Педагогические науки
УДК 002:378
ТАЛАБАЛАРНИНГ ИНТЕЛЛЕКТУАЛ САЛО^ИЯТИНИ ОШИРИШДА
МЕДИА ТАЪЛИМНИНГ УРНИ
З. Ширинов1, Э.Э. Зайриев2
Аппо1а51уа
Ушбу маколада талабаларга таьлим беришда медиатаьлимдан фойдаланиш хакида суз юритилган. Медиатаьлимнинг афзалликлари ёритиб берилган.
Калит сузлар: медиатаълим, электрон алока воситалари, интернет, сунъий йул-дош, глобаллашув.
XXI аср - юксак интеллетуал салохиятли, замонавий билим ва малакага эга, янгича дунёкараш ва мустакил фикрли мутахассислар асри. Чунки интернет, телевидение, кино, радио, видео, телефон ва бошка алока воситалари жуда тез жадаллик билан ривожланиб бормокда. Медиатаълим интерфаол укувчига ин-дивудиал таъсир этадиган усул сифатида таълим жараёнига жадал суръатлар билан кириб келмокда. Медиатаълим укувчини мустакил фикр юритишга, ижодкорлик фаолиятларини ривожлантиришга, ахборот олиш, уни кайта ишлаш умумлаштириш, хулоса чикаришга ургатади. Ахборот асрида бирор соха фаолиятини ахборот-коммуникация технологияларисиз тасаввур этиш кийин. Жумладан, ёш авлодга таълим-тарбия беришда хам у мухим омиллардан бирига айланмокда. Электрон алока воситалари, интернет, сунъий йулдошлар айнан оммавий ахборот воситаларининг мисли курилмаган суръатлар билан риво-жланишига замин яратмокда. Бу борада медиатаълимнинг таьлим жараёнидаги ахамияти бекиёсдир. Медиатаълим укувчини мустакил фикр юритишга, ижодкорлик фаолиятларини янада ривожлантиришга, ахборот олиш, уни кайта ишлаш, умумлаштириш, хулоса чикаришга ургатади. Таълим жараёнида медиатаълим канчалик мукаммал булса, у ёш авлоднинг дунёкараши, интеллектуал салохияти шунчалик ривожланишига хизмат килади. Демак, бугун медиатаълим сирларини назарий жихатдан пухта урганиб, амалиётда етарли даражада куллаш максадга мувофикдир. Ахборот коммуникациянинг глобаллашуви шароитида таълим жараёнида узига хос талаблар пайдо булмокда. Бу талаблар бевосита медиатаълим билан чамбарчас богликдир. Медиатаълим барча таълим сохасини сифат жихатдан янада юкорирок погона кутаришга, ахборот маданиятини юксалтиришга хизмат килади, яъни укувчига укув жараёнида назарий билим бериш билан материалларни юкори даражадаги замонивий техника воситасида намойиш этиш имкониятига эга булади. Бу янгилик ва таъбир жоиз булса, илгор усул талабаларда кизикиш уйготади. Улар дарс жараёнида уша мавзуларни пухта узлаштиришларига хизмат килади. Дарс жараёнида аён булишича, медиатаълим укитишнинг мазмуни, усуллари ва ташкилий шаклларини сифат жихатдан узгартирмокда. Бу талабаларнинг индивидуал кобилиятларини, уларнинг шахс хусусиятларини ривожлантиришга, тафаккурини бойитишга, билимларини оширишга ёрдам бермокда. Медиатаълим ресурслари ёрдамида улар у ёки бу материални тезрок узлаштирадилар, укув жараёнига фаол иштирокчилар сифатида жалб килинадилар.
Медиатаълимнинг бош максади -талаба ривожланишига хисса кушиш, медиаматнларни кабул килиш, урганиш ва малакали тахлил этиш куникмасини шакллантиришдан иборат. Ахборот сохасидаги глобаллашув янгича дунёкараш шаклланишига замин яратмокда. Замонавий билимлар такомиллашган сари
1Ширинов Зиёмат - преподаватель, кафедра Информационных технологий, Бухарский государственный университет, Узбекистан.
2Зайриев Элдор Эркинович - преподаватель, Каганский профессиональный колледж дошкольного образования и сервиса,Бухара, Узбекистан.
Ученый XXI века • 2016 • № 12 (25)
ахборотлардан тугри ва самарали фойдаланиш муаммоси пайдо булмокда. Х,озирги кунда ахборотларнинг мазмунини хам, уларни оммавий ахборот тармоклари оркали таркатиш усуллари ва йулларини хам назорат килишнинг деярли имкони колмаяпти. Демак, бу масалада кандайдир чалкашликларга, хатоликларга йул куймаслик учун мукаммал тизим зарур булади. Бу тизим -уша ахборот таркатувчи хамда унинг истеъмолчиси кай даражада билимли, савияси юксак ва уларнинг бир-бирларини тугри англаши билан боглик булади. Эндиликда айрим мутахассислар укувчи онгида ахборотни тугри шакллантириш, таъбир жоиз булса, уни тизимли равишда тартибга солиш йуллари изламокдалар.
