УДК 378
УЦУВ - ТАРБИЯ ЖАРАЁНИГА ИЛГОР ПЕДАГОГИК ТЕХНОЛОГИЯЛАР
ВА ИННОВАЦИЯЛАРНИ ЖОРИЙ ЭТИШДА ПЕДАГОГЛАРНИНГ УРНИ
Т. Жиенбаева1
Аннотация
Ушбу маколада хакида таълимнинг глобаллашуви, инновацион технологияларнинг жорий этилаётгани таъкидлаб утилган. Маколада бугунги кунда таълим тизимидаги педагогик ва инновацион технологиялар хакида суз боради. Укув-тарбия жараёнида илгор педагогик технологиялар ва инновацион технологиялардан фойдаланишнинг ахамияти келтириб утилган. Маколада илгор педагогик технологиялар ва инновацион технологиялардан фойдаланиш ёшларни комил инсон килиб шакллантирадиган мазмундаги фикрлар келтирилган.
Калит сузлар: укув-тарбия жараёни, инновациялар, педагогик технологиялар, инновацион технологиялар, узлуксиз таълим
Укув жараёнда укувчиларга шахс сифатида каралиши, турли педагогик технологиялар хамда замонавий услубларнинг кулланилиши укувчиларни мустакил, эркин фикрлашга, изланишга, хар бир масалага ижодий ёндошиш, маъсулиятни хис килиш, илмий тадкикот ишларини олиб бориш, тахлил килиш, энг асосийси укишга, фанга ва узи танлаган касбига булган кизикишларини кучайтиради. [17-4]
Дар бир жамиятнинг келажаги унинг ажралмас кисми ва хаётий зарурати булган таълим тизимининг кай даражада ривожланганлиги билан белгиланади. Таълимнинг глобаллашуви, инновацион технологияларнинг жорий этилаётгани, айни пайтда кенг куламли ахборотлар окими таълим мазмунини мунтазам янгилаб, такомиллаштириб боришни такозо этади. [3-4]
Таълим сохасидаги давлат сиёсатини руёбга чикариш, кадрлар тайёрлашда ягона давлат талаблари асосида укув-тарбия жараёнини такомиллаштириш, укув-адабиётлари билан таъминлаш, педагогларга узлуксиз методик хизмат курсатиш вазифасини амалга ошириш мухим вазифалардан биридир.
>Бугунги тез узгарувчан иктисодий, ижтимоий ва маънавий хаёт укувчи ёшлар дунёкарашини шакллантириш янги педагогик интерфаол методлардан кенг фойдаланишни такозо килади. Анъанавий машгулотлар олиб бориш аста секин уз урнини интенсив ва интерфаол методларга, ноанъанавий дарс утиш ишларига бушатиб бермокда.
Билим канчалик мустахкам булса, укувчи дунёкараши, интеллектуал салохияти шунчалик ривожланади ва камол топади. Дозирги кунда укувчилар учун информацион саводхонлик таълим самарадорлигини оширишнинг мухим шарти хисобланади. Узлуксиз таълим тизимининг урта бугини булган умумий урта таълим мактаблари олдига куйилган давлат талабларига мувофик, мазкур таълим муассасалари таълим - тарбия жараёнининг самардорлигини ошириш, илм - фаннинг сунги ютукларини амалиётга жорий этиш оркали ижодкор, ижтимоий фаол, юксак маънавиятли, касб - хунарли, Она Ватанга садокатли, миллий ва умуминсоний кадриятларни ардоклайдиган, ижодий ва мустакил фикр юрита оладиган, давлат, жамият ва оила олдида уз бурчи ва жавобгарлигини хис этадиган баркамол шахсни камолга етказиш, уларнинг онги ва калбига миллий истиклол гоясини сингдириш каби мухим вазифаларни амалга ошириш назарда тутилади.
Ушбу вазифаларни муваффаккиятли хал этиш таълим - тарбия жараёнида замонавий таълим технологияларидан фойдаланишни таказо этади. Таълим - тарбия жараёнида замонавий педагогик технологияларни куллаш, аввало, педагогик муносабатларни инсонпарварлаштиришни талаб этади. Чунки уни амалга оширмай туриб кулланган хар кандай технология кутилган
Жиенбаева Турсынай - преподаватель английского языка, Нукусский строительный колледж Республики Каракалпакстан, Узбекистан.
