Научная статья на тему 'ПРОБЛЕМАҲОИ ТАЪЛИМУ ТАРБИЯ ВА РУШДИ ФАЪОЛИЯТИ Э ҶОДИИ ХОНАНДАГОНИ БОЛАЁҚАТ'

ПРОБЛЕМАҲОИ ТАЪЛИМУ ТАРБИЯ ВА РУШДИ ФАЪОЛИЯТИ Э ҶОДИИ ХОНАНДАГОНИ БОЛАЁҚАТ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
216
19
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
ОДАРЕННЫЕ ДЕТИ / САМОРЕАЛИЗАЦИЯ / ИНТЕЛЛЕКТУАЛЬНО-ТВОРЧЕСКАЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ / ВЫСОКАЯ СТЕПЕНЬ СПОСОБНОСТЕЙ / СОВРЕМЕННЫЙ ПОДХОД К ОБРАЗОВАНИЮ / ВОЗРАСТНЫЕ И ИНДИВИДУАЛЬНЫЕ ОСОБЕННОСТИ / GIFTED CHILDREN / SELF-REALIZATION / INTELLECTUAL-CREATIVE ACTIVITY / HIGHER DEGREE OF ABILITIES / MODERN APPROACH TO EDUCATION / AGE AND INDIVIDUAL CHARACTERISTICS / БАЧАГОНИ БОЛАЁқАТ / ХУДТАКМИЛДИҳЙ / ФАЪОЛИЯТИ ЗЕҳНЙ -ЭЦОДЙ / ДАРАЦАИ БАЛАНДИ ЦОБИЛИЯТ / МУНОСИБАТИ МАХСУС БА ТАҳСИЛОТИ МУОСИР / ХУСУСИЯТҳОИ СИННУСОЛЙ ВА ФАРДЙ

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Ҳошимова Гулшан Гадойбоевна

Мацола ба муаммои мубрам - худтакмилдиҳии хонандагони болаёцат бахшида шудааст. Муаллиф падидаҳои “бачагони лаёцатманд” - ро ҳамчун падидаи воцеияти ицтимоиву педагогй дида мебарояд ва ба омӯзиши зеҳнии муосир, цобилиятҳо ва назарияҳои эцодй такя намуда, асосан диццатро ба намуди фаъолияти зеҳнй - эцодии хонандаи лаёцатманд нигаронидааст. Дар асоси ин пешниҳод карда мешавад, ки муносибати нав ба фаҳмиши цараёни худтакмилдиҳии бачагони лаёцатманд - тавассути давра ба давра бой гардонидани тацрибаи фаъолияти эцодии кӯдаки лаёцатманд, ки ба рушди ҳамацонибаи шахсияти бачагони лаёцатманд ва муносибати ицтимоии ощо ба манфиати цомеа мусоидат мекунад.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

PROBLEMS BESET WITH TEACHING, UPBRINGING AND DEVELOPMENT OF GIFTED CHILDREN'S CREATIVE ACTIVITY

The article under consideration dwells on an urgent problem being a self-realization of gifted children. The author considers the phenomenon of “gifted children” as a phenomenon of socio-pedagogical reality. Designing on the premise of modern studies of intelligence, abilities and theory of creativity the author of the article pays particular attention to the main activity of a gifted child - intellectual-creative (research). Proceeding from this assumption, a new approach to understanding the process of self-realization of gifted children is proposed by gradually enriching the experience of creative activity of a gifted child promoting the full-fledged personal development of gifted children and their positive socialization in the interests of society, on the whole.

Текст научной работы на тему «ПРОБЛЕМАҲОИ ТАЪЛИМУ ТАРБИЯ ВА РУШДИ ФАЪОЛИЯТИ Э ҶОДИИ ХОНАНДАГОНИ БОЛАЁҚАТ»

УДК 371 ББК 74.03 (5т)

ПРОБЛИЯАХ,ОИТАЪЛИМУ Хошимова Гулшан Гадойбоевна, сармуаллимаи

ТАРБИЯВА РУШДИ ФАЪОЛИЯТИ кафедраи педагогикаи ицтимой ва касбии МДТ

ЭЦОДИИХОНАНДАГОНИ "ДДХ ба номи акад.Б. Fафуров" (Тоцикистон,

БОЛАЁЦАТ Хуцанд).

