдилар. Шуни таъкидлаш керакки, парламент вакиллиги фукаролик шартномасидан субъектлар доираси ва вакиллик объектининг ошкоралиги билан фарк килади.
Шунингдек, замонавий парламентдаги вакиллик муносабатларини лоббичилик (лоббизм бу - давлат идоралари, конунчилик, ижроия, суд хокимиятларининг никоби остида кабул килинадиган конун ва карорлар ижтимоий гурухларни объектив зарурати билан эмас, балки маълум бир манфаатларни кузлаб, баъзан мансабдор шахсларни сотиб олиш йули билан куллаб-кувватлашга каратилган фаолият хисобланади) деб хисоблаш мумкин эмас, чунки лоббичилик тушунчасига ёндашувларнинг хилма-хиллиги билан бирга, у жамиятнинг хар кандай гурухи манфаатларини химоя килиш билан боглик, парламент эса жамият, бутун халк, (миллат) манфаатларини ифодалашга чакирилган.
^онун чикарувчи хокимият жамият манфаатларини канчалик тулик ифодалаши, уларни тегишли конунларда акс эттириши учун жавобгардир. Шу билан бирга, парламентаризм тушунчаси парламентнинг мамлакатда расмий мавжудлиги билан эмас, балки унинг ижобий фаолияти билан боглик.
"Парламентаризм" атамасининг узи инкилобдан олдинги муаллифларнинг асарларида, совет олимларининг асарларида, замонавий хукукшуносликда ва хорижий адабиётларда учрайди. Бирок, бу концепциянинг универсал таърифи хали ишлаб чикилмаган.
Парламентаризм умуман олганда "режим", "жамиятни давлат бошкаруви шакли", "парламент бошкарув шакли", "сиёсий тизим", "жамиятни давлат бошкаруви тизими", "ижтимоий кадриятларнинг маълум бир кулами", "сиёсий институт", "давлат тузуми", "тамойил", "назарий тушунчалар, конун хужжатлари, хукукий муносабатлар мажмуи", "давлат хокимиятини вакиллик килишнинг гоялари ва тажрибаси мажмуи", "парламент оркали халк хокимияти", "ижтимоий-сиёсий ва мафкуравий харакат" хисобланади.
Бирок, эхтимол, энг кенг таркалган вариант парламентаризмни "давлат хокимиятини ташкил этишнинг махсус тизими" деб аташдир.
Замонавий парламент хокимиятнинг вакиллик ва конун чикарувчи органи сифатларини узида мужассам этган узига хос институтдир, деган хулосага келиш мумкин. Парламент ваколатларини амалга оширишнинг реаллиги ва самарадорлиги конституциявий-хукукий фан томонидан таклиф этилган "парламентаризм" атамасини тавсифлаш учун мулжалланган.
Парламентаризм гояси нафакат назарий ахамиятга эга, балки амалиёт учун хам мухимдир. Парламентаризмга ижро хокимияти органлари томонидан хокимиятни тортиб олишнинг мумкин булган тахдидини минималлаштириш, ижтимоий-сиёсий сохада мафкуравий хилма-хиллик тамойилини амалга оширишга кумаклашишга чакирилади. Парламентаризм концепцияси конун чикарувчига мамлакатдаги вакиллик институтларининг хукукий холатини тартибга солишнинг тугри йуналишини белгилашда рахбарлик килиши мумкин.
АДАБИЁТЛАР:
1. Узбекистон Республикаси Конституцияси. Lex.uz .
2. Шавкат Мирзиёев. ^онун устуворлиги ва инсон манфаатларини таъминлаш - юрт тарккиёти ва халк фаровонлигининг гарови Тошкент - «Узбекистон»-2017
3. Шавкат Мирзиёев. Эркин ва фаровон, демократик Узбекистон давлатини биргаликда барпо этамиз Тошкент - «Узбекистон» - 2016
4. Узбекистон Республикаси Президенти Шавкат Мирзиеевнинг Олий Мажлисга Мурожаатномаси. - Т.: «Узбекистон» 2017 й. -Б.-33
РЕЗЮМЕ:
Маколада парламент ва парламентаризм тушунчаларининг узаро богликлиги, унинг мазмун мохияти узига хослиги ва алохида макоми, конун чикарувчи ва вакиллик хокимияти органи сифатидаги икки томонлама хукукий табиати очиб берилади.
Калит сузлар: парламент, парламентаризм, депутат, халк вакиллиги.
РЕЗЮМЕ:
В статье раскрывается взаимозависимость понятий парламент и парламентаризм, его уникальность и особый статус, его двойственная правовая природа как органа законодательной и представительной власти.
Ключевые слова: парламент, парламентаризм, депутат, народное представительство.
RESUME:
The article reveals the interdependence of the conceps of parliament and parliamentarism, is uniqueness and special status, is dual legal nature as a body of legislative and representative power. Key words: parliament, parliamentarism, deputy, people's representation.