Научная статья на тему 'Минтақалар ишлаб чиқариш инфратузилмасини ривожлантириш миллий иқтисодиётни модернизациялаш омили сифатида'

Минтақалар ишлаб чиқариш инфратузилмасини ривожлантириш миллий иқтисодиётни модернизациялаш омили сифатида Текст научной статьи по специальности «Экономика и бизнес»

CC BY
317
40
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
МИНТАқА / ИНФРАТУЗИЛМА / МИНТАқА ИқТИСОДИЁТИ / ТРАНСПОРТ ИНФРАТУЗИЛМАСИ / ТРАНСПОРТНАЯ ИНФРАСТРУКТУРА / TRANSPORT INFRASTRUCTURE / АХБОРОТ-КОММУНИКАЦИЯ ИНФРАТУЗИЛМАСИ / КОММУНАЛ ИНФРАТУЗИЛМА / ИНТЕГРАЦИЯ / INTEGRATION / РЕГИОН / REGION / ИНФРАСТРУКТУРА / INFRASTRUCTURE / РЕГИОНАЛЬНАЯ ЭКОНОМИКА / REGIONAL ECONOMY / ИНФОРМАЦИОННАЯ И КОММУНИКАЦИОННАЯ ИНФРАСТРУКТУРА / INFORMATION AND COMMUNICATION INFRASTRUCTURE / КОММУНАЛЬНАЯ ИНФРАСТРУКТУРА / MUNICIPAL INFRASTRUCTURE

Аннотация научной статьи по экономике и бизнесу, автор научной работы — Абдурахимов Дониёр Абдухалилович

Мақолада иқтисодиётни модернизациялаш шароитида минтақавий ишлаб чиқариш инфратузилмасининг энг асосий элементлари сифатида транспорт инфратузилмаси, ахбороткоммуникация инфратузилмаси, коммунал инфратузилма кабилар ўрганилган ва таҳлил этилган.В статье изучены и проанализированы основные элементы производственной инфраструктуры, такие как транспортная инфраструктура, информационная и коммуникационная инфраструктура, коммунальная инфраструктура.In the article the productive infrastructure’s basic elements, such as transport infrastructure, information and communication infrastructure, municipal infrastructure are studied and analysed.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «Минтақалар ишлаб чиқариш инфратузилмасини ривожлантириш миллий иқтисодиётни модернизациялаш омили сифатида»

АБДУРАХИМОВ Дониёр Абдухалилович,

Мирзо УлуFбек номидаги Узбекистон Миллий университети «Иктисодиёт» факультети «Иктисодиёт назарияси» кафедраси укитувчиси

МИНТАКАЛАР ИШЛАБ ЧИКАРИШ ИНФРАТУЗИЛМАСИНИ РИВОЖЛАНТИРИШ МИЛЛИЙ ИКТИСОДИЁТНИ МОДЕРНИЗАЦИЯЛАШ ОМИЛИ СИФАТИДА

УДК: 338.49

АБДУРАХИМОВ Д.А. МИНТАЦАЛАР ИШЛАБ ЧИЦАРИШ ИНФРАТУЗИЛМАСИНИ РИВОЖЛАНТИРИШ МИЛЛИЙ ИЦТИСОДИЁТНИ МОДЕРНИЗАЦИЯЛАШ ОМИЛИ СИФАТИДА

Маколада иктисодиётни модернизациялаш шароитида минтакавий ишлаб чикариш инфратузилмасининг энг асосий элементлари сифатида транспорт инфратузилмаси, ахборот-коммуникация инфратузилмаси, коммунал инфратузилма кабилар урганилган ва тах,лил этилган.

Таянч иборалар: минтака, инфратузилма, минтака иктисодиёти, транспорт инфратузилмаси, ахборот-коммуникация инфратузилмаси, коммунал инфратузилма, интеграция,

АБДУРАХИМОВ Д.А. РАЗВИТИЕ ПРОИЗВОДСТВЕННОЙ ИНФРАСТРУКТУРЫ РЕГИОНОВ КАК ФАКТОР МОДЕРНИЗАЦИИ НАЦИОНАЛЬНОЙ ЭКОНОМИКИ

В статье изучены и проанализированы основные элементы производственной инфраструктуры, такие как транспортная инфраструктура, информационная и коммуникационная инфраструктура, коммунальная инфраструктура.

