Научная статья на тему 'Мнения джадидских просветителей на проблему гендерной грамотности в туркестанском крае'

Мнения джадидских просветителей на проблему гендерной грамотности в туркестанском крае Текст научной статьи по специальности «История и археология»

CC BY
93
25
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Общество и инновации
ВАК
Область наук
Ключевые слова
атыны / школы джадидов / Садриддин Айни / Фитрат / Бехбуди / образование. / Atyns / Jadid schools / Sadriddin / Aini / Fitrat / Behbudi / Education.

Аннотация научной статьи по истории и археологии, автор научной работы — Умидбек Мамадкаримов

В статье рассказывается о взглядах джадидских просветителей Туркестана на проблему женщин в конце XIX начале XX веков, в частности, о роли и месте женщины в обществе, уровне их грамотности, усилиях джадидов в этом направлении. Были проанализированы такие взгляды, как повышение их образования, привлечение их в школы новых методов.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Jadid enlighteners 'views on gender literacy in Turkestan

The article describes the views of the Jadid enlighteners of Turkestan on the problem of women in the late 19th early 20th centuries, in particular, the role and place of women in society, the level of their literacy, and the efforts of the Jadids in this direction. views were analyzed such as improving their education, attracting them to schools of new methods.

Текст научной работы на тему «Мнения джадидских просветителей на проблему гендерной грамотности в туркестанском крае»

Жамият ва инновациялар Общество и инновации -

Society and innovations

Journal home page: https://inscience.uz/index.php/socinov/index

Jadid enlighteners 'views on gender literacy in Turkestan

Mamatkarimov UMIDBEK1

Academic Lyceum under University of World Economy and Diplomacy

ARTICLE INFO

ABSTRACT

Article history:

Received September 2020 Received in revised form 15 September 2020 Accepted 25 September 2020

Available online 1 October 2020

Keywords:

Atyns

Jadid schools Sadriddin Aini Fitrat Behbudi Education

The article describes the views of the Jadid enlighteners of Turkestan on the problem of women in the late 19th - early 20th centuries, in particular, the role and place of women in society, the level of their literacy, and the efforts of the Jadids in this direction. views were analyzed such as improving their education, attracting them to schools of new methods.

2181-1415/© 2020 in Science LLC.

This is an open access article under the Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license (https:/ / creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.ru)

Жадид маърифатпарварларининг улкада гендер саводхонликка оид царашлари

АННОТАЦИЯ

Калит сузлар:

Отинойилар

Жадид мактаблари

Садриддин Айний

Фитрат

Бех,будий

Тарбия

Ушбу мацола ХИХ аср охири ХХ аср бошларида Туркистон жадид маърифатпарварларининг хотин цизлар масаласида царашлари, хусусан жамият х,аётида хотин-цизлар урни ва роли, уларнинг саводхонлик даражаси, бу борада жадидларнинг олиб борган саъйи х,аракатлари, , хотин -цизлар билимли цилиш, янги усул мактабларига уларни жалб этиш каби царашлари тах,лил этилган.

1 Teacher of history at the Academic Lyceum under University of World economy and Diplomacy umidbekmuhammadkarimm@gmail.com

Science

Жамият ва инновациялар - Общество и инновации - Society and innovations Special issue -1, №01 (2020) / ISSN 2181-1415

Мнения джадидских просветителей на проблему

ДОЛЗАРБЛИГИ

Х,озирги кунда юртимизда хотин - цизларнинг урни, уларнинг жамият хаётида нуфузини хар томонлама ошириш, уларнинг таълим олиши, уларни иш билан таъминлаш, уларнинг мавцеини ошириш масаласида самарали ишлар олиб борилмоцда. Узбекистон Республикаси Президенти Ш. М.Мирзиёев хотин-цизлар масаласига тухталар экан, уз нутцларида шундай фикрларни билдирадилар «оналар ва болалар соглигини мухофаза цилиш, аёлларнинг турмуш шароитларини хисобга олган холда, иш билан таъминлаш, опа-сингилларимизнинг огирини енгил цилиш учун хар томонлама имконият яратиш, хотин-цизларнинг ижтимоий-сиёсий хаётимиздаги урни ва нуфузини ошириш буйича давлат сиёсатини давом эттиришни биз узимизнинг энг мухим вазифамиз деб биламиз» [1, 12] фикрлари хотин цизлар нуфузини, мавцеини хар томонлама тиклаш долзарб ахамаият касб этишини курсатади.

