Научная статья на тему 'THE YOLE OF NATIONAL QAMES IN EDUCATION OF GIRLS'

THE YOLE OF NATIONAL QAMES IN EDUCATION OF GIRLS Текст научной статьи по специальности «Психологические науки»

CC BY
57
65
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
ИГРА / ТРАДИЦИОННЫЕ ИГРЫ / СЕМЬЯ / ЭТИКА / ВОСПИТАНИЕ

Аннотация научной статьи по психологическим наукам, автор научной работы — Мамадносирова М.М.

В статье расматрено место национальних игр в воспитание девочек в обществе. Автор, на основы источников и труды исследователей, освещает место различных женских игр в воспитание девочек коренного население Таджикистана.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

РОЛЬ НАЦИОНАЛЬНЫЙ ИГРЫ В ВОСПИТАНИЕ ДЕВОЧЕК

In this article is considered plases of the national qirls in societu. Author on bases of the sourses and warks of the researchers illuminates the place of the different femmine qames in education of qirs aboyiqinal population of TJ.

Текст научной работы на тему «THE YOLE OF NATIONAL QAMES IN EDUCATION OF GIRLS»

НАЦШИ БОЗИХ,ОИ МИЛЛИ ДАР ТАРБИЯИ ДУХТАРОН

Мамадносирова M. М.

Донишгоуи давлатии омузгории Тоцикистон ба номи С. Айнй

Инсон аз pyзи ба дунё омаданаш ба бозй машFyл мешавад ва бозй даp xаёташ ypо pаxнамой мекунад. Аз кадимулаём то замони мyосиp одамон ба бозщои мухталиф машFyл мебошанд. Чи хеле ки маълум аст, бозй баpои инсон xамчyн намуди дигаpи фаъолияти xаётй ба шyмоp меpавад.

Педагоги баpчастаи pyс А.С.Макаpенко кайд каpда буд: «Бозй даp xаёти кyдак накши мyxимpо мебозад ,^p, хизмат ва фаъолият баpои калонсолон чй кадаpе, ки аxамият дошта бошад, бозй xам даp xаёти кyдак xамон кадаp аxамият доpад. Бача даp бозй чй хеле ки бошад, xангоми калон шуданаш, даp коp низ бисёpтаp xамон хел мешавад. . Бинобаp ин таpбияи коpкyни оянда, пеш аз xама, xангоми бозй ба амал меояд. Ва тамоми xаёти шахси чудогона xамчyн ходим ва коpкyн даp инкишофи бозй ва оxиста - оxиста ба меxнат мубаддал гаpдидани он намоён мешавад» [3, с. 3].

Бозй даp худ як кувваи муайяни ахлокиpо тачассум намуда, ба таpбияи ахлокй, фи^й (аклй) ва чисмонии бачагон мадад меpасонад. Даp бозиxои халкй, хyсyсиятxои хоси xамон миллат, ба монанди таpзи зиндагй, xаёт, маишат, чаxонбинй ва Fайpа инъикос ёфтаанд. Ба воситаи бозщои халкй даp бачагон нисбат ба одатxои халк эxтиpомpо ба вучуд меоваpанд, даp онxо он сифатxои шахсиятpо ташаккул медоданд, ки баpои xамон халк ниxоят хос буд. Ба воситаи бозй ба насли навpас таpзи pиояи коида ва меъёpxои pафтоppо низ ёд медоданд.

Накши аввалиндаpачаи бозй даp ташаккулёбии шахсияти кудак даp меxнати олими бyзypг педагоги чех баpъало нишон дода шудааст. Я. А. Каменский кайд каpдааст: «Баpои pиояи бевоситаи yсyлxои бозй бояд « pафтоpи чиддй» ё инкишофи саломатй, истиpоxат баpои фи^, тайёp каpдан баpои фаъолияти xаётй, ё xамаи инxо даp як вакт инкишоф ёбанд. Бинобаp ин бозй ба синну сол бояд мувофик бошад, xаpакатxои гуногун нигоx дошта шавад ва yсyлxои бозиpо бояд иваз намуда, то ки ба бозингаp хypсандию xаловати бисёp pасонад» [2, с. 247].

