Научная статья на тему 'ТУРКИСТОНДА ЖАДИДЧИЛИК ҲАРАКАТИНИНГ ЎЗИГА ХОС ОМИЛЛАРИ'

ТУРКИСТОНДА ЖАДИДЧИЛИК ҲАРАКАТИНИНГ ЎЗИГА ХОС ОМИЛЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Философия, этика, религиоведение»

CC BY
0
0
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
миллий-диний қадриятлар / миллий маърифатпарвар / ижтимоий-сиёсий ҳаракат / жадидчилик ҳаракати / миллий озодлик ғоялари. / national-religious values / national enlightenment / socio-political movement / Jadid movement / ideas of national liberation.

Аннотация научной статьи по философии, этике, религиоведению, автор научной работы — Сапаров, Бердияр Балтабаевич

Ушбу мақолада жадидчилик ҳаракатини келтириб чиқарган ижтимоий ва сиёсий шароитлар очиб берилган. Шунингдек, жадидчилик ҳаракатининг шаклланиши босқичлари ва уларниш маърифат ҳақидаги қарашлари ёритилган. Бу мақоланинг аҳамияти Туркистон аҳолиси орасидаги турли хил ғоявий курашларда маърифат ғоясининг устунлиги қиёсий таҳлил қилинганлигидир.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

SPECIFIC FACTORS OF THE MILITANT MOVEMENT IN TURKEY

This article reveals the social and political conditions that gave rise to the Jadid movement. It also covers the stages of the formation of the Jadid movement and their views on enlightenment. The significance of this article lies in the comparative analysis of the superiority of the idea of ​​enlightenment in various ideological struggles among the people of Turkestan.

Текст научной работы на тему «ТУРКИСТОНДА ЖАДИДЧИЛИК ҲАРАКАТИНИНГ ЎЗИГА ХОС ОМИЛЛАРИ»

"FALSAFA VA INSONIYAT: O'TMISH, HOZIRGI (E)ISSN: 2181-1784 ZAMON, KELAJAK" ILMIY-NAZARIY ANJUMAN 4(26), Nov., 2024

ALFRAGANUS UNIVERSITY www.0riens.uz

ТУРКИСТОНДА ЖАДИДЧИЛИК ХДРАКАТИНИНГ УЗИГА ХОС

ОМИЛЛАРИ

d https://doi.org/10.5281/zenodo.14543800

Сапаров Бердияр Балтабаевич

Фалсафа фанлари доктори, (PhD) доцент "ALFRAGANUS UNIVERSITY" нодавлат олий таълим ташкилоти

Аннотация. Ушбу мацолада жадидчилик уаракатини келтириб чицарган ижтимоий ва сиёсий шароитлар очиб берилган. Шунингдек, жадидчилик уаракатининг шаклланиши босцичлари ва уларниш маърифат уацидаги царашлари ёритилган. Бу мацоланинг ауамияти Туркистон ауолиси орасидаги турли хил гоявий курашларда маърифат гоясининг устунлиги циёсий таулил цилинганлигидир.

Калит сузлар: миллий-диний цадриятлар, миллий маърифатпарвар, ижтимоий-сиёсий уаракат, жадидчилик уаракати, миллий озодлик зоялари.

ХХ асрда Чор Россияси томонидан забт этилган Туркистон мустамлакачилик зулмининг ёркин намунасига айлантирилган эди. Махаллий халк турмуш шароитининг ёмонлашиб бориши, миллий-диний кадриятларнинг оёк ости килиниши, чет эл сармоясининг улкага шиддат билан кириб келиши, улка бойликларининг боскинчилар томонидан шафкатсизларча таланиши илгор фикрли маърифатчиларни харакатга ундаганлигини айтиш мумкин. Шу жараённи чукур тахлил килган миллий маърифатпарвар томонидан мустамлакачилик зулмидан кутилиш ва тараккиёт учун курашнинг турли даражадаги усул ва воситалари ишлаб чикилганлигини таъкидлаш лозим. Ушбу харакатлар натижасида ХИХ аср охирларига келиб жадидчилик харакати юзага келишига олиб келган1. Туркистондаги бу харакат ХИХ аср охирларидан 1938-йилларгача маърифатпарварлик харакатидан кенг куламли ижтимоий-сиёсий харакат даражасига кутарилган. Ушбу вакт оралигида бутун Туркистонда булгани каби, водийдаги зиёлилар катлами орасида хам турли гурухларга ажралиш жараёнлари тезлашди. Уларнинг маърифий карашлари турлича булишига карамай, улка зиёлиларини ягона Туркистон мустакиллиги гояси бирлаштириб турганлигини эътироф килиш зарур.

