АСОСХ,ОИ МЕТОДИИ ТАШХИС, ДАСТГИРЙ ВА
рушди хонаНдагони болаё^ат
Неъматуллоев M. М.
Гимназияи №1 барон хонандагони болаёцати шар Душанбе
Дax,cолax,ои ох^ кишвapxои тapaккикapдa бa pyшди нepyи зexнй Ba эчодии худ xaмчyн зaхиpaи cгpaтeгй диккaти aввaлиндapaчa медшднд. Шypои Aвpyпо xaнyз cоли 1994, №1248 ^apоpи мaхcycepо дap caмги rap бо кyдaкони болaëкaт бa тacвиб pacонид, ки дap он гyфтa мeшaвaд: «Хеч кишвap нaмeгaвонaд бa худ ичозaт дшад, ки иcгeъдодxоpо но6уд cозaд. Мyaйян Ba aмaлй нaкapдaни ycyлxои мyоcиpи дapëфти нepyи зexниpо мeгaвон мaxвcозии зaхиpaxои иншнй ном бypд... Бa кyдaкони болaëкaт бояд шapоити мycоиди тaxcил фapоxaм овapд, то ож,о тaвонaнд имкониятх,ои хyдpо бa нaфъи хeш Ba тaмоми чaмъият иcтифодa бapaнд».
Дap Чyмxypии Точикиетон низ дap œx^^TOK^râ бa ин мacъaлa тaвaччyxи хоca зоxиp
мeшaвaд. Acоcгyзоpи cynxy вaxдaти миллй - Пeшвои миллaт, Пpeзидeнти Чyмxypии Точикиотон мyxтapaм Эмомолй Рaxмон бa cоxaи мaоpиф тaвaччyxи мaхcyc зоxиp нaмyдa, чиxaти дacггиpии нaвpacонy чaвонони лaëкaтмaнд пaйвacтa тaдбиpxои aмaлй мeнaдeшaнд. Аз чyмлa, дap Пaëми Пpeзидeнти Чyмxypии Точикиcтон бa Мaчлиcии Олии кишвap aз 21 дeкaбpи cоли 2021 кaйд кapдa шуд, ки <^ap зaмони cоx,ибиcгиклолй дap кишвap 173 мyaccиcaи тaълимии типи нaв - литceй, гимнaзия, мaктaби пpeзидeнтй, мaктaби бaйнaлмилaлй Ba мyaccиcaxои тaълимй бapои хонaндaгони болaëкaт бyнëд гapдидa, бa иcтифодa додa шyдaнд» [1].
Мacъaлaи лaëкaтмaндй хycycияти комплeкcй дошт^ дap он бapхypди мaнфиaтx,ои дaвлaт, чaмъият, шaхc Ba чaбx,ax,ои гуногуни илмй cypaт мeгиpaд. Тax,ияи методологияи ^pycrn тaшхиc, дacггиpй Ba pyшди лaëкaтмaндй xaмкоpии нaмояндaгони тaхaccycxои гуногун - пeдaгогxо, paвоншиноcон, чомeaшиноcон, омyзгоpон, коpмaндони «жди фapxaнг Ba вapзиш, мeнeчepxои «жди мaоpиф Ba дигapонpо тaкозо метамояд. Дap caмги дacтгиpии лaëкaтмaндй, дap ин бapобap, дap бaнди 6, моддaи 6-и Крнуни Чyмxypии Точикиcтон «flap боpaи мaоpиф» дapч гapдидaacг: «Дaвлaт тaълимгиpaндaгони болaëкaтpо дacггиpй нaмyдa, бa тaxcилоти ож,о кyмaк мepacонaд, aз pyи нaтичaи тaълим бapояшон cтипeндияxои мaхcycи дaвлaтй мyкappap мeнaмояд Ba хднгоми зapypaт ога^о бapои тaxcил бa хоpичa мeфиpиcгaд» [11].
Бa aндeшaи Д. Б. Богоявлeнcкий rap бо кyдaкони болaëкaт нaбояд тaнxо бa тaчpибaи эмпиpикй acоc ëбaд. Ин aмaл бояд бa кaшфиëгxои чиддии илмй Ba илмй-мeгодиe, ки x.a^ra мyшкилотe чун дapëфт, омузиш Ba pyшди кyдaкони болaëкaтpо тaъмин кapдa мeгaвонaнд, acоc ëбaд. Мад бa xaмин хотиp дap бapномaи «Кyдaкони болaëкaт» тaъминоти нaзapиявй Ba илмй-методии он якe aз вaзифaxои му^им нишон додa шyдaacг.
Аз нукгаи нaзapи paвоншиноcй лaëкaтмaндй объeкти мypaккaбe мeбошaд, ки дap он идpок, эxcоc, иpодa, a^eea, x^ara пcихофизиологй Ba дигap cоx,ax,ои шaхcияти инcон бо xaм пeчидaaнд [5].
Дyшвоpии пaдидaи лaëкaтмaндй хycycиятxои методологии rap бо кyдaкони болaëкaтpо мyaйян мeкyнaд. Дap ин paвaнд доимо мушкилоти пeдaгогивy пcихологии мyтaноcиб бо гуногунии нaвъxои лaëкaтмaндй, шyмоpaи биcëpи paвишxои мyтaкобили нaзapиявй Ba ycyлxои мyaйянcозии он, биcëpчaбxaгии тaxcилоти мyоcиp, инчунин шyмоpaи фaвкyллодa кaми мyтaхaccиcони мaхcyc бapои коp бо кyдaкони болaëкaт дap мyaccиcaxои тaълимии шaклxои гуногун чой доpaнд.
Бо дapнaзapдошти axaмияти дaвлaтй, чaмъиятй Ba тaxcилии мacъaлaи лaëкaтмaндй, зapyp acг, ки такши xaмaи мyaccиcaxои тaълимй, новобacтa aз шaкл Ba caтx, боло бypдa шaвaд. Зepо cyбъeктxои rap бо кyдaкони болaëкaт нa тaнxо волидон, мypaббиxо, омyзгоpон, paвоншиноcон мeбошaнд, бaлки мyaccиcaи тaълимй низ xaмчyн шaхcи хукукй дap ин чодa як кaтоp хукук Ba yxдaдоpй доpaнд.
