Отамирзаев Олимжон Усубович,
Наманган курилиш-мух,андислик институти «Энергетика» кафедраси катта укитувчиси; Зокирова Дилноза Неъматиллаевна,
Наманган курилиш-мух,андислик институти «Энергетика» кафедраси укитувчиси
«ЭЛЕКТР ЁРИТИШ» ФАНИНИ ЦИТИШДА «БУМЕРАНГ» МЕТОДИДАН ФОЙДАЛАНИШ
УДК:378: 372.8
ОТАМИРЗАЕВ О.У., ЗОКИРОВА Д.Н. «ЭЛЕКТР ЁРИТИШ» ФАНИНИ УЦИТИШДА «БУМЕРАНГ» МЕТОДИДАН ФОЙДАЛАНИШ
Маколада амалий машFулотларда «Бумеранг» методидан фойдаланиш буйича тавсия ва таклифлар келтирилган. Шу билан бирга «Электр ёритиш» фанидан «Бумеранг» методи асо-сида олиб бориладиган «ЁруFлик манбалари» мавзусидаги амалий машFулотнинг дарс ишлан-маси келтирилган.
Таянч суз ва тушунчалар: «Бумеранг» методи, электр ёритиш, ёритиш манбалари, чуFланма чироклар, люминесцент чироклар, юкори босимли разрядли чироклар, светодиодли чироклар.
ОТАМИРЗАЕВ О.У., ЗОКИРОВА Д.Н. ПРИМЕНЕНИЕ МЕТОДА «БУМЕРАНГ» ПРИ ОБУЧЕНИИ ПРЕДМЕТУ «ЭЛЕКТРИЧЕСКОЕ ОСВЕЩЕНИЕ»
В статье приведены рекомендации по проведению практических занятий методом «Бумеранг». Наряду с этим разработана методика проведения практических занятий методом «Бумеранг» по предмету «Электрическое освещение» на тему «Источники света».
Ключевые слова и понятия: метод «Бумеранг», электрическое освещение, источники света, лампы накаливания, люминесцентные лампы, разрядные лампы высокого давления, светодиодные лампы.
OTAMIRZAEV O.U., ZOKIROVA D.N. APPLICATION OF THE BOOMERANG METHOD FOR LEARNING THE SUBJECT «ELECTRIC LIGHTING»
The article provides recommendations for conducting practical classes using the «Boomerang» method. Along with this, a method of conducting practical classes by the Boomerang method on the subject «Electric Lighting» on the topic «Sources of Light» was developed.
Keywords: «Boomerang» method, electric lighting, light sources, incandescent lamps, fluorescent lamps, high pressure discharge lamps, LED lamps.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2019, 3(76)
Бозор муносабатлари шароитида эркин рацобатга асос-ланган ижтимоий-ицтисодий ривожланиш, ишлаб чицариш ва хизмат курсатиш соцаларида инновация янгиликларини киритиш асосидагина мамлакатни жацон хужалиги бозорида рацобатбардошлигини таъминлаш республикамизнинг илмий салоциятидан фойдаланиш даражасига ботик.
Бозор иктисодиётининг ривожланиши ишлаб чикариш, хизмат курсатиш субъектла-рининг кандай мулкчилик шаклларига асосла-нишидан катъи назар эркин ракобат асосида хар бир мамлакатни жахон бозорида рако-батбардош булишини таъминлаш максадида интеллектуал жараённи ривожлантириш улар-нинг асосий муаммоларига айланади. Бу эса уз навбатида бозор иктисодиёти шароитида ахолини интеллектуал даражаларини оши-ришни таъминлаш учун бозор талабларига асосланган холда олий маълумотли малакали мутахассисларни тайёрлаш долзарб хисобла-нади.
Хозирги замонда иктисодиёт жараёни гло-баллашаётган вазиятда Узбекистон Республи-каси иктисодиётининг барча тармокларини интенсив равишда кенг куламда инвестиция-ларни жалб этиш асосида ривожлантириш асосий долзарб вазифа хисобланади. Ушбу шароитда юкори технологияларга эга булаётган ишлаб чикариш корхоналарига мукаммал касбий квалификацияли мутахассисларни тайёрлаш таълим тизимининг асосий бурчидир. Бундай мутахассисларни тайёрлаш олий таълим муассасалари профессор-укитувчиларнинг малакаси, замонавий билимга эгалиги ва юкори замонавий педга-гогик технологияларни ишлата билишига боFлик булиб колди.
