Техника, тактика и методика спортивной тренировки
3 Отжимания от земли / пола -упражнение на повторение принимается упор лёжа на полу. после, согнув руки в локтях, опускается тело до параллели с полом; затем, полностью разогнув руки, возвращается тело в исходное положение. Существуют разновидности и усложнения с разными вариантами расположения рук (по ширине), опоры рук (ладонь, кулак, пальцы и так далее), высоты опоры (например, "отжимания Ганнибала", которые выполняются как обычные отжимания, но руки кладутся на возвышение примерно 30-70 см, в этом случае можно опускать тело ниже передней опоры; в другом случае на возвышение кладутся ноги)
4 Отжимания на брусьях для качественного исполнения необходимо избегать маховых и рывковых движений корпуса, при поднятии вверх - полностью разгибать руки в локтях, а при опускании - сгибать руки в локтях до 90°, или менее, корпус должен подниматься и опускаться в вертикальном положении, без наклона туловища вперёд. Значительно более сложные упражнения - отжимания на брусьях в горизонте (при выполнении необходимо контролировать положение корпуса строго в горизонтальном положении) и в стойке на руках (при выполнении стараться держать тело прямым, без завалов вперёд или назад, руки перпендикулярны земле)
5 Передний вис также может выполняться как статическое упражнение, с задержкой корпуса тела в горизонтальном положении относительно земли на время, при удержании руками за перекладину турника (перекладина спереди от спортсмена); или как упражнение на повторение с поднятиями корпуса до горизонта. Может быть усложнён исполнением, удерживаясь только одной рукой за перекладину, удерживаясь на пальцах, совершая боковые повороты в висе и так далее
Организм ' человека - это единая система, поэто-
3 Вис на турнике с поднятием ног 5-10 раз в 2-3 подхода при выполнении упражнение на пресс ноги должны подниматься и отпускаться прямыми
4 Поднятия туловища 10-15 раз в подхода при выполнении упражнения скручивания на пресс
5 Поднятия туловища в висе 8-10 раз в подхода выполнять упражнения нужно зацепившись ногами за перекладину. Новички обязательно должны выполнять упражнения под страховкой - напарник должен внимательно следить за выполнением упражнения и быть готовым в любой момент "подхватить" при падении
6 Приседания 15 раз в 3 сета упражнения выполняются медленно, глубоко опустившись
7 Вис на турнике 15-20 сек в 3-4 подхода при выполнении упражнения нужно постараться максимально расслабить мышцы спины, это позволит растянуть поясничный отдел позвоночника
Примечание: Тренироваться на турнике рекомендуется через день, по 30-40 минут. Перед каждой тренировкой нужно разминаться в течение 10-15 минут.
му работать с ней нужно комплексно. Упражнения с собственным весом воздействуют сразу на все группы мышц, а не на каждую в отдельности. Благодаря тому, что такая физическая нагрузка естественна для организма, снижается риск перегрузки организма и травмирования. Как правило, самые слабые зоны организма - запястья, локти, колени, нижняя часть спины, бедра, ромбовидные мышцы (мышцы поднимающие лопатку), позвоночник, плечи и шея. Тренировки с собственным весом естественным образом воздействуют на суставы, укрепляют связки и сухожилия и при соблюдении техники безопасности не причиняют им вреда. Более того, снижается риск возможных повреждений в будущем.
В таблице-2 приведен пример комплекса упражнений воркаутера за неделю. Все упражнения можно усложнять количеством повторений и наращивания количество.
Таблица-2
Комплекс упражнений начинающего воркаутера
№ Название упражнения Количество выполнения Примечания
1 Подтягивание на турнике 5 раз в 3 подхода первый - с широким хватом; второй - со средним хватом; третий - с узким хватом.
2 Отжимание 5-7 раз в 3 сета первый сет ладони - под плечами или чуть шире; второй сет - ладони на расстоянии 10-15 см друг от друга; третий сет - ладони вместе.
