ИСТИФОДАИ ТЕХНОЛОГИЯМИ ПЕДАГОГИИ ИННОВАТСИОНЙ ДАР ТАШАККУЛИ САЛОХ,ИЯТМАНДИИ БИСЁРФАР^АНГИИ ДОНИШЧУЁНИ _ ИХТИСОСХ,ОИ ГУМАНИТАРЙ ДАР РАВАНДИ ОМУЗИШИ ЗАБОНИ ХОРИЧЙ
МАХ,МАДИЕВА ГУЛЧЕХ,РА СУХ,БАТОВНА
САТТОРОВА ШАХНОЗА АБДУРАСУЛОВНА
ЛАТИПОВ ЧУМАХОН
КАБИРОВ ШАРИФБЕК АБДУСАЛИМОВИЧ
НУРОВА ГУЛБАХОРУ МАРХОНОВНА
преподавателы кафедры методики преподавания иностранных языков, Бохтарский государственный университет имени Носира Хусрава.
Аннотация В статье речь идет об эффективном использовании инновационных педагогических технологий в формировании коммуникативной компетентности студентов гуманитарных специальностей при изучении английского языка. Одной из особенностей педагогической технологии, отличающей ее от традиционных методов и других методов, являются диагностические цели и результаты образовательного процесса. Кроме того, есть и другие признаки: предсказуемость результатов работы, точная последовательность операций. Еще одним признаком, являющимся гарантией получения результатов заданного уровня (или качества), является воспроизводимость этих результатов.
Согласно теории поликультурного образования, социокультурная компетенция позволяет проникнуть в индивидуальное и коллективное сознание других людей и обеспечивает знакомство с идеями, оценкой и опытом других культурных достояний, поскольку за каждым национальным языком стоит национально-культурная характеристика мира, который состоит из элементов и явлений, неразделимых и важных для этого народа.
Ключевые слова: инновационные технологии, интерактивный метод, метод сотрудничества, метод проектов, модульная технология, коммуникативная компетенция, профессиональная компетенция, социокультурная компетенция, диагностическая цель образования, поликультурное образование, национально-культурная характеристика мира.
Аз огози асри XXI дар баробари пешрафти босуръати илму технологиями инноватсионй, тавачдухд назарраси ах,ли чомеаи ч,ах,онй ба омузиш ва истифодаи забонх,ои хоричй х,амчун воситаи муошират ва азхуд кардани илмх,ои замони муосир бештар гардиданд. Дар баробари забонх,ои гуногун, забони англисй х,амчун забони илму фарх,анг ва технологиями муосир, забони муоширати касбй дар сох,ах,ои гуногуни фаъолият эътироф шудааст. Пайдоиши технологиями компютерй низ истифодаи забони англисиро дар муцоиса бо забонх,ои дигар мацоми махсус ва хоса додааст. Дар х,оли х,озир, на х,ама донишчуён ба омузиши забон таваччухд калон зох,ир карда, мухдммияту афзалиятх,ои онро дарк мекунанд. Мухдмтарин вазифаи омузгор устувор гардонидани шавци донишчуён ба омузиши забони англисй ва дар них,оди онх,о афзалиятх,ои забонх,ои хоричиро чой кардан аст.
Тагйироти куллие, ки дар чомеаи Ч,умх,урии Точикистон (минбаъд: Ч,Т) рух медихднд, дар назди мактаби олй масъалаи омодагардонии кадрх,оеро гузошт, ки дарачаи баланди фархднг, саводнокй, маърифатнокй, салохдятмандии касбиро фаро гирифта, барои худтатбиксозй ва кор дар шароитх,ои нави ичтимой-иктисодй кобилият доранд.