ПРОБЛЕМЫ ОБУЧЕНИЯ ^ошимова Гулшан Гадойбоевна, старший

ВОСПИТАНИЯМ РАЗИВНТИЯ преподаватель кафедры социальной и

тпгтттпп/тьтж ттяатгтл: игыттж профессиональной педагогики ГОУ «ХГУ имени

1ВОРЧИСКОИ ДИЯ1ИЛЬНОС1И Тгг^т, /т-л ^ л д!

ОДАРЁННЫХ ДЕТЕЙ акад.Б.Гафурова» (Таджикистан,Худжанд)

PROBLEMS BESET WITH TEACHING, UPBRINGING AND DEVELOPMENT OF GIFTED CHILDREN S CREATIVE ACTIVITY

Hoshimova Gulshan Gadoyboevna, senior lecturer of the department of social and professional pedagogy attached under the SEI "KhSU named after acad.B.Gafurov" (Tajikistan, Khujand), E-mail:[email protected]

Вожа^ои калиди: бачагони болаёцат, худтакмилдщй, фаъолияти зеунй -эцодй, дарацаи баланди цобилият, муносибати махсус ба таусилоти муосир, хусусиятуои синнусолй ва фардй Мацола ба муаммои мубрам - худтакмилдиуии хонандагони болаёцат бахшида шудааст. Муаллиф падидауои "бачагони лаёцатманд" - ро уамчун падидаи воцеияти ицтимоиву педагогй дида мебарояд ва ба омузиши зеунии муосир, цобилиятуо ва назарияуои эцодй такя намуда, асосан диццатро ба намуди фаъолияти зеунй - эцодии хонандаи лаёцатманд нигаронидааст. Дар асоси ин пешниуод карда мешавад, ки муносибати нав ба фаумиши цараёни худтакмилдиуии бачагони лаёцатманд - тавассути давра ба давра бой гардонидани тацрибаи фаъолияти эцодии кудаки лаёцатманд, ки ба рушди уамацонибаи шахсияти бачагони лаёцатманд ва муносибати ицтимоии онуо ба манфиати цомеа мусоидат мекунад.

Ключевые слова: одаренные дети, самореализация, интеллектуально-творческая деятельность, высокая степень способностей, современный подход к образованию, возрастные и индивидуальные особенности

Статья посвящена актуальной проблеме - самореализации одаренных детей. Автор рассматривает явление «одаренные дети» как феномен социально-педагогической действительности. И, опираясь на современные изучения интеллекта, способностей и теории творчества, акцентирует внимание на основном виде деятельности одаренного ребенка -интеллектуально-творческой (исследовательской). На основании этого предлагается новый подход к пониманию процесса самореализации одаренных детей - путем поэтапного обогащения опыта творческой деятельности одаренного ребенка, что способствует полноценному личностному развитию одаренных детей и их позитивной социализации в интересах социума.

Key-words: gifted children, self-realization, intellectual-creative activity, higher degree of abilities, modern approach to education, age and individual characteristics

The article under consideration dwells on an urgent problem being a self-realization of gifted children. The author considers the phenomenon of "gifted children" as a phenomenon of socio-pedagogical reality. Designing on the premise of modern studies of intelligence, abilities and theory of creativity the author of the article pays particular attention to the main activity of a gifted child - intellectual-creative (research). Proceeding from this assumption, a new approach to understanding the process of self-realization of gifted children is proposed by gradually enriching the experience of creative activity of a gifted child promoting the full-fledged personal development of gifted children and their positive socialization in the interests of society, on the whole.

Масъалаи таълим ва тарбияи бачагони болаёкатро ба таври анъанавй бо ганию амиксозии барномах,ои таълим ва тафрикавию фардикунонии чараёни таълим алокаманд менамоянд. Бах,сх,ои зиёд дар атрофи шаклх,ои омузиш катъ намегардад: барои фарохдм овардани шароити мусоиди таълим ва рушди бачагони болаёкат мактаби оммавй ё махсус кифоя мебошад. Бо вучуди пешрафтх,ои чиддй дар ин самт х,еч яке аз шартх,ои интихобшуда дар алохидагй то х,ол ба чомеа дар хдлли ин масъала натичах,ои назарраси муътадил наовардааст.