Бозщои миллии точикй даp коpи H. Н. Тypсyнов даp китоби «Бозщои сеpxаpакати миллии точикй» (1961) хеле pавшан гиpд оваpда шудааст, ки даp он вазъияти бозиxои миллии точикиpо ташхис намуда, татбик намудани бозиxои халки точикpо, ки баъди дакик чудо каpда гиpифтан, даp давpаи xозиpа даp мактабxои чyмxypй истифода каpда мешаванд. Масалан: «Мусичабозй», «Hахчиpбозй», «Дум-думакон», «Аспакбозй», «Гиp-гиpакон», «Баландпаpак», «Гунгакбозй», «Кабк шикоp», «Аловпаpак», «Лолачинакон», «Хола-хола», «Чавгонбозй» [4] ва Fайpа.

Аммо даp бозиxое, ки даp китоби М.С.Андpеев «Точикони води Хуф» [1] оваpда шудаанд, ба монанди, «Кул - кул», «Шилле», «Кала - бехт», «Сypб - бехт», «Ч,ой -чойяк», «Чоpy чамбаp - бехт», «Токинакбозй», «Тангилец -бехт», «Санчак - бехт, плинчгук, чилбок - бехт», «Вулчак - бехт», «Пут - бехт», «Киткан - штик» ва Fайpа тащо бачаxо даp кyча бозй мекунанду халос .

Бачаxо бо сypyд ичpо каpдани бозиpо дуст медоpанд. Яке аз ин бозиxо «давpа»-давp гаpдй мебошад. Ин бозиpо бачагон xам мустакилона ва xам даp мактаб зеpи pоxбаpии муаллим ва даp боFча зеpи pоxбаpии мypаббй xоло xам ичpо мекунанд. Бачаxо дасти якдигаppо гиpифта давpа ташкил мекаpданд ва сypyдхонон давp мезананд. Баъзан бачаxо ба сypyд аз худ иловаxо дохил менамуданд. Даp натича бози хаpактеpи эчодй пайдо мекаpд. Сypyдxо бояд ба xамон фасли соле, ки бачаxо бозй мекаpданд мувофик бошад. Яъне чиxатxои хоси xамон фасли солpо инъикос намояд, ё xаёти xамонpyза-вокеа ва xодисаxои xамон давppо ифода намояд.

Бозии «Лолачинакон» даp байни дyхтаpони сини хypдсол ва навpаси точик васеъ паxн гаpдидааст. Одатан онpо даp фасли баxоp даp майдон даp xавои тоза бозй мекунанд. Дyхтаpон се нафаpй ба гypyxxо таксим мешаванд, даp масофаи 1м аз якдигаp дyp меистанд. Бозй аз хати кулангй саp мешавад. Даp масофаи 25 - 30 м дypтаp аз чои бозй хати паpаллелй кашида, даp таpафи дигаp низ як хати паpаллелй кашида чои бозиpо муайян мекунанд. Шаpтан «чуй», «канал» ишоpа каpда мешавад. Баpандаи интихобкаpда «Мавлуда » ё номи дигаp меноманд. У даp назди «чуй» меистад.

Рафти бозии «Лолачинакон» чунин аст:

Бо фаpмони саpдоpи бозй се нафаp бозингаpон дастнояшонpо болои китфи якдигаp гyзошта, сypyди зеpинpо хонда, ба таpафи «чуй» наpакат мекyнанд: Се дyхтаpакон бyдем, Лолачинакон бyдем, Давидемy давидем, Ч,уи нав ба pасидем. Ч,уи нава обаш не, Mавлyдая тобаш не.

