Жамият ва инновациялар -Общество и инновации -Society and innovations
Journal home page: https://inscience.uz/index.php/socinov/index
Are there enough legal reforms on gender equality (view of the experience of the European Union)?
Kamola ALIEVA1
Tashkent State University of Law
ARTICLE INFO
ABSTRACT
Article history:
Received March 2021 Received in revised form 20 March 2021 Accepted 15 April 2021 Available online 20 May 2021
Keywords:
gender,
gender equality, specially authorized body, global ranking, women's movement, public associations.
In the article, the author analyzed the global ranking of gender equality, the legal framework and the national experience of European countries. The author notes that the leading positions of European countries in the world in terms of gender equality are associated not only with the national legal and institutional framework, but also with public life, consciousness and worldview of people. Based on this, the author notes the importance of developing proposals for the implementation of the experience of these countries by analyzing constitutions, special laws and strategies to ensure gender equality in Uzbekistan.
Based on the analysis of foreign experience and international legal documents, the author is firmly convinced of the need to improve legislation in this area in Uzbekistan.
2181-1415/© 2021 in Science LLC.
This is an open access article under the Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.ru)
Гендер тенглигини таъминлаш буйича мукаммал хуцуций ислохотларнинг узи етарлими (Европа Иттифоци тажрибасига назар)?
Калит сузлар:
гендер,
гендер тенглиги, махсус ваколатли орган, глобал рейтинг, хотин-цизлар харакати, жамоат бирлашмалари.
АННОТАЦИЯ
Мазкур мацолада муаллиф томонидан гендер тенглигини таъминлаш буйича глобал рейтинг, унда юцори турувчи Европа давлатларининг цонунчилик асосларини, миллий тажрибасини тах,лил цилган. Муаллиф цайд этишича, дунёда гендер тенглиги борасида Европа давлатларининг етакчи уринда туриши нафацат миллий хуцуций ва институционал асослар билан боглиц, балки
1 Independent lecturer, Tashkent State University of Law, Tashkent, Uzbekistan. E-mail: [email protected].
ижтимоий хаёт, инсонларнинг онги ва дунёкараши билан чамбарс боглик саналади. Шу боис, ушбу давлатлар конституциялари, махсус конунлари ва гендер тенглигини таъминлаш буйича стратегиясини тахлил килиш оркали, Узбекистон тажрибасига татбик килиш буйича таклифлар ишлаб чи;иш мухим ахамият касб этади.
Муаллиф томонидан хорижий тажриба ва халкаро хукукий хужжатларни тахлили асосида Узбекистонда ушбу сохадаги конунчиликни такомиллаштириш зарур деган катъий фикр илгари сурилади.
Достаточно ли правовых реформ для обеспечения гендерного равенства (взгляд опыта Европейского Союза)?
АННОТАЦИЯ_
В статье автор проанализировал глобальный рейтинг гендерного равенства, нормативно-правовую базу и национальный опыт европейских стран. Автор отмечает, что лидирующие позиции европейских стран в мире по гендерному равенству связаны не только с национальной правовой и институциональной базой, но и с общественной жизнью, сознанием и мировоззрением людей. Исходя из этого, автором отмечается важность разработки предложений по внедрению опыта этих стран путем анализа конституций, специальных законов и стратегий по обеспечению гендерного равенства в Узбекистана.
Основываясь на анализе зарубежного опыта и международных правовых документов, автор твердо убежден в необходимости совершенствования законодательства в этой сфере в Узбекистане.
Гендер тенглигига эришиш ва аёллар ва кизларнинг имкониятларини кенгайтириш учун давлатлар томонидан бир ;атор сайъий харакатларни амалга ошириш талаб килинади. Булар орасида миллий хукукий нормаларни такомиллаштириш, купчилик холатларда патриархал муносабат ва шу билан боглик ижтимоий меъёрларнинг натижаси булган жинсий камситишларга карши курашни институтционал асосларини яратиш талаб килинади.
Мазкур масала халкаро даражадаги муаммо булгани учун хам, халкаро инсон хукукларига оид рейтингларда давлатлар томонидан гендер тенглигини таъминланиши мухим курсаткич сифатида диккат эътиборда булган.
Жахон иктисодий форуми томонидан хар йили эълон килинадиган гендер фаркларига оида халкаро рейтинг шуни курсатадики, ушбу сохада дунё давлатлари уртасида жуда катта фарк мавжуд.
