Абдуллаев Сафибулло Хабибуллаевич,
Наманган давлат университети технологик таълим кафедраси профессори вазифасини бажарувчиси, педагогика фанлари доктори ^с)
Киргизова Наргиза Худайбердиевна,
Наманган вилояти педагогларни янги методикаларга ургатиш миллий маркази Кайта тайёрлаш ва малака ошириш жараёнини мониторингини олиб бориш ва сифатини бах,олаш булими бошлиFи
У^УВЧИЛАР КРЕАТИВЛИГИНИ ЭРГОНОМИК ЁНДАШУВ АСОСИДА ТЕХНОЛОГИЯ ФАНИДАН ТУГАРАК МАШFУЛОТЛАРИ ЖАРАЁНИДА ТАКОМИЛЛАШТИРИШ
УДК: 378:046.4 DOI: 10.34920/SO/VOL_2023_ISSUE_4_4
АБДУЛЛАЕВ С.Х., КИРГИЗОВА Н.Х. УЦУВЧИЛАР КРЕАТИВЛИГИНИ ЭРГОНОМИК ЁНДАШУВ АСОСИДА ТЕХНОЛОГИЯ ФАНИДАН ТУГАРАК МАШГУЛОТЛАРИ ЖАРАЁНИДА ТАКОМИЛЛАШТИРИШ
Укувчилар креативлигини эргономик ёндашув асосида такомиллаштириш ва инновацион усулларидан фойдаланиб технология фанидан тугарак машFулотларида самарали натижаларга элтадиган педагогик изланишлар олиб бориш зарурлиги илмий-назарий асосланган. Технология фани тугарак машFулотларини укув ижодий фаолиятга йуналтирилган шакли, метод ва воситаларини х,амда унга мос дидактик ва укув методик таъминоти, укувчиларнинг креативлигини эргономик ёндашув асосида такомиллаштиришни мух,им компонентлари очиб берилган.
Таянч суз ва тушунчалар: креативлик, эргономик ёндашув, эргономик компонентлар, эргономик таълим мух,ити, тугарак машFулотлари.
АБДУЛЛАЕВ С.Х., КИРГИЗОВА Н.Х. СОВЕРШЕНСТВОВАНИЕ КРЕАТИВНОСТИ УЧАЩИХСЯ В ПРОЦЕССЕ КУРУЖКОВЫХ ЗАНЯТИЙ ПО ТЕХНОЛОГИИ НА ОСНОВЕ ЭРГОНОМИЧНОГО ПОДХОДА
Научно-теоретически обоснована необходимость совершенствования творческих способностей учащихся на основе эргономического подхода и проведения педагогических исследований, которые позволят добиться эффективных результатов на занятиях технологиями с использованием инновационных методов. Выявлены форма, методы и средства занятий кружка технологии, ориентированные на учебно-творческую деятельность, а также дидактическое и учебно-методическое обеспечение, важные составляющие совершенствования творчества студентов на основе эргономического подхода.
Ключевые слова и понятия: креативность, эргономический подход, эргономические компоненты, эргономическая среда обучения, кружковое обучение.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2023, 4 (125)
ABDULLAEV S.KH., KIRGIZOVA N.KH. IMPROVING THE CREATIVITY OF STUDENTS IN THE PROCESS OF COURSE LESSONS IN TECHNOLOGY ON THE BASIS OF ERGONOMIC APPROACH
The necessity of improving the creative abilities of students based on an ergonomic approach and conducting pedagogical research that will achieve effective results in technology classes using innovative methods is scientifically and theoretically substantiated. The form, methods and means of studying the circle of technology, focused on educational and creative activities, as well as didactic and educational and methodological support, important components of improving students' creativity based on an ergonomic approach, are revealed.
Key words and concepts: creativity, ergonomic approach, ergonomic components, ergonomic learning environment, circle learning.
Кириш. Янги технологиялар ривожида юз бераётган узгаришлар мамлакатларни ишлаб чикариш ва ижтимоий сох,аларда жамият х,аётига янги маъно олиб кирадиган, ностан-дарт фикрлаш кобилиятига эга, замонавий ва келажакка дахлдор, муаммоларни еча ола-диган кишиларга булган эх,тиёжини кескин кучайтириб юборди. Дунёни илFор мамлакат-лари инновацион технологик ривожланишини инобатга олган х,олда технологик таълимни ривожлантиришга катта эътибор каратмок ва технология фани машFулотларида укувчиларни ижодий салох,иятларини ривожлантиришга ва яратувчанлик мех,натига йуналтирмок долзарб вазифалардан бири булиб колмокда.
Бизнинг мамлакатимизда х,ам Узбекистан Республикаси Президентнинг 2020 йил 6 нояб-рдаги "Узбекистоннинг янги тараккиёт даврида таълим-тарбия ва илм-фан сох,аларини ривож-лантириш чора-тадбирлари туFрисида"ги ПФ-6106-сонли Фармонида мамлакат тараккиёти учун янги ташаббус ва Fоялар билан майдонга чикиб, уларни амалга оши-ришга кодир булган, интеллектуал ва маъна-вий салох,ияти юксак янги авлод кадрларни тайёрлаш, таълим ташкилотлари битирув-чилари замонавий касб эгалари булишлари учун уларда зарур билимларини шакллан-тириш каби устувор вазифалар курсатиб берилди. Мамлакатимиз учун бугунги замонавий ишлаб чикариш воситалари ва саноат мах,сулотларини юкори даражадаги технология ва фан ютуклари асосида яратиш зарурати билан боFл и к ижтимоий иктисодий вазиятда юкори малакали лойих,аловчилар, конструк-торлар, ижодкор ходимлар, нанотехнология курилмалари буйича мутахассислар, фунда-ментал билимларни амалиётда куллай олади-
ган кадрлар ва энг мух,ими келажак касблари буйича малакали кадрлар куплаб талаб этилмокда.
