Научная статья на тему 'Транспорт тизимини ривожлантиришда инновацион ёндашувлар'

Транспорт тизимини ривожлантиришда инновацион ёндашувлар Текст научной статьи по специальности «Экономика и бизнес»

CC BY
580
112
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Аннотация научной статьи по экономике и бизнесу, автор научной работы — Усманов З. К.

Миллий иқтисодиётнинг учинчи энг муҳим тармоқларидан бири – транспортни, унинг инфратузилмасини ривожлантиришда мавжуд ресурслардан оқилона ва самарали фойдаланиш объектив заруриятдир. Чунки жаҳон иқтисодиётини ҳам, минтақа ёки мамлакат иқтисодиётини ҳам транспорт тизимисиз тасаввур қилиш мумкин эмас.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «Транспорт тизимини ривожлантиришда инновацион ёндашувлар»

Усманов З.К.

Узбекистан Миллий университети катта укитувчиси

ТРАНСПОРТ ТИЗИМИНИ РИВОЖЛАНТИРИШДА ИННОВАЦИОН ЁНДАШУВЛАР

Миллий ицтисодиётнинг учинчи энг муцим тармоцларидан бири - транспортни, унинг инфра-тузилмасини ривожлантиришда мавжуд ресурс-лардан оцилона ва самарали фойдаланиш объектив заруриятдир. Чунки жацон ицтисодиётини цам, минтаца ёки мамлакат ицтисодиётини цам транспорт тизимисиз тасаввур цилиш мумкин эмас.

Республика Президенти ушбу ти-зимни модернизациялаш борасида, ни-мага купрок эътибор бериш лозимли-гини курсатиб, шундай деди: "Бизнинг 2011 йилги ва истикболга мулжалланган иктисодий дастуримизни амалга ошириш-да инфратузилмани, транспорт ва коммуникация курилишини комплекс ва жа-дал равишда ривожлантириш устувор йуналишга айланиши даркор"1. Мазкур вазифани муваффакиятли амалга ошириш учун барча минтакаларда мавжуд имко-ниятларидан окилона фойдаланиш, транспорт тизимини ривожлантириш ва шу оркали ягона транспорт тизимини шак-ллантириш зарур. Факат шундай йул би-лан минтакаларда баркарор ижтимоий-иктисодий тараккиётни таъминлаш мум-кин.

Узбекистонда давлат мустакиллиги йил-ларида транспортни жах,он талаблари да-ражасида фаолият юритишини таъминлаш максадида кенг куламли ислох,отлар ва кайта куриш ишлари бошланди. Айникса тармокнинг асосий ишлаб чикариш фонд-ларини (х,аракатлантирувчи воситалари - локомотивлар, вагонлар, автомобиллар ва автобуслар, кувурбоп трубалар, рель-слар ва бошкалар) янгилаш ва модерниза-

1 Каримов И.А. Барча интилишларимиз ва да-стурларимиз- -ватанимиз тараккиёти ва халкимиз фаровонлигини янада юксалтиришдир -Т: "Халк сузи", 22январь 2011 №16.

ция килиш буйича микёсли ишлар амалга оширилмокда.

Маълумки, х,ар томонлама ривожлан-ган транспорт тизими мамлакат ишлаб чикариш кучларининг ривожланиши ва жойлашишида, ички ва ташки иктисодий алокаларни ривожлантиришда мух,им рол уйнайди. Дархакикат, Узбекистоннинг бу-гунги даражадаги ижтимоий-иктисодий тараккиётга эришишида транспортнинг урни ва ах,амияти бекиёсдир.

Узбекистонда 2011 йилда ЯИМ х,ажми 77,8 трлн. сумни ташкил этди ёки 2010 йилга нисбатан 8.5 фоизга усди. Шундан 12,4 фоизга тенг кисми транспорт ва алока х,иссасига туFри келди. Тармок х,иссаси 2005 йилги курсаткичга нисбатан 12,2 фоизга куп булди2.

