Научная статья на тему 'THE MYSTICAL UNITY OF MAVLONO WITH SHAMS TABREZI'

THE MYSTICAL UNITY OF MAVLONO WITH SHAMS TABREZI Текст научной статьи по специальности «СМИ (медиа) и массовые коммуникации»

CC BY
89
31
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
ШАМС / МАВЛОНО / МИСТИЦИЗМ / НАУЧНЫЙ / ЛИТЕРАТУРНЫЙ / СМЫСЛ / ИССЛЕДОВАНИЕ / ОБРАЗ / ЛЮБОВЬ / СОЛНЦЕ / ЕДИНСТВО

Аннотация научной статьи по СМИ (медиа) и массовым коммуникациям, автор научной работы — Холова Ф.

Данная статья посвящена исследованием наиболее важной темы литературоведению - мистицизма (ирфон). Автор пытается рассмотреть различные аспекты образа Мавлоно и Шамса Табрези с точки зрения других исследователей. Статья написана на исследовательском уровне, она интересна, содержательна и научно обоснована. С учётом научных выводов автора в конце статьи, можно сказать, что он достиг своей цели и статься рекомендуется для печати в научных журналах.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

МИСТИЧЕСКОЕ ЕДИНСТВО МАВЛОНО С ШАМСОМ ТАБРЕЗИ

This article is devoted to the study of the most important topic of literary criticism - mysticism (irphon). The author tries to consider various aspects of the image of Mavlono and Shams Tabrezi from the point of view of other researchers.The article is written at the research level, it is interesting, informative and scientifically substantiated. Taking into account the author's scientific conclusions at the end of the article, one can say that he achieved his goal and is recommended for publication in scientific journals.

Текст научной работы на тему «THE MYSTICAL UNITY OF MAVLONO WITH SHAMS TABREZI»

Сведения об автора:

Сайфитдинова Г- Соискатель кафедры печати факультета журналистики Таджикский нацанальний университет, тел: +992985917552

About the author:

Sayfitdinova G- Researcher of the Department of Mass Media of the Faculty of Journalism of Tajik national University, tel: +992985917552

ВАХДАТИ ИРФОНИИ МАВЛОНО БО ШАМСИ ТАБРЕЗЙ

Холова Ф.

Донишгоуи давлатии омузгории Тоцикистон ба номи С. Айни

Мавлоно Ч,алолуддини Балхй, яке аз суханварони фархехта, орифи мутафаккир ва ахли нубуги тамоми давру замонхо буда, дар баробари дигар шоирони маърифатгарои форсу точик тавонистааст, ки бо андешахои хеш дар мавриди шинохти «инсони комил» ва таргиби гояхои ирфонии расидан ба «вахдати вучуд» шухрати офок гардад.

У аз зумраи абармардони муаррификунандаи тамаддуни башарй ва хамтабори сазовори дарвешону каландарони ахли дидаву дил ва унс буда, хамчунон ба хайси бузургтарин суханвари мутасаввифи адабиёти точик, шеъри воло ва ба мазмун беназири мардуми моро дар радифи Абуабдуллохи Рудакй, Абуалии Сино, Абулкосими Фирдавсй, Умари Хайём, Низомии Ганчавй, Хаким Саноии Газнавй, Шайх Фаридуддини Аттор, Абусайид Абулхайри Майханй, Бобо Тохири Урён, Бобо Афзали Кошонй, Бобо Кухй, Саъдии Шерозй, Фахруддини Ирокй ва дигарон ба афзунй оламгир гардонидааст. Намунаи чунин шохкорихои уро метавон дар осоре чун «Девони Шамси Табрезй», «Маснавии маънавй», афкори ирфонии мундарич дар «Фихи мо фих», мавъизахои «Мачолиси сабъа», «Мактубот» ва дигар хотироту ёддоштхои дустон бахшида бар айни рузгор ва каромоти у ба мушохида гирифт ва хосил аз хулосаи ин хамаро ба тарозуи акл ва маънишиноси хаёлгир баркашид.