Даp вакти сypyдан шаpтнои зеpин ба чо оваpда мешаванд: бо мисpаи аввал бозиpо OFOЗ мекyнанд, вакти гyфтани гуфтани мисpаи дуюм дастноpо аз китфи якдигаp мегиpанд ва лола мечинанд; «давидемy давидем, чуи навба pасидем» - гуён ба суи чуй меpаванд, ба лаби чуй pасида, дастноpо ба китфи якдигаp паpтофта: «Ч,уи нава обаш не, Mавлyдая тобаш не» - мегуянду ба кафо мегypезанд. Mавлyда баpобаpи шyнидани «тобаш не» аз паси бозингаpон медавад ва кушиш мекyнад, ки яке аз онноpо дастгиp намояд. Бозингаpон наpакат мекyнанд, ки то хати маppа ба даст наафтанд. Бозингаpи то хати маppа дастгиpшyда бо Mавлyда чояшpо иваз мекунад. Бозй аз нав шypyъ мешавад.

Максади ин бозй даp дyхтаpон чусту чолокиpо таpбия намyда , мувофикат каpда тавонистани наpакатно бо матни сypyд инкишоф дода мешавад. Даp бозй на танно майлy наваси дyхтаpон ошкоp мегаpдад, балки худи бозй метавонад ба инкишофи кобилияти бачагона ва намин тавp ба такдиpи оянда таъсиpи калон меpасонад.

Бозии «Тути кал» хоси маpдyми Бадахшон мебошад. Бачано давpа нишаста пойнояшонpо даpоз намуда, яке аз бачано баpанда интихоб мешавад. У даp мобайни давpа нишаста, мегуяд: Тути кал, Тут мои кал. Офтобpо, Mонтобpо, Деги самаpкандй, Тофила ба сад бибй, Ин тутаки тути кон, Ин налката бичунбон.

Дамин тавp, бачае, ки наp ду пояшpо мечунбонад, бо ду дасташ почаи шалвоpашpо манхкам медоpад, баpанда дасти ypо кашида ба мобайни давpа мебаpоpад. Aгаp бозингаp манкам дошта натавонад, маFлyб дониста мешавад ва чои баpандаpо иваз мекунад.

Дyхтаpон бештаp ба бозии якдигаppо доштан машFyл мешаванд. Давpа гиpифта сypyд мехонанд, яке ба миёни давpа баpомада мехонад касеpо дастгиp намояд. Шахси дастгиpшyда ба миёни давpа баpомада FOлиб даp катоpи давpа меистад ва бозй аз нав идома меёбад. Баpои он, ки ypо ба шyp оваpданд даp давpа будано сypyди назломези шyхpо месаpоиданд, ки ин боиси шавкангез шудани бозй мегаpдид. Даpакат, наpакат ва боз нам наpакат. Максади ин бозино солимгаpдонии чисм мебошад.

Гуфтан чоиз аст, ки бозинои миллй баpои аз худ каpдани маданияти миллй pон кушода, намин тавp, даp насли навpас таpбия каpдани энтиpом ба миллати худ, ба анъананои пешини худ, таpбия каpдани муносибати некхонона ба намдигаp, ба шаpоити мушкили меннатй, pобита ба таpзи наёти минбаъда омода месозад. Даp бозй бештаp чунин хусусиятнои муними таpбияи халкй ба монанди: табий, пайдаpпай, умумият, комплектнокй ва мукаммалй ошкоp мегаpдад.

Бозинои миллй яке аз элементнои компоненти халкй - минтакавй даp коpнои таълимй - таpбиявй даp мактаб истифода бypда мешаванд. Албатта даp он сypате, ки чунин методно даp педагогикаи халкй ба монанди: баpномаи никматнои халкй ба воситаи афсонано, сypyд, заpбyлмасалy маколно, мукоисакунии дакик, ибоpанои обpазнок ба худ мyшонидакоpиpо талаб каpда, маноpати хулосаи шахсй баpоваpданpо меомузад. Аммо махсус ба воситаи бозй дyхтаpон ба меннати мустакилона ба бентаpин анъананои халкй: мунаббат ба табиат, Fамхоpй даp накки он, таpбияи чисмонй ва сифатнои баланди ахлокй, одатнои ёpии намдигаpй ва менмоннавозй саъю кушиш мекунанд. Бозинои бачагона ин таклиди мyлонизакоpона ба фаъолияти калонсолон мебошад.

