15. Стратегия государственной молодёжной политики в Республике Таджикистан до 2020 гг. (2011, 4 октября, № 480).
ЗДОРОВЫЙ ОБРАЗ ЖИЗНИ СТУДЕНТОВ - ЭТО ЗАНЯТИЯ ФИЗИЧЕСКОЙ
КУЛЬТУРОЙ И СПОРТОМ
Автор статьи уделяет особое внимание вопросу формирования здорового образа жизни у молодёжи. Он приводит ряд рекомендаций, которые молодёжь должна соблюдать, не только в студенческие годы, но и на протяжении всей свое жизни. В статье предложены принципы, направленные на сохранение здоровья у студенческой молодёжи.
Ключевые слова: физическая культура, физическое воспитание, здоровый образ жизни, студенческая молодежь, правильное питание, занятия спортом, здоровье, формирование навыков, учёба.
HEALTHY LIFESTYLE OF STUDENTS IS DOING PHYSICAL TRAINIG AND SPORTS
The author of the article pays special attention to the issue of forming a healthy lifestyle for young people. He cites a number of recommendations that young people must observe, not only in their student years, but throughout their entire life. The article proposes principles aimed at preserving the health of student youth.
Key words: physical culture, physical education, healthy lifestyle, student youth, proper nutrition, exercise, health, formation of skills, study.
Сведения об авторах:
Намозов Тошкул Буриевич - заведующий кафедры физического воспитания и гражданской оборон, кандидат педагогических наук, доцент кафедры физического воспитания Таджикского государственного педагогического университета имени Садриддина Айни, тел.: (+992) 918812521;
About the author:
Namozov Toshqul Burievich - head of the physical training chair, Ph.D in Pedagogy, Tajik State Pedagogical University named after Sadriddin Ayni, tel.: (+992) 918812521;
САМТ^ОИ АСОСИИ ИНКИШОФИ ТА^СИЛОТИ ОЛИИ КАСБЙ (дар асоси намунаи акидахои нави тах,силот)
М.Эргашева И., Афгонова, О. Назаров
Донишгохц миллии Тоцикистон
Хусусиятхои мархилаи хозираи ташаккули тамаддун бо тезу тундшавии мачмааи пурраи масъалахои асосии инкишофи чамъият: бухронхои иктисодй, экологй, энергетикй ва низ афзоиши низоъхои ичтимой ва миллй вобаста аст. Бухрони чамъият дар системаи тахсилот низ мукаррар намуд. ^айд намудан чоиз аст, ки дар муддати нисбатан кутохи таърихи чамъият якчанд намунаи тахсилот иваз шуд, ки хар яки онхо дар мархилаи аввала таъсирбахшиашонро нишон додаанд, вакте ки онхо воситаи шитоби таназзули чамъият гаштаанд, андозаи онхо кам шуд.
Дар давраи хозира дар тамоми чахон чустучуи системаи тахсилоти нави аз мавкеи рагбатхои чамъият бисёртар демократй, табдилдиханда ва самаранок давом дорад.
Дар нимаи дуюми асри XX ду давраи бухрониро дар инкишофи тахсилот мушохида намудан мумкин аст.
1.Дар миёнаи солхои 60-ум мамлакатхои пешкадам ба хулосае омадаанд, ки мусобика дар сохаи иктисодии илм ва техника дар дарачаи хеле калон бо тайёркунии шахрвандон дар системаи тахсилот пешакй муайян карда мешавад. Худи хамон замон системаи тахсилоти чахонии дар хамон вакт мавчудбуда дар бухрони чиддй карор дошт.
Дар ин давра як катор карорхои хукуматй ба васеъкунй ва мукаммалгардонии фаъолияти мактаби олй нигаронидашуда кабул карда шудаанд. Маълумотхои оморй барои ин давра дар бораи зиёдшавии мухимми микдори мактабхои олиро дар Иттиходи Шуравии собик ва дар
Точикистон дар бораи зиёдшавии микдори донишчуён ва аспирантон, баланд бардоштани сатхи таъминоти моддй - техникй шаходат медиханд.
2.Авчи дуюми диккати баланд ба масъалахои тахсилот дар тамоми чахон дар ибтидои солхои 80 - уми асри XX пайдо шуд, чунки ба ахли чомеаи чахон махдудияти инкишофи минбаъдаи инсоният ба воситаи тараккиёти иктисодй бисёртар фахмо гашт. Тадричан донишмандони мутараккии инсоният ба хулосае омаданд, ки инкишофи оянда, пеш аз хама ба сатхи маданият, фахмиши хирадмандии инсон муайян карда мешавад.
