Научная статья на тему 'ТИББИЁТ ОЛИЙ ТАЪЛИМ МУАСАССАЛАРИДА ТИББИЙ РАДИОЛОГИЯ ФАНИНИ ЎҚИТИШДА ПЕДАГОГИК МУЛОҚОТ ВОСИТАСИДА ТАНҚИДИЙ ОПЕРАТИВ ТАФАККУРНИ ЎСТИРИШ МЕТОДИКАСИ'

ТИББИЁТ ОЛИЙ ТАЪЛИМ МУАСАССАЛАРИДА ТИББИЙ РАДИОЛОГИЯ ФАНИНИ ЎҚИТИШДА ПЕДАГОГИК МУЛОҚОТ ВОСИТАСИДА ТАНҚИДИЙ ОПЕРАТИВ ТАФАККУРНИ ЎСТИРИШ МЕТОДИКАСИ Текст научной статьи по специальности «Медицинские науки и общественное здравоохранение»

CC BY
1
0
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Тиббий тасвирлар / аналог шакл / рақамли шакллар / пикселлар / матрица шаклидаги тизимга ўтишда уларнинг асосий афзалликлари / тасвирларнинг аниқлилиги ва юқори сифатга эга бўлишлиги

Аннотация научной статьи по медицинским наукам и общественному здравоохранению, автор научной работы — Шукурова Севара Илхомовна

Тиббиётда радиология сохасидаги тиббий тасвирларнинг ўрни жуда ҳам катта аҳамиятга эгалиги. Беморга аниқ ташҳис қўйишда даволовчи врачга тиббий тасвирларнинг аниқлилиги ва тавсвирларнинг юқори сифатга эгалиги жуда ҳам муҳимлиги. Тиббий тасвирларни қайта ишлаш, сақлаш, шаклларини ўзгартириш, аналог шаклдан рақамли шаклга ўзгартиришлиги

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «ТИББИЁТ ОЛИЙ ТАЪЛИМ МУАСАССАЛАРИДА ТИББИЙ РАДИОЛОГИЯ ФАНИНИ ЎҚИТИШДА ПЕДАГОГИК МУЛОҚОТ ВОСИТАСИДА ТАНҚИДИЙ ОПЕРАТИВ ТАФАККУРНИ ЎСТИРИШ МЕТОДИКАСИ»

тиббиёт олии таълим муасассаларида тиббии радиология фанини у^итишда педагогик

муло^от воситасида тан^идиИ оператив

тафаккурни устириш методикаси.

Шукурова Севара Илхомовна

Бухоро инновацион таълим ва тиббиёт университети https://doi.org/10.5281/zenodo.13846115

ARTICLE INFO

ABSTRACT

Qabul qilindi: 20- Sentabr 2024 yil Ma'qullandi: 24- Sentabr 2024 yil Nashr qilindi: 27- Sentabr 2024 yil

KEYWORDS

Тиббий тасвирлар, аналог шакл, рацамли шакллар, пикселлар, матрица

шаклидаги тизимга утишда уларнинг асосий

афзалликлари,

тасвирларнинг аницлилиги ва юцори сифатга эга булишлиги.

Тиббиётда радиология сохасидаги тиббий тасвирларнинг урни жуда %ам катта ауамиятга эгалиги. Беморга аниц ташщс цуйишда даволовчи врачга тиббий тасвирларнинг аницлилиги ва тавсвирларнинг юцори сифатга эгалиги жуда %ам мущмлиги. Тиббий тасвирларни цайта ишлаш, сацлаш, шаклларини узгартириш, аналог шаклдан рацамли шаклгаузгартиришлиги

Мамлакатимизда х,озирги пайтда ёшларга таълим ва тарбия беришга алох,ида эътибор каратилмокда. Таълим-тарбия х,амиша жамият тараккиётининг асоси булган. Чунки, инсон жамиятдаги барча муносабатлар, алокаларнинг марказида туради. Фантехника ва ахборотдаги революция инсон ва унинг илмиймаърифий потенциалини ижтимоийиктисодий тараккиётнинг х,ал килувчи омилига айлантирди.