Педагог олимлар медиатаълим - талабаларга бериладиган дарс, билим, маълумотнинг тез, тушунарли ва ёдда коларли булишини таъмирловчи таълим усули эканини эътироф этганлар. Талаба укитувчининг огзаки маърузасидан кура, кургазмали воситалардан фойдаланиб тушунтиришидан купрок таъсирланар экан. Ана шунда улар етказилаётган мавзуни купрок ёдида саклаб колади. Талабаларда бундай дарсларга нисбатан кизикиш юкори даражада булади. Демак, деарли барча фанларни укитишда бундай илгор усулдан фойдаланиш фойдадан холи булмайди.
Медиатаълим укувчиларга таълим бериш жараёнида янгича усуллардан фойдаланишни талаб этади. Медиапедагогика - янги педагогик технологоя хисобланади, у оммавий ахборот воситалари ёрдамида укувчиларни ижодий фикрлашга, тарбиялашга имкон беради. Медиапедагогика ресурсларига интер-нетдаги маълумотлар, телевидения, радио лавхалари, кино, видео, аудио мате-риаллари киради.
Давримиз тараккиётига хамоханг равишда илм хазинаси янада бойиб, ёшларнинг интеллектуал салохияти ортиб бормокда. Ахборотлаштириш жараёнида чинакам ахборот жамияти вужудга келганини изохлашга хожат колмаган. Шунга яраша медиа-технологиялар сони усиб бормокда. Бунда тасвир, овоз ва матн том маънода уйгунлашиб, аудиовизуал маданияти узига хос равишда та-комиллашиб бормокда. Энди ундан таълим сохасида хам кенг фойдаланиш давр такозосига айланди.
Купчилик талабалар гохида ноанъанавий усулда утиладиган дарсларни кизикиш билан тинглайдилар. Ахборот технологиялари ёрдамида утиладиган дарслар жараёнида ана шундай усуллардан фойдаланишга имкон яралади. Бу таълим тизимини хам янада такомиллаштиришга хизмат килади. Яъни, глобал-лашув даври хамда унга монанд ахборотлашган жамиятда ёш авлодни тугри тарбиялаш, хаётга тайёрлаш, турли ахборотларни кабул килиш, яхши ва ёмон-ни, ок билан корани фарклай олишга урганишдир. Бутун жахонда глобаллашув жараёнлари жадал тус олган бугунги кунда замонавий коммуникация технологиялари мамлакатимизда таълим сохасини янада такомиллаштиришда мухим омил булиб хизмат килади. Х,озирги кунда мамлакатимиздаги барча таълим муассасалари компьютерлар билан таъминланган. Бу технология дастурлари орасида медиатаълим учун хизмат киладиган дастурлар хам талайгина. Демак, ундан таълим сохасини янада такомиллаштиришда хам самарали фойдаланиш давр талабидир. Ана шундай самарали йуллардан бири -таълим сохасини медиа технологиялари билан янада такомиллаштиришдир. Демак, медиатаълим тала-баларнинг интеллектуал салохиятини ошириш билан бир каторда уларни турли мафкуравий тажовузлардан асрашда хам мухим урин тутади.
Адабиётлар:
1. Андриянова В.И., Стратегия формирования у обучаемых способностей и самовыражения и самореализации. Изд. "Fan va texnologiya" - 2014.
2. Мусурмонов Р. Узлуксиз таълим тизимида педагогик тажриба-синов ишлари-ни ташкил этиш механизмлари. - Тошкент: "Уз.Р. ПФИТИ" нашриёти - 2014.
© З. Ширинов, Э.Э. Зайриев, 2016
Педагогические науки УДК 002:378
РОЛЬ СРЕДСТВ МЕДИА В ИНТЕЛЛЕКТУАЛЬНОМ РАЗВИТИИ СТУДЕНТОВ В ПРОЦЕССЕ ОБУЧЕНИЯ
З. Ширинов, Э.Э. Зайриев
Аннотация. В данной статье говорится об использовании средств медиа в образовании студентов. Освещено преимущество медиаобразования.
Ключевые слова: медиаобразование, электронные средства связи, Интернет, спутниковая связь, глобализация.
© З. Ширинов, Э.Э. Зайриев, 2016
UDC 002:378
THE ROLE OF MEDIA IN THE INTELLECTUAL DEVELOPMENT OF STUDENTS
Z. Shirinov, E.E. Zairiev
Abstract. This article mentions the use of media education in education students. Illuminated the advantages of media.
Keywords: media education, electronic means of communication, the Internet, satellite communication, globalization.
© Z. Shirinov, E.E. Zairiev, 2016