Научная статья на тему 'THEORETICAL FOUNDATIONS OF DIFFERENTIATED TRAINING MATHEMATICS IN THE INITIAL CLASSES'

THEORETICAL FOUNDATIONS OF DIFFERENTIATED TRAINING MATHEMATICS IN THE INITIAL CLASSES Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
34
13
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
ДИФФЕРЕНЦИРОВАННОЕ ОБУЧЕНИЕ МАТЕМАТИКИ / ИНДИВИДУАЛИЗИРОВАННОЕ ОБУЧЕНИЕ МАТЕМАТИКЕ / РЕАЛИЗАЦИЯ / САМОСТОЯТЕЛЬНАЯ РАБОТА

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Махмудшехова Мавзуна Абдувалиевна, Раджабов Тагоймурод Бобокулович

В статье раскрывается понятие “Дифференцированное обучение математике в средней школе, «Индивидуализация обучения математике» и их взаимосвязь. Аналиризуются взможности реализации дифференцированного обучения математике в начальных классах. а также приведены примеры самостоятельных работ разного уровня по матиматике в начальных классах.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Похожие темы научных работ по наукам об образовании , автор научной работы — Махмудшехова Мавзуна Абдувалиевна, Раджабов Тагоймурод Бобокулович

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

ТЕОРЕТИЧЕСКИЕ ОСНОВЫ ДИФФЕРЕНЦИРОВАННОГО ОБУЧЕНИЯ МАТЕМАТИКЕ В НАЧАЛЬНЫХ КЛАССОВАХ

This article reveals the notion of "Differentiated teaching of mathematics in secondary school," «Individualization of teaching mathematics» and their relationship. The possibilities of implementing differentiated instruction in mathematics in the initial classes are analyzed. Also, examples of independent work of different levels on mathematics in the primary grades are given.

Текст научной работы на тему «THEORETICAL FOUNDATIONS OF DIFFERENTIATED TRAINING MATHEMATICS IN THE INITIAL CLASSES»

Сведения об авторе:

Сафари Гулназар, декан музыкального факультета Таджикского государственного института искусств Таджикистана имени М. Турсунзаде, тел: +(992)934400123; +(992)907076699

About the author:

Safari Gulnazar, dean of the music faculty of the State Institute of Arts of Tajikistan named afterM. Tursunzade, tel: + (992) 934400123; + (992) 907076699

АСОСХфИ НАЗАРИЯВИИ АМАЛИСОЗИИ ТАЪЛИМИ ТАФРЩАВИИ МАТЕМАТИКА ДАР СИНФ^ОИ ИБТИДОЙ

Махмудшехова М., Рацабов Т.

Донитгоуи давлатии омузгории Тоцикистон ба номи Садриддин Айни

Дар хама давру замон маориф чабхаи пешбурди чомеа, раванди сохибмаърифатии инсон мебошад. Х,алли кариб хамаи масъалахои кору зиндагй, низому суббот ба он алокаманд мегардад. Аз ин ру, хамеша дигаргунихои куллй чомеа, муайян намудани самти ояндаи инкишофи фарханги чомеа, вазифаи асосии маориф ва масъулияти хамин сохтор ба шумор меравад. Дар хакикат мутахассисон, мухаккикон, махсусан омузгорони пешкадам кушиш ба харч медиханд, ки хар як хонанда бо назардошти имкониятхои таълимиашон ташаккул ёбанд. Барои амалй сохтани ин хадафхо таълими тафрикавии фанхоро дар мактаби муосир бештар бояд ба рох монд.

Бояд кайд намуд, ки муносибати тафрикавии таълим аслан масъалаи нав нест, он хануз дар огози рушди бонизоми назарияхои илмии педагогй ба вучуд омада буд, дар даврахои гуногуни инкишофи ин соха дар кишвархои гуногуни олам, аз чумла собик Иттиходи Шуравй, ки чомеаи имрузаи мо низ пешбарандаи бевоситаи низоми илму таълими он аст, аз чониби педагогхо, метадистон-олимони чудогона истифода мешуд, дар таълифоти чудогонаи онхо таъкид мегардад.

Х,амин тарик, дар мархилаи хозира тафрикаи тахсилот яке аз проблемаи рузмарраи назария ва амалияи таълиму тарбияи хонандагони муассисахои тахсилоти миёна ба хисоб мераванд.

