Педагог ика
УДК: 378.1:37.048:61 -057.875 ТИББИЁТ ОЛИЙ ТАЪЛИМ МУАССАСАЛАРИ ТАЛАБАЛАРИДА КЛИНИК ТАФАККУРИНИ ШАКЛЛАНТИРИШ МЕХАНИЗМИ ("ГИНЕКОЛОГИЯ" ФАНИНИ УКИТИШ МИСОЛИДА)
ХАМДАМОВА МУХАЙЁХОН ТУХТАСИНОВНА DSc, акушерлик ва гинекология кафебраси профессори, Бухоро бавлат тиббиёт институти, Бухоро шацри, Узбекистон
Республикаси.О^Ю Ю 0000-0003-3128-6120 УРИНОВА ШАРОФАТАХТАМОВНА Акушерлик ва гинекология кафебраси мустацил изланувчиси, Бухоро бавлат тиббиёт институти, Бухоро шацри, Узбекистон
Республикаси. 0№Ю Ю 0000-0003-3677-6663 АННОТАЦИЯ
Мацолаба тиббиёт олийгоцлари гинекология фанини уцитиш жараёниба булажак шифокорларнинг клиник тафаккурини шакллантириш технологиялари самараборлигини илмий цамба экспериментал жицатбан асослаш цациба фикр юритилган.
Калит сузлар: олий таълим, клиник тафаккур, гинекология фани, пебагогик мулоцот
МЕХАНИЗМ ФОРМИРОВАНИЯ КЛИНИЧЕСКОГО МЫШЛЕНИЯ У СТУДЕНТОВ МЕДИЦИНСКОГО ВУЗА (НА ПРИМЕРЕ ПРЕПОДАВАНИЯ "ГИНЕКОЛОГИИ")
ХАМДАМОВА МУХАЙЁХОН ТУХТАСИНОВНА
DSc, профессор кафебры акушерство и гинекологии, Бухарский Госубарственный мебицинский институт имени Абу Али Ибн Сино, гороб Бухара Республика Узбекистан.
ORCID Ю 0000-0003-3128-6120 УРИНОВА ШАРОФАТАХТАМОВНА
Самостоятельный соискатель кафедры акушерство и гинекологии, Бухарский Государственный медицинский институт имени Абу Али Ибн Сино, город Бухара Республика Узбекистан.
ORCIЮ Ю 0000-0003-3677-6663 АННОТАЦИЯ
В статье рассматривается научно-экспериментальное обоснование эффективности технологий формирования клинического мышления будущих врачей при преподавании гинекологии в медицинских вузах.
Ключевые слова: высшее образование, клиническое мышление гинекология, педагогическое общение.
MECHANISM OF CLINICAL THINKING FORMATION IN MEDICAL UNIVERSITY STUDENTS (USING THE EXAMPLE OF TEACHING
"GYNECOLOGY") KHAMDAMOVA MUHKHAYOHON TUKHTASINOVNA
DSc, рrofessor of department of obstetrics and gynecology 2 of the Bukhara medical Institute. ORCID ID 0000-0003-3128-6120
URINOVA SHAROFATAKHTAMOVNA Independent competitor of the Department of Obstetrics and Gynecology, Bukhara State Medical Institute named after Abu Ali Ibn Sino, Bukhara, Republic of Uzbekistan. ORCID ID 0000-0003-3677-6663
ABSTRACT
The article discusses the scientific and experimental substantiation of the effectiveness of technologies for the formation of clinical thinking of future doctors when teaching gynecology in medical universities.
Key words: higher education, clinical thinking gynecology, pedagogical communication
Жахондаги етакчи олий таълим муассасалари хамда илмий тадкикот марказларида педагогик мулокот воситасида талабалар-нинг клиник тафаккурини ривожлантиришнинг креатив механизм-ларини амалиётга татбик этишга алохида ахамият каратилмокда. Шунингдек, тиббиёт олий таълим муассасаси талабаларида мутахассислик фанларини укитиш жараёнида булажак тиббиёт ходимларида касбий фаолиятгамуносабатни шакллантиришнинг рефлексив тизимини ишлаб чикишга доир катор илмий изланишлар олиб борилмокда - [1, 2, 9].
Мамлакатимизда ижтимоий сохани жадал ривожлантириш, ахолининг саломатлигини мустахкамлаш, булажак тиббиёт ходим-ларини тайёрлашнинг самарали механизмларини ишлаб чикишга катта эътибор каратилмокда - [1, 4, 6]. Булажак мутахассисларнинг гинекология фанини укитишда касбий билим, малака ва тафаккурини замонавий технологиялар асосида ривожлантириш, уларда инновацион тафаккур ва салохиятни шакллантириш мухим долзарблик касб этмокда.