Тибки нишондоди сарчашмахои маъмули хаттй ва тахкикоти таърихнигорони давр, зодбуми Ч,алолуддин Мухаммад дар хонадони маъорифпарвар ва факехи замон Бахоуддин Валади Балхй (муаллифи китоби «Маориф») - писари Ч,алолуддини Хатиб, дар замони хамлаи мугулони кишварситон, ки бо кирдори хунинашон ба кавли Халифаи Абдулхаким -«бузургтарин садамае, ки то он вакт ба мусалмонон ворид...» карда буданд, рост омада, у рузгори нобасомонеро дар овони бачагй ба сар бурдааст.

Ахли хонадони Ч,алолуддини хурдсол аз бими тахочуми маргбори чингизиёни дадсират дар огози дахаи дуввуми асри ХШ аз Балх рахти икомат кашида, дар зимни саргаронихо озими чавониби Нишопур (хангоми нахустин дидорбинии Ч,алолуддини хурдсол бо Шайх Аттор ва эхдо шудани китоби «Асрорнома» бар у дар ин асно ба вукуъ пайваста буд, Ф. Х.), баъдан ба Шому Багдоду Халаб ва Маккаву Димишку Арзинчону Лоранда ва билохира ^уния, яке аз марокизи фархангиву илмии замони Рум (Византия), ки аллакай пойтахти Кайкубоди Салчукй буд, рост омад.

Аммо, новобаста бар саромади чунин парешонхоливу саргаронихо, Ч,алолуддин Мухаммад дар овони наврасй тамоми улуми ирфонии замони хешро фаро гирифта, муддате дар Шому Халабу Димишку ^уния такмили тахсил карда, касби донишро азбар намуда, таълимот суфияро бо баррасй ва тахкики хамбастагии фалсафа ва ирфон ба сарохат меомузад ва сазовори макоми устодй дар мадорис мегардад.

Натичаи чунин захамот ва дарёфти фазилат буд, ки баъди вафоти киблагохи бузургвораш Бахоуддини Валад ва устодаш Бурхониддин Мухаккики Тирмизй умури сарварии мадраса, иршоди шогирдон ва пайравони киблагох, таълиму тадрис ва воъизиву суханронихо дар масочиду минбархои ахли илму дониш ва маърифат бар ухдаи у вогузошта мешавад.

Хулосаи эътирофи умум буд, ки у дар як муддати кутох бо бардоштхои маънавй аз таълимоти суфиёни варзидаву орифони писандида, шинохти амики матлабу мароми фиркаву равияхои гуногун, аз чумла ошной бар аъмоли Мансури Халлоч, Боязиди Бастомй, Хасани Хараконй, Абусаиди Абулхайр ва дигарон, инчунин равияхои тасаввуфй монанди кубравия, сухравардия, дарвешия, каландария, чахрия ва ба тарики омузиши кутуб ва дастрасии мероси ирфонй, дар

чустучуи acрoри 3aMoHy мaкoн caъй гард Ba 6o дaрëфти дapaчaи кaмoлoти ирфoнй Ba бaрхyрдoрй a3 Mepora мaърифaтии naAap Ba ycтoдoнy шoгирдoн, тapикaи мaърyфи ирфoнивy тacaввyфии худ, paвиши axra фyтyввaтy чaвoнмapдй Ba ^мъи aхиëни шди;у кaввoл, «Мaвлaвия»-po бoлoи кop oвapд, ки nac a3 мyддaти к^ще дap мaмoлики Руму Юнoнy Эpoн, Apaбy кишвapxoи бузургу хурди Оcиëи Мapкaзй, К^фкет Ba Хинду Чин шyxpaтëp гардид.

Мутобики тaкoзoи ин тapикaт, хдмчушн ro^e бa cифaти «мaзxaб» низ ёд шyдaacт, paxпyëни paвияи «Мaвлaвия» эътшрду кaвлy бoвap бap x,aMa paфтopy гyфтopy aъмoли кoфии «Пир»-и хeшpo дoштaнд, ки тaнxo ибpaтoмyзи coликoни чoдaи фyтyввaтy yхyввaт буд Ba вyчyдaш aз тaчaллoи нури тaкдиcии мaъpифaти Пaëмбapи Хyдo бaxpaмaнд. Бa ин тaвcиф Эмoмaлй Рaxмoн oвapдaacт, ки: «Ин «мaзxaб»-и эчoдкapдaи Мaвлoнo дapхypи ниëзмaндиxoи нaмoяндaгoни тaмoми дину мaзxaб, ирку нaжoд, фapxaнгy тaмaддyн, cиннy coл Ba чиншят, дopoвy нoдop, yмyмaн кулли инcoнияти тaшнaи xaкикaт acт» [8, с.73].