Таким образом можно сделать вывод, из контекста "здоровый образ жизни" следует, что в него вкладывают смысл способа организации жизни человека, направленного на профилактику болезней и укрепление здоровья. В любой деятельности, в том числе здоровьесозидающей, большое значение имеют процессы познания и мотивации. Пропаганда здорового образа жизни, информационно-просветительская работа должны быть ориентирована на формирование у человека мотивационной модели, позволяющей человеку осмысленно и целесообразно осуществлять физическую активность, направленную на сохранение своего здоровья. Упражнения воркаут можно отвести к самым доступным и эффективным средств совершенствования и укрепления здоровья.
Литература:
1. Указ Президента Республики Узбекистан от 30 октября 2020 года №ПФ-6099 "О мерах по широкому внедрению здорового образа жизни и дальнейшему развитию массового спорта".
2. Bibi Gram, Andreas Holtermann, Karen S0gaard, Gisela Sj0gaard. Effect of individualized worksite exercise training on aerobic capacity and muscle strength among construction workers - a randomized controlled intervention study // Scandinavian Journal of Work, Environment & Health. - 2012-09. - Т. 38, выпуск №5. Стр. 467-475. - ISSN 1795-990X 0355-3140.
3. Оралов А.А, Гиль А.Ю, Поликина О., Андреев Е.М, Школьников В.М. Социальные и медицинские аспекты! сохранения здоровья мужчин трудоспособного возраста // Здоровье - основа человеческого потенциала: проблемы! и пути их решения. - 2011. - Т., вып. №1. - ISSN 2076-4618.
4. Дружилов С.А. Здоровый образ жизни как целесообразная активность человека // Современные научные исследования и инновации. -2016 г.- №4. - Стр. 654-648.
5. Musaev B., Nurmamatova S. Basic of learning walking in figure skating //ACADEMICIA: AN INTERNATIONAL MULTIDISCIPLINARY RESEARCH JOURNAL. - 2021. - Т. 11. - №. 2. - С. 1350-1356.
CM CM
о
CM CM
to та t
0 ci w
1
с to
Педагогика фанлари номзоди, доцент Ш.А. ПУЛАТОВ1
Узбекистан давлат жисмоний тарбия ва спорт университети Чирчи^ ша^ри, Узбекистан
ТЕННИСГА ДАСТЛАБКИ УРГАТИШДА МОДЕАЛАШТИРИЛГАН ВАЗИЯТЛИ
Муаллиф билан богланиш учун: w
Ришл828з@та«.б0 МАШ^ААРДАН ФОИДАААНИШ АФЗАААИГИ
Аннотация
Annotation
Настоящая статья посвящена изучению эффективности педагогического эксперимента с применением специализированных и неспециализированных упражнений с целью совершенствования точности ударов юных теннисистов. Систематическое использование
Мазкур макола ёш теннисчиларда зарбалар аниклигини самарали шаклланти-риш максадида ишлаб чикилган ихтисослаштирилган ва ихтисослаштирилмаган машклар мажмуаларининг унумдорлигини педагогик тажриба асосида урганишга багишланган. Аникланганки, машгулотлар давомида айланма харакатлар билан боглик вестибулосоматик машкларни мунтазам куллаб бориш зарбалар аниклигини жадал
Техника, тактика и методика спортивной тренировки
комплекса упражнении разноплоскостными угловыми ускорениями в ходе тренировочных занятии привело к ярко выраженному росту как количественных, так и качественных параметров точности ударов юных теннисистов.
Ключевые слова: теннис, обучение, точность ударов, вращательные упражнения, юные теннисисты 9-10 лет, педагогический эксперимент, контрольная и экспериментальная группа.
шакллантириши мумкин экан.
Калит сузлар: теннис, ургатиш, зарба аницлиги, айланма машцлар, 9-10 ёшли теннисчилар, педагогик тажриба, назорат ва тажриба гуруци.
This article is devoted to the study of the effectiveness of a pedagogical experiment using specialized and non-specialized exercises in order to improve the accuracy of strikes of young tennis players. The systematic use of a set of exercises with different-planar angular accelerations during training sessions led to a pronounced increase in both quantitative and qualitative parameters of the accuracy of young tennis players.