Сарогоз максади асосии тафрика ба амикомузии хонандагон дар самтхои физикаю-математика, табиию гуманитарй, рушди хавасмандии гуногун ва кобилияти онхо бахшида мешуд, холо бошад, аз диди тахкикотчиён ба тарзхои гуногун баррасй мешавад.

Масалан, И.Э.Унт муносибати инфиродиро (тафрика холати хусусии он) баррасй намуда максадхои хусусии онро ин тавр чудо мекунад:

1) таълими тавассути муносибати инфиродй-донишхо, махорат ва малакахоро такмил медихад, барои амали сохтани барномахои таълими дарачаи баланди донишхо, махорат ва малакахои хар як хонанда вобаста ба майлу хавасашон мусоидат менамояд;

2) рушддихандагй-ташаккул ва инкишофи тафаккури мантикй, танкидй, махоратхои корхои таълимй бо назардошти майлу хавасу кобилиятхои хонандагонро такя ба мархилаи наздики рушд фарохам меоварад;

3) тарбияи шахсиятро бо маънои пуррааш муайян мекунад;

4) бехдошти майлу марокро ва инкишофи хаваси азбаркуниро ба вучуд меоварад;

5) таъмин ба инкишофи ояндаи фардии кудакро мусоидат мекунад [7, с.33-35].

Т.Е.Кузменков максади тафрикаро аз се нуктаи назар баррасй намуда, аз он чумла, чунин

ибрози акида менамояд:

1. Аз диди психологй-педагогй: инфиродикунонии таълим барои мухайё намудани шароитхои куллаи муайянкунии инкишофи майлу рагбат ва кобилияти хар хонанда равона шудааст, асоснок мебошад;

2. Аз диди ичтимой: таъсири максаднок бо назардошти истифодаи самараноки имкониятхои хар як фард ба ташаккули нуфузхои эчодй, интелектуалй касбии чомеа нигаронида шудааст;

3. Аз диди дидактикй: халли масъалахои бахсталаби мактаб тавассути роххои навини мухайё сохтани системаи методии таълими тафрикавии хонандагон, ки такя ба принсипхои навини марокзохиркунй равона шудааст [4].

Асосгузорони яке аз консепсияи муосири таълими тафрикавии математика (В.Г.Болтянский, Г.Д.Глейзер) хадафхои умумй ва хусусии онро барои хонандагони гуруххои гуногун чунин муайян мекунанд:

Х,адафхои умумй: 1) Ташаккули дарачаи муайяни маърифатй (аз он чумла математикй) ва донишхои хонандагон, ки боиси омодагй ба хаёт ва кор дар шароити муосир, компютеркунонии истехсолоти муосир, 2) рушди тафаккури мантикии хонандагон [1, с.11].

Х,адафхои хусусй: I гурух: хонандагоне, ки барои онхо математика элементи умумии инкишоф буда, дар хаёти амалии ояндаи онхо мавриди истифода карор надорад. Максад: маърифати умумии математикй.

II гурух: хонандагоне, ки математикаро хамчун олоти асосии касбй истифода мекунанд. Максад:ташаккули донишхои амики математикй.

III гурух: хонандагоне, ки математикаро хамчун ба сифати касби ояндаи худ интихоб мекунанд. Максад: эчодкорона истифодаи донишхои амики асосхои математика, яъне «на ин ки фахмиши амики маводи таълимй, балки махорати ичрои исботхои асосй, тадбики донишхои гирифта хамчун раванди амалй, инчунин соф математикй» [1, с. 12-13].

Муаллимони дигари консепсияи муосири таълими тафрикавии математика (Г.В.Дорофеев, Л.В.Кузнетсова, С.Б.Суворова, В.В.Фирсов) хадафи асосии тафрикаро дар «.. .раванднокй ба шахсияти хонанда, бахисобгирии талаботи хамаи хонандагон-на факат истеъдоднокхо, балки барои онхое, ки предметро бо душворй азбар мекунанду майлу хавасашон ба дигар соха нигаронида шудааст» [3, с.15]; банакшагирии натичахои таълим бо назардошти хусусиятхои фардии хонандагон тассавур мекунанд [3, с. 16].