самарани бермайди. Умумий урта таълим мактаб укитувчиларининг замонавий педагогик технологиялар буйича назарий ва амалий билимларини ошириш буйича каскад усулидаги курсларнинг ташкил этилиши республикамизда халк таълими тизимини ривожлантиришга хизмат килади.
Ёш авлоднинг хар томонлама етук, билимли, юксак маънавиятли, баркамол, ватанпарвар шахслар булиб етишини таъминлаш йулида амалга оширилаётган улкан бунёдкорлик ишларининг энг асосий бугини сифатида педагог ходимларнинг юкори илмий, методик билимларга хамда амалий ишлаш буйича юксак махоратга эга булишларини таъминлаш юзадидан зарур чора-тадбирларни амалга ошириш хисобланади.
Х,озирги укитувчиларнинг юкори касбий тайёргарликка, педагогик махоратга, юксак маънавий - ахлокий фазилатларга, мафкура борисида чукур билимларга эга булиши, таълим-тарбия ишларида замонавий педагогик технологиялар, интерфаол усуллардан самарали фойдаланиши давр талаби хисобланади. Бугунги кунда таълимдаги янгиланишлар жараёни педагогларга малакавий талаблар куймокда. Бу талаблар куйидагилардан иборат:
1.Касбий тайёргарлик (уз фанини чукур билиш, касбий эрудиция).
2.Замонавий ахборот-коммуникация технологияларидан хабардор булиш.
3.Педагогик ва инновацион технологияларни амалиётга тадбик эта олиш.
Шу билан бирга замонавий педагогнин асосий вазифалари, бу-
• XXI аср укитувчилари ахборот-таълими мухити шароитида мустакил равишда фаолият курсатиши, медиа воситаларидан уринли фойдалана олиши, хар бир ишга ижодий ёндошиши;
• кун сайин янгиланиб бораётган фан йуналишидаги янгиликларни излаб топиш ва таълим жараёнига татбик этиш;
• бугунги замон талабларига тулик жавоб бера оладиган баркамол авлодни тарбиялаш, хозирги замон фан ва техникасини урганишга булган интилишларини тугри йуналтиришдан иборатдир.
Бу вазифалар педагогларнинг инновацион фаолиятга тайерлигида куринади:
•бажарилиши лозим булган ишнинг максадини аниклай олишида;
•ностандарт вазиятларни тахлил этиб, тезкор хулосалар чикара билишида;
•укув-тадкикот жараёни билан боглик масалаларни ечиш усулларини эгаллаганлигида;
•муаммоларни хал этишнинг макбул восита ва усулларини излаб топиш, кузатиш ва тажриба натижаларини тизимлаштиришда;
•уз устида мустакил ишлашни режалаштира олишида;
•уз иши натижасини назорат ва тахлил кила олишида;
•янги ахборот технологияларидан фойдаланиш малакасининг мавжудлигида;
•янги гояларни излаб топа олиши, педагогик масалаларни алгоритмлаштириш малакасига эгалигида.
Таълимда инновацион технологиялардан фойдаланиш учинчи минг йилликда давлатнинг таълим сохасидаги сиёсатида туб бурилиш юз беради, укитувчи фаолияти янгиланади, укувчида хурфикрлилик, билимга чанкоклик, Ватанга мехр-мухаббат, инсонпарварлик, туйгулари тизимини шакллантиради ва хаётий куникмаларни ривожлантириб боради.
Бизнинг давлатимизда ХТВ томонидан уч йилдан ортик вакт давомида 28 та таълим муассасасида илгор технологиялар ва инновациялар тажриба-синовдан утказилган. Натижаларига кура самародорлиги жихатидан турттаси ажратиб олинди, улар куйидагилар:
1.Шахсга йуналтирилган педагоик технологиялар
2.Ривожлантирувчи таълим технологиялари
3.Тадкикотчилик таълим технологияси
4.Таълим жараёнини фаоллаштириш ва жадаллаштиришга йуналтирилган педагогик технология
Ривожлантирувчи таълим маълум бир вактда, укувчининг таълимий, тарбиявий, маънавий, рухий ва жисмоний ривожлантириш хамда уни тез узгарувчан дунёда жамиятга, хаётга мослашувини таъминловчи таълим
назариясидир.Уз келажагини уйлаган хар бир давлат жамият хаётидаги шахсга тааллукли барча ижтимоий таъсирларни инсоннинг ривожланиши учун, унинг узлигини англаши ва намоён кила олиши учун максадли равишда йуналтира олган булиши керак.
