Закирова Феруза Махмудовна,
Мухаммад ал-Хоразмий номидаги Тошкент ахборот-технологиялари университети "Ахборот таълим технологиялари" кафедраси профессори, педагогика фанлари доктори
Ашуров Исомиддин Бахриддинович,
Абдулла Авлоний номидаги халк, таълими муаммоларини урганиш ва истик,болларини белгилаш илмий тадк,ик,от институти мустак,ил тадк,ик,отчиси, "Узбектелеком" акциядорлик компанияси "Телекоммуникация ва персонални ривожлантириш маркази" филиали директори уринбосари
ТЕЛЕКОММУНИКАЦИЯ СО^АСИ РАЗВАР КАДРЛАРИ ВА МУТАХАССИСЛАРИНИНГ МАЛАКА ОШИРИШ ДАВРИЙЛИГИ, УНИНГ СИФАТИ ВА ШАКЛИГА ВУЛГАН МУНОСАВАТЛАРИНИ ТАДК.ИК, ЭТИШ
УУК: 005.962.1:654 DOI: 10.34920/SO/VOL_2022_ISSUE_8_2
ЗАКИРОВА Ф.М., АШУРОВ И.Б. ТЕЛЕКОММУНИКАЦИЯ СОЦАСИ РАЗВАР КАДРЛАРИ ВА МУТАХАССИСЛАРИНИНГ МАЛАКА ОШИРИШ ДАВРИЙЛИГИ, УНИНГ СИФАТИ ВА ШАКЛИГА ВУЛГАН МУНОСАВАТЛАРИНИ ТАДЖИК, ЭТИШ
Ушбу маколада, телекоммуникация сохасида мех,нат килувчи рах,бар кадрлар ва мута-хассислар иштирок этган онлайн сурови натижаларини тах,лил килиш оркали мазкур сохада малака ошириш даврийлиги, сифати ва малака оширишнинг шаклига булган муносабатла-рини аниклаш, хулоса килиш ва улар асосида таклиф ва тавсияларни ишлаб чикиш хакида суз боради.
Таян суз ва тушунчалар: тараккиёт стратегияси, телекоммуникация, инсон капитали, рахбар кадрлар, малака ошириш тизими, шакли, даврийлик, мустакил таълим олиш, узлуксиз касбий ривожлантириш.
ЗАКИРОВА Ф.М., АШУРОВ И.Б. ИССЛЕДОВАНИЕ ОТНОШЕНИЯ РУКОВОДЯЩИХ КАДРОВ И СПЕЦИАЛИСТОВ СФЕРЫ ТЕЛЕКОММУНИКАЦИИ К ПЕРИОДИЧНОСТИ, КАЧЕСТВУ И ФОРМЕ ПОВЫШЕНИЯ КВАЛИФИКАЦИИ
В данной статье рассматривается определение отношений между периодичностью, качеством и формой повышения квалификации в сфере телекоммуникаций путём анализа результатов онлайн-опроса руководящих кадров и специалистов, работающих в данной сфере, на их основе сделаны выводы и разработаны предложения и рекомендации.
Ключевые слова и понятия: стратегия развития, телекоммуникация, человеческий капитал, управленческий персонал, система обучения, форма, периодичность, самообразование, непрерывное профессиональное развитие.
ZAKIROVA F.M., ASHUROV I.B. THE RESEARCH OF THE RELATIONSHIP OF MANAGERS AND SPECIALISTS IN THE FIELD OF TELECOMMUNICATIONS TO THE PERIODICITY OF PROFESSIONAL DEVELOPMENT, ITS QUALITY AND FORM
This article examines the definition of the relationship between the frequency, quality and form of advanced training in the field of telecommunications by analyzing the results of an online survey of managers and specialists working in this field, on their basis conclusions are drawn and proposals and recommendations are developed.
Key words and concepts: development strategy, telecommunications, human capital, management personnel, training system, form, periodicity, self-education, continuous professional development.
Кириш.
Янги Узбекистонни барпо этишга йуналтирилган кенг к,уламли ижтимоий-иктисодий, маданий-маърифий ва сиёсий-хукукий ислохотларнинг мухим таркибий кисми таълим сохасини ислох килиш ва замо-навий технологиялар асосида узлуксиз кас-бий ривожлантириш тизимини модернизация килишдан иборатдир. Кенг жамоатчи-лик мухокамаси натижасида «Харакатлар стратегиясидан — Тараккиёт стратегияси сари» тамойилига асосан ишлаб чикилган 2022 — 2026 йилларга мулжалланган Янги Узбекистоннинг тараккиёт стратегиясида1 "инсон капиталини ривожлантириш" еттита устувор йуналишидан бири сифатида белгила-ниши таълим тизимини ислох килиш накадар мухим масала эканлигини билдиради.
