Маълумот дар бораи муаллиф:
Нурматова Н. - директори Муассисаи давлатии «Маркази дарёфт ва рушди истеъдодхри нохияи Шохмансур», унвонцуйи Пажууишгощ рушди маориф ба номи Абдурахмони Цомии Академиям тахсилоти Тоцикистон, шщри Душанбе, К.А Дониш 2. Email: [email protected], тел: +(992) 98-861-11-55
Сведения об авторе:
Нурматова Н. - директор Государственного учреждения «Центр выявления и развития одаренности района Шохмансур», соискатель Института развития образоания имени Абдурахмони Джоми Академии образования Таджикистана, город Душанбе, ул.А Дониш 2. E-mail: [email protected], тел: +(992) 98-861-11-55
About the author:
Nurmatova N. - Director of the State Institution «Center for the Identification and Development of Giftedness in the Shohmansur District», applicant for the Institute for the Development of Education named after Abdurakhmoni Jomi of the Academy ofEducation of Tajikistan, Dushanbe, A Donish St. 2. E-mail: ф[email protected], tel: + (992) 98-861-11-55
ТЕХНОЛОГИЯ ВА МУШКИЛОТИ КОР БО КУДАКОНИ ЛАЁКАТМАНД
Кувватова Р. А.
Пажухишгохирушди маориф ба номи Абдурахмони Цомии Академияи тахсилоти Тоцикистон
Дар системаи маорифи муосир масъалаи лаёкатмандй вобаста ба дигаргуних,ои ичтимой ва иктисодии давлат, афзалияти шаклх,ои инноватсионии рушди истех,солот, чамъият ва шахсият бештар чолиби таваччу^ гаштааст. Аксарияти лоих,ах,ои муосири таълимй ба тах,ияи чунин усулх,ои ташкили хдмкории ичтимой нигаронида шудаанд, ки раванди ичтимоикунонии шахсро бо рушди мутавозии шахсияти у, ки ба дигаргунсозии эчодии вокеияти атроф нигаронида шудаанд, пурзур гардонанд. Дарвокеъ, ин равиш рушди истеъдоди инфиродии фардро дар бар мегирад, ки дорои салох,иятх,ои калидй мебошад ва ин ба у имкон медих,ад, ки дар муносибатх,ои касбй ва ичтимой муваффак бошад. Аз нуктаи назари тарбия, х,адафи системаи кор бо кудаки лаёкатманд ин ноил шудан ба мувофикати оптималии шароити мух,ити мушаххаси таълимй ба ниёзх,ои гурух,и муайяни ичтимой мебошад.
Мегуянд, ки кудакони лаёкатманд ба кумаки калонсолон, таваччу^ ва рох,намоии махсус ниёз надоранд. Аммо чунин кудакон бештар нисбат ба арзёбии фаъолият, рафтор ва тафаккури онх,о хдссосанд. Нисбат ба онх,о талаботи стандартй вучуд дошта наметавонанд, хусусан агар меъёрх,ои мавчуда хилофи манфиатх,ои онх,о бошад ва бемаъно ба назар расанд. Барои кудаки боистеъдод изх,ороти «Ин меъёри кабулшуда аст, х,ама бояд чунин рафтор кунанд» далел буда наметавонад. Вай бояд донад ва фах,мад, ки ин меъёрх,о аз чониби кй, кай ва барои чй эчод шудаанд [3, 26-42].
Хддафи асосй муайян намудани мушкилоти кор бо кудакони лаёкатманд, таълим ва дастгирии онхд инчунин, баланд бардоштани макоми ичтимоии шахси эчодкор мебошад. Раванди муайянсозии лаёкатмандии кудакон бояд дар синфх,ои ибтидой дар асоси мушох,ида, омузиши хусусиятх,ои психологии нутк, хотира ва тафаккури мантикй огоз ёбад. Кор бо хонандагони лаёкатманд, дарёфт, муайян ва инкишоф додани онх,о яке аз чанбах,ои мух,имми фаъолияти мактаби ибтидой мебошад.
Ду равиши алтернативй барои х,алли мушкилоти истеъдод маъмуланд:
1) х,ама кудакон боистеъдод мебошанд;
2) лаёкат хдмчун «х,адяи табий ё генетикй» ба шумораи ками кудакони хос дода шудааст [ 1. 47].