Дар замони муосир алтернативаи «таълими дастгиркунанда» -ин «таълими инноватсионй» мебошад. Вай кобилияти таълимгирандагонро ба муайянкунии проективии оянда пешбинй мекунад ва муносибатхои катъиян навро талаб мекунад.
^айд мекунем, ки новобаста аз мамлакати муайян, холати ичтимой мадании он, сохаи макотиби олй ва дигар хусусиятхои максади ислохоти тахсилот тавсифи хосаи инсонпарвариро дорад ва ба натичахои зерин оварда мерасонад:
1) максади чамъият инкишофи истеъдоди хамаи аъзохои он то худуди болотарин бошад, яъне истиснои маъмулй будан ва имконияти барпокунии яккачинии гайридемократй;
2) сарватхои инсонпарваронаи чамъият бояд ба аъзохои он имконияти инкишофи кобилиятхои аклиро то худуди болотарин аз овони кудакй то кухансолй мувофики дунёи ихотакунанда дихад;
3) адолат ва сифати баланди тахсилот ахаммияти бузурги амалиро хам барои иктисодиёт ва хам барои чамъият пурра доранд;
4) тахсилот бояд дар асоси принсипхои хамкорй сохта шавад;
5) ислохоти тахсилот бояд ба барпокунии чамъияти таълимгиранда бо системаи инкишофёфтаи тахсилоти бефосила равон карда шаванд;
6) донишгоххо ва коллечхо бояд стандартхои катъии ченшавандаро, ки ба сатхи академии муассисахои таълим ва муносибати донишчуён ба таълим алокаманд кабул кунанд.
Хамин тавр, дар ибтидои солхои 90 - ум чамъияти омузгорони мамлакати мо ба ташаккули гояхои намунаи тахсилоти нав сар кард, ки дар он принсипхои пешбарандаи инкишофи тамоми системаи тахсилоти чумхурии чавон муайян карда мешаванд.
Муносибатхои нав охиста - охиста муносибатхои хамрохй ва хамкории субъектхои фаъоли таълим мегарданд. Хамин тавр, намунаи нави тахсилот принсипхои асосии ислохотгардонии системаи тахсилоти ватаниро мисли инсонпарварии мазмун, демократикунонй ва иттилоот гардонии тахсилот, рохдихй ба инноватсияхо, тавсифи инкишофёбй, касбигардонй, бефосилагии таълим ва гайраро пешбинй намуд. Алокаи мутакобилаи анъанахо ва инноватика дар тахсилот сатхи нави инсондустиро ифода мекунад. Илова бар он, хар ду шакли тахсилот ба як дигар мукобил набуда, якдигарро пурра мекунанд ва гояи самараноки ичтимоии шахсиятро бой мегардонанд.
Вазифахои тахсилоти анъанавй ва инноватсионй ба тарзи зерин таксим карда мешаванд:
- тахсилоти анъанавй - ба амал овардани донишхои абстрактй - назариявии шахсият;
- тахсилоти инноватсионй - ба амал овардани кобилиятхои эчодй ва рагбатхои дарккунии шахсият.
Акидахои дар боло овардашударо тахлил карда, кайд намудан мумкин аст, ки зарурияти ислохот дар холати хусусй ба он водор месозад, ки дар макотиби олй аз руй як катор самтхо дар байни талаботи бузурги чамъият ва натичахои тахсил каниши мухим ташкил ёфтааст:
- байни талаботи вокеии замон ва сатхи нокифояи саводнокй;
- байни тамоюли касбй ва талаботи шахсият дар каноатмандии мавзуни рагбатхои гуногуншакли дарккунй;
- байни муносибатхои методологй ба илмхои инкишофёфта ва услуби кухнашудаи таълими онхо.
Хамин тавр, чустучуи системахои нави тахсилоти бисёртар демократй ва самарабахш аз нуктаи назари манфиатхои чамъият, ба ташаккули намунаи нави тахсилот овард, ки мохияти онро дар бисёр холат устуворй, пуррагй ва самтро ба каноаткунонии рагбатхои шахсият муайян мекунанд.