Key words: tennis, training, strike accuracy, rotational exercises, young tennis players aged 9-10, pedagogical experiment, control and experimental group.
Мавзунинг долзарблиги. Замонавий тенниснинг узга спорт уйинларидан кескин фарк килувчи кир-ралари шундан иборатки, биринчидан, теннисчилар узунлиги 23,77 м, эни - якка тартибда кечадиган уйин учун 8,23 м, жуфтлик уйинлар учун 10,97 м.га тенг кортда икки ёки турт нафар теннисичининг 1-3 соат ва унда узок вакт давомида шиддатли "жанг" утказиши билан боглик булса, иккинчидан, тупни киритишда ва уйин давомида берилган зарба таъсирида тупнинг учиш тезлиги 180-210 км/соатгача етиши билан ифодаланади. Демак, учинчидан бундай кенг майдон буйлаб узок вакт давомида ута кескин узгарувчан йуналишда - гох олдинга ёки орка, гох чап, гох унг томонга максимал тезликда тупга етиб келиш ва уни юксак майорат билан зарур нуктага (ракиб кутмаган жойга) етказиш теннисчидан нихоятда катта тезкор, максимал, динамик куч ва чидамкорлиги, шу жумла-дан пропорционал нисбатта шаклланган жисмоний тайёргарлик, психологик тургунлик ва функционал ресурслар потенциалини талаб килади. Маълумки, бундай кобилиятлар теннисга дастлабки ургатиш боски-чидан бошлаб, токи куп йиллик тайёргарлик давомида мунтазам шакллантирилиб борилиши даркор [2,3,4].
Яна шу нарса хам исботланганки, агар спортчида жисмоний ва техник-тактик имкониятлар юксак да-ражада шаклланган булсаю, лекин унда айланма-бу-рилма харакатлар таъсирида зарур булган мувозанат саклаш кобилияти "заиф" шаклланган булса, деярли барча техник-тактик харакатлар координацияси ва уларнинг аниклиги издан чикади. Шундай экан тен-нисда бошлангич тайёргарлик боскичидан бошлаб барча сифат ва куникмалар катори мувозанат саклаш функциясини хам вестибулокинетик машклар ёрдами-да мунтазам шакллантириш максадида мувофикдир.
Маълумки, юкори малакали спортчиларни тарби-ялашга каратилган куп йиллик спорт тайёргарлиги тизимида дастлабки ургатиш жараёни фундаментал боскич булиб хисобланади. Тан олиш лозимки, бугун-ги кунда теннис амалиётида кулланилиб келинаётган дастлабки тайёргарлик тизими уз самарадорлиги би-лан хеч кандай шубха уйготмайди. Лекин, кузатувлар шуни курсатадики, ёш спортчиларни тайёрлаш жара-ёнида, айникса унинг дастлабки ургатиш боскичида, меъёридан ортик катта хажмли, ута ихтисослашти-рилган юкламаларни зурма-зураки куллаш усту-ворлиги кузга ташланади. Маълумки, киска муддат ичида "тез пишадиган, истеъдодли" спортчиларни тайёрлаш максадида боланинг психофункционал имкониятларини эътиборга олмай кулланиладиган ана шундай юкламалар нафакат организмни зурикишга олиб келиши мумкин, балки харакат малакалари хамда спорт махоратини мукаммал (мустахкам) ва
баркарор шаклланишига салбий таъсир курсатиши исбот талаб килмайди. Бинобарин, укув-тренировка жараёнини илмий асосда ташкил килиш, жумладан дастлабки ургатиш боскичида харакат малакаларини мукаммал, аник ва тургун ижро этиш даражасида шакллантиришга кодир самарали технологияларни яратиш, синаб куриш ва амалга жорий этиш юкори малакали спорт захиралари етиштириш тизимининг ута долзарб масалаларидан биридир.