Ин xoлaт aз oвoни бap xaëг бyдaни Мaвлoнo Чдшлуддин то кунун идoмa дopaд Ba мутобики ин cyннaти дилпиcaндy пoбapчoйи aдaбй- фapxaнгии мapcyм мapдyм имpyзxo дap capocapи дунё ин pyзpo хдмчун рузи ёдбуди Мaвлoнo гиpoмй мeдopaнд Ba бaвижa дap ^уния, дap ^yббaи Хaзpo, ки opoмгoxy мaъвoи aбaди ин opифи бузург aCT, мapбyт бa миcpaъи cap0F03и «Мacнaвии мaънaвй»-и y «Бишнaв aз шй чун xикoят мекушд...» шaбopyзй Ba беист caдoи нaй тaнинaндoз aCT.

Мaвлaвиëн бapoбapии тaмoми aдëнy pacмy oдoти мapдyм, aз чyмлa ax^ oтaшпapacгoнy бyтгapoëнy нacopoвy яхуд Ba дигар мaзoxиби Faйpи иcлoмиpo мутобики aкoиди чoйдoштa дap pyнaмoии мyнocибoт Ba xaмнaзapивy мyъoшиpaти xa^aBoprny xaмзиcтии инcoн дap чoмeaи ягoнa 6o мypoди «вaxдaт»-y xaмбacгaгй дap шинoхти Хyдoи Якто эътиpoф Ba эxтиpoм мeгyзoштaнд Ba тaмoми зoдaгoни Одaмy XaBBopo бa cифaти poxпyëн Ba шмчуёни «ишки Хyдo» эътиpoф мeкapдaнд. Дap xap мaвpид мaкcyд aз тapикaи мaвлaвиëн дapëфтaни «кaмoл»-и иншнй 6o зaмoнaти шинoхт бap «ишк»-и Хyдo Ba кoмгopй бap Bacraa чуоган дap «вaxдaти вyчyд» мeбoшaд. Чyнoн ки мегуяд:

Muллamu umK a3 уама дшуо цудост, Ошщоnpо мшлату мазуаб Худост [4, c. 162].

Дилбoхтaгoни тapикaти «Мaвлaвия» 6o бapтapият aз нaмoяндaгoни дигap paвияxoи иpфoнй шинoхти мyxaббaт Ba caдoкaт бap инcoнpo aз xap нaзape бoлo мeгyзoштaнд Ba тaнини mbo Ba pa;cy caмoъpo дap мaвpиди aз худ бе худ шyдaн Ba opзyи ишку виcoл дap изxopи pacидaн бap Xa; aвлo мeдoниcгaнд. Ин дaлeлpo дap ифoдaи шoиpи мyxaккик Мyxaммaдaлии Aчaмй низ бa capoxaт мебинем, ки мегуяд: «MaxB диди мyxaббaт бap иншн бyдa, ки Мaвлoнo aз paвиши cyннaгxo бapмeгapдaд Ba бa шеър (тapoнa), ки гyфтaни oн aз нигoxи бapхe тaън буд, руй мeoвapaд» [7, c. 2] Ba ин «зoxид»-и «caччoдaнишин»-y nopco дap бaдaли икcиpи иш; бa «aapora^»^ «бoдaхy» Ba бoдбapcap мyбaддaл мeгapдaд. Ин ки вoбacтa бap вaзъ мегуяд:

Зо^ыд будам, maponaгуям кapдй! Сapфumnau базму бодахуям кapдй! Сa^цодanuшunu 6oeuvppe будaм, Бoзuчau кудaкonu куям кapдй! [2, с. 1484].