В.А.Гусев кайд менамояд, ки хадафи асосии таълими тафрикавии математика ин: рушди хама шакли фаъолияти мустакилонаи хонандагон, бо хамбастагии майл ба худтаълимгирй, худтарбиякунй равоншуда; масъалаи инкишофи сифатхои шахсияти хамаи хонандагон, инчунин азбаркунии донишхои базавии математикй; муайянкунй ва рушди кобилияти математики хонандагоне, ки математика чабхаи асосии хавасхои онхост. [2].

Х,амин тарик, кариб хамаи тахкикотчиён мароми ягона оиди хадафхои асосии таълими тафрикавии математикиро доранд, яъне хар як хонандаро бо назардошти хусусиятхои фардиашон ба таври хадди барои рушди онхо мусоидат карда шавад.

Тахлил ва баррасии чабхахои гуногуни таълими тафрикавй дар сарчашмахои илмй-методй моро ба чунин хулоса овард, ки намудхои зерини тафрика мавчуд мебошад: 1) берунй; 2) дохилй; 3) касбй; 4) сатхй;

5) чустучуй ва 6) бефосила.

Тахлили адабиёти илмй - методй нишон медихад, ки зери мафхуми тафрикаи беруна ташкили шакли махсуси таълимй, ки майлу хавас, талабот ва кобилияти хонанда нигаронида шуда фахмидан мумкин аст

Ин намуди тафрикаро тавассути: факултативхо, синф ва мактабхои ба омузиши амики математика; курсхо аз руи интихоб; курсхои махсуси предметхо, амалй сохтан мумкин аст. Чунини равандро мувофики консепсияхои мавчуда дар синфхои болой баргузор кардан мумкин аст.

Муаллифони бисёр консепсияхои мавчуда оиди тафрикаи касбй дар як андеша мебошанд, ки ин намудро дар мактаб тавассути: а) махфилхо дар синфи 5-9; б) курсхои факултавй дар синфхои 7-9. Дар синфхои болой (10-11) синфхои омузиши амики математикй, курсхои махсус ё синфхои касбй амалй месозанд.

И. М. Шахмаев тахти унвони тафрикаи дохилй чунин тарзи ташкили раванди таълимиро мефахмад, ки бо назардошти хусусиятхои фардии хонандагон дар шароити мукаррарии фаъолияти омузгорон дар синфхои мукаррарии мактабхои тахсилоти умумй гузаронида мешавад. Ин дар асл фардикунонии таълим аст [7, с. 270]. Дар ин чода хам андешахо бисёранд.

Х,амин тарик тахти унвони тафрикаи (дохилисинфй) чунин намуди тафрика дар назар дошта мешавад, кй, тафрикаи сатхй хам мегуянд.

Бо акидаи В.А.Гусев, тафрикаи дохилй бо сатхй хамчоя буда дар доираи машгулиятхои мукарарии синф бо назардошти имкониятхои фардии хонандагон нигаронидашуда гузаронида

мешавад.

Ду намуди дигари тафрикаро (чустучуй ва бефосила) аз чониби В.А Гусев ворид гардида аст. Зери унвони тафрикаи чустучуй чунин намуди тафрика дар назар аст, ки хонандагон гурухбандй карда мешаванд ( хусусан дар мархилахои ибтидоии таълим). Ин маврид усулхо ва методхои тафрикаи чустучуй имконият медихад, ки дар оянда раванди инкишофи сифатхои фардии хонанда назорат карда шавад[2, с.250].

Консепсияхои рушди тахсилоти математикй тафрикаи сатхиро хамчун усули пешбарандаи таълими тафрикавй мавриди омузиши математика пешбинй менамояд.

Акнун муайян мекунем, ки кадом имкониятхои ташкили раванди таълими мавчудаи тафрикавй дохилии (сатхии) математикаи синфхои ибтидой имконпазир мебошад.

Мавкеи зарурии таълими тафрикавй бо акидаи З.П. Шабалин, ки зарурати ба вукуъшавй хамаи мархилахои азбаркунии маводи таълимй мебошад. [2, с.250]. Тахлили тахкикотхои Г.Ф. Суворова, И.К. Глушков, З.П.Шабалин имконият медихад, ки усулхои амалисозии муносибати тафрикавй ба хонанда дар хамаи мархилахои дарс имконпазир аст.