Ривожлантирувчи таълим технологиялар кулланганда, укувчилар кизикишининг ортишига, билимларнинг куникмага айланишига, билим сифат-самарадорлигининг ошишига сабаб булмокда.
Маълумки, бошлангич таълим укувчиларнинг аклий ривожланишлари, маънавий фазилатларини ривожлантириб боришга асос яратади. Бу даврда болага бериладиган билимлар воситасида шахснинг онги, тафаккури, дунёкараши ва маънавий дунёсини устириб ривожлантириб бориш-таълимда боланинг ривожланиш жараёнини ташкил этишнинг асосий куринишларидан биридир. Бошлангич таълимда амалий фаолият ва турли кизикарли воситалар асосида керакли билимлар сингдирилиб борилади. Бу фаолият жараёнида укувчи бирон бир натижага эришиши, образлар оркали тасаввур килиши, уз кули билан бирон нарсаларни яратиши, ижод килиши оркали ривожлантирилиб борилган бола уз менини англай бошлайди.
Ривожлантирувчи таълимнинг мацсади-Укувчиларда мантикий, танкидий, тахлилий, ижодий фикрлашни ривожлантириш оркали баркамол шахсни шакллантиришдан иборатдир.
Ривожлантирувчи таълимнинг вазифаси-шахснинг индивидуал камол топиши учун зарур буладиган хаётий куникма ва малакаларини ривожлантириш саналади. Ривожлантирувчи таълимнинг узига хос хусусиятлари - укувчиларда топширикларни ечишга оид назарий тушунча ва амалий куникма, малакаларни шакллантиради. Укувчиларнинг ижодий кобилиятларини руёбга чикаришга хизмат килади.
Ривожлантирувчи таълимнинг асосий йуналишлари:
1.Муаммоли таълим.
2.Эвристик таълим.
3.Тадкикотчилик таълим.
4.ИМЕН (ТРИЗ) (ихтирочилик Масалаларини ечиш назарияси)
Шу билан бирга, уозирги кунда педагогларда:
• уз устида ишлашлари борасида ижодкорлик етишмаслиги;
• дарс жараёнида педагогик технологияларнинг шакл ва усулларидан уринли фойдалана олмаслиги;
• укувчилар интеллектини дарс жараёнида эътиборга олинмаслиги;
• таълим янгиликларини укув жараёнига тадбик этишда тажрибалар етишмаслиги каби муаммолар мавжуд.
Педагогик технологиялардан сифатли фойдаланишда укитувчи укув жараёнини олдиндан лойихалаштиради:
• Бунда, мавзуга караб, жой шароитини, керакли жихозлар, таркатма материаллар ва техник воситалар, мультимедиа материалларини танлайди.
• укувчиларнинг имконияти, эхтиёжи асосида куллайдиган усулларни аниклайди.
• укувчиларнинг дарс жараёнида иштирокини, рагбатлантириш усулларини белгилаб олади.
• юкоридагилардан режали фойдаланган холда дарс ишланмасини яратади.
Бугунги укувчиларнинг кизикишлари бевосита ахборот коммуникацион технологиялар билан боглик. Бежизга, бугунги укувчи_деб таъкидламаяпмиз.
Демак, бу укувчиларга давлатимиз томонидан таълим тизими олдига куйилаётган талаблардан келиб чикиб, таълимга янги замонавий педагогик технологияларни куллаш уларнинг таълимга булган кизикишларни янада устириб бориш мухим ахамият касб этади.
Шубхасиз, укувчилар хар кадамда фан техника янгиликларига ютукларига дуч келишади ва кизикишади. Улар нафакат, билим олувчи, балки, ахборот, интернет ва кушимча манбалардан янгиликларни изловчи, тахлил килуви, шу билан бирга тадкикотчидир.
