INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 8 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337
ТУРДОШ ТИЛЛАРДАГИ БОЛАЛАРГА УЗБЕК ТИЛИНИ УРГАТИШ БУЙИЧА АЙРИМ МУЛО^АЗАЛАР Махмудова Назокат Латифовна
Фаргона давлат университети https://doi.org/10.5281/zenodo.7371836 Аннотация. Мацолада узбек тили жа^ондаги бой ва цадимий тиллардан бири эканлигига ало^ида ауамият царатилган ва тилнинг ёйилиши, уни урганишга булган э^тиёж унинг таргиботи билан боглицлиги, таргибот учун аввало уша тилни ургатадиган манбалар, цулланма ва китоблар, видеоматериаллар щм етарлича булиши кераклиги, турдош тилдаги болаларга узбек тилини уцитишда нутцни ривожлантиришнинг турт тури, %амда узбек тилини ургатиш жараёнида шахсий тажриба асосида баъзи тамойилларга эътибор царатиш масалалари баён цилинган.
Калит сузлар: Тил, узбек тили, туркий тил, давлат тили, турдош тил, тил маданияти, тил урганиш, тилшунослар.
НЕКОТОРЫЕ КОММЕНТАРИИ ПО ОБУЧЕНИЮ УЗБЕКСКОМУ ЯЗЫКУ ДЕТЕЙ
РОДСТВЕННЫХ ЯЗЫКОВ Аннотация. В статье акцентируется внимание на том, что узбекский язык является одним из самых богатых и древних языков в мире, и распространение языка, необходимость его изучения связаны с его пропагандой, источников, руководств и книг, видеоматериалов, обучающих тому же языку, должно быть достаточно в первую очередь для пропаганды, четыре типа развития речи в обучении
Ключевые слова: язык, узбекский язык, турецкий язык, государственный язык, родственный язык, языковая культура, изучение языка, лингвисты.
SOME COMMENTS ON TEACHING UZBEK LANGUAGE TO CHILDREN OF
RELATED LANGUAGES Abstract. The article focuses on the fact that the Uzbek language is one of the richest and ancient languages in the world, and the spread of the language, the need for its learning is associated with its propaganda, the sources, manuals and books, video materials that teach the same language should be enough first of all for propaganda, four types of speech development in teaching
Keywords: language, Uzbek language, Turkish language, state language, related language, language culture, language learning, linguists.
Кириш (Введение/Introduction). Халкимизнинг куп асрлик маданий, илмий-маърифий ва бадиий тафаккури, интеллектуал салохиятининг ёркин ва бебахо махсули булган узбек тили жахондаги бой ва кадимий тиллардан биридир.
Узбекистонда 1989 йил 21 октябрда эл-юртимиз асрлар давомида орзу килиб, интилиб ва курашиб келган давлат тили хакидаги конуннинг кабул килиниши мамлакат суверенитети ва мустакиллиги сари куйилган дастлабки дадил кадам эди. Айнан ана шу тарихий хужжатга биноан узбек тили мустахкам хукукий асос ва юксак макомга эга булди.
Истиклол йилларида она тилимиз том маънода давлат тилига айланиб, халкимизни юртимизда эркин ва озод, фаровон хаёт куришдек буюк марраларга сафарбар этадиган бекиёс куч сифатида майдонга чикди.
БС1ТЖСТ ЛЖБ ЖЖОУАТЮЖ
ЮТЕЯМАТЮМЛЬ 8С1ЕОТ1Р1С ГОШМАЬ УОШЫЕ 1 188иЕ 8 иШ-2022: 8.2 | КБК 2181-3337
Бугун Узбекистонимиз "Миллий тикланишдан - миллий юксалиш сари" деган бош тамойил асосида тараккиётнинг янги, янада юксак боскичига кутарилмокда[1]. Мамлакатимизда амалга оширилаётган кенг куламли ислохотлар жараёнида давлат тилининг хаётимиздаги урни ва нуфузи тобора ошиб бормокда.