Умумий таълим муассасалари укувчиларига барча предметлар буйича укув режалар асосида инсоният эришган х,аётий тажрибаларни тушунишга ва уларни идрок этишга ёрдам беришдан ташкари, янги иктисодий шаро-итларда тез, билимли ва мах,сулотли х,аракат оркали ишга ижодий ривожланган эргоно-мик фикрлаш билан ёндаша оладиган ёшларни тарбиялашдек мух,им масъулиятли вази-фаларни х,ам амалга ошириши лозим. Бун-дай сифатларга эга ёшларсиз узгариб бораёт-ган ижтимоий х,аётда иктисодий янгиланиш-ларга эришиб булмайди. Шунинг учун х,ам технология фанидан тугарак машFулотларида укувчиларнинг креативлигини эргономик ёндашув асосида шакллантиришга эътибор кучайтирилиши керак. Таъкидлаш лозимки, укувчиларни ижодий фаоллиги ва эргономик фикрлашлари айнан технология дарсла-рида шаклланади. Чунки, технология дарсла-рида барча фанлардан узлаштирилган умумий билимлар асосида укувчиларни аник тайёр мах,сулот яратишга, фикрлаш, лойих,алаш куникмаларини шакллантиришга, янгилик кидиришга йуналтириб укитилиши натижасида ёшлар ишлаб чикариш, фан, хизмат курсатиш сох,аларида самарали ва сифатли мех,натга тайёр булиб шаклланадилар.
Технология фани умумий таълимни мух,им ва зарурий таркибий кисми булиб, у укувчиларга фан асослари билимларини амалиётда куллаш, лойих,алаш, конструкциялаш ва буюмлар тайёрлаш имкониятларини бойитиб, креатив фикрлаш кобилиятларини ривожлантиришга хиз-мат килади. Хозирда укитилаётган техноло-
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2023, 4 (125)
гия предмети укувчиларни узлигини намоён килишларида кенг имкониятга эга булиши учун укувчиларни ижодий салох,иятларини ривожлантириш ва яратувчанлик мех,натига йуналтириб тугарак машFулотларида уларнинг креативлигини эргономик ёндашув асосида такомиллаштириш ва инновацион усуллари-дан фойдаланиб самарали натижаларга элта-диган педагогик изланишлар олиб бориш катта ах,амиятга эга булади.
Мавзунинг долзарблиги. Жамиятнинг ахборотлашуви, технологияларнинг тез алма-шуви, замон кишисининг касбий фаолияти-даги узига хос узгаришлар ёш авлод таълим-тарбиясига катор талабларни куймокда. Технология таълимининг асосий максади давлат таълим стандартлари талабига кура ёшларни бозор иктисодиёти шароитида мустакил мех,натга, мустакил х,аётига тайёрлашдан ибо-рат. Шунинг учун укувчиларни мустакил ижодий фикрлашларини шакллантиришга ва ижодий фаолликларини ривожлантиришга булган давр талаблари асосида технология фанидан тугарак рах,барлари учун укув ижодий фаоли-ятга йуналтирилган тугарак машFулотларини шакли, метод ва воситаларини х,амда мос дидактик ва укув методик таъминоти техно-логиясини эргономик ёндашув асосида ишлаб чикиш бугунги куннинг долзарб вазифалари-дан саналади.
Мавзунинг урганилганлик даражаси. Укувчиларнинг креативлигини эргономик ёндашув асосида такомиллаштириш - яъни укитишнинг ташкил этиш усулини, мазмунини, метод ва шаклларини эргономик ёндашув асосида туFридан-туFри шахсни х,ар томонлама ривожланишига йуналтирилган укитиш тизи-мини тушунилади. Бугунги кунда креативликни ривожлантириш буйича бир неча назарий асосланган ва амалий ах,амиятга эга таълимот-лар мавжуд. Шунингдек, укувчиларни аклий ривожланишлари учун таклиф этилган ривож-лантирувчи укитиш методикаларида1 уларни укув фаолиятини янгича тамойил асосида ташкил этилиб, барча педагогик амалиётлар тала-бларини каноатлантириши ва турли укув муас-сасаларида муваффакият билан кулланиши
1 Планида, СИ. Приемы и средства формирования у студентов ссуза конструктивно-технических способностей [Текст] / СИ.Плапида // Методический поиск: проблемы и решения. - № 4. — 2008. — С.31-32. (0,3 п.л.)
мумкинлиги курсатиб утилган. Ундан ташкари ривожлантирувчи укитиш тизимини кандай технологиялар асосида амалга ошириш усул-лари ва энг мух,ими укувчиларни тулаконли аклий ривожланишларида ва узларини аклий ижодий салох,иятларини мустакил тарзда ишлата олишларини таъминлашда бирламчи асос сифатида фикрлаш тушунчаси ётишини ва унинг максадга караб турли хилда булишини2, 3 ишларда кенг ёритиб берилган.
Технология фанидан тугарак
машFулотларида укувчиларнинг креативлигини эргономик ёндашув асосида такомиллаштириш учун технология фанидан тугарак машFулотлари жараёнидаги укувчилар фао-лиятида технологик фикрлашни ривож-лантиришни кузда тутилади. Шуни таъкид-лаш керакки, бундай изланишларни асосий кисми техник фикрлашни ривожлантиришга баFишланган булиб, технологик таълим йуналишларида укитиладиган фанлар асосида техник фикрлашни ривожлантиришга куп эътибор каратилган4. Шу билан бирга фикрлашни тула булишини таъминлаш максадида техник фанларидан келиб чикиб, унинг ташкил этувчи компонентларини алох,ида урни курсатиб берилган ва улардан барча тур-даги фикрлашларни ривожлантиришда фой-даланиш тавсия этилган5. Технология фанидан тугарак машFулотларидаги асосий вазифа-лар: укувчиларнинг ижодий имкониятларини, техник ижодий фикрлаш элементларини, кон-структорлик кобилиятларини, лойих,алаш фао-лиятларини, мех,нат маданияти ва шу каби-ларни ривожлантиришга эришишдан ибо-рат булсада, технология фани укитувчиларини билим беришдан ташкари бундай вазифаларни самарали х,ал этишларига ёрдам бера олади-
2 Мухина М.В. Развитие технического мышления у будущего учителя технологии и предпринимательства средствами системы познавательных заданий. Кандидатская диссертация. Нижний Новгород — 2003. 49- 57 с.
