Научная статья на тему 'ТИББИЁТ ОЛИЙ ТАЪЛИМ МУАССАСАЛАРИДА ЛИНГВОДИДАКТИК ТАФАККУРНИ РИВОЖЛАНТИРИШ ОРКАЛИ ТАЛАБАЛАРДА ИНГЛИЗ ТИЛИНИ УКИТИШ САМАРАДОРЛИГИНИ ОШИРИШ'

ТИББИЁТ ОЛИЙ ТАЪЛИМ МУАССАСАЛАРИДА ЛИНГВОДИДАКТИК ТАФАККУРНИ РИВОЖЛАНТИРИШ ОРКАЛИ ТАЛАБАЛАРДА ИНГЛИЗ ТИЛИНИ УКИТИШ САМАРАДОРЛИГИНИ ОШИРИШ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
8
2
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
лингводидактик / таълим / технология / тафаккур / ривожлантириш / муаммолар.

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Кадирова Гўзал Гулямовна

Ушбу мақолада тиббиёт ОТМ талабаларига чет тилларини ўқитиш сифатини баҳолаш индекаторларини шакллантириш масаласи, хусусан, инглиз тилини ўқитиш жараёнини баҳолаш кўрсаткичлари ва мезонлари масаласи таҳлили баён қилинган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «ТИББИЁТ ОЛИЙ ТАЪЛИМ МУАССАСАЛАРИДА ЛИНГВОДИДАКТИК ТАФАККУРНИ РИВОЖЛАНТИРИШ ОРКАЛИ ТАЛАБАЛАРДА ИНГЛИЗ ТИЛИНИ УКИТИШ САМАРАДОРЛИГИНИ ОШИРИШ»

ТИББИЁТ ОЛИИ ТАЪЛИМ МУАССАСАЛАРИДА ЛИНГВОДИДАКТИК ТАФАККУРНИ РИВОЖЛАНТИРИШ ОРКАЛИ ТАЛАБАЛАРДА ИНГЛИЗ ТИЛИНИ УКИТИШ САМАРАДОРЛИГИНИ ОШИРИШ

Кадирова Гузал Гулямовна

Бухоро психология ва хорижий тиллар институти https://doi.org/10.5281/zenodo.13735079

ARTICLE INFO

Qabul qilindi: 01- September 2024 yil Ma'qullandi: 05- September 2024 yil Nashr qilindi: 09- September 2024 yil

KEYWORDS

лингводидактик, таълим, технология, тафаккур,

ривожлантириш, муаммолар.

ABSTRACT

Ушбу мацолада тиббиёт ОТМ талабаларига чет тилларини уцитиш сифатини бауолаш индекаторларини шакллантириш масаласи, хусусан, инглиз тилини уцитиш жараёнини бауолаш курсаткичлари ва мезонлари масаласи таулили баён цилинган.

Таълим тизимида олиб борилган ислохотлар натижасида узлуксиз таълимда чет тилларни самарали уцитиш тизими жорий этилди. Амалга оширилган ишлар билан бир цаторда бугунги кунда инглиз тилини самарали ва тизимли уцитиш сифатини ошириш зарурати мавжуд. Х,атто Болонья конвенцияси доирасида хам халцаро таълимий дастурлар цамровининг жадаллик билан ортиб бориши замонавий шароитда талабадан инглиз тилини нафацат касбий нуцтаи назардан, балки мулоцотнинг академик сохаси сифатида фойдаланиш куникмасига эга булишни талаб этади.

Дунёда руй бераётган узгаришлар ва Президентнинг 2017 йилдаги олий таълимни ислох этиш тугрисидаги царори таълимда "сунгги инновацион технологиялардан кенг фойдаланиш" ва АКТ (Ахборот ва Коммуникация Технологиялари) ни самарали цуллашни тацозо этади. Хорижий тилларни уцитиш жараёнида АКТдан фойдаланиш бугунги кунда TELL (Тechnology Enhanced Language Learning) деб кенг тарцалган соха сифатида маълумдир. Ушбу интеграция ахборот ва коммуникация инцилобининг бир цисмидир ва бу уз навбатида мамлакатларга глобаллашган дунёда фаол иштирокчи булишларига ёрдам беради. АКТ эса, бир вацтнинг узида уцитиш методига, цулланиладиган ресурсларга ва бахолашга сезиларли таъсир курсатади.

Олий таълим муассасалари фанга АКТни кенг цуллашда вацт ва ресурсларнинг етарли эканлигини инобатга олиш керак булади. Бунда АКТни самарали цуллашда цуйидаги омиллар таъсир курсатиши мумкин:

1. Уцитиш методи ва укитувчининг роли:

• уцитувчилар купроц фасилитатор ролини бажарадилар;

• талабаларни мустацил таълим орцали автономлигини оширишни

CENTRAL ASIAN JOURNAL OF ACADEMIC RESEARCH IF = 5.441 ,

рагбатлантириш Flipped ёндашувга асосланган таълимни куллаш, масалан талабалар дарсга келишдан олдин янги мавзу билан онлайн танишиб, аудиторияда билимларини янада мустах,камлашлари керак булади;

• талабалар мустакил тарзда онлайн изланиш ва тадкикот олиб борадилар;

• талабалар томонидан уз электрон-техник курилмаларини дарсда куллай олишимконияти мавжуд булади.

