INNOVATION: THE JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES AND RESEARCHES
VOLUME 1, ISSUE 4, 2023
INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL
ТИББИЁТ ОТМ ТАЛАБАЛАРИГА ИНГЛИЗ ТИЛИНИ УЩТИШ
МУАММОЛАРИ
Бабаджанова Умида Баходировна
ТТА Урганч филиали Инглиз тили кафедраси мудири
Аннотация: Ушбу мацолада тиббиёт ОТМталабаларига чет тилларини уцитиш сифатини бауолаш индекаторларини шакллантириш масаласи, хусусан, инглиз тилини уцитиш жараёнини бауолаш курсаткичлари ва мезонлари масаласи таулили баён цилинган.
Калит сузлар: нофилологик таълим, чет тилларни уцитиш сифатини бауолаш, таълим сифати, таълим самадорлиги, индикатор.
https://doi.org/10.5281/zenodo.7514000
Кириш. Таълим тизимида олиб борилган ислохотлар натижасида узлуксиз таълимда чет тилларни самарали уцитиш тизими жорий этилди. Амалга оширилган ишлар билан бир цаторда бугунги кунда инглиз тилини самарали ва тизимли уцитиш сифатини ошириш зарурати мавжуд. Х,атто Болонья конвенцияси доирасида хам халцаро таълимий дастурлар цамровининг жадаллик билан ортиб бориши замонавий шароитда талабадан инглиз тилини нафацат касбий нуцтаи назардан, балки мулоцотнинг академик сохаси сифатида фойдаланиш куникмасига эга булишни талаб этади.
Дунёда руй бераётган узгаришлар ва Президентнинг 2017 йилдаги олий таълимни ислох этиш тугрисидаги царори таълимда "сунгги инновацион технологиялардан кенг фойдаланиш" ва АКТ (Ахборот ва Коммуникация Технологиялари) ни самарали цуллашни тацозо этади. Хорижий тилларни уцитиш жараёнида АКТдан фойдаланиш бугунги кунда TELL (ТеЛпо^у Enhanced Language Leaming) деб кенг тарцалган соха сифатида маълумдир. Ушбу интеграция ахборот ва коммуникация инцилобининг бир цисмидир ва бу уз навбатида мамлакатларга глобаллашган дунёда фаол иштирокчи булишларига ёрдам беради. АКТ эса, бир вацтнинг узида уцитиш методига, цулланиладиган ресурсларга ва бахолашга сезиларли таъсир курсатади.
Асосий кием. Олий таълим муассасалари фанга АКТни кенг цуллашда вацт ва ресурсларнинг етарли эканлигини инобатга олиш керак булади. Бунда АКТни самарали цуллашда цуйидаги омиллар таъсир курсатиши мумкин:
1.Укитиш методи ва укитувчининг роли:
• уцитувчилар купроц фасилитатор ролини бажарадилар;
• талабаларни мустацил таълим орцали автономлигини оширишни рагбатлантириш Flipped ёндашувга асосланган таълимни цуллаш, масалан талабалар дарсга келишдан олдин янги мавзу билан онлайн танишиб, аудиторияда билимларини янада мустахкамлашлари керак булади;
INNOVATION: THE JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES AND RESEARCHES
VOLUME 1, ISSUE 4, 2023
INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL
• талабалар мустакил тарзда онлайн изланиш ва тадкикот олиб борадилар;
• талабалар томонидан уз электрон-техник курилмаларини дарсда куллай олиш имконияти мавжуд булади.
2. Укув материалларининг таъсири:
• интернетда турли сохаларда инглиз тилини укитиш учун мулжалланган аъло даражадаги манба ва материаллар тавсия килинганлигини инобатга олиб, ушбу манбалардан фойдаланиш учун укитувчиларнинг интернетдан фойдалана олиш имкониятлари кенг булади;
• манбалар, укув материаллари ва дарс ишланмаларининг самарали сакланиш тизими яратилади;
• укитувчи ва талабаларнинг аутентик материаллардан фойдалана олиш куникмаларини шакллантириш буйича кушимча тренинглар ташкил килинади.