Махсусан ба воситаи бозй таpбияи шиносоии кудакон ба анъананои меннатии оилавй ичpо каpда мешавад. Даp вакти бозй дyхтаpон ба намдигаp бо муносибатнои гуногун баpомад каpда, ба калонсолон таклид намуда, коиданои этикиpо бошyypона якин мушонида мекунанд. Халки точик аз кадимулаём таpбияи чисман обутобёфта, pУнан yстyвоp, тобоваp, бокувват, чолок, нотаpс, пypтокат, ба шаpоитнои мypаккаб тоб оваpдани насли навpасpо вазифаи аввалиндаpачаи худ мешyмоpанд. Ба ин шакли таpбияи анъанавй: батаpтибандозй, мавсимй, хусусияти зиндагй, нyнаpмандй анамияти чиддй дода, халки точик мустакилона ба гypyнно чудо каpдани машкнои чисмонй, бозинои миллиpо тавонист.

Дyхтаpон ба наёти pавшанy возен, Fайpиоддй ва pомантикй завк доpанд: диккати онноpо бозинои ба худ чалб менамояд, ки онно кувваи баpтаpаф каpдани дyшвоpиноpо таказо доpад. Бозй макоми бyзypгpо даp таpбияи дyхтаpон даp намин зина мебозад.

Мазмуни бозинои эчодй, тасвиpи фанмиши мунити атpоф ва муносибат каpдан ба онноpо худи бачано фикp мекунанд. Ба ин гypyн бозинои сюжетнок ё саннавй шомил астанд. Яке аз ин бозинои маъмули эчодй«Лухтакбозй» мебошад. Даp ин чо дyхтаpон накшное аз наёти маишии калонсолонpо бозида , ба онно пайpавй намуда ва худ накш тасвиp мекунанд. Ба воситаи ин бозй муносибати менpyбонона ба анъананои оилавй таpбия ёфта нисси миллй баланд баpдошта шуда,хишти аввали эчоди дастй гузошта мешавад. Аз худ каpдани асоснои коpи дастии занона(гyлдyзй,тypбофй, сузанидузй ва Fайpа), техникаи дузандагй, накшу нигоp, меннатдустй, покизакоpй, пypтокатй, чолокй, коpдонй, маноpати идоpа каpдани худ даp коллективи бачагона, мукаммал каpдани аз худкунй, нисси зебопаpастй ва Fайpа таpбия каpда мешаванд. Саннаи аз наёти оилавй бисёpтаp бо ёpии лухтакбозй ичpо каpда мешавад. Даp бозии «дyхтаp - модаp» дyхтаpони хypдсол аз лухтакно, накши модаpи дилсyзpо ба монанди:чунбондан, саpоидани сypyди «алла», хypонданy пушондан ва духтани либос баpои онноpо тасвиp мекунанд. Даp бозинои дигаpи лухтакно наp кадом пеpсонажнои муайян тасвиp каpда мешаванд, дyхтаpон онpо ба даст гиpифта ба он гуфтугу мекунанд. Кушиш мекунад, ки ба он кypтача мувофики вазъият пушонанд, нишон дода, ба у ном мегyзоpанд.