Согликни саклашни ислох килиш давлат дастурлари амалга оширилиши натижасида юкори технологик ихтисослаштирилган тиббий ёрдам курсатишнинг принципиал жихатдан янги тизими ташкил этилди. Республикада ихтисослаштирилган тиббиёт марказлари, шу жумладан, хирургия, кардиология, куз микро-хирургияси, урология, акушерлик ва гинекология, педиатрия, эндокринология, терапия ва тиббий реабилитация, дерматология ва венерология, фтизиатрия ва пульмонология сохасида замонавий асбоб-ускуналар билан жихозланган ва юкори малакали врачлар билан тулдирилган ихтисослаштирилган тиббиёт марказлари фаолият курсатмокда - [3, 5, 7, 8, 12].
Ушбу марказларда фаолият курсатадиган юкори малакали мутахассисларни тиббиёт олийгохларида укиш давридаёк тегишли
Электронный научный журнал «Биология и интегративная медицина» №2 - март-апрель (55) 2022
билим, куникма ва малакалар билан куроллантириш, жумладан гинекология фанини укитиш давомида клиник тафаккурини ривожлантириш хам мухим ахамият касб этади - [9, 10, 11].
Бу эса, булажак тиббиёт ходимларида касбий-клиник тафаккурни ривожлантиришнинг ижтимоий-педагогик хусусият-ларини аниклаштириш, компетенция воситасида клиник тафаккурни ривожлантириш механизмлари ни ишлаб чикишни такозо этади.
Тадкикот максади - тиббиёт олийгохлари гинекология фанини укитиш жараёнида булажак шифокорларнинг клиник тафаккурини шакллантириш технологиялари самарадорлигини илмий хамда экспериментал жихатдан асослаш.
Ишнинг мазмуни: Талабаларга гинекология фанини ургатишда замонавий ахборот технологиялардан кенг фойдаланиб келинмокда. Фаннинг мавзуларига хос слайдлар, роликлар, турли хил муола-жалар, тугрук ва кесар жаррохлиги амалиётлари компютерлар оркали талабаларга намойиш этилмокда, албатта бу холат укитувчилар назоратида амалга оширилади.
Гинекология фанини укитиш жараёнида талабаларни хар томонлама юксалтириш, мустахкамлаш, мураккаб жараёнларни яккол тушуна олиш ва визуал кабул килишни амалга оширишни ургатиб, мустакил бажаришга талабалар уз фикрлаш доирасини янада ривожлантириш, кенгайтириш ва бошка турли хил янги маълумотларни олишга интилишига ундайди.
Талабаларга маълумотларни етказиб беришда, техника ютукларидан унумли фойдаланиш ёш авлодни мукаммал килиб тайёрлаш, компютер технологиялардан уз вактида ва унумли фойдаланишнинг истикболли томонлари кузга куринган.
Хозирги кунларда, талабанинг мустакил ишлаши узи мустакил фикрлай олишини ошириш максадида олий укув юртларида талабалар мустакил ишига алохида катта ахамият ажратилмокда.
Гинекология фанидан мустакил иши бажараётганда талабалар, мустакил ишни бажариш тартиб-талабларига риоя килган холда куйидаги тартибда бажаришади.
Талаба балларни туплаш учун: Укитувчи томонидан тузилган вазиятли масалаларни ишлаши, хар бир талаба мустакил, индивидуал ёндошиши, мавзуга доир турли савол ва тестлар тузиши, мавзу танлаб унга доклад ва такдимот тайёрлаб, гурухдошларига намойиш этиши, мавзуни ёритиш учун турли уйинлар тайёрлаши, мавзуга таълукли булган муляжлар ёрдамида беморни текширишни намойиш эта олиши, хулоса фикрини юритиши, интернет оркали янги маълумотларни йигиб, киритган холда исботлар ва мисоллар билан ёндошиши.
Талабанинг тайёрлаган мустакил иши умумлаштирилади ва укитувчи томонидан бахоланади. Шу турдаги олиб бориладиган дарслар талабалар билимларини чукур, мустахкам узлаштириш-ларига ёрдам беради ва талабар утилган мавзуни мукаммал эслаб колишига ёрдам беради.
Ишнинг натижаси: Талабалар видеороликлардан фойдалан-ган холда амалий ва назарий жихатдан курган ва эшитган муола-жаларини бажаришни мустакил муляжлардан фойдаланган холда укитувчи ёрдами ва назорати остида бажариб, йул куйилган айрим хато ва камчиликлар жойида такрорий холда бажариб бартараф этишга харакат киладилар. Бу холат укитувчи кузатувида ва йул куйилган хатоларини туррилашлари билан амалга оширилади. Талабалар муолажаларни кайта-кайта мустакил бажариб, уз амалий куникмаларини компютерда курган амалиётлари билан солиштирган холда мукаммаллаштирадилар.