3 Педагогическая наука и ее методология в контексте современности / Под ред. В.В.Краевского, В.М.Полонского. - М., Педагогика, 2001. - 338с
4 Худошина, Ю.В. Оперативный компонент технического мышления //Организация и управление производством / - Саратов. «Наука», 2008;- С.180-184
5 Худошина Ю.В. Критерии сформированности технического мышления будущих преподавателей профессионального обучения // Проблемы научного обеспечения сельскохозяйственного производства и образования / Саратов: Научная книга, 2008. - с. 247-252.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2023, 4 (125)
ган креативликни эргономик ёндашув асо-сида ривожлантирувчи тизимли укув методик ишлар деярли учрамайди. Технология фанидан тугарак машFулотларида укувчиларнинг кре-ативлигини эргономик ёндашув асосида тако-миллаштириш усуллари х,акида бугунги кунда маълумотлар йук.
Муаммони цуйилиши. Утказилган изла-нишлардан куринадики, технология фанидан тугарак машFулотларида укувчиларнинг креативлигини эргономик ёндашув асосида такомиллаштиришни мух,им компонентла-ридан булган эргономик фикрлашни техно-логик йуналишда шакллантириш ва креативликни ривожлантиришга каратилган методик ишларда бу компонентларни алох,ида эле-ментлари турли йуналишларда таркок х,олда булиб, укувчиларни куплаб турдаги фаолиятла-рини уз ичига камраб олган. Шу маънода улар укувчиларни тугарак машFулотларида креативлигини самарали ривожланишини етарли даражада таъминлай олмайди. Шунингдек:
- х,озирги технология фани укитувчиларини эргономик тайёргарлик дара-жаларини етишмаслиги;
- технология фанидан тугарак машFулотларида эргономик ёндашув асосида машFулотларни ташкил этиш зарурлиги муаммосини ечими ута ах,амиятли булишига карамай, методологик ва дидактик усулларини яратиш устида илмий изланишларни етишмас-лиги;
- машFулотлар жараёнида эргономик ёндашув асосида укувчиларнинг креатив-лиги ва технологик фикрлашини ривожланти-ришни амалга ошириш учун аник бир тизимга солинган, илмий асосланган технологиялардан фойдаланишни дидактик асосларини ишлаб чикилмаганлиги х,ам уз ечимини кутмокда.
Тадцицот гояси:
• технология фанидан тугарак машFулотларида укувчиларнинг креативлигини эргономик ёндашув асосида такомиллаш-тиришда асосий Fоя эргономик ёндашув асосида технологик креативликни ташкил этувчи-ларини аниклаб, уларни ривожланиши ва шак-лланишида амалий методик технологиялардан фойдаланишни дидактик асосларини ишлаб чикишга каратилса, укувчиларни фаол технологик фикрлашлари ва креативлигини шаклла-ниш жараёни самарали булишига эришилади;
• технология фани буйича тугарак машFулотлари методикасини такомиллашти-риш билан дидактик максад, вазифа, мазмун-лар интеграцияланиб, шахсга йуналтирилган педагогик жараённи асосий ташкил этувчила-ридан бирини такомиллаштиришга эришилади.
Тадцицот мацсади технология фанидан тугарак машFулотларида укувчиларнинг креативлигини эргономик ёндашув асосида тако-миллаштиришда технологик фикрлашни тарки-бий ташкил этувчиларини ишлаб чикиш, наза-рий асослаш ва фикрлашни ривожлантиришга йуналтирилган дидактик воситаларни тугарак машFулотларида укувчиларни фаолиятларига татбик этиб, тажрибада текширишдан иборат.
Тадцицот объекти: технология фанидан тугарак машFулотларида укувчилар фаолияти.
Тадцицот предмети: технология фанидан тугарак машFулотларини ташкил этиш ва утказишда креативлик ва технологик фикрлаш самарадорлигини орттиришга оид изланиш-лар.
Тадцицот вазифалари. Куйилган максад, Fоя ва муаммоларга мос равишда куйидаги вазифалар белгиланди:
- технология фанидан тугарак машFулотларини эргономик ёндашув асосида ташкил этиш, креативлик сифатида технологик фикрлашни шакллантириш муаммолари х,олатини тах,лил этиш;
- технология фанидан тугарак машFулотларида укувчиларини креатив технологик фикрлашларини шакллантиришни ах,амияти ва унинг узига хос томонларини фикрлашни умумий назарияси асосида аниклаш;
- технология фанидан тугарак машFулотларини эргономик ёндашув асосида ташкил этилишини аниклаб, улар асосида креатив фикрлашни самарали такомиллаштиришни дидактик асосларини ишлаб чикиш;
- креатив технологик фикрлашни такомиллаштиришни дидактик воситаси сифатида эргономик ёндашувни урганиш ва креатив фикрлашни барча ташкил этувчи-ларни шакллантиришга каратилган масала ва топширикларни ишлаб чикиб, уларни самарасини технология фанидан тугарак машFулотлари жараёнида укувчилар фаолият-ларида амалий синовлар оркали текшириш.
Тадцицот методлари. Тадкикот метод-лари асосини таълимни замонавий таълимот-
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2023, 4 (125)
концепцияси асосида ётувчи шахсга йуналтирилган укитиш усуллари, педагогик тадкикотни методологияси буйича таълимот-лар, эргономик ёндашув ва укув жараёнида информацион технологиялардан фойдала-нишга баFишланган Fоялар ётади. Шунингдек, тадкикот методлари уз ичига таълим муаммо-лари буйича хужжатлар, дастурлар, методик адабиётлар, укитишнинг техник воситалари ва укитишнинг инновацион технологиялари каби элементларни уз ичига олади.
Асосий цисм. Технология фанидан тугарак машFулотлари жараёнида укувчиларни ривож-ланиш даражаларини юкорига кутариш учун укитувчилар эргономик ёндашув мохиятини ва уни максадли амалга ошириш метод ва воси-таларини билишлари лозим. Бугунги кунда эргономик ёндашувни таъминловчи укитиш технологиясини ишлаб чикиш барча фан-ларни укитишда фан ва амалиёт учун бир-дан бир зарурий масала саналмокда. Технология фанидан тугарак машFулотларини эргономик ёндашув асосида ташкил этиш мето-дикаси бу укув фаолиятини бошкача тамойил асосида курилишини ва сифат жихатдан янги билимлар билан бойитишни такозо этади. Бундай укитишнинг мохияти шундаки, укувчининг ривожланиши укитувчини хам укувчини хам бош вазифасига айланадиган шароитни яра-тишдан иборат. Хозирги замонавий педаго-гикада эргономик ёндашув асосида укитиш буйича бир неча турдаги назарий асослан-ган ва тажрибада текширилган таълим технологиялари мавжуд1. Эргономик ёндашув неги-зида дастлаб креатив технологик фикрлашни такомиллаштириш зарурати ётишини аниклаб, уни ривожи укувчиларни аклий ривожланиш-ларида ва узларининг мустакил ижодий фао-
1 Абдуллаев С.Х. Технологик таълим укитувчиларининг эргономик компетентлиги // Монография. - GlobeEdit is a trademark of Dodo Books Indian Ocean Ltd., member of the OmniScriptum S.R.L Publishing group str. A. Russo 15, of. 61, Chisinau-2068, Republik of Moldova Europe Printed at: see last page, 2022, ISBN:978-620-2-48669-9.