Ин бозино бисёp вакт даp зеpи назоpат ва pонбаpии дyхтаpони калон ва занно гyзаpонида мешавад. Масалан, модаp лyхтакpо ба дyхтаpаш мединад ва даp боpаи коидаи бозии « менмоннавозй» ба онно мефанмонад. Тачpибаи бозй мунити бачагонаpо аз нав каpда метавонад, хypдсолон нисбат ба дyхтаpони калонсол бештаp ба бозй диккат мединанд, аммо баъзан даp бозии онно даp накшнои Fайpиасосй иштиpок намуда, муваккатан фаъолона ба амалиёти бозй намpон мешаванд. Иштиpок даp гyзаpонидани бозинои мушобен аввал даp синну соли бачагй , сипас даp гypyни синну соли чавонй ба дyхтаpон кумак меpасонад. Даp бозинои сужетии дyхтаpона таассypотнои халкй вобаста ба накши зан даp чамъият ва оила хеле назаppас аст, ки асосан пешакй муайян каpдани чинсияти зан, Fамхоpй оиди хонавода ва хочагодоpй якчоя даp он идома дода мешавад. Пеш аз нама даp бозии дyхтаpон аз худ каpдани намаи машFyлиятнои занона: ба таpтиб даpоваpдани хонаи худ: тайёp намудани хypок, чаpх pесидан, духтани либос, шустан, коштани сабзавот ва Fайpа ифода мегаpдад. Даp чунин бозино махсусан хусусиятнои хочагидоpй ва зиндагии оилавии наp як минтака pавшан ошкоp мегаpдад.

Даp чаpаёни бозй дyхтаpон ба тафсили аз нав ба вучуд оваpдани pафтоpи занони синну соли гyногyнpо на танно даp вакти меннат, балки вакти истиpонат нам оpзy мекунанд, тасодуфй нест, ки канpамони асосии ин бозино: «модаp», «дyхтаp», «сонибхона», «намсоя» аст.

Мисли занони калонсол онно дугона - «намсоядyхтаp» ба менмонй даъват мекунанд ва худашон коиданои менмоннавозиpо ичpо намуда, маълумоти одоби мyошиpати денотии онpо ёд гиpифта нишон мединанд.

Гypyни дигаp - бозии сохтмонй. Дyхтаpон оид ба мунити атpоф таассавypоти хyдpо баён мекунанд. Даp ин чо чунин бозино «Ба таpтиб даpоваpдани тунфано», «Сохтани хонача»шомил мешаванд. Ин чо даp бачано ба воситаи бозино навгонино мустанкам гашта ва ба онно , ки даp оянда ба наёти минбаъда лозим аст, малака пайдо мекунанд. Яке аз намуди дигаpи бозй - ин бозии саннавй - накшофаpй ё дpамавй аст, ки кудакон мазмуни эчодиёти адабиpо ба санна мегyзоpанд. Он мунаббат нypматy энтиpом ва нангу номус ба халки худ, баpои маданияту фаpнанги хyдpо талкин менамоянд;фа нмиши онноpо доиp ба шоиpон ва нависандагони точик бой мекунанд. Даp навбати худ бозино бо мазмуни тайёp ва коидано даp намаи сонанои таpбиявй метавон ба гypyни

дидактикй , ки дар навбати худ кобилияти дарккунй ва доираи фахмиши кудаконро васеъ мегардонад,чудо кардан мумкин аст,. Дар ин чо чунин бозихои точикиро ба монанди: «Эстафета», «Зинача», «Ребусхо» нисбат дод.

Бузургтарин ва маъмултарин бозихо дар духтарони синни соли гуногун бо накшофарй, хусусан маишй, мехнатй огоз меёбад. Ба воситаи бозихо духтарон орзуи ба дунёи занона ворид шудан дар онхо аз нав хосил карда мешавад.

Се намуди асосии бозй хоси духтарони Помир аст. Якум «сангбосанг», дуюм «кишкбозй» ва сеюм «плинчгук». Дар бозии якум духтарон ду санги миёнаи кулуларо гирифта , ба навбат ба боло хаво дода, баргашта бо кафи даст дошта, аз аввал то охир хисоб мекунанд. Кадоме аз духтарон зиётар хдво дода тавонист, голиб дониста мешавад.