Ушбу сохадаги энг яхши натижалар Европа Иттифоки давлатларига тегишлидир. Ушбу холат мазкур минтака давлатларининг гендер тенглиги борасидаги самарали хукукий ва институционал механизмларга эга эканлигидан далолат беради.
Ключевые слова:
гендер,
гендерное равенство, специально
уполномоченный орган, глобальный рейтинг, женское движение, общественные объединения.
niiSfipnrp
Ull lv"'" Жамият ва инновациялар - Общество и инновации - Society and innovations
Special Issue - 4 (2021) / ISSN 2181-1415
Европа давлатларида феминизмнинг ривожига [1] 1792 йилда Германияда чоп этилган Теодор фон Гиппелнинг "Хотин-цизларнинг фуцаролик холатларини яхшилаш тугрисида"ги асари, 1792 йилда Англияда чоп этилган "Хотин-цизлар хуцуцларини химоя цилиш" асари кучли таъсир курсатган [2].
Тахлиллар шуни курсатдики, гендер камситишларни камайтириш буйича етакчи мамлакатлар гендер тенглигини нафацат конституциявий принцип сифатида эътироф этадилар, балки уни тармоц цонунчилигига хам киритганлар. Жумладан, купчилик рейтингдаги етакчи давлатлар цонунчилигида 25-30 нафардан ортиц ходим мехнат циладиган ташкилотларда гендер камситишларига царши кураш буйича махсус режа ишлаб чицилиб татбиц цилиниши цонунчиликни мухим талаби сифатида белгиланган.
Ушбу мамлакатларда гендер тенглиги принципи таъминланишини назорат цилишнинг самарали механизми яратилган булиб, у маъмурий таъсир чорасидан тортиб айрим давлатларда жиноий жавобгарликни хам уз ичига олади [3].
Гендер тенглиги принципи инсон ва фуцароларнинг хуцуцлари ва эркинликларига риоя цилиш буйича тизимнинг ажралмас цисмидир. Ушбу масала хорижий тадцицотларда доим алохида эътибор царатиб урганилган масала саналади [4. Б. 5-9.].
Гендер тенглиги масаласида нафацар россия хуцуцшунослиги, балки МДХ, давлатларида кенг илмий ишларга замин яратган илк тадцицот иши сифатида С. Поленинани аёл хуцуцларини инсон хуцуцлари концепциядаги урнига багишланган тадцицотини курсатиб утиш мумкин [5. Б. 255].
Гендер тенглиги принципи инсон хуцуцлари учинчи авлод концепциясининг таркибий цисмларидан биридир. Бу борада айницса Европа тажрибаси алохида мухим ахамиятга эга.
Европа Кенгашининг гендер тенглигини таъминлаш меъёрлари ва уни таъминлаш механизмлари цатор органлар ва ташкилотларнинг фаолиятини цамраб олиш билан бир цаторда, хажми йилдан-йилга усиб бораётган жуда куп сонли мажбурий ва тавсиявий хужжатларни уз ичига олади.
Европа гендер тенглиги институти (European Institute for Gender Equality [6], кейинги уринларда - EIGE) Европа Иттифоцининг мустацил органи булиб, гендер тенглиги принципини амалга оширишни таъминлаш сиёсатини олиб бориш учун ташкил цилинган махсус орган саналади.
EIGE функциялари орасида барча манфаатдор шахслар учун ишончли ва фойдаланиш мумкин булган гендер тенглиги масалалари буйича ахборот ва маълумотларни туплайди, тахлил цилади, цайта ишлайди ва тарцатади.
Мустацил орган сифатида EIGE Европа Иттифоцининг сиёсати ва ташаббуслари доирасида ишлайди.
Европа Парламенти ва Европа Иттифоци Кенгаши ушбу ташкилотга гендер муаммоларини хал цилишда ва Европа Иттифоци буйлаб аёллар ва эркаклар уртасида тенгликни таъминлашда асосий уринни берган булиб.
EIGE Европа Комиссияси, Европа Парламенти ва Европа Иттифоцига аъзо давлатларга гендер тенглиги масаласида экспертлик фикрларини тацдим этиб боради. Яна бир мухим масалага эътибор царатиладиган булса, Европа Иттифоцига цушилиш шартларидан бири бу гендер тенглиги принципини тан олиш ва уни миллий цонунчиликда мустахкамлашдир.