Марбут ба ин, як катор хуччатхои мухим, аз чумла Конуни Чумхурии Точикистон «Дар бораи маориф», «Консепсияи миллии маорифи Чумхурии Точикистон», «Стандарти давлатии тахсилоти олии касбй», Конуни Чумхурии Точикистон «Дар бораи тахсилоти олй ва баъдидонишгохй», Карори Дукумати Чумхурии Точикистон «Дар бораи тасдики барномаи давлатии такомул ва омузиши забонхои русй ва англисй дар Чумхурии Точикистон барои солхои 2004-20014» ва тамдиди он барои солхои 2020-2030, Конуни Чумхурии Точикистон «Дар бораи маориф ва сиёсати давлатии илмй-техникй» (1998), Конуни Чумхурии Точикистон «Дар бораи иттилоотикунонй» (ахбори Мачлиси Олии Чумхурии Точикистон, 2001, № 7; 2005, № 12) коркард ва пазируфта шуданд, ки онхо дар назди олимон ва мутахассисони муассисахои тахсилоти олй, кормандони муассисахои тахсилоти умумй оид ба такомулдихии куллии таълими забони хоричй дар муассисахои тахсилоти миёнаи умумй ва олй як катор вазифахо мегузоранд.
Дар солхои ахир масъалаи истифодаи технологияи нави иформатсионй дар муассисахои тахсилоти миёна ва олй мунтазам бардошта мешавад. Ин на танхо воситахои нави технологй, балки шаклу методхои нави таълим, муносибати нав нисбат ба раванди таълим мебошад. Чунин талабот аз он чихат асоснок карда мешавад, ки компютерикунонй ва истифодаи технологияи информатсионй имконият медихад, то системаи нави тахилот дар амал чорй карда шавад.
Воситахои компютерии таълим яке аз воситахои чунин навоварй мебошанд. Дар холати дуруст ташкил намудани низоми нави тахсилот технологияи компютерй раванди таълимро муътадил мегардонад, дар раванди таълими фанхои тахассусй ташаккули донишхои амикро таъмин менамояд, махорат ва малакахоро мустахкам мекунад ва дар раванди тарбияи мутахассиси оянда хиссаи худро мегузорад [4, с.58].
Истифодаи технологияи компютерй аз паси худ халли масъалахои нави дидактикиро пеш меорад, ки он ба ташкил, воридкунй ва асосноккунонии методхои нави таълим вобаста аст.
Ислохоти системаи маориф муосиркунонии раванди таълим, чустучуи шакл ва методхои самароноки кор бо хонандагонро талаб мекунад. Стандартхои давлатии таълимии нав водор мекунанд ба нишондодхои сифатии ташкили раванди таълим. Барои ин лозим аст, то ду масъалаи ба хам алокаманд хал шаванд: баланд бардоштани самаранокии дарсхои аудиторй ва кори мустакилонаи хонандагон.
Дарс бо истифодаи технологияи муосири педагогй ва информатсионй - ин сифатан навъи нави дарс, ки дар он муаллим методикаи омузиши маводи навро бо методикаи истифодаи технологияи компютерй хамоханг месозад, мутаассилиро нисбати технологияхои педагогии урфй риоя мекунад.
Тавре ки Асосгузори сулху вахдати миллй - Пешвои миллат, Президенти Чумхурии Точикистон, мухтарам Эмомалй Рахмон таъкид кардаанд, «... муассисахои тахсилоти олии касбиро зарур аст, ки дар чараёни таълим истифодаи технологияи иттилоотиву коммуникатсиониро васеъ ба рох монанд, тачрибаи байналмиллалиро омузанд ва накшаву барномахои таълимиро ба талаботи меъёрхои чахонии тахсилот ва бозори дохиливу хоричии мехнат мутобик гардонанд» [1].
Проблемаи технологияхои педагогй ба катори яке аз бахсноктарин проблемахо дар методикаи муосири таълими забони хоричй тааллук дорад. Дар асархои илмй муносибатхои гуногун ба фахмиши технологияи педагогй марбут ба раванди таълим баррасй мегарданд. Мувофики тахкикот, технологияхои педагогй метавонанд бо се чанба муаррифй карда шаванд: илмй, тартиботй-тавсифй ва тартиботй-таъсирй. Тибки таснифе, ки Г.В. Селевко пешниход кардааст, дар рафти таълими тачрибавй технологияхои педагогй бо истифодаи шаклхо ва методхои фаъолонаи таълим интихоб ва тафтиш карда шуданд, ки ба онхо мутаалликанд: методи хали вазифахои холатй (кейс-метод), методи бозигй, методи таълими байнифархангй, методи семинарии телекоммуникатсионй [13].