1 И.Гаспринский. Из наслелия, Русское мусульманство. - Ставрополь: Таврия, 1991. - 29 б.

ХХ аср бошларига келиб жахон микёсида содир булаётган инкилобий узгаришлардан хавфсираган мустамлакачилар Туркистон халклари устидан сиёсий назоратни жуда мустахкамлаган. Бунинг сабаби, Россия мусулмонлари орасида пировард максади миллий мустакиллик булган жадидчилик харакатининг кенг ёйилиши, Туркия, эрон инкилоблари, турли хил сиёсий, ижтимоий даражадаги нашр ва адабиётларнинг бу улкага кириб келиши натижасида ХХ аср бошларига келиб махаллий ахоли, хусусан зиёлиларнинг ижтимоий-сиёсий фаоллигининг дастлабки кадами булган, деб бемалол айтиш мумкин. Шуролар худудидаги ишларда жадидчилик хакида бир вактлар хиёл ижобий фикрлар айтиш кузга ташлансада кейин, бора-бора у шуро тузумига карши аксилинкилобчи гоявий харакат, миллатчилик, туркчилик, исломчилик ва хокозалар тарзида факат салбий бахолаб келинди2.

Адабиётлар тахлилига кура 1908-йилнинг бошларида Марказий Осиёда булган франсуз маёри Лякоста Туркистонда уз миллий дастурига эга булган ёш сартлар партияси борлиги хакида маълимотларни берган. Шунингдек, ахоли турмуш даражасининг тушиб бориши, шариат меъёрларининг бузилиши, миллий ва диний кадриятларнинг оёк ости килиниши, жиноятлар сонининг ортиб бориши, махаллий ахолининг мавжуд тузумга нисбатан нафратини янада оширар эди. Шу боис турли ижтимоий табакалар мустамлака зулмидан халос булишнинг хар хил йулларини излардилар.

Дархакикат, махфий полисия хизматчиси «Туреский»нинг 1913-йил 3-сентабрда берган маълумотларига кура, шу даврда Бухорода мусулмонларнинг «Иттиход» жамияти мавжуд булиб, бу ташкилотнинг асосий максади, мусулмонларни гайридинлар кул остидан озод килиш булганлигини таъкидлаш мумкин. Хусусан, ушбу янги куринишдаги жамиятнинг Бухоро, Самарканд, Кукон ва унинг атрофидаги шахарларда хам аъзолари булган эди. Жумладан, улар у ерларда сиёсий-диний ташвикот ишларини олиб борганлар. Подшо хукумати ахоли фаоллигининг ошиб бораётганлигидан чучиб, Туркистон халкларини жахон тараккиётидан узиб куйиш максадида мусулмон давлатларидан улкага кириб келаётган илгор нашрларни таъкиклаш чораларини курди. Шундай булишига карамай, бирмунча тараккиётга эришган мусулмон мамлакатларидаги инкилобий вокеалар тафсилотларига багишланган адабиётларнинг бу ерга кириб келиши тухтамаган. Бундай адабиётларнинг улкага кириб келиши ахоли турли табакаларининг ижтимоий-сиёсий фаоллигини ошиши ва миллий озодлик гояларининг шаклланишига узининг сезиларли таъсирини курсатди.

2 Х.Болтабоев. Жадидчилик: ислохат, янгиланиш, мустакиллик ва тараккиёт учун кураш. - Тошкент: Университет, 1999. 3-б.