Янги Узбекистоннинг тараккиёт стратегиясида белгиланган "Давлат хизматчилари-нинг касбий тайёргарлик, моддий ва ижти-моий таъминот даражасини ошириш" вази-фасини бажаришнинг амалга ошириш меха-низми сифатида барча даражадаги рахбар кадрлар ва ходимларнинг «хаёт давомида
1 Узбекистон Республикаси Президентининг 2022 йил 28 январдаги "2022 — 2026 йилларга мулжалланган Янги Узбекистоннинг тараккиёт стратегияси туFрисида"ги ПФ-60-сонли Фармони.
таълим олиш» (Life Long Learning) тамойили асосида бутун фаолияти давомида узларига зарур булган куникмаларини ривожлантириб боришга каратилган малака ошириш тизими-нинг ягона коидаларини белгилаш топширил-ган2.
Тараккий этган мамлакатларда таълим ва унинг урни, инсонларнинг интеллектуал салохияти ва янгиликка интилув-чанлик ва изланувчанлик кобилиятларини алохида кайд этиш лозим. Дунё тажри-баси шуни курсатадики, "инсон капиталини ривожлантириш"да таълим тизимини ислох килиш билан бирга, малака оширишни ташкил этишнинг узлуксизлигини таъмин-лаш, замонавий таълим технологияларини жорий этиш хамда рахбар кадрлар ва ходим-ларни касбий ривожланишнинг янгича шак-лларини узлаштириш оркали узлуксиз кас-бий ривожлантиришнинг вариатив тизимини ишлаб чикиб амалиётга жорий этиш асосий йуналишлар сифатида куриб чикилмокда.
Мавзунинг долзарблиги:
Телекоммуникация сохаси дунёда энг жадал ривожланаётган сохалар сира-
2 Узбекистон Республикаси Президентининг 2022 йил 28 январдаги "2022 — 2026 йилларга мулжалланган Янги Узбекистоннинг тараккиёт стратегияси туFрисида"ги ПФ-60-сонли Фармони, 2-илова, 35-банди.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2022, 8 (117)
16
сига кирганлиги сабабли жахоннинг деярли барча давлатларида соха рахбар кадрлари ва ходимларининг узлуксиз касбий ривож-лантириб бориш доимий диккат эътиборда булиб келмокда. Узбекистоннинг Электрон хамкорлик индекси ва Электрон хукуматни ривожланиш индексларидаги халкаро рей-тингини яхшилаш буйича бир катор ижобий узгаришлар килаётган булсада, жахон мамла-катлари уртасида хам ва хатто Марказий Осиё мамлакатлари уртасида хам нисбатан паст курсатгичларни кайд этиб келмокда.
Бу эса телекоммуникация сохаси рахбар кадрлари ва мутахассисларининг узлуксиз касбий ривожлантириш жараёнларини тадкик этиш хамда малака ошириш шакли, даврий-лиги ва сифатини ошириш буйича замонавий талаблар асосида такомиллаштириб боришни такозо этади.
Мацоланинг мацсади:
Телекоммуникация сохасида мехнат килувчи рахбар кадрлар ва мутахассислар иштирок этган суров натижаларини тахлил килиш оркали мазкур сохада малака ошириш даврийлиги, сифати ва малака оширишнинг шаклига булган муносабатларини аниклаш, хулоса килиш ва улар асосида таклифлар ишлаб чикишдан иборат.
Тадцицот объекти:
Телекоммуникация сохаси рахбар кадрлари ва мутахассисларининг малака ошириш жараёнларига булган муносабати.
Тадцицот предмети:
Телекоммуникация сохаси рахбар кадрлари ва мутахассисларининг малака ошириш даврийлиги, сифати ва малака оширишнинг шакли.
Тадцицот усуллари:
Макола мавзусига доир тадкикот жараёни статистик тахлил, методик адабиётлар тахлили ва социологик (электрон суров, сухбат) тахлиллар асосида олиб борилди.