Ключевые слова: регион, инфраструктура, региональная экономика, транспортная инфраструктура, информационная и коммуникационная инфраструктура, коммунальная инфраструктура, интеграция.

ABDURAKHIMOV D.A. DEVELOPMENT OF THE PRODUCTIVE INFRASTRUCTURE OF THE REGIONS AS A FACTOR OF THE NATIONAL ECONOMY MODERNIZATION

In the article the productive infrastructure's basic elements, such as transport infrastructure, information and communication infrastructure, municipal infrastructure are studied and analysed.

Keywords: region, infrastructure, regional economy, transport infrastructure, information and communication infrastructure, municipal infrastructure, integration.

ИКТИСОД ВА МОЛИЯ / ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ 2017, 4

Минтацавий ицтисодиёт таркибини комплекс тизимли тацлил цилиш иккита асосий соцани белгилайди. Булар ишлаб чицариш ва ижтимоий соцалар булиб, улар ицтисодий бошцаришнинг мезодаражасида миллий ицтисодиётнинг ишлаб чицариш ва ноишлаб чицариш тармоцларига ажрати-лишини акс эттиради.

Минтак,авий ик,тисодий тизим тарак,к,иёти-нинг х,озирги боск,ичида республика ик,ти-содиётини модернизациялаш билан боFлик1 ик,тисодий муаммолар мажмуига таъсирини тадк,ик, этиш учун минтак,авий ик,тисодий тизимнинг мух,им кисми булган инфратузил-мани ажратиш зарур. Ишлаб чик,ариш инфра-тузилмаси минтак,а ик,тисодиётини ривож-лантириш учун мух,им ролни бажаргани х,олда мураккаб объект х,исобланиб, унинг ички узаро боFлик1ликлари миллий ик,тисо-диётнинг яхши ишлаб чик,илган назариясига карамасдан етарли урганилмаган.

Ишлаб чик,ариш инфратузилмаси хосса-ларини тадк,ик, этиш усулларидан бири уни маълум узаро боFлик1ликларга эга унсурлар мажмуи куринишида тасаввур к,илиш х,исоб-ланади. Минтак,авий ишлаб чик,ариш инфра-тузилмасининг купгина унсурларидан куйида-гиларни энг йирик ва мух,имлари сифатида ажратиб курсатиш мумкин:

- транспорт инфратузилмаси;

- ахборот-коммуникация инфратузил-маси;

- коммунал инфратузилма.

Минтак,а ишлаб чик,ариш инфратузилмаси куплаб унсурлар ва хусусий тизимларни уз ичига оладиган мураккаб тизим х,исобланади. Минтак,а ик,тисодиётининг асосий хоссалари ва мух,им вазифаларини белгилайдиган тизимларни инфратузилма асосий унсурлари сифатида урганиш таклиф этилади. Шу сабабли ишлаб чик,ариш инфратузилмаси асосий унсурлари куйидаги умумий хосса ва белгилар мажмуига эга:

- объектларни куриш муддатларининг узок давомийлиги х,амда юк,ори ва капитал сиFимлилигининг катталиги;

- минтак,а ишлаб чик,ариш инфратузилма-сининг ривожланиши минтак,авий ишлаб

чик,ариш даражасидан илгарилаб кетган-лиги;

- минтак,а даражасидаги асосий унсурлар уртасида объектлар узаро уринбосувчанли-гининг мавжудмаслиги;

- минтак,а ишлаб чик,ариш инфратузилмаси асосий унсурлари ичкарисида функционал узаро уринбосувчанлик булиши мум-кин.

Минтак,а транспорт инфратузилмаси шунинг учун х,ам минтак,а ишлаб чик,ариш инфратузилмасининг мух,им асосий унсури х,исобланадики, у минтак,а ик,тисодий мако-нининг бирлиги ва унинг ташкилий-х,удудий бир бутунлигини х,амда минтак,алараро ицтисодий алок,аларни белгилайди.

Узбекистоннинг баъзи минтак,аларида транспорт инфратузилмаси асосий фондла-рининг эскириши кузатилмокда, янгиланиш эса етарли булмаган суръатларда бормокда.