Узбек тили сиёсий-хукукий, ижтимоий-иктисодий, маънавий-маърифий жабхаларда фаол кулланиб, халкаро минбарларда баралла янграмокда. Хорижий мамлакатларда тилимизга эътибор ва уни урганишга кизикиш кучаймокда.
Бугунги глобаллашув даврида хар бир халк, хар кайси мустакил давлат уз миллий манфаатларини таъминлаш, бу борада аввало уз маданиятини, азалий кадриятларини, она тилини асраб-авайлаш ва ривожлантириш масаласига устувор ахамият каратиши табиийдир[10].
Адабиётлар тах,лили ва методология (Литература и методология/Methods). Тил
- миллатнинг фахри, гурури, кузгуси. Миллатларни ажратиб турувчи асосий белгилардан бири бу тил экан, хар бир инсон уз тилини билиши, уни улуглаши ва шу билан бирга бошка миллатларнинг она тилига хам хурмат билан караши лозим[ 11].
Узбек тилини мунтазам бойитиб бориш, унинг софлигини саклаш, ахолининг давлат тилидаги нутк маданиятини юксалтириш асосий вазифамиз эканлигидан келиб чиккан холда, давлат тилининг мамлакатимизда истикомат киладиган барча миллат ва элатлар учун бирлаштирувчи восита сифатидаги урни ва ролини кучайтириш борасида бир катор чора-тадбирлар амалга оширилмокда. Жумладан, Узбекистон Республикаси Президентининг 2019 йил 21 октябрдаги "Узбек тилининг давлат тили сифатидаги нуфузи ва мавкеини тубдан ошириш чора-тадбирлари тугрисида"ги ПФ-5850-сон Фармони ижросини таъминлаш максадида 2020-2030 йилларда узбек тилини ривожлантириш ва тил сиёсатини такомиллаштириш концепцияси ишлаб чикилган[9].
Натижалар (Результаты/Results). Тилнинг энг содда шакли кундалик огзаки нутк булиб, уни урганиш болаликдан бошланади, усмирлик даврида лингвистик фанларни узлаштириш асосида мукаммаллашади. Маълумки, она тили бошка миллий тилларни урганишга асос булиб хизмат килади. Она тили бошка тиллар ва фанларни урганишда замин вазифасини утайди. Агар инсон уз она тилини яхши билмаса, бошка тиллар ва фанларни хам ургана ва узлаштира олмайди. Фанларни узлаштириш хамиша тилларни билиш билан боглик ва бу шу жараённинг мухимлигини такозо килади.
Тилнинг энг содда шакли болалар тилидир ва у купрок номлаш табиатига эга, шунинг учун хам болалар тилида сузларнинг богланиши минимал технологияга эга. Х,ар кунги тилимиз шакли яшашнинг мураккаброк технологиясига эга ва аклга асосланган бу тил борликни илмий акс этиш учун етарли эмас, шунинг учун унинг заминида акл, тафаккур ва интеллектга асосланган тил вужудга келган.
Ёш болаларда тугилганидан бошлаб уларнинг миллати ва келиб чикишидан катъий назар, она тили ва бошка тилларни урганиш кобилияти пайдо булади. Бу кобилият уларда ихтиёрий равишда вужудга келади. Мана шу кобилият бола катта булган сари ва балогатга етган сари суниб боради. Аникки, унчалик ривожланмаган тилда хам грамматик коидалар мураккаб ва яширинган буладики, ёши катталар баъзида уларни фахмлай олмайдилар, болаларимиз эса хеч кандай кийнчиликларсиз, онгсиз равишда чакалоклик давридан турли тилларни эгаллайди. Демак, огзаки тил ва инсон нутки келиб чикиши жараёни
INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 8 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337
манбаларини инсоният филогенези эмас, балки одам боласи илк онтогенези даврида ахтариш керак[6:25-26].
Инсонларда кадим замонлардан хорижий тилларни урганишга булган кизикиш мавжуд булган. Болаларда хорижий тилни урганиш - бу тил хакида маълумот олиш ва уни узлаштиришгина эмас, балки укувчининг фаол мулокотга киришиш жараёни хамдир[7:7].
