Научная статья на тему 'ЗАРБА БЕРИШ АНИҚЛИГИНИ КЕСКИН ЎЗГАРУВЧАН ВАЗИЯТЛИ МАШҚЛАР ЁРДАМИДА ШАКЛЛАНТИРИШ САМАРАДОРЛИГИ'

ЗАРБА БЕРИШ АНИҚЛИГИНИ КЕСКИН ЎЗГАРУВЧАН ВАЗИЯТЛИ МАШҚЛАР ЁРДАМИДА ШАКЛЛАНТИРИШ САМАРАДОРЛИГИ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

54
12
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
спорт / футбол / педагогика / ҳаракат / педагогика. / sports / football / pedagogy / movement / pedagogy.

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Ш У. Абидов

Мазкур мақолада зарба бериш аниқлигини кескин ўзгарувчан вазиятли машқлар ёрдамида шакллантириш самарадорлиги илмий нуқтаи-назардан туриб муҳокама қилинади.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

EFFICIENCY OF FORMING IMPACT ACCURACY THROUGH DRAWING EXERCISES

This article discusses the effectiveness of shaping the accuracy of impact with the help of sharply changing situational exercises from a scientific point of view.

Текст научной работы на тему «ЗАРБА БЕРИШ АНИҚЛИГИНИ КЕСКИН ЎЗГАРУВЧАН ВАЗИЯТЛИ МАШҚЛАР ЁРДАМИДА ШАКЛЛАНТИРИШ САМАРАДОРЛИГИ»

ЗАРБА БЕРИШ АНЩЛИГИНИ КЕСКИН УЗГАРУВЧАН ВАЗИЯТЛИ МАШЦЛАР ЁРДАМИДА ШАКЛЛАНТИРИШ САМАРАДОРЛИГИ

Ш. У. Абидов

Узбекистан давлат жисмоний тарбия ва спорт университети

АННОТАЦИЯ

Мазкур маколада зарба бериш аниклигини кескин узгарувчан вазиятли машклар ёрдамида шакллантириш самарадорлиги илмий нуктаи-назардан туриб мухокама килинади.

Калит сузлар: спорт, футбол, педагогика, харакат, педагогика.

EFFICIENCY OF FORMING IMPACT ACCURACY THROUGH DRAWING

EXERCISES

S. U. Abidov

Uzbekistan State University of Physical Culture and Sports

ABSTRACT

This article discusses the effectiveness of shaping the accuracy of impact with the help of sharply changing situational exercises from a scientific point of view.

Keywords: sports, football, pedagogy, movement, pedagogy.

КИРИШ

Кескин узгарувчан вазиятлар устунлигида ижро этиладиган ута тезкор техник-тактик харакатлар ва хужумкор комбинациялар билан фаркланувчи замонавий футбол мусобакаларида фойдали натижага эришиш шу харакатлар аниклигига боFлик эканлиги исбот талаб килмайди. Маълумки, 90 минут давом этадиган бундай уйинларда толикиш аломатлари юзага келиши, харакат фаоллигининг сусайиши ва энергетик имкониятларни чегараланиши харакат техникаси ва аниклигига салбий таъсир курсатиши табиий холдир. Агар жисмоний имкониятлар аэроб-анаэроб чидамкорлик устунлигида пропорционал шакллантирилган булса, тезкорликнинг асоси булмиш психокинетик фаоллик хам сайкал топади, бинобарин, харакат тезлиги, техникаси, унинг координацион нусхаси ва аниклиги узок вакт сакланиши мумкин. Айнан ана шу ута долзарб муаммолар бугунги кунда аксарият тадкикотчи - олимлар ва мутахасис - тренерлар диккат марказидан жой олган (2,3,4,5,6,7).

АДАБИЁТЛАР ТАХЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ

М. А. Годик (2) нинг таъкидлашича, замонавий футболда ТТХлар аниклигини бир уйин давомида саклаш имконияти аэроб чидамкорлик даражаси билан белгиланади. Айнан юксак аэроб чидамкорлик таймлар охиригича анаэроб турдаги харакат фаоллиги ва унинг аниклигини таъминлаши мумкин экан.