Мувофики самтхои муайяни ислохоти системаи тахсилот максади умумии тайёрии касбй муайян карда шудааст. Бо худи ин тахсилоти олии муосир, супориши ичтимоии тайёркунии мутахассисони ба фаъолияти касбии кобилияти ба табдилёбихои ичтимой - иктисодй мувофикшаванда доштаро ичро намуда, холати тагирёбии сифатиро аз сар мегузаронад.
Хамин тавр, системаи тахсилоти олии касбй ба акидахои нави инкишофи устувори онро таъминкунанда ниёз дорад. Дар ин холат, албатта, чустучуи технологияхои нав ва самтхои ичрои онхо талаб карда мешавад. Инкишофи тахсилот ба омилхои бисёри беруна вобаста мебошад ва вазифаи илми педагогика аз он иборат аст, ки алокаи ин омилхоро бо чузъхои мувофики раванди педагогии муассисаи тахсилот хамчун системаи ичтимой ёфта тавонад.
Акидахои намунаи нави тахсилотро умумй намуда, самтхои зерини сиёсати давлатро дар доираи тахсилот дар мархилаи нав чудо намудан мумкин аст:
1. Инсонпарварии тахсилот: инсондустй, устуворй, самти фаъолиятнок, тавсифи миллй.
2. Демократикунонии тахсилот: имкониятхои баробарро пешниход намудан, бисёршаклии системахои тахсилот, хамкорй, ошкорбаёнй, худташкилкунй, таъмини идоракунии оммавй -давлатй.
3. Тахсилоти пешкадам: сатхи пешкадами тахсилот, худинкишофи шахсият, тайёркунии кадрхо дар минтакахо.
4. Тахсилоти бефосила: тахсилоти базавй, бисёрсатхии барномахои таълимй, зудамалии барномахои таълимй, пайдарпайии барномахо, тагйирёбии таркибхои тахсилот, гиро будани шаклхои тахсилот.
Тахсилоти олии касбй ин институти мухимми ичтимой давлатии вазифаи тайёркунии насли наврас дар оянда бо халли масъалахои касбй дар сохаи муайяни фаъолият ва сатхи кифоябаланди ба шакли муайян даровардашудаи малака ва махоратхои гуногун ва низ кобилияти бефосила такмил додан мебошад. Аммо бо ин имруз амалхои системаи тахсилоти олии касбй махдуд намешавад. Вай ба хатмкунандагони макотиби олй ташкил намудани як катор иловахои гайрикасбй даъват мекунад:
- ташкил намудани махорати дарккунии комили дунёи ихотакунанда ва хис намудани ягонагй бо он ва низ дарккунии комили раванд ва натичаи фаъолият;
- тасарруфи технологияхои кабулкунии карорхои оптималй, махоратхои ба тагйирёбихои гуногун мувофик гаштан, ин ё он холатхои дар рафти фаъолият пайдошуда, огох намудани окибатхои бади ходисахои фавкулода;
- тасарруфи рафтори системавй дар фаъолият ва методологияхои умумии принсипхои мухимми ташкилии он.
Тахсилоти олии касбй дар шароитхои ичтимой - иктисодии нуфузхо инкишоф меёбад, дар худ тагйирёбихои дар давлат ва чамъият ба вучудояндаро хис мекунад. Имруз талаботи давлат ва чамъият барои мутахассиси намуди нав аён аст.
Вазифаи асосии тахсилоти касбй тайёр намудани мутахассисони такмилёфта дар асоси талаботи вокей ба хизматхои онхо мебошад.
Асосан тайёркунии мутахассисон халли се гурухи масъалахоро пешбинй мекунад:
1) тайёркунии базавй, азхудкунии чунин намудхои фаъолияти тафаккурй, андешахои фалсафй, тахлили танкидй, мусохибаи оммавй, корхои тахкикотй ва гайра, ки ба он имконияти кор кардан бо системахои зехниро таъмин месозад;
2) ташкил намудани сифатхои лоихавй ва кобилиятхои шахсият; донишчу масалан, бояд технологияи тархкашй, лоихакашй ва барномасозии чунин объектхо, мисли чамъият, шахр, нохия, доираи фаъолияти ичтимой - маданй ва гайра.
3) тасарруфи технологияхои махсуси бо салохияти касбии мутахассис дар ин ё он сохаи амалия муайяншаванда.
Натичаи тайёркунии мутахассис бояд дарачаи тагйирёфта ва омодагии у ба фаъолияти инноватсиявии фархангй бошад.