Европа Иттифокига аъзо булмокчи булган давлатлар гендер тенглигини таъминлаш буйича махсус кабул килиниши зарур булган конундан ташкари, ушбу сохага масъул булган ваколатли оргганни хам белгилаб бериши зарур.
Шу билан бирга, конунни бузувчиларга нисбатан турли хил жазо чоралари кулланилиши мумкин, бу эса ушбу хукукий нормани максаддан жамиятдаги аёллар ва эркаклар хукуклари тенглигини таъминлашни мониторинг килишни таъминловчи хакикий воситасига айлантиради.
Европа Иттифоки мамлакатларининг хар бири ушбу муаммони узининг сиёсий тизими ва конунчилик базаси хусусиятларидан келиб чикиб, узига хос тарзда хал килади. Давлат даражасида гендер тенглигига интилишнинг ахамиятини тан олиш даражасига караб, аёлларнинг ривожланиш даражаси ва гендер тенглигига эришиш сиёсатини амалга оширишнинг турли миллий механизмлари яратилмокда [7].
Аксарият Европа давлатларининг миллий конунчилигида махсус гендер сохасида конунлар кабул килинган.
Масалан, Данияда 2007 йилда "Гендер тенглиги тугрисида"ги [8], 2006 йилда "Хусусий мехнат бозорида оналик тугрисида"ги [9], 2006 йилда "Иш ва тугрук таътилида эркаклар ва аёлларга тенг муносабатда булиш тугрисида" [10], 2008 йилда "Эркаклар ва аёллар учун тенг иш хаки тугрисида"ги конун [11] кабул килинган. Швеция "Аборт тугрисида"ги конунни (2005 йилда янги тахрирда) [12], 2008 йилда "Тенглик масалалари буйича Омбудсман тугрисида"ги [13] конуни ва "Камситишларга йул куймаслик тугрисида"ги конунни (2012 йилги янги тахрирда) [14] кабул килди.
Рейтингдаги биринчи бешталикдаги давлатлар конунчилигида гендер тенглиги буйича конунчиликдаги умумий бирлаштирувчи жихат конституциявий хукукий норма тарикасида мустахкамланганлиги, шунингдек, миллий даражадаги назорат килувчи органларнинг мавжудлигида намоён булади.
Бу вазирлик (Исландия, Норвегия), махсус институт (Белгия, Испания, Нидерландия), федерал агентлик (Германия), комиссия (Болгария, Ирландия, Малта, Португалия), булим (Венгрия, Латвия), марказ (Люксембург, Словакия), ёки кенгаш (Дания, Руминия, Чехия) булиши мумкин.
Махсус ваколатли орган сифатида энг кенг таркалган шакл - аёллар ва эркаклар учун тенг хукукли булиш буйича миллий омбудсман / назоратчи / химоячи, тенглик масалалари буйича вазир ёки маслахатчи (Австрия, Венгрия, Греция, Дания, Италия, Кипр, Литва, Полша, Словения, Франция, Хорватия, Эстония). Айрим холатларда бир вактнинг узида коллегиал назорат килувчи орган ва мансабдор шахс фаолият курсатади [15].
Шуни таъкидлаш керакки, Европа интеграциясининг баъзи муаммолари айни пайтда гендер тенглигини таъминлаш муаммолари билан бевосита богликдир.
Шуни алохида таъкидлаш зарурки, гендер тенгсизлигини камайтириш нафакат демократия ва инсон хукукларини химоя килиш нуктаи назаридан, балки иктисодиётни рвиожлантириш ва жамият фаровонлигининг мух,им шартларидан биридир.
Жахондаги ишчи кучининг ярмини аёллар ташкил килишини хисобга олсак, аёллар бугунги кунда ва келажакда дунё иктисодиёти ва корхоналарнинг усишига, ракобатбардошлигига ва ривожланишига катта таъсир курсатади.
Хал;аро ташкилотлар томонидан гендер тенгсизлиги ва уни даражасини бахолаш учун бир ;атор индикаторлар ишлаб чи;илган булиб, уларнинг энг машхури "Гендер тенгсизлиги буйича глобал индекс" (Global Gender Gap) саналади.
У биринчи марта Жахон и;тисодий форуми томонидан 2006 йилда гендер тенгсизлиги даражасини улчаш ва ушбу сохада эришилган юту;ларни кузатиш учун асос сифатида та;дим этилган.