Бундан царийб 1 аср муцаддам Туркистон улкасида тараццийпарвар жадидлар жамият хаётида куплаб масалалар сингари хотин - цизларнинг жамиятда нуфузини кутариш, уларнинг таълим олиши, хуцуцлари, умуман жамиятда хотин -цизларга нисбатан цараш ва муносабатни узгартириш, аввало уларни билимли цилиб тарбияш масаласида олдинги цаторда туриб бу царашларни амалга ошишига сабабчи булдилар. Демак, хозирги даврда хотин- цизларнинг жамият хаётида урни масаласи цандай мухим ахамият касб этса, ХИХ аср охири ХХ аср бошларида хам уз долзарблиги билан ажралиб турган. Мазкур вазиятни урганиш, тахлил цилиш, жадидларимиз царашларини илмий муомалага киритиш бугунги кунда хам долзарб вазифалардандир.

МЕТОДЛАР ВА УРГАНИЛГАНЛИК ДАРАЖАСИ

Мацола умумцабул цилинган тарихий методлар - тарихийлик, цийсий-мантиций тахлил, кетма—кетлик, холислик тамойиллари асосида ёзилган. Унда Туркистон улкаси жадидларининг хотин-цизлар саводхонлиги масаласида царашлари ёритилган.

Мавзунинг урганилганлик даражаси жадидчилик тугрисида куплаб илмий тадцицотлар, асарлар эълон цилинган жумладан Шухрат Ризаев «Жадид драмаси» (Т.:Шарц, 1997) «Жадидчилик: ислохот, янгиланиш, мустацил тарацциёт учун кураш» (Тошкент «Университет» 1999.), «Узбекистоннинг янги тарихи.Биринчи китоб. Туркистон чор Россияси мустамлакачилиги даврида» (Шарц, Т., 2000),

гендернои грамотности в туркестанском крае

АННОТАЦИЯ

Ключевые слова:

Атыны

школы джадидов Садриддин Айни Фитрат Бехбуди Образование

В статье рассказывается о взглядах джадидских просветителей Туркестана на проблему женщин в конце XIX - начале XX веков, в частности, о роли и месте женщины в обществе, уровне их грамотности, усилиях джадидов в этом направлении. Были проанализированы такие взгляды, как повышение их образования, привлечение их в школы новых методов.

Жaмият вa инновaциялap - Gбщеcтво и инновaции - Society and innovations Special issue -1, №01 (2020) | ISSN 2181-1415

«Mapкaзий О^ё XX acp бошидa: иcлоxотлap, янгилaниш, тapaккиёт вa мycтaкиллик учун кypaш (жaдидчилик, мyxтоpиятчилик, истиклолчилик)» (T, «Maънaвият», 2001), Typкиcтон жaдидчилиги вa истик;лол мyaммолapи. Илмий мaколaлap тyплaми (С, 1996), Фaйзyллa Xyжaев xaёти вa фaолияти xa;идa янги мyлодaзaлap (T.: «^arn», 1997), Зиёев. X,. «Typкиcтондa Pоccия тaжовyзи вa xyкмpонлигигa к^ши кypaш» (T.: Шapк, 1998), Зиёевa. Д. Typкиcтон миллий-озодлик xapaкaти(T, '^^иёт вa caнъaт, 2000), Aъзaмxyжaев С. «Typкиcтон биpлиги учун (мycтaкиллигимиз тapиxидaн caxифaлap)»(T.: «Фaн», 1995), Aъзaмxyжaев С. «Typкиcтон мyxтоpияти»(T.: «Maънaвият», 2000), Aбдyaзимовa H. «Узбекистон жypнaлиcтикacининг шaкллaниши вa paвнaки: (XИX acp оxиpи - XX acp боши)» (T.:«Фaн», 1998), Д.Paжaбовaнинг «Typкиcтон жaдидлapининг кapaшлapидa ёшлap вa xотин кизлap мacaлacи» номли тaдкикот ишлapи xиcоблaнaди