Жамият тараккиётининг х,озирги боскичи учун иктисодий усиш омилларининг сифат жих,атдан такомиллашиб бориш жараёни хосдир. Фантехника тараккиётининг илгор натижаларини куллаш, ишлаб чикаришни интенсивлаштириш, юкори самарали техника технологиялардан фойдаланиш билан бир каторда, энг мух,ими юкори малакали мутахассислар тайёрлаш бу борадаги мух,им йуналишлардан бири х,исобланади.

Баркарор иктисодий усишни таъминлаш, халкаро мех,нат таксимотида муносиб урин эгаллаш, миллий иктисодиётнинг ракобатбардошлигини таъминлаш муаммолари куп жих,атдан иш кучининг билими, малакаси, вазиятга караб иш тута олишига боглик. Келажакда эришишимиз лозим булган буюк максадларга етишиш учун энг аввало юкори малакали, замон талабига жавоб берадиган мутахассис кадрлар тайёрлашимиз керак.

«Биз олдимизга кандай вазифа куймайлик, кандай муаммони ечиш зарурияти тугилмасин, гап охирокибат барибир кадрларга бориб такалаверади. Муболагасиз айтиш мумкинки, бизнинг келажагимиз, мамлакатимиз келажаги урнимизга ким келишига ёки бошкачарок айтганда, кандай кадрларни тайёрлашга богликдир»1

Ёшлар тарбияси хамда уларни тарбиялашда таълим тизимининг накадар ахамиятга эгалиги, Президентимизнинг Европа хавфсизлик ва хамкорлик ташкилотининг «Таълимкелажакка йуналтирилган сармоя» минтакавий конференцияси иштирокчиларига йуллаган табригидаги ушбу жумлалардан хам англаш мумкин: «Х,озирги пайтда бир х,ак;ик;атни хар качонгидан кура теран англаб олиш мухим ахамиятга эга. Самарали таълим тизимини яратмасдан туриб, жамиятни ислох этиш буйича белгиланган вазифалар ижросини тасаввур этиш кийин.

Билимдон мутахассис кадрларни тайёрлаш, инсон салохиятини юзага чикариш эса хар жихатдан устозларга, уларнинг билимдонлик билан укитиш жараёнини ташкил килиши ва дарс беришига боглик. Шунинг учун хам укув жараёнини ташкил этиш, талабаларнинг чукур билим олишига ёрдам берувчи укув услубларини куллашга алохида эътибор каратилмокда.

Х,озирги даврда укув жараёнини ташкил этиш укитувчидан факат чукур билимгина эмас, балки педагогик махоратга эга булишларини, дарс беришнинг турли методларини билишни хамда уз устида тинмай ишлашни талаб килади.

Х,ар бир инсоннинг хаёти асосини иктисодий фаолият ташкил этар экан, табиийки хар бир одамдан иктисодий фикрлашни урганиш талаб этилади. Бозор иктисодиётига утиш билан бу талаб янада кучайди. Фарзандларимизнинг ёшликдан иктисодий фикрлай билиши учун, мамлакатимизда урта мактабдан бошлаб иктисодий билим асосларини урганишга киришилди.

Олий укув юртининг, айникса, иктисодий йуналишдаги укув юртининг талабалари эса иктисодий фикрлашнигина эмас, кенг доирадаги иктисодий муаммоларни аниклаш, тахлил килиш, иктисодий ривожланиш тенденцияларига бахо бериш, бу узгаришлар келажакда кандай натижага олиб келиши мумкинлигини хис кила билиши, куз унгига келтира билишни урганиши зарур. Бунинг учун эса иктисодий фанларни чукур билиш талаб килинади. Мураккаб хужалик дунёсини акс эттирувчи бу фанларни урганиш учун тугри метод танлаш мухим ахамиятга эга. Дарс утишда тугри метод танланмаса, назарий жихатдан укитувчининг билими юкори булишидан катъи назар, кутилган натижани бермайди. Укитувчининг билими педагогик махорат билан кушилгандагина укув жараёнини самарали ташкил этиш мумкин. Бунинг учун укув жараёнини ташкил этишнинг турли методлари ва уларни куллашни билиш керак. Иктисодий фанларни укитиш методикаси (услубияти) айнан ана шу максадга каратилган. У иктисодий фанларни урганиш методлари ва уни дарс жараёнида куллаш йулларини ургатади.

