Научная статья на тему 'ТИЛ ВА КОММУНИКАЦИЯ МУТАНОСИБЛИГИНИНГ ИЖТИМОИЙ-ФАЛСАФИЙ АСОСЛАРИ'

ТИЛ ВА КОММУНИКАЦИЯ МУТАНОСИБЛИГИНИНГ ИЖТИМОИЙ-ФАЛСАФИЙ АСОСЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Языкознание и литературоведение»

185
28
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Тил фалсафаси / коммуникация / фалсафий-методологик / креатив / ахборот-коммуникатив / методология / семиотика / Philosophy of language / communication / philosophical-methodological / creative / information-communicative / methodology / semiotics

Аннотация научной статьи по языкознанию и литературоведению, автор научной работы — Равшонбек Худайберган Ўғли Худайберганов

Мазкур мақолада тил ва коммуникация мутаносиблигининг ижтимоий-фалсафий асослари замонавий тил фалсафасининг ажралмас қисми сифатида таҳлил қилинган. Тил фалсафасининг назарий жиҳатлари, шу жумладан тилнинг концептуал асослари ва унинг ижтимоий муносабатлар билан ўзаро алоқаси ҳам ёритилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

SOCIO-PHILOSOPHICAL BASIS OF LANGUAGE AND COMMUNICATION BALANCE

In this paper, the socio-philosophical principles of the relationship between language and communication are analyzed as an integral part of modern language philosophy. The theoretical aspects of the philosophy of language are also covered, including the conceptual foundations of language and its interrelationship with social relations.

Текст научной работы на тему «ТИЛ ВА КОММУНИКАЦИЯ МУТАНОСИБЛИГИНИНГ ИЖТИМОИЙ-ФАЛСАФИЙ АСОСЛАРИ»

ТИЛ ВА КОММУНИКАЦИЯ МУТАНОСИБЛИГИНИНГ ИЖТИМОИЙ -

ФАЛСАФИЙ АСОСЛАРИ

Равшонбек Худайберган ^ли Худайберганов

Тошкент давлат транспорт университети доценти paradigma777@bk.ru

АННОТАЦИЯ

Мазкур маколада тил ва коммуникация мутаносиблигининг ижтимоий-фалсафий асослари замонавий тил фалсафасининг ажралмас кисми сифатида тахлил килинган. Тил фалсафасининг назарий жихатлари, шу жумладан тилнинг концептуал асослари ва унинг ижтимоий муносабатлар билан узаро алокаси хам ёритилган.

Калит сузлар: Тил фалсафаси, коммуникация, фалсафий-методологик, креатив, ахборот-коммуникатив, методология, семиотика.

SOCIO-PHILOSOPHICAL BASIS OF LANGUAGE AND COMMUNICATION BALANCE

Ravshonbek Khudaybergan ogli Khudayberganov

Associate Professor of Tashkent State Transport University paradigma777@bk.ru

ABSTRACT

In this paper, the socio-philosophical principles of the relationship between language and communication are analyzed as an integral part of modern language philosophy. The theoretical aspects of the philosophy of language are also covered, including the conceptual foundations of language and its interrelationship with social relations.

Keywords: Philosophy of language, communication, philosophical-methodological, creative, information-communicative, methodology, semiotics.

КИРИШ

Тилнинг мохиятини фалсафий тушуниш ва тушунтириш фандаги энг мураккаб, муаммолардан биридир. Шу боис утган давр мабойнида тил назарияси ва тил фалсафасини урганиш фалафа ва фаннинг фундаментал сохалардан бири булиб колмокда. Зеро, тилнинг фалсафий-методологик жихатларини илмий-

назарий уганиш, тилга мурожат килиш хар кандай онтология ва билиш назариясининг универсал таркибий кисми билан белгиланади. Тил муаммосининг бугунги кунда тилшунослик, лингофалсафий, семиотик, маданий ва назарий каби йуналишлари тил ва коммуникация мутаносиблигининг асосий йуналишларидан бири хисобланади.