Кудакони лаёкатманд нисбат ба худ серталабанд. Онх,о аксар вакт пеши худ х,адафх,оеро
мегузоранд, ки дар айни замон ичронашавандаанд. Ин х,олат боиси изтироби эмотсионалй мегардад. Чунин кудакон аксар вакт нисбат ба кудаконе, ки кобилияташон нисбатан камтар рушдкардаанд, тахдммулпазирй надоранд. Дар ин шароит вазифаи омузгор аст, ки чунин мавкеи хонандагони лаёкатмандро тагйир дих,ад. «Мактаб бояд як навъ лабораторияи тадкикотй бошад, ки хонанда барои
бoзëфтхo ба инчо мeoяд. Ягона фаркияти мактаб аз лабораторияи вокеии тадкикотй ин acт, ки ин бoзëфтхo на барои инcoният, балки танхо барои хамин фарди кyчaк мухимманд» [5, 47].
^арни мyocир бо технологияхои нав такозо мeкyнaд, ки фарди aœrâ - омузгор як катор хycycиятхoи мухими на танхо кacбй, балки фардиро барои кор бо кудакони лaëкaтмaнд доро бошад.
Ба омузиши мааъалахои лaëкaтмaндии кудакон рaвoншинocoни хоричй ва ватанй машгул буданд. Дар аж,аи пcихoлoгияи истеъдоди эчодии амрикоихо ЧГилфорд, П.Тoррaнc, Ф.Бэррон, Ч.Тейлор тадкикотхои зиëд анчом додаанд. Мааъалахои лaëкaтмaндирo рaвoншинocoни ватанй, аз чумла A.M. Матюшкин, Н.Б. Шумакова, Г.Д. Чистякова, В. Юркевич ва дигарон низ омухтаанд.
^айд намудан бамаврид acт, ки дар xycyra мазмуни мафхуми «лaëкaтмaндй» назарияхои гуногуни олимону мухаккикони илмхои рaвoншинocй ва педагогй бaëн гардидаанд. Рaвoншинocи маъруфи рyc Д.В. Ушаков дар ин маврид мегуяд, ки «Мо метавонем шaхceрo бoиcтeъдoд хишб нaмoeм, ки мах^улоти фархангии арзишманд, мacaлaн, acaрхoи caнъaт, назарияхои илмй, шхторхои мухандиш, харакатхои идeoлoгй ë ташкилотхои одамонро офарида тавонад. Лaëкaт хамчун иcтeъдoди пoтeнcиaлй фахмида мeшaвaд, ки метавонад дар мархилахои минбаъдаи хaëти иншн зохир шавад. Лaëкaт бар хилофи иcтeъдoд ба дастовардхои маълуми чомеа тaъcир нaмeрacoнaд, он аз худи шaхc ва aтрoфиëнaш метавонад пинхон бошад. Барои муайян кардани он атеар вакт ycyлхoи илмй лозиманд» [2, 80]. Мувофики маълумоти y лaëкaтмaндии кудак танхо кобилияти кудакро нишон медихад ва маънои онро надорад, ки y хама чизро медонад. Ин бори дигар таодик мекунад, ки новобаста ба он ки кудак то чй андоза лaëкaтмaнд аст, бояд ба y таълим дода шавад ва барои ëфтaни рохи худ мycoидaт cyрaт гирад.
Гуфтахои рaвoншинocoнрo ниcбaт ба маоъалаи мазкур тахлил намуда, хyлoca намудан мумкин аст, ки «фарзияи лaëкaт» вучуд дорад, яъне хама одамон лaëкaтмaнд мебошанд ва мухимтар аз хама - ин истеъдод дар хaëт тахия ва татбик мешавад. Одами боистеъдод дар як намуди муайяни фаъолият дастовардхои гайриоддй дорад, ки дар баъзе ма^лот^ои вокей, объективй нав, то андозае маводди моддй ë идеалии маъмул тачагсум мeëбaнд. Дар ин маврид caвoлхoи мухим барои тахкикоти мо ба мден меояд: «чаро кудакон бо нишонахои возехи лaëкaт ба калоншлони лaëкaтмaнд табдил нaмeëбaнд?», «чаро кудакони оддй кaлoнcoлoни лaëкaтмaнд мешаванд?». Мо чунин мeхиcoбeм, ки caбaби ин дар нодуруст муайян кардани лaëкaт дар кудакй ва хycycиягхoи лaëкaтмaндии кудакон дар мукодоа бо хycycиягхoи лaëкaтмaндии шaхcи кaлoнcoл мебошад. Ин ба мо имкон медихад, ки ахамияти тахкикотхои худро мустахкам намоем.