«Метод» атамаси юнонча «methodos тадкикот ёки билиш йули, назария, таълимот» сузидан келиб чиккан булиб тадкикот йули, хакикатга интилиш, билиш, харакат килиш йуллари, кутилаётган натижага эришиш усули маъносини англатади. Метод деганда вокеликни амалий ёки назарий узлаштириш усуллари тушунилади. Фаолиятнинг турли жабхаларини урганишни камраб олгани холда илмий билиш ва унинг усуллари методиканинг асосий йуналишидир. Унда таълим ва тарбия бериш

Page 12

усуллари асосий уринда туради. Одатда методика (услубият) деганда илмий билиш фаолиятининг шакллари ва методлари мажмуи х,акидаги фан тушунилади. Бу назарий жих;атдан куйилган максадга етиш, х,акикатни, реалликни, фаолиятни назарий ёки амалий билиш, урганишнинг усуллари ёки операциялари мажмуидир.

Педагогик амалиётда, анъанага мувофик, укув тарбиявий максадларга эришиш учун кулланилаётган, тартибга солинган фаолият усули метод деб тушунилади. Бунда укитувчининг укитиш фаолияти усуллари билан укувчининг у;иш фаолиятининг усуллари бирбирига богликлиги таъкидланади.

Укитиш методи куйидагича тавсифланади: укитишнинг максади, узлаштириш усули, укув жараёни катнашчилари (укитувчи, укувчи, талаба)нинг узаро муносабати.

Укитиш методикаси тушунчаси:

а) педагогнинг укитиш усуллари ва укувчининг укиш усуллари х,амда укувчининг укитувчи билан узаро богланганлигини;

б) укитишдан кузланган максадга эришиш буйича х,амкорликда ишлашнинг узига хослиги, яъни, укитиш методлари белгиланган максадга етиш учун таълим вазифаларини х,ал этишда укитувчи ва укувчининг х,амкорликдаги фаолиятидир.

И. П. Подласийнинг фикрича, методжараённинг узаги, режалаштирилган максадни якуний натижа билан богловчи бугин. «Максад - мазмун - методлар -шакллар укитиш воситалари» тизимидаги ролларни аникловчидир.

Таълим методлари бир томондан, объектив характерга эга булиб, кайси педагог куллашидан катъи назар, доимий амал киладиган мустах,кам конункоидалар билан боглик. Улар барча дидактик коидалар, конунларнинг талаби х,амда максадларнинг доимий компонентлари, укув фаолиятининг мазмуни, шаклини ифодалайди. Иккинчи томондан, субъектив характерга эга булиб, у педагог шахси, укувчиталабаларнинг узига хос томонлари, аник шароит билан белгиланади,

Методларнинг объектив х,амда субъектив характери х,акидаги фикрлар хилмахилдир. Методларнинг объектив характерини бутунлай инкор килиб, уни тулик субъектив характерга эга, шунинг учун х,ам такрорланмасдир, у х,ар бир педагогнинг ижоди тарзида юзага чикади, деган фикр билдирувчилардан тортиб, унинг тамомила акси булган, тула объектив характерга эга дейдиганлар х,ам мавжуд. Х,ацицат, одатда, барча фикрларнинг уртасида тугилади. Айнан х,амма методлар учун доимо умумий булган обьектив томони, дидактика назарияси, куп х,олатларда эса энг яхши булган амалиёт йуллари тавсия этилади.

Методларнинг обьектив жих,атларида барча дидактик коидалар, конунлар, тамойиллар, таърифлар, мазмун бутунлигининг доимий компонентлари, укув фаолиятининг шаклларига хос булган умумий томонлар акс этади. Методларнинг субьектив жих,ати педагог шахси, унинг мах,орати, таълим олувчиларнинг узига хослиги ва аник шароитга боглик.

Методларнинг обьектив жих,атини дидактик принцип нуктаи назаридан талкин этиш, унинг назариясини ишлаб чикиш, амалиётда кулланиши зарур булган энг яхши методларни тавсия этиш, мантикий танлаш муаммоларини муваффакиятли ечиш имконини беради.