2. Укув материалларининг таъсири:

• интернетда турли сох,аларда инглиз тилини укитиш учун мулжалланган аъло даражадаги манба ва материаллар тавсия килинганлигини инобатга олиб, ушбу манбалардан фойдаланиш учун укитувчиларнинг интернетдан фойдалана олиш имкониятлари кенг булади;

• манбалар, укув материаллари ва дарс ишланмаларининг самарали сакланиш тизими яратилади;

• укитувчи ва талабаларнинг аутентик материаллардан фойдалана олиш куникмаларини шакллантириш буйича кушимча тренинглар ташкил килинади.

Тиббиёт ОТМларида имкони борича укитувчи аутентик (хаётий, реал) материаллардан фойдаланиши тавсия этилади. Аутентик материаллар юкорида келтирилган матн турларига мос келиши лозим. Ушбу материалларни интернет оркали ва махаллий мех,монхона ва киоск каби жойлардан топиш мумкин. Куйида келтирилган оммавий ресурслар ва чоп этилган манбалар хам фойдали булиши мумкин.

Тиббиёт олий таълим муассасаларида инглиз тилини укитиш сифатини такомиллаштириш куйидаги омиллар билан бевосита богликдир:

1) инглиз тилини биладиган юкори малакали янги авлод мутахассисларига эх,тиёжнинг ошиб бориши;

2) олий таълим муассасасига кабул килинган биринчи курс талабаларининг инглиз тили буйича саводхонлиги пастлиги;

3) талабаларнинг узга тилга хос коммуникатив компетенцияларни турли даражада узлаштирганлиги;

4) узга тилга хос коммуникатив компетенцияларни узлаштиришда талабаларнинг укув-методик индивидуаллигини таъминлашга

йуналтирилганукув адабиётларининг етарли эмаслиги ва х,.к.

Хулоса. Талабаларнинг узга тилга хос коммуникатив компетенцияларни узлаштириш жараёнини интерактив дастурий воситалар ёрдамида амалга ошириш юкори интеллектуал куч ва уз-узини ташкил этиш лаёкатини таркиб топтиришни талабэтади.

Талабаларнинг узга тилга хос коммуникатив компетенцияларни узлаштириш жараёнини дивергент назорат килиш таълим олувчига коммуникатив вазифаларни х,ал этишнинг ягона вариантини эмас, балки ечимларнинг турли йулларини излаш ва узининг бир нечта индивидуал жавобларини такдим этиш имкониятини такдим этиши билан алохдда ах,амият касб этади.

Таклифлар. Тиббиёт олий таълим муассасалари талабаларининг инглиз тилларни урганиш жараёнида ижодий фаоллигини ривожлантириш ва укитиш

Page 6

Volume 2, Issue 9, September 2024

CENTRAL ASIAN JOURNAL OF ACADEMIC RESEARCH if = 5.441 ,

сифатини бах,олашучун куйидаги шароитларни амалга ошириш зарур:

- коммуникатив-таълимий мух,итни юзага келтириш;

- таълим жараёнида талабалар мотивациясини кучайтириш;

- талабаларнинг ижодий фаоллигини ривожлантириш;

- укув машгулотларида замонавий интерфаол методлар, технологияларнинг доимийкулланилиши;

- укув машгулотларининг дидактик воситалар мажмуаси билан жих,озланган укувхоналарда олиб борилиши;

-тиббиёт олий таълим муассасалари талабаларининг ижоди фаоллигини ривожлантириш боскичларининг мавжудлиги.

Фойдаланилган адабиётлар руйхати:

1. Узбекистон Республикаси Президентининг 2019 йил 20 февралдаги «Президент мактабларини ташкил этиш чора-тадбирлари тугрисида»ги ПК-4199-сон карори.

2. Лелюшкина К.С. Инновационное направление в обучении иноязычному общению. // Вестник ТГПУ, Томск, 2009, вып. 7, No85. -С.145.

3. Вербицкий А.А. Активное обучение в высшей школе: контекстный подход. - М.,5. 1991.-С.208.

4. Kadyrova , G. . (2023). THROUGH THE DEVELOPMENT OF LINGUISTIC DIDACTIC THINKING EFFECTIVENESS OF ENGLISH LEARNING IN STUDENTS IMPROVEMENT. Евразийский журнал академических исследований, 3(7), 204-209. извлечено от https://in-academy.uz/index.php/ejar/article/view/19237. DOI:https://doi.org/10.5281/zenodo.8210349

5. Kadyrova , G. . (2023). THROUGH THE DEVELOPMENT OF LINGUISTIC DIDACTIC THINKING EFFECTIVENESS OF ENGLISH LEARNING IN STUDENTS IMPROVEMENT. Евразийский журнал академических исследований, 3(7), 204-209. извлечено от https://in-academy.uz/index.php/ejar/article/view/19237

6. DOI:https://doi.org/10.5281/zenodo.8210349

7. б.Кадирова , . Г. . (2023). ЛИНГВО ДИДАКТИК ТАФАККУРНИ РИВОЖЛАНТИРИШ ОРКАЛИ ТАЛАБАЛАРДА ИНГЛИЗ ТИЛИНИ УКИТИШ САМАРАДОРЛИГИНИ ТАКОМИЛЛАШТИРИШ. Инновационные исследования в современном мире: теория и практика, 2(15), 91-95. извлечено от https://in-academy.uz/index.php/zdit/article/view/13662

Volume 2, Issue 9, September 2024

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.