лиятларида ута мух,им роль уйнаши асослаб курсатилган2, 3.
Укувчиларни муаммони ечишга кириша олишларини бирламчи ва мух,им шарти бу уларнинг муаммо буйича таянч билимга эга булишларидир. Билим фикрлашни ривожла-нишида мух,им манба булиб хизмат килади. Инсон канча куп тажриба ва билимга эга булса, шунча фикрлашга кодир булади. Шунинг учун х,ам билим фикрлашни дастлабки воси-таси саналади. Укувчини узи учун янги булган муаммога кириша олишини яна бир шарти мустакил равишда муаммони ечиш йулларини манбалардан кидириб ургана оладиган аклий фаолиятни шакллантиришдир. Шунинг учун х,ам фикрлашни бошланиши муаммоли вази-ятдадир деб бекорга таъкидланмаган. Фикрлашни турли куринишларининг тах,лили куйилаётган ва ечилиши лозим булган масала-ларни эргономик ёндашув ва фаолият харак-тери билан у ёки бу хилдаги фикрлаш шаклла-ниб боришини эътиборга олиш зарур булади. Биз фикрлаш турлари билан боFлик савол-ларни барчасини колдириб, факат технология фанидан тугарак машFулотларини эргономик ёндашув асосида ташкил этиш учун зарур булган муаммоларига тухталамиз.
Хозирги кунда амалга оширилаётган замонавий ижтимоий-иктисодий ислох,отлар бево-сита таълим тизимига уз таъсирини курсатади. Таълим узини маданиятлар дунёсида тасав-вур этиш оркали инсонда олам манзарасини яратиш, инсоннинг табиат, бошка одамларга, жамият, уз-узига булган муносабатлар тизи-мини шакллантириш сифатида каралади.
Таълимни янгилаш уни демократлаштири-лиши, ижтимоийлашуви ва инсонпарварлашу-вини, укитувчи ва укувчиларниг иш уринларига мослашувларига асосланган таълим жара-ёни хавфсизлиги ва кулайлигини таъминлаш ва амалга оширишни интегратив жараёнла-рини кучайтириш, таълимнинг ишлаб чикариш билан алокасини такомиллаштиришни назарда
2 Абдуллаев С.Х. Укитувчиларнинг эргономик мадани-ятини ривожлантириш мухитини ташкил этиш тизими ва технологияси // Замонавий таълим. Тошкент, 2021. 9-сон. Б.28- 36.
3 Qo'chqorov X.O., Yusupov D.A. Fundamental fanlarni o'qitish samaradorligini oshirishning dolzarb muammolari va yechimlari: Academic Research in Educational Sciences. Volume 2. Uzbekistan 2021. DOI: 10.24412/2181-13852021-11-448-455. p.448-455.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2023, 4 (125)
тутади. Инсон узининг онги, иродаси, х,ис-туЙFуси, билиш имкониятлари оркали маданий кадриятларни узлаштиради, бунинг натижа-сида индивидуал ижодийлик шаклланади. Бу жараёнлар ижтимоий-маданий вазиятларнинг объектив узгаришлари билан боFлик х,олда, педагогик жараёнларни такомиллаштириш ва ривожлантиришга таъсир курсатувчи асосий омиллардан бири сифатида, педагогик эргономика талабларини узлаштирган, эргономик компетентлиги ривожланган малакали мута-хассисларга булган эх,тиёжини белгилайди.
Бугунги укитувчи утган асрдаги укитувчидан тубдан фарк килади. Авваллари укитувчи учун синф хонаси, синф тахтаси ва бур, пар-талар яъни укувчилар иш урни булиши кифоя эди. Хозирги замонда эса умумтаълим мак-табларининг фаолиятини моддий техник базаси, таълим воситаларининг турли туман куринишларисиз тасауввур килиб булмайди.
Таълим муассасаларида кулланиладиган: натураль объектлар; моделлар; укув асбо-блари ва жих,озлари; тасвирли-овозли таълим воситалари; таълимнинг босма воситалари; дастгох,лар, асбоблар, ускуналар; х,исоблаш техникаси воситалари; электрон мактаб дарс-ликлари шулар жумласига киради. Ушбу моддий техник база ва таълим воситалари педагогик ва эргономик талаблар, меъёрий х,ужжатлар асосида ишлаб чикилиб амалиётга жорий этилган.
Бундай тушуниш педагогикадаги янги парадигма - шахсга йуналтирилган таълим асосини ташкил этувчи жамиятдаги янги кадриятлар - укувчи шахсининг камол топишига, муайян умумтаълим ва политехник билим, малака, куникмаларини шаклланишига хизмат килиш учун таълим воситаларининг яроклилиги масаласи педагогик ва эргономик талаблар оркали белгиланишига олиб келади. Шунинг-дек, таълим воситаларига куйиладиган эргономик талаблар ушбу воситалардан фойда-ланиш жараёнида намоён булувчи инсоннинг антропометрик, физиологик, психофизиологик ва психологик хусусиятларини эътиборга олиш зарурлигини билдиради1.
1 Абдуллаев С.Х. Педагогик эргономика ва укитувчи эргономик маданиятининг ташкилий асослари // "Замо-навий таълим" илмий-амалий оммабоп журнали. Тош-кент, 2020. 8-сон. Б.61- 68.