Сахми бузурги В.П.Беспалко дар коркарди назария ва амалияи технологияи педагогй, асархои у рочеъ ба назарияи низомхои педагогй ва махз технологияи педагогиро таъкид кардан мебояд [4]. Дар дахсолаи охир як катор матлаби муаллифони гуногун оид ба технологияи педагогй ба табъ расиданд (Т.В.Гускова, Е.И.Дмитриева, Е.С.Полат, Н.Е.Шуркова, И.С.Якиманская ва дигарон). Технологияи педагогй хамчун фанни таълимй имруз дар бисёр муассисахои тахсилоти олй омухта мешавад.
Ба акидаи мо, яке аз аломатхои вижаи технологияи педагогй, ки онро аз методхои анъанавй ва дигар методхо тафовут медиханд, максадхои ташхисй ва натичахои раванди таълиму тарбия мебошанд. Еайр аз ин, боз чунин аломатхо вучуд доранд: пешгуишавандагии натичахои кор, пайдархамии дакики амалиёт. Пайдархамй метавонад силсилавй, яъне тибки давра такроршаванда бошад. Аломати дигар, ки кафолати бадастоварии натичахои дарачаи додашуда (ё сифат) аст, тачдидшавии ин натичахо мебошад. Хусусиятхои номбаршуда аломати мухимтарини хамгироишаванда - идорашавандагии раванди таълиму тарбия хастанд.
Технологияи педагогй то ин замон аллакай хдмчун мафхуми илми педагогика пурра ташаккул ёфтааст [4]. Мафхуми «технологияи пеагогй» муайян карда шуд. Табиист, ки тафсири ин мафхум аз чониби муаллифон ба таври гуногун пешниход гардидааст. Яке аз онхо ба ЮНЕСКО, дигаре ба Комиссия оид ба технологияхои таълими ИМА тааллук дорад. Ба фикри мо, технологияи педагогй низоми донишхо, мачмуи методхо, усулхо ва амалиёти муттасили зарурии субъект чихати таъсир ба объект мебошад, ки аз он раванди таълиму тарбияи кафолатдихандаи бадастоварии максади ташхисй ба вучуд меояд. Яъне дар тавсифи мазкури корй чунин аломатхои мухимтарини технологияи педагогй инъикос ёфтаанд:
1 - ташхисй (ё низоми максадхо);
2 - паёпайии катъии амалиёти педагогй (усулхо, методхо, амалхои таълимй-тарбиявй);
3 - кафолати бадастоварии он;
4 - идорашавандагии раванди таълиму тарбия [13, с.67].
Дар айни замон як катор технологияхои инноватсонии педагогиро ояндадор хисобидан мумкин аст: алгоритмй, проблемавй, моделй, амсилавй, «тандем-метод», «чузвдони забонй», технологияхои компютерй ва гайра. Дар байни омузгорони тачрибадор технологияхои инфиродии педагогии педагогхои муосири навовар дастгирй ёфтаанд Фаъолияти эчодй иктидори бузурги худтахрикдиханда дорад ва на хама вакт ба водорсозии беруна ниёзманд аст. Чунон ки В.А.Сластенин ва Л.С.Подимова зикр менамоянд, ангезаи фаъолияти инноватсионй вижагии муайянеро доро мебошад ва аз он иборат аст, ки дар сохтори он накши пешбарандаро хохиши ёфтани сабабхои ноканоатмандй аз натичахои захмати худ ва таълими мухассилин бозй мекунад. Махз натичаи гайриканоатбахш барои инноватсияхо такон медихад, чустучуро фаъол мегардонад, ба падидаи нав марок бедор мекунонад [14, с.134].
Тавре ки маълум аст, ЮНЕСКО асри ХХ1-ро асри полиглотхо эълон кард. Ин маънии эътирофи вокеиятеро дорад, ки донистани хатто на як, балки якчанд забон шарти зарурии маърифатнокй ва фархангмандй, омиле мешавад, ки ба пешравии муваффакона дар сохахои гуногуни фаъолият дар чомеаи постиндустриалй таъсири мухим мерасонад [2, с. 83].