Намунаи нави тахсилот тагйиротх,ои (пурра ё кисман) мазмуни таълим ё тагйироти усулхои ба ин нигаронидашударо хатман талаб мекунад. Самти асосй дар инкишофи системаи тахсилоти касбй боло бардоштани сифати тайёр намудани мутахассисон ва тамоюл ба амалия мебошанд.
Бо бахисобгирии ин аз тарафи мо тамоюлхои максаднок, ки онхо мактаи инкишофи тахсилоти касбиро муайян мекунанд, мухтасар баён гардидааст:
- таквияти тамоюл ба талаботи амалияи вокей, ба он супориши ичтимоии вокей, ки он дар холати хозира пайдо мешавад;
- мураккабии соха, гуногуншаклй дар системаи тахсилоти касбй; - инкишофи тахкурсии демократй дар системаи тахсилоти касбй, ки тагйирёбии мухимро дар халли масъалахои ташкилии равандхои таълимро аз тарафи макотиби олй пешбинй мекунанд;
- тамоюл ба мустахкамкунии тахкурсихои инсондустона, ки ба воситаи нигаронидани ибтидохои шахсй - инкишофёбанда дар матни ташаккули мутахассисони касби техникй, блокхои муайяни таълим мувофики рагбати шахсии худ, талабот ва дархостхо;
- таквияти таъсири стандартхои байналхалкй, тамоюлхо, муносибатхо ба раванди модернизатсияи тахсилоти касбй, саъю кушиши бисёртар пурра истифода намудани тачрибаи мусбии дар хорича дар системаи тайёркунй ва аз нав тайёркунии кадрхои мувофик.
Дар навбати худ мазмуни тахсилоти касбй бояд ба пур намудани базахои маданй -мувофикй, барномахо, фанхои курсхо, таълимй - методй, таълимй -маводй, иттилоотй равона бошад.
Фикрхои дар боло баёншударо тахлил намуда, самтхои асосии инкишофи тахсилоти олии касбии мутахассисони илмхои дакик ва техникиро дар матни акидахои намунаи нави тахсилот муайян мекунем:
1 .Барпо намудани шароитхо барои амалигардонии максади асосии тахсилоти олии касбй -тайёр намудани мутахассисони касбии малакадор, салохиятнок ва ба болоравии доимии касбй тайёр, дар бозори мехнат ба ракобат тобовар.
2.Такмил додани мазмуни тахсилоти олии касбй, ки он бояд талаботи тагйирёфтаро ба мутахассисон инъикос кунад.
3.Коркард ва тасдики технологияхои инноватсионии тайёркунии касбй ва истифодаи самараноки онхо.
4.Ичро намудани таъсири мутакобила бо муассисахои идоракунии тахсилот, муассисахои тахсилоти умумй, муассисахои тахсилоти касбии махсуси миёна бо максади коркарди стратегияи ягона аз руйи амалан ичрокунии акидахои намунавии тахсилот ба амалияи тахсилот, дар навбати аввал технологияи инноватсионии натичабахш.
5. Коркард, тасдик ва амалигардонии шаклхо ва методхои инноватсионии ташкили корхои таълимй, илмй, тарбиявии мутахассисони илмхои дакик.
АДАБИЁТ
1. Суханов А. Д. Концепция фундаментализации высшего образования и ее отражение в ГОСах // Высшее образование в России. 1996. № 3. 1724 с.
2. Громкова М. Т. Психология и педагогика профессиональной деятельности: учеб. пос. для вузов. М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2003. 415 с.
3. Запесоцкий А. С. Образование: философия, культурология, политика. М.: Наука, 2002. 456 с.
4. Управление качеством образования: практико-ориентированная монография и методическое пособие / под ред. М. М. Поташника. М.: Пед. об-во России, 2004. 448 с.
5 Сластёнин В. А. Основные тенденции модернизации высшего образования // Пед. образов. и наука.
' 2004. № 1. 125 с.
ОСНОВНЫЕ НАПРАВЛЕНИЯ РАЗВИТИЯ ВЫСШЕГО ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО
ОБРАЗОВАНИЯ
В данной статье речь идёт об основных направлениях развития высшего профессионального образования. Дано сведения о периоде кризиса развития образования, реформе и его результатах, перечисляемы обязанности традиционного и инновационного образования.
Ключевые слова: направление, развитие, образование, экономика, инновация, деятельность, способность, информация, реформа.