Мацоланинг илмий мо^ияти:
1. Телекоммуникация сохаси рахбар кадрлари ва мутахассисларининг малака ошириш жараёнларига булган муносабатлари тахлил килинди.
2. Телекоммуникация сохаси рахбар кадрлари ва мутахассисларининг малака ошириш даврийлиги, сифати ва малака оширишнинг шаклига булган муносабатлари аникланди.
3. Телекоммуникация сохасида рахбар кадрларнинг узлуксиз касбий ривожланти-риш жараёнларини бошкариш механизмла-рини такомиллаштириш юзасидан асосланган таклифлар берилди.
Мацола мавзусининг урганилганлик даражаси:
Республикамизда таълимда самара-дорликни таъминлаш хамда малака ошириш тизимида даврийлик, сифат ва малака ошириш шаклига доир илмий изланиш-ларни фалсафий, сиёсий, социологик, тари-хийлик нуктаи-назаридан А.Абдукодиров, К.Абдуллаев, Ш.Адашбоев, М.Акилбаева, У.Бегимкулов, Ф.Закирова, Н.Муслимов, А.Обидов, Т.Шоймардоновлар томонидан урганилган.
Мамлакатимизда куп холларда инсон капи-талини ривожлантиришга тикилган маблаFни аксарият корхоналар харажатлар сифатида карайди ва харажатларни кискартиришга ури-нади, лекин ривожланган давлатларнинг кор-хоналарида бундай харажатларни узок муд-датли инвестиция деб билади ва корхонанинг ривожланиш стратегияси асосида харажатлар килиб боради.
Инсон капиталини ривожлантиришда бошкалардан фаркли уларок, кадрлар мала-касини оширишга туFри киритилган инвестиция жуда мухим ахамиятга эга. Замона-вий жамиятда, инсон капиталини устиришда кадрларнинг узлуксиз малакасини ошириш тизими таълим тизимининг мухим элементи булиб хизмат килади1.
Инсон капиталини тадкик килган олимлар-дан бири Г. Беккер "Инсон капитали ижти-моий муносабатларда инсоннинг мехнат потенциалини ривожлантиришига, соFлиFига, билим ва махоратига, уз кобилиятини намоён
1 Сорокина и др. "Организационный и финансовый механизм модернизации системы повышения квалификации и переподготовки кадров в регионе // Научный журнал. Национальные интересы: приоритеты и безопасность - 2009. - №24(57). - с.13.
с
17
килишига каратилган узок муддатли инвестиция х,исобига шаклланади"1 - дейди.
Яна бир катор олимлар К. Макконел ва С. Брюларнинг таъкидлашича, инсон капиталига сармоя киритиш - "ишчиларнинг малака ва куникмаларини ва шу тарика мех,нат унумдор-лигини оширадиган х,ар кандай х,аракатдир. Бирор ишчининг мах,сулдорлигини оширадиган харажатларни инвестиция сифатида куриш мумкин, чунки килинган ушбу хара-жатлар келажакда келадиган даромад окими оркали куп марта копланишини кутиш билан амалга оширилади2.
Республикамиз иктисодиётининг барча жабх,аларида, шу жумладан телекоммуникация сох,асида ислох,отларнинг жадал ва сама-рали кечиши, унинг бошида турган инсон омилига сузсиз боFлик.
Ахборот асрида ишлаб чикариш ва хиз-матлар курсатиш сох,асини ахборотлашти-ришга булган талабнинг ортиши телекоммуникация инфратузилмасини жадал суръ-атларда ривожланишини такозо этади. 2018 - 2021 йилларда интернетга кенг полосали кириш портлари сони 1.2 млн.дан 3,9 млн.тани, мобил таянч станциялар сони 23 мингтадан 46 мингтани, оптик толали кабел узунлиги 26,6 минг км.дан 118,6 минг км.ни ташкил этган булса, симли ва мобиль алока интернетидан фойдаланувчилар сони 20,0 млн.дан 27,2 млн. нафарни, мобил абонентлари сони 22,8 млн. дан 29,0 млн.нафарни ташкил этди3.
2021 йил июл ойида Жах,он банки Мар-казий Осиёда интернетга кириш буйича х,исоботини эълон килди. Хисоботга кура, х,озирда Узбекистонда х,ар 100 ах,олига туFри келадиган интернетга кенг полосали кириш технологияси асосида уланган абонент-лари сони 12,7 нафарни ташкил этади, бу эса жах,ондаги уртача курсаткичдан (13,26) бироз пастрокдир4.