Тиббиёт ОТМларида имкони борича укитувчи аутентик (хаётий, реал) материаллардан фойдаланиши тавсия этилади. Аутентик материаллар юкорида келтирилган матн турларига мос келиши лозим. Ушбу материалларни интернет оркали ва махаллий мехмонхона ва киоск каби жойлардан топиш мумкин. ^уйида келтирилган оммавий ресурслар ва чоп этилган манбалар хам фойдали булиши мумкин.
Тиббиёт олий таълим муассасаларида инглиз тилини укитиш сифатини такомиллаштириш куйидаги омиллар билан бевосита богликдир:
1) инглиз тилини биладиган юкори малакали янги авлод мутахассисларига эхтиёжнинг ошиб бориши;
2) олий таълим муассасасига кабул килинган биринчи курс талабаларининг инглиз тили буйича саводхонлиги пастлиги;
3) талабаларнинг узга тилга хос коммуникатив компетенцияларни турли даражада узлаштирганлиги;
4) узга тилга хос коммуникатив компетенцияларни узлаштиришда талабаларнинг укув-методик индивидуаллигини таъминлашга йуналтирилган укув адабиётларининг етарли эмаслиги ва х.к.
Хулоса. Талабаларнинг узга тилга хос коммуникатив компетенцияларни узлаштириш жараёнини интерактив дастурий воситалар ёрдамида амалга ошириш юкори интеллектуал куч ва уз-узини ташкил этиш лаёкатини таркиб топтиришни талаб этади.
Талабаларнинг узга тилга хос коммуникатив компетенцияларни узлаштириш жараёнини дивергент назорат килиш таълим олувчига коммуникатив вазифаларни х,ал этишнинг ягона вариантини эмас, балки ечимларнинг турли йулларини излаш ва узининг бир нечта индивидуал жавобларини такдим этиш имкониятини такдим этиши билан алохида ахдмият касб этади.
Таклифлар. Тиббиёт олий таълим муассасалари талабаларининг чет тилларни урганиш жараёнида ижодий фаоллигини ривожлантириш ва укитиш сифатини бахолаш учун куйидаги шароитларни амалга ошириш зарур:
- коммуникатив-таълимий мухитни юзага келтириш;
INNOVATION: THE JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES AND RESEARCHES
VOLUME 1, ISSUE 4, 2023
INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL
- таълим жараёнида талабалар мотивациясини кучайтириш;
- талабаларнинг ижодий фаоллигини ривожлантириш;
- укув машгулотларида замонавий интерфаол методлар, технологияларнинг доимий кулланилиши;
- укув машгулотларининг дидактик воситалар мажмуаси билан жих,озланган укув хоналарда олиб борилиши;
-тиббиёт олий таълим муассасалари талабаларининг ижодий фаоллигини ривожлантириш боскичларининг мавжудлиги.
Фойдаланилган адабиётлар руйхати
1. Узбекистон Республикаси Президентининг 2019 йил 20 февралдаги «Президент мактабларини ташкил этиш чора-тадбирлари тугрисида»ги П^-4199-сон карори.
2. Лелюшкина К.С. Инновационное направление в обучении иноязычному общению. // Вестник ТГПУ, Томск, 2009, вып. 7, No85. -С.145.
3. Вербицкий А.А. Активное обучение в высшей школе: контекстный подход. -М.,5. 1991. -С. 208.
4. Образцов П.И., Иванова О.Ю. Профессионально-ориентированное обучение иностранному языку на неязыковых факультетах вузов: уч. пос. - Орел, 2005. -С. 114.
5. Саидова Ф.Б. Техникавий олий таълим муассасаларида инглиз тилини укитиш сифатини бошкаришни такомиллаштириш: Педагогика фанлари буйича фалсафа доктори (PhD). ... дисс. автореферати. - Т., 2017. -49-б.