Мархилаи омузиши маводи нав

Барои омодагии хаматарафа ва амики дарки маводи нави таълимй, мо бо ёрии хотирахои фардй, схемахо донишхои такягохиро ба хотир меоварем. Баъди баёни ибтидоии мавод онро такрор мекунем, хатто мумкин аст, ки бо баъзе гурухи хонандагон якчанд маротиба ин амалиётро ичро кунем. Инчунин мумкин аст, ки усули ибтидоии баёнро дар сатхи баланд муракаббй, бо назардошти гурухи хонандагони дарачаи баланди таълимдошта, амалиёиро гузаронем. Сипас баёни хамон мавод дар сатхи хаматарафа дастраси хамаи хонандагон баргузор менамоем. Ин маврид омузгор дар раванди баён метавонад бо пурсишномахо бо хонандагони алохида мурочиат намояд.

Барои хонандагонро ба дарки мавзуи «Хосияти чойивазкунии амали зарб» омода созем, чунин супоришхои тафрикавиро пешкаш менамоем.

Масалан, ба хонандагон масъалаи зеринро барои хал пешниход менамоем:

Лола дар 3 вараки албом 6-тогй откритка часпонд, Ситора бошад дар 6 вараки албом 3-тогй откритка часпонд: Откриткахои часпондаи кй камтар мебошад: Аз Лола ё Ситора?

Барои баромадан аз холати проблемавй занчири супоришхое, ки донишхои такягохиро ба хотир меоваранд, пешниход мекунем.

Пайдархамии супоришхо бояд чунин бошанд:

1. Дар ифодахои додашуда хамзарби дуюмро бо доирачахо нишон дихед:

6x2=12 18+5=23 18-7=11 24:3=8 7x7=49 5x3=15

2. Дар ифодахои додашуда амали зарбро бо доирачахо нишон дихед:

19+3 10>8 6x4=24 26-8x2 30-12=18 5+5+5

3. Баробариро санчед, дар чои нуктахо ададхои: 3, 5, 7-ро гузошта.

...x4=4x...

Барои тадбики донишхои такягохии ба хотир овардашуда, супоришхои зеринро пешниход менамоем.

1. Расмхо ва навиштхоро бинед:

ш 9 9 9 9) 9

ш 9 9 9 9 9

9) 9 6x3 9 9 9) 3x6 9

а) Чaндтo дoирaчa дaр якум адтор? Дaр дуюм кaтoр? Дaр сеюм кaтoр? Чaндтo дoирaчa дaр се адтор? Чиxел фaхмидед? (6*3=18). №виштро xoнед.

б) Чaндтo дoирaчa дaр хaр як сутун? Чaндтo хдмин сутун? Чй xел фaxмидaн мумкин aст, ки хaмaгй чaнд дoирaчa хaст? (6*3=18). Нaвиштрo xoнед.

в) Бaрoи чй нaтичaи якxелa тйдо шуд? (Дoирaчaхoрo бо тaрзхoи гуногун хисоб кaрдaнд).

г) Ин ифoдaхoрo мyкoисa кунед. Чй мoнaндй дoрaд? (Х£рду оиди зaрб, хaмзaрбхoи якxелa, нaтичaхoи якxелa). Чй фaркият дoрaнд? (чойхои хaмзaрбхo ивaз шyдaaнд).

2. Рaсмхoрo Ba бaрoбaрихo бинед. Чй мотандй дoрaнд? Чй фaркият дoрaнд?

- Ифoдaхoи дaр 4any рост aз aлoмaти бaрoбaрй нaвиштa мотанд мебoшaнд: онхо хaмoн якxел aдaдхoрo Ba як aмaлхoрo дaрбaр мегирaнд, фaкaт бо чoйгиршaвии онхо, хaмзaрбхo фaрк мекyнaнд.

- Аз рaсмхoи мaълyм, ки 2*5=5*2, чунки шyмoрaи секун^хо aгaр бо тaрзхoи гуногун хдм хисоб кунед: гyфтaн мумкин aCT, ки S мaрoтибa 2-тогй секунд Ba 2 мaрoтибa S-тогй секунд кaшидa шyдaaст. Нто^и якxелa мешaвaд - 10 тогй секунд.

Х£мин тaвр мисолхои б) в) - ро муоита кaрдaн мумкин aCT.

3. Mae^^o хaл кун вa рaсмaшрo кaш.

а) Maктaббaчaгoн дaр 6of 4 кaтoр гелос, дaр хaр кaтoр S - тогй дaрaxт шинoндaнд. Чaндтo хaмaгй гелос шинoндaнд?