Узбекистонда 2004 йилдан бошлаб иктисодиётда ва айникса транспортда ке-скин усиш кузатилмокда, шунинг учун х,ам уни "бурилиш нуктаси" деб аталиши бежиз эмас. Чунки ана шу йилдан бошлаб транспортда юк ташиш х,ажми муттасил ошиб, суръатлари эса усиб бормокда, жумладан 2010 йилда ушбу курсаткич 13,0-13,5%га тенг булди. Мамлакатда 2010 йилда барча транспорт турларида 1176,8 миллион тонна юк ташилди у 2000 йилги курсаткичдан 46,2%га куп булди. Юк айланмаси х,ам

2 Узбекистон Республикаси Давлат статистика кумитасининг маълумотлари асосида муаллиф то-монидан хисобланди.

V_/

1- жадвал

Минтак,аларни умумий фойдаланиладиган темир йул транспортида жунатилган юк ташиш буйича гуру^ланиши1

гурух, оралиFи 2000 йил 2010 йил

минтакалар индекс минтакалар сони минтакалар индекс минтакалар сони

0-1,000 Хоразм 0,012 8 Сирдарё 0,049 9

Сирдарё 0,108 Хоразм 0,064

Андижон 0,128 Андижон 0,053

Жиззах 0,155 Наманган 0,162

Сурхондарё 0,383 Навоий 0,269

Сурхондарё 0,457

Наманган 0,428 Жиззах 0,477

Самарканд 0,557 Самарканд 0,413

КоракалпоFистон Республикаси 0,577 КоракалпоFистон Республикаси 0,733

1,001-2,000 Кашкадарё 1,296 3 Кашкадарё 1,122 3

Навоий 1,296 Бухоро 1,376

Бухоро 1,725 ФарFона 1,638

2,001-3,000 ФарFона 2,509 1 0

3,001-4,000 Тошкент 3,423 1 Тошкент 3,767 1

2010 йилга келиб 75,8 миллиард тонна ки-лометрга етди ёки 2000 йилга нисбатан 38,8 фоизга купайди2.

Шу билан бирга мамлакатда транспорт турлари уртасида айрим номутаносибли-клар мавжудлигини таъкидлаб утиш лозим. Буни ташилган юклар хажмида хам куриш мумкин. 2010 йилда темир йул транспортида жами 56.9 млн. тонна юк ташилган булиб, бу курсаткич ташилган юклар хажмининг 5%ни хам ташкил этмайди. 2010 йилда барча транспорт турларида юк айланмаси хажми 75,8 миллиард тонна километр булиб, унинг 1/3 кисмигина темир йул транспорти хиссасига туFри келади. Вахоланки, темир йул транспорти бошка транспорт турларига Караганда бир-неча баравар арзон хисобланади.

Мамлакат транспорт тизимида темир йул транспорти стратегик ахамиятга эга. Республика темир йулларида юк ташиш хажми

1 Жадвал Узбекистон Республикаси Давлат статистика кумитаси маълумотлари асосида муаллиф томонидан тайёрланган

2 Транспорт и связь в Узбекистане.2002- 2011гг. Госкомстат Респуьлики Узбекистан.Ташкент,2011г.

муттасил равишда ошиб борилмокда. Ушбу транспорт турининг минтакалар буйича фаолияти курсаткичлари хам бу-нинг далилидир. Темир йул транспорти буйича ташилган юк хажми 2000 йилда 42,4 миллион тоннадан 2010 йилга келиб 56,9 миллион тоннага етди ёки 25,5%га ошди. Минтакалар буйича темир йулларда юк ташишнинг уртача хажми эса 2000 йилда 3237,5миллион тоннадан 2010 йилга келиб 4377,1 миллион тонна-га етди. Темир йул транспорти оркали юк ташиш хажми курсаткичлари индекслаш-тирилганда (1-жадвал), унга хос энг катта курсаткич 2000 йилда Тошкент вилоятига, энг паст курсаткич эса Сирдарё вилоятига тегишли булганлиги маълум булди. 2010 йилда эса юкори курсаткичларга Тошкент, ФарFона вилоятларига хос булган. Колган 9 та вилоятда паст курсаткичлар кузатил-ди. Энг паст индекс эса Сирдарё вилоятига тааллукли. Бундай холат ушбу минтакалар ижтимоий-иктисодий ривожланишида бир-катор муаммолар мавжудлигидан да-лолат бермокда.