Шуни алохида таъкидлаш керакки, замонавий фанда тилни фалсафий тахлил килиш, тил фалсафасининг герменевтик жихатларини урганишни ифода этади. Бу эса тил тахлилини иккита жихатдан урганишга имкон беради. Биринчидан, тил аналитикасини урганиш фалсафий муаммо сифатида мухим ахамият касб этса, иккиндичан, герменевтик жихатдан тил мулокат тизимининг узига хос тушуниш ва тушунтириш хусусиятларини ифода этади. Шунингдек, тил фалсафасини классик тушуниш ва тушунтириш мухим ахамият касб этади. Айрим илмий тадкикотларда тил инсоннинг креатив фикрлашининг онтологик ва лингвистик жихатлари тадбик этилган.

АДАБИЁТЛАР ТА^ЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ

Фалсафий тадкикотларда тил муаммоси, генезиси, турли тарихий даврларда тил мохиятини аниклашдаги ёндашувларда уз ифодасини топган. Масалан, тарихий-фалсафий йуналишда фикр юритган Г.Гегель, В.Гумбольдт, Р.Декарт, И.Кант, В.Лейбниц, Дж.Локк ва бошка шу каби файласуфларнинг тадкикотларида тилнинг фалсафий тамойиллари, унинг эволюцион ривожи уз аксини топган[Радченко О.А. 2006. C. 312].

Бу тадкикотлардан маълум буладики, тил муаммоларига янгича ёндашув учун ижтимоий онгда чукур узгаришлар булиши талаб этилади. Вахоланки, тилни психофизиологик фаолият махсули сифатида тасаввур килиш, уни ижтимоий-психологик жихатдан тушунишга сабаб булди. Инсоният тарихи, хусусан тилининг ривожланиши жараёнида бу холат жуда хам аник равишда намоён булади.

Ижтимоий-психологик йуналишда тадкикот олиб борган Г.Г.Шпет, К.Э.Штайн каби олимлар ишларида тил ва онг, тил ва тафаккурнинг узаро муносабатида этник ва психологик контекстли масалалар уз аксини топган [Шпет Г.Г. 2000. С. 157., Штайн К.Э. 2001. С. 314-318]. Зеро, тилни ижтимоий ходиса сифатида характерлаш - унинг фаркли белгилари, функциялари ва хусусиятларини топиш демакдир. Шунинг учун хам "Улар,- деб ёзади А.А.Потебня - тилни ижтимоий ходисаларга мансублигини жуда аник курсатиши керак"[ Юрченко В.С. 2000. C. 366].

Бизнингча, тилнинг ижтимоий ва маданий омилларга боFликлиги унинг социологик спецификасини урганишда ёркин намоён булади. Тилнинг ижтимоий табиатини, унинг жамиятдаги роли ва ижтимоийлашувини Э.Бенвенист, Ж.Вандриес, Ф.Де Соссюр каби олимлар томонидан урганилган. Мазкур олимлар карашларида тил бу тушуниш ва мулокат килувчи омил сифатида эътироф этилади.

Коммуникацион жараёнларни ижтимоий билиш, тил ва тил оркали мулокот килиш, фикр юритиш уларнинг ижтимоий макоми ва этник мансублиги каби ижтимоий омилларини ифода этади. Ижтимоий муносабатларда тилни коммуникацион нуктаи-назардан урганган А.Ю.Антоновский, Н.Д.Артюнова, Т.А.ВанДейка ва Р.Демерсларнинг ишларида уз аксини топган[Луман Н. 2005. C. 280., Т.А. Ван Дейк. 1989. С. 111-160].