TAДKИKGTHИHГ HATИЖAЛAPИ

XИX acp оxиpи XX acp бошлapидa yлкaдaги мaънaвий xaётгa нaзap тaшлaйдигaн бултак , XИX acp оxиpи - XX acp бошлapидa оммaлaшгaн отинчилик кизлap учун бошлaнFич тaълим вaзифacини aдо этди, ynapra бибиxaлифa ёки бибиотинлap дapc беpгaнлap. Maктaб йиллapидa кизлap УЗ бибиотинлapи бошчилигидa acоcaн, '^фтияк "ни Kypъонинг 2-3 cypacини у;иб ypгaнгaнлap. Цypъоннинг бошкa cypaлapини эca yйлapидa Уpгaтишгaн. "кизлap учун илм мyтлaко оpтикчa. кизлapни тикиш, бичиш вa тукишга Уpгaтинглap, у;иш вa ёзишни четга cypиб кУйинглap, - дегaн жaмоaтчилик фикpининг мaвжyдлиги aдaбиётлapдa келтиpилaди. Kaмдaн-кaм кизлap Укишгa Уpгaтилaди, yндaн xaм кaм xодиcaлapдa ёзишгa, кизлapнинг купчилиги acоcaн кундузги ибодaт, нaмоз у;иш билaн бaнд эди . Typкиcтондaги мaктaблapдa кизлap кyпpок фоpc вa тypк шеъpиятини Уpгaниб, ёзyвгa ^м эътибоp беpгaнлap . Maктaблapни тyгaтишлapи билaн кизлapнинг Укишигa якун яталтан. Бaъзи жойлapдa кизлap мaктaби бyлcaдa, отa- онaлap биp йилдaн кейино; кизлapининг укишини тyxтaтиб кУяp, одaтдa yлapни жyдa ёш тypмyшгa беpиб юбоpapдилap. Бyлapнинг бapчacи XИX acp оxиpи XX acp бошлapидa тypкиcтон мaктaб - мaоpифининг yзигa xоc xycycиятлapидaн биpи эди

Иcмоилбек Гacпpинcкий 1884 -йил « ycyли жaдид » мaктaбини очиб, мaоpиф тизимини иалох этиш боpacидa Fоялapини «Tapжимон» гaзетacидa эълон ;илиб, мaоpиф тизими олдидa xaл этиш кеpaк булиб тypгaн вaзифaлapдaн биpи - кизлap мaоpифигa xaм aлоxидa эътибоp беpиш лозимлигини[2, 34 ] тaъкидлaгaн.

Жaдидлap фapзaндлap тapбияcи aёллap кУлидa э^нлиги aлоxидa тaъкидлaгaнлap, Caдpиддин Aйний бу xaкидa кyйидaги фикpни билдиpгaн эди: «Aгapдa xотyн киши тapбият топтан, caводли бyлca, фapзaндини xaм тapбият ;илиб тapaккийлик одaми килaдyp» [3, 5]. Бу тapбиядa aйникca, болaлap билaн кyпpок шyFyллaнaдигaн онa xaл килувчи axaмиятгa эгa xaмдa онaнинг болa тapбияcигa эътибоpcизлик билaн кapaши фожиaли окибaтлapгa олиб келиши мумкинлиги жaдидлap томонидaн эътиpоф этилгaн.