1 Беккер Г. Экономика семьи и макроповедение // США: ЭПИ. 1994. № 2. С. 99—107.
2 Муравьева К.Н. «Инвестиции в человеческий капитал» // Управленческое консультирование. - 2013. -№1. - с.93-98.
3 https://mitc.uz/uz/pages/communication
4 https://blogs.worldbank.org/ru/europeandcentralasia/
how-central-asia-can-ensure-it-doesnt-miss-out-digital-
Электрон х,амкорлик индекси
(E-Participation Index, EPART^a уз рейтин-гини 24 n0F0Hara (0.6780, уртача халкаро индекс - 0.4625) яхшилади. Шунингдек, Узбекистон Электрон х,укуматни ривожланиш индекси (E - Government Development Index, EGDI^a уз рейтингини 20 поFонaгa (0.5434, уртача халкаро индекс - 0.4922) яхшилади. Ушбу индекс учта субиндекс асосида шаклланади: онлайн хизматлар индекси 0.6884 (уртача жах,он индекс - 0.4623), телекоммуникация инфратузилмаси 0.2463 (уртача жах,он индекс - 0.3711) ва инсон капитали индекси 0.6954 (уртача жах,он индекс - 0.6432)5. Телекоммуникация сох,асида салмокли ишлар амалга оширилганлигига карамасдан Электрон х,укуматни ривожланиш индексидаги "онлайн хизматлар индекси" ва "инсон капитали индекси" уртача жах,он индексидан юкори, лекин "телекоммуникация инфратузилмаси индекси" уртача жах,он индексидан пастлигидан ташкари, Осиё мам-лакатлари уртасида х,ам, Марказий Осиё мамлакатлари уртасида х,ам нисбатан паст курсатгич х,исобланади х,амда бу йуналишдаги ишларни янада жадал ва самарали ташкил-лаштиришни талаб этади.
Телекоммуникация сох,асида рах,бар кад-рлар ва ходимларнинг малака ошириш дав-рийлиги, сифати ва малака оширишнинг шаклига булган муносабатларини тах,лил килиш асосида малакали кадрларни тай-ёрлашдаги мавжуд муаммоларни аниклаш, тах,лил килиш ва илмий ечимлар бериш максадида суров утказилди.
Республиканинг барча вилоятла-рини камраган х,олда электрон суровнома утказилиб, суровномада 488 нафар респондент иштирок этди. Ундан 237 нафари турли буFинлaрдaги рах,бар кадрлар ва 251 нафари мутахассислардан иборат булди.
Суровнома асосида респондентлардан олинган маълумотлар тах,лил килинди. Улар-дан 348 нафарини эркаклар ва 140 нафа-рини аёллар ташкил этиб, 335 нафари олий, 140 нафари урта махсус, 13 нафари урта маъ-лумотлиларни ташкил этади (1-жадвалга каранг).
5 https://mitc.uz/ru/news/261
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2022, 8 (117)
1-жадвал. Суровномада иштирок этган респондентларнинг х,удудлар буйича тацсимоти.
№ Худуд номи Респон-дентлар сони Рахбар кадр-лар сони Мута-хассис-лар сони Маълумоти Жинси
Олий Урта мах-сус Урта Эркак Аёл
1 КоракалпоFистон Республикаси 27 14 13 15 10 2 18 9
2 Тошкент шахри 147 73 74 130 17 - 100 47
3 Андижон вилояти 3 2 1 3 - - 3 -
4 Бухоро вилояти 118 38 80 50 61 7 77 41
5 Жиззах вилояти 3 1 2 3 - - 3 -
6 Навоий вилояти 24 9 15 8 15 1 13 11
7 Наманган вилояти 36 27 9 29 5 2 32 4
8 Самарканд вилояти 9 5 4 9 - - 4 5
9 Сирдарё вилояти 34 22 12 17 16 1 26 8
10 Сурхондарё вилояти 15 11 4 12 3 - 10 5
11 Тошкент вилояти 21 6 15 15 6 - 18 3
12 ФарFона вилояти 2 1 1 2 - - 2 -
13 Хоразм вилояти 40 21 19 34 6 - 34 6
14 К,ашк,адарё вилояти 9 7 2 8 1 - 8 1
Жами 488 237 251 335 140 13 348 140
Макола мавзусидан келиб чикиб, суровномада иштирок этган рахбар кадрлар ва ходимларга доир маълумотларни тахлил киламиз.