Тавре ки Президенти кишвар борхо таъкид кардаанд, «... чавонон бояд гайр аз забони давлатй ду забони хоричиро дар сатхи забони модарй донанд, зеро ин такозои замони муосир мебошад. Илова бар ин, хар як донишчу, сарфи назар аз ихтисоси интихобкардаи худ, бояд забонхои хоричиро омузад ва донад» [1].
Бо даъвати Президенти мамлакат, мухтарам Эмомалй Рахмон мо таваччухи мутахассисони ояндаи омузгориро ба зарурати азхудкунии ЗХ, яъне омузиши ЗХ дар чунон дарачае менигаронем, ки он гох забон худй, дастрас, фахмо мешавад, он гох дар
муошират бо хампешагони хоричй хам оид ба мавзуъхои ичтимой-фархангй ва хам оид ба ихтисос мушкилот падид нахоханд гашт.
Дамчун яке аз технологияхои инноватсионй холо методи лоихахо [6, с. 67] амал мекунад. Ба методи лоихахо И. Л. Бим, В. И. Горовая, И. А. Зимняя, Н. К. Крупская, Н. Н. Оголтсова, Е. С. Полат ва дигарон таваччухи зиёд зохир намудаанд. Тибки кавоиди олимони номбаршуда, фаъолияти лоихавй хамчун кисмати мухими низоми тахсилоти махсулнок амал мекунад ва тарзи гайристандартй, гайрианъанавии ташкили равандхои тахсилот ба василаи тарзхои фаъоли амалиёт, мисли накшакашй, пешбинй, тахлил, синтез мебошад, ки онхо ба татбик гардонидани равияи тамоюли шахсиятй равона карда шудаанд.
Навъи дигари технологияи ииноватсионй технологияи таълими амсилавй мебошад. Технологияи амсилавй ба гояе асос ёфтааст, ки донишчу худаш меомузад (донишхоро ба даст меоварад, онхоро тахлил мекунад, дар амал чорй месозад), муаллим раванди тахсили уро назорат менамояд [13, с. 146]. Методикаи низоми амсилавй ба тасаввуроте такя мекунад, ки хама гуна машгулият бояд хам ба азхудкунии иттилооти нав ва хам ба ташаккули махоратхо ва малакахои коркарди ин иттилоот мусоидат кунад. Ташкили амсилавиро тавассути лексияхо, семинархо ва корхои озмоишгохй ба амал чорй кардан мумкин аст.
Унсурхои нисбатан мухими техникаи амсилавй инхоянд:
1) асоси кисматй (амсилавй)-и маводи таълимй;
2) афзалияти фаъолияти мустакилона ва эчодкорона дар машгулиятхо тахти рохбарии муаллим оид ба азхудкунии донишхо ва махоратхо;
3) ташкили худназоратбарй ва назорати берунии ташаккули фаъолияти таълимй, азхудкунии маводи таълимй дар асоси рефлексияи омузгор ва донишчу.
Татбикгардонии технологияи амсилавии таълим дар фаъолияти тахсилотии факултети чугрофия ва демографияи ДДБ ба номи Н.Хусрав ба болоравии назарраси сифати омодасозии хатмкунанда мусоидат намуд, зеро барои муаллимон имкон медихад, ки фаъолияти донишчуён - омузгорони ояндаи чугрофияро дар раванди таълим бехтар идора кунанд, ба донишчуён имкон медихад, ки зиёдтар мустакилона кор кунанд, аз муаллимон ёрии машваратй гиранд, зимни кор бо манбаи аввалия ва адабиёти иловагй мундаричаи таълимиро азхуд кунанд.
Дар ташаккули салохиятмандии бисёрфархангии омузгорони ояндаи чугрофия ва демография дар алокамандй омухтани забон ва фарханги кишвари омухташаванда хеле муфид мебошад, зеро забон ва фарханг ба таври чудонашаванда робита доранд, бе донистани забон ва фарханг коммуникатсияи байнифархангй имконпазир нест [9, с. 57].