Aбдypayф Фитpaт келaжaк aвлодлapнинг онгcиз, иpодacиз, тapбияcиз, нодон вa жохил бyлмacликлapи учун xотин-кизлap укимишли, cоFликни caклaш вa болaлap тapбияcидaн xaбapдоp бyлишлapи кеpaклигини[4, 56 ] зapyp деб билaди. У тapбияни жyдa мухим ижтимоий xодиca, жapaён деб билaди вa yндa «Gилaдaги мушкул вaзифa гУдaк тaвaллyдидaн cyнг эp-xотин буйнита тyшaдигaн фapзaнд

Жaмият ba иннoвaциялap - Oбщecтвo и иннoвaции - Society and innovations Special issue -1, №Q1 (2Q2Q) / ISSN 2181-1415

тapбияcидиp» [4, 65] дeб yктиpaди. Умyмaн oлгaндa, жaдидлapнинг oилa мacaлacидaги кapaшлapидa Фитpaтнинг «Биpинчи тapбия (oилa тapбияcи) тapбиянинг энг мухими xиcoблaнaди. Унинг тaъcиpи oдaм тaбиaтигa мycтaxкaм ypнaшaди» [5, 89] - дeгaн фикpи acoc булиб xизмaт килaди.

Фитpaт илм диний вa дyнëвий ишлapни бaжapиш учун 3apyp экaнлигини, Kизлap aввaл caвoд вa xиcoбни, кeйин диний илмлapни ypгaнишлapини тaъкидлaгaн. «Улap биpop кacбни эгaллaшлapи учун, aлбaттa, oлий илмлapдaн биpини, яъни тaбoбaт, xaндaca, тapбия, хукук кaби илмлapни эгaллaшлapи зapyp» [4, 18 ] - дeб aйтгaн. Шуни acoc cифaтидa ^бул килиб, кизлapнннг yкишлapи учун жaдидлap мaктaблap oчиб, yлapнинг ^нини кyпaйтиpиш кepaклигини тapFиб этaдилap. Бу йyлдa yлap эски тypмyш, эски axлoк нopмaлapи, кизлapни зypлaб эpгa бepишгa ;apши чи;aдилap.

Жaдидлap oилa вa жaмиятдa укимишли aëлнинг ypни мaв;eйи yзгaчa экaнлигини тyшyнтиpишгa xapa^T ;илгaнлap. Бу xa;идa мaнбaлapдaн Kyйидaгaлapни билиш мумкин: « xoтинлapни y;итмo; вa yлapнинг o;иллapини жилo бepмaк вa эpлapи биpлa яxши мyoмaлaлap ;илмo; вa бoлaлapини тapбият ;илмo;ни яxши билмaклapи xycycидa тaълим aлбaттa зapypдиp » [5, 11Q] .

Жaдидлap уз мaблaFлapи xиcoбидaн янги усул мaктaблapини oчиб, yлapдa угил вa ;из бoлaлapнинг биpгa y;ишлapини тaшкил этa бoшлaдилap. Шyндaй мaктaблapдaн биpидa Aбдyл;oдиp Шaкypий Gaмap;aнддa угил вa ;из бoлaлapни биpгa yK^Ta бoшлaди, ;излapгa унинг xoтини дapc бepишгa кyмaклaшгaн [6, 178]. Aбдyл;oдиp Шaкypийнинг бyндaй иши мaxaллий бoйлap, pyxoнийлapнинг нopoзилигaгa caбaб булган. Шyндaй бyлcaдa, бyндaй мaктaблap Typкиcтoннинг бoшкa шaxapлapдa xaм oчилa бoшлaгaн.

Toшкeнтдaги Эшoнxyжa Хoнxyжaeв янги усул мaктaбидa 3 Ta ;из, Goбиpжoн Рaxимoвнинг мaктaбидa 15 Ta ;из у;иган [7,3Q4]. Ку^н шaxpининг Faлчacoй мaxaллacидa Myxaммaджoн Хoликий 1913-йилдa дacтлaб «усули жaдид», кeйин эca Kизлap мaктaбини xaм тaшкил килгaн. Ундa синглиси Сoлияxoн Aбдyxoлик ;изи yкyвчилapгa ^6o; бepгaн . Aбдyллa Aвлoний мaктaбидa xaм кизлap угил бoлaлap билaн ëнмa-ëн yтиpиб, тaxcил oлгaн [7, 3Q7].