ИКТИСОД ВА МОЛИЯ / ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ № 6, 2012

2-жадвал

Минтак,аларни умумий фойдаланиладиган темир йуллар зичлиги буйича гурух.ланиши1

гурух оралиFи 2000 йил 2010 йил

минтакалар индекс минтакалар сони минтакалар индекс минтакалар сони

0-1,000 Навоий 0,322 2 Навоий 0,449 3

КоракалпоFистон Республикаси 0,391 КоракалпоFистон Республикаси 0,538

- - Бухоро 0,712

1,001-2,000 Бухоро 1,043 4 Жиззах 1,404 3

Жиззах 1,329 Самарканд 1,793

К,ашкддарё 1,719 Кашкадарё 1,835

Сурхондарё 1,938

2,001-3,000 Самарканд 2,149 3 Наманган 2,074 4

Наманган 2,448 Сурхондарё 2,168

Хоразм 2,730 Тошкент 2,374

- - Хоразм 2,414

3,001-4,000 Тошкент 3,017 1 ФарFона 3,622 3

- - Андижон 3,938

- - Сирдарё 3,952

4,001-5,000 ФарFона 4,414 2 - - -

Андижон 4,799 - -

5,001 дан юкори Сирдарё 5,163 1 - - -

Индекслаштириш минтакаларда темир йул транспортида жунатилган юклар хажмининг республика буйича уртача курсаткичдан пастлиги и ёки юкорилигини курсатиб беради.

Республика минтакаларида темир йулларда юк ташиш хажми билан минтакалар ижтимоий-иктисодий ривож-ланиши уртасидаги боFликликни саноат-нинг етарли даражада ривожланмаганли-ги билан изохлаш мумкин.

Узбекистонда хозирги иктисодиётни модернизациялаш даврида бир-катор ижтимоий-иктисодий масалалар узининг ечимини топмокда. Ушбу масалалар ва улар билан боFлик тарзда аникланган ва-зифалар мамлакатнинг хар бир иктисодий минтакасида унинг ички имкониятлари, ресурслари ва омилларидан келиб чикиб, республиканинг иктисодий ва ижтимоий манфаатларини бевосита хисобга олган холда хал килинмокда.

Маълумки, минтакаларнинг темир йул тармоFига турлича юк тушмокда.

1 Жадвал Узбекистон Республикаси Давлат статистика кумитаси маълумотлари асосида муаллиф томонидан тайёрланган.

Бундан темир йул транспорти муам-моси хар бир минтакада узига хос "ав-тоном" холда хал килинади деган хулоса келиб чикиши мумкин эмас. Чунки жами иктисодиёт бир тизим булгани сабабли, транспорт хам унинг мухим таркибий эле-менти хисобланади.

Тадкикотлар, ривожланган транспорт тармоFи иктисодий фаолликни ошири-шини хамда ресурсларга бой ва тайёр махсулотни харид килувчи минтакалар билан баркарор алокаларни урнатишга им-коният яратишини курсатмокда. Шунинг учун минтакаларда темир йул транспорти тармоFи зичлигини ва юк утказувчанлиги кобилиятини тадкик этиш масаласи алохида ахамият касб этмокда.

Республика минтакалари доирасида темир йуллар зичлиги курсаткичи буйича ин-декслаштирилди ва шу асосда минтакалар 5 та гурухга булинди. 2010 йилда индекс курсаткичлари жуда паст гурухни Наво-ий (0,449), Бухоро (0,712) вилоятлари ва КоракалпоFистон Республикаси (0,538) ташкил этади. Шу вактнинг узида Сирда-рё, Андижон, ФарFона вилоятларида индекс курсаткичларининг юкорилиги ав-

V_/

валамбор улар худудининг нисбатан ки-чиклиги билан изохланади. Республика минтакаларида умумий фойдаланилади-ган темир йулларининг худудлар доира-сидаги зичлигининг турли эканлиги ушбу минтакаларнинг ижтимоий-иктисодий ривожланиши билан эмас, балки купрок уларда мавжуд табиий омилга боFлик. Бу даставвал айрим минтакалар майдони-нинг бенихоя катталиги, ва аксинча баъзи минтакалар майдонининг нихоятда кичи-клиги билан изохланади.