Ч,ойи марказиро дар назарияи коммуникатсияи бисёрфархангй салохияти ичтимой-фархангй ишгол мекунад [8, с. 55]. Мувофики назарияи таълими бисёрфархангй, салохияти ичтимой-фархангй барои ба менталитети инфиродй ва коллективии халки дигар ворид шудан имкон медихад ва ошной бо акидахо, баходихй ва тачрибаи умумияти дигари фархангиро пешбинй мекунад, зеро дар паси хар забони миллй хусусияти миллй-фархангии тимсоли чахон меистад, ки аз унсурхо ва падидахои чудонашаванда ва барои халки мазкур мухим иборат аст.
Дар давоми солхои охир дар дидактикаи лингвистии ватанй ва хоричй кушишхои асосноккунии салохияти бисёрфархангй ба харч дода шуданд (С. Н. Алиев, Г.Г. ^аршиева, В. В. Сафонова, П. В. Сисоев, С. Г. Тер-Минасова, S. J. Savignon ва дигарон).
^онунмандихои асосие, ки асоси ташаккули салохияти ичтимой-фархангиро таркиб медиханд, ба фикри мо, вобастагии ташаккули салохияти дар боло номбаршуда аз фарханги бунёдии шахсияти мухассилин ва хусусиятхои синнусолии онхо, вобастагии ташаккули салохияти ичтимой фархангй аз сифатхои касбй ва шахсиятии омузгор, вобастагии ташаккули салохияти ичтимой-фархангй аз ташкили шароитхои рохатбахши психологй дар чараёни таълим мебошанд.
Дар партави гуфтахои боло, бисёр методистон чунин мешуморанд, ки зимни омодасозии барномахо барои донишчуён оид ба чанбахои гуногуни ЗХ пахлухои мухими зеринро ба назар гирифтан зарур аст. Барномахои мо бояд:
- «бесаводиии фархангй»-ро бархам зананд;
- тафаккури интикодиро хавасманд созанд, яъне малакахои тахлил ва махорати мукоиса карданро инкишоф диханд;
- барои фахмидани фарханги мамлакати дигар ва бавучудоварии
хисси тахаммулпазирй ба тарзи дигари хаёт, дини дигар, анъанахои дигар имкон диханд;
- барои аз байн бардоштани колабхои фархангй мусоидат кунанд;
- барои аз нофахмй дар забон пархез намудан ёрй расонанд;
- кунчковии донишчуён ба маърифати дигар фархангхо ва фахмиши бехтари фарханги худиро тахрик бахшанд [16, с. 158]. Методистони пешбар (С. Н. Алиев, И. Я. Бим, Н. Д. Галскова, Н.И.Гез ва гайра) ба
мундаричаи таълими фарханги гайрзабонй воридсозии кисматхои зеринро пешбинй мекунанд:
- шинохтани симохо ва рамзхои фархангй;
- кор бо махсулоти фархангй (армугонхо, рохнамохо, харитахо, маркахо, аксхо, комиксхо ва хоказо);
- омузиши моделхои хаёти харруза (зери мафхуми моделхо тарзи хаёт ва мушкилот фахмида мешаванд);
- омузиши фарханги рафтор;
- омузиши модели коммуникатсия;
- омузиши арзишхои миллие, ки меъёрхои рафторро ба вучуд меоранд;
- омузиши тачрибаи фархангй ва таърихии мамлакат [12, с. 28].
Чунон ки маълум аст, ки тахсилоти бисёрфархангй «раванди азхудкунии донишхо рочеъ ба гуногуншаклии фархангии мухити атрофи кишвархои пайваста омухташаванда ва муносибатхои тарафайни байни фархангхо дар олами имрузаи бисёрфарханг, инчунин ташаккули мавкеи фаъолонаи хаётй ва махоратхо дар хамкории байнифархангй бо намояндагони мамлакатхо ва фархангхои мухталиф тибки принсипи гуфтугуи фархангхо» мебошад [5, с. 11].