Фикримизча, мазкур олимлар тилнинг амалий фаолиятини тахлил киладилар. Бунда тилни мавхум белгили тизим сифатида эмас, балки ижтимоий мухит билан узаро алокадорликда урганиш доирасини кенгайтириш зарурати пайдо булди. Шунинг учун хам тилни ахборот-коммуникатив тизим сифатида тушуниш учун тилнинг ижтимоий мохиятини, тилнинг мулокат механизмида ижтимоий маданий омиллар таъсирини, инсоннинг коммуникатив фаолияти жараёнида тилнинг, шунингдек инсон омилининг ролини аниклаш мухим хисобланади.

НАТИЖАЛАР

Бугунги кунда тил тахлилига ёндашувлар, илмий ва фалсафий методологиянинг эхтиёжлари билан доимий равишда янгиланиб туради. Хусусан, тилнинг аналитик фалсафий жихатлари, математик ва семантик мантикда илмий тадкикот методологиясининг фалсафий-тарихий усулларига караб ривожланди. Кейинчалик диалектик тамойиллар асосида тилни фалсафий тахлил килиш илмий муаммоларига айланди.

Шу маънода тилнинг лингвистик вокелик сифатида тушуниш, аналитик ва синтетик жараёнлар уртасидаги муносабатларнинг дикотомик усулига оид маълумотларни тадбик килиш такоза этмокда. Зеро, "Тил фалсафаси тил тарихи ва тилшуносликнинг умумилмий FOяларини узида акс эттирган билимлар тизимидир" дейилади[Юрченко В.С. 2008. C. 368].

Дархакикат, Гарб фалсафий йуналишлар асосининг хилма-хиллигини уларнинг тадкикот доираси ва ёндашув хусусиятларининг узига хослигида акс этган. Яъни, бир файласуф фалсафани илмий тизим сифатида, яъни бири эстетик

ёки ахлокий-амалий билимлар мажмуаси сифатида таджик этмокда. Бунда тилнинг яратувчанлик модели дескриптив FOяларнинг нуткий мулокат килишга асосланади. Чунки, тил ва коммуникациялар мутаносиблиги жамият хаётининг барча сохаларида амал килади ва ижтимоий тараккиётнинг йуналиш динамикасини белгилашга хизмат килади.

МУХОКАМА

Тил ва коммуникация жараёнларининг мутаносиблиги, тилнинг муайян масалаларни эмас, тил ва тиллар шаклларини эмас, балки тил ва инсон, тил ва миллат, тил ва жамият, тил ва хокимият, тил ва сиёсат хамда уларнинг узаро таъсири ва алокасининг энг умумий конунларини урганади. Бу борада, К,. Хоназаров, "Тил фалсафаси тилга тегишли жузъий масалаларни эмас, муайян тиллар ва тил шаклларини эмас, балки тил ва миллат, тил ва хокимият, тил ва инсон, тил ва сиёсат, тил ва жамият, сиёсат ва тилнинг узаро боFликлиги, узаро таъсири ва алокасининг энг умумий конун ва коидаларини урганади, тахлил килади, ифодалайди ва таъриф беради"[Хоназаров К. 2009. б. 14] дея таъкидлайди.

Бинобарин, бу ижтимоий-сиёсий жихатдан эмас, балки умумбашарий кадриятлар, жахон маданияти ривожланиши нуктаи назаридан тадбик этилади. Зеро, тил фалсафаси - тилнинг умумий назарияси, социология, сиёсатшунослик, этика, фалсафий антропология йуналишлари билан боFлик. Хусусан, тил фалсафаси бу - мохиятан жамият маданий тараккиётида тилнинг тутган урни ва вазифасини тадкик этувчи соха сифатида талкин этилади[Тимофеева М. К. 2009. C. 176].

Умуман олган, тил фалсафаси бу тил ривожини урганишда мантикий, психологик, тил социологияси ютукларига таянган равишда шаклланган фалсафий билимлар тизимидир. Бу хусусда, КХоназаров, "Лисоний вокеликни онтологик, гносеологик, аксеологик, праксеологик нуктаи-назардан тахлил килиш, тил фалсафаси деб аталади"[ Хоназаров К. 2009. б. 17], - деб ёзади.