Taвaллoнинг «кapиндoш вa xaмшaxapлapимиз мaзлyмa кизлap тилидaн» шeъpидa [8,67] кизлap yлapдaн «xaлoкaтдaн» «мaлoмaтдaн» кyткapишни у;иитишни, эpк вa xypлик бepишни cypaйдилap. Хеттски, кeлaжaкдa oилa, тeнглик вa caoдaтли, мyxaббaтли вa caдoкaтли тypмyш мacaлacини ypтaгa кyядилap.

Жaдидлapнинг кapaшлapидa жaмият pивoжлaнишини тyxтaтaëтгaн xora^ Kизлap ижтимoий xaëти билaн бoFлик иллaтлap: мaъpифaт кoлoклиги, кaЙFy-кyлфaт, ypyFчилик вa ypTa acpдaн caклaниб кoлгaн мyнocaбaтлapдaн кутулиш йул-юpиклapи уз aкcини тoпгaндиp. Жaдидлap фикpичa , xoтин-кизлap уз aëллик хукукини aнглaб , тaлaб килиши, тиклaшгa интилиши, уни тyбaн кимcaлapдaн Xимoялaши жaмиятнинг тeнг хукукли aъзocи булиши учун диний вa дyнëвий билим имкoниятлapидaн фoйдaлaниш шapoитлapи яpaтилиши зapyp.

Шyндaй биp шapoитдa дaвpнинг илFop зиëлилapидaн Зyxpиддин Фaтxиддинзoдa, Рayф Myзaффapзoдa, Aбдyллa Aвлoний, Taвaллo, Чyлпoн, Убaйдyллo, X,aмзa, Mиpмyxcин, Hoзимaxoним, Лaйлиxoним кaбилap yшa дaвpдa гaзeтaлapнинг вaктли мaтбyoт caxифaлapидa yзбeк xoтин-кизлapи мaънaвий, ижтимoий, cиëcий xaëтини, кyндaлик тypмyшини, yлapнинг илм-фaнгa, xyнapгa,

Жaмият ba инновaциялap - Общеcтво и инновaции - Society and innovations Special issue -1, №01 (2020) | ISSN 2181-1415

жaмиятдaги тузумга бyлгaн мyноcaбaтлapини ёpитиб беpишгa бaFишлaнгaн биp тypкyм пyблитиcтик мaколaлap ёзиб чоп эттиpдилap [9, 123].

Typкиcтон жaдидлapининг отacи бyлгaн Бехбудий миллaтнинг кузини очиш , acpий куллик иcкaнжacидaн озод этиш, йyллapини, aввaло, xaлк мaънaвий жиxaтлapини ycтиpиш билaн боFлaди [10,12]. Биpинчидaн, диний, вa дунёвий билимлapни мyкaммaл Укитaдигaн янги жaдид мaктaблapи тaшкил этиб, миллaтнинг келaжaги бyлгaн фapзaндлapни комиллик дapaжacигa кyтapиш. Иккинчидaн, жypнaллap тaшкил ;илиб оммa онгини ошиpиш , Учинчидaн , теaтp тypyппaлapи тaшкил ;илиб , xaлкнинг бaъзи ёмон иллaтлapини фош этиб , мaдaний ошиpишни мaкcaд ;илиб олди.