THE MAIN DIRECTION DEVELOPMENT OF HIGH VOCATIONAL EDUCATION
The main directions of development of higher professional education are reviewed in this article. Here is given a summary of the period of the crisis in the development of education and about the reform and its results. The responsibilities of traditional and innovative education are listed as well.
Keywords: direction, development, education, economic, innovation, ability, activity, information, reform.
Сведения об авторах:
М. Эргашева, доцент кафедры вычислительной математики и механики
Таджикского национального университета. Тел .: 93-552-67-18;
И. Афганова, доцент Таджикского национального университета. Tel.: 900-86-82;
0. Назаров, преподаватель лицея им. М.Т. М.Т. Тошмухаммедов. Тел .: 93-837-12-05)
About authors:
M. Ergasheva, the Associate Professor in the Department of Comutational Mathematics
and Mechanics of Tajik National University. Tel.: 93-552-67-18;
1. Afganova, senior lecturer of Tajik National University. Тel.: 900-86-82;
О. Nazarov, teacher of lyceum named after М.Т. Тоshmukhammedov. Те1: 93-837-12-05)
ТА^ЛИЛИ РАФТОРИ ХУДКУШЙ
Саидов Б.
Донишгохц милии Тоцикистон
Ташхисхои рафтори суитсидалй нишон медихад, ки хар шахси худкуш пеш аз анчом додани амали худкушиаш дар бораи фавташ фикр намуда, ба атрофиёнаш бо ягон тарзе ишора мекунад.Ба гуфтаи файласуфи машхури муосир Рачниш О.Б.«сабаби худкушй ин фикрхои ногуфта аст. Вакте ки инсон дар ботини худ гуфтание дораду гуфта наметавонад ё азоби вичдон мекашад, худро гунахкор мехисобад ва ин нагуфтанихо ё азоби вичдон уро ба худкушй водор месозад»[8].
Агар дар бораи худи худкушй харф бизанем онро асосан ба се мархила чудо мекунанд, ки аксарияти шахсони худкушанда ин зинахоро мегузарад:
а) пеш аз худкушй дар ин раванд инсон хаёти худро бе арзиш мешуморад «зиндагй даркор нест, аз ингуна зиндагй хаста шудам» ва дигар фикрхо ба сар меояд, дар ин раванд хисси амики худкушй эхсос намегардад, танхо инкори хаёт дида мешавад. Чунин шаклхои худкушй ба инсонхои мукаррарй низ ру ба ру шуданаш мумкин аст.
б) давраи навбатй пеш аз худкушй аст.Одам фикрхои худкуширо ба характерхои худ махвкунанда мебинад. Мисол: «мурдан хуб аст, хобравию дигар бедор нашавй ва f.» ин андешахо инъикосгари тайёр будани шахс ба амали худкушй аст.
в) дар мархилаи савум бошад хулосаи худкушй бароварда мешавад. Х,атто бокадом тарзу усул нобуд карданашро мушаххас мекунад. Метавон гуфт, ки ин даврахо тавсифоти умумиро барои таёрй ва ба анчомдихии ин амал дар ин ё он шакл ба вучуд меорад, умуман худкушии афективй ба миён меояд. Баъди хамаи ин амалхо шахс касди чони худ мекунад. Худкушй яку якбора, ногахонй ва ногузир пайдо намешавад. Ин катраи охирини сабру токати шахси худкушанда мебошад. Масалан, З. Фрейд «худкуширо хамчун зухуроти Fаризаи (инстикти) марге дида баромадааст, ки ба шакли бадхашмй ё аниктараш хашму Fазаб ба худ равонакардашуда мехисобад» [6].
Дар одамони ба худкушй моил хиссиёт иамбивалентй хукмрон аст. Онхо маъюсу ноумед буда, айни хол ба халосй умед мебанданд. Дар бисёр холатхо хохиши худкушй ва зидди он чунон баробар аст, агар дар ин маврид наздиконаш шафкату Fамхорй ва дастгирй намоянд, онгох дилбастагии у ба хаёт хатман FOлиб мебарояд. Бинобар ин, хангоми сухбат бо шахси бахудкушй майлдошта, бояд нозукона сурат гирад. Зеро ин маврид муносибати махсусро талаб мекунад. Шояд саволе ба миён ояд, ки чи тавр огахй пайдо кунем, ки хамсухбати мо нияти худкушй