Методларни оптималлаштириш учун эса педагоглар махорати, ижодий ёндашиш зарур булади. Шунинг учун хам укитиш методлари ю;ори даражадаги санъат булиб келган ва шундай булиб колади.

Метод нихоятда серкирра булиб, жуда куп компонентларни жамлайди. Мураккаблиги учун хам методни ягона маънога эга тарзда ифодалаш ;ийин. Шу боис методнинг мазмунмохиятини, сифатларини соддалаштирилган вариантдаги таърифларда беришга тугри келади.

Шар; мутафаккирлари хам билишнинг методларига катта эътибор билан Караганлар. Ук;ув жараёнини ташкил этиш ва укитиш методларига алохида эътибор берган аллома Аристотелдан сунг «иккинчи муаллим» деб ном козонган Абу Наср Форобий укитиш методлари х,а;идаги трактатларида таълим олувчиларга турли билимлар бериш билан бирга муста;ил холда билим олиш йулларини хам курсатган, билим олиш зарурлигига шакшубхасиз ишонтириш лозимлигини таъкидлаган1.

Х,озирги терминлардан фойдаланиб, Шаркнинг комусий алломаларининг укитиш методларини билишнинг умумий конунларига мувофи;лигини ани;ласа булади. Улар фойдаланган укитиш методларини бир неча гурухларга ажратиш мумкин. Булар Ибн Сино куллаган кургазмалитажриба методлари, Абу Райхон Беруний, Ал Хоразмийнинг куникма ва малакаларни шакллантириш методлари, Форобий ва Ал Хоразмийнинг билимларни текшириш методлари ва бош;алардир. Уларнинг хаммаси укувчиталабаларнинг фаолиятини кучайтириш, манти;ий тафаккурини ривожлантириш ма;садини кузлаган.

Методология эса (юнон. метод ва логия сузларидан) фаолиятнинг таркиби, манти;ий тузилиши, метод ва воситалари х,а;идаги таълимотдир.

Методологик билим, биринчидан, муайян фаолият турларининг мазмуни ва изчиллигини уз ичига олган одат ва нормалар шаклида, иккинчидан, амалда бажарилган фаолиятнинг таъсири сифатида юзага чи;ади. Х,озирги замон адабиётларида методология дейилганда, аввало илмий билиш методологияси, яъни илмий билиш фаолиятининг шакллари ва усуллари тушунилади.

Бош;ача айтганда методика бу дарс утишда укитувчига куйиладиган талабларни реализация килишни амалга оширадиган турли методларнинг мажмуидир.

Бозор и;тисодиётига утиш, и;тисодиётга давлат аралашувининг ;ис;ариб, нодавлат тармо;ларнинг ривожланиши, мамлакатимизни жах,он и;тисодий тизимига интеграцияси таълим тизимини хам ислох, ;илиш, хозирги замон таълим тизими олдида турган масалаларни ;айта куриб чи;ишни та;озо этди. Ана шу нуктаи назардан Караганда, ёшларни и;тисодий саводхонлигини ошириш мухим масалалардан бири булиб ;олди.

Шунинг учун хам мамлакатимизда и;тисодий таълимтарбия беришга мактабдан бошлаб алохида эътибор ;аратилмо;да. Барча касб таълими йуналишидаги бакалаврлар учун «Махсус фанларни укитиш методикаси» урганилиши зарур булган асосий предметлардан бири хисобланади.

И;тисодий фанлар фа;атгина назарий эмас, амалий фанлардир. Улар бевосита амалиётга таянади, аник маълумотлар, далиллар, ракамлар хисобкитобларга

асосланади. Шунинг учун иктисодий билимларни урганиш, иктисодий тафаккурни шакллантириш, реал иктисодий жараёнлар асосида амалга оширилади.

Иктисодиётни ургатувчи, иктисодий билим берувчи фанлар хилма хил. Иктисодий фанларни урганиш объектини микёси, иктисодий билимларни камраб олиши жихатидан шартли равишда уч гурухга булиш мумкин:

1. Умумиктисодий фанлар. Улар иктисодиётни, унга хос булган иктисодий конунлар, тамойилларнинг амал килишини яхлит холда урганади. Буларга, энг аввало, иктисодиёт назарияси фани киради. У барча иктисодий фанларга асос булиб хизмат килади. Иктисодиётнинг конункоидаларини билиш, шу фанни урганишдан бошланади.