Хорижий тилларни урганиш педагогикасини урганган олим И.А.Гришанованинг фикрича, хорижий тилни урганишда энг оддий, энг содда йулларни излаш ва куллаш мухимдир[3:28-29]. Болаларга хорижий тилни ургатишдан кузланган максад укувчиларни шу тилда муомалага ургатишдир. Хорижий тилда муомала кила олиш учун укувчилар шу тилдаги суз бойликларини эгаллашлари зарур. Тилдаги суз бойликларини эгалламай туриб на тинглаб тушуниш, на гапириш мумкин. Хорижий тилни урганиш бола имконияти ва кобилияти кандай булишидан катъи назар фойдалидир, чунки хорижий тил боланинг билиш жараёнлари - хотира, диккат, тафаккур, хаёл ва идрокининг ривожланишига ижобий таъсир курсатади. Хорижий тил болани тил урганиш кобилиятинигина эмас, балки уз она тилини хам яхши узлаштиришига таъсир курсатади.
Б.Беляевнинг фикрича, хорижий тил укитувчиси уз фанинигина эмас, боланинг психофизиологик хусусиятини хам яхши билиши керак. Зеро, хорижий тилни узлаштириш оркали болада объектив оламнинг акс этиши узгариши мумкин. Тилнинг лугат таркибини эгаллаш укувчиларнинг дунёкарашини кенгайтиради, уларнинг филология, тарих, маданият, географияга оид билимдонлигини оширади[3:29].
Мух,окама (Обсуждение/Discussion). Тилнинг ёйилиши, уни урганишга булган эхтиёж унинг таргиботи билан боглик. Таргибот учун аввало уша тилни ургатадиган манбалар, кулланма ва китоблар, видеоматериаллар хам етарлича булиши керак. Узбек тили 1989 йилдан бери давлат тили экани, Узбекистонда 130дан ортик миллат вакиллари яшаши инобатга олинса, узбек тилини ургатадиган мукаммал кулланмалар тузишнинг вакти келган деб хисоблаймиз.
Узбек тили туркий тиллар ичида турк тилидан кейин гаплашишладиган иккинчи катта тил хисобланади. Демак, бу тилда гаплашувчилар куп. Лекин тилни ургатадиган кулланмалар, онлайн лугатлар йук. Бори хам номукаммал.
Узбекистонда булиш ва купрок одамлар билан мулокот килиш узбек тилини урганишни осонлаштиради. Лекин Узбекистонда узок вактдан бери яшаб келаётган бошка миллат вакиллари узбекчада хам гаплашиш, хам ёзишни урганиш учун мукаммал манба йуклигини куп бора айтишади. Чиндан хам шундай. Русийзабонлар учун А.А.Арзамасовнинг «Узбекский язик. Самоучитель», А.Киссен ва Ш.Рахматуллаевнинг «Узбекский язык для взрослих», Х.С.Мухитдинова, Д.М.Насиловнинг «Учебник узбекского языка» китобларигина бор.
Бундан ташкари, якинда МУТУЛ жамоаси ва Гулрухсор Эргашева томонидан тил даражаларига ажратилган «Узбекона» китоби хам нашрдан чиккан. Г.Эргашеванинг айтишича, Давлат тилида иш юритиш ва малака ошириш институтида хозир шу китоб асосида дарслар утилади. Китоб А1, А2, B1, B2 даражаларга ажратилган булиб, хар бир даражани 3 ойда битириб чикиш мумкин.
«Дастлабки 4 дарсда воситачи тил инглиз, рус ёки турк тили булади. Бешинчи дарсдан бошлаб узбек тилида гаплаша бошлаймиз. Марказимизда хозиргача мингдан
INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 8 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337
ортик укувчи битириб келган булса уларнинг 700 нафардан ортиги рус миллатига мансуб кишилар. Х,озир лугатлар китоби устида ишлаяпмиз», — дейди Г.Эргашева.