Ривожланмаган транспорт инфратузилмаси муаммолари минтак,а ишлаб чик,ариш салох,иятининг сусайишига олиб келади. Бу эса уз навбатида, транспорт хизматларига булган талабнинг к,иск,аришини келтириб чик,аради ва транспорт компаниялари даро-мадларининг пасайишини белгилайди. Бу жараёнлар автомобиль, темир йул, сув ва х,аво транспорти орк,али юк ташишга таъсир курсатади.

Транспорт турлари узаро ботлик,лиги дара-жаси боск,ичма-боск,ич тарак,к,ий этиб бор-мокда. Ривожланган мультимодал юк ташиш-лар эндиликда Навоий махсус ик,тисодий худудида шакллана бошлади.

Узбекистон автомобиль транспортида юк ташиш ва юк айланмаси 2-жадвалда келти-рилган.

1-жадвал. ^удудлар буйича транспорт тармо™ корхоналарининг асосий фондлари харакати

тyfрисида маълумот1 (млрд. сум), (йил охирига к,олдик, киймати).

2012 й. 2013 й. 2014 й. 2015 й.

Узбекистон Республикаси 13847,2 16151,6 19277,4 18911,8

КораколпоFистон Республикаси 333,1 353,9 420,1 396,5

Вилоятлар:

Андижон 49,0 59,9 27,7 32,1

Бухоро 885,5 1024,0 920,8 1009,1

Жиззах 3,0 5,6 3,1 3,9

Кашкадарё 582,0 628,1 692,0 737,5

Навоий 160,9 291,3 326,9 324,1

Наманган 48,7 47,6 22,8 19,4

Самарканд 65,6 65,3 58,0 54,0

Сурхондарё 534,9 546,6 571,9 554,5

Сирдарё 154,3 153,6 9,2 8,3

Тошкент 290,9 619,8 173,3 163,8

ФарFона 202,6 246,3 286,5 289,4

Хоразм 418,7 456,5 437,4 395,2

Тошкент ш. 8602,8 9836,3 13403,7 13152,6

2-жадвал. Автомобиль транспортида юк ташиш ва юк айланмаси2.

2012 й. 2013 й. 2014 й. 2015 й.

Юк ташиш

Жами, млн.т 1202,3 1258,3 1327,4 1399,8

Шу жумладан автотранспортда:

умум фойдаланадиган 379,1 398,5 419,1 440,1

шундан хусусий юк ташувчилар 372,7 392,3 413,2 438,3

иктисодиётнинг бошка тармоклари 824,2 859,8 908,3 959,7

Юк айланмаси

Жами, млрд. т-км 27,5 29,2 31,5 33,9

Шу жумладан автотранспортда:

умум фойдаланадиган 20,9 22,3 23,9 25,7

шундан хусусий юк ташувчилар 20,8 22,2 23,8 25,6

иктисодиётнинг бошка тармоклари 6,6 6,9 7,6 8,2

Узбекистон Республикаси х,удудларида юк ва йуловчиларни ташишда автомобиль транс-портининг мох,ияти кун сайин ошиб бор-мокда. Бунда автотранспорт инфратузилма-сининг энг мух,им таркибий кисми автомобиль йуллари х,исобланади. Шунинг учун автомобиль йулларининг ривожланиши

1 Узбекистонда транспорт ва алока. Статистик туплам. Узбекистон Республикаси Давлат статистика кумитаси. - Т., 2016. -105, 108, 111, 114-б.

2 Узбекистонда транспорт ва алока. Статистик туплам. Узбекистон Республикаси Давлат статистика кумитаси. - Т., 2016. -29-б.

суръатларини тах,лил килиш х,удудлар тараккиёти тах,лилининг мух,им жабх,асидир. Республиканинг четки туманларида давлат автомобиль йуллари асосий тармоклари шакллантирилиши борасида алох,ида тад-кикотларни амалга ошириш лозим.

Бу тах,лилларни амалга оширишда ёнил™ кийматининг ривожланган хорижий мамла-катларнинг шу каби курсаткичларини ино-батга олган х,олда анча юкори усиш суръатларини х,ам белгилайди.

ИКТИСОД ВА МОЛИЯ / ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ 2017, 4

3-жадвал. ^удудлар буйича автомобиль транспорти ва юк айланмаси1 (млн. тонна-километр).