Олий таълим тизимини тубдан такомил-лаштириш, мамлакатимизни ижтимоий-икти-содий ривожлантириш борасидаги устувор вазифаларга мос холда, кадрлар тайёрлаш-нинг маъно-мазмунини тубдан кайта куриб чикиш, халкаро стандартлар даражасида олий малакали мутахассислар тайёрлаш учун зарур шароитлар яратиш максадида Узбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 20 апрелдаги «Олий таълим тизимини янада
ривожлантириш чора-тадбирлари туFриси-да»ги ПК.-2909-сон ва 2018 йил 5 июндаги «Олий таълим муассасаларида таълим сифа-тини ошириш ва уларнинг мамлакатда амалга оширилаётган кенг камровли ислохотларда фаол иштирокини таъминлаш буйича кушимча чора-тадбирлар туFрисида»ги ПК-3775-сонли карорлари кабул килинди.
Ушбу кабул килинган карорларга кура, хар бир олий таълим муассасаси томонидан хориждаги етакчи турдош илмий-таълим муассасалари билан истикболли хамкорлик алокаларини якиндан йулга куйиш, укув жараёнида халкаро таълим стандартларига асосланган энг замонавий педагогик техноло-гиялар, таълим дастурлари ва укув-методик материалларни кенг жорий этиш олий таълим тизимини келгусида комплекс ривожланти-ришнинг энг мухим вазифалари этиб белги-ланди1.
Маълумки, хозирда АКШ, Германия, Англия, Франция, Жанубий Корея, Япония ва Хитой давлатлари илFор давлатлар каторидан нуфузли уринга эга булиб келмокда. Ушбу давлатларнинг таълим тизими ва уларда эри-шилган укитиш технологияларини ургани-шимиз зарур. Бу ривожланган давлатларнинг таълим тизими бир-биридан кескин фарк килмаса-да, узига хос курсаткичлари мавжуд. Уларнинг таълим тизими асрлар давомида миллий анъаналар ва иктисодиётнинг ривож-ланишига кура шаклланиб келган.
Ривожланган мамлакатларнинг универси-тетлари профессор-укитувчилари томонидан катор укитиш методлари яратилиб, укув жара-
1 Узбекистон Республикаси Президентининг 2018 йил
5 июндаги «Олий таълим муассасаларида таълим сифа-тини ошириш ва уларнинг мамлакатда амалга оширилаётган кенг камровли ислохотларда фаол иштирокини таъминлаш буйича кушимча чора-тадбирлар туFрисида»ги ПК-3775-сон карори.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2019, 3(76)
ёнида куллаб келинмокда, жумладан «Силла-бус», «Кейс-стади», «ФСМУ», «Ассесмент», «Инсерт», «Тушунчалар тахлили», «Венн Диа-граммаси», «Блиц-уйин», «Бумеранг», «Брифинг», «Портфолио» ва бошкалар.
Ушбу методларнинг энг самаралиларидан бири «Бумеранг» методидир. Бунда бир маш-Fулот давомида укув материалини чукур ва яхлит холатда урганиш, ижодий тушуниб етиш, эркин эгаллашга йуналтирилган. У турли маз-мун ва характерга (муаммоли, мунозарали, турли мазмунли) эга булган мавзуларни урга-нишга ярокли булиб, уз ичига оFзаки ва ёзма иш шаклларини камраб олади. Хар бир маш-Fулот давомида талабаларнинг турли топши-рикларни бажариши, навбат билан укитувчи ёки талаба, иктисодчи ёки тадбиркор ролида булиши керакли баллни туплашига имконият яратади.
«Бумеранг» технологияси танкидий фикр-лаш ва мантикни шакллантиришга имконият яратади х,амда Fоя ва фикрларни ёзма ва оFзаки шаклларда баён килиш куникмаларини ривожлантиради. Мазкур метод тарбиявий характердаги катор вазифаларни амалга оши-риш имконини беради, яъни келажакда жамоа билан ишлаш махорати, муомалалик, хушфеъл-лик, узгалар фикрига хурмат, рахбарлик сифат-ларини шакллантириш, ишга ижодий ёнда-шиш, уз фаолиятининг самарали булишига кизикиш, узини холис бахолаш кабилар1.