Юкорида номлари саналган кулланмалар йукдан кура бор деган маънода кунгилга таскин беради. Чунки у кулланмаларни хам тулик мукаммал, деб айтишга асос йук.
Саида Рашидова Америкада Нигора Азимова томонидан чикарилган китобни инглиззабонларнинг узбек тилини урганишда фойдаланаётган китоби эканини айтди. Бирок бу китоб хам дунё буйича тасдикланган тил урганиш стандартларига тугри келмайди.
«Х,ар битта китоб эшитиш, укиш, гаплашиш ва ёзиш куникмаларини алохида шакллантиришга йуналтирилиши керак. Шунда улар мукаммал булади. Бундан ташкари, онлайн лугатлар хам йук. Х,еч булмаганда шулар билан хам тилни мустакил урганиш мумкин буларди», — дейди С.Рашидова.
Мактабларда утиладиган узбек тили дарслиги муаллифи Намоз Расулов эса тузилган китоблар хам жуда кам нусхада чикканини, купчиликка мулжалланмаганини айтади.
«Мана якинда янги «Узбекона» деган китоб чикканини эшитиб хурсанд булдим. Лекин у хам санокли. Мен муаллифларни тугри тушунаман. Муаллифлик хукуки бузилишидан куркиб, китобни тор доирада ишлатишяпти. Мустакил урганишни хохлаганлар учун топилиши кийин. Лекин у кенг оммага берилмаса, тилни кандай таргиб киламиз?
Х,ар бир тилни урганиш учун биринчи уринда дарс китоби яратилади. Масалан, инглизларда дарс китоби, иш китоби ва шу 2 китобдан кандай фойдаланиш хакида кулланма китоби булади. Х,ар кандай тилда шундай махсулотлар булиши керак. Афсуски бизда йук», — дейди Н.Расулов[8].
Турдош тилдаги болаларга узбек тилини ургатиш учун уларда 4та куникма-малакани ривожлантириш ижобий самара беради. Мактаб ёшидаги болаларда огзаки нутк куникма-малакасини ривожлантириш учун психо-педагогик жихатларга, яъни 1-синф укувчисида асосий психик функциялар (хис этиш, эътибор бериш, хотира, тасаввурга эга булиш, идрок килиш ва х.к.) шаклланган булишига эътибор бериш лозим. Хусусан, кичик мактаб ёшидаги болаларни уктиш жараёнида уларнинг кизикувчанлиги, гиперактивлиги, ижодкорлиги ва кобилиятига педагог алохида эътибор бериши лозим. Шуни айтиш лозимки, ушбу ёшда боланинг таълим олишга булган кизикишининг юкорилиги, "Мен буни хохлайман" мотивидан "Мен буни кила оламан" мотивининг устуворлиги аклий ривожланишга замин яратади. Айнан шундай мотивни шакллантириш учун яратилган комплекс машкларда куйидагилар инобатга олинади:
- уйин-машклар боланинг фонетик эшитиш, нуткий кобилияти, укув мотивацияси ва уз-узига бахо беришни оширади;
- биргаликда ашула этиш тугри артикуляция ва ритмни хис этишни шакллантиради;
- расм чизиш ва буяш боланинг аклий ва нуткий кобилиятини ривожлантиради[4:34].
Турдош тиллардаги болаларга узбек тилини ургатиш жараёнида шахсий тажрибамизда синаб курилган хамда хамкасбларимиздан айримлари алохида таъкидлашган баъзи тамойилларга эътибор каратишни максадга мувофик деб уйлаймиз:
INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 8 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337
1) ХХ1 асрда республикамизда амал килаётган давлат тили - узбек тилини миллатлараро алока воситасига айлантиришга эришсин. Шу боис уни иккинчи тил сифатида эмас, балки давлат тили сифатида укитилишига алохида масъулият билан ёндашиш;
2) Таълим муассасаларида турдош тилли укувчилар учун табакалаштирилган таълимни жорий этиш хакидаги карашни укув жараёнига татбик этиш[2:90];
3) Х,ар бир дарсда аудио-видео воситалардан имконият кадар кенгрок фойдаланишни йулга куйиш. Уз навбатида, бу воситалар оркали намойиш этиладиган маълумотларнинг мазмун мохиятига, ифода тарзига, миллий менталитетимизга мос келишига, миллий кадриятларимизга мувофиклигига эришиш, "миллатнинг фикри, миллат тафаккури ва миллат мафкурасининг энг илгор намуналари акс этиши керак"[5].