2012 й. 2013 й. 2014 й. 2015 й.

Узбекистон Республикаси 27514,3 29181,5 31464,1 33915,6

КораколпоFистон Республикаси 676,5 763,7 793,9 833,3

Вилоятлар:

Андижон 2003,2 2144,2 2359,2 2678,8

Бухоро 1554,6 1735,6 2104,8 2228,2

Жиззах 805,6 875,2 940,7 1001,6

К,ашк,адарё 1359,2 1445,7 1586,1 1740,9

Навоий 2091,2 2137,6 2154,6 2343,0

Наманган 1250,8 1293,5 1365,8 1478,5

Самарканд 1761,1 1879,2 2076,9 2252,8

Сурхондарё 1837,6 1995,5 2224,0 2441,9

Сирдарё 322,2 330,1 337,4 363,0

Тошкент 6055,1 6348,9 6690,6 7046,9

ФарFона 2366,2 2738,0 2939,1 3176,0

Хоразм 1126,8 1179,1 1258,0 1344,9

Тошкент ш. 4304,2 4315,2 4633,0 4985,8

Хаво транспортини ривожлантириш учун инфратузилмани анча модернизациялаш такозо этилади. Айникса, бу учиш-куниш, руллаш полосалари, самолётлар тухташ жой-лари, ёруFлик сигнализация ускуналарига тегишлидир. Катор туманларда аэропортлар мавжуд эмас ёки баркарор ишламайди. Айникса, хаво транспорти мукобилига эга булмаган жойларда бу масала уткир булиб турибди.

Шундай килиб, бутун минтакавий транспорт инфратузилмаси техник кайта курол-лантирилиши минтакалар тараккиёти билан боFлик булган такомиллаштириш масаласи долзарб булиб турибди. Бу транспорт сало-хиятидан самарали фойдаланиш, минтакалар иктисодиётига хизмат курсатиш, юк ташиш ва атроф-мухит хавфсизлигини таъминлаш учун зарурдир.

Минтакавий транспорт инфратузилмаси асосий турлари буйича куйидаги вазифа-ларни тезкор хал килиш зарур:

- темир йул харакатланувчи таркиблари хозирда ёкилFи асосида ишлайди, унинг

1 Узбекистонда транспорт ва алок,а. Статистик туплам. Узбекистон Республикаси Давлат статистика кумитаси. - Т., 2016. -31-б.

куплаб участкаларида электрлаштириш инфратузилмасини якунлаш зарур;

- автойул инфратузилмаси учун магистраль йул копламини тиклаш, ах,оли яшаш жойлари ва шахарлардаги куп буFинли йул очишларда айланма йуллар яратиш;

- хаво транспорти инфратузилмаси учун ишлаб чик,ариш асосий объектларини тиклаш ва уларни замонавий ускуналар билан жихозлаш.

2014 йилда иктисодиётимизнинг етакчи тармокларида замонавий юкори техноло-гияларга асосланган ускуналар билан жихоз-ланган, умумий киймати 4 млрд 200 млн дол-ларга тенг булган 154 та йирик объект фой-даланишга топширилди2. Улар каторида йилига 60 мингта автомобиль ишлаб чик,ариш кувватига эга булган «Хоразм автомобиль

2 Каримов И.А. 2015 йилда ик,тисодиётимизда туб таркибий узгаришларни амалга ошириш, модернизация ва диверсификация жараёнларини изчил давом эттириш хисобидан хусусий мулк ва хусу-сий тадбиркорликка кенг ^йул очиб бериш - усту-вор вазифамиздир. // Узбекистон Президенти Ислом Каримовнинг мамлакатимизни 2014 йилда ижтимоий-иктисодий ривожлантириш якунлари ва 2015 йилга мулжалланган иктисодий дастурнинг энг мухим устувор йуналишларига баFишланган Вазир-лар Махкамасининг мажлисидаги маърузаси. // «Халк, сузи», 2015 йил 17 январь.