Укитувчи гурух талабаларини 4 та кичик гурухга булади ва хар бир гурухга алохида таркатма материаллар таркатади. Шундан сунг, талабалар аввал уз гурухларига тегишли мавзуни урганадилар ва мухокама киладилар, сунгра янги тузилган гурухлари микёсида уз мавзуларини ёритиб берадилар. Бунда хар бир талаба фаоллашади, урганади ва ургатади.
Электр энергетикага доир фанларни, хусу-сан «Электр ёритиш» фанини укитишда «Бумеранг» методини куллаш талабаларда мустакил урганиш ва фикрлаш куникмасини ривожлан-
1 Муслимов Н.А. ва бошкалар. Инновацион таълим тех-нологиялари ва педагогик компетентлик модули буйича укув-услубий мажмуа. - Т.: ТДПУ, 2016.
тиради. «Бумеранг» методини маъруза маш-Fулотларида мавзу буйича назарий билимлар берилгандан сунг, амалий машFулотларда куллаш максадга мувофик булади. Бу методни куллашда гурухдаги талабалар сони мухим ахамият касб этади, талабалар сони 16 нафар ёки 25 нафар булиши максадга мувофик булади. Масалан, талабалар сони 18 нафар булса, 4 нафардан 4 та кичик гурухга булинади, колган 2 нафар талаба эса назоратчи-эксперт этиб тайинланади ва уларнинг вазифаси укитувчи билан биргаликда кичик гурухлар фаолиятини назорат килиш, керак булса мавзуни тушунтиришда талабаларга ёрдам бериш ва бахолаб боришдан иборат булади.
Куйида макола муаллифлари томонидан ишлаб чикилган, «Электр ёритиш» фанидан «Бумеранг» методи асосида олиб борилади-ган «ЁруFлик манбалари» мавзусидаги амалий машFулотнинг дарс ишланмаси келтирилган.
Амалий машFулот куйидаги турт боскичда олиб борилади:
1-боск.ич (10 дацица): Давомат аник-ланади. Талабалар туртта кичик гурухга ажра-тилади. «ЁруFлик манбалари» мавзусига «Бумеранг» методини куллаш буйича топ-ширикни слайдлар ёки таркатма материал-лардан фойдаланиб, талабаларга тушунтири-лади.
Топшириц: Узингизга тегишли ёруглик манбаи тузилиши, ишлаш принципи, техник характеристикалари, афзаллик ва камчиллик-ларини тушунтиринг.
Укитувчи гурух талабаларини 4 та кичик гурухга булади ва хар бир кичик гурухга алохида таркатма материаллар таркатади.
Таркатма материаллар:
1-гурухга - иссиклик ёриткичлари (чуF-ланма чироклар) туFрисидаги маълумотлар.
2-гурухга - паст босимли газоразрядли чироклар (люминесцент чироклар) туFриси-даги маълумотлар.
3-гурухга - юкори босимли разрядли чироклар (ДРЛ, ДРИ, ДНаТ) туFрисидаги маъ-лумотлар.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2019, 3(76)
4-гурухга - ярим утказгичли ёриткичлар (светодиодли чироклар) туFрисидаги маълу-мотлар1.
2-босцич (20 дацица): Бунда талабалар маъруза машFулотларида электр ёруFлик ман-баларига доир олган билимлари ва таркатма материалларга асосланиб тегишли ёруFлик манбаининг тузилиши, ишлаш тамойили, техник характеристикалари, афзаллик ва камчи-ликларини урганадилар хамда узаро мухокама киладилар.
3-босцич (20 дацица): Бу боскичда уки-тувчи хар бир кичик гурухдан бир нафардан талабани бирлаштирган холда янги кичик гурух тузади. Бунда хар бир талаба бундан олдинги кичик гурухда урганган мавзусини (тегишли ёруFлик манбаи тузилиши, ишлаш принципи, техник характеристикалари, афзаллик ва камчилликларини) янги гурухдошларига тушунтириб беради, барча талабалар узига тегишли мавзуни тушунтириб берганларидан сунг барча мавзуларни узаро мухокама киладилар. Сунгра талабалар узларининг биринчи кичик гурухларига кайтадилар.