4) Янги асрнинг янги авлод дарсликлари хисобланган турли типдаги электрон дарсликлар, электрон версиялар яратиш ва бу яратилажак электрон нашрлардан урин оладиган хам илмий, хам амалий коидалар, тавсияларнинг бугунги давр талабларига мувофик келишига эришиш. Х,озирги кунгача фойдаланиб келинган дарслик ва кулланмалар материалларини лингвистикадаги янгича йуналишлар, янгича карашлар асосида тулдириш. Бу уринда хам хар бир миллат маданиятининг киёсланаётган тиллардаги фаркларини курсатишга алохида эътибор каратиш. Масалан, гендер лингвистикаси, грамматик гендер, гендер психологияси, лексик гендер, гендер морфологиясига оид маълумотларни киритиш максадга мувофик булади.
5) Х,ар бир мавзу доирасида бериладиган билимга далилий мисоллар саралаганда таълимнинг янги модели кузда тутган барча имкониятлардан фойдаланиш лозим. Чунки уз акли, уз тафаккурини ишга сола биладиган, ноёб кобилият ва истеъдодини намоён кила оладиган, у ёки бу фанга кизикишини орттирувчи, баркамол шахснинг шаклланишига туртки берувчи, эркин ижодий мулохазаларига имкон ярата оладиган мустакил иш топширикларига таълим берувчи шахс бу йуналишга хам кенгрок урин бериши, укувчиларда узбек тилининг хар бир унсури англатадиган ички маъно, когнитив белгиларни тушунтириб беришга, уларда хам узбек миллатининг узигагина хос булган локуналарни фарклаб олиш куникмаларини хосил килишга, лингвомаданий талкинни кучайтиришга эришиши лозим.
6) Укувчининг дарсда ва уйда бажарадиган мустакил ишларининг мавзу доираси, бундай топшириклардан кузда тутилган максад хам бугунги кун талабларига, хар бир фаннинг, хар бир бахс-мавзунинг максад, мохиятига мувофик булиши керак.
Хулоса (Заключение/Conclusion). Хулоса килиб айтганда, турдош тиллардаги болларни узбек тилига ургатишда, аввало узбек тили тилшунослар томонидан келишилган холда аник даража чегараси А1, А2, B1, B2, C1, C2 даражалари тугаш ва бошланиш нуктаси белгиланиши, шу даражаларга мос турли тилларда лугатлар ишлаб чикилиши ва у хамма учун очик булиши керак.
Бу тилда купрок субтитрли видеоматериаллар тайёрлаш, «Aqlvoy» телеканалида бериладиган мультфимларни хам узбекча субтитрлар билан эфирга узатиш болаларни хам саводли булишида ёрдам беради.
Куча-куйдаги белгилар, йул курсатувчи белгилар кабилар, аввало, она тилида булиши бошка миллатларни хам узбек тилини тезрок урганишига кумак беради. Узбек тилини узимиз хурмат килмас эканмиз, уни бошка биров кандай хурмат килсин?
INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 8 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337
REFERENCES
1. Мирзиёев Ш.М. Миллий тикланишдан - миллий юксалиш сари. - Тошкент: «Узбекистон» НМИУ, 2020. - 456 б.
2. Айюб Гуломов. Узбек тилшунослиги масалалари. - Т.: УзМУ, 2007. - Б. 90-92.