Аз ин лихоз, имруз мaсъaлaи рушди Myc6a™ бaчaгони лaëкaтмaнд 6a мaнфиaти шaхсияти худи кyдaк, чомеa, дaвлaт боз мемотад.

Paвaнди муосири тaхcил имкон дод, ки зaминaи мyшкилеро тaгйир дихем. Консепсияи нaвсозии мaълyмот тaълими боcaлохият Ba эчодй омодa acT, ки шaхсияти рaкобaтпaзири худро нишон дихдд.

Бa тyфaйли ин та тaнхо проблемaи тaълим Ba рушди тасли нaврac, бaлки мacъaлaи хyдтaкмилдихии шaхcият дaр чомеa мacъaлaи мaркaзй гaрдид. Динaмикaи муосири хaëти иктисодию ичтимой Ba ^мъ^тй эхтиëчоти рyзaфзyнро тaкозо менaмояд, тaхлили caривaктии зaхирaхои зехнй Ba эчодии чомеa гyзaронидa шaвaд, ки дaр бaйни онхо нерyи зехнии aмaлaн иcтифодaнaшyдaи бaчaгон чой гирифтaacт.

Дaр хaкикaт, хдтто "тaшaккyли мушкилоти рушди ичтимой - тати^и фaъолнокии шaхcиятхои aлохидaи боистеъдод" (2,11), ин ë он рох элитaи зехнии худро тaшкил медихдд. Аз ин нyктaи нaзaр тaмоми хaccоcият, зaрyрaти вокеии чомеa 6a он гоя Ba нaкшaхое нигaронидa шyдaaнд, ки вокеaн 6a x,aë™ мо бо шaхcиятхои "Faйримyкaррaрй" ворид мешaвaнд. Мyвaффaкият Ba кaшфиëти онхо боиси мушкилоти моддй, техникй Ba рaвонй мегaрдaнд. Kaдоме aз онхо бaрои чомеa дaрдовaртaр acт, гyфтaн дyшвор мебошaд. Аммо тaмоюлхои рушди чомеaи caноaтй бечyнyчaро дaр тазди худ вaзифaи дигaр, мyноcибaти бештaр мyaccир Ba чиддй бa мyaммои ичтимоии мусбии кyдaкони лaëкaтмaндро мегyзорaд.

Лaëкaтмaндй, aз руи гyфтaи В.И. na^B шaкли мaхcycи вокеияти рухй, бa дacт овaрдaни шaкли вокеии зухури он дaр робитaи шaхc бо оилa, тaълим Ba дигар нaмyдхои мухити зист; дaр тaшaккyли он шaкли рaвaнди рухй, x^a™ рухй Ba сохтори шaхcии бa вyчyд овaрдaни фaрдро дaр бaр мегирaд (5,130).

Дaр дaврaхои бaрвaкти синнусолй (синни томaктaбй Ba хурди мaктaбй) лaëкaтмaндй, хaмчyн як нaвъи кобилияти умумй инкишоф меëбaд. Мyвофики синну сол ин кобилияти yмyмибaшaрй хусусиятхои мaхcyc Ba мyaйянро мегирaд.

Baзифaи acоcии педaгогй дaр ин дaврa бо рушди кобилиятхои умумй, бa чустучуи рохи муносиби aмaлй cохтaни шaхc дaр нaмyдхои мyaйяни фaъолият ивaз кaрдa мешaвaд.

Рушди минбaъдaи чунин кyдaкон бо роххои гуногун метaвонaнд идомa ëбaнд. Дaр зухуроти кyдaк, дaр aломaтхои aввaли истеъдод хaмешa як номyaйянй вyчyд дорaд: "нишондихaндaхои кобилиятхои онхо бо номyaйянии рaвонй фaрк мекyнaнд Ba кобилияти пешгуии дacтовaрдхои зехнии инсонро дaр ояндa дорaнд" (3,22).