Хдракат аниклиги икки бир-бирига боFлик компонентлардан иборат интеграл сифат булиб, биринчиси - харакат техникасининг асл (модель) нусхасига якин ижро этиш билан ифодаланади. Бу -"жараён" аниклиги деб номланади. Иккинчиси- финал аниклик (тупни дарвозага, саватга, муайян зонага аник йуналтириш) деб аталади (7). Ушбу икки турдаги харакат аниклигини узок муддат давомида (масалан 90 мин) саклай олиш кобилияти жисмоний ва психокинетик имкониятлар даражасига боFлик эканлиги тадкикотлар асосида исботланган (3). Аммо ёш футболчилар мисолида айрим мухсус тезкорлик, психокинетик имкониятлар ва харакат аниклигини ифодаловчи курсаткичлар уртасидаги узаро боFликликни акс эттирувчи илмий маълумотлар мавжуд адабиётлардан жой олмаганлиги аникланди.

Мазкур тадкикотнинг максади- ёш футболчилар мисолида кескин узгарувчан йуналишларда тупсиз ва тупни бошкариб югуриш тезлиги хамда нишонларга зарба бериш аниклигини ошириш имкониятларини тажриба асосида урганишга баFишланган.

Маълумки, харакат тезлиги ва нишонга зарба бериш аниклиги нафакат оддий харакат реакцияси, балки танланган, айни вактда фойдали натижага эришиш имкониятини яратадиган мураккаб психокинетик реакция билан боFликдир. П.К.Анохин (1) томонидан ишлаб чикилган "функционал тизим" назариясига мувофик бундай харакат реакциялари "вазиятни тахлил килиш" (афферент синтези) "аникланган вазиятни карор лойихаси билан таккослаш (харакат акцептори)," "фойдали карорни кабул килиш" ва уни ижро этиш жараёнларига асосланади. Замонавий футболда кескин узгарувчан вазиятлар (тупни кабул килиш, уни бошкаришда нишон, шериклар ва ракибларни хисобга олиш) ва ракиб ёки ракибларни каршилиги таъсирида кайд этилган харакат реакцияларини махорат билан ижро этиш мувофик вазиятли машклар ёрдамида шакллантирилиши мумкин.

МУХОКАМА ВА НАТИЖАЛАР

Тадкиоктда хар бири 15 нафардан иборат назорат ва тажриба гурухлари иштирок этган булиб, улар 9 ой давом этган анъанавий ва экспериментал музмунли машFулотларда шуFуланишди.

Назорат гурухи иштирок этган анъанавий машFулотларда одатдаги туп билан югуриш ва уни дарвозага йуналтириш машклари кулланилди. Тажриба гурухида олиб борилган машFулотларда кушимча равишда куйидаги вазиятли машклар кулланилди:

1. Эни 6 м., узунлиги 12 м. ли саккиз раками чизилган шакл буйлаб унгдан чапга тупсиз югуриш - 3 марта.

2. Шу машки чапдан унгга бажариш - 3 марта.

3. 1-нчи машкни туп билан бажариш- 3 марта.

4. 2-нчи машкни туп билан бажариш-марта.

5. Деворга чизилган дарвоза нусхасининг юкори ва пастки унг ва чап бурчакларида белгиланган 1м2 хажмидаги нишонларга туп билан югуриб келиб 16 м.дан навбатма-навбат 3 мартадан зарба бериш.

Расмларда кайд этилган машклардан бир вактни узида тест сифатида фойдаланилди. Тестларни ижро этиш тезлиги жадвалда келтирилган.