Бехбудий болa тapбияcидa оилaнинг, мaктaбнинг pолини кypcaтap экaн ,yлapнинг жиcмоний, гигеник тapбияcигa xaм эътибоp кapaтмок лозим эганлигини Уктиpaди. Бyндaй кapaшлapни унинг «Хифзи cиxaт оилa» (оилaнинг caломaтлигини caклaш) мaколacидa бaён этaди [11,81- 82] . «Болaлapнинг ёш вaктлapидaн иш;ий Faзaллap Укишлapигa йул кУймacлик, кеpaк дейди. Aйникca, кизлap тapбияcи xaкидa гaпиpиб, бyндa yтa эxтиёткоpлик лозим дейди. Ун тypт ёшгa тултн кизлapни бу вaктдa нихоят ди;^т билaн yтaзиб, yлapни зоxиpий вa ботиний вa тapбиялapини хифзи cиxaт вa шapиaт тaклифиFa мувофи; этмоклapи кеpaк. Бу Xолдa кизлapни вужудини кyввaтcиз этaдypгaн xap xилтaомлapдaн caклaб xaм иccик либоcлapни киЙFизмок кеpaк» [11, 81-82]- дейди уз мaколacидa. Бехбудий туй - мapaкaлapгa кетaдигaн бефойдa пyллapгa болaлapни xyкyмaт мaктaблapигa беpиб, бу пyлдaн тaлaбaлapни Ma^a вa Maдинa, Mиcp, Иcтaнбyл вa Pоccия доpилфyнyн вa доpycaнолapиFигa юбоpилиб, диний, дунёвий вa зaмонaвий одaмлap етиштиpишни ёклaб чикaди.

«Typкиcтон вилоятининг гaзетacи»нинг [12, 131 ] биpгинa 1908- йилдaги биp нечa cонлapидa эълон килингaн xУKУKшyноc мyaллим вa шоиp Ибpоxим Дaвpоннинг «Xa; cyз » (37-cон), " Mиpзa Tошпyлaт Aлимбой углининг « Зaифaлapгa эpлap бapобapидa хУКУК беpилcин дегaн зотлapгa очи; xaт» (81-cон ), «Биp мycyлмон имзоcи » оcтидa бо^лган « Эcки xaммом, эcки тоо> (82-cон), Имомaли Бypоновнинг «Tилcиз xотин » (83-cон), Фaйзyллоxнинг «Xотинлapгa илм лозимми?» (1909, 62-cон), «Xотинлap эpкaклap билaн бapобap эмac» (1912, 72-ган), «Xотyн киши ;ози бyлa олaдими?» (1912, 54-cон), «Биp мycyлмоннинг тенг ху;у;лилик тоFpиcидa ёзгaни» (1913, 91-93-cонлapи), «Mycyлмонлap овози (xотин-кизлapгa тенг ху;у; беpилиши тyFpиcидa)» (1914, 4-cон) габи пyблитиcтик мaколaлapидa Typкиcтон ижтимоий-мaиший xaётининг acоcий мyaммолapидaн бyлгaн мaxaллий xотин-кизлapнинг xaк-XУКУКи вa мaоpифи мacaлacи xaкидa бaxcлap юpитилaди.

1917 йилги Pоccиядa вa acоcaн Typкиcтондa бyлaётгaн гаё^й вокеaлap юкоpидa тaъкидлaнгaн мacaлaлapдa acоcий pоль yйнaди. Чунки, Дyмaгa бyлaётгaн caйловлapдa xотин-кизлapнииг иштиpоки xaм acоcий pоль yйнaшини жaдидлap ёклaб чикдилap. 1917 - йил 20 aвгycтдa MapFилон шaxpидa мaxaллий «Шypойи Иалом» тaшкилоти фaоллapи йиFилиши федеpaлиcтлap фиpкacи шyбacи тузиш мyноcaбaти билaн ^бул килингaн кapоpининг 4 бaндидa кyйидaгилap ёзилгaнди: «Mиллaтнинг йигиpмa ёшгa этуб aклият пaйдо килFон xap биp фapзaнди: эp бyлcyн, xотyн бyлcyн, - cинф, дин вa мaзxaб aйpимacигa бокмacдaн caйлaмaк вa caйлaнмaк xaкикaтгa мойилдиp» [13,78]. Шунинг учун xaм Typкиcтон жaдидлapи вaктли мaтбyот caxифaлapидa уз мaколa вa чикишлapидa xотин-кизлapнинг caйлов

Жамият ва инновациялар - Общество и инновации - Society and innovations Special issue -1, №01 (2020) / ISSN 2181-1415

жараёнида фаол иштирок этиши, сиёсий мустакиллик ва демократияни жорий этиш билан боглик ишлар, куп партиявийликнинг ва кенг жамоатчилик фаоллигининг ута зарурлиги, улар уртасидаги келишмовчиликлар ва ;арама-;аршиликлар салбий о;ибатларини таргиб этдилар.