Муаммонинг урганилганлик холати. Хозирги кунда спорт фани ва амалиёти малакали спортчилар тайёрлаш методологиясининг умумий ва хусусий жихатларини очиб берувчи купдан-куп илмий услу-бий маълумотлар захирасига эгадир. Шу билан бир каторда, малакали теннисчилар тайёрлаш буйича чоп этилган илмий тадкикот ишлари, шу жумладан теннисга ургатиш жараёнини илмий асосда ташкил килиш, ушбу йуналишга оид самарали, илгор тех-нологияларни ишлаб чикишга багишланган илмий маълумотлар доираси нихоятда чегараланган [6,7].
Эътироф этиш жоизки, ёш теннисчиларни тай-ёрлашга каратилган, айникса дастлабки ургатиш жараёнини шакллантиришга мулжалланган илмий тадкикотлар урни мувофик адабиётларда ута санок-лидир, мавжудлари эса, чукур ва кенг камровли илмий мавзулар мохиятини ёритиб беришга ожиздир [5].
Замонавий теннис мусобакаларида кескин муаммо булиб келаётган ва узининг илмий ечимини кутаётган асосий камчиликлардан бири бу зарба бериш аниклиги аксарият холларда тургун ва мукаммал ижро этилмас-лигидир. Бундай холат хатто жахоннинг энг юкори рейтингли теннисчиларида хам кузатилиб турибди [1].
Маълумки, спорт амалиётида харакат аниклиги ва унинг тургунлигини шакллантириш турли ихтисо-слаштирилган машкларни булажак мусобакалар мо-делларига мувофик мунтазам куллаш асосида амалга оширилади. Лекин, спортга хос экстремал вазиятлар (тугри ва айланма тезланишлар, тебранишлар, чай-калишлар ва хоказо) таъсирида шаклланган харакат аниклиги мукаммал эмаслиги ошкор булади. Ушбу холатнинг келиб чикиши мураккаб нейрофизиоло-гик жараёнларга асосланади. Жумладан, инсоннинг жамийки хаётий фаолиятида (мехнатда, турмушда, спортда) муайян харакатни аник, мукаммал, тез ва максадга мувофик ижро этилиши тугридан-тугри вестибуляр анализаторининг функционал холатига богликдир. Турли йуналишдаги айланма тезланишлар вестибуляр рецепторларига бевосита таъсир этиб, куз нистагмини вужудга келтиради, куз соккаси ва бошни ихтиёрсиз тебранувига сабабчи булади. Айланма тез-ланиш тугаганидан сунг хам нистагм реакцияси анча вактгача давом этади. Лекин, бу нистагм тебраниши
см см о см
го та t
0
w
1
с го
Техника, тактика и методика спортивной тренировки
см см о см
го га
0
ю
1
мазкур тезланишнинг иуналишига карама-карши томонга харакат килади. Тезланиш вактида ва ундан сунг нистагмдан ташкари мушакларнинг тонуси узга-ради. Ана шу холатлар вестибуляр ядролари ва катор бошкарув органлари (бош мия, мияча, кизил ядро, орка мия ва хоказо) уртасидаги функционал богла-нишни вактинча "узилишига" олиб келади, натижада тана мувозанати иуколади, харакат координацияси ва аниклиги бузилади.
Тадкикотнинг максади теннисга дастлабки урга-тиш жараёнида зарба бериш аниклигини махсус (ихти-сослашган) ва ноанъанавий (ихтисослашмаган аИланма тезланишлар) машклар ёрдамида шакллантириш имко-ниятларини урганишга каратилган. Ушбу максад бир йиллик педагогик тадкикот асосида амалга оширилди.
Тадкикот теннис билан 9 ой шугулланган 9-10 ёшли болалардан иборат икки гурухда назорат (п=12) ва тажриба (п=12) гурухларида утказилди.
Педагогик тадкикотнинг мазмуни ва шартлари куйидагилардан иборат эди:
Назорат гурухи таркибига кирувчи болалар теннис буйича БУСМларга мулжалланган дастур асосида утказилган машгулотларда иштирок этдилар.
Тажриба гурухи тадкикот давомида кушимча ра-вишда куйидаги машкларни ижро этишди:
1. Икки теннисчи уртада 1 м баландликда осилган гимнастика халкаси орасидан дастлаб 6 м ораликда туриб бирбирига туп узатади. Х,ар 3 ойдан сунг оралик 8, 10, 12 м га ортиб боради.