б) Maктaббaчaгoн дaр 6of S кaтoр oлyчa, дaр хaр кaтoр 4 - тогй дaрaxт шинoндaнд. Чaндтo хaмaгй oлyчa шинoндaнд?

Мувофики мaсъaлaи якум рaсмрo мекaшем, хaр як гелосро бо нукта тaсвир менaмoем.

® ft ®

Ч^ U U

Чaндтo нyктa дaр як адтор кaшидaн лозим aст? (S) Чaндтo чунин кaтoр нукгахоро бояд гашем? (4) Чй xел фaхмидaн лозим aCT, ки чaндтo гелос мaктaббaчaгoн шинoндaнд? (5*4=20).

- Агaр як oлyчaрo бо нyктa тaсвир кунем, тс чaндтo рaсм кaшидaн лозим aCT? (4 -то нукга дaр як кaтoр, xaмин xел адтор S - то бояд мешуд).

Оё мумкин табуд, ки бa мoнaнди мaсъaлaи якум рaсмрo тaсвир мекaрдем? (Мумкин. Фaкaт адторхоро aз боло бa поён, пaс S ^тор вa дaр хaр яки он 4 - тогй oлyчa). Чй xел фaхмидaн лозим aCT, ки хaмaгй чaндтo oлyчa шинoндaнд? (4*5=20). Чй xел тезтaр татитро ёбем? (20 хосил мешaвaд). Чй xел фaхмидед? (Аз руи рaсм мaълyм aст, ки oлyчa хдмон кaдaре гелосхо мебoшaнд).

Дaр мaсъaлaхo чихо yмyмиaнд? (X,aмзaрбхo якxелa, нaтичaх,o якxелa) Чй фaркият дoрaнд? (X,aмзaрбх,o чойхояшон ивaз шyдaaнд).

- Чи xyлoсa бaрoвaрдaн мумкин aст?

Аз чoйивaзкyнии хaмзaрбхo хосили зaрб тaFЙир нaмеёбaд.

- Ин xyлoсa aсoси хaлли мaсъaлaи aввaл пешниход шyдaрo ифoдa менaмoяд (Лoлa вa

Ситора ягаела откритка доранд).

Mapx^an мус^^^м^нй Ba тaдбики донишхо Ba мax,орaтx,о

Дар ин мархила асоси амалисозии мyносибaти тафрикавиро ташкили корхои мустакилонаи xонaндaгон мyсоидaт менамояд. Дар ин чода имкониятхои васеи фaрдикyнонии фаъолияти xонaндaгон, тaвaссyти супоришхои таълимии тафрикавй бaргyзор мешавад.

Aз якчанд вариантхои супоришхо ба xонaндaгон вариантхои муайянро барои ичро намудан пешкаш (дар баъзе холатхо интиxоби мустакилонаи xонaндa имконпазир аст) менамоянд ё ин ки тавассути рохбарии бевоситаи омузгор шуруъ мешавад. Ба баъзе гурухи xонaндaгон шархи нуктахои зарурй додан чоиз аст, ба xотири огох намудан аз содиршавии баъзе xai^^^^ ичрои навиштачотхо ва гайрахо. Дар синфхои якум инро бевосита омузгор шифохй мегузаронад. Дар синфхои дигар меъёри ёрдам дар дарки матни супоришхое, ки дар варакахо пешниход мешаванд иборат аст. Супоришхои таълимй ин мавридхо бояд тафрикавй бошанд: а) вобаста ба хачм -барои xонaндaи дарачаи баланди омодагй масъалахои хачман бештар, барои сустконхо хачман камтар; б) мувофикан мураккабй барои хамон як маводи таълимй; в) мувофики меъёри ёрй ба xонaндaгон; г) мувофики вакти барои ичрои супориши пешбинишуда.

Г.Ф. Суворова ду сатхи мустахкамкунии маводи таълимиро пешниход менамояд: машккунй ва эчодй. Машккунй ва мустахкамкунй хадафи донишхоро, махорату малакахоро то хадди мувофикат бо барномаи таълимй, то хадди мукаммал ва мустахкам овардан мебошад. Дар сатхи эчодй машкхоро дар заминаи xосияти самаранок ба ичро расондан, масалан, оиди мукоисаи фактхои маълум, чудокунй бо гуруххо дар асоси ягон аломати объектхои математикй ва гайрахо. Ин хам ифодаи истифодаи супоришхои тафрикавиро мефахмонад.