"Ишдан ажралган холда охирги марта качон малака ошириш укув курсида иштирок этгансиз?" - деган саволга 237 нафар рахбардан 32 нафари хар йил малака ошир-ган, 205 нафарининг малака оширган дав-рийлиги камида икки йилдан ортик вактни, 251 нафар мутахассисдан эса 35 нафари хар йил малака оширган, 216 нафарининг малака оширган даврийлиги камида икки йилдан ортик вактни ташкил этади.
"Малака ошириш тизимида етарлича билим ва малакага эга булдингизми?" - деган саволга 237 нафар рахбардан 131 нафари етарли янги билим ва малакага эга булганлигини, 106 нафари эса кисман ёки умуман янги билим ва малакага эга булмаганлигини, 251 нафар мутахассисдан эса 112 нафари етарли янги билим ва малакага эга булганлигини, 139 нафари эса кисман ёки умуман янги билим ва малакага эга булмаганлигини билдирган.
"Малака оширишнинг Сизга маъкул булган даврийлигини танланг" - деган саволга 237 нафар рахбардан 146 нафари хар йили, 54 нафари хар икки йилда, 29 нафари хар уч йилда ва колган 8 нафари бошка малака оши-
риш даврийлигини белгилаган. 251 нафар мутахассисдан 147 нафари хар йили, 51 нафари хар икки йилда, 49 нафари хар уч йилда ва колган 4 нафари бошка малака ошириш даврийлигини белгилаган.
"Малака оширишнинг кайси шакли Сизга маъкул? (Бир нечта жавобларни танлашин-гиз мумкин)" - деган саволга рахбарлардан 194 нафари анъанавий шаклини, 41 нафари масофавий шаклини, 38 нафари мустакил укиб билим орттириш шаклини ва 27 нафари мукобил малака ошириш шаклини белгилаган, мутахассислардан 181 нафари анъанавий шаклини, 55 нафари масофавий шаклини, 52 нафари мустакил укиб билим орттириш шаклини ва 28 нафари мукобил малака ошириш шаклини белгилаган.
Рахбар кадрлар ва ходимларнинг узлуксиз касбий ривожлантириб боришда малака оширишнинг даврийлиги ва унинг сифатига куп жихатдан боFлик. Утказилган суров тахлиллар шуни курсатадики, рахбар ва ходимларнинг атиги 13,7 фоизи хар йили малакасини оши-риб боради, колганлари икки, уч ва ундан купрок йиллар даврийлиги буйича амалга оширилади. Бундай даврийликка асосланган
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2022, 8 (117)
с
19
анъанавий малака ошириш тизими х,озирги замон талабларига тулик жавоб бермайди1.
Бундан ташкари, малака ошириш сифатига келадиган булсак, суровномада иштирок этган рах,бар ва ходимларнинг атиги 49,8 фоизи узи катнашган укув курсида билим ва малакага эга булганлигини билдирганлигини, колган яримидан бир оз купрок рах,бар ва ходимлар катнашган укув курсларидан янгилик ва етар-лича билим олмаганликларини инобатга олиб, малака ошириш тизимида х,ам аникланиши керак булган камчилик ва муаммолар мав-жудлиги х,амда уларни тадкик килишни такозо этади.
Утказилган онлайн суровнома натижаси шуни курсатадики, телекоммуникация сох,аси дунёда энг жадал ривожланаётган сох,алар сирасига кирсада, бу суръатга мос равишда ушбу сох,анинг турли буFин рах,бар кадрлари ва ходимларининг малакасини ошириш дав-рийлиги, сифати ва шакли талабларга тулик жавоб бермайди.
Телекоммуникация инфратузилмасини жадал ривожлантириш, курсатилаётган хиз-матлар тури ва сифатини ошириш, телекоммуникация тармокларида эксплуатация килиш мураккаб булган турли техника ва технологи-яларни жорий этиш ва эксплуатация килиш, уларни узлуксиз ва хавфсиз ишлашини таъ-минлаш, шунингдек сох,ада илмий-тадкикот ва инновацион ишларининг фаол бориши куп жих,атдан юкори, урта ва куйи буFим рах,бар кадрларнинг бошкарув мах,орати ва малака-сига боFлик.