Урта махсус укув юртларида "Иктисодий билим асослари", "Иктисодиёт асослари", олий укув юртларида эса "Иктисодиёт назарияси" урганилади.

2. Хусусий иктисодий фанлар. Булар микроиктисодиёт, макроиктисодиёт, миллий иктисодиёт, ижтимоий иктисодиёт, мехнат иктисодиёти ва бошкалар булиб, улар иктисодиётнинг у ёки бу сохасини урганади.

3. Функционал иктисодий фанлар. Бу фанларга бухгалтерия хисоби, молия, аудит, молиявий тахлил, солик, сугурта, менежмент, банк иши ва бошкалар киради. Одатда, улар купрок мутахассислик фанлари сифатида урганилади.

Шунга кура, хар бир иктисодий фан уз предметини умумфалсафий, умумиктисодий хамда бошка алохида хусусиятларидан келиб чиккан холда, шу фанга хос булган методлар ёрдамида урганади. Фанни урганиш жараёнида эса нафакат фаннинг предметини урганишда кулланиладиган методлар, балки фанни урганиш, билиш жараёнини ташкил этишда кулланиладиган методлар хам катта ахамиятга эга. Чунки укитиш жараёнида фанни талабалар онгига етказиш, уларни билим олишга чорлаш, кизиктириш, уз устида ишлашга йуналтириш куп жихатдан унда кулланиладиган методларга боглик.

Фойдаланилган адабиётлар руйхати:

1. Shukurova, S. (2024). MEDICAL RADIOLOGY IN HIGHER MEDICAL EDUCATIONAL INSTITUTIONS CRITICISM OF PEDAGOGICAL COMMUNICATION IN SCIENCE TEACHING METHODOLOGY OF DEVELOPING OPERATIVE THINKING. В CENTRAL ASIAN JOURNAL OF ACADEMIC RESEARCH (Т. 2, Выпуск 9, сс. 8-10). Zenodo. https://doi.org/10.5281/zenodo.13822781

2. Шукурова, С. (2023). МЕТОДИКА РАЗВИТИЯ КРИТИЧЕСКОГО ОПЕРАТИВНОГО МЫШЛЕНИЯ ЧЕРЕЗ ПЕДАГОГИЧЕСКИЙ ДИАЛОГ ПРИ ПРЕПОДАВАНИИ МЕДИЦИНСКОЙ РАДИОЛОГИИ В ВЫСШИХ МЕДИЦИНСКИХ УЧЕБНЫХ ЗАВЕДЕНИЯХ. Наука и инновация, 1(20), 89-91. извлечено от https://in-academy.uz/index.php/si/article/view/19985

3. Шукурова, С. . (2023). ТИББИЁТ ОЛИЙ ТАЪЛИМ МУАСАССАЛАРИДА ТИББИЙ РАДИОЛОГИЯ ФАНИНИ У^ИТИШДА ПЕДАГОГИК МУЛОЦОТ ВОСИТАСИДА ТАНЦИДИЙ ОПЕРАТИВ ТАФАККУРНИ УСТИРИШ МЕТОДИКАСИ. Инновационные исследования в современном мире: теория и практика, 2(23), 104-106. извлечено от https://in-academy.uz/index.php/zdit/article/view/19987

4. THE METHOD OF USING THE FUNCTIONAL-DIFFERENTIAL EQUATION IN DETECTING PARASITES IN CHILDREN. R Bakhramov, M Malikov, A Kubaev -Turkish Journal of Physiotherapy and Rehabilitation;32(3) 2021. P 136-140 https://turkjphysiotherrehabil.org

5. LABORATORY INFORMATION SYSTEMS. SS Nabiyeva, OB Axmedov, MR Malikov, LE Shukurov -Archive of Conferences, 2020. https://scholar.google.com

6. WhatisEcology? /KhudaykulovaSH.N., KubaevA.E., JalilovM.X., Baratova R.SH., Kurbanova L.M., Umarova O.S., Burxonov B.N. Annalsof R.S.C.B., ISSN:1583-6258, Vol. 25, Issue5, Pages. 3341-3345 2021; http://annalsofrscb.ro6.

Page 16

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.