Технологик фаолият учун кенг имкониятлар технология дарсларида очилиб, техник ва тех-нологик масалаларни фан асослари синтези ёрдамида тула тизим тарзида ечилиб амалий кулланишга кадар етказилади ва техник маса-лалар технологик фаолият ичида каралади. Хозирги даврда биз юкорида айтиб утилган эргономик ёндашув таркибий ташкил этув-чилари асосида технология фанидан тугарак машFулотлари жараёнида укувчиларни креатив технологик фикрлашларини такомиллаш-тиришга эътибор каратмокчимиз, чунки технологик фаолият ичида техник масалаларни ечими х,ам ётади.
Технология фанидан тугарак машFулотлари жараёнида асосий урFу назарий ва амалий фикрлашни ривожлантиришга каратилган булгани учун креатив технологик фикрлашни таркибий тузилишини бизнингча, техник фикрлашга нисбатан кенгрок маънода каралиши лозим. Чунки технология фани узининг мох,иятига кура, укувчиларни бозор иктисодиёти шароитида мустакил мех,нат х,аётига тайёрлашдан ташкари амалда энг самарали ва тежамкор ишлаб чикариш жара-ёнларини аниклаш ва улардан фойдаланишга ургатишдан иборат. Технология бугунги кунда х,ар бир ишлаб чикариш жараёнини бошкариш х,амда мос сох,а фаолиятида доимий ихтирочи-лик, модернизацияли ва инновацион фаолият х,акидаги ута мураккаб ва таркок билимлар тизими булиб бораётганини эътиборга олсак, технологик жараён кенг масштабли эргономик ёндашув асосида фикрлашни талаб этишини куриш мумкин.
Технология фанидан тугарак
машFулотларини ташкил этиш эргономик ёндашув билан бир каторда куйидаги компо-нентларини х,ам уз ичига олиши лозим, яъни: тежамкорлик, харидоргирлик, диверсифика-цияга мослик, танкидий та^лилийлик. Булар-нинг киритилиши зарурати бугунги жами-ятни иктисодий-ижтимоий х,аётида укувчилар томонидан узлаштирилган назарий билим-ларни амалиётга татбик этиш зарурияти билан боFликдир.
Хакикатан, содда килиб айтганда, назарий фикрлаш бирор техникавий масалани ечишга каратилса, амалий фикрлаш масалани куйилишидан бошлаб охирги тайёр мах,сулот олишгача булган фаолиятга каратилади. Бунда
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2023, 4 (125)
куйилган масалага жавоб топишга интилиш, максадга етиш билан боFлик дастлабки шарт-шароитларни аниклаш, эргономика талабла-рини эътиборга олиш ва бу шароитларда маса-лани ечимига эришиш керак булади. Технология фанидан тугарак машFулотлари жара-ёнида укувчилар томонидан тайёрланади-ган махсулотларга мисол килиб оддий бола-лар уйинчокларидан тортиб юкори технология махсулотлари - механотроника ва работо-техника механизмларини келтириш мумкин. Буларнинг барчасига эргономик ёндашув асо-сидаги креатив технологик фаолият билан эри-шилади.
Хозирда куплаб касблар буйича махсулот тайёрлашда турли операциялар кетма-кетлигини пухта уЙFунлаштириш ва компьютер дастурларидан фойдаланиш эвазига дастлабки хом ашёдан тайёр махсулот олишгача булган технологик фаолиятлар ривожланмокда. Бугунги бозор иктисодиёти шароитида олиб бориладиган хар кандай технологик фаоли-ятда тежамкорликка эътибор беришни роли кучайиб, чикиндисиз ёки камчиким техно-логиялар устувор саналмокда. Шу маънода эргономик ёндашув технологик фикрлашни зарур компонентларидан бири булишга хакли деб хисоблаймиз. Ундан ташкари технологик масалани тизимли кетма-кетликда хал этиш билан инсон эхтиёжини кондиришни узи камлик килади. Хар кандай технология махсулотни кишиларни уз эхтиёжидан ташкари узгаларни хам, хатто экспорт килиб уз брен-дига эга булишни хам каноатлантирадиган булиши, бугунги замонавий ривожланиш пой-девори булиб бормокда. Шунинг учун технологик фаолият махсулоти хавфсиз, кулай ва мафтункор дизайнга эга х,амда харидоргир булишини таъминлашда эргономик ёндашув биринчи галдаги вазифаларидан бирига айла-нади. Укувчиларни уз брендига эга махсулот тайёрлашга булган кизикишларини орттириш ва узлигини намоён кила олишларида бозор-гир махсулот яратиш туЙFусини шакллантириш ута зарур булиб, шу йуналишдаги вазифаларни технология фанидан тугарак машFулотлари жараёнида шакллантира бориш долзарб масалага айланиб бормокда.
Тажриба натижалари ва му^окамалар. Технология фанидан тугарак машFулотларида укувчиларнинг креативлигини эргономик
ёндашув асосида такомиллаштириш самара-дорлиги ва аклий ривожланишини таъмин-ловчи дидактика усулини узаги х,амда тор-тувчи куч бу креатив технологик фикрлашни ривожлантириш хисобланади. Биз креатив технологик фикрлаш компонентларини технология фанидан тугарак машFулотлари жара-ёнига татбик этдик. Шу йуналишда креатив технологик фикрлашни барча ташкил этув-чиларини уЙFунликда ривожлантиришга йуналтирилган дидактик восита сифатида муаммоли ва билимга каратилган турли савол ва топширикларнинг дидактика тизимини эргономик ёндашув асосида ишлаб чикиб ама-лиётда кулладик. Шунингдек, МашFулотлар жараёнида креатив фикрлашни хар бир ташкил этувчисининг зарурий ва ахамиятли томонлари таъкидланиб, уларни такомиллаш-тиришга имкон яратувчи аклий хужум, абсурд, янги вариантлар, вактни чекланганлиги, муно-зара семинарлар, лойихалаш каби методлар-дан ва компьютер дастурлари асосида турли моделлаштириш усулларидан фойдаланилди.
Тадкикотимиз доирасида биз
зарур укув-моддий базани яратиш, мактабнинг укув билиш мухитини таш-кил этиш, укув кулланмалари ва уларнинг мажмуаларини лойихалаштириш ва яратиш масалалари билан кизикиб, педагогик технологияларни, таълим ва тараккиёт жара-ёни субъектларининг биргаликдаги фаолия-тини, шу жумладан мактабнинг укув-моддий базаси ва педагогик тизимнинг бошка эле-ментларининг барча арсеналини ташкил этиш механизмларини куриб чикдик.