Дap як кaтоp омузишхои cоxaвй гyфтa мeшaвaд, ки rap бо кyдaкони болaëкaт бояд хycycияти cиcтeмaтикй доштa бошaд. Бa cифaти caмгxои acоcии чунин фaъолият нишон додa мeшaвaнд:
- Тaxияи мeъëpxо бapои paфъи aнтиинтeллeктyaллизми дap чомea шaклгиpифтa;
- Тaъмини шapоит бapои тapбияи «пeшcaфон» aз xиcоби axолй, ки pyшди боcypъaти xaмaи cоxaxоpо тaъмин кapдa тaвонaнд;
- Тaъмини xизмaтpacoниxoи cифaтaн нaв дap coxaи мaopиф, ycлyбxoи coзaндa бapoи чaвoнoн Ba cyбкyлтypaxo, aвлaвияти ycyлxoи нaви pyшди им^нията^ э^дии иншн Ba гypyxи инcoнxo;
- рушди дoиpaи тaxcилoти минтак^й Ba тaъмини кop 6o кyдaкoни бoлaëкaт дap шapoитxoи мaxcyc дap минтaкaxoи мyaйян.
Тaxлили capчaшмaxoи aдaбй Ba тaчpибaи мaopиф дaкикaн нишсн мeдиxaд, ки тo xoл дap caмги тaxияи мeтoдoлoгияи тaшxиc, дacтгиpй Ba pyшди лaëкaтмaндй нaтичaxoи нaзappac бa дacт oмaдaaнд:
- Myaccиcaxoи тaxcилoти мжши типи нaв (aз чyмлa, тaxcилoти илoвaгй) тaъcиc ëфтaaнд, ки фaъoлиятaшoн ;
- Сeминapxoи мaxcyc, чaлacaxo, кypcxoи мeтoдй бapгyзop шyдa, дap orao мacъaлaxoи мeтoдии тaшxиc, дacтгиpй Ba pyшди xoнaндaгoни бoлaëкaт бappacй мeшaвaнд;
- Дoиpaи мyтaxaccиcoни caiwra лaëкaтмaндй вaceъ шyдa, тaвaccyти бapгyзopии кypcxoи oмoдacoзй, чopaбиниxoи мeтoдй Ba caфapxoи эчoдй кacбияти orao мyнaззaм бaлaнд бapдoштa мeшaвaд;
- Бaзaи мoддии мyaccиcaxoи тaълимй тaвaccyти тaъмини тaчxизoти мyocиpи тexникй бexтap кapдa мeшaвaд.
Дap ин бapoбap, xaBy якe aз мушкилсти acocй poxи xaлли xyдpo нaëфтaacт: мeтoдикaи ^pycrn кop 6o xoнaндaгoни бoлaëкaтpo чи гyнa мeтaвoн тaтбик нaмyд?
Олимoн дap ин мaвpид ду нукгаи нaзap изxop мeкyнaнд. Myвoфики нукгаи нaзapи aввaл, бapoи тaълими xoнaндaгoни бoлaëкaт тaъcиcи lypyx (cинф)-xoи мaxcyc ë мyaccиcaxoи мaxcycи тaълимй лoзим мeбoшaд. Дap ин cинфxo ë мyaccиcaxo фaъoлияти тaълимй Ba тapбиявиpo пeдaгoг Ba пcиxoлoгx,oи мaxcycoмoдaшyдa бoяд пeш бapaнд. Айни зaмoн фaъoлияти мyaccиcaxoи типи нaв дap Чyмxypии Тoчикиcтoн бa xaмин нукгаи нaзap acoc ëфтaaнд [12].
Myвoфики нукгаи нaзapи дуюм, кyдaкoни бoлaëкaт бoяд xaмpox 6o дигap xaмcoлoни xyд, aммo aз pyи бapнoмaи мaxcycи тaълимй дapc xoнaнд.
Н.Б Шyмaкoвa тaчpибaи кишвapxoи xopM^po дap carnrn тaълими кyдaкoни бoлaëкaт xyлoca кapдa, xaмaи caбaбxoи чoнибдopй Ba мукрбил бyдaн 6o FOяxoи тaxcили чyдoгoнa Ba якчoи тaълими xoнaндaгoни лaëкaтмaндpo тaxлил кapдa, бa xyлocae oмaдaacт, ки мacъaлaxoи тaълими xoнaндaгoни бoлaëкaтpo нaбoяд xaмчyн мacoили чyдoгoнa мaвpиди oмyзиш Kapop дoд, зepo тaбиaтaн xaмaи кyдaкoн дap aввaл эчoдкop буд8, нepyи pyшд кapдaн дopaнд. Aгap лaëкaтxoи кyдaкoн pyшд нaëбaнд, бa ин xaмaи кaлoнcoлoн (яъш чaмъият) гyнaxкopaнд, зepo orao ë бapoи pyшди лaëкaти тaбии кyдaкoн шapoит фapoxaм нaoвapдaaнд, ë лaëкaтxoи oraopo тaвaccyти иcтифoдaи ycyлxoи дoгмaтикии тaълим мaxв coxтaaнд. Бa xaмин xoтиp, мyxим дoниcтa мeшaвaд, ки дap xaмaи типи мyaccиcaxoи тaълимй мyxити pyшди э^дй coxтa шaвaд [4, 93].
Бo ибopaи дит^, бapoи инcтитyтxoи coxaи мaopиф xapдyи нyктaxoи нaзap мyxим мeбoшaнд: xaм дap мyaccиcaxoи xaмaгoнй Ba xaм дap мyaccиcaxoи тaълимии мaxcyc бoяд шapoити мyвoфик бapoи pyшди лaëкaтмaндии кyдaкoн тaъмин кapдa шaвaд. Яте aз чунин шapтxo кaшфи caprnBaKrarn лaëкaтмaндии кyдaкoн тaвaccyти иcтифoдaи ycy^orn пcиxoлoгй, дидaктикй Ba пcиxoлoгй-дидaктикй мaxcyб мeшaвaд. Шapти дигap тaxияи мaвoдxoи тaълимии гyнoгyн aз pyи тaчpибa Ba нaзapияи кop 6o lypyxxorn гyнoгyни кyдaкoни лaëкaтмaнд дap мyaccиcaxoи тaълимии типaшoн гyнoгyн мeбoшaд.
Бo нaзapдoшти гyнoгyншaклй, гyнoгyнpaнгй Ba xycycиятxoи acлии пaдидaи лaëкaтмaндй, интиxoби мeтoдикaи кop 6o кyдaкoни бoлaëкaт ниxoят мyxим дoниcтa мeшaвaд. Бapoи интиxoби ycyли кop 6o кyдaкoни бoлaëкaт бoяд дoниcт:
- Kop 6o кaдoм нaвъи лaëкaтмaндй бa pox мoндa мeшaвaд;
- Kaдoм вaзифaxo зимни кop 6o кyдaкoни бoлaëкaт aфзaлиятнoкaнд: pyшди бeштapи мaxopaтxoи aлaккaй pyшдëфтa, ë мaxopaтxoи pyшднaëфтa.