Умуман олганда республика буйича уртача зичлик индекси 2000 йилда 77,3 километр.га, 2010 йилда эса 94,2 кило-метр.га тенг булди. Бундай холат мамлакат темир йул транспорти зичлигини худудлар буйича усаётганлигини курсатмокда. Шу билан бирга, бу курсаткич дунёнинг ривож-ланган мамлакатлари курсаткичларидан бир неча баробар пастдир. Жумладан, худуди 372 минг квадрат километрни таш-кил этган Японияда темир йуллар узунлиги 32 минг километрдан иборат булиб, хар 10 минг квадрат километр худудга 860 километрни ташкил этади. Шунингдек, худуди 356 минг квадрат километрга тенг Герма-нияда умумий фойдаланиладиган темир йуллар узунлиги 42 минг километрни ташкил килади ва худуднинг хар 10 минг квадрат километрига деярли 1179 километр узунликдаги темир йуллар туFри келади1.

Айни пайтда Узбекистонда темир йулларнинг 90% бир изли булиб, улар-нинг утказиш имкониятлари анча паст. Узбекистон иктисодиётининг усиш суръ-атларининг юкорилиги мамлакатимиз темир йулларида юк ва йуловчи ташиш фа-олиятини янада фаоллаштирди. Темир йулларда юк ташиш хажми йилига уртача 6%га ошмокда. 2000 йилда бу курсаткич 42.4 миллион тонна булган, 2010 йилда эса 56.9 миллион тоннага етган. Хисоб-китобларга караганда ушбу курсаткич 2015 йилга келиб 77.2 миллион тонна-га етиши мумкин2. Ушбу холатдан келиб

1 World Development Report 2007 year.

2 Мы поедем, мы помчимся....(Подготовлено на основе аналитических материалов ЦЭИ, использованы Статистическое обозрение Узбекистана, «Синяя книга» IRU, Автомобильный транспорт Узбекистана 2004-2005) Экономическое обозрение 2008 N7 WWW. Review. uz . 17 бет

чиккан холда Узбекистонда мавжуд темир йуллар тармоFидан самарали фойда-ланиш максадида инновацион ечимлар-дан кенг фойдаланиш вазифаси туриб-ди. Бу ечимлар арзон булиши билан бирга, самарали хамдир. Буни биз 2010 йилда электраштирилиб ишга туширилган "Тукимачи-Ангрен" темир йул участка-си мисолида куришимиз мумкин. Тошкент минтакавий темир йулининг узунлиги 114 километр булган охирги темир йул участ-каси электрлаштирилди. Ушбу лойиханинг умумий киймати 85,4 миллион АК.Ш долла-рига тенг булди3. Электрлаштирилган маз-кур темир йул булагининг яна бир хусуси-яти шундан иборатки, унда автоматлаш-тирилган темир йул сигнализация тизими мавжуд. Бу замонавий тизим участканинг утказувчанлиги кувватини 50%га оширди. Ушбу холат Тошкент вилоятида tof-кон са-ноатини ривожланишига уз ижобий таъ-сирини курсатмокда. Шунингдек темир йулларда контрейлер ташувларини йулга куйиш хам катта самара беради, ушбу усул-да юк ташишда юк машиналарини темир йул платформаларига юклаш ва керакли манзилга имкон кадар якинрок етказиш имконияти мавжуд. Бундай ташувлар тури Европада 30 йилдан ортик мавжуд. 2010 йилда Европа Иттифокида темир йулларда ташилган юкларнинг 30%ини ана шун-дай ташувлар ташкил этган4. Контрейлер ташувларнинг асосий устунлиги атроф-мухитни кам ифлослантириши билан бирга, оFир юк машиналарининг автомобиль йулларга булган таъсирини камайтириши-дадир. 2030 йилга кадар Европа Иттифоки автомобиль транспортида ташиладиган юкларнинг 30%ини ва 2050 йилга бориб эса 50%ини темир йулларга утказишни режалаштирмокда5. Шуни алохида таъ-кидлаш зарурки, Узбекистонда контрейлер ташувларини амалга ошириш учун зарур инфратузилма мавжуд эмас. Шун-дай инновацион ечимлардан яна бири бу юк поездлар харакатини муайян бир жад-вал асосида ташкил этишдир. Бундай ин-новацион технология бир-неча йиллар-дан бери Россия темир йулларида куллаб