Рах,бар кадрларнинг бошкарув мах,орати ва малакаси малака ошириш таълим муассасала-ридаги таълим сифати билан боFлик экан, таълим сифати эса у ёки бу корхонадаги ходимларнинг узлуксиз касбий ривожлантириш механизмларини доимий замон талабларига мос равишда такомиллаштирилиб борилаёт-ганлиги билан белгиланади.
Телекоммуникация сох,аси тарихий вакт билан улчаганда энг ёш сох,алардан бири булишига карамай, изчил ривожланаётган бу сох,ада рах,бар кадрларнинг вазифалари ва хизмат курсатаётган телекоммуникация
1 Уч ёки беш йилда малака ошириш энди талабга жавоб бермайди - https://uza.uz/uz/posts/3-eki-
5-yilda-malaka-osЫrish-endi-talabga-zhavob-bermaydi-video
тармоклари курилмалари ва ускуналарининг мух,имлигидан келиб чикиб, малака ошириш даврийлиги ва сифати урганилмаган, илмий-тадкик этиш оркали самарали таълим шак-ллари асослантирилмаган.
Хулоса.
Суровнома тах,лили шуни курсатадики, рах,бар кадрларнинг лавозим мажбуриятла-ридан келиб чикиб, малака ошириш шакли ва даврийлигини замонавий талаблар асосида такомиллаштиришни такозо этади. Чунки, бугунги замон талабларига жавоб бермай-диган малака ошириш механизмлари асосида иш юритиш малакали рах,бар кадрларни тайёрлаш тизимини ишдан чикаради, бозор талабларига мос булмаган кадрлар сони ортиши натижасида малакали рах,бар кадрлар танкислигини юзага келтиради. Бунинг натижасида, телекоммуникация тармоFини жадал кенгайтириш ва бошкаришда, уни узлуксиз ва хавфсиз ишлашини таъминлашда х,амда алока хизматлари тури ва сифатини оширишда сези-ларли муаммоларни келтириб чикаради.
Таклифлар:
Телекоммуникация сох,асида рах,бар кадрларнинг узлуксиз касбий ривожлантириш жараёнларини бошкариш механизмларини такомиллаштириш максадида:
1) ра^бар кадрларнинг лавозим мажбу-риятларидан келиб чикиб, малака ошириш шаклига масофавий, стажировка, мустакил билим олиш шаклларини кушиш;
2) рах,бар кадрларнинг малака ошириш даврийлигини узлуксизлик тамойиллари асосида такомиллаштириш;
3) рах,бар кадрларнинг узлуксиз касбий ривожлантириш жараёнларини бошкариш моделини бозор талабларидан келиб чикиб такомиллаштириш;
4) малака ошириш жараёнида мустакил таълим олиш сифатини бошкаришнинг методик таъминотини кайта ишлаб чикиш;
5) рах,бар кадрларнинг узлуксиз касбий ривожлантириш буйича таълим сифатини бах,олаш мезонларини янгилаш;
6) рах,бар кадрларнинг узлуксиз касбий ривожлантириш жараёнларини ахборот тизими асосида бошкариш самарадорлигини ошириш.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2022, 8 (117)
Адабиётлар руйхати:
1. Узбекистон Республикаси Президентининг 2022 йил 28 январдаги "2022 — 2026 йилларга мулжалланган Янги Узбекистоннинг тараккиёт стратегияси туFрисида"ги ПФ-60-сонли Фармони.
2. Узбекистон Республикаси Президентининг 2022 йил 28 январдаги "2022 — 2026 йилларга мулжалланган Янги Узбекистоннинг тараккиёт стратегияси туFрисида"ги ПФ-60-сонли Фармони, 2-илова.
3. Сорокина и др. "Организационный и финансовый механизм модернизации системы повышения квалификации и переподготовки кадров в регионе // Научный журнал. Национальные интересы: приоритеты и безопасность - 2009. - №24(57). -с.13.
4. Беккер Г. Экономика семьи и макроповедение // США: ЭПИ. 1994. № 2. С. 99 -107.
5. Муравьева К.Н. «Инвестиции в человеческий капитал» // Управленческое консультирование. - 2013. - №1. - с.93-98.
6. https://mitc.uz/uz/pages/communication
7. https://blogs.worldbank.org/ru/europeandcentralasia/how-central-asia-can -ensure-it-doesnt-miss-out-digital-future
8. https://mitc.uz/ru/news/261
9. https://uza.uz/uz/posts/3-eki-5-yilda-malaka-oshirish-endi-talabga-havob-bermaydi-video