Машк 10 дакикадан 2 марта унг ва чап ён томон-лардан ижро этилади.
Узатишнинг умумий сони (унг ва чап ён томондан узатилган туплар аниклиги алохида хисобланади), аник ва ноаник туп узатишлар эътиборга олинади.
2. Теннис устунларидан 1 м ораликда тур устига параллел 1-2 м ли 2 та фанера нишон сифатида омонат урнатилади.
Машк: икки теннисчи уз майдонининг унг томо-нидан туриб карама карши томондан шериги ташлаб берган тупни зарба билан уз нишонига йуллайди.
Машкни ижро этиш тартиби ва бахолаш 1-машк сингари амалга оширилади.
3. 1,3 м баландликда бир-биридан 1,5 м ораликда деворга чизилган 2 та 50 см2 ли нишонларга навбат-ма-навбат туп уриш.
Машкни ижро этиш тартиби ва бахолаш 1-машк сингари амалга оширилади.
Дар бир машк-тест бошланишидан аввал, шу машк-тест оралигида (10 дакикадан сунг) ва хар бир турдаги машк-тест тугаганидан сунг (20 дакикадан сунг) куйидаги ноанъанавий машклар ижро этилади:
1. Диаметри 3 м айлана чизик буйлаб соат стрел-каси йуналишида (3 дакика) ва карама-карши йуна-лишда (3 дакика) югуриш;
2. Жойдан туриб юкорига сакраб 360° уз уки атро-фида айланиб (хавода) ерга куниш.
Унг ва чап томонга айланиш 10 марта дан бажарилади.
3. Гавдани олдинга 90° эгиб, унг кулдаги чупни ерга тираб, унг томонга уз уки атрофида 10 марта, чупни чап кулга олиб, чап томонга - 10 марта айланиш.
Айланиш шиддати уртача;
4. Тик турган холатда, кузларни юмиб, бошни мак-симал амплитудада 30° унг томонга, 30° чап томонга айлантириш;
5. Икки теннисчи бир-бирига карама-карши турган холда ва кулларни узатиб ушлаб унг томонга 10 марта, чап томонга 10 марта айланиш.
Педагогик тадкикотдан аввал, 3 ой, 6 ой ва 9 ойдан сунг назорат ва тажриба гурухларида:
а) А.И.Яроцкий услуби ёрдамида вестибулосома-тик тургунлик аникланди (4-чи тест-машк);
б) зарба бериш аниклиги (сони) 3-чи тест-машк-ни 7 м дан туриб 60° давомида нишонларга унг ён томондан йулланган умумий, аник ва ноаник туплар нисбатини хисоблаш асосида бахоланади.
Тадкикот натижалари ва уларнинг тахлили. Олинган натижалар шуни курсатадики, педагогик тадкикотдан аввал назорат гурухида хам, тажриба гурухида хам урганилаётган индивидуал ва уртача статистик курсаткичлар бир-биридан деярли кескин фарк килмади. Жумладан, тик туриб, кузларни юмган холатда бошни унг томонга максимал амплитудада мувозанатни йукотгунча айлантириш (А.И.Яроц-кий услуби) тести буйича олинган натижа уртача назорат гурухида 16,7±1,01 с, тажриба гурухида эса 15,9±1,07 с ни ташкил этди. Ушбу курсаткичлар икки гурух таркибига кирувчи болаларда хам вестибуляр анализаторининг функционал имконияти айланма тезланишлар таъсирига нисбатан заиф эканлигидан далолат бераяпти. Уз навбатида бу вазият вестибуляр анализатори билан харакат ва куриш анализаторлари уртасида шаклланган функционал богликлик йукли-гини курсатади. Маълумки, анализаторлар уртасидаги функционал богликлик махсус йуналтирилган машгу-лотлар ёрдамида шаклланади ва бу шаклланиш спорт амалиётида, айникса харакатларни турли вазиятларда тез ва аник ижро этишда мухим роль уйнайди.