ИКТИСОД ВА МОЛИЯ / ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ 2017, 4

4-жадвал. TpacnopT фаoлиятининг асoсий кypсатикичлаpи1

2012 й. 2013 й. 2014 й. 2015 й.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

Тpaнcпopтдa тaшилгaн йyлoвчилap

Жaми, млн. киши 6705, 6989,2 7335,3 7598,2

Шу жyмлaдaн:

тeмиp йул 15,9 17,4 19,1 20,1

x,aßo йули 2,5 2,4 2,3 2,2

aвтoмoбиль 6606,0 6895,1 7244,4 7511,4

тpaмвaй 14,9 14,7 14,6 11,4

тpoллeйбyc 0,3 0,4 0,9 0,8

мeтpoпoлитeн 65,5 59,2 54,0 52,3

Тpaнcпopтнинг йyлoвчи aйлaнмacи

Жaми, млpд. йyлoвчи - км 89,2 94,7 100,1 106,0

Шу жyмлaдaн:

тeмиp йул 3,4 3,7 3,7 3,8

x1aвo йули 7,0 7,2 7,0 6,8

aвтoмoбиль 78,2 83,3 88,9 95,0

тpaмвaй 0,05 0,05 0,05 0,04

тpoллeйбyc 0,01 0,01 0,02 0,02

мeтpoпoлитeн 0,5 0,4 0,4 0,4

ишлaб чи^иш биpлaшмacи» МЧЖ бaзacидa «Дaмac» вa «Оpлaндo» pycyмидaги eнгил aвтoмoбиллap ишлaб чикapишни тaшкил килиш, Жиззax вилoятидa 760 минг тoннa пopтлaндцeмeнт ëки 350 минг тoннa ok цeмeнт ишлaб чикapишни йулт КУЙИШ, S0 минг тoннa pyx кoнцeнтpaтини кaйтa ишлaш бyйичa pyx зaвoдини peкoнcтpyкция килиш, Mиc эpитиш зaвoдидa янги cyльфaт киcлoтa цexини кypиш, элeктp энepгияcи ишлaб чи^иш имкoниятини 50 мeгaвaттгa oшиpиш мaкcaдидa Сиpдapë элeктp cтaнцияcини тулик ми^^ мoдepнизaция килиш, ^pa^-пoFиcтoн Pecпyбликacидaги «MaнFит» МЧЖ бaзacидa йилигa 5 минг тoннa мax1cyлoт чикapиш кyввaтигa эгa бyлгaн ип-кaлaвa йигиpyв кopxoнacи тaшкил этиш вa бoшкa oбъeктлapни тилгa oлиш мумкин.

2014 йилдa йилигa 25 млpд куб мeтp гaзни yзaтиш имкoнини бepaдигaн Mapкaзий О^-Хитой гaз кyвypининг 1 минг S30 килoмeтp yзyнликдaги учинчи тapмoFи ишгa туши-

1 Узбeкиcтoндa тpaнcпopт вa aлoкa. Стaтиcтик тyплaм. Узбекистан Pecпyбликacи Дaвлaт cтaтиcтикa кУмитacи. - Т., 2016. -24-б.

pилди. Инвecтopлapгa квнг coлик имтиëзлapи вa пpeфepeнциялap бepилгaн «Ангpeн» мax-cyc индycтpиaл зoнacи, «Нaвoий» эpкин индycтpиaл-иктиcoдий зoнacи, «Жиззax» мax-cyc индycтpиaл зoнacининг тaшкил этилгaни юкopи тexнoлoгиялapгa acocлaнгaн ^pxo-нaлapни pивoжлaнтиpиш имшнини ^нтй-тиpди. Ушбу зoнaлap учун зapyp тaшки мух^нди^ик вa тpaнcпopт инфpaтyзилмacи тулик pecпyбликaмиз мaблaFлapи x1иcoбидaн бapпo этилмoкдa.