Жадвал

Тестларни ижро этиш тезлигини тажриба якунида узгариши (х±5)

Тестлар Гуру* Тадцицотдан олдин Тадцицотдан кейин

1-нчи тестни унгдан чапга тупсиз бажариш тезлиги (сек) НГ 10,12±1,02 9,06±0,80

ТГ 10,34±1,06 7,12±0,92

1-нчи тестни чапдан унгга тупсиз бажариш тезлиги (сек) НГ 11,08±1,08 10,10±0,88

ТГ 11,02±1,10 7,36±0,92

3-нчи тестни унгдан чапга туп билан бажариш тезлиги (сек) НГ 12,24±1,11 11,34±1,07

ТГ 12,18±1,13 9,12±1,01

4-нчи тестни чапдан унгга туп билан бажариш тезлиги (сек) НГ 12,36±1,08 11,14±0,96

ТГ 12,30±1,06 9,16±0,82

5-нчи тестни хар бир нишонга 3 мартадан йуллаш аниклиги (марта) НГ 3,48±0,04 4,32±0,09

ТГ 3,56±0,06 7,02±0,12

Изо^: 1,3 ва 4 тестлар 1 мартадан бажарилди.

Жадвалдан шу нарса кузатиладики, педагогик тажрибада иштирок этган икки гурухда хам тажрибадан аввал олинган тадкикот натижалари бир неча йил футбол билан шуFулланган 15-16 ёшли болаларда кескин узгарувчан йуналиш буйлаб тупсиз ва тупни бошкариб югуриш хамда нишонга зарба бериш аниклиги жуда суст шаклланган. Чунончи, 1-нчи тестни унгдан чапга тупсиз бажариш тезлиги ("8"-ракамли чизик буйлаб югуриш) НГ да 10,12±1,02 сек.ни ташкил этди. Шу тестни чапдан унгга тупсиз бажариш - 11,08±1,08 сек.га тенг булди.

ТГ да мазкур курсатгичлар куйидагича ифодаланади: 9,44±1,06; 10,34±1,10.

3-нчи тестни унгдан чапга туп билан бажариш тезлиги ("8"-ракамли чизик буйлаб тупни бошкариб югуриш) НГ да 12,24±1,11 сек., шу тестни чапдан унгга бажариш-12,36±1,08 сек. микдорида кайд этилди.

Ушбу тестларни бажариш вакти ТГ да 12,18±1,13 ва 12,30±1,06 сек.ни ташкил этди.

Деворга чизилган футбол "дарвоза" сининг юкори ва пастки унг ва чап бурчакларида 1х1м.ли хажмда белгиланган хар бир нишонга 16 м. ораликдан 3 мартадан (12 марта) зарба бериш аниклиги эса НГ да уртача 3,48±0,04 марта, ТГ да 3,56±0,06 мартани ташкил этди.

К,айд этилган уртача статистик курсаткичлар шундан далолат берадики, мазкур ёш гурухларида олиб борилаётган анъанавий мазмунли машFулотлар, айникса кузатувлар асосида аникланган табакалаштирилмаган махсус машклар кескин узгарувчан йуналишлар буйлаб тупсиз ва тупни бошкариб харакатланиш хамда зарба бериш аниклигини жадал шакллантириш кудратига эга эмас экан.

Ушбу фикрнинг уринлиги педагогик тажриба натижалари билан хам тасдикланди. Жумладан, 9 ой давомида анъанваий машFулотларда шуFулланишни давом эттирган НГ да тупсиз ва тупни бошкариб харакатланиш тезлиги 0,09 сек. дан 1,22 сек. гача усди холос. Нишонга зарба бериш аниклиги 0,84 мартагача ортди.

Шу билан бир каторда, тажриба давомида экспериментал мазмунли машFулотларда иштирок этган ва биз томонимиздан ишлаб чикилган махсус машклар мажмуасини мунтазам божариб борган ТГ да кескин узгарувчан йуналишлар буйлаб тупсиз ва тупни бошкариб харакатланиш тезлиги 3,06 сек.дан 3,66 сек гача кискарда. Нишонларга зарба бериш аниклиги 3,46 мартагача усди.

ХУЛОСА

Келтирилган натижаларни таккослаш ва уларни киёсий тахлил килиш шуни курсатдики, дастлаб фараз килинганидек ишлаб чикилган ва тажриба гурухида 6 ой давомида кулланилган махсус машклар мажмуаси хакикатдан хам юксак самарали хусусиятга эга экан.