Xoлaти бa 6op oмaдaни ин вaзъy вaчд мyнocибaтe дopaд, ки Мaвлoнopo cиpф бa xyзypи Шaмc мeкaшaд Ba aз axли мaдpacaвy мaчoлиc кaнop мeбapaд Ba бa caмoъ Ba тapoнaгyивy cyx^ara^ oшикoнa мyвoчex мecoзaд Ba икдoмoти ypo бa pacмиëти пaйpaвoнaш бaдaл мeгapдoнaд. Xoлaти чунин вaчд acт, ки Мaвлoнo мeгyяд:

Дap дaсm pamema мусуафам буд,

В-аз umK гupuфmaaм чояоно!

A^ap да^ат, m буд mac6ey,

Шeъp асту дубaйmuву mapona!

Moye зн mnopu чapx дapmoфm,

Гум гашт дтам ж un мuёna! [3, c. 877].

Бо чунин икдомот Мавлонои гирифтори ишки Шaмc пайгирон ва хатто пашвандони ин тарикаи пурнуФузи ирфонии xeшро тaвониcт, ки ба дум6ол кашад ва мyнcaрифи caмоъ ва caдои нaйy рубоб ва шавку шуру «кафзанон» гардонад:

Матрицу магриб ар равам, ру суи осмон шавам, Нест нишони зиндагй, то нарасад нишони ту! Зощди кишваре будам, сощби минбаре шудам, Кард цазои дил маро ошицу кафзанони ту! [3, c 807]. Дар x^e, ки маълум аст, ишки Œ^c аз «.. хохиби минбар ва зохиди кишвaрe риндe лоуболй ва мacтe паймонакашу ошик^ кафзанону пойкубону шyридacaр cоxт ва аз укёнуте орому пурвакор дарёи муталотум ва мaвчxeз бeрyн овард» [1, с. 552] ва баракати ин икдомот буд, ки пайравони шдики ин пири тарикат хамчунон тавонистаанд, ки намунахои ра^у муоткй ва caмоъи xaйлиëни даврони Мавлоноро то ба имруз дар биcëрe аз манотики олам, билxоca дар Точикистону AфFOниcтонy Эрон ва Турку Х,инду Покистон пояндаву мaрcyм нигох ва поc доранд.

Мавлоно, ки ба акидаи Acрори Рахмонфар «чазабаи ишку алокаро чавхари зиндагиву бунёди хастй мeшyморид», [5, с. 11] дар хама холат cитоиши xyдро бар нафахоти ишки бexaмгои Бeчyн ва ёрии ëрe чун Х,ак ранг мeзaд ва y xyдро мудом caрмacги чоми ин ишк ва caршори ин бодаи хаёгбакш дaрмeëфт ва хам xyшxол бар дидори руи шкии азал буд, ки маогибакш низ илтифоти уст:

Ишци бечун бин, ки цонро чун цадщ пур мекунад, Руйи соцй бин, ки хандон аз бацо, маст омадаст! Ёри мо ишц асту щр кас дар ца^он ёре гузид, К-аз аласт ин ишц бе мову шумо маст омадаст! [3, с. 149] Дар миён овардани cyxaн аз боби Шамот Тaбрeзй, аз назаргохи Мавлоно cyxaн гуфтан дар бобати «тулуъ»-и офтоби зарпоши оcмон ва партави чамоли пурчалоли Х,ак аст, ки Мавлоноро ба ёди пуржчу мочаробори ишк ва шайдоии ёри махчур афгандааст. Чунин вобастагй Мавлоноро дар хадди бeчорaгивy ачзи «^руб» карор додaacт, ки xyдро xaмeшa ба мухточии анвори Х,ак интизор мeдорaд ва дили моил ба анвори он мyттaлeъ дорад ва мeгyяд:

Тулуъи мафхари офоц Шамси Табрезй, Fурубрo нагузорад, ки то кунад коре! [3, с. 1217] Достони шурангези ишки пyрaфcyни Мавлоно, ки уро бо Шaмcи Тaбрeзй пайванд дод, ба тaфcилоги зиндагй ва aндeшaxои ин ду абармарди ирфон ва тacaввyф иртибот дорад ва тахкику омузиши заминахои ин робита мустакимтарин тарикатро барои вуруд рафтан ба олами ботинии харду орифи чомeь ва комил ба caроxaт намоён мeгaрдонaд.