Йyл-тpaнcпopт инфpaтyзилмacини тapaк-кий эттиpиш caнoaтни жaдaл pивoжлaнтиpиш вa унинг caлox1иятини oшиpишгa xизмaт Kилмoкдa. 2014 йилдa умумий фoйдaлaниш учун мyлжaллaнгaн 540 килoмeтp aвтoмoбиль йyллapини кypиш вa peкoнcтpyкция килиш ишлapи якyнлaнди. 116 килoмeтpдaн ибopaт икки пoлocaли йул кeнгaйтиpилиб, тypт пoлo-caли килиб кaйтa кypилди. Бу эca уз нaвбa-тидa, ушбу йyллapдa кaтнoвни 3 бapoбap oшиpиш имкoнини бepди. Бу мaблaFнинг яpмидaн купи Ангpeн-Пoп элeктpлaштиpил-тн тeмиp йул линияcини бapпo этиш лoйиx1acини жaдaл cypъaтлapдa дaвoм этти-

ИКШМД BA MOЛИЯ I ЭKOHOMИKA И ФИHAHCЫ 2017, 4

5-жадвал. Траспорт фаолиятининг асосий курсатикичлари1

2012 й. 2013 й. 2014 й. 2015 й.

Транспортда ташилган юклар

Жами, млн.т 1329,3 1387,1 1458,9 1527,0

Шу жумладан:

темир йул 61,5 63,7 65,7 67,2

автомобиль 1203,3 1258,3 1327,4 1399,8

Хаво йули, минг т 24,0 22,0 23,0 24,6

Кувур йули (нефть ва газ) 64,5 65,0 65,8 60,0

Транспортнинг юк айланмаси

Жами, млрд.т - км 83,3 83,7 85,7 86,9

Шу жумладан:

темир йул 22,7 22,9 22,9 22,9

автомобиль 27,5 29,2 31,5 33,9

Хаво йули, минг т 121,9 116,3 125,1 131,1

Кувур йули (нефть ва газ) 33,0 31,5 31,2 30,0

ришга йуналтирилди. Шу билан бирга, 240 километрлик темир йул кайта тикланди, узимизда 650 та юк ва 20 та йуловчи ташиш вагонлари ишлаб чикарилди, Карши темир йул вокзали реконструкция килинди. Тошкент-Самарканд ва Самарканд-Тошкент йуналиши буйича катнайдиган «Афросиёб» тезюрар поездида 2014 йилда 180 мингдан зиёд йуловчи уз манзилига етказилди.

Авиация транспортида юк ташиш хажми 126 млн 300 минг тонна-километрни ташкил килди ёки 2014 йилга нисбатан 8,5 фоизга ошди. 2012-2015 йилларда «Узбекистон хаво йуллари» Миллий авиакомпанияси дунёдаги 270 дан ортик авиакомпанияни узида бир-лаштирган Халкаро хаво транспорти ассо-циациясининг (1АТА) тенг хукукли аъзоси булди.

Навоий шахри аэропорти негизида ташкил этилган халкаро логистика маркази Европа, Хиндистон, Хитой ва Жанубий-Шаркий Осиёга авиация оркали юк ташишни амалга оширишга хизмат килмокда. Ушбу марказ фойдаланишга топширилганидан буён утган

1 Узбекистонда транспорт ва алок,а. Статистик туплам. Узбекистон Республикаси Давлат статистика кумитаси. - Т., 2016. -21-б.

вакт мобайнида 200 минг тоннадан зиёд юк ташилди.

Инфратузилманинг коммуникатив унсури ахборот ресурслари, алока ва ахборот воси-талари хамда ахборот яратиш ва узатишнинг техник ва телекоммуникация воситалари мажмуини уз ичига олган2.

Коммуникатив инфратузилманинг ривож-ланишини, энг аввало, бошкарувчанлик нуктаи назаридан тадкик этиш зарур. Бошкарувчанлик жихати ахборот-коммуникатив жараёнлар буйича самарали карорлар кабул килиниши, давлат ахборот сиёсатининг сифати ва бошк,арув маданиятининг узгариши билан белгиланади3. Коммуникатив инфра-тузилма стратегик ва тезкор иш куриш имко-ниятларини кенгайтиради, минтакада ахбо-рот-коммуникатив жараёнларни шакллан-тириш ва узгартиришда иштирок этади.

2 Варакин Л.Е. Информационно-экономический закон. Взаимосвязь инфокоммуникационной инфраструктуры и экономики. - М.: Международная академия связи (МАС инфокоммуникационной инфраструктуры и экономики. М.: Международная академия связи (МАС), 2006. -С. 65.

3 Курицкий А.Б. Интернет: инфраструктура информационного общества. - СПб.: «Судостроение», 2009. -С. 30.