3. Гришанова И.А. Актуализация ситуации успеха при обучении иностранному языку младших школьников. // Журнал «Иностранный язык в школе», 2007, №8. - С. 28-29.Гришанова И.А. Программа формирования коммуникативной успешности у
4. младших школников. - Ижевск: 2000. - С. 34.
5. Каримов И.А. Баркамол авлод орзуси. - Т.: Шарк НМАК, 1999. - 248 б
6. Сайфуллаева Р., Элмуродова Л. Тилнинг келиб чикиши хдкида мулохазалар. "Узбек тилшунослиги: тараккиёт тамойиллари, илмий муаммолар, истикболдаги вазифалар" мавзусидаги республика илмий-амалий анжумани материаллари. - Тошкент, 2013. -Б. 25-26. Б. 24-27.
7. Трофимов Г.С. Педагогические основы обучения иностранным языкам. - Ижевск: Изд-во "Удмуртия", 1999. - С. 7.
8. https://kun.uz/news/2022/10/17/0'zbekchani o'rganishga o'zga millatlarda rag'bat yo'qmi yoki o'rgatishga bizda xohish?
9. https://nrm.uz/contentf?doc= Узбекистон Республикаси Президентининг 2020 йил 20 октябрдаги ПФ-6084-сон Фармони
10. https://uza.uz/uz/posts/ Узбек тилининг давлат тили сифатидаги нуфузи ва мавкеини тубдан ошириш чора-тадбирлари тугрисида-22-10-2019
11. https://yuz.uz/news/ona-tiliga-sadoqat--vatanga-muhabbat-timsoli
12. Siddikov, I. (2021). Gender Management Issues In Modern Pedagogy In Educational Institutions.
13. Bakhromovich, S. I. The Phenomenon Of Management And Leadership Personality In The Views Of Oriental Scholars. Chief Editor.
14. Siddikov, I. B. (2021). Modern Models Of Providing Autonomy Of Higher Educational Institutions (Analysis Of Foreign Countries Experience). Current Research Journal Of Pedagogics (2767-3278), 2(05), 25-31.
15. Bakhromovich, S. I. (2021). Development Trends And Transformation Processes In Academic Mobility In Higher Education In Uzbekistan And The World.
16. Bakhromovich, Siddikov Ilyosjon, And Maxamadaliev Lutfillo. "Development Of Ecological Culture In Students In The Process Of Education Of History Of Uzbekistan. European Journal of Humanities and Educational Advancements 2 (5), 103-107
17. Siddikov, I. (2021). Traditions Of Philosophy, Fiqh And Philosophy In The Theological Views Of The Middle East. Interconf.
18. Bakhromovich, S. I. (2021). Factors Of Introduction Of Principles Of Institutional Autonomy To The Management Process Of Higher Educational Institutions. Berlin Studies Transnational Journal Of Science And Humanities, 1(1.5 Pedagogical Sciences).
19. Siddikov, I. (2021). Epistemological Significance Of Medieval Culture Of Islamic Intellectual Activity. Interconf.
20. Bakhromovich, S. I. (2021). Views On The Role Of Science In Human And Society Life In Islamic Teaching. International Journal Of Philosophical Studies And Social Sciences, 1(3), 79-86.
INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 8 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337
21. Bakhromovich, S. I. (2018). Social AndPhilisophical Performance Of Making Youth's Intellectual Culture. European Science Review, (7-8).
22. Siddikov, I. (2021). Epistemological Significance Of Medieval Culture Of Islamic Intellectual Activity. Interconf.
23. Siddiqov, I. (2022). Dialectical And Synergetic Features Of The Development Of Theological And Epistemological Views In Medieval Eastern Islam.
24. Siddiqov, I. B. (2022). Mutual Synthesis Of Medieval Islam Gnoseology And Theology.
25. Siddiqov, I. B. (2018). Social And Philisophical Performance Of Making Youth's Intellectual Culture. European Science Review, (7-8), 296-298.
26. Bakhromovich, S. I. Social And Physical Performance Of Making Youth's Intellectual Culture. July-August, 289.