КАСБ-Х.УНАР КОЛЛЕЖЛАРИДА МЕДИАТАЪЛИМДАН ФОЙДАЛАНИШ ИМКОНИЯТЛАРИ
М.Н. Исмоилова1, Н.Б. Мавлонова2
Аннотация
Ушбу маколада касб-хунар коллежларида медиатаьлимдан фойдаланиш, унинг максади ва имкониятлари хакида суз юритилган. Ушбу таьлим воситаларидан фойдаланиб дарсни ташкил килганда талабаларнинг дарсни кабул килиш имкониятлари очиб берилган.
Калит сузлар: электрон алока воситалари, интернет, медиатаълим, медиапеда-гогика.
Ахборот асрида фан-техника тараккиёти юксак боскичга кутарилиб, унга мос барча сохалар жадал ривожланиб бормокда. Бугун бирор соха фаолиятини ахборот-коммуникация технологияларисиз тасаввур этиш кийин. Жумладан, ёш авлодга таълим-тарбия беришда хам у мухим омиллардан бирига айланмокда. Электрон алока воситалари, интернет, сунъий йулдошлар айнан оммавий ахбо-рот воситаларининг мисли курилмаган суръатлар билан ривожланишига замин яратмокда. Мутахассислар фикрича, медиатаълим укувчини мустакил фикр юритишга, ижодкорлик фаолиятларини янада ривожлантиришга, ахборот олиш, уни кайта ишлаш, умумлаштириш, хулоса чикаришга ургатади. Таълим жараёнида медиатаълим канчалик мукаммал булса, у ёш авлоднинг дунёкара-ши, интеллектуал салохияти шунчалик ривожланишига хизмат килади. Демак, бугун медиатаълим сирларини назарий жихатдан пухта урганиб, амалиётда етарли даражада куллаш максадга мувофикдир. Ахборот коммуникациянинг глобаллашуви шароитида таълим жараёнида узига хос талаблар пайдо бул-мокда. Бу талаблар бевосита медиатаълим билан чамбарчас богликдир.
Медиатаълим барча таълим сохасини сифат жихатдан янада юкорирок пагона кутаришга, ахборот маданиятини юксалтиришга хизмат килади. Яъни, укувчига укув жараёнида назарий билим бериш билан материалларни юкори даражадаги замонивий техника воситасида намойиш этиш имкониятига эга булади. Бу янгилик ва таъбир жоиз булса, илгор усул талабаларда кизикиш уйготади. Улар дарс жараёнида уша мавзуларни пухта узлаштиришларига хизмат килади. Медиатаълим укитишнинг мазмуни, усуллари ва ташкилий шаклларини сифат жихатдан узгартирмокда. Бу талабаларнинг индивидуал кобилиятларини, уларнинг шахс хусусиятларини ривожлантиришга, тафаккурини бойитишга, билимларини оширишга ёрдам бермокда. Медиатаълим ресурслари ёрдамида улар у ёки бу материални тезрок узлаштирадилар, укув жараёнига фаол иштирокчилар сифатида жалб килинадилар.
Медиатаълимнинг бош максади - асосий конунларни тушунишга ёрдам беради, оддий йуналишлардаги медиа ахборот тилини урганиш, укувчининг бадиий усиши, ривожланишига хисса кушиш, медиаматнларни кабул килиш, урганиш ва малакали тахлил этиш куникмасини шакллантиришдан иборат. Ахборот сохасидаги глобаллашув янгича дунёкараш шаклланишига замин яратмокда. Замонавий билимлар такомиллашган сари ахборотлардан тугри ва самарали фойдаланиш муаммоси пайдо булмокда. Х,озирги кунда ахборотларнинг мазмунини хам, уларни оммавий ахборот тармоклари оркали таркатиш усуллари ва йулларини хам назорат килишнинг деярли имкони колмаяпти. Демак, бу масалада кандайдир чалкашликларга, хатоликларга йул
т^Исмоилова Махсума Нарзикуловна - преподаватель, Бухарский государственный университет, Узбекистан.
2Мавлонова Нилуфар Бахтиёровна - преподаватель, Каганский профессиональный колледж службы быта.
Ученый XXI века • 2017 • № 1-1 (26)
куймаслик учун мукаммал тизим зарур булади. Бу тизим - уша ахборот таркатувчи хамда унинг истеъмолчиси кай даражада билимли, савияси юксак ва уларнинг бир-бирларини тугри англаши билан боглик булади. Медиатаълим -талабаларга бериладиган дарс, билим, маълумотнинг тез, тушунарли ва ёдда коларли булишини таъмирловчи таълим усулидир. Талаба укитувчининг огзаки маърузасидан кура, кургазмали воситалардан фойдаланиб тушунтиришидан купрок таъсирланади ва етказилаётган мавзуни купрок ёдида саклаб колади. Талабаларда бундай дарсларга нисбатан кизикиш юкори даражада булади. Демак, деарли барча фанларни укитишда бундай илгор усулдан фойдаланиш фойдадан холи булмайди.