Омyзгoр-рaвoншинocи амрикой Ч. Рензулли чунин мешуморад, ки лaëкaт натичаи омезиши ce хycycият мебошад: акл, ки аз caтхи миëнa здад acт, эчодкорй ва ангеза. Вай онро «модели даврии лaëкaтмaндй» меномад [6, 372]. Равоншинош холландй Ф. Монго кдоман бо модели лaëкaтмaндии ЧРензулли розй аст ва ба он омилхои ичтимоиро илова намуд, ки ба он: оила, мактаб ва хамшлон дохил мешаванд. Ба андешаи y, шaхc мaхcyлoти ичтимой acт, аз ин ру, вай ба мyнocибaтхoи хуб, пеш аз хама, бо оила, мактаб ва дустон ниëз дорад ва барои рушди иcтeъдoдхo чузъи шaхcй низ лозим аот. У инро «модели биcëрчaнбaи лaëкaт» номидааст. Мувофики гуфтахои Ф. Монщ кобилиятхои зехнии аз хишби миëнa баланди акл, ин дарачае мебошад, ки тaвaccyти истифодаи тестхо чен карда шуда, дар IQ такрибан 130 ва ë он баландтар ифода шудааст, харчанд муайян кардани caрхaди дакик имконнопазир аст. Эчодиетро у хамчун кобилияти дaрëфт намудани карори мумтоз ва шево муайян менамояд; хaвacмaндирo бо иродаи кавй, cyбoткoрoнa ва хушнудона хал кардани мушкилот («чузъи эхcocй» хaвacмaндй), кобилияти гузоштани мaкcaдхo ва ноил шудан ба онхо («чузъи маърифатй» хaвacмaндй) пайваст мекунад [11, 180].
1 - кобилияти зехнии аз мгёна баландтар;
2 - завк ба cyпoриш;
3 - кобилиятхои эчодкорй.
Тахлили пешниходшудаи адабиети фaлcaфй, пcихoлoгй ва педагогй оид ба мушкилотхои лaëкaтмaндй ба хyлocae омад, ки кудаки лaëкaтмaнд дорои хocиягхoи хoc мебошад, мyтaнocибaн кор бо чунин кудак хycycиятхoи худро дорад ва истеъдоди худро танхо дар чaрaëни фаъолияти маърифатй мушохида, зохир ва инкишоф додан мумкин аст.
Инчунин бояд дар хотир дошт, ки кудак чй кадар боистеъдод бошад хам, у ба таълим ниëз дорад. Ба онхо cyбoткoрй, мехнат, мycтaкилoнa карор кабул карданро бояд омузонд. Кудаки
боистеъдод фишор, таъкиб, доду фaрëдрo тахаммул намекунад ва чунин холтахо метавонад бoиcи мушкилоги чиддй гарданд. Дар ниходи кудакони лaëкaтмaнд caбрy токат, матонат ва бепарвоиро тарбия кардан душвор acт. Барои ба эчодкорй чалб кардани чунин кудакон хануз аз мyaccиcaи томактабй caрбoрии здад лозим ааг ва аз ибтидо барои ин амал бояд шароит фарохам оварда шавад. Кудакони лaëкaтмaнд барои рушди иагеъдоди худ бояд озодона вакт ва фазоро идора кунанд, аз барномаи вaceъи таълим омузанд ва аз омузгори худ гамхорй ва таваччухи инфиродй эхах кунанд. Махдудахои вaceи вакт ба рушди чанбаи мушкилотй-чустучуй мycoидaт мекунанд.
Ба кудак бовар кунондан, ки у бехамго acг ва аз ухдаи корхои зиëдe мебарояд, як кадами мухим барои кашфи иcгeъдoд acг. Баъди кашфи лaëкaтмaндй бояд коре кард, то он аз дacг наравад ва бaръaкc, хамеша рушд кунад ва ба cam^ дyрycг равона гардад. Мухимтар аз хама бояд дoниcг, ки рушди лaëкaтмaндй пеш аз хама ба кудак зарур acг ва барои ин падару модар бояд хеч ëрии худро дарег надоранд. Волидайн бояд дар муайян кардани иcгeъдoдх,oи кудакон накши мухим дошта бошанд. Кудакони бoиcгeъдoд ба ocoнй бо номуайянии маърифатй мубориза мебаранд. Дар ин баробар душворихо онхоро водор карда наметавонанд, ки кори худро рахо кунанд. Онхо бо камоли мамнуният вазифахои мураккабу дарозмуддатро кабул мекунанд, аммо чавобхои омодаи колабиро хеч гох ба гардан намегиранд.