Мазкур индекс ор;али мамлакатларнинг и;тисодий, таълим, тиббий ва сиёсий мезонларга кура гендер фар;ларини та;;ослаш ва минта;алар буйича самарали генлер тенглигини та;;ослаш имконини берадиган мамлакатлар рейтингини тузади. Сунгги хисобот 2020 йилга багишланган булиб у 153 мамлакат ха;ида маълумот берган [16].
Бугунги кунда дунёдаги глобал гендер фар;и уртача 68,6% ни ташкил ;илади. Бу шуни англатадики, гендер тенглигини таъминлашга 31,4% ;олган.
Мазкур хисобот тахлилларидан келиб чи;иб айтиш мумкинки, сунгги бир йил ичида 149 мамлакатдан 101 таси уз позициясини бир оз яхшилаганлигини ижобий холат деб бахолаш мумкин. Шу билан бирга, дунёдаги бирон бир мамлакат хали тули; гендер тенглигига эришмаган ва фа;атгина рейтингнинг биринчи бешта мамлакати бу бушли;нинг камида 80 фоизини ёпган.
Гендер тенглиги буйича глобал рейтинг курсаткичларига эътибор ;аратсак, дастлабки уринларда туртта Шимолий Европа давлатлари (Исландия, Норвегия, Финляндия ва Швеция) хамда битта Лотин Америкаси давлати (Никарагуа, 5-урин) урин олган. Минта;авий ну;таи назаридан, Гарбий Европа етакчи уринда булса, охирги уринда Марказий Осиё ва Шимолий Африка минта;аси жойлашган.
Кучли 20талик давлатлар орасида Европа Иттифо;ининг 10 та мамлакати бор. Ушбу холат мазкур минта;ада гендер тенглигини таъминлаш буйича амалга оширилаётган ишларнинг самарадорлигидан дарак беради. 2020 йилги рейтингда АЦШ 53-уринни, Россия Федерацияси - 81-урин, Хитой - 106-уринни эгаллади.
Африка, Осиё ва Лотин Америкаси мамлакатларининг рейтинги етакчиларидан саналиши и;тисодий ривожланиш даражаси билан жамиятдаги гендер фар;и уртасида тугридан-тугри богли;лик мавжуд эмаслигидан дарак беради. Мисол учун, Никарагуада аёлларнинг мав;еи Германия, Буюк Британия ёки АЦШга нисбатан яхширо;дир.
Умуман олганда, гендер фар;и ва унинг мамлакатлардаги динамикасини тахлили шуни курсатадики, дунё мамлакатлари тажрибаси ушбу сохада бир-биридан жуда фар; ;илади. Бунинг асосий сабаби ушбу сохани турли ху;у;ий тартибга солинганлиги билан бевосита богли;дир [17].
Шу боис, гендер тенглигини ху;у;ий ва институционал таъминлаш буйича етакчи саналган Европа иттифо;и давлатларининг (Исландия, Норвегия, Швеция ва Финляндия) тажрибасини тахлил ;илиш ор;али, уларнинг самарали ху;у;ий тажрибасини миллий ;онунчиликка татби; ;илиш буйича таклифлар ишлаб чи;иш зарурати мавжуд.
Ушбу мамлакатларнинг хар бири: 1) эркаклар ва аёллар тенглиги тугрисидаги ёки камситишларни олдини олиш тугрисидаги ;онунга эга; 2) гендер тенглиги принципига риоя ;илинишини назорат ;илувчи махсус органлар мавжуд; 3) ишчилари сони 25 (30) дан орти; булган хар бир ташкилотда гендер тенглигини таъминлаш буйича махсус режа ишлаб чи;илиб амалга оширилади; 4) гендер
cox,acидaги к^нунчиликга pиoя к;илмaгaнлик учун caнкциялap к;yллaнилaди -мaъмypий жapимaлapдaн тopтиб жинoий жaвoбгapликкa K^ap жaвoбгapлик чopaлapи.