Илмий, педагогик ва экспери-ментал тадкикотлар доирасида укув жараёнининг укув моддий базасини яхшилаш-нинг ташкилий ва педагогик асослари билан танишдик. Уларни замонавий мактабда укув билиш жараёнини ташкил этишга эргономик ёндашув нуктаи назаридан кайта куриб чикиб, биз уларни иккита гурухга бирлаштирган ташкилий ва педагогик шартларни танладик.
Шартлар деганда биз эргономик ёнда-шувга асосланган педагогик тизимнинг пайдо булиши, мавжудлиги ёки узгариши учун зарур булган объектлар, жараёнлар, муносабатлар-нинг умумийлигини тушунамиз.
Биз педагогик гурухга куйидаги шартларни киритдик:
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2023, 4 (125)
- дидактик тизимнинг таълим максадлари ва муаммоларига мувофиклиги;
- педагогик ва эргономик тамойилларга таяниш;
- эргономикани х,исобга олган х,олда педагогик жараён мазмунини танлашга талаблар;
- соFликни саклашни тежай-диган педагогик технологиялардан фойдаланиш, чарчок даражасини пасайти-ришга имкон яратиш;
- педагогика фанлари курсаткичларининг етарли даражаси;
- эргономикани амалга оширишга кодир булган инсон ресурсларининг мавжудлиги ёндашув.
Ташкилий гурух,га куйидаги шартлар киради:
• тугарак машFулотлари утказиладиган мух,итни замонавийлаштириш зарурлигини х,исобга олган х,олда, замонавий укув жараёни-нинг хусусиятлари;
• технология фанидан тугарак машFулот-ларини жих,озлар, укув кулланмалари билан жих,озлаш, уларнинг тупламлари;
• жойлаштириш ва саклашнинг рационал тизимларини яратиш ва улардан фойдаланиш, ускуналар;
• техник укув кулланмаларидан, янги воситалардан окилона фойдаланиш, ахборот технологиялари;
• физиологик ва психологик жих,атдан соFлом мух,ит, машFулот жадвали. Иш жойла-рини окилона жих,озлаш;
• эргономик укув билиш мух,итини яра-тиш;
• технология фанидан тугарак машFулотларида эргономик ички дизайн.
Шунингдек технология фанидан тугарак машFулотларида технологик фикрлашни эргономик компонентлари ташкил этувчила-рини шу йуналишга мос зарурий ва ах,амиятли томонлари, х,амда уларни такомиллаштиришга йуналтирилган турли савол ва топшириклар намуналари сифатида куйидагиларни келти-риш мумкин.
Хавфсизлик компоненти укитувчилар ва укувчиларнинг хавфсиз ишлашини таъминлай-диган шароитларни яратишни назарда тутади. Назарий маълумотларни амалда мос кели-шини таъминлашга хизмат килади. Бу компонент доирасида материалларни асосий пара-
метрлари ва бичиш-тикишдаги х,исоблашларни аниклаштириш кузда тутилиб, нуксонсиз ва барча талабларни каноатлантира олади-ган тикув мах,сулоти тайёрлаш лозим булади. Масалан озFин ёки тулача коматлар учун пиджак ёки жакетни тайёрлаш кетма-кетлигини яратиш керак деб айтилган топширик ечимини топишда укувчи озFин комат учун технологик кетма-кетликдаги стандартликдан четга чикиб, буюмнинг х,ар бир деталларини хавфсизликни таъминлаган холда алох,ида х,исоблашлар оркали бажариши ва уларни амалда коматга мос келишига эришиши амалий фикрлашни ривожланишига х,исса кушади.
Цулайлик компоненти шахснинг уЙFун ривожланишини таъминлайдиган кулай, хавфсиз шароитларни яратишни уз ичига олади. Тикувчиликдаги модель, чизма, шакл, схема каби тушунчалар маълум маънони акс этти-риб, мох,иятни тушунишга хизмат килади. Бунга мос топширик сифатида аёллар куйлагини тайёрлашда барча чизма ва моделлар тасви-рини таклиф этиб, улар нимани англатишини ва улардан кандай фойдаланиш кулай, хавфсиз шароитларни яратиши мумкинлигини тушун-тириш талаб этилиши мумкин. Чизмаларни туFри тушуниш нафакат топширикни самарали бажарилишига, балки тасвирдагиларни идрок этиш оркали технологик жараён боскичларини амалга ошириш тамойилини тушунишга ёрдам беради.
Ишончлилик компоненти технология фани тугарак машFулотларида таълим мух,ити, таълим воситалари ва укув кулланмалари тизи-мининг ишлашини ишончлилигини билдиради. Тикувчиликка каратилган бутун жараён х,олати, унинг усиш ёки сусайиши, турли керакли бут-ловчи элементлар ва материалларни таъми-ноти х,амда зарурий захираларни уз вактида аниклашга каратилади. Бу компонент риво-жига каратилган топширик куйидагича булиши мумкин. Тикув буюм деталларини бир бири билан бириктириш жараёнида чокларда солки х,осил булиш каби нуксони кузатилишига олиб келувчи сабабларини аникланг каби топширик булиши мумкин. Бу топширикни ечимини сох,ага оид дастлаб урганилган барча билим ва маълумотлар тах,лили асосида укувчилар мустакил тарзда сабабини аниклаб, тезда бар-тараф этадилар.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2023, 4 (125)
Хронометрик мувофицлик компоненти
таълим воситаларидан, уларнинг конструктив ва информацион сифатларидан машFулотда фой-даланишнинг белгиланган вакт, яъни муддатга мувофиклигини билдиради. Тикув буюмла-рини тайёрлаш ва уни дизайни буйича техноло-гик фаолиятни лойихалашда хамма боскичдаги харакатлар ва ишлатилаётган ресурслар махсулот таннархини туширишга каратилишини кузда тутади. Бирон бир тикув буюмига туFри келадиган маълум фасондаги кийимга амалда канча газлама, турли бутловчи элементлар, электроэнергия ва бошка турдаги харажат-лар сарфини энг оптимал курсатгичларини аниклаш каби топшириклар укувчини барча параметрларини компьютер дастурлари ёрда-мида аниклашга, махсулот таннархи талабга ва бозор иктисодиётига мос келадиган тежамкор-лик асосида буюм тайёрлашга урганишга хиз-мат килади.