Тачрибаи як катор мактабхо нишон медихад, ки дар айни замон таълим аз парадигмахои илмй, ратсионалй-омузишй ва технократии таълим ба ycyлхoи ташаккули кобилияти шaхcият, ки ба хaвacмaндгaрдoнии эхтиëчoти хyдшинocй ва худомузй acoc ëфтaacг, гузашта иcгoдaacг. Мактабхо дилпурона аз ycyлхoи технологии мехнат ба ycyлхoи yмyмишaхcй мегузаранд, ки мувофики онхо худи кудак на танхо мaкcaди кор, балки иштирокчии комили он мaхcyб гардида, cyбъeкти раванди инкишофи худ мебошад. Танхо хамин гуна ycyлхoи таълиму тарбияи хонандагон бoиcи рушди чамъият шуда метавонанд. Ба таъбири Эрих Фром, чизхое, ки кудак oмyхтaacг ва имкониятх,ое, ки у дорад, caтх,и рушд ва тарбияи уро нишон дода наметавонанд. Кудакро танхо дар cyрaтe рушдкарда гуфтан мумкин аст, ки у донишхои худро татбик карда метавонад [4, 120-125].
Шaрmxаu мувaффaц шудaн 3umhu Kop 6o хoнaндaгoнu бoлaëцam:
1. Дарки амики ахаммияти кор бо куакдони бoлaëкaт аз чониби хар як омузгор ва чалби диккати онх,о ба мacъaлaи махкур ва ташаккули хaвacмaндии мycбaт ба омузиш.
2. Ташкил ва такмили пaйвacгaи низоми методии кор бо кудакони лaëкaтмaнд.
3. Аз чониби коллективи омузгорон ва рохбарияти мактаб эътироф намудани он, ки татбики низоми кор бо кудакони лaëкaтмaнд яке аз caмтх,oи афзалиятноки фаъолияти мактаб мебошад.
4. Ба кор бо хонандагони лaëкaтмaнд чалб гаштани пеш аз хама, омузгорони дорои ^фат^ои муайян:
- омузгор барои кудакони бoлaëкaт шaхce бояд бошад, ки вокуниши дyрycт нишон дода метавонад, танкидро дарк мекунад ва хангоми кор бо нафарони аз худаш кобилтару донишмандтар ба фишор дучор намеояд. Myнocибaти байни омузгор ва хонандаи лaëкaтмaнд бояд ба инкишофи оптималии кобилиятх,о нигаронида шуда, хycycияти ëрирacoнй ва дacггирикyнaндa дошта бошад, на дacгyрфaрмoй;
- омузгор ба caлoхияти худ ва кобилияти халли ма^ала^и ба миëн омада бояд бовар дошта бошад. Вай бояд хамеша омода бошад, ки барои карорхои кабулшуда мacъyлиятрo ба душ гирад ва дар айни замон ба чолибият ва кобилиятнокии инcoнии худ боварй дошта бошад;
- омузгор бояд атроф^^о ба халли мушкилоги худ кодир донад, ба дустй ва ниятхои мycбaти онх,о бовар дошта бошад, дарк кунад, ки бояд хар нафар кадр карда шавад, зеро хама caзoвoри эхтироманд;
- омузгор бояд барои такмили зарфияти зехнии худ cató кунад, барои пурра намудани дониши худ бо майли том талош варзад ва омода бошад, ки аз дигарон чизе омузад;
Тaвсuяxа бa кaлoнсoлoн бapou pушдu цабuлuяm^аu э^д^ KydaKoH:
1. Ба фарзандатон барои конеъ гардонидани ниëзхoи а^хии инcoнй (хитеи амнияг, мухаббат, эхтиром ба худ ва дигарон) кумак кунед, зеро шaхce, ки неруяш аз эхтиëчoти acocй махдуд acт, метавонад ба куллахои бaëни худ камгар бирacaд. Эхтиром ба шaхcияг ва манфиатхои кудак acocи рушди у мебошад.