3 www.12.uz

4 www.Expert.ru

5 www.Expert.ru

келинмокда ва узининг самарадорлигини курсатди. Узунлиги 784 километр булган экспериментал участкада бир ой муддат-да поездлар х,аракати графиги бажарили-ши 15%дан 55%гача етган, юк поездлари-нинг маршрут тезлиги суткасига 214 кил-лометрга ошган, электрэнергия сарфла-ри 6%га камайган. Ушбу эксперимент-ни амалга ошириш давомида иктисодий самарадорлик 38,8 миллион рубль деб ба^оланмокда1. Бундан ташкари темир йулларда поездлар х,аракати тезлигини станциялар, юкларни кайта ишловчи тер-миналлар, юкларни саралаш горкаларини модернизациялаш оркали амалга ошириш

мумкин. Бундай ечимлар кам харажатли булиши билан бирга, жуда самаралидир2. Купчилик мутахассислар х,ал килувчи ин-новациялар кулланилиши темир йуллар х,аракатланувчи таркибининг янгиланиши, темир йуллар утказувчанлигининг оши-ши сох,асида эмас, аксинча ташувларни ташкил этиш, мижозлар билан х,амкорлик килиш (мультимодал хизматлар, поездлар х,аракатини бошкариш ва ташишларни ре-жалаштиришнинг янги усуллари, х,аракат ва эксплуатация жадвалларини оптимал-лаштириш) сох,асида кулланилиши билан боFл и к деб х,исобламокдалар3.

Адабиётлар руйхати:

1. Каримов И.А. Барча интилишларимиз ва дастурларимиз—ватанимиз тарак,к,иёти ва халк,имиз фаровонлигини янада юксалтиришдир -Т: "Халк, сузи", 22январь 2011 №16.

2. Узбекистон Республикаси Давлат статистика кумитасининг маълумотла-ри асосида муаллиф томонидан х,исобланди.

3. Транспорт и связь в Узбекистане. 2002- 2011гг. Госкомстат Республики Узбекистан.Ташкент,2011г.

4. World Development Report 2007 year.

5. Мы поедем, мы помчимся....(Подготовлено на основе аналитических материалов ЦЭИ, использованы Статистическое обозрение Узбекистана, «Синяя книга» IRU, Автомобильный транспорт Узбекистана 2004-2005) Экономическое обозрение 2008 N7 WWW. Review. uz . 17 бет

6. www.12.uz

7. www.Expert.ru

8. В.Г.Лемешко. В интересах всех участников транспортного рынка. Железнодорожный транспорт. № 8, 2011 й.7бет.

9. А. Алклычев, К. Зоидов. Приоритеты развития транспортных систем России и стран Центральной Азии. Экономист.№7.2011й. 76й.

10.Доклад Zukunftsperspektiven fur mobilitat und Transport. Eisenbahn in Deutschland 2025, материалы компаний Bombardier и Siemens. Железные дороги мира-2011,№ 8, 11 бет.

1 В.Г.Лемешко.В интересах всех участников транспортного рынка. Железнодорожный транс-порт.№8,2011 й.7бет.

2 А.Алклычев, К.Зоидов. Приоритеты развития транспортных систем России и стран Центральной Азии. Экономист.№7.2011й. 76й.

3 По материалам доклада^икипА^ре^рек^еп fur mobilitat und transport. Eisenbahn in Deutschland 2025, материалам компаний Bombardier и Siemens. Железные дороги мира-2011,№8,11бет.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.