Сгандишвия дaвлaтлapидa гeндep тeнглигини тaъминлaшнинг ижoбий тaжpибacи вa xycycиялapи, к^нунчиликнинг pивoжлaниш тeндeнциялapи кyплaб тaд;и;oтлapдa ypгaнилгaн. Жyмлaдaн, оунги йиллapдa ушбу мaвзy вa coxaлapдa тaд;и;oтлap ут^зтн Holst, C. [18. Б. 102-118], Kalpazidou Schmidt, E., [19. Б. 1-11]. Buckwalter L.M. and Baten, J. [20. Б. 181-193], Boje T.P., Hermansen J. and M0berg R.J. [21. Б.153-174], Kemper L.E., Bader [22] вa бoш;aлapни кypcaтиб утиш мумкин. Mиллий тaд;и;oтчилap К. Aлиeвa [23, 24, 25. Б. 195-204], Б.Mycaeв [26. Б. 16] нинг aйpим илмий тaд;и;oтлapидa мexнaт coxaлapидa, мexнaт мигpaцияcи жapaëнлapидa гeндep тeнглигининг у ë^ бу жиxaтлapи тaxлил ;илинганлигини xaм к^йд этиш зapyp.
Сгандишвия дaвлaтлapидa гeндep тeнглиги бyйичa caмapaли нaтижaлap энг aввaлo xaëтдaги ceзилapли yзгapишлap вa иcлoxoтлap нaтижacи xaмдa жaмoaт oнгини aни; ;aйтa ;ypиш билaн биpгa юзaгa кeлaди [27. Б.103].
Macaлaн, Финляндиядa aëллap Eвpoпaдa биpинчи булиб нaфa;aт пapлaмeнт caйлoвлapидa к^тташиш, бaлки yнгa caйлaниш ху;у;ини xaм кулга киpитгaнлap. Hopвeгия aëллapи 1913 йилдaн, швeд aëллapи 1919 йилдaн бepи oвoз бepиш Хуку;ига эгa. Скaндинaвия aëллapи жaмиятнинг cиëcий xaëтидaги иштиpoкидaн тaш;apи, ижтимoий, ицтигадий вa мaдaний вa бoш;a coxaлapдa xaм фaoл:.
Скaндинaвия мaмлaкaтлapидa xoтин-;излap xapaкaтининг шaкллaнишидa cиëcий пapтиялap мухим poл тyтгaн. Гapчи aëллap мycтa;ил пapтиялap тyзмaгaн бyлcaлap-дa (yлap yзлapининг мaнфaaтлapини мaxcyc aëллap бyлимлapи op;aли нaмoйиш этишгaн), aйнaн cиëcий пapтиялap yзлapининг шиopлapигa aëллapнинг acocий тaлaблapини киpитгaн вa yлapни yзлapининг дacтypлapий мa;caдлapигa aйлaнтиpгaнлap.
Aëллapнинг пapтиялapдaги иштиpoки мacaлaлapи acocaн cиëcий вaкиллик жapaëнидa гeндep квoтaлapи кaфoлaти билaн тaъминлaнгaнлиги билaн бeлгилaнгaн. Hopвeгия бу йyнaлишдa aлoxидa ютy;лapгa эpишгaнлигини к^йд этиш зapyp. Oлтитa acocий пapтиядaн тypттacи yзo; йиллapдaн бyëн гeндep квoтaлapидaн фoйдaлaниб кeлишмo;дa.
Ю;opидaгилap acocидa ;yйидaги xyлocaлapни илгapи cypиш мумкин.
