УДК 378
ТАЪЛИМ СИФАТИНИ ОШИРИШДА ЗАМОНАВИЙ ДАСТУРЛАР
П.А. Салиева1, Г.Е. Ешчанова2
Аннотация
Ушбу маколада таълим сифатини оширишда замонавий дастурларнинг ахамияти ва мактабда укувчиларнинг билим ва куникмаларининг ривожланишида замонавий дастурларнинг урни хакида суз этилади.
Таянч сузлар: сифат, дастур, илгор тажрибалар, устоз -шогирд мактаби.
Маълумки давлатимиз рахбари ташаббуси билан кабул килинган, Кадрлар тайёрлаш миллий дастури хамда унинг узвий ва мантикий давоми булмиш 2004-2009 йилларда Мактаб таълимини ривожлантириш Давлат умуммиллий дастури доирасида мамлакатимизда кенг куламли бунёдкорлик ишлари амалга оширилди.
Мамлакатимизда ижтимоий, иктисодий, маданий ва маърифий тараккиётнинг "Узбек модели" хамда унинг хосиласи булмиш таълимнинг миллий моделини дунё хамжамияти эътироф этмокда.
Мамлакатимизда еттита таълим туридан иборат, бир-бири билан чамбарчас, кетма-кетликда, изчил ва узвий богланган, яхлит узлуксиз таълим тизими жорий этилди.
Бугунги кунда илм-фан, техника ва ишлаб чикариш сохаларининг тез суръатларда жадаллик билан ривожланиши таълим тизими ходимларидан таълим-тарбия сифатини мазмун жихатидан янги боскичга кутаришни талаб этиб, айникса укитувчилар зиммасига янада юксак масъулият ва вазифаларни юклайди.
Бугунги кунда халк таълими тизимида таълим сифатини мазмунан янги боскичга кутариш максадида катор ислохотлар амалга ошириб келинмокда.
Таълим тизимидаги энг мухим вазифалардан бири хам таълим сифати ва мазмунини янги боскичга кутариш, маънавий жихатдан баркамол, шахсий ва касбий фазилатларга бой, мустакил фикрлайдиган фаол ёшларни тарбиялаш, укитувчиларнинг билими ва касбий махоратини ривожлантириш, уларга амалий методик ёрдам бериш, хусусан, ёш укитувчиларнинг танлаган касбига нисбатан иштиёкини оширишга каратилган тадбирларни амалга оширишдир.
Таълим сохасида жорий этилаётган инновациялар "Дарс мукаддас", "Махорат дарси","Устоз- шогирд","Узлуксиз ва узвий", "Пухта ишланган режа-самарали натижа","Урган-ургат" тадбирлари укитувчиларни дарсларга пухта тайёргарлик куриб, ижодий изланиб янгича ёндошув дарслар утиб юкори натижаларга эришишига таъсир этмокда.
Бу вазифаларни самарали амалга ошириш учун узаро тажриба алмашиш усулидан фойдаланган холда турли йуналишларни узида мужассасамлаштирган тадбирлар мажмуаси амалиётга татбик этилиб, мактаблар, туманлар укитувчилар уртасида, бири-бирининг тажрибасини урганиш ва оммалаштириш, узаро дустона ракобатбардошлик мухитида иш жараёнини ташкил этиш максадида жорий этилмокда.
Асосий максади Давлат таълим стандартларига мувофик укувчиларни укитиш ва тарбиялаш хамда шахснинг таълим олиш хукукини руёбга чикариш хисобланади. Шу максаддан келиб чиккан холда, барча мактабларда хам фаолият ташкил этилади, вазифалар устида ишланади, лекин натижа турлича, бу эса ушбу мактабдаги рахбарнинг кобилиятига, тажрибасига ва энг асосийси
1Салиева Пердехан Алимбетовна - преподаватель, Институт переподготовки и повышения квалификации работников народного образования Республики Каракалпакс-тан.
2Ешчанова Гульзира Ендировна - преподаватель, Институт переподготовки и повышения квалификации работников народного образования Республики Каракалпакс-тан.
Педагогические науки
жамаода соглом му^итни ярата олишига боглик. Шунингдек, педагогик кадрларнинг тугри танланиши, уларнинг сало^ияти, ижодкорлиги, уз устида доимий равишда изланиши, янгиликларга талпиниши ва урганиб уз шогирдларига ургатишига богликдир.
Умумий урта таълим мактабларининг фаолиятини режалаштиришда куйидагиларни инобатга олиш лозим:
-мактабда таълим-тарбия жараёнининг замонавий талабларига мос келиши;
-мактабда дарс жараёнида укитишнинг янги усуллари, янги педагогик технологияларнинг жорий этилганлиги;
-фанлар буйича метод бирлашмалар фаолияти, укитувчиларга методик ёрдамнинг уз вактида ва керакли даражада берилиши;
-мактабда АКТ укитилиши, укитувчиларнинг компьютер саводхонлиги даражаси
Таълим со^асида жорий этилаётган инновацияларни амалда куллашда масъул шахслар айникса, методбирлашма раислари ва директор уринбосарлари томонидан урганилади. Урганиш жараёнида учраган камчиликлар юзасидан масла^атлар берилади ва илгор тажрибаларини уз иш фаолиятида фойдаланилишини белгилаб оладилар.