2. Аз бax,oдиx,ии инкopкopкyнaндa бa ^шиш^и эчoдии кyдaк xyддopй кyнeд (нaбoяд г^д, ки кopи ypo чй тaвp бoяд тaкмид дoд. Дap ин xoдaт кyдaк xap K^ap caъй нaкyнaд xaм, нaтичaaш бa нaзap нoкифoя xoxaд 6уд).
3. Бa aндeшaxoи бeгoнa тaxaммyдпaзиp бoшeд, ^^^b^ caвoдy aндeшaxoи кyдaкpo эxтиpoм кyнeд. кушиш кyнeд, ки бa xaмa caвoлxoи кyдaкoн 4aBo6 дих£д, xano aгap ин caвoлxo «Faйpи Koбили K;a6yn» Ba «бepyн гз х,гд» бoшaнд.
4. Бигзopeд кyдaк бaъзaн тaнx,o бoшaд Ba arap биxoxaд, бa кopи xyд, яъш xap кope, ки мexoxaд мaшFyл шaвaд. Зиëд бyдaни «фapмoнфapмoй» мeтaвoнaд бa эчoдкopй xaлaл pacoнaд Ba pyшди иcтeъдoдpo cycт кyнaд.
5. Бa фapзaндaтoн кyмaк кyнeд, то xyдpo шaмчyн шaxcияти эчoдкop кaдp кyнaд. Aммo paфтopи y нaбoяд aз дoиpaи oдилoнa бepyн бoшaд. (бexyбй, xaшмгин бoшaд).
6. Зaмoнe ки фapзaндaтoн дap paвaнди чустучуи эчoдй aз xaмcoдoнaш чyдo Ba тaнxo мeмoнaд, бa y дap мyбopизa 6o нoyмeдй Ba my6xa кyмaк кyнeд: бигзopeд вaй тaкoни эчoдии xyдpo нигох дopaд, дap xyд тaвoн пaйдo кун8д Ba дap бopaи эътиpoфaш aз чoниби дигapoн фикp нaкyнaд.
7. Bocmrn^ дacтгиpй бapoи кyшишxoи нaви э^дии кyдaкpo пaйдo кyнeд, aß тaнкиди aввaлин тaчpибaxo xyддopй нaмoeд - capфи нaзap aз oн ки orao бeбapop бoшaнд: кyдaк мeкyшaд нa тaнxo бapoи xyд, бадки бapoи oraoe, ки дycтaшoн мeдopaд низ эчoд кyнaд.
В. Шмутаи шaxcии xaftra мacъaлaxoи эчoдиpo иcтифoдa бapeд.
9. Сaвoлxoи нaвъи мacъaлapo дap poбитa бa cox,ax,oи гушгун вaceъ иcтифoдa бapeд.
10. Мухити кyдaки xyдpo 6o aшëxoи гушгун Faнй гapдoнeд, тo кyнчкoвй Ba мyшox,идaи ypo инкишoф дш£д.
11. Бa кyдaкoн имкoният дш£д, ки фaъoлoнa caвoд дш^д.
Бo дapнaзapдoшти нopaвшaн бyдaни дидгoxxo oид 6a лaëкaтмaндй Ba зyxypoти oн, инчунин, 6o нaзapдoшти ин ки як вoжa мaфxyмxoи гyнoгyнpo дap pyзгop Ba илм ифoдa мeкyнaд, тaъpифи xaмaчoнибa Ba дaкики ин пaдидa дyшвop acт [9, 25-30].
Мyaйян кapдaни дaëкaтмaндй aз биcëp oмидxo вoбacтa acт, бинoбap ин, aз тaмoми capчaшмaxoи имкoнпaзиpи мaъдyмoт дap бopaи кyдaк иcтифoдa бypдaн лoзим acт. Tarao пac aз мyкoиcaи мaъдyмoти aз capчaшмaxoи гyнoгyн гиpифтaшyдa xaмa гyнa xyдocapo бapoвapдaн мумкин acт. Дap x0дaтx0и мyкappapии зиндaгй, x,икoяx,o, шapxxo Ba xyдocaxoи oмyзгopoн, вoдидoн, xaмcoдoн Ba дycтoн, инчунин нaтичax,oи caнчишx,oи гyнoгyн мeтaвoнaнд хдмчун capчaшмa иcтифoдa шaвaнд.