Биpинчи, Eвpoпa aмaлиëтидa жинcгa ;apaб д^^имитацията к^ши кypaшиш xap дoим xaм ижoбий xapaктepгa эгa эмac. Фy;apoлap гeндep тeнглигини бaxoнa ;илиб мoддий тoвoн пули oлиш yмидидa иш бepyвчилapгa acoccиз дaъвoлap билaн мypoжaaт ;илиб, уз xy;y;лapини cyииcтeъмoл ;илган xoлaтлapи xaм мaвжyд;
Иккинчи, aëллapнинг xy;y;лapини xимoя ;илиш учун мaълyм биp accимeтpия мaвжyд; ушбу xoлaтлapдa кyпинчa эpкaклap кaмcитиш oбъeкти булиб ;oлмo;дaлap, aйни;ca oилa coxacидaги ;oнyнчиликдa. Ушбу xoлaт гeндep тeнглигини тaъминлaшдa aëллap билaн биp ;aтopдa эpкaклapни xy;y;лapини xaм бyзмacликни инoбaтгa oлиш зapypaтини юзaгa кeлтиpaди;
Учинчи, Eвpoпa дaвлaтлapидa aëллapни гeндep тeнглиги xy;y;лapини кaфoлaтлaшнинг янги шaкллapи xaм pивoжлaнaëтгaнлигини к^йд этиш зapyp. Бyндa, aëллapнинг ИT-тexнoлoгиялap вa зaмoнaвий иш жoйлapи coxacидa мaълyмoт oлиш имкoниятлapи гамлиги билaн бoFли; элeктpoн (pa;aмли) тeнгcизлик aлox1идa
эътиборга лойи;дир. Ушбу янги шакл Европа ;онунчилигида эндигина уз аксини топмо;да ва танланган мавзу буйича кейинги тад;и;отларимизнинг мавзуси сифатида куриб чи;илади;
Туртинчи, гендер тенглигини таъминлашда барча давлатлар узларининг и;тисодий-ижтимоий узига хослигидан келиб чи;;анлигини, бунда асосий эътиборни жамиятни онгини узгартишга ;аратиш зарурлигини англаш мумкин;
Бешинчи, гендер масалалари буйича махсус ваколатли давлат органларидан таш;ари, нодавлат нотижорат ташкилотлари, жамоатчилик, ОАВни ушбу сохадаги муаммоларни ечишга йуналтириш хам айрим давлатларда бу борада ижобий натижалар бераётганлигини кузатиш мумкин;
Олтинчи, Австралия тажрибасидан маълум булдики, гендер тенглиги ва аёлларга жамият хаётида тенг имкониятлар яратишда олий у;ув юртлари ва илмий тад;и;от марказларида ташкил ;илинадиган илмий мух,окамалар, олиб бориладиган тад;и;отлар хам ижобий натижалар келтириб чи;аради;
Еттинчи, бугунги кунда Адлия вазирлиги томонидан ишлаб чи;илаётган Узбекистон Республикасининг "Нодавлат нотижорат ташкилотлари тугрисида"ги кодекси ва Узбекистон Республикаси Президенти хузуридаги Жамоатчилик палатасининг асосий вазифалари ;аторига мамлакатда барча сохаларда гендер тенглигини таъминлаш, хусусий ва давлат секторида аёлларни ху;у;ларини тули; таъминланиши буйича жамоатчилик эшитувлари, мониторингини юритиш каби вазифаларни киритиш зарур.
ФОЙДАЛАНИЛГАН АДАБИЁТЛАР РУЙХАТИ:
1. https: //ru.wikipedia.org/wiki.
2. Sangirov B., 2020. Замонавий Узбекистонда гендер тенглиги масалалари. Архив Научных Публикаций JSPI.
3. Kashina M. and Pyakhkel A., 2020. Обеспечение реализации принципа гендерного равноправия де-юре и де-факто: опыт стран Европейского союза (Ensuring the Implementation of the Principle of Gender Equality De Jure and De Facto: the Experience of the Countries of the European Union). AvailableatSSRN 3633905.
4. Алексеева О.Н. История становления и развития основных прав и свобод человека // Со1^шит-]оигпа1. 2018. №10 (21) С. 5-9; Максимов А.А. Положение гендерного равноправия в системе принципов правового статуса личности в России // Проблемы права. 2012. № 5. С. 29-32; Олейник Н.Н., Олейник А.Н. Историческое развитие поколений «Прав человека» // Научные ведомости Белгородского государственного университета. Серия «Философия. Социология. Право». 2015. Т. 33. № 14 (211). С. 120-128; Шабайлов Д.В. Принцип равноправия в контексте принципов равенства и справедливости // Проблемы управления. 2013. № 2 (47). -С. 147-152.
5. Поленина С.В. Права женщин в системе прав человека: международный и национальный аспект. М.: Ин-т государства и права РАН, 2000. - С. 255.
6. https://eige.europa.eu.
7. Гендерное равенство в современном мире: роль национальных механизмов / отв. ред. и сост. О.А. Воронина. М.: Макс Пресс, 2008. - С. 772.
8. Lovomligestillingafkvinderogm^ndLBKnr 1095 af 19/09/2007 / Закон о гендерном равенстве [Электронный ресурс]. URL: https://www.retsinformation.dk/ eli/lta/2007/1095 (дата обращения: 25.02.2021).