Mинтaкaвий ишлaб чикapиш тpaнcпopт инфpaтyзилмacи yнcypлapи вa yлapнинг иктиcoдиëтни мoдepнизaциялaшдaги poли-нинг тaдкикoти кyйидaги xyлocaлapни яcaшгa имкoн бepди:

- pecпyбликaдa мaвжyд ipaMcnopi инфpa-тyзилмacини ишлaб чикapиш инфpaтyзилмa-cининг тapaккий эттнлик дapaжacигa мoc-лaштиpиш acocий yнcypлapидaн биpи дeб x1иcoблacaк бyлaди;

- минтaкaлap тpaнcпopт инфpaтyзилмa-cини минтaкa иктиcoдий мaкoнининг биp-лигини вa унинг тaшкилий-x1yдyдий биp бутунлигини ^эмдэ минтaкaлapapo иктиcoдий aлoкaлapни тaъминлaш, дaвлaт иктишдий-ижтимoий тapaккиëтининг вa ^бул килингaн Узбeкиcтoн Pecпyбликacини янaдa pивoж-лaнтиpиш бyйичa ^apa^inap cтpaтeгияcини aмaлгa oшиpишгa xизмaт килувчи мух,им oмил cифaтидa бax1oлaниши лoзим;

- минтaкa тpaнcпopт инфpaтyзилмacи pивoжлaнишининг мaвжyд дapaжacи икти-coдиëтни мoдepнизaциялaш зaмoнaвий вaзи-фaлapи вa жax1oн иктиcoдий мaкoнигa интe-гpaциялaш тaлaблapигa мocлaштиpиш кун-нинг дoлзapб мacaлaлapидaндиp;

- ишлaб чикapиш тpaнcпopт инфpaтyзил-мacининг кoммyникaтив yнcypи зaмoнaвий иктиcoдиëт x1aмжaмиятининг шaкллaниши, ишлaб чикapиш вa мax1cyлoтлap, xoм amë вa э^^т киcмлap, ëкилFи вa иш кучи тaъминo-"i^am xизмaтлapгa бyлгaн тaлaбнинг ^н-диpилишини бeлгилaйди;

- минтaкaлap эx1тиëжлapининг кoндиpи-лиши yндa тaкpop ишлaб чикapиш умумий шapoитлapини яpaтишдa тpaнcпopт инфpa-тyзилмacининг pивoжлaниш дapaжacи билaн бeлгилaнaди.

Узбeкиcтoн минтaкaлapи учун ижтимoий-иктишдий pивoжлaниш дapaжacи бyйичa минтaкaлapapo тpaнcпopт инфpaтyзилмaлapи билaн тaъминлaш кaтop мacaлaлapни х^л этишни тaкoзo этaди. Бyндa минтaкaлapapo тaбaкaлaшyвгa йул кУймacлик мaмлaкaт иктиcoдиëти мaжмyacини мoдepнизaциялaш-

нинг aco^ жиx1aтлapидaн биpи x1иcoблaнaди. Бyндaй тaфoвyтлapнинг мaвжyдлиги иcлox1oт-лap ягoнa ^ëca^^ ут^зиш ßa умуммиллий бoзopни шaкллaнтиpишни кийинлaштиpaди, минтaкaлapapo низoлapнинг вyжyдгa ^лиши, миллий иктиcoдиëт дeзинтeгpaцияcи x1aмдa жaмият вa дaвлaт биp бутунлигининг cyca-йиши xaвфини oшиpaди. Xyжaликнинг иннo-вaциoн йyнaлтиpилгaнлигини тaъминлaш учун мaълyм тpaнcnopт инфpaтyзилмaлapини мyнтaзaм янгилaб бopиш, унинг acocий вocи-тaлapининг эcкиpишигa йул кУймacлик кepaк.

Дeмaк, ишлaб чикapиш ycкyнaлapининг чикиб кeтишини юкopи илмий-тexник дapa-жaдa кoплaш зapyp, aкc x1oлдa нaфaкaт caнoaт мax1cyлoти х^кикий х^жми, бaлки унинг ïex-нoлoгик имкoниятлapи х^м киcкapaди. Бунинг учун кyйидaгилapни тaвcия этaмиз:

1. Тpaнcпopт вa тpaнcnopт инфpaтyзилмa-лapи cox1acидa aмopтизaция xapaжaтлapининг тeзлaштиpилгaн уалубини кУллaш тизимини жopий килиш бopacидa тaдкикoтлapни ^н-гaйтиpиш вa жopий килиш.