Кушиш мeкyнaнд кyдaки дaëкaтмaндpo тaвpe тaъдим Ba тapбия кyнaнд, ки вaй мaнфиaти чaмъиятepo, ки ypo тapбия кapдaacт, x,имoя нaмoяд. Aммo мaxз кyдaкoни бoиcтeъдoд мeтaвoнaнд дap тaxcил мyшкилaги бeштappo 6a 6op oвapaнд. Ин, теш aз xaмa, 6a pyшди пeшpaфтaи orao Ba нaзapи Faйpимyкappapй ниcбaт 6a чax,oни aтpoф Bo6acra acт. Axcap BaK^ кyдaкoни лaëкaтмaнд 6a тaлaбaги умумй дap мaктaб вoбacтa шyдaн нaмexoxaнд: orao вaзифaи xoнaгиpo ичpo нaмeкyнaнд, oн чизepo, ки aлдaкaй мeдoниcтaнд, зинa 6a зиш oмyxтaн нaмexoxaнд Ba Faйpa. Дap бapoбapи ин пpoбдeмa бoз як мушкиди нa кaмгap мухим By^ дopaд - кyдaкoни бapмaxaл pyшдкapдa нcибaт 6a нaвиштaнaшoн тeзтap фикp мeкyнaнд. Ин xoдaт 6a oн oвapдa мepacoнaд, ки кopи orao cycт тapтиб дoдa мeшaвaд Ba aкcap BaK? нoтaмoм 6a нaзap мepacaд. Дap бaъзe x^a^o, ин мeтaвoнaд 6a nyppa paд кapдaни кyдaк aз иашэхи фикpxoи xyд oвapдa pacoнaд [10, 167-172].
Бoяд гуфт, ки кyдaкoни дaëкaтмaнд нa тaнxo 6a дигapoн, 6anrn aкcap BaK? 6a xyдaшoн ropoxarä мeopaнд. Ин xoдaт бeштap зимни мyoшиpaт зoxиp мeшaвaд, яънe мушкишш мyoшиpaти бaйнишaxcии кyдaкoни дaëкaтмaнд By^ дopaд. Orao дap xypдcoдй шкщи тaшкилoтчй, пeшвopo 6a yxдa гиpифтa, 6o xaмин бoиcи нopoзигии иштиpoкчиëни дигapи мyoшиpaт ë бoзй мeгapдaнд. Одaтaн кyдaкoн бoиcтeъдoд 6a фapмoнфapмoй Ba идopa кapдaни дигapoн мaйл дopaнд, дap xoдe ки cax^^ Ba тaxaммyднoпaзиp мeшaвaнд.
Ин дaлeлpo мeтaвoн as нукгаи нaзapи гушгун бappacй кapд: aгap кyдaки дaëкaтмaнд бapoи чэлб нaмyдaни тaвaччyx 6a шaxcияти xyд caъй кyнaд, mc дap ^pyxe, ки дap oн тaшaккyд мeëбaд, нуфуз Ba эxтиpoми xoca пaйдo мeкyнaд; Ba бapъaкc, иcтeъдoди идopaнaшaвaндaи фapмoнфapмoй 6a дигapoн бoиcи oн мeгapдaд, ки шaxcpo кoддeктив paд мeкyнaд. Дap xoлaти aBBan, бapoи pyшди минбaъдaи шaxcият мухити мycoиди paвoнй фapoxaм oвapдa мeшaвaд. Дap дигap xoдaт низoъxo мeтaвoнaнд бoиcи пyppa дacт дoдaни тaвaччyx 6a pyшди минбaъдa гapдaд [7, 120].
Бо тахлили далелхои дар боло овардашуда ба чунин хулоса омадан мумкин аст, ки яке аз вазифахои мухимтарини омузгор хангоми кор бо бахонандагони лаёкатманд ин ба вучуд овардани мухити мусоид дар коллектив ва халли вазъиятхои бахснок мебошад. ^айд кардан зарур аст, ки аз хад зиёд хифз кардани истеъдод боиси окибатхои аламовар - бехамто шуморидани худ ва хор кардани дигарон, инчунин рад кардани такмили минбаъдаи худ мегардад.