4-босцич (20 дацица): Бу боскичда хар бир талаба бундан олдинги кичик гурухда урганган билимларини янги гурухдошларига тушунтириб беради, барча талабалар узлари урганган ёруFлик манбаи туFрисидаги маълу-мотларни тушунтириб берганларидан сунг барча мавзуларни узаро мухокама киладилар. Укитувчи талабаларнинг мавзуга доир савол-ларига жавоб беради.
5-босцич (10 дацица): Бунда укитувчи (назоратчи-эксперт гурухидаги талабалар фикрини инобатга олган холда) дарсда энг фаол катнашган гурухни, энг фаол ва билимли талабани аниклайди хамда уларни раFбат-лантиради. Сунгра барча кичик гурухлардаги фаол талабаларни бахолайди. Талабаларга тайёрлаб куйилган мустакил иш топширик-ларини таркатади. Мустакил иш топшириклари
1 Отамирзаев О.У. ва бошкалар. Электр ёритиш фани буйича укув-услубий мажмуа. - Н.: НамМКИ, 2018.
ва саволларга тегишли маълумотларни топиш буйича адабиётлар берилади. Дарс хакида талабаларнинг фикри суралади ва дарс якун-ланади.
«Бумеранг» методидан асосан амалий маш-Fулотларда фойдаланиш тавсия этилади. Бу методдан фойдаланишда гурух талабалари-нинг билим даражаси хар хил булганлиги сабабли баъзи бир кийинчиликлар вужудга келади, жумладан дарснинг 3-боскичида билими пастрок булган талаба бошкаларга узига тегишли булган мавзуни яхши тушунтириб бера олмайди, натижада ушбу мавзу яхши узлаштирилмай колиши мумкин булади. Бунинг олдини олиш максадида укитувчи уша мавзуни тегишли кичик гурухда тула ёритиб бериш максадида назоратчи-эксперт гуру-хидаги талабаларни жалб этади. Шунинг учун укитувчи назоратчи-эксперт гурухига энг иктидорли, билими юкори булган талабаларни танлаши керак булади.
Хулоса сифатида шуни айтиш мумкинки, «Электр ёритиш» фанидан «ЁруFлик манба-лари» мавзусидаги амалий машFулот «Бумеранг» методи асосида олиб борилганда талабаларнинг мустакил фикрлашлари ривожла-нади, чунки бунда талаба узи урганади ва бошкаларга ургатади. Маъруза машFулот-ларида олинган мавзуга доир назарий билим-лар мустахкамланади, дарснинг сифати ва талабаларнинг узлаштириш курсаткичлари сезиларли даражада ортади.
Бу билан булажак мутахассисларнинг мустакил укув фаолиятларини ривожлантириш, укув ва илмий ишларнинг муштараклигини таъминлаш, укувчи-талабаларни илмий-тад-кикот ишларига жалб килиш, шулар асосида етук мутахассис тайёрлаш сифатини оширишга эришиш мумкин булади2.
2 Отамирзаев О.У., Зокирова Д.Н. Тажриба маш^у-лотларини мустакил урганишга ундовчи таълим бериш оркали олиб бориш. // «Замонавий таълим» журнали, 2018 йил, 3-сон.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2019, 3(76)
Адабиётлар руйхати:
1. Узбекистон Республикаси Президентининг 2018 йил 5 июндаги «Олий таълим муассасаларида таълим сифатини ошириш ва уларнинг мамлакатда амалга оширила-ётган кенг камровли ислохотларда фаол иштирокини таъминлаш буйича кушимча чора-тадбирлар туFрисида»ги ПК-3775-сон карори.
2. Муслимов Н.А. ва бошкалар. Инновацион таълим технологиялари ва педагогик компетентлик модули буйича укув-услубий мажмуа. - Т.: ТДПУ, 2016.
3. Отамирзаев О.У. ва бошкалар. Электр ёритиш фани буйича укув-услубий мажмуа. - Н.: НамМКИ, 2018.
4. Отамирзаев О.У., Зокирова Д.Н. Тажриба машFулотларини мустакил урганишга ундовчи таълим бериш оркали олиб бориш. // «Замонавий таълим» журнали, 2018 йил, 3-сон.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2019, 3(76)