2. Узбeкиcтoн Pecпyбликacини янaдa pивoжлaнтиpиш бyйичa Xapa^^ap cïpaïe-гия^ дacтypидaн кeлиб чикиб, x,ap биp минтaкa ишлaб чикapиш тapaккиëтигa ^pa тpaнcnopт инфpaтyзилмacини тapaккий этиш бopacидa capмoялapни кeнгaйтиpиш вa ушбу лoйиx1aлapни биp-биpи билaн бoFлaнгaн x1oлдa тизимли aмaлгa oшиpиш.

3. Нaвoий шax1pи aэpoпopти нeгизидa тaш-кил килинтн xaлкapo лoгиcтикa мapкaзи кaби, ички тpaнcпopт aлoкaлapини биp-биpи билaн бoFлoвчи лoгиcтик мapкaзлapни Kypишни тaшкил этиш. Бу бopaдa Узбeкиcтoн мapкaзи булмиш Жиззax вилoятидa янги Kypилaëтгaн нeфтни кaйтa ишлaш зaвoди вa Жиззax эpкин зoнacидa ишлaб чикapилaëтгaн мax1cyлoтлapни бapчa xy^y^napm eткaзишгa xизмaт килaдигaн лoгиcтик мapкaзни кypиш лoзим.

Адабиётлар:

1. Каримов И.А. 2015 йилда иктисодиётимизда туб таркибий узгаришларни амалга ошириш, модернизация ва диверсификация жараёнларини изчил давом эттириш хисобидан хусусий мулк ва хусусий тадбиркорликка кенг йул очиб бериш - устувор вазифамиздир. // Узбекистон Президенти Ислом Каримовнинг мамлакатимизни 2014 йилда ижтимоий-иктисодий ривожлантириш якунлари ва 2015 йилга мулжалланган иктисодий дастурнинг энг мухим устувор йуналишларига баFишланган Вазирлар Махкамасининг мажлисидаги маърузаси. // «Халк сузи», 2015 йил 17 январь.

2. Узбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 7 февралдаги «Узбекистон Республикасини янада ривожлантириш буйича Харакатлар стратегияси туFрисидаги» ПФ-4947-сон фармони. // Узбекистон Республикаси к,онун хужжатлари туплами, 2017 й., 6-сон, 70-модда, 20-сон, 354-модда.

3. Антонова З.Г., Комаревцева Л.В., Лившиц В.И. Проблемы экономического роста в России в современных условиях. / Вестник Томского государственного университета. // «Экономика», 2012, № 1. -С. 5-16.

4. Вишняков И.П. Проектирование объектов инфраструктуры и дорог. - М.: ДМК «Пресс», 2010. -С. 69.

5. Варакин Л.Е. Информационно-экономический закон. Взаимосвязь инфокомму-никационной инфраструктуры и экономики. М.: Международная академия связи (МАС инфокоммуникационной инфраструктуры и экономики. - М.: Международная академия связи (МАС), 2006. -С. 65.

6. Дъяченко Б.А. Горизонты транспорта. Эффективная транспортная политика. - М.: «Социум», 2004. -С. 89.

7. Идилова Р.Х. Модернизация объектов коммунальной инфраструктуры как фактор социально-экономического развития локальных территорий (на материалах Ярославской области). / Автореф. дис. ... канд. экон. наук. - М., 2009. -С. 9-12.

8. Курицкий А.Б. Интернет: инфраструктура информационного общества. - СПб.: «Судостроение», 2009. -С. 30.

9. Лавровский И. Национальное и корпоративное планирование как источник «длинных денег» для развития инфраструктуры. - М.: «Контако», 2010. -С. 16.

10. Сиваев С.Б., Трутнев Э.К., Прокофьев В.Ю. Государственная поддержка жилищного строительства и развития коммунальной инфраструктуры. - М.: «Дело АНХ», 2009. -С. 64.

11. Ященко С. Инвестиции институциональных инвесторов в социальную инфраструктуру на примере Волгоградской области. - М.: «Дело», 2010. -С. 80.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.