Бa xaмин caбaб мacъaлaи тaшxиcи кyдaкoни бoлaëкaт, ки бoяд бeвocитa aз чoниби мyтaxaccиcoн - пeдaгoгxo, paвoншинocoн, кopмaндoни coxaи тиб Ba ичтимoй Ba 6o чaлби вoлидoн гyзapoнидa шaвaд, мyxиммияти бeштap пaйдo мeкyнaд.
Тибки aндeшaи M. A. Хoлoднaя xaлли мacъaлaи ycyлxoи мaълyмcoзии кyдaкoни бoлaëкaт aз oн вoбacтa aCT, ки зepи мaфxyми лaëкaтмaндй мo чиpo мeфaxмeм. Аз ин py, бa aндeшaи мyxaккик, capaввaл лoзим acт, ки acocи нaзapиявии raprn тaшxиcй мyaйян кapдa шaвaд [10, 62].
Caprn мacъaлaи мeтoдикaи тaшxиc, дacтгиpй Ba pyшди лaëк;aтмaндй, ки дap шж^иши M. А. Хoлoднaя мaвpиди бappacй rçapop гиpифтaacт, тaмapкyз мeкyнeм. M. А. Хoлoднaя бapoи мoнитopинги пcиxoдиaгнocтикй як rçaTOp тaлaбoтpo мyaйян кapдaacт:
- Дaвoмнoкии paвaнди тaшxиc, ки имшн мeдиxaд xycycитяxoи acлии динaмикaи нишoн дoдaни лaëк;aтмaндй, эффeктxoи эxтимoлии кpиcтaлизaтcия Ba инкyбaтcияи тaчpибa caбт кapдa шaвaнд;
- Биcëpкapaтa гyзapoнидaни мyoинa 6o иcтифoдa aз шyмopaи зиëди paBaR^^ чeнкyнй, ки мyвoфик бa нaвъи тaxминии лaëк;aтмaндй Ba xycycиятxoи фapдии кyдaк интиxoб кapдa мeшaвaнд;
- Apзëбии paфтopи кyдaкoн дap xaмoн coxaxoи фaъoлият, ки бa шaвк;мaндиxoи orao мyвoфик мeбoшaд (дoиpaи caлoxиятнoкй Ba шaвк;мaндиxoи кyдaк дap нaзap acт;
- Tamxrnc дap шapoити мyxити тaълимй Ba умумии пpeдмeтй зимни тaxияи cтpaтeгияи инфиpoдии тaълими кyдaк;
- Хycycияти диaлoгии paвaнди тaшxиc 6o xaмкopии кyдaк;
- Гyзapoнидaни мyoинaи тaшxиcй тaнxo дap xoлaтxoи вoк;eии pyзгyзapoнй, aз pyи шaкл бa тaчpибaи тaбий нaздик кapдaни oн;
- Иcтифoдaи xoлaтxoe, ки фaъoлияти тaдкикoтиpo шaкл дoдa, бa кyдaк имoн мeдиxaнд, ки дap xaлли мacъaлaxo Ba интиxoби paфтopи xyд то xaдди имкoн муагакил бoшaд [10, 71].
Бoяд кдйд кapд, ки дap ин cam* aлaккaй якчaнд нaфap мyтaxaccиcoни дoxиливy xopичй raop кapдa иcтoдaaнд. Бapoи миcoл «мeтoдикaи мaйдoни э^дй» (Д.Б. Бoгoявлeнcкaя), «мeтoдикaи тpeнинги пcиxoдиaгнocтикй» (Ю.Д. Бaбaeвa), пpинcипxoи интиxoб мyвoфик;и мeтoдикaи Ч. Рeнзyли Ba дигapoнpo нoм бypдaн мумкин acт [4, 78].
Пиязxoнoв Т. Ba Ж.Х. Maвлoнoв acocxoи кoнceптyaлии мeтoдoлoгияи ягoнaи мaнтик;й-coxтopии дapëфти кyдaкoни лaëк;aтмaндpo мyaйян кapдa, мyътaкидaнд, ки poxrn xaлли ниcбaтaн caмapaбaxши мacъaлaи тaшxиcи лaëк;aтмaндй - oмeзиши oк;илoнaи can^^oe, ки интeллeкт Ba к;oбилиятxoи умумй, кoбилиятxoи мaxcyc Ba дacтoвapдxoи тaълимии xoнaндaгoнpo мyaйян мeкyнaнд, мaxcyб мeгapдaд. Tai-órn^ ycyttxoe, ки xaмдигappo пyppa мeкyнaнд, 6o иcтифoдa aß кoмпютepxo имкoн мeдиxaд, ки ca^rn pyшди зexнй Ba шaxcии xoнaндaгoн тaшxиc кapдa шaвaд.
Бoяд кдйд кapд, ки oдaтaн тaшxиcи лaëк;aтмaндй вaзифaи aввaлиндapaчaи paвoншинoc, тaълим бoшaд, дap бapoбapи тapбия Ba pyшд вaзифaи oмyзгopoн Ba вoлидaйн xиcoбидa мeшaвaнд. Рaднoпaзиpии ниcбии тacaввypoти pacмaн мaнтик;ии мaзкyp зимни aз мaвк;eи тaчpибaи пeдaгoгй бappacй нaмyдaни oн By^ora^ мyaйянpo мaълyм мecoзaд. Marap нaфape, ки зyxypoти дoxилй Ba бepyнии лaëкaтмaндиpo дидa нaмeтaвoнaд, мумкин aCT, ки oнpo pyшд дшдд? Aлбaттa, caвoли мaзкyp pитopикй буд^ poxи xaлли oн мaълyм мeнaмoяд.
Одaтaн мacъaлaи лaëкaтмaндй дap paвoншинocй дap ду caix бappacй мeгapдaд: кoнceптyaлй Ba мeтoдй. Дap шти^ мexaнизми Borçe^, ки дap тaчpибaи пeдaгoгй aмaл мeкyнaд, чунин мeнaмoяд: дap acocи кoнceпcия мeтoдикa тaxия шyдa, cипac paвoншинocoн тaшxиc гyзapoнидa, rara^apo бa oмyзгopoнe, ки 6o ин xoнaндaгoн capy кop дopaнд, xaбap мeдиxaнд. Х^мин тapик, мaълyм мeшaвaд, ки тaшxиc aз тaчpибa вoбacтa нecт [2, 26].