Истифодаи супоришхои асосй ва иловагй, хатмй ва xоxиши бештар кулай мебошанд. Aз хама шакли пахншудаи супоришхои фардй дар варакахо тасвиркунй тавассути воситахои теxникии таълим мебошад.

Инчунин шакли бевоситаи мурочиат ба xонaндa мебошад. Давомнокии мукарарии кори синфй ин супориши тафрикавии xонaгй мешавад. Хонандагоне, ки ниёзи иловагии ёрй доранд, тавассути варакахои маслихати оиди ичрои супориши таълимй мусаллах мегарданд.

Aкнyн супоришхои пешниход менамоем, ки боиси мустахкамкунии донишхо ва махоратхо оиди xосияти чойивазкунии амали зарб мешаванд.

Мисоли l.

1. Лдадхои партофташударо баркарор кунед, ки баробарихои дуруст хосил шавад: 5x....=3x5

8x....=3x....

2. Иродахоро мукоиса кунед.

5x7....7x5

12x3....3x11

3x9....9x4

Мисоли 2.

1. ^имати ифодахоро, бе хисобкунй нависед.

12x5=60 30x3=90 6x24=144

5x12=... 3x30=... 24x6=...

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

2. Ифодахо нависед ва киматашонро ёбед.

Х,амзарби якум 4, хамзарби дуюм фарки ададхои d ва 19 аст. ^имати хосили зарбро ёбед, агар d=35 бошад.

Ин мавридхо мо метавон намунахои гуногун корхои мустакилонаи фарди, гурухиро низ пешниход намоем.

Масалан. Кори мустакилонаи эчодй, ки донишхои хосилшударо хамчун замина истифода карда баъзе муодилахоро хал мекунанд.

Кори мустакилона

Х,исоб кунед, дар байни ифодахо баробариро баркарор кунед:

25x3=75 120x8=

8x120=960 71x17=

17x71=1207 3х25=

1. Мукоиса кунед ва шарх дихед:

31х16...6х31

19х4...4х17

3+3+3+3...4+4+4

Ифода тартиб дихед ва кимати онро хисоб кунед:

а) Модар барои зимистон 25 банкаи 3-литра компот таёр намуд. Модар чанд литр хамагй компот таёр кард?

б) Як ручка 5-сомонй меистад. Чанд сомонй барои 40 ручкаи хаминхела додан лозим аст?

в) Массаи як халта биринч 4кг. Массаи 72 халта биринчи хаминхела чанд киллограмм мебошад?

г) Мурча дар як дакика 5дм тай мекунад. Кадом масофаро вай дар муддати як соат (60 дакика) тай мекунад?

4. Тарафхои росткунча 3 см ва 5 см аст. Масохати онро бо ду тарз хисоб кунед. Хулоса бароред._

Хулоса: Тартиби хамзарбхо_

росткунча_аз тарзи хисобкунй.

5.Муодилахоро хал кунед: а) 12х7=Хх12 б)14хХ=5х14 в)5+5+5=3хХ

кимати хосили зарб, чунки масохати

ТЕОРЕТИЧЕСКИЕ ОСНОВЫ ДИФФЕРЕНЦИРОВАННОГО ОБУЧЕНИЯ МАТЕМАТИКЕ В НАЧАЛЬНЫХ КЛАССОВАХ

В статье раскрывается понятие "Дифференцированное обучение математике в средней школе, «Индивидуализация обучения математике» и их взаимосвязь. Аналиризуются взможности реализации дифференцированного обучения математике в начальных классах. а также приведены примеры самостоятельных работ разного уровня по матиматике в начальных классах.

Ключевые слова: дифференцированное обучение математики, индивидуализированное обучение математике, реализация, самостоятельная работа, диффицированные задания, начальные классы учащихся.

THEORETICAL FOUNDATIONS OF DIFFERENTIATED TRAINING MATHEMATICS

IN THE INITIAL CLASSES

This article reveals the notion of "Differentiated teaching of mathematics in secondary school," «Individualization of teaching mathematics» and their relationship. The possibilities of implementing differentiated instruction in mathematics in the initial classes are analyzed. Also, examples of independent work of different levels on mathematics in the primary grades are given..

Keywords: the differentiated training of the mathematics, the individualized training to the mathematician, realization, the independent work, differentiated tasks, initial classes, pupils.