Хулоса: Талабаларга акушерлик ва гинекология фанини ургатишда, замонавий педагогик технологиялардан бири хисоб-ланган компютер технологияси узининг афзалликлари билан уз
урнини тутади. Талабаларни тиббиёт сохасида танлаган касблари канчалик мурраккаб эканлигини кузлари билан компютер ёрдамида куриб тушунишларига ёрдам беради, фанга булган кизикишларини оширади, ижодий салохиятини юксалтиради, кизикишлари ортади ва танлаган касбларини масулиятини чукуррок хис килишларини таъминлайди. Мультимедианинг кулайлиги шундаки, танланган мавзу буйича тайёргарлиги булмаган талабада хам аник билим ва куникмаларни ярата олади, хамда унутилган билимларни кайта тиклайди. Шулар билан бир каторда маълумотларнинг узок муддат хотирада колиши ва мустахкамланиши тасдикланган. Булажак мутахассислар учун бундай маълумотларни хотирага учмас килиб жойлаштириш усули бебахо ва долзарбдир. Шунинг учун олийгохларда хам амалий хам маъруза дарсларида мультиме-диаларни куллаш кенг йулга куйилган.
Хулоса килиб шуни айтиш мумкинки, дарс жараёнида инновацион технологияларни кулланилиши булажак мутахассислар учун фаннинг умум назарий кисмларини, тузилиш конуниятларини чукуррок тушиниш ва уларни тулдира олиш имкониятларини кенгаяди. Бунинг мухимлиги шундаки, бу талабаларда мантикий фикрлашни ривожлантиради. Булажак мутахассислар билимларини келажакда улар дуч келадиган вазиятлар билан боглаш канчалик эрта бошланса, шунчалик фойдали булади.
Гинекология фанини укитиш жараёнида тиббиёт олий таълим муассасалари талабаларида клиник тафаккурни ривожлантиришнинг психологик-педагогик хусусиятлари сифатли касбий тайёргарлик омили сифатида шахсга йуналтирилган ёндашув оркали врач ва мижознинг узаро муносабатларининг инсонпарвар йуналганлиги, даволаш ишида окилона карорлар кабул килишга доир онгли муносабатининг динамиклик жихатини тиббий педагогика билан интегративлигини таъминлаш оркали аниклаштирилади.
Адабиётлар руйхати:
1. Арабзода С.Н., Халимова Ф.Т. Сравнительная характеристика умственной работоспособности и успеваемости студентов / Агаджаняновские чтения - материалы II Всероссийской научно-практической конференции с международным участием. Российский университет дружбы народов. Москва, 2018, 28-29.
2. Бадритдинова М.Н., Жураева Х.И. Составление и применение клинических ситуационных задач и других инновационных методов при обучении студентов на кафедре внутренних болезней //Биология и интегративная медицина 2021, спец выпуск(49), 28-33.
3. Курбанова Г.Н. Талабалар касбий тафаккурини ривожлантиришда замонавий маъруза машгулотларининг ахамияти //Биология и интегративная медицина 2021, 2(48), 243.
4. Маматкулова М.Т. Разработка методов и средств объективный оценки достижения целей обучения //Биология и интегративная медицина 2017, 4(10), 218-224.
5. Очилова Д.А., Авезова С. Повышение качества и эффективности образования с помощью метода видеонаблюдения при обучении и оценке практических навыков по предмету физиология //Биология и интегративная медицина 2021, спец выпуск(49), 152-156.
6. Хамчиев К.М., Жиенгалиева А.К., Шандаулов А.Х., Хамчиева З.К. Смешанные формы обучения в реализации студентоцентрированного подхода в медицинском образовании //Биология и интегративная медицина 2021, спец выпуск(49), 206-213.
7. Хамдамова М.Т. Аёлларда бачадон ичи гематологик курсаткичлар орасидаги узаро богликлар хусусиятлари //Инфекция, иммунитет и фармакология. - 2015. - №5. - С. 316-320.
8. Шукуров Ф.А., Халимова Ф.Т., Абдуллаева М.А. Анализ результатов оценки качества работы преподавателя высшего учебного заведения //Биология и интегративная медицина 2019, 12(40), 119.
9. Шукуров Ф.А., Халимова Ф.Т., Нурматов А.А. Оценка и прогнозирование репродуктивного здоровья женщин фертильного возраста //Вестник Академии Медицинских Наук Таджикистана 2019, 9, 2(30), 199-208.
10. Шукуров Ф.А., Халимова Ф.Т., Ясоева М. Мотивация и активные методы обучения студентов к изучению Нормальной физиологии //Биология и интегративная медицина 2021, спец выпуск(49), 257-263.
11. Кононец И.Е., Сайдылдаева А.Б. Модульно-интегрированная система - путь к повышению эффективности
обучения студентов //Биология и интегративная медицина 2021, спец выпуск (49), 110-119.
12. Жалолова В.З., Рахматова М.Р., Кличова Ф.К., Назаров С.Э. Роль инновационных методов обучения на развитие уровня знаний студентов// Новый день в медицине. - 2019. - №4 (28). - С. 32-35.