Тypкиcтондa миллий мaтбyот юзaгa кeлгyнгa R^ap БоFчacapойдa чикувчи «Тapжимoн», Kозондaн чикддиган «Ba^r», «Юлдуз» Ba бошкд гaзeтa Ba жypнaдлap Тypкиcтон жaдидлapи фaолиятидa жyдa кaттa ëpдaм бepaди. Ушбу нaшpлap opeara тapaккийпapвapлap дyнë xaдкдapининг миллий yЙFOниш FOядapи билaн тaнишиб боpгaнлap. Мacaдaн, ФapFOнaнинг дашк^вм тapaккийпapвapлapидaн Иcъxoкxoн Ибpaт xaM 1883-1885-йиллapдa «Тapжyмон» гaзeтacи билaн мyнтaзaм paвишдa тaнишиб боpгaн. Жyмлaдaн, Ибpaт томонидaн тaшкил этилгaн «Ишокия» кyтyбxонacидa «Тapжyмон» гaзeтacининг xairo 1884-йилги бойлaмлapи xaм бyлгaнлигини acоcлaш мумкин. Шу билaн биpгaликдa жaдидчилик xapa^ra дacтлaбки вaктлapдa мaдaний - мaъpифий оким cифaтидa na^o бyлгaнлиги тaбиийдиp, aдбaттa. Чунки, илFоp мусулмон зиëлилapи ижтимоий Ba мycтaмлaкaчилик зулмининг acocий caбaблapини зaмoнaвий илм-фaн ютyкдapидaн бexaбapликдaн Ba мaopиф ишлapидaги KOлoкдикдaн излaдилap. Шу caбaбли, yлap мaвжyд ижтимоий мyaммoлapни xaд этишнинг ягота йули тaълим ислохоти дeб кapaдилap Ba мaъpифaтпapвapликкa acocий эътибop бepдилap. Янги усул мaктaблapи, кyтyбxoнaлap oчдилap, дapcлик, y^yB кyллaнмaдapи ëздилap Ba нaшp эттиpдилap. Жaдидлapнинг мaъpифaтпapвapлик мaфкypacи ижтимоий жиxaтдaн aнчa бой Ba pa^^apa^ бyлгaн. Ундa хоз^ги кyнимиздa xaм жaмиятни тyлкднлaнтиpaдигaн, х^жонга coлaдигaн тapиxий вaзифa Ba мacaлaлap Уз aкcини тoпгaн. Усули жaдид мaктaблapининг xap кaндaй тaъкиб Ba тaзйикдapгa, мyтaaccиб yлaмoлapнинг дaшнoмлapигa, бyxтoнлapигa кapaмaй, xaдк эътибopини козониши, унинг сунги кaтлaмлapигaчa киpиб бopиши, aйникca, мусулмон кapдoшдapнинг бу бopaдaги xaмжиxaтликлapи pyc cиëcaтдoнлapини, мaфкypaчилapини aнчa тaшвишгa coлa бoшлaди3.

Жaдидчилик xapaкaти тapиxини ypгaниш бугунги кyндa шунинг учун xaм дoлзapбки, бу xapaкaт вaкиллapи истиклолимиз учун yшa дaвpдaëк кypaш бoшлaгaнлap. Аввaд бoшдa мaъpифaт coxacидa фaoлият кypcaтгaн жaдидлap, acтa-ceкин ижтимоий тapaккдëт кypaшчилapи cифaтидa мaйдoнгa чикдилap. Шyнингдeк, Бexбyдий уз мaкoлaдapидaн биpидa К^ъон oятлapи Ba xaдиcлapдaн нaмyнaлap кeлтиpиш билaн ислом xaдк тaълими Ba бapчaфaнлapгa, шу жyмлaдaн, тapиx фaнигa дapaжaдa axaмият бepгaнлигини иcбoтлaб бepгaн4. Жaдидлap мaъpифaтчилик фaoлиятининг янa мyxим биp тapмoFи -тeaтp caнъaти эди. Тypкиcтoн тeaтp caнъaтининг тyнFич caxнa acapи Мaxмyдxyжa Бexбyдийнинг «Пaдapкyш» дpaмacи эди. Бу acap Сaмapкaнд, Тoшкeнт Ba бошкд шaxapлapдa ижpo этилгaч, 1914-йилнинг фeвpaд ойи

3 У. Дoлимoв. Typкиcтoндa жaдид мaктaблapи. - Toшкeнт: Унивepcитeт, 2006. 16-б.