Демак, укитувчилар хам доимо укиб, изланиши, замон билан хамнафас булиб, янги усуллар асосида барча укувчиларни камраб олинишига асосланган сифатли дарс ташкил кила олишлари лозим.
Шунингдек, таълим-тарбия жараёнида психологик ёндашув хам мухим саналади. Педагог укувчилар фаолиятини мулокот оркали ташкил килишда укувчиларнинг темпераментига караб ёндошмас экан, хар кандай технология самарасиз булиб колаверади. Масалан, босик, огир характерли болаларни биз ёмон узлаштирувчи укувчига чикара олмаймиз. Шунга мос тарзда ёндошилса, укувчиларнинг узлаштириш кобилияти хисобга олинса бирор натижага эришиш мумкин.
Шунингдек, жисмоний тарбия дарсидан кайтган укувчиларнинг кейинги дарсида хар хил усулда ташкил этманг, у укувчиларнинг кизикиши ошириш мирмунча сустлашади. Бунга хам ахамият каратишимиз керак. Яъни, педагогик жараёнга комплексли ёндашув таълим-тарбия максади, яъни вазифаларни белгилаб олишдан бошланиб, бу жараённинг бир бутун яхлитликка йуналишини назарда тутади. Бу жихатларга ахамият каратмаган укитувчи рамий шахс айланиб колиши шубхасиз. Шуни унутмаслигимиз керакки, келажагимиз пойдевори билим даргохларида яратилади, бошкача айтганда, халкимизнинг бугун кандай таълим ва тарбия олишига боглик.. [4-2]
Фойдаланилган адабиётлар:
1. Каримов И.А. Юксак маънавият-енгилмас куч. - Тошкент: «Маънавият», 2008.
2. Йулдошев Ж.Е., Усмонов С.А. Замонавий педагогик технологияларни амалиётга жорий килиш.:-Тошкент, 2008.
3. Инновацион технологиялар ёрдамида таълим самарадорлигини ошириш йуллари. Урта махсус, касб-хунар таълими муассасалари укитувчилари малакасини ошириш факультети тингловчилари учун услубий тавсиялар. - Тошкент, 2004.
4. Р.Ишмухамедов, М.Юлдашеш «Таълим ва тарбияда инновацион педагогик технологиялар» Тошкент 2013 йил.
© Т. Жиенбаева, 2016
УДК 378
РОЛЬ ПЕДАГОГА ВО ВНЕДРЕНИИ ПЕРЕДОВЫХ ПЕДАГОГИЧЕСКИХ И ИННОВАЦИОННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ В УЧЕБНО-ВОСПИТАТЕЛЬНАЙ ПРОЦЕСС
Т. Жиенбаева
Аннотация. Ушбу маколада хакида таълимнинг глобаллашуви, инновацион технологияларнинг жорий этилаётгани таъкидлаб утилган. Маколада бугунги кунда таълим тизимидаги педагогик ва инновацион технологиялар хакида суз боради. Укув-тарбия жараёнида илгор педагогик технологиялар ва инновацион технологиялардан фойдаланишнинг ахамияти келтириб утилган. Маколада илгор педагогик технологиялар ва инновацион технологиялардан фойдаланиш ёшларни комил инсон килиб шакллантирадиган мазмундаги фикрлар келтирилган.
Ключевые слова: учебно-воспитательный процесс, инновации, педагогические технологии, инновационные технологии, непрерывние образование
© Т. Жиенбаева, 2016
UDC378
THE ROLE OF TEACHERS IN THE IMPLEMENTING OF ADVANCED PEDAGOGICAL AND INNOVATIVE TECHNOLOGIES IN THE TEACHING AND EDUCATIONAL PROCESS
T. Zhienbaeva
Abstract. This article is about globalisation of educational process, implementing of innovative technologies. The article states teaching and educational process in the teaching and educational process at present time. The importance of using advanced teaching and innovatiove technologies in the teaching and educational process. The article gives opinions like bringing up youth self-confident people using advanced teaching and innovatiove technologies
Keywords: teaching and educational process, innovations, teaching technologies, innovatiove technologies, continuing education.
© T. Zhienbaeva, 2016