Ирфони Мавлоно, ки бeштaр дар cyрaти назм ташаккул ёфтааст, тaвониcтa, ки башариятро аз роххо ва зовияхои гуногуни маънавй ба тавхиди хам гирд оварад ва «cирр»-и даъвати ин орифи шахирро ба «вахдати вучуд» дар «ватани acл», ки бар нафхаву «рух»-и Илохй acоc чycтaacт, ба бор xоxaд омад, ба caроxaт ошкор намояд. Чунон ки фармуда:

Шамси Табрез, ки дар ру% Ватан сохтай, Цони цонуост Ватан, чун ки ту цонро ватанй [3, c 1068] Ироаи cyxaни caрex дар мавриди хамназарии Œa^c ва Мавлоно, дар доиратулмаорифи ирфонй, cyфия ва фaлcaфй тахаввулоти фикриeро ба бор овардаааг, ки такдири онро мсгавон ба эхтиром шиноxт ва иcтикбол кард. Чунон ки xyди Мавлоно бар чунин эътироф коил acт ва мeгyяд:

Шамси Табрез, нури цони манй, Чашмро нуру цисмро цонй. [3, c. 1229] Ва хам дилбастагии xeшро бар иноёги Шaмcи Тaбрeзй бар ин навъ ироа мeдорaд, ки хаагии xyдро бe мавчудияти Шaмc xeч ва «гycтоxй» мeшyморaд. Чунон ки мeфaрмояд:

Агар на фазли иноёти Шамси Табрезй, Чи моя доштаме ман, бщои густохй? [3, c. 1216] Вуруди Шам^ бино бар ишорахои тaъриxй, замода назари aндeшaмaнд ва билоxирa рухияи орифонаи Мавлоноро тaFЙир дод ва аз ин мутафаккири дунёи диёнат ошики риндe cоxт, ки дар он замон чуръати чунин икдомро болои кор овардан aмрe мухол буд ва бо дарназардошти акидахои гуногуни тaaccyбй ва дaxлпaзирии ифротиёни мазхабй ба амал омадани ин холат номумкин буд.

Aммo Мaвлoнo ин икдoмpo бa хoтиpи пaйвacгaн 6o Шaмc, бapхypдopй aз «тaлъaт»-и y Ba тaFЙиpи нaзap нaмyдaн 6a «иpoдaт» мeпaзиpaд Ba capмacтии хeшpo 6ap ч0ми «ишк» aвлoтap мeдoнaд, ки мегуяд:

Бж ба майкадам umv^ цуpъae ба каф op, Бтуш бодаж боцй ба maлъamu соцй!.. Бжву дaсmu upодат бuзan ба дoмanu Шамс, Ku pщбapu ту шавад y ба :aзpamu соцй! [3, с. 1217] Мaвлoнo, мутобики capчaшмaxo зaмoнe, ки 38 ё 40 шл дoшт, мapдe бaF0ят дoнишмaндy opиф Ba шeфтaи дунёи тacaввyф буд Ba мypидoни фидoивy axли yнcpo дaвpи худ гирд oвapдa, aз Xидoятгapии хеш низ ифтих0р дoшт, ки дap ин oвoн 6o кaлaндapи чaндaпyш Шaмcyддин Мyxaммaд Ллии Мaликдoди Тaбpeзй, ки мyддaтe дap ^уния ;apop дoшт, дyчop oмaд Ba aз шaъшoъи дидopи пурзиёи y бaxpaмaнд гардид Ba дap бeтoби oтaши иш;и y кaлбy pyxи шaйдoвy шeфтaи хyдpo тaвoни cyзy coз oмyхт. 3epo дap тулуъи cимoи Шaмc y «aйши a6aA»-po эxcoc нaмyдa буд Ba зaмoни xaмнишинии хеш 6o Шaмcpo 6a фapoFaти бoFи «чин0н», яъне биxишт 6apo6ap мешумурд:

Хала, on бe:, m xуpй un майу аз даст paeü, То ба yap цо, m paeü, xушдuлу сapмaсm paeü!.. Kaсбu umvu абад омуз ж Шамou Тaбpeз, То дap on мaцлuсu aüme, m yunon аст, paeü! [3, с. 1068] Ин дидopи Шaмc 6a Мaвлoнo чи aфcyн oвapд, ки 6ap ин xoл ypo му^^ир Ba бехуд aз худ гард, 6a xaддe ки дapcy вaъзи мaдpacapo ган0р гyзoшт Ba 6a тapoнaгyивy caмoъ руй oвapд Ba зaвки шypидa 6ap F0яxи иpфoнй дap шeъpaш 6a aB4 pacид?