4 M.Бexбyдий. Tapm Ba жyFpoфия // Oйнa. - 1914. 505-б.

охиpлapидa мyaллиф бошлик Сaмapкaндлик хaвacкоpлap Ba мохоллий ёшлap хaмкоpлигидa Ж^^ондо хдм cax^ra куйнлади. Шyнингдeк, тeaтp оpкaли мaъpифaт тapкaтиш FOяcигa эътибоp к^от^, Андижон жaдидлapи xaM 1914-йилдa «Пaдapкyш»ни cax^ra кУйдилap.

Тapaккийпapвapлap xan^ оммacини миллий ypф-одaтлapни ocpo6-aвaйлaшгa, мaънaвий-мaъpифий caвияcини юкcaлтиpишгa чоpлaдилap, хaшaмдоp тyйлap, cepхapaжaт Ba cepмaшaккaт aзaдоpлик мapоcимлapи, туй Ba aзaлapни pиёкоpлик, дaбдaбaбозлик билaн yткaзишгa жиддий paвишдa кодши чикдилap. Kолaвepca, янги ycyлдaги мaктaб xонaлapининг ички тузилиши, э^и мaктaблapдaн пapтa, ёзyв тaxтacи, гeогpaфик xapитa Ba укитувчи учун етол-cтyлнинг боpлиги билaн aжpaлиб тypгaн. Мaктaблapдa болaлap 2-3 йил укишни дaвом эттиpгaнлap. Уcyли caвтия мaктaблapи эcки ycyл мaктaблapидaн тaълимнинг cифaти билaн хом фapк килган. 1901-йилдaн КУкон Ba Тошкeнтдa, 1903-йилдaн Сaмapкaнддa янги мaктaблap очилa бошлaди5. Бу эътиpофлap yшa дaвp мaтбyотидa уз aкcини топгaн. Мacaлaн, Aндижондaги Азим Кодиpов мaктaби 3-cинфли булиб, 1-cинфдa болaлapгa укиш Ba ёзиш, 2-cинфдa тaжвид, хитоб, 3-cинфдa эca ибодaти иcломия, capфи тypкий Уpгaтилгaн. Жaдид мaктaблapининг cони оpтиб боpгaн capи, yлapдaги тaълим тизими хдм тaкомиллaшиб боpгaн. Имтихонлap кeнг xan^ оммacи куз yнгидa, кишлок ёки шaхapлapнинг илFоp зиёлилapи дaвpacидa «Имтихон мaжлиcи» номи билaн yткaзилгaн. Бундой холaтлapдa янги ycyл мaктaблapи узининг aфзaллик томонлapини тулик тамойиш это олгон. Xyлоca килиб ойтиш мумкинки, жaдидлapнинг бapчa xap^araap холкни илм Ba мaъpифaт оpкaли биpлaштиpиш булган. Шу оpкaли холкни мycтaмлaкa зулмидон озод килиб Ba пиpовapд нотижодо мycтaкилликкa чоpлaш булганлигини ойтиш мумкин.

АДАБИЁТЛАР РУЙХДТИ

1. И.Гacпpинcкий. Из нacлeлия, Рyccкоe мycyльмaнcтво. - Стaвpополь: Тaвpия, 1991. - 29 б.

2. X.Болтaбоeв. Жодидчилик: долохот, янгатаниш, муетокиллик Ba тapaккиёт учун кypaш. - Toшкeнт: Унивepcитeт, 1999. 3-б.

3. У.Долимов. Typкиcтондa жодид мaктaблapи. - Toшкeнт: Унивepcитeт, 2006. 16-б.

4. М^хбудий. Tapиx Ba жyFpофия // Ойта. - 1914. 505-б.

5. X.Myин. Биpинчи yзбeк aлифболapи. "Maopиф Ba yкдтyвчи жypнaли", 1926. 2-cон.

5 X.Myин. Биpинчи yзбeк aлифболapи. "Maopиф Ba Укитyвчи жypнaли", 1926. 2-тон.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.