Истифодаи усулхои гуфтугуи фархангхо ба «созмондихии фазои муайяни эмотсионалии хамдигарфахмй ва хамдигарэхтиромгузории барои таълим кулай, барохандозии муносибатхои субъект-субъектии миёни омузгор ва донишчуён, ки иктидори шахсиятии ахирихоро фаъол мегардонад, рушди салохиятхои коммуникативии донишчуён мусоидат карда, имкон фарохам меоварад, ки нуктаи назари худ оид ба ин ё он мавзуъ тавчех карда шавад» [10, с.6]. Дар Стандарти давлатии тахсилоти олии касбии насли нав намудхои нави фаъолмандй - коммуникативй ва лоихавй, ки хатмкунандагони муассисахои тахсилоти олиро барои онхо омода месозанд, зикр мегарданд. Мутахассисони ояндаи муассисаи тахсилоти олии педагогй бояд ба амалй намудани коммуникатсияхо дар дарачахои гуногуни фаъолияти худ, муайян кардани мундаричаи фаъолияти касбии ояндаи худ, комил гардондани донишхои касбии худ кобилият дошта, барои худтакомулдихии шахсиятй ва касбии худ саъй варзанд. «Гузариш ба стандартхои нави тахсилот, чустучуи усулхои нави пешниходи маводхо ва муносибатхои нав ба азхудкунии маводхоро, ки ба рушди лаёкатхои зехнй ва эчодии донишчуён равона карда шудаанд, шаходат медихад. Муносибати салохиятмандй инчунин дарачаи баланди фаъолмандии донишчуро дар ташкил намудани чараёни таълим пешбинй мекунад» [7, с.21].
Ч,олиб аст, ки донишчуёни точик бо муаллимони хоричии ба ДДОТ ба номи С.Айнй ва ДДБ ба номи Н.Хусрав (макони таълими озмоишии мо) ташрифоварда ва донишчуёне, ки забони точикиро меомузанд, шинос шуда, оид ба таърихи донишгох, оид
ОФ "Международный научно-исследовательский центр "Endless Light in Science"
ба чойхои тамошобоби шахри Душанбе, оид ба маросимхои точикй накл мекунанд. Баъд одатан шабнишинихо, озмунхо, мусобикахои варзишй ва гайра гузаронда мешаванд. «Чунин вохурихо ба ташаккули муносибати хайрхохона ба сохибони забони мавриди омузиш таъсири мусбат мерасонанд, доираи чахонбинии донишчуёни точик ва хоричиро густариш медиханд, ба рафъ намудани монеахои забонй ва фархангй дар муошират ва тахкими дустии миёни чавонони точик ва олмонй ва тахкими сулх дар Ч,Т мусоидат менамоянд» [11, с. 214].
Гуфтаи боло имкон медихад хулоса барорем, ки кори беруназдарсй кори банакшагирифта ва максадноки муаллим ба хисоб меравад, зеро якчоя ба халли вазифаи ягона: ёрирасонй ба донишчу барои бемалол ворид шудан ба фарханги гайр тавассути идроки мусбати забон ва фарханги сохибони онхо, фахмиши менталитет, ойину анъанахои миллй ва муносибатхои тарафайни байнишахсй муфид дониста мешавад [15, с. 16]. Дар ин робита суханони М. М. Бахтин бамавриданд: «Мо ба назди фарханги бегона масъалахои наве мегузорем, ки худи он нагузошта буд, мо дар он ба ин масъалахо чавоб мечуем ва фарханги бегона ба мо чавоб дода, пешоруямон чанбахои нав, умкхои нави маъноии худро мекушояд» [3, с. 32].
Хдмин гуна, кори беруназдарсие, ки бо фаъолияти касбй вобаста аст, хусусияти мусобикавй дорад ва дар чахорчубаи наздикшавии бештари донишчу ба шароитхои вокеии фаъолияти касбй: озмуни «Бехтарин дар касби худ», олимпиадахо оид ба забони англисй, викторинаи «Мамлакатхои англисизабон» ва хоказо гузаронда мешавад [2, с.106]. Дар раванди чорабинии беруназдарсий мухассилин аз Точикистон асосхои забони англисиро азхуд мекунанд ва бо унсурхои мероси фархангй, маросимхо, анъанаву одатхои кишвари забони мавриди омузиш ошно мегарданд.