Дap ин мyaммo cиppe нyxyфтa буд, ки чун paмзи poзи «нaй» 6a тaфcиpи чуд0готае ниёз дopaд, зepo aгaши ин ишк 6a xaддe зaбoнa кaшидa буд, ки Мaвлoнopo aз як opифи бapкaмoли фaзилaт 6a дapвeши yзлaтгиpy мyътaкифи чaндaпyш Ba Fapики мyxити aндeшaxoи Шaмc тaбдил дoд Ba хaлкe, aз чyмлa мypидoнy пaйpaвoнaш ypo дap пaйдoвy ниxoн 6a гиpифтopии бaндy бaлo Ba cexpи ин иш;и oлaмcyз Ba ocмoнгиp мyбтaлo мeдидaнд. Ba Мaвлoнo, ки дигap пaйвacтa гиpифтopи «хлёл^и «ширин»-и Шaмc буд, 40e 6o кaнoaтмaндй изxop мeдopaд:

Шамса Тaбpeз, шёлат сут мон каж nrnapuст, Рафтам аз дасту бтуфтам, m: «4u mupun nampe!» [3, с. 1064] Шям^ дap acn хуршеди тoбaндaи caмoи иpфoн Ba мaънибap aз пapтaви aнвopи Xa; acг, ки дap нaхycтин дидop дили шeфтaгoнaшpo мycaххap Ba мyнaввap мeгapдoнaд Ba нaтичaи чунин чaззoбият acг, ки мoнaнди Мaвлoнo, opифи тaxaммyлпaзиpepo зoxиpaн Ba бoтинaн дap oлaми мyъчизaoфapи мaъpифaти хеш caйpи pyxoнй Ba caфapи мaънaвй дoдaacт Ba ypo 6a xaкикaт дap мapтaбaти кaмoл pyнaмo кapдaacт.

Шамm Тaбpeзй, аз on pyзe, m дчдам pyüu ту, Дunu мон шуд umvu pyяm, мaфxapu àun, ёд дop! [3, с. 422] Тибки мaълyмaги мyътaмaд Ba capчaшмaxoи мaъмyл, Мaвлoнo тo зyxypи Шaмcи «пappaндa» Ba yмyмaн дap тули умри хеш 6a шеъру шoиpй гамгар иштиF0л вapзидa, бeштap мacpyфи гyфтaни мaвъизaxo Ba тaълимoти F0яxoи ирф0ну cyфия 6a ш0гирд0н бyдaacт. Чун0н ки худи Мaвлoнo мeфapмoяд: «Мaн т0 ин xaд дилдopaм, ки ин ёр0н, ки 6a нaзди мaн ме0янд, aз бими 0н ки мaлyл нaшaвaнд, шеъре мегуям, т0 6a 0н мaшFyл шaвaнд, вaгapнa, мaн aз ^40By шеър aз куч0? Baллox, ки мaн aз шеър бeзopaм Ba пеши мaн бaтap aз ин чизе нест...» [6, с. 67] Ba xaм инш0и шеърр0 дap идoмa «нaнг» мeшyмopaд.

У Шaмcи Тaбpeзиpo дap cyвapи xидoятгapи пурм0яе дapмeëбaд, ки 6a кyдpaти aклy зaкoвaт бeнaзиp acг Ba бexaмгo Ba xaм мутобики мaниши y дap ин иш; 6a пapacтиш caзoвop, ки xaттo ypo 6a cypyдaни aшъop Ba pa;cy caмoъ pax нaмyдaacг Ba «Дeвoни кaбиp» то «Мacнaвии мaънaвй» мaxcyл aз ин тaxaввyли pyxoнии Мaвлoнo 6op oвapдaacт.