Фикримизча, тил фалсафаси, фалсафа билан тилшунослик орасидаги фан эканлиги шубхасиз. Тил фалсафаси - тилнинг "илдизлари"ни, унинг асосларини, тил билан боFлик барча вокеа ва ходисаларни тадкик этади. Тил фалсафаси оламни билишда замин пойдевор булиб, муаммолар ва тушунчалар мухитига олиб киради.

ХУЛОСА Academic Research, Uzbekistan

Хуллас, хар кандай таълимот фан даражасида уз-узидан пайдо булмайди. Улар кекса авлод томонидан яратилиб, кейинги авлодга колдирилади. Бу авлод хам ривожлантириб, такомиллаштириб келажак сари йуллайди. Шу тарика ворисийлик таъминланиб, хар бир фан ривожланиб, мукаммаллашиб, юксалиб боради. Тил фалсафаси хам худди шу тартибда ривожланиб, турли концептуал ёндашувларни юзага келтиради.

Хусусан, тилнинг ижтимоий-коммуникатив жихатларини фалсафий тахлил килиш, илмий ва ижтимоий-маданий муаммоларининг узига хос ахамиятини белгилайди. Тилнинг коммуникатив механизмлари тадбик этилади.

REFERENCES

1. Радченко О.А. Язык как миросозидание: Лингвофилософская концепция неогумбольдтианства. Серия "История лингвофилософской мысли". Изд.3, стереот. - М.: Эдиториал УРСС, 2006. - 312 с.

2. Khudayberganov R.X. Socio-philosophical analysis of human death: interpretation of clinical and biological death // International Journal of Psychosocial Rehabilitation, Vol. 24, Issue 04, 2020 ISSN: 1475-7192. Page-4105-4116. Hampstead Psychological Associates, Suite B19, 110 Gloucester Road, London, NW1 8JA. United Kingdom.

3. Шлет Г.Г. «Внутренняя форма слова: Этюды и вариации на темы Гумбольдта». — М.: ГАХН, 1927. Переизд.: Шлет Г.Г. «Внутренняя форма слова: Этюды и вариации на темы Гумбольдта». — Иваново, 2000. С. 157.

4. Штайн К.Э. «Язык как деятельность и произведение: проблема символа в статье А. Белого «Язык и мысль» (Философия языка А.А. Потебни) // Языковая деятельность: переходность и синкретизм. — М.: Ставрополь, 2001. — Вып. 7. — C. 314-318.

5. Юрченко В.С. Очерки по философии языка и философии языкознания / В.С. Юрченко. - Саратов : Изд-во Сарат. пед. ин-та, 2000. - 366 с.

6. Луман, Н. Общество общества. Часть II. Медиа коммуникации. - М.: Логос, 2005. — 280 с.

7. Т.А. ван Дейк. Язык. Познание. Коммуникация. М.: Прогресс, 1989. С. 111 -160.

8. Тимофеева М. К. Язык с позиций философии, психологии, математики. -М.: Издательства: Флинта, Наука, 2009. - 176 с.

9. Юрченко В. С. Философия языка и философия языкознания. Лингвофилософские очерки. Серия: История лингвофилософской мысли. Авторский сборник. -М.: Издательство: ЛКИ, 2008. - 368 с.

10. Хоназаров К,. Глобаллашув ва тил фалсафаси. - Т.: Фалсафа ва хукук институти, 2009. - 17 б.

11. Хоназаров К. Глобаллашув ва тил фалсафаси. - Т.: Фалсафа ва хукук институти, 2009. - 14 б.

12. Eshchanov, В., & Matyakubov, K. (2020). Using of Information and Communication Technologies in the Teaching of the School Course in General Physics. International Journal of Scientific & Technology Research (IJSTR), 9(02), 4119-4124.

13. Eshchanov, B. K., & Arzikulov, Z. K. (2020). Using information technology in the teaching of atomic physics in higher educational institutions. International Journal of Scientific & Technology Research, 9(2), 6218-6222.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.