Гaрчaнде ки x^a™ зaхирaхои зехнии фaрдй aз руи гyфтaи М.А. Холодтая метaвонaд чунин бошaд, ки "nac aз мyддaте дaр шaроити мусоид бa субъект имкон медихaд, ки дaр нaмyди aники фaъолияти зехнй фaъолият нишон дихaд" ("лaëкaтмaндии нихонй").Чизи acоcй дaр пaдидaи истеъдоди кyдaкон aз робитaи ду так,ши рушди кyдaк иборaт acт: aз як тaрaф, хусусиятхои вобacтa бa синну сол бa тaври мyвaккaтй тайдо мешaвaнд Ba aз тaрaфи дигар, тaдричaн ошкор кaрдaни cифaтхое, ки дaр рaфти дигaргyнихои синнусолй решa дaвондa, рушди онро дaр ояндa мyaйян менaмоянд (9,154).

Бо вyчyди тaдкикоти сершумори илмй Ba педaгогивy психологии лaëкaтмaндй, шиддaтнокии мyaммои ичтимоии мycбaт кyдaкони болaëкaт бaртaрaф кaрдa нaмешaвaд, инро тaчрибaи оммaвии тaълим нишон медихaд: дaр пacи дaлелхои илмй рушд ëфтaни шaхcияти зиндa, дорои cифaтхои фaрдй доштa дaр хaмa чиз, aз чyмлa хусусиятхое, ки дaр у лaëкaтнокиро бa вyчyд меорaнд Ba бa тaлaботи мyaйян эхтдач дорaнд, дидaн дyшвор acт. Шояд aз ин ру истеъдод дaр ЧOмеa aкcaр Ba^r лозим нaмеояд. Мyтaaccифонa, aкcaри кyдaкони лaëкaтмaнд хaнгоми тaшaккyли шaхcияти худ дacтгирии зaрyриро дaрëфт нaмекyнaнд Ba бa "берун" мерaвaнд. Чдмъияти галонсолон бa чунин кyдaкон чизи acоcиро-дacтовaрдхо Ba сустихои худро дaрк кaрдa, caзовори голиб Ba мaглyб шyдaн, бaртaрaф нaмyдaни дyшворихо, гyногyнрaнгии олaмро мycбaт aрзëбй кaрдaн Ba тайдо кaрдaни мaвкеи caзовори онхо бa тaшaккyли омодaгй бa хyдбaходих,й Ba хyдтaкмилдихии шaхcиро тaълим нaмедихaд.

Дaр мaркaзи мaфхyми "хyдтaкмилдихй" гояи нерухои кaвии шaхcият меиcтaд.^yввaхои мухими шaхcият кобилиятхои фaрдии шaхcият, имкониятхои имрyзa Ba ояндaро дaр бaр мегирaд.

Инсон як мaвчyдияти ичтимой acr, aз ин ру хyдтaкмилдихй берун aз чомеa гaйриимкон acт. Мaнфиaти шaхc Ba мaнфиaти мухити ичтимой бо хaм aлокaмaндии зич дорaнд: хyдтaкмилдихй хaмешa дaр бaъзе фaзои ичтимой гyзaронидa мешaвaд Ba бинобaр ин чунин хиcлaтхо, хосиятхо Ba cифaтхои инсонй фaъол мегaрдaнд, ки окилота Ba aз мaънaвй кобили кaбyл Ba

дacтгирй мебошaнд, ë хaдди aкaл aз чониби чомеa тибки тaлaбот Ba aрзишхои онхо рaд кaрдa нaмешaвaнд.

^yввaхои хaрaкaтдихaндaи хyдтaкмилдих,й - фaъолият Ba мyноcибaт бa шумор мерaвaнд. Иштирок нaмyдaн дaр фaъолияти aз чихaти ичтимой мухим бaрои "бaртaрaф нaмyдaни ихтилофхои дохилй Ba берyнa мycоидaт метамояд. Дaр ин холaт шaхc субъекти рушди худ мегaрдaд"(2,53). Ин як рaвaнди мyрaккaби ошкор нaмyдaни шaхcият мебошaд. Аз руи aкидaи T.B. Никитинa он дaр ягонaгии инфиродй