Мутаассифона, масоили кудаконе, ки аз чихатхои гуногун нисбат ба хамсолонашон рушдкардатар хастанд, хануз хеле кам мавриди омузиш карор гирифтаанд. Зимнан, махз одамони сохибистеъдод хастанд, ки метавонанд дар рушди чомеа сахми бештар гузоранд.
АДАБИЁТ
1. А. М. Матюшкин Концепции творческой одаренности // Вопросы психологии - 1989.-№ 6
2. Д.В. Ушаков. Психология одаренности: от теории к практике / Под ред. Ушакова Д.В.- М.: ПЕРСЭ, 2000.- 80 с.
3. Е.М.Гурич. Индивидуальная исследовательская работа с учащимися сследовательская работа школьников/ Е.М. Гурич.- 2008.- №4. С.26-42.
4. М.В. Кочкина. НОУ как система развития интеллектуального потенциала личности/ М.В. Кочкина // Исследовательская работа школьников.- 2008.-№2. С. 120 - 125.
5. Н. Беляева, А. И. Савенков. Одаренные дети в обычной школе // Народное образование. - 1999- N»9. 47 с
6. Рензулли Дж Модель обогащающего школьного обучения: практическая программа стимулирования одаренности детей // Основные современные концепции творчества и одаренности / Под ред. Богоявленской Д.Б. - М.: Молодая гвардия, 1997. - 372 с.
7. С.Г. Воровщиков. Школа должна учить мыслить, проектировать, исследовать/ С.Г. Воровщиков, М.М. Новожилова. -М.: 5 за знания, 2006.- 120с.
8. Т.В. Громова. Руководителю научно-исследовательских работ школьников/ Т.В. Громова //Практика административной работы в школе.2006.- №6. С.59-65.
9. Ш Норматов. Чднбахои равонй-педагогии омузиши мафхуми лаёкатмандй. /Ш. Норматов // [Матн] - Паёми Пажухишгохи рушди маориф.Бахши педагогика, №2 (30), 2020.-с. 25-30;
10. Ш. Норматов. Тахсилоти иловагй хамчун мухити рушди кобилият ва лаёкати хонандагони боистеъдод. Ш.Норматов // [Матн] - Паёми Донишгохи давлатии омузгории Точикистон ба номи Садриддин Айнй. Бахши педагогика, №2 (2), 2020. с.167-172;
11. Ю.З. Гильбух. Внимание одаренные дети/Ю.З. Гильбух, М.:Знание, 1991 - 180 с.
ТЕХНОЛОГИЯ ВА МУШКИЛОТИ КОР БО КУДАКОНИ ЛАЁКАТМАНД
Мацола ба тахлили муфассали табиати падидаи истеъдоди звании хонандагон бахшида шудааст. Масъалаи тадцицот бо эхтиёцоти илми муосири педагоги-психологи, инчунин амалияи таълимй ба тахияи консепсияв вобаста аст, ки сохтор ва динамикам зухуроти падидаи истеъдоди звании мактаббачагонро дар бар мегирад ва баррасии онро актуали мегардонад.
Муаллиф ин проблемаро ошкор намуда, мавцеъхои гуногуни илмии мухаццицонро тахлил менамояд. Бо назардошти гуногунии таърифхои мафхумхои «зеун» ва «истеъдод» ба хулосае меояд, ки имруз ба таърифи онхо муносибати ягона вуцуд надорад. Муаллиф ба цузъхое, ки хангоми тщияи онхо бояд ба назар гирифта шаванд, таваццухи хоса додааст, ба мисли истеъдоди зехни, инчунин дастгохц истилохрти консептуали ва гояхои асоси. Дар мацола тацрибаи пешнихрдшудаи мактабхои илмии муосир, ки усулхои таълимро татбиц мекунанд, ки ба рушди истеъдоди зехнии мактаббачагон мусоидат мекунанд, таваццухи хоса дода шудааст.
Мацола далели он аст, ки шарти мухимми тахрилоти бомуваффацияти кудакони лаёцатманд хадди аксар фардикунонии фаъолияти таълимии ощост, зеро кудакони лаёцатманд як гурухи махсуси хонандагоне мебошанд, ки омузиши на фронтали, балки инфиродиро талаб мекунанд. Масъалаи ташкили кор бо хонандагони болаёцат дар асоси барномахои индивидуалии таълимй, бо назардошти муцаррарот дида баромада мешавад.