Mamm^ дypycт acт, ки ca^rn теюми тaшxиc - ca^rn тaшкилй чopй гapдaд. Бa aкидaи Ю. Д. Бaбaeвa Ba В. И. naraBa дap бapoбapи xaлли мacъaлaи тaълими кyдaкoни бoлaëк;aт, инчунин мyaйян кapдaни шaкли зyxypи лaëк;aтмaндй мyxим aCT, зepo, чyнoнe дapч гapдид, лaëк;aтмaндй мeтaвoнaд дap шaклxoи гyнoгyн зyxyp кyнaд [6, 132].
Хyллac, 4ydy4y Ba дapëфти кyдaкoни лaëк;aтмaнд Ba тaшкили фaъoлияти пeдaгoгй 6o orao aз мyшкилoти acocии илм Ba тaчpибa дap coxaи мaopиф мeбoшaнд.
Дap Borçe^ дap тaчpибa як мушкили дигap низ 4o дopaд: тaлaбoти мyaccиcaxoи тaълимй бa бapнoмa Ba китoбxoи дapcй, ки дap orao дapxoстx,oи инфиpoдй Ba мaнфиaтxoи кyдaкoни лaëкaтмaнд бa эътибop гиpифтa шyдaaнд. Дap бapнoмaxoи тaълимй aйни зaмoн poxy вocитaxoи aлтepнaтивии pyшди xoнaндaи лaëк;aтмaнд бepyн as бapнoмaи тaълимии умумй дapч нaгapдидaaнд. Дap xoлe, ки нaвoвapй дap мaopифи миллй нa тaнxo бa aзxyдкyнии дoнишxoи мyaйян, бaлки бa pyшди шaxcият Ba тaлaбoти мaъpифaтивy coзaндaгии xoнaндaгoн paвoнa гapдидaacт. Рушди мaxopaтxoи тaдкикoтй Ba эчoдии xoнaндaгoн дap xaмaи зинaxoи тaълим дap шapoити xoзиpa вaзифaи acocии мaopиф мeбoшaд.
Мaxз бa xaмин хотиp, бaнaкшaгиpй Ba cохтaни мyxити мycоид бapои pyшд мyxимгapин бaхши фо^лияти мyaccиcaи тaълимй мeбошaд [2, 18].
Аммо тaчpибaи мyaccиcaxои тaълимй нишон мeдиxaд, ки pyшди кудоки лaëкaтмaнд бо caбaби aмaл нaмyдaни cиcтeмaи вaзифaxои peпpодyктивй Ba тaлaботи pacмй боз мeмонaд. Бa ин xолaт, инчунин бa тaвpи интyитивй cypaт гиpифтaн Ba бa икдомоти омyзгоpон Ba олимони aлоxидa xaволa кapдaни тaълими кудокони лaëкaтмaнд тaъcиppacон acт. Хомзомон, бapномaи тaълимии тaFЙиpëбaндa Ba мaктaб дap cтaндapxои тaълимй имкон мeдиxaнд, ки мyxтaвои тaълим бa хycycиятxои кудокон Ba нaвpacон мутобик кapдa шaвaд, aммо имкония^ои мaзкyp кофй нecгaнд. Бa xaмин хотиp, дap тaкя бa пpинcипи ягонaгии caмгxои мyxтaво Ba paвaнди тоълим, дap тaмapкyз бa вокeияти мaвчyдaи пeдaгогй, araap мyaccиcaxои тaълимй pоxи коp бо кудокони болaëкaтpо, вобacгa бa бapномaxои тaълим бapои кудокони болaëкaт, интихоб мeкyнaнд. Дap ин бapномaxо тaлaботи acоcй бa мyxтaво Ba тaшкили фо^лиятии тaълимии хонaндaгони болaëкaт тaчaccyм мeëбaнд: тaвaччyx бa pyшди мaъpифaтй, бa бapтapии имкониятxои pyшддиxaндa ниcбaт бa xaчми мaълyмот дap мaводи тaълимй, бa тaмapкyз pyи тaчpибa зимни фо^лияти тaълимивy мaъpифaтй, бa вaceъ нaмyдaни доиpaи мaнфиaтxои хонaндaгон, бa шaклгиpии мaлaкaxои тaфaккypи интикодй, бa aктyaлизaтcияи имкония^ои пeшcaфй Ba Faйpaxо.
Бa aндeшaи В.Г. Боpовик тaxия Ba тaтбики кypcxои мaхcyc бapои коpмaндони cоxaи мaоpиф дap cиcтeмaи тaкмили ихтиcоc мeтaвонaд pоxи xaлли мукшил бошaд. Ходоф aз гyзapонидaни чунин кypcxо шиноc нaмyдaни омyзгоpон Ba pоxбapони мyaccиcaxои тaълимй бо cифaтxои эвpиcгикии шaхcият, pоxxои тaшхиcи нaтичaxои тaълимивy эчодй, cиcгeмaи дapcxои тaълимй бapои pyшди кудокони болaëкaт Ba Faйpaxо мeбошaд. Чунин кypcxо, aз нигоxи мо, бapои pyшди бeштapи кудокон тaвaccyти бaлaнд бapдоштaни caвияи дониш Ba мaxоpaтxои худи омyзгоpон мyxим мeбошaнд [9, 41].
Яке aз мушкилоти мyxим Ba pyзмapaи лaëкaтмaндии кудокон бa pоx мондaни xaмкоpй бо волидон мeбошaд. Мутобики aндeшaxои И.В. Колиш «aйни зaмон, мaхcycaн дap шaxpxои кaлон, волидон aкcap мaвpид кушиш мeкyнaнд бо кудокон донишxоepо дшднд, ки бо имкониятxои пшхо-пeдaгогй Ba физиологии онxо мyвофик неаганд. Онxо ноогоxонa кудоко^о «мeшикaнaнд». Дap дexaxо бошод, бapъaкc, боъзш лaëкaтмaнд будон ë шбудони кудокон бо волидон acлaн мyxим нест». Аз ин чо, xaлли мушкилоти дapëфт Ba pyшди лaëкaтмaндии кудокон бояд бо cохтaн Ba мyкaммaлгapдонии cиcтeмaи xифзи xyкyкxои кудок Ba пеш оз xaмa ëpии моддивy мaънaвии онxо acоc ëбaд.
Дap мyaccиcaxои тaxcилоти миëнaи умумии мyоcиp шyмоpaи зиëди хонондогони болaëкaт мaxфyз acr Дap дилхоx мyaccиca хонaндaгонepо вохypдaн мумкин acг, ки бapои хондон Ba pyшди лaëкaтxои худ шaвкмaнд Ba омодоонд, ë бapъaкc (кудокони оз чиxaти pyшди paвонй кофомондо Ba бо имкониятxои мaxдyд низ иcгиcно нecгaнд). Дap бойни ин хонондогон киcми acоcии хонондогон -a^aprax кapоp доpaнд, ки xap кодом бо хycycиятxои инфиpодии худ оз xaмcолон фapк мекутанд Ba бо тaвaччyx ниëз доpaнд.