Бозии дуюм «Кишкбозй» дар магзори нарм чукурчаи на он кадар калонро дар ду катор ба мукобили якдигар дар он чо сангчахои хурдро се ё чор донаро бо навбат аз як чукурча гирифта ба чукурчаи дигар илова мекунанд ва дар ин суръат зиёдшавй ва зам кардани сангчахоро мешуморанд. Кадоме аз бозингарон дар чукурча сангчахоро тезтар чамъ оварда тавонад, голиб дониста мешавад.

Бозии сеюм ин «Плинчгак». Барои ин бозй панч сангчаи андозаи якхеларо интихоб мекунанд. Ба навбат онхоро аз миёни ангуштон мегузаронанд. Дар ин бозй хам, духтарон ба ду гурух чудо мешаванд ва бо навбат бозй мекунанд. ^оидаи бозй чунин аст: Панч -то сангчаро ба кафи даст гирифта, аввал якак, баъд дуяк, сонй сеяку чорак ва панчум харак номида мешавад. бозингарон дар вакти бозй кушиш мекунанд, сангчахоро аз замин ба даст гирифта тавонанд, вакте ки яке сангчахо бардошта натавонад ё аз даст афтад, онгох бозиро гурухи дуюм давом медихад.

Аз давраи кудакй дар шакли бозй духтарон ба модар, хохар ва писархо ба бародар ва падари худ таклид мекунанд. Духтарон дар бозй корхои занона, аммо писархо корхои мардонаро ба амал меоварданд.

Духтарон идора кардани корхои хочагодориро меомузанд, дар натича бахши омухтани тайёр кардани пашм, ресидану бофтан, духтану тайёр кардани махсулот аз онхо сабру токатро талаб мекунад, аммо асос ба мехнатдустй одат кардан мебошад. Омухтани духтан, ороиши либос, накшу нигор аз шаба ё мухри майда ва муина, инчунин духтарон барои либосбурй ва либосдузй малака пайдо мекунанд. Дамаи ин чихозхо бевосита барои кори дастии занона (гулдузй, зехбофй, сузанидузй, турбофй) -ин матоъ (барои тайёркунй), ресмон (пай, раг) истехсоли занон аст. Кудакон аз давраи барвактй хусусиятхои махсуси хайвонот ва фахмидан, шинохтан, фарк кардани онхоро ёд мегиранд. Дар синни калонтар кудакон иштирок дар бозихои ролдорро ихтиёр карда, ки дар он фаъолияти хунармандии калонсолон инъикос ёфтааст. Чунин бозихо чолокй, чаконй, тезй, чобукй ва зиракиро дар кудакон инкишоф медиханд.

Дамин тавр, бозихо ба хусусиятхои психологй ва физиологии инкишофи духтарон мусоидат карда, дар онхо дарч кардани фаъолияти мехнатй ва маросимии точикони кадим истифода бурда мешаванд. Дар тобистон онхо дар куча, зимистон бо сабаби сардии хаво одатан дар хона гузаронда мешаванд. Писарбачахо ба бозихои духтарон нармдилона муомила мекунанд, бо хисси афзалият ва дар онхо метавонанд, бо сифати тамошобин иштирок кунанд.

Натичаи тарбияи духтарон дар оила аз максаднок истифода бурдани имкониятхои раванди корхои тарбиявии мактаб вобаста аст, духтарон дар фаъолияти фаъолона барои аз худ кардани бозихои миллии точикй хамрох карда мешаванд. Инкишофи тарбияи педагогикаи халкй дар чараёни корхои беруназсинфй ва беруназмактабии фаъолияти духтарон дар мавриди хамкории оила ва мактаб барчаста намоён мегардад, таъсир ва самарабахшии онхо дар кор барои истифодаи анъанахои халкй ба вазъияти тарбиявии якчояи оила, мактаб ва чомеа вобастагй дорад.