Жозибадорлик (дидактик дизайн) компоненти дастгох, мослама, асбоб-ускуналар шаклларининг жозибадор ва гузал булишини назарда тутади, яхши дидни, аникликни синг-диради, ижобий муносабатни шаклланти-ради. Технологик фаолият асосида яратилаёт-ган тикувчилик махсулотлари омманинг модага булган мавжуд талабларини кондириши, арзон таннархли, кулай, енгил, мафтункор ва жози-бали дизайн билан барчани хавасини келтира оладиган булишини таъминлайди. Фикрлаш-нинг бундай компонентини тикув буюмларини тайёрлаш фаолиятида ривожлантириш учун укувчиларга бериладиган топшириклар куп киррали булиши билан бирга объектив ва субъ-ектив факторларни камраб олиш керак булади. Жумладан, хар бир буюмни модалар коллекци-яси лойихалари, турлари ва таркиби булишини, уларни дизайнини ишлашда инновацион компьютер технологиялардан креатив тарзда фой-даланишни ва замон билан уЙFунликда кел-гуси режаларни амалий синовлар билан олиб боришни кузда тутади.
Психофизиологик мослашиш компоненти укув билиш мухитни ва унинг алохида таркибий кисмларини укувчиларнинг эшитиш, куриш, психофизиологик имкониятларига мос равишда конструктив ва информацион мос-лаштиришни, кабул килинган маълумотлар-нинг кайта ишланишини, тескари алокаларнинг амалга оширилишини ва укувчиларнинг юкори
курсаткичларига эришишини таъминлашни назарда тутади. Бу компонент креатив технологик фикрлашни ташкил этувчиларини уЙFунликда ривожланишига каратилиб, техно-логик фаолиятда уларнинг хар бирини эъти-бордан четда колмаслигини таъминлайди. Тай-ёрланаётган тикув буюмини ижтимоий ривож-ланиш даври истеъмолчилари талабига мос ва сифати юкори булиши барча компонент-ларни биргаликда ривожланиши оркали таъ-минланади. Тайёрланган буюм камчиликларини аниклаш ва каерда нимани хисобга олиш керак каби муаммолар ечимини топишда укувчилар гурухларда хар бир технологик боскич амалла-рини кайта куриб чикиш билан хал этишлари учун ахамияти катта булади.
Булардан ташкари технология фанидан тугарак машFулотларида укувчиларнинг креа-тивлигини эргономик ёндашув асосида тако-миллаштиришга йуналтирилган турли даража-даги тест синов топширикларини тикув буюм-лари технологиясига мос мавзулари буйича ишлаб чикилди. Укувчиларнинг креативли-гини технологик фикрлашни ривожланити-рувчи методлар ва таклиф этилаётган дидактик воситаларни амалий натижалари самарадор-лигини аниклаш максадида дастлаб куйидаги холатларга эътибор каратилди.
Бугунги кунда технология фанидан тугарак машFулотларида укувчиларнинг креативлигини эргономик ёндашув асосида такомиллашти-ришни ташкил этиш етарли даражада эмаслиги. Уларни эргономика талаблари мохияти ва уни максади, амалга ошириш метод ва воситала-рини билишлари лозимлиги. Эргономик ёнда-шувга асосланиш зарурлиги технология фани тугарак машFулотларида нисбатан янгилиги.
Юкоридагиларни хисобга олган холда технология фанидан тугарак машFулотлари рахбарларига хамда олий таълимда тайёрлана-ётган булажак технология фани укитувчилари учун амалий укув семинарлар ташкил этиб, уларга амалда фойдаланишлари учун юкоридагига ухшаш дидактик укув воситалари таклиф этилди ва уларда педагогик эксперимент утказиш шароитлари, максади, вазифалари бел-гиланиб, унда куп йиллик педагогик тажриба жараёнида аникланган камчиликлар хам ино-батга олинди.
Педагогик тажриба утказишнинг асо-сий максади технология фанидан тугарак
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2023, 4 (125)
машFулотларида укувчиларнинг креативли-гини эргономик ёндашув асосида такомил-лаштиришда укувчида замонавий технология ривожи буйича илмий дунёкарашни шакллани-шида юзага келадиган муаммоларни аниклаш ва уларни хал этишда эргономик ёндашув асосида технологик фикрлашни ривожланишига каратилган укув методик тавсиялар, топширик ва масалалардан иборат дидактик воситалар х,амда информацион компьютер технология-лари дастурларидан фойдаланиш асосида технологик таълимдаги фанларни укитиш метод-ларини самарадорлигини текширишдан иборат булди.
Педагогик тажрибалар уч боскичда олиб борилиб, биринчи боскич 2019-2020 йил-ларда Андижон, Наманган, ФарFона вило-ятлари педагогларни янги методикаларга ургатиш миллий марказларида технология фанини укитиш методлари, назарий ва амалий машFулотларни реал х,олати урганилиб, улар асосида аникланган муаммоларни х,ал этишда эргономик ёндашув асосидаги креатив технологик фикрлашни барча компонентларини бево-сита технология фани тугарак машFулотларида такомиллаштириш ва информацион техноло-гияларни технологик фаолиятга доир дастурларидан фойдаланиш зарурати аникланди ва улар асосида технология фанидан тугарак машFулотларини утказиш методикаси такомил-лаштирилди.
Иккинчи боскич 2020-2021 йилларда технология фанидан тугарак машFулотларидаги укув материалларини урганиш жараёни утказилди. Бунда укув мавзулари мазмуни, укитишни дидактик укув воситалари ва информацион тех-нологиялар билан бойитиб, эргономик ёндашув асосида такомиллаштирилган укитиш мето-дикасидан фойдаланиб, Наманган, Андижон ва ФарFона вилоятлари мактабларида технология фанидан эргономик ёндашув асосида таш-кил этилган тугарак машFулотлари жараёнида укувчиларнинг креативлигини такомиллашу-вини урганиш буйича синовлар олиб борилди.