Зимни rap бо кудокони лaëкaтмaнд xaмeшa мушкилоти педогогй Ba пcихологй cap мезотанд, ки киcми зиëди ож,о бо гyногyннaвъии лaëкaтмaндй, оз чумло тaфовyти cинycолй Ba лaëкaтмaндиxои ошкоpнaгapдидa, инчунин шyмоpaи зиëди paвишxои нaзapиявй Ba хycycияти тaFЙиpëбии тaxcилоти мyоcиp aлокaмaнд мебошонд.
Аз диди нaзapиявй дyшвоpии мacъaлaи тоълим Ba pyшди кудокони болaëкaт оз гуногунии мyноcибaтxо бо мacъaлaи лaëкaтмaндй Ba pyшди он дap кудокони доpои нишонaxои ошкоp Ba пинxони лaëкaтмaндй вобacгa мебошод. Лaëкaтмaндй тaвaccyти тaноcyби худ бо шapоитe, ки фоъолияти оники одом cypaт мeгиpaд, ошкоp мeгapдaд. Дap pyшди дишмикои лaëкaтмaндй caмapaбaхш будони caтxи тaлaбот, мacaлaн, тойоте, ки бapномaи тоълимй муойян мекунод, мyxим acт. Бapои мycоидaт кapдaн бо pyшди лaëкaтмaндй ин то^от бояд дap caтxи зapypй бошод [8, 46].
Лaëкaтмaндй Ba кобилият оз xaмдигap фapкиятxои микдоpй не, болки cифaтй доpaнд. Фapкиятxои шфотии лaëкaтмaндй но тaнxо дap он точо^м мeëбaнд, ки як нaфap дap як cоxa Ba нaфapи дигap дap дигap cоxa лaëкaтмaнд acг, болки caтxи шокл г^ифтони лaëкaтмaндй низ мyxим acт.
Aндeшaxои мyтaхaccиcони вapзидa дap caмги лaëкaтмaндй бо xaмдигap мyвофик мебошонд: мaфxyмxои ^«хонондогони болaëкaт» Ba «кудокони иcгeъдодxояшон нaмоëн» мaфxyмxои шapтй
мeбoшaнд. Бo ин иcтилoxoт (дap caiwra зexнияти xoнaндaгoн) бeштap xoнaндaгoнepo шм мeбapaнд, ки бyлyFи пeшaзмyxлaти aклoнй дopaнд, иcтeъдoдxoи мaxcycaшoн дap ин ë oн caмг нaмoëнaнд, нишoнaxoи имкoни pyшди минбaъдaи иcтeъдoди илмй Ba фaъoлияти тaдкикoтии orao мyшoxидa мeшaвaд. Aммo 6o нaзapдoшти oн ки, cyxaн дap бopaи кyдaкoн мepaвaд, xaмaи гyфтaxoи бoлo мeтaвoнaнд тaxминй бoшaнд: иcтeъдoдxoи нaмoëншyдa мeтaвoнaнд aмaлй нaгapдaнд, мeтaвoнaд pyшди дилxox нaкyнaнд, ë вoбacтa бa дигap шaвк;мaндиxoи кyдaкoн дap фaъoлияти минбaъдa иcтeъдoдxoи к^блен кaшфшyдa «мacyдyд» шaвaнд. Хдмчунин, лaëк;aтмaндиxoи вoк;eии дигap xoнaндaгoн мeтaвoнaнд мaxфyз бoшaнд Ba тaнxo бaъд aз нaтичaи мaнфии тaшxиcи лaëк;aтмaндй oшкop гapдaнд. Дap ин мaвpид Н.С. Лeйтec бa ин aндeшa acт, ки нишoнaxoи дoдaшyдaи лaëкaтмaндй мeтaвoнaнд нишoнaи лaëкaтмaндии бa нoм «шну^ли» бoшaнд.
Тaбииcт, ки лaëкaтмaндй xycycияти cиcтeмaвй, динaмикй Ba инфиpoдй дopaд. ^йд кapдaн бa мaвpид acт, ки cycтxoнй Ba дaвoмoти нoxyб дap paвaнди дapc нишoнaxoи лaëкaтмaнд нaбyдaни кyдaк шаганл. Лaëкaтмaндй дap ин xoлaт мeтaвoнaд xycycиятxoи нoaëнй Ba нepyй дoштa бoшaд.
Лaëкaтмaндии инфиpoдии xoнaндa xaмчyн мaxopaти мyaйяни тaбий низ бappacй мeшaвaд. Дap чунин xoл вaзифaи oмyзгop a8 oн ибopaт aCT, ки дap paвaнди тaълим кyдaкpo бa ин мaxopaтxo мутобик кутад, oraopo xифз нaмoяд Ba лaëк;aтмaндиxopo бa кop дapopaд. Шapтxoи aмaлиcoзии ин ycyл дapëфт Ba интиxoби чунин xoнaндaгoн кдбл aз paфтaн бa мaктaб, бapoи orao тaшкил нaмyдaни дapcxoи мaxcycи тaълимй, тaxияи бapнoмaxoи мaxcycи тaълимй Ba Faйpa мeбoшaнд. Meъëpxoи интиxoби xoнaндaгoни бoлaëк;aт a8 типи мyaccиcaи тaълимй Ba бapнoмaи тaълимй, инчунин aфзaлиятxoи дoдaи пeдaгoг Ba paвoншинocoнe, ки кyдaкoни бoлaëк;aтpo интиxoб мeкyнaнд, вoбacтa мeбoшaнд. Рaвaнди тaълим дap ин xoл бa нoил шyдaн бa дacтoвapдxo aз pyи фaнxoe, ки бa xaмин типи лaëк;aтмaндй мутобикдт мeкyнaнд, нoвoбacтa a8 oн ки тexнoлoгияxoи дap paвaнди тaълим иcтифoдaмeшyдa то чи aндoзa бa pyшд Ba caлoмaтии кyдaк бeзapapaнд, нигapoнидa шyдaacт. Рушди ин кyдaкoн бa шaклгиpии шaxcиятe, ки лaëк;aтмaндии мaзкyppo, нoвoбacтa a8 татичaxoи мaнфй Ba мycбии oн, тaтбик кapдa мeтaвoнaд, нигapoнидa шyдaacт. Хдмин тapик;, бapнoмaxoи тaълимй Ba paвaнди тaълим дap ин xoлaт бa oмoдa кapдaни мyтaxaccиcи вapзидa дap coxae, ки бa лaëк;aтмaндии кyдaк мyвoфик;aт мeкyнaд, нигapoнидa шyдaacт: мaтeмaтикa, физику мушкй, филoлoгия, тaбиaтшинocй Ba Faйpa [7, 103].