Медиатаълим укувчиларга таълим бериш жараёнида янгича усуллардан фойдаланишни талаб этади. Медиапедагогика - янги педагогик технологоя хисобланади, у оммавий ахборот воситалари ёрдамида укувчиларни ижодий фикрлашга, тарбиялашга имкон беради. Медиапедагогика ресурсларига интер-нетдаги маълумотлар, телевидения, радио лавхалари, кино, видео, аудио мате-риаллари киради.
Давримиз тараккиётига хамоханг равишда илм хазинаси янада бойиб, ёшларнинг интеллектуал салохияти ортиб бормокда. Ахборотлаштириш жараёнида чинакам ахборот жамияти вужудга келганини изохлашга хожат колмаган. Шунга яраша медиа-технологиялар сони усиб бормокда. Бунда тасвир, овоз ва матн том маънода уйгунлашиб, аудиовизуал маданияти узига хос равишда такомиллашиб бормокда. Энди ундан таълим сохасида хам кенг фойдаланиш давр такозосига айланди.
Купчилик талабалар гохида ноанъанавий усулда утиладиган дарсларни кизикиш билан тинглайдилар. Ахборот технологиялари ёрдамида утиладиган дарслар жараёнида ана шундай усуллардан фойдаланишга имкон яралади. Бу таълим тизимини хам янада такомиллаштиришга хизмат килади. Яъни, глобаллашув даври хамда унга монанд ахборотлашган жамиятда ёш авлодни тугри тарбиялаш, хаётга тайёрлаш, турли ахборотларни кабул килиш, яхши ва ёмонни, ок билан корани фарклай олишга урганишдир.
Ахборот глобаллашувининг энг мухим хусусиятларидан бири - турли ахборотларнинг купайиши билан изохланади. Бугунги кунда интернетда канча веб-сайт булса, шунча маълумотлар базаси бор. Медиатаълим асосида дарс ута-ётган укитувчи кандай веб-сайтдан фойдаланаётганини яхши билиши керак. Бунда уша веб-сайт кай даражада саводли, ишончли хамда асосли эканини аниклаб олиш лозим. Тарбиячининг узи хам тарбияланган булиши лозим, деганларидек, бунинг учун интернетдан фойданувчи аввало билимли, юксак савияли булиши даркор. Сунгги йилларда мамлакатимизда хам медиатаълимга алохида эътибор каратилмокда. Бутун жахонда глобаллашув жараёнлари жадал тус олган бугунги кунда замонавий коммуникация технологиялари мамлакатимизда таълим сохасини янада такомиллаштиришда мухим омил булиб хизмат килади. Демак, ундан таълим сохасини янада такомиллаштиришда хам самарали фойдаланиш давр талабидир. Медиатаълим талабаларнинг интеллектуал салохиятини ошириш билан бир каторда уларни турли мафкура-вий тажовузлардан асрашда хам мухим урин тутади.
Адабиётлар:
1. Азизходжаева Н.Н. Педагогик технологиялар ва педагогик махорат. - Т.: Молия, 2003. - 192 б.
2. Ziyonet.uz сайти
© М.Н. Исмоилова, Н.Б. Мавлонова, 2017
ВОЗМОЖНОСТИ ИСПОЛЬЗОВАНИЯ МЕДИАОБУЧЕНИЯ В ПРОФЕССИОНАЛЬНЫХ КОЛЛЕДЖАХ
М.Н. Исмоилова, Н.Б. Мавлонова
Аннотация. В данной статье изложены цели и возможности медиаобразования в профессиональных колледжах. Показана возможность студентов обучения с использованием электронных учебных пособий.
Ключевые слова: электронные средства связи, Интернет, медиа образование, медиа педагогика.
© М.Н. Исмоилова, Н.Б. Мавлонова, 2017
УДК 002:378
POSSIBILITIES OF USE OF MEDIA EDUCATION IN PROFESSIONAL COLLEGES
M N Ismoilova N B Mavlonova
Abstract. This article describes the purpose and capabilities of media education in the seasoned professional colleges. It is shown the possibility of students taking lessons using these tutorials.
Keywords: electronic means of communication, the Internet, media education and media pedagogy.
© M.N. Ismoilova, N.B. Mavlonova, 2017