Адабиёт:

1. Андреев М. С. Точикони водии Хуф (саргахи дарёи Аму). - Сталинобод, 1953.

2. Каменский Я. А. Избранные педагогические сомнения.- М.: Учпедгиз,- 1955.- 650 с.

3. Макаренко А.С. Маърузахо оид ба тарбияи бачагон. - Душанбе: Маориф, 1989.

4. Турсунов Н. Н. Бозихои серхаракати халки точик / Н. Н.Турсунов .- Душанбе, 1981.

5. Турсунов Н. Н. Методикаи гузронидани дарси тарбияи чисмонй дар синфи 1. - Душанбе:

Маориф, 1985. - 94 с.

РОЛЬ НАЦИОНАЛЬНЫЙ ИГРЫ В ВОСПИТАНИЕ ДЕВОЧЕК

В статье расматрено место национальних игр в воспитание девочек в обществе. Автор, на основы источников и труды исследователей, освещает место различных женских игр в воспитание девочек коренного население Таджикистана.

Ключевые слова: игра, девочки, кукли, традиционные игры, семья, этика, воспитание.

THE YOLE OF NATIONAL QAMES IN EDUCATION OF GIRLS

In this article is considered plases of the national qirls in societu. Author on bases of the sourses and warks of the researchers illuminates the place of the different femmine qames in education of qirs aboyiqinal population of TJ.

Keywords: game, qirls, dolls, traditional qames, family, ethics, education.

Сведения об авторе: Мамадносирова М. М., ст. преподаватель кафедры педагогики и психологии Таджикского государственного педагогического университета имени С. Айни, e-mail: moxbegim@mail.ru

About author: Mamadnosirova M.M., senior teacher of chair of pedaqoqical and psycholoqy chair, Tajik State Pedagogical University named after S. Aini

ПУТИ ВЫЯВЛЕНИЙ ПРИЧИН ВОЗНИКНОВЕНИЯ, ПРИЗНАКОВ (СИМПТОМЫ) И ПРОЯВЛЕНИЙ НАРУШЕНИЙ ОРГАНОВ СЛУХА

Дадобоева М.

Таджикский государственный педагогический университет имени С. Айни

Выявление причин возникновения, признаков (симптомы) и проявлений нарушений органов слуха является одной из основных задач современной медицинской и психолого-педагогической наук, так как расстройства, препятствующие развитию слуха и его нарушениям в детском возрасте, чаше обусловлены поражением нервной системы.

Влияющими на нарушения слуха являются следующие факторы: наследственные отрицательные воздействия на органы слуха, влияние на органы слуха в его периодах развития (приобретенная). Далее в ходе исследования нами выявлены этиологии нарушения слуха, которые основываются на генетических, биологических биохимических, психосоциальных и семейных факторах.

В современной науке диагностики и клинической особенности нарушения слуха выделены следующие причины: инфекционные заболевания и опасность нейроинфекции (особенно менингит), детские инфекционные болезни, применения высоких доз антибиотиков, различные травмы (родовые) и другие.

В клинической практике выделяют основные виды нарушений слуха: тугоухость индуктивная, нейросенсорная, сенсоневральгическая и другие, связанные с нарушением слуха.

Другие типичные причины нарушения слуха у детей это: -повышенная серообразование в ухе; -повреждение уха инородными предметами; -воспаление среднего уха;

-наследственная предрасположенность к сенсоневральным инфекциям; -внутриутробные инфекции; -родовые травмы;

-перенесенные детские заболевания; -применения ототоксиных антибиотиков; -психологические травмы; -воздействия сильных и резких звуков.

Как известно, у детей с нарушениями слуха имеется свои отличительные особенности физического, функционального и психического развития, таких как нарушение осанки, плоскостопие и другие симптомы, которые влияют на развитие психики, двигательных умений и интеллекта.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.