Чунин мyнocибaт ^били кдбул aCT, arap мyшкилoт тaнxo бapoи к;oнeъ кapдaни ниëзxoи aфзoяндaи мaъpифaтии чунин кyдaкoн кaм кapдa шaвaд. Инчунин, xyб acт, ки мacъaлaи xифзy aфзyн нaмyдaни нepyи зexнии кишвap, тaъмин нaмyдaни oн 6o мyтaxaccиcoни бaлaндиxтиcoc дap coxaи мyaйян дap мaдди aввaл гyзoштa шaвaд. Аммш зимни нигoxи дигap бa мyнocибaти мaзкyp, мo мyшoxидa мeкyнeм, ки чй гута тexнoлoгияxoи тaълимй, ки бa pyшди тaнxo як нaвъи иcтeъдoд нигapoнидa шyдaaнд, aкcapaн им^нията^ инкишoфи умумй Ba шaxcии кyдaк - чиcмoнй, эмoтcиoнaлй, зexнй, ич^^й Ba pyx^o тaнг мeкyнaнд. Aкcap Ba^ ин кyдaкoн дap тaxcил мyвaффaк бoшaнд xaм, мyшкилoти чиддии paвoнй дopaнд, ки бeэътинoй бa мacъaлaи мaзкyp oк;ибaтxoи xeлe мyxими ичтимoй низ дoштa мeтaвoнaд.
Яте aз xycycиятxoи инкишoфи кyдaкoни лaëк;aтмaнд ин acт, ки orao дap мyк;oиca 6o кyдaкoни дигap мyтaфoвит бyдaни xyдpo дapк мeкyнaнд. Дap гатич^ бaъзeи orao эxcoc мeкyнaнд, ки ниcбaт бa дигap xaмcoлoн бa бaъзe кopxo x^yrn бeштap дopaнд. Aммo, чyнoн ки мaълyм acт, oдaм xap кaдap им^нията^ зиëд дoштa бoшaд, бoяд бeштap ниcбaт бa киpдopaш мacъyлиятшинoc бoшaд. Аз ин бapмeoяд, ки тaълим бoяд бa pyшди иcтeъдoди фи^ии кyдaкoн нигapoнидa шуд^ xaтмaн pyшди мaxcycи шyypи мaънaвию ax^o«^ orao, xиccи мacъyлият бapoи xyд Ba дигapoн, тaxaммyлпaзиpй Ba Faйpapo низ дap бap гиpaд. Maълyм мeшaвaд, ки тaълими кyдaкoни лaëкaтмaнд xaтмaн зaминaи paвoнии pyшди шaxcии oraopo бoяд дap бap гиpaд.
Myrac^ara дуюми фapдикyнoнии тaълим oид бa мacъaлaи кyдaкoни лaëк;aтмaнд 6o coxтaни нaкшaxoи тaълимй Ba тaшкили paвaнди тaълим, ки бoяд бa им^нията^ тaбий Ba cиннy coлии инкишoфи мyтaнocиби кyдaкoн дap шapoигxoи гунотун мyвoфик;aт кyнaд, фapк мeнaмoяд. Ин 4o бapoи инкишoфи чжмй, эмoтcиoнaлй Ba зexнии кyдaк, инчунин бapoи pyшди дapки coxaxoи ичтимoй Ba мaънaвию axлoкии y шapoит мyxaë кapдa мeшaвaд. Дap ин cypaт aз ибтидo нaзди oмyзгop Ba вoлидoн вaзифaи мyxим - pyшди шyypи кyдaк, pyшди xиccи мyxим Ba кдоми чyдoнaшaвaндa бyдaн дap чoмea, тapбияи нaфape, ки та тaнxo дap бopaи xyд, бaлки дap бopaи
«тямоми caйëpa» фикp мекуняд, гузоштя мeшaвaд. Яке яз ycyлxои тяквият додяни чунин эxcоcи мacъyлият дap кудякон pyшд додяни тaфaккypи «чaxонй» ë «кaйxонй» мебошяд. Бо тaxкики мacъaлa яз ин нуктаи нaзap, бapномaxои тяълимй Ba мyxити тяълимй дap умум бояд бо хоняндя имкон диxaнд, дap xолaтxои гуногун то хyдpо бо xap тapик мyappифй cозaд. Myxити тяълимй дap ин xолaт бояд бо xap хотандя имкони хyдмyappифй Ba pyшд фapоxaм оpaд.
Лaëкaти ниxонй мacъaлaecг, ки ^map омухга шyдaacт Ba муяйян кapдaн он дyшвоp acт. Бapои муяйян кapдaни чунин лaëкaтмaндй шapоити мaхcyc, ë як жмуди мaхcycи фяъолият лозим acг. Вякте cyхaн дap мaвpиди лaëкaтмaндии ошкоp rnepaBaA, мо бо иcтeъдод xaмчyн пядидяи но тaнxо пcихологй, бялки ичггимой низ capyкоp доpeм, зepо истеъдод тaвaccyти он нявъи фaъолиятxоe зоxиp мешявяд, ки мyxити ичггимой бо кудяк фapоxaм мeоpaд. Вякте cys^ дap боpaи лaëкaтмaндии ниxонй rnepaBaA, он бeштap xaмчyн як пядидяи тябиии paвонй зоxиp мешявяд. Дap тавбяти худ ин cyхaн мяънои онpо доpaд, ки xap як кудяк яз pyи тябият кобилияти pyшди эчодй доpaд [3, 69].