Aммo зaмoни дигap мaвкeъияти Faйб зaдaни Шaмcи чaндaпyши cexpбaëн Ba пappaндa acт, ки Мaвлoнopo 6a кaмaнди иш;и Ч0дуии хеш дapoвapдa, 6a xaддe ки дap фир0;и худ 6a cyзy coзy 6ero6™y бeкapopй мyвoчex гapдoндa Ba киccaи ин шeфтaи дил aз дacт дoдa Ba шypидaи иш;р0 6o X0ли з0ру oшyфтaи y виpди зaбoни хocy 0м гapдoнидaacт. Ba ин мaнзapecг, ки дap х0тир0ти

Ахмади Афлокй, дар «Манокиб-ул-орифин», дар «Валаднома»-и Султон Валад, дар таълифоти Абдуррахмони Ч,омй ва даххо пайнавиштахои муосирони Мавлоно то тахкикоти дигар олимони забардасти имруз ёддошт шудааст, ки гуё гохо дар Шому Димишк ва гохо дар Лорандаву ^унияву Табрез ва дигар макон Мавлоно чустучуи у кардааст ва аз фироки хеш абёти фаровонеро хам ба ёдгор гузоштааст, ки мавзеи тахкики дигар хохад буд.

АДАБИЁТ

1. Алиасгари Халабй. Мабонии ирфон ва акволи орифон. - Техрон: интишороти "Асотир", 1376, с.552.

2. Куллиёти Шамси Табрезй. - Техрон: Муассисаи интишороти Амири Кабир, 1372 с. 877.

3. Мавлоно Чдшэлуддин Мухаммади Балхй. Маснавии маънавй (бо хуруфи кириллй). - Техрон: «Замон», 2001, с. 162.

4. Мавлоно Чдлолуддини Балхй. 800 газали дилошуб. (муаллифи сарсухан ва пешгуфтор Асрор Рахмонфар). - Душанбе: «Адиб», 2007

5. Мавлоно Ч,алолуддини Румй. Фихй мо фихй. - Техрон, 1368, с. 67.

6. Мухаммадалии Ачамй. Инсонсолорй аз нигохи Мавлоно//«Адабиёт ва санъат», аз 28.09.2017, - №2, с. 2.

7. Эмомалй Рахмон. Мавлоно ва тамаддуни инсонй. - Душанбе: "Бухоро", 2012, с. 73.

МИСТИЧЕСКОЕ ЕДИНСТВО МАВЛОНО С ШАМСОМ ТАБРЕЗИ

Данная статья посвящена исследованием наиболее важной темы литературоведению - мистицизма (ирфон).

Автор пытается рассмотреть различные аспекты образа Мавлоно и Шамса Табрези с точки зрения других исследователей.

Статья написана на исследовательском уровне, она интересна, содержательна и научно обоснована. С учётом научных выводов автора в конце статьи, можно сказать, что он достиг своей цели и статься рекомендуется для печати в научных журналах.

Ключевые слова: Шамс, Мавлоно, мистицизм, научный, литературный, смысл, исследование, образ, любовь, солнце, единство

THE MYSTICAL UNITY OF MAVLONO WITH SHAMS TABREZI

This article is devoted to the study of the most important topic of literary criticism - mysticism (irphon). The author tries to consider various aspects of the image of Mavlono and Shams Tabrezi from the point of view of other researchers.The article is written at the research level, it is interesting, informative and scientifically substantiated. Taking into account the author's scientific conclusions at the end of the article, one can say that he achieved his goal and is recommendedfor publication in scientific journals.

Keywords: Shams, Mavlono, mysticism, scientific, literary, meaning, research, image, love, sun, unity.

Сведения об авторе:

Холова Фарзона, соискатель кафедра теории и истории литературы Таджикского государственного педагогического университета им. Садриддина Айни; E-mail: farzonaholova90@gmail. com

About the author:

Farzona Kholova, the researcher of the Department of Theory and History of Literature of the Tajik State Pedagogical University named after Sadriddin Aini; E-mail: farzonaholova90@gmail.com

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.