9. Lovombarseludligningpa detprivatearbejdsmarked (barseludligningsloven) LOVnr 417 af 08/05/2006 / Закон об уравнивании материнства на частном рынке труда (Закон о материнстве) [Электронный ресурс]. URL: https://www. retsinformation. dk/eli/lta/2006/417 (дата обращения: 25.02.2021).
10. Lovom ^ndringaflovom forbudmodforskelsbehandlingpa arbejdsmarkedetm.v. LOVnr 240 af 27/03/2006 / Закон о внесении изменений в закон о запрещении дискриминации на рынке труда и др. [Электронный ресурс].
11. URL: https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2006/240 (дата обращения: 25.02.2021).
12. Lovomligel0ntilm^ndogkvinderLBKnr 899 af 05/09/2008 / Закон о равной оплате труда мужчин и женщин [Электронный ресурс]. URL: https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2008/899 (дата обращения: 25.02.2021).
13. Abortlag (1974:595) / Закон об абортах (1974:595) [Электронный ресурс]. URL: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/
abortlag-1974595_sfs-1974-595 (дата обращения 25.02.2021)
14. https://www.do.se/lag-och-ratt/lagen-om-do/ (дата обращения: 25.02.2021).
15. https:// www.do.se/lag-och-ratt/diskrimineringslagen/ (дата обращения: 25.02.2021).
16. Kashina M. and Pyakhkel A., 2020. Обеспечение реализации принципа гендерного равноправия де-юре и де-факто: опыт стран Европейского союза (Ensuring the Implementation of the Principle of Gender Equality De Jure and De Facto: the Experience of the Countries of the European Union). Available at SSRN 3633905.
17. Доклад Международного экономического форума Global Gender Gap Report 2020 http://www3.weforum.org/docs/WEF_GGGR_2020.pdf
18. Кашина М.А., Пяхкель А.А. Обеспечение реализации принципа гендерного равноправия де-юре и де-факто: опыт стран Европейского союза // Теоретическая и прикладная юриспруденция. - 2020. - №. 2.
19. Holst, C., 2018. Scandinavian feminism and gender partnership. Sustainable Modernity: The Nordic Model and Beyond, PP.102-118.
20. Kalpazidou Schmidt, E., 2019. Diversity in diversity policy: the case of the Scandinavian countries. Human Resource Development International, pp.1-11.
21. Buckwalter, L.M. and Baten, J., 2019. Valkyries: Was gender equality high in the Scandinavian periphery since Viking times? Evidence from enamel hypoplasia and height ratios. Economics & Human Biology, 34, pp.181-193.
22. Boje T.P., Hermansen J. and M0berg R.J., 2019. Gender and volunteering in Scandinavia. In Civic Engagement in Scandinavia (pp. 153-174). Springer, Cham.
23. Kemper L.E., Bader A.K. and Froese F.J., 2019. Promoting gender equality in a challenging environment: The case of Scandinavian subsidiaries in Japan. Personnel Review.
24. Musaev B., 2017. The importance and pecularity of legal regimes applying to the subjects of labour relations in international private law. Review of law sciences, 1(1), p.16.
25. Алиева К. Парламентда гендер тенглиги масалалари: узбекистон ва хорижий мамлакатлар мисолида // Ху;у;ий тад;и;отлар электрон журнали. - 2020. - xSI-2 (2020) DOI http://dx.doi.org/10.26739/2181-9130-2020-SI-2 2-Махсус сон. -Б. 195-204.
26. Alieva K. Gender equality during a pandemic: the problem of domestic violence // Review of law sciences. - 2020. - №2. - P. 69-73. URL: https://cyberleninka. ru/article/n/gendernoe-ravenstvo-vo-vremya-pandemii-problema-semeyno-bytovogo-nasiliya
27. Алиева К. Конституционно-правовые основы обеспечения гендерного равенства в трудовых отношениях: результаты опроса и выводы // Юридик фанлар ахборотномаси. - 2020. - № Спецвыпуск. - Б. 121-131. URL: https://cyberleninka.ru /article/n/konstitutsionno-pravovye-osnovy-obespecheniya-gendernogo-ravenstva-v-trudovyh-otnosheniyah-rezultaty-i-vyvody-oprosa.
28. Орлова И.А., 2019. «Государственный феминизм» в странах скандинавии: история и современность. ББК 72 Я 43 А4 37 Ответственный редактор: Е.Е. Шурупова Редакционная коллегия: Е.Ю. Ваенская, И.Ф. Верещагин, - С. 103.