Xyroca, бояд дap хотиp дошт, ки лaëкaтмaндй xaмчyн xодиcaи пcихологй бо xap нявъ ошкоp мeгapдaд. Лaëкaтмaндиxои муяйяншудя Ba мут^зям, ки xaмeшa зимни фaъолиятxои гуногун яз худ дapaк мeдиxaд, вучуд доpaнд. Дap ин мaвpид бexyдa нямегуянд, ки «одями боиcтeъдод дap xarna коp иcтeъдод доpaд». Чунин xолaтxо, ки лaëкaтмaндй бapвaкт мyшоxидa шудя тямоми yмp идомя мeëбaд, биcëp кямянд. Бapои зyxypи лaëкaтмaндй Ba кобилият Ba умумян фapдият, rnyx^ra тяълимй бояд дap нaхycт биcëpчонибa бошяд Ba тaвpe cохтa шявяд, ки бо pyшди тябиии мaйлxои paвонй Ba Чиcмонии мaктaббaчaгон зapap нapacонaд. Myxити тяълимй xaмчyн шapти омузиш Ba инкишофи хонондогон, яз як тapaф, бояд имкони та тяжо мacъyлгapдонй, бялки ком кapдaни мacъyлияти зexнй, эxcоcй Ba чжмон^о дap 6op гиpaд. Аз чониби дигap, он бояд но тяжо xaмчyн объекти тapxpeзй Ba моделшзй, бялки xaмчyн объекти экcпepтизaи пcихологию педогогй низ aмaл куняд, то мутобикоти он бо xaдaфxо Ba вaзифaxои тяълим, инчунин мутобикоти он бо хycycияти чиcмонй Ba инкишофи pyxии хонондогон тяъмин кapдa шявяд.
АДАБИЁТ
1. naëHH Пpeзидeнги "HyrnxypnH Tочикиcтон, Пешвои миллят мyxтapaм Эмомялй Paxмои «Дap боpaи caмтxои aœCTH cиëcaти дохилй Ba хоpичии чyмxypй» 2 i. 12.202i. http://prezident.tj/node/27417
2. Ma'TOmR™ А.В. Что тякое одapeнноcгъ: выявление и paßBmHe одаpeиных детей // ЧеРо, 2008 г., 368 cupaB^
3. AieRceera H. В. РозЕтие одаpeиных детей: пpогpaммa, плaниpовaниe, шишекты зянятий, пcихологичecкоe cопpовождeниe / H. В. Але^ет - Bолгогpaд : Учитель, 20i i. - 182 c.
4. Шумоков H. Б. Обучение и paзвитиe одаpeиных детей. // Ииздательство MTCM, Bоpоиeж, 2004. - 336c.
5. джумягуловя T. H., Соловьевя И. В. Oдаpeиный peôeroK дap или нaкaзaииe// T. H. джумягуловя, И. В. Соловьевя. -Сaикт-Пeтepбypг: Речь, 2009. - 160c.
6. Mоикc Фpaиц, Ипeибypг Иpeи. Oдapëниыe дети// Kогито-Цeнгp, 2014 г., 132 CTp.
7. Apтeмьeвa TM. Пpоблeмa cпоcобиоcтeй: личностный acпeкт // Пcихологичecкий жypнaл. - 1984. - T. 5, № 3.
8. Бябяевя Ю.Д. Дииaмичecкaя тeоpия одapeниоcти // OcTOBmie cовpeмeиныe концепции твоpчecтвa и одapeииоcти / Под pe^ Д Б. Богоявлен^ой. - M., 1997.
9. Богоявлeиcкaя ДБ. Пcихология гвоpчecких cпоcобиоcтeй //Учеб. Пошбие для cгyд. Bыcш. Учеб. Зяведений. M.: Издaтeльcкий цeнтp «Акядемия», 2002, - 320 c.
10. Холодняя M. А. Пстхология интеллекта: Пapдокcы иccлeдовaиия // 2 издание, ümep, 2002, - 272 c.
11. Конуни Ч,yмxypии Tочикиcтои «,3ap боpaи мaоpиф». Душянбе «Maоpиф вя фapxaиг», 2013.
12. Hизомиомaи гимнязия дap Ч;yмxypии Tочикиcтои (бо кapоpи мyшовapaи Baзоpaти мaоpифи Ч,yмxypии Tочикиcтои яз 27 дeкaбpи cоли 2009. N° 23/49 тacдик шyдaacт).
АСОСХ,ОИ МЕТОДИИ ТАШХИС, ДАСТГИРЙ ВА РУШДИ ХОНАНДАГОНИ БОЛАЁ^АТ
Дар мацола тж^ои мemoдй ва прижищои умумии ташхж, даетгирй ва рушди хонандагони болаецат, барраши кoнceпmyaлй ва мemoдuu падидаи лaëцamмaндй, шарху maвзexpmu гуногуни мафхуми лaëцamмaндй, гуруфандии лcëцcmмcндй, уеулуо ва ашх^хри гуногуни ошкортзии лавцатманди дар шaрoumхou гуногун, тчидагии мyнocuбamu макшаб, цoмea ва волидайн бо кудакони лaëцamмaнд ва нamщaхрu maxm^xou caрчaшмaхau илмй оварда шудаанд.
Хамзамон, дар мацола ба мaаъaлau uнmuxoб ва mamбuцн роху ycyщou дaрëфm ва рушди падидахои лaëцamмaндй, mamxucu лcëцamмcндй дар раванди mab^uu ва фaъaлuяmхрu гайриомузишй, шархи принт^^ои mabu^ шарбия дар ^acmc^m mщcнлomuu munu нав -numceü, гимназия, мcкmcбхau прeзндeнmй, мcкmcбхaн бaйнcлмuлcлй ва мcкmcбхa барои
хонандагони болаёцат таваццуз зоцир шудааст. Дар мацола цанбахри инфироди ва ицтимоии хонандагони болаёцат, ки ниёз ба такмил ва рушди пайваста доранд, шарз дода шудаанд.
Инчунин, дар мацола ащмияти педагогии кори машварати ва таълими, ки ба ташаккули худшиноси, васеъ ва амиц дарк намудани цобилият ва имкониятуои хонандагон нигаронида шудааст ва инчунин, омузиши малакауо ва мауоратуои ицтимои-психологи барои барцарор кардан ва нигох; доштани муносибати хонандагони болаёцат бо дигарон шарху тавзеу ёфтаанд.
Вожахри калидй: лаёцатманди, ташхиси лаёцатманди, хусусиятхри лаёцатманди, фаъолияти мураттаб, муносибати инфироди, усущои психологи-дидактики, фаъолияти маърифати, фардикунонии таълим, ташаккули эцоди, парадигмам таълимии инкишофёбанда.
МЕТОДИЧЕСКИЕ ОСНОВЫ ДИАГНОСТИКИ, ПОДДЕРЖКИ И РАЗВИТИЯ
ОД АРЁННЫХ УЧАЩИХСЯ
В статье рассматриваются методологические основы и общие принципы диагностики, поддержки и развития одаренных учащихся, концептуально-методический обзор феномена одаренности, различные толкования и разъяснения понятия одаренности, классификация одаренности, различные методы и уровни выявления одаренности в разных условиях, сложности взаимоотношений школы, общества и родителей с одарёнными детьми и представлены результаты анализа научных источников.