Калидвожахр:, истеъдод, лаёцатманди, кудакони лаёцатманд, цобилият, зехн, коэффисиенти зехни (IQ), Модели зехнии Ц. Гилфорд, Модели сецутбии лаёцатмандии Ц. Рензулли, Консепсияи кории лаёцатманди, рушди шахсият.
ТЕХНОЛОГИЯ И ПРОБЛЕМЫ РАБОТЫ С ОДАРЁННЫМИ ДЕТЬМИ
Статья посвящена подробному анализу сущности феномена интеллектуальной одаренности учащихся. Вопрос исследования с потребностями современной педагогико-психологической науки, а
также образовательной практики связан с разработкой концепции, включающей в себя структуру и динамику феномена интеллектуальной одаренности школьников и обуславливающей актуальность ее рассмотрения.
Автор раскрывает эту проблему и анализирует различные научные позиции исследователей. Принимая во внимание многообразие определений понятий «интеллект» и «талант», делается вывод о том, что на сегодняшний день нет единого подхода к их определению. Особое внимание автор уделяет компонентам, которые следует учитывать при их развитии, таким как интеллектуальная одаренность, а также устройство понятийных терминов и основных идей. В статье особое внимание уделяется предложенному опыту современных научных школ, применяющих методы обучения, способствующие развитию интеллектуальной одаренности школьников.
В статье доказывается, что важнейшим условием успешного обучения одаренных детей является максимальная индивидуализация их учебной деятельности, поскольку одаренные дети представляют собой особую группу учащихся, требующих индивидуальной, а не фронтальной подготовки. Рассмотрен вопрос организации работы с одаренными учащимися на основе индивидуальных образовательных программ с учетом нормативных документов.
Ключевые слова: гений, одаренность, одаренные дети, талант, интеллект, коэффициент интеллекта (IQ), модель интеллекта Гилфорда, трехкольцевая модель одаренности Рензулли, Рабочая концепция одаренности, развитие личности.
TECHNOLOGY AND WORK PROBLEMS WITH GIFTED CHILDREN
The article is devoted to a detailed analysis of the essence of the phenomenon of intellectual giftedness of students. The issue of research with the needs of modern pedagogical and psychological science, as well as educational practice, is associated with the development of a concept that includes the structure and dynamics of the phenomenon of intellectual giftedness of schoolchildren and determines the relevance of its consideration.
The author reveals this problem and analyzes the various scientific positions of researchers. Taking into account the variety of definitions of the concepts of «intelligence» and «talent», it is concluded that today there is no single approach to their definition. The author pays special attention to the components that should be taken into account in their development, such as intellectual giftedness, as well as the arrangement of conceptual terms and basic ideas. The article pays special attention to the proposed experience of modern scientific schools that use teaching methods that contribute to the development of the intellectual giftedness of schoolchildren.
The article proves that the most important condition for the successful education ofgifted children is the maximum individualization of their educational activities, since gifted children are a special group of students who require individual, rather than frontal training. The issue of organizing work with gifted students on the basis of individual educational programs, taking into account regulatory documents, is considered.
Keywords: genius: giftedness, gifted children, talent, intelligence, intelligence quotient (IQ), Guilford model of intelligence, Renzulli's three-ring model of giftedness, Working concept of giftedness, personality development.
Маълумот дар бораи муаллиф:
Кувватова Р.А. - директори Муассисаи давлатии таълимии «Литсейи №3 барои хонандагони болаёцати шщри Душанбе», унвощуйи Пажухишгохи рушди маориф ба номи Абдурахмони Цомии Академияи тахрилоти Тоцикистон, шщри Душанбе, к.М.Холов 33. Email: [email protected], тел: +(992) 92-851-75-55
Сведения об авторе:
Кувватова Р.А. - директор Государственного образовательного учреждения «Лицей №3 для одаренных учащихся города Душанбе», соискатель Института развития образования имени Абдурахмони Джоми Академии образования Республика Таджикистан, город Душанбе, ул.М.Холов 33. E-mail: [email protected], тел: +(992) 92-851-75-55
About the author:
Kuvvatova R.A. - Director of the State Educational Institution «Lyceum № 3 for gifted students of the city of Dushanbe», applicantfor the Institute for the Development of Giftedness of the Academy of Education Republic of Tajikistan, Dushanbe city,