Лекин, жадид - кадим низолари сабабли «Уламо»чилар аёлларнинг сайловларда катнашиши масаласида зиддиятлар юзага келди. Жумладан, бу х,а;ида андижонлик тара;;ийпарвар Шамс Нажмий: «Ажабо качонлардан бери туй, аза, маърака, сир, зиёфат, мозорларга чи;иб юрган хотинларни ихтисоб этмаган зотлар, энди уз дини ва миллий хукукларимизни кулга келтирмок учун аёлларнинг бундай одоб ва ахлок доирасида сайловга катнашмокларига не каршилик курсатурлар» [14, 5 ] - деб хисоблайди.

Х,аттоки , Исмоилбек Гаспринский хам «Дору р-рохат »асарида хам амирнинг рафикаси Хадичабонунинг давлатни бошкариш ишларига аралашиши, аёллар кози (судья) каби турли вазифаларда ишлаши тугрисида ёзар экан, бу билан хотин-кзларнинг ижтимоий фаолиятида эркаклардан кам иш бажармаслигини курсатади "[15, 68 ] - деб ёзади.

Шунинг учун хам жадидлар мусулмон хотин-кизларини озодликка чикаришга, тенг хукукли булишга, шу билан тараккиёт йулига, илм-фан, маърифатга, дунёвий ишларни урганишга чакирганлиги, ундаганлиги уларнинг хизматлари бекиёслигини курсатарди. Энг асосийси, эркаклар билан тенг хукукда жамоат ишларида катнашишлари, сайловларда иштирок этишлари учун килган саъй-харакатлари Туркистон маърифатпарварларннинг шарк мамлакатларида биринчилардан булиб интилганлигини курсатарди.

ХУЛОСАЛАР

Хулоса урнида шуни айтишимиз мумкинки, жадид зиёлилари хотин -кизларнинг маънавий салохиятини ошириш учун, аввало, мактаб таълимини йулга куйиш , уларга таълим беришда диний фанлар билан бир каторда дунёвий фанларни укитиш , дунё янгиликларидан хабардор килиш учун эса газета, журналлар нашр эттириб, жахон мамлакатларидаги хотин - кизларнинг кандай ютукларга эришаётганини курсатиб,уларни уз хак-хукукини талаб кила оладиган , сиёсий эркинликларга эга шахс килиб тарбилашни уз олдига максад килиб куйдилар , зеро келажак авлоднинг тарбияси биринчи навбатда шу хотин -кизлар кулида эди.

Адабиётлар руйхати

1. Мирзиёев. Ш. Эркин ва фаровон демократик Узбекистон давлатини биргаликда барпо етамиз. - Т.: Узбекистон. 2016. Б -12. (Mirziyoev. Sh. Together we will build a free and prosperous democratic state of Uzbekistan. - T.: Uzbekistan. 2016. B -12.)

2. Цосимов Б. Исмоилбек Гаспиринский - Т.: Мерос. 1992. 34 б. (Qosimov B. Ismoilbek Gaspirinskiy - T.: Meros. 1992. 34 p)

3. Айни. С. Мусулмонлар хаёти Туркистон вилоятининг газетаси. 1906. 16-19 июл. Б- 5. (Exactly. S. Muslim Life Turkestan Regional Newspaper. 1906. July 16-19. B- 5.)