Ишонч билан таъкидлаш мумкинки, бундай машклар мажмуасини ёш футболчилар билан утказиладиган Укув-машFулот жараёнига жорий этилиши уларда биринчидан, максадли мотивацияни юзага келтирса, иккинчидан, шу мотивацияни кондириш эхтиёжи туFилади, натижада айнан шу омиллар ёш

футболчиларда кескин узгарувчан йуналишлар буйлаб тупсиз ва тупни бошкариб харакатланиш тезлиги хамда нишонни танлаб зарба бериш аниклигини ошириш имкониятини яратади.

REFERENCES

1. Анохин М.К. Узловой Вопросы теории функциональных систем. /М-Наука.-1980.,-200с.

2. Годик М.А Физическая подготовка футболистов. М.: Олимпия PRESS, 2006.-272с

3. Голомазов С.В. Теоретические основы и методика совершенствования целевой точности двигательных действий. Докт.дисс. М., 1996. -327 с.

4. Голомазов С.В. Кинезиология точностных действий человека / С.В. Голомазов.- М.: Спорт. Академ пресс, 2003.-227 с.

5. Назаренко Л.Д. Средство и методы развития двигательных координаций /Монография/ Л.Д. Назаренко.-М.: «ТиПФК», 2003.-258с.

6. Немцов О.Б. Место точности движений в структуре физических качеств. /ж. ТиПФК.№8.2003., с.22-26

7. Давлетмуратов, С. Р. (2020). Тренировочные нагрузки хоккеистов в подготовительном периоде. Фан-^ортга, (4), 33-34.

8. Давлетмуратов, С. Р. (2020). Физическая работоспособность в годичном цикле подготовительного периода подготовки квалифицированных футболистов. Фан-тортга, (3), 10-13.

9. Турсунов, Н. Б. (2017). Деятельность Узбекского государственного института физической культуры в рамках проекта европейского союза ModeHEd Erasmus. Молодой учёный, 1, 276.

11 . Ражабов, Г. К. (2020). Повышение результативности и надежности соревновательной деятельности квалифицированных боксёров. Теория и практика физической культуры, (7).

12. Ражабов, Г. К., Каландаров, Д. Ш., & Каримов, Ш. К. (2016). Влияние изменений правил соревнований и судейства в боксе на тренировочный и соревновательный процесс. Молодой ученый, (21), 974-976.

13. Dzhumakhonovich, A. V. (2020). The factors causing individual style of activity of highly skilled boxers. European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences Vol, 8(1).

14. Sharipova, S. B., & Qodirov, B. E. (2021). The role of vocabulary in developing the communicative competence of leaners. Academic Research in Educational Sciences, 2.

15. Насирова, Б. Т., & Халалов, З. А. (2021). Изучение иноязычных слов латинского происхождения на занятиях по русскому языку в высших учебных заведениях. Academic Research in Educational Sciences, 2.

16. Suyunovna, M. S. (2020). Interactive teaching methods in the process of foreign language communicative competence development. Наука и образование сегодня, (6-2 (53)).

17. Abdurashitovna, A. S. (2020). The influence of motivation in the foreign language learning process. Наука и образование сегодня, (6-2 (53)).

18. Aliyeva, S. B., & Achilov, O. Q. (2021). Xorijiy tillarni o'qitishning samarali usullari(nemis va ispan tillari misolida). Academic Research in Educational Sciences, 2.

19. Тураев, А. И., & Ёкубов, И. К. (2021). Эффективные приёмы обучения чтению на уроках английского языка. Academic Research in Educational Sciences, 2.

20. Айдаров, Е. Б. (2019). Укувчига атроф-мухитни мухофаза килиш оркали экологик тарбия бериш. ТАЪЛИМ-ТАРБИЯ УЗЛУКСИЗЛИГИ ВА УЗВИЙЛИГИДА ИНТЕГРАТИВ ЁНДОШУВЛАР ВАРИАТИВЛИГИ, 170-174.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.