2021-2022 йилларда учинчи назорат боскичида назорат тажрибалари утказилди. Бунда тажриба ва назорат гурух,ларида "Технология ва дизайн" тугараги машFулотлари утказилиб, педагогик тажриба натижалари статистик тах,лил этилди (1-жадвал).
Ишлаб чикилган методик тавсиялар асосида утказилган умумий педагогик тажрибалар нати-жаларини курсатилишича, технология фанидан тугарак машFулотлари утказиш жараёнида таклиф этилган укувчиларнинг креативлигини эргономик ёндашув асосида такомиллашти-рувчи методлар ва дидактик воситалар асосида укитиш методикасини самарадорлиги юкори булиб, укув сифати 27% га ортгани кузатилди. Укувчиларни креативлигини такомиллашганлик мезони сифатида технология масалалари ечи-мини барча фикрлаш компонентларини ривож-ланиши натижасида топа олишлари, технологик обектни иш тамойили, тузилиши, структураси ва таркибини тах,лил эта олишлари, технологик фаолиятлари жараёнига эргономик талаблар ва компьютер дастурларини куллай олишлари х,амда технологик масалани янгилигини, уз фао-лиятларини, натижаларни асослай олишлари ва хулосалар кила олишлари каби х,олатлар белги-ланди.
Тадкикотнинг илмий-амалий янгилиги шун-даки, унда биринчи маротаба ривожланишни бугунги боскичига келиб техника ва технология тараккиёти усиб, эндиликдаги ривожланиш технологик тараккиёт билан боFлик булиб бори-шини, технология фанида машFулотлар жараёнида эргономик ёндашув инобатга олиниши зарурлиги курсатиб берилди.
Технология фанидан тугарак машFулотларида укувчиларнинг креативлигини эргономик ёндашув асосида такомиллаштиришни асоси булган дидактик материалларни такомиллаштирилиб, кушимча равишда биринчи марта эргономик компонентлар таклиф килинди ва уларни эъти-борга олиниши самарали ва сифатли технологик ечимга эга булишда мух,им ах,амият касб этадиган компонентлар эканлиги аникланди.
Укувчиларни эргономик креатив фикрлашла-рини ривожланишида унинг барча ташкил этув-чиларини такомиллаштиришга йуналтирилган масала ва топшириклар дидактикаси "Технология ва дизайн" тугараги мисолида ишлаб чикилди.
Тадкикотнинг амалий ах,амияти шундаки, эргономик ёндашув асосида укувчилар креа-тивлигини такомиллаштириш учун таклиф этилган усул ва курсатмалардан нафакат технология, балки бошка фанлар учун х,ам татбик этиш мум-кинлигидадир.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2023, 4 (125)
1-жадвал. Тажриба ва назорат гурух,лари ук,увчиларининг "Технология ва дизайн" тугараги дарсларини
узлаштириш курсаткичлари
Тажриба гурухи Назорат гурухи
Бах,о киймати 5; 4; 3; 2; 5; 4; 3; 2;
Мос бахолар сони 46; 88; 63; 24 13; 16; 122; 70
Бахоларнинг урта арифметик киймати Х* = 3,7 Х = 2,8
Самарадорлик коеффициенти h = Х* / Х* = 1,32
Х нинг ишончлилик орал^и 3,69< Х* <3,73 2,78< Х <2,82
Шунингдек, технологик фикрлашни барча ташкил этувчиларини, эргономик ёндашувни эътиборга олиш, креатив технологик фаолият юритадиган укувчилар ва технология фани укитувчиларини самарали натижаларга эри-шишларида катта ёрдам беради.
Хулосалар.
1. Технология фанидан тугарак машFулотларида укувчиларнинг креативли-гини эргономик ёндашув асосида ташкил эти-лиши натижасида укувчилар дунёкарашлари
илмий тарзда шаклланиб, мустакил тарзда муаммоларга ечим топа оладиган даражадаги заковатга эга булиб борадилар.
2. Креатив технологик фикрлашни ривожлантириш натижасида укувчилар нафакат истеъмолдаги юкори технология махсулотларини иш тамойилини идрок этишга, балки уларни эргономик талаблар асосида узлари ишлаб чикара оладиган тарздаги салохият пойдеворига эга булиб борадилар.
Фойдаланилган адабиётлар:
1. Абдуллаев С.Х. Технологик таълим укитувчиларининг эргономик компетентлиги // Монография. - GlobeEdit is a trademark of Dodo Books Indian Ocean Ltd., member of the OmniScriptum S.R.L Publishing group str. A. Russo 15, of. 61, Chisinau-2068, Republik of Moldova Europe Printed at: see last page, 2022, ISBN:978-620-2-48669-9.
2. Абдуллаев С.Х. Укитувчиларнинг эргономик маданиятини ривожлантириш мухитини ташкил этиш тизими ва технологияси // Замонавий таълим. Тошкент, 2021. 9-сон. Б.28- 36.
3. Абдуллаев С.Х. Педагогик эргономика ва укитувчи эргономик маданиятининг таш-килий асослари // Замонавий таълим. Тошкент, 2020. 8-сон. Б.61- 68.
4. Мухина М.В. Развитие технического мышления у будущего учителя технологии и предпринимательства средствами системы познавательных заданий. Кандидатская диссертация. Нижний Новгород — 2003. 49- 57с
5. Планида С.И. Приемы и средства формирования у студентов ссуза конструктивно-технических способностей [Текст] / СИ.Плапида // Методический поиск: проблемы и решения. - № 4. — 2008. — С.31-32. (0,3 п.л.)
6. Педагогическая наука и ее методология в контексте современности / Под ред. В.В.Краевского, В.М.Полонского. - М., Педагогика, 2001. - 338с
7. Худошина Ю.В. Оперативный компонент технического мышления //Организация и управление производством / - Саратов. «Наука», 2008;- С.180-184
8. Худошина Ю.В. Критерии сформированности технического мышления будущих преподавателей профессионального обучения // Проблемы научного обеспечения сельскохозяйственного производства и образования / Саратов: Научная книга, 2008. - с. 247-252.
9. Qo'chqorov X.O., Yusupov D.A. Fundamental fanlarni o'qitish samaradorligini oshirishning dolzarb muammolari va yechimlari: Academic Research in Educational Sciences. Volume 2. Uzbekistan 2021. DOI: 10.24412/2181-1385-2021-11-448-455. p.448-455.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2023, 4 (125)