4. Фитрат А. Оила ва оилани бошкариш тартиблари. / Маъсул мух,аррирлар Д.А.Алимова; Тарж. Ш.Вохидов. - Т.: Маънавият. 1998. Б- 56 (Fitrat A. Family and family

^aMHHT Ba ннновацнн^ар - O6rn,ecTBo u нннoвaцнн - Society and innovations Special issue -1, №01 (2020) / ISSN 2181-1415

management procedures. / Responsible editors D.A.Alimova; Tarj. Sh.Voxidov. - T.: Spirituality. 1998. B- 56.)

5. OuTpaT A. TaH^aHraH acap^ap: 2 t. / Taxpup xaHbaTu: O.^apa^ugguHoB Ba 6omrç.: Hampra TaHëp^OBHH Ba H3Ox^ap Mya^u^u X,.Bo.fiTa6oeB; Macbyn Myxappup^ap H.KapuMOB, - T.: MabHaBu^T. 2000. B- 89. ( Fitrat A. Selected works: 2 t. / Editorial Board: O. Sharafiddinov and others: Prepared for publication and author of comments H. Boltaboev; Responsible editors N.Karimov, - T.: Spirituality. 2000. B- 89.)

6. ^agug Mabpu^aTHunuK xapaKaTuHuHr foabuh acocnapu. -T. «TomKeHT ucnoM yHuBepcuTeTu».2016. 6 - 178.

7. ^ocuMOB B. Mu^^uH yHFOHum: ^acopaT, Mabpu^aT, ^ugonu^uK. - T.: «Ma^HaBu^T», 2002. B. 304. (Qosimov B. National awakening: courage, enlightenment, devotion. - T.: «Spirituality», 2002. B. 304.)

8. ^a6pgufiga ë3yBHu^ap xa^^ xu3MaTuga. Taxpup xaHbaTu: B.XacaHOB Ba 6. Macbyn Myxapup: B.XacaHOB. - T.:«OaH». 2013. B- 67. (In the victim, the writers are in the public service. Editorial Board: B. Khasanov and b. Responsible editor: B.Khasanov.- T. "Fan". 2013. B- 67.)

9. Pa^a6oBa TypKucTOH ^agug^apuHuHr ^apam^apuga ëm^ap Ba xotuh -^u3^ap Maca^a^apu. (XIX acpHuHr oxupu - XX acp 6om^apu). Tapux ^aH^apu H0M30g gapa^acuHu o^um ynyH ë3u^raH gucc. - T., 2003. B. 123. (Rajabova D. Issues of youth and women in the views of Turkestan Jadids (late XIX - early XX centuries). Written dissertation for a PhD in History. - T. 2003. B- 123.)

10. Bex6yguH MepocuHuHr mu^uh foa TapFu6oTugaru axaMu^Tu. Macbyn Myxappup^ap: B.XacaHoB, H.KapuMoB. - T. 2014. B 12. (The role of Behbudi's heritage in the promotion of national ideas. Responsible editors: B.Khasanov, N.Karimov. - T. 2014. B.12.)

11. Bex6yguH M. TaH^aHraH acap^ap. // Tyn^oBHu, cy36omu Ba u3ox^ap: b.^ocumob- 2- Hampu, Ty3aTu^raH Ba Ty^gupu^raH.T.: «MabHaBu^T», 1999. B- 81- 82

12. . A^umep HaBouH HoMugaru Y36eKucToH Mu^uH KyTy6xoHacu Hogup Hamp^ap 3a^u mu^uh MaT6yoT 6н6^нoгpa^ннcн KaTa^oru. - TomKeHT. 2010. B- 131.

13. Ab3aMxy^aeB .C. TypKucToH MyxTopu^Tu.- T.: MabHaBu^T. 2000. B- 78.

14. ^aMc Ha^MuH. CaH^oB MyHoca6aTu una xoTyH^ap Maca^acu //1917 .25 uro^ (Shams Najmiy. The issue of women in connection with the election // 1917 .25 July)

15. ^ocumob B., ^.^^upu^^« - T.: Mepoc. 1992. 68 6. (Qosimov B. Ismoilbek Gaspirinskiy - T.: Meros. 1992. 68 p)

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.