Педагогик тадкикотнинг дастлабки, 3, 6 ва 9 чи ойдан сунг олинган натижалар назорат гурухида вестибуляр анализаторининг функционал тургунли-ги суст ва нотекис усганлигини, аксинча, тажриба гурухида эса ушбу сифат курсаткичларини бир текис "зинасимон" динамика йуналишида ута сезиларли равишда усганлигини курсатди. Усиш динамикаси куйидаги диаграммада тасвирланган:
0 3 6 9
и назорат гурухи и тажриба I у ру \| I
0 - тадкикот гурухи; 3 - уч ойдан сунг; 6 - олти ойдан сунг;
9 - туккиз ойдан сунг олинган натижалар.
Расм. Назорат ва тажриба гурухларида вестибуляр анализаторининг функционал туртунлигини педагогик тадкикот давомида усиши.
Техника, тактика и методика спортивной тренировки
Ушбу диаграммадан куриниб турибдики, педа-гогик тадкикотдан аввал олинган натижалар икки гурухда деярли бир-биридан фарк килмайди. Чунон-чи, назорат гурудида вестибуляр анализаторининг айланма тезланишларга булган функционал тургун-лиги 16,7 с га тенг булса, тажриба гурудида мазкур сифатнинг вакт билан улчанадиган "киймати" хиёл булсада камрок - 15,9 с. Лекин, орадан 3 ой муддат утгач тажриба гурудида кулланилган машклар ма-жмуаси уз "кучини" курсата бошлади. Жумладан, урганилаётган курсаткич назорат гурудида 19,3 с гача усган булса, тажриба гурудида вестибуляр тургунлик 27,5 с билан бадоланди. Педагогик тадкикотнинг 6 чи ва 9 чи ойидан сунг олинган курсаткичлар тажриба гурудида вестибуляр тургунликни 41,9 с дан 57,8 с гача усганлигидан дарак бермокда. Сунгги курсаткич тадкикотдан аввал олинган курсаткичдан 42,8 с га фарк килгани, педагогик тадкикот давомида тажриба гурудида кулланилган машклар мажмуаси канчалик самарали эканлигини исботламокда. Назорат гурудида эса аксинча, 3 ой давомида вестибуляр тургунлик дастлабки долатга нисбатан 2,6 с га ортган булса, 6 ойдан сунг ушбу сифат курсаткичи 1,1 с га камайди. 9 ой утганидан кейин мазкур курсаткични хиёлгина (2,9 с) усиши кузатилди.
Фараз килинганидек, тажриба гурудида зарба бе-риш аниклиги (сони жидатидан) педагогик тадкикот давомида "зинасимон" йуналиш узра ута сезиларли ортиб борди. Чунончи, тадкикотдан аввал зарбалар-нинг умумий сони (60 с ичида) гуруд буйича уртача 15,3 мартани ташкил этган булса ("йукотишлар" булганда тест-машк тухтатилган), 3 ойдан сунг бу курсаткич - 19,6; 6 ой - 23,2; 9 ой - 27,7 мартагача ошди. Аник зарбалар сони мувофик равишда 5,2; 9,8; 15,7; 19,8. Ноаник зарбалар сони - 10,1; 9,7; 8,5; 7,9.
Шу билан бир каторда, назорат гурудида зарба-ларнинг умумий сони дам, аник зарбалар сони дам тажриба гурудига нисбатан ута кам микдорни ташкил этди. Педагогик тадкикот давомида зарбалар аниклиги ушбу гурудда хиёлгина, лекин нотекис йуналишда усганлиги кузга ташланади. Жумладан, тадкикотдан аввал зарбалар сони уртача 14,7 мартага тенг булган булса, аник зарбалар - 5,8, ноаник зарбалар эса 8,9 мартани ташкил этди. 3, 6 ва 9 ойдан сунг бу курсат-кичлар куйидагича куринишга эга булди:
- зарбаларнинг умумий соии - 15,3; 17,5; 18,7;
- аник зарбалар - 6,7; 6,3; 8,8;
- ноаник зарбалар - 8,6; 11,2; 9,9.