Хдмин тарик, истифодаи босамари намудхои мухталифи технологияхои педагогии инноватсионй имконият медихад, ки шавку завк ва ангезаи шогирдон нисбат ба забони хоричй баланд гардад ва он ба ташаккули салохиятмандии гуногунфархангии донишчуён - омузгорони ояндаи забони анлисй мусоидат намояд.
АДАБИЁТ
1. Рахмон Э. Забон омили хастй ва бакои миллат аст. Суханронии Асосгузори сулху вахдати миллй - Пешвои миллат, Президенти Ч,умхурии Точикистон, мухтарам Эмомалй Рахмон дар Донишкадаи давлатии забонхои Точикистон ба номи Сотим Улугзода, 27.09.2022, ш.Душанбе.
2. Алиев, С.Н. Научно-педагогические основы формирования профессиональной компетенции будущих учителей иностранных языков в педвузах Республики Таджикистан (на материале английского языка) // С.Н.Алиев [Текст]: дис. ...д-ра пед. наук. -Душанбе, 2009. - 370 с.
3. Бахтин М.М. Что такое культура Текст/М.М. Бахтин. -М., 1999. -54 с.
4. Беспалько, В.П. Педагогика и прогрессивные технологии обучения // В.П.Беспалко [Текст]. - М.,1995. -192 с.
5. Бим, И.Л. Личностно-ориентированный подход - основная стратегия обновления школы / И.Л. Бим [Текст] // ИЯШ. - 2002. - № 2. - С. 11-15.
6. Горовая, В.И. К вопросу о проектировании в инновационной деятельности / В.И.Горовая [Текст] // Проектирование инновационных процессов в социокультурной и образовательной сферах. - Сочи, 2002.- С. 66-68.
7. Зимняя, И.А. Ключевые компетентности как результативно-целевая основа компетентностного подхода в образовании /И.А.Зимняя [Текст]. - М., 2004. - 42 с.
8. Каршиева, Г.Г. Методика формирования умений профессионально-культурологического общения студентов в мультиэтнической среде педагогического вуза: дисс. ... канд. пед. наук / Г.Г.Каршиева [Текст]. -Душанбе, 2018.-172 с.
9. Негматов, С.Э. Актуальные проблемы поликультурного и полилингвального образования: монография / С.Э.Негматов [Текст]. - Душанбе: «Сифат», 2016. -189 с.
10. Полат, Е.С. Обучение в сотрудничестве / Е.С.Полат [Текст] // ИЯШ. -2000. - № 1. - С. 5-6.
11. Сайфуллоева, З.Х. Теория и практика формирования коммуникативной компетентности студентов в условиях поликультурной образовательной среды (при обучении двум иностранным языкам): дис д-ра пед.наук / З.Х.Сайфуллоева [Текст].-Душанбе,2018- 285с.
12. Сафонова, В.В. Проблемы социокультурного образования в языковой педагогике / В.В.Сафонова [Текст] // Культурологические аспекты языкового образования / Под.ред. В.В. Сафоновой. - М., 1998. - С. 27-35.
13. Селевко, Г.К. Современные образовательные технологии: учебное пособие / Г.К.Селевко [Текст].-М: Народное образование.-1998. -256 с.
14. Сластенин, В.А., Подымова, Л.С. Педагогика: Инновационная деятельность /В.А.Сластенин, Л.С.Подымова [Текст]. - М.: ИЧП «Издательство Магистр», 1997. - 224с.
15. Сысоев, П.В. Культурное самоопределение обучающихся в условиях языкового поликультурного образования / П.В.Сысоев [Текст] // ИЯШ, 2004. - № 4. - С. 14-21.
16. Тер-Минасова, С. Г. Язык и межкультурная коммуникация / С. Г. Тер-Минасова [Текст]. - М. : Слово, 2008. - 264 с.