АДАБИЁТ

1. Болтянский В.Г., Глейзер Г.Д. К проблам дефференциации школьного математического образования //М в Ш -1988-№2-с.9-13.

2. Гусев В.А. Методические основы дифференцированного обучения математике в средней школе. Дис. доктора пед. наук-М 1990-364с.

3. Дорофев Г.Д., Кунецова Л.В, Суворова С.Б., Фурсов В.В. Дифференциация в обучении математике Матиматика школе 1990-№ 4, с15-21.

4. Дифференцированные задания для самостоятельной работы учащимся в 3 классе на уроках математики Л.Г.Лахотина, В.И.Гусева-М: МГИУУ 1977-211с.

5. Суворова Г.Ф Индивидуальный подход к учащихся на уроке// Начальная школа-1988-№8-с54-59.

I 6. Унт. И.Э. Индивидуализация и дефференциальная обучения -М.Педагогика 1990-192с.

7. Шахмаев И.М Дифференциация обучения в средней общеобразовательной школе.//Дидактика | средней школы-М.Посвещение, 1982, -с.261-296

Сведения об авторов:

Махмудшехова Мавзуна Абдувалиевна-старшии преподователья кафедры теории и методики начального обучения ХГУ им. Б. Гафуров

Раджабов Тагоймурод Бобокулович, к.п. н. доцент кафедры методики начального обучения ТГПУ им. Садриддина Айни. +992935063412

About the authors:

MahmudsheKhova Mavzuna Abduvalievna, Senior teacher in the Department of Theory and Techniques of Elementary Education of Khujand State University named after B.Gafurov

Radzhabov Tagojmurod Bobokulovich. Candidate of pedagogical sciences, the Associate Professor in the Department of method of elementary education of TSPU named after SadriddinAiny. Tel.: +992935063412.

ЗДОРОВЫЙ ОБРАЗ ЖИЗНИ СТУДЕНТОВ - ЭТО ЗАНЯТИЯ ФИЗИЧЕСКОЙ

КУЛЬТУРОЙ И СПОРТОМ

Намозов Т. Б.

Таджикский государственный педагогический университет им.Садриддина Айни

Правительство Республики Таджикистан проявляет особую заботу о молодёжи в плане обеспечения здорового образа жизни в период Независимости и демократизации общества в стране постоянно разрабатывались и реализовывались различные программы, законы и постановления: Государственный стандарт основного общего образования по дисциплине «Физическая культура»; Закон Республики Таджикистан «Об образовании»; Закон Республики Таджикистан «О физической культуре и спорте»; Концепция национальной школы Республики Таджикистан; Национальная Программа формирования здорового образа жизни в Республике Таджикистан на 2011-2020 гг.; Национальная Концепция молодёжной политики; Стратегия государственной молодёжной политики в Республике Таджикистан до 2020 г. Все они были направлены на формирование здорового образа жизни молодёжи Таджикистана.

В п. 8 Стратегии государственной молодёжной политики в Республике Таджикистан говорится, что к ожидаемым результатам положения молодёжи относятся повышение уровня здоровья и качества образовательных услуг. В качестве основного критерия оценки эффективности государственной молодёжной политики рассматривается влияние принимаемых мер на улучшение положения молодёжи в обществе, на динамику и качество её общественной и социально-экономической активности.

Здоровье сберегающие аспекты физического воспитания молодёжи, обучающейся в вузах Таджикистана, направлены на подготовку будущего специалиста к профессиональной деятельности при сохранении его здоровья. Именно они, на наш взгляд, обеспечиваются совокупностью таких педагогических условий, как: систематическая и целеустремленная интеграция проблемно-модульной, спортивно-ориентированной, информационной и оздоровительной технологий обучения, системы комплексного контроля качества обучения в образовательном процессе Высшей школы, начиная с первого курса; предоставление студенческой молодёжи возможностей самостоятельной разработки индивидуальных оздоровительных программ, являющихся основой для развития позитивного и ценностного отношения к здоровому стилю жизни.

В современных условиях физическое воспитание таджикской молодёжи, наряду с развитием физических качеств: силы, ловкости, выносливости, быстроты предусматривает и формирование разнообразных личностных качеств. Считаем, что одной их важнейших целей, к которой необходимо стремиться в процессе физического воспитания учащейся молодёжи, является формирование физической культуры у каждого молодого человека.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.