Фаолият самарадорлигига бевосита укув-тарбия жараёнини методик таъминлаш кичик гуру^ининг методистлари масъул ^исобланади. Малака ошириш институти профессор - укитувчилари методик ёрдамлар курсатади.
Айникса, таълим со^асида жорий этилаётган инновациялар укитувчилар уртасида икки йуналишда амалга оширилиши мумкин:
1.Устоз-шогирд мактаби ташкил этиш оркали.
2.Илгор тажриба мактабини ташкил этиш оркали.
Бунда, уз фани йуналишида илгор тажрибага эга, ижодкор, ташаббускор, янгиликка интилувчан ва мунтазам равишда касбий билимларини ошириб борадиган;
фаолияти тугрисида таълим муассасаси ра^барлари, касбдошлари, укувчилар ва уларнинг ота-оналари томонидан ижобий ба^о берилган;
илмий-амалий анжуманларда маърузачи сифатида иштирок этган, Республика ва ма^аллий матбуотда эълон килинган макола ёки илмий, илмий-методик, тупламларда чоп этилган маърузалар муаллифи;
"Йилнинг энг яхши фан укитувчиси" курик-танлови (республика, вилоят, туман)совриндорлари;
камида 3-5 йил давомида укувчиларининг узлаштириш сифат курсаткичи юкори булганлиги ва бошка курсаткичлари ^исобга олиниб укитувчилар танланади.
Мактаблардаги машгулотлар фан укитувчиларининг методик кунларида укув, укув - семинар, тренинг, ба^с-мунозаралар утказиш ^амда амалий куникма ва малакаларни муста^камлаб бориш учун узаро дарслар кузатиш, та^лил килиш, илгор тажрибаларни урганиши ва амалга татбик килиши, инновациялар (илгор педагогик ва ахборот технологиялари)дан фойдаланиши ва тегишли консультациялар шаклида олиб борилади, вакти-вакти билан давра су^батлари утказилиб, юзага келаётган муаммоларни бартараф этиш чораларани куради.
Дар бир мактабда укитувчилар учун илгор тажриба мактаби ташкил этилади. Мактабга илгор ташкилотчи укитувчилардан ра^бар белгиланади. Илгор тажриба мактаби буйича бир ойда икки марта машгулотлар ташкил этади. Мактабнинг иши унинг ташкил этилишига караб режалаштирилади. Режада берилган мавзулар ушбу мактабдаги ёки кушни мактабда илгор тажрибали укитувчилар томонидан амалга оширилади.
Илгор тажриба мактабига асосан, дарс утишнинг ноанънавий усулларидан, янги педагогик технологиялардан, инновацион ва интерфаол усуллардан унумли ва самарали фойдаланадиган укитувчилар орасидан танлаб олинади.
Илгор тажриба мактабида фаолият курсатадиган ^ар бир укитувчи уз иш тажрибасини бошка укитувчилар билан ^амкорликда олиб боради. Масалан, мактабнинг укитувчилари куйидаги усуллар оркали бир-бирлари билан
тажриба алмашишлари мумкин.
-дарс утишнинг инновацион усулларидан кенг фойдаланиш;
-дарс утишда ахбарот коммуникация технологияларидан фойдаланиш;
-дарсларда укувчилар фаоллигини ошириш,
-укувчиларнинг ижодий фаолиятини устириш;
-дарс утишда дидактик материаллардан фойдаланиш;
-"Хамкорликда укитиш технологияси"дан фойдаланиш;
-"Дидактик уйин технологияси"дан фойдаланиш;
- "Модулли таълим технологияси" оркали ва ^.к.
Илгор тажриба мактабида олиб бориладиган машгулотларни ^ар бир укитувчи мактаб иш режасида белгиланган мавзулар асосида уз иш тажрибасидан келиб чикиб олиб боради. Мактабда олиб борилган ^ар бир машгулотдан ^ар бир укитувчи маълум бир тажриба ва янгилик урганишга муваффак булади. Худудларда илгор тажриба мактабларининг ташкил этилиши оркали ёш ва тажрибаси кам укитувчиларга услубий ёрдам берилади. Шунингдек, дарс утиш сифати оширилиб, укувчиларнинг билим-самарадорлигини оширишга эришилади.
Тадбирлар мажмуаси куп сонли педагоглар тажрибаси асосида мунтазам бойиб бораверади. Энг му^ими, мазкур тавсияларни амалга оширишда укитувчиларимизнинг виждонан ва сидкидилдан укувчиларга таълим тарбия беришидадур.
© П.А. Салиева, Г.Е. Ешчанова, 2016
УДК 378
РОЛЬ ИННОВАЦИОННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ В ПОВЫШЕНИИ КАЧЕСТВА ОБРАЗОВАНИЯ
П.А. Салиева, Г.Е. Ешчанова
Аннотация: В этой статье говорится о важности использования инновационных технологий в повышении качества образования и улучшения знаний и навыков у учащихся в средней школе.
Ключевые слова: качество, программы, передовые технологии, школа наставника.
© П.А. Салиева, Г.Е. Ешчанова, 2016
UDC378
THE ROLE OF INNOVATION TEACHNOLOGIES IN IMPROVING THE QUALITY OF EDUCATION
P.A. Salieva, G.E. Eshchanova
Abstract. This article researches the importance of using innovation technologies in improving the quality of education and also raising learners' knowledge and abilities in the secondary schools.
Key words: quality, programs, innovation technologies, mentoring.
© P.A. Salieva, G.E. Eshchanova, 2016