Также, в статье речь идет о выборе и применении способов и методов выявления и развития явлений одаренности, диагностике одаренности в процессе учебной и внеучебной деятельности, разъяснении принципов воспитания и обучения в образовательных учреждениях нового типа -лицеях, гимназиях, президентских школах, интернациональных школах и школах для одаренных учащихся. В статье описаны индивидуальные и социальные аспекты одаренных учащихся, нуждающихся в постоянном совершенствовании и развитии.
Наряду с этим, в статье раскрывается педагогическое значение консультативно-воспитательной работы, которая направлена на формирование самосознания, широкого и глубокого понимания способностей и возможностей обучающихся, а также на тренировку социально-психологических навыков и объясняются способности восстанавливать и поддерживать отношения одаренных учащихся с окружающими.
Ключевые слова: одаренность, диагностика одаренности, особенности одаренности, планомерная деятельность, индивидуальный подход, психолого-дидактические методы, познавательная деятельность, индивидуализация обучения, творческое становление, развивающая образовательная парадигма.
METHODOLOGICAL BASES FOR DIAGNOSTICS, SUPPORT AND DEVELOPMENT OF
GIFTED CHILDREN
The article discusses the methodologicalfoundations and general principles for diagnosing, supporting and developing gifted students, a conceptual and methodological review of the phenomenon of giftedness, various interpretations and explanations of the concept of giftedness, classification of giftedness, various methods and levels of identifying giftedness in different conditions, the complexity of the relationship between school, society and parents with gifted children and presents the results of the analysis of scientific sources.
Also, the article deals with the choice and application of methods and methods for identifying and developing phenomena ofgiftedness, diagnosing giftedness in the process of educational and extracurricular activities, explaining the principles of education and training in educational institutions of a new type -lyceums, gymnasiums, presidential schools, international schools and schools for gifted students. The article describes the individual and social aspects of gifted students who need constant improvement and development.
Also, the article reveals the pedagogical significance of consultative and educational work, which is aimed at the formation of self-awareness, a broad and deep understanding of the abilities and capabilities of students, as well as the training of socio-psychological skills and explains the ability to restore and maintain relationships of gifted students with others.
Key words: giftedness, diagnostics of giftedness, features of giftedness, systematic activity, individual
approach, psychological and didactic methods, cognitive activity, individualization of education, creative development, developing educational paradigm.
Маълумот дар бораи муаллиф:
Неъматуллоев Муродбек Музаффарович — директори Муассисаи таълимии давлатии «Гимназиям №1 барои хонандагони болаёцати шщри Душанбе», шахри Душанбе, кучаи Fаффор Мирзо 6, Цумуурии Тоцикистон, тел: (+992) 92-768-07-27, E-mail: mnematulloev@bk. ru
Сведения об авторе:
Неъматуллоев М. - директор Госудственного образовательного учреждения «Гимназия №1 для одарённых учащихся города Душанбе», соискатель Института развития образования имени Абдурахмони Джоми Академии образования Таджикистана, город Душанбе, улицаFаффорМирзо 6, тел: (+992) 92-768-07-27, E-mail: [email protected]
About the author:
Nematulloev M. - Director of the State Educational Institution «Gymnasium No. 1 for gifted students in Dushanbe», applicant for the Institute for the Development of Education named after Abdurahmoni Jomi of the Academy of Education of Tajikistan, Dushanbe, Gaffor Mirzo Street 6, tel: (+992) 92-768-07-27, mail: [email protected]
ХУСУСИЯТ^ОИ ТАШКИЛИ ТА^СИЛОТИ ИЛОВАГЙ ДАР МУАССИСАИ ТА^СИЛОТИ УМУМИИ МИЁНА
Нурматова Н.
Пажухишгохирушди маориф ба номи Абдурахмони Цомии Академияи тахрилоти Тоцикистон
Тахсилоти иловагии мактабй зерсистемаи тахсилоти иловагии кудакон мебошад, ки ба принсипхои асосии таълим ва гояхои инсондустии он асос ёфтааст ва дар иттиходияхои гуногуни эчодии хонандагон дар асоси барномахои таълимии иловагй ба амал бароварда мешавад.
Тахсилоти иловагии мактабй бо кори беруназсинфй алокаманд буда, аз руи вазифахои худ хеле васеътар аст. Хусусиятхои асосии тахсилоти иловагй, ки дар шароити муассисаи тахсилоти умумй ташкил карда мешаванд, бештар ба мукаррароте, ки корро дар муассисахои тахсилоти иловагй тавсиф мекунанд, мувофикат мекунанд. Бо вучуди ин, тамоми асосхо вучуд доранд, то бигуем, ки таълими иловагии мактабй як катор вазифахои мушаххаси зеринро хал мекунад:
- барои дарки мусбати арзишхои тахсилоти умумй ва бомуваффакият аз худ намудани мундаричаи он заминаи васеи фархангй ва эмотсионалй фарохам меорад;
- бо машгулиятх,ои беруназсинфй зич алокаманд буда, ба вусъати алокахои чамъиятии он мусоидат мекунад, машгулиятх,оро дар иттиходияхои эчодй боз хам кушоду равшан мегардонад ва аъзоёни онхоро ба иштирок кардан дар корхои аз чихати чамъиятй ахамиятнок равона мекунад;
- хамчун алокамандй байни машгулиятхои синфй ва беруназсинфй баромад карда, ба ташкили системаи «дарс -кори беруназсинфй - машгулиятхо дар иттиходияхои эчодй» мусоидат мекунад;
- хонандагонеро, ки ба баъзе намудхои машгулият (бадей, техникй, варзишй ва гайра) шавку хаваси зиёд зохир менамоянд, хавасманд мегардонад, то кобилиятхои худро дар муассисахои таълимии иловагии кудакон, муассисахои фархангй ва варзишй дар сатхи баландтар амалй гардонанд;
- набудани курсхои алохидаи таълимй (асосан аз фанхои гуманитарй), ки ба хонандагон барои муайян кардани рохи инфиродии тахсил, муайян намудани накшахои хаёт ва рохнамоии касбй, ташаккул додани хислатхои мухимми шахсии худ зарур аст, дар зинаи тахсилоти умумиро чуброн мекунад;
- ба худмуайянкунии хонандагон дар сохахои шахсй, ичтимоию фархангй, касбй, ба намудхои гуногуни фаъолияти эчодй фаро гирифтани онхо мусоидат мекунад.
Хусусияти мухими тахсилоти иловагии мактабй, пеш аз хама, таваччух ба ташаккули тафаккур ва чахонбинии комили хонандагон, хамохангсозии талабот оид ба татбики стандарти таълимй ва