Юкорида кайд этилган натижаларга асосан шуни таъкиддаш мумкинки, тажриба гуруди машгулотла-рида кетма-кет кулланилган махсус (ихтисослашти-рилган) ва ноанъанавий (ихтисослашмаган айланма тезланишлар) машклар мажмуаси нафакат вестибуляр анализаторининг функционал тургунлигини ошириш
имкониятини яратди, балки ушбу анализатор билан куриш ва даракат анализаторлари уртасидаги узаро богликликни кучайтириб, шу гуруддаги теннисчилар-нинг зарба бериш аниклигини юкори даражада ша-кллантириш салодиятига эга эканлигини исботлади. Бинобарин, тажриба гуруди учун ишлаб чикилган ва педагогик тадкикотда синаб курилган махсус дамда ноанъанавий машклар мажмуаси самарали техноло-гик восита сифатида теннисга ургатиш жараёнига (айникса зарба бериш аниклигини шакллантириш максадида) тадбик этилиши мумкин.
Хулосалар:
1. Теннисга ихтисослашган БУСМлар амалиётида кулланилаётган меъёрий дастурда даракат техникаси (шу жумладан, зарба бериш техникаси), коорди-нацияси, аниклиги ва уларнинг ташки чалгитувчи экстремал таъсирлар (айланма тезланишлар, тебра-нишлар, чайкалишлар ва д.)га карши тургунлигини оширувчи анъанавий (ихтисослашган) ва ноанъанавий (ихтисослашмаган - айланма тезланишлар) машклар мажмуалари кайд этилмаганлигига алодида эътибор каратилиши лозим.
2. Утказилган педагогик тадкикот натижалари, жумладан тажриба гуруди машгулотларида мунта-зам кулланилган махсус (зарба бериш аниклигини оширишга ихтисослаштирилган) ва ноанъанавий (вестибуляр ва даракат тургунлигини оширишга ихтисослаштирилган) машклар мажмуаси нафакат даракат ва вестибуляр анализаторларининг айланма тезланишлар таъсирига карши тургунлигини оширди, балки улар уртасидаги узаро функционал богликлик-ни мустадкамлаш эвазига ёш теннисчиларнинг зарба бериш аниклигини мукаммал даражада шакллантириш мумкинлигини исботлаб берди. Бинобарин, мазкур машклар мажмуасини теннисга ихтисослаш-ган БУСМлар дастурига киритиш ёш теннисчиларни ургатиш ва тайёрлаш самарадорлигини ошириш имкониятини яратди.
Адабиётлар
1. Ахмад Мухамед Халиль. Формирование техники ударов с лета у теннисистов на основе их биомеханического обоснования. Автореф. дисс. ... канд. пед. наук. - М.: 2000. - 22 с.
2. Всеволодов И.В. Тестирование подготовленности теннисиста: Учебное пособие / И.В. Всеволодов. - Москва: Советский спорт, 2010.
- 76 с.
3. Голенко В.А., Скородумова А.П., Тарпищев Ш.А. Школа тенниса. М.: Дедалус, 2001. - 190 с.
4. Гуй Юйлун. Повышение эффективности технической подготовки теннисистов 10-12 лет. Автореф. дисс. ... канд. пед. наук. - М.: 2018.
- 192 с.
5. Пулатов А.А. Проблема неустойчивой динамики игровых действий в современном теннисе и о предпосылках выхода из этого кризиса. // В кн.: Хал^аро илмий-амалий анжуман материаллари. Т.: 2001, Б.88-90.
6. Скородумова А.П., Соревновательные нагрузки теннисистов 15-16 лет. / А.П. Скородумова, О.И. Жихарева, А.А. Кузнецов // Физическая культура: воспитание, образование, тренировка. - 2008. - № 3. - С. 10-13.
7. Сокур Б.П. Скоростно-силовая подготовка теннисистов 14-15 лет. // Омск, В сб. Ученые записки университета имени П.Ф. Лесгафта.
- 2020., С. 343-347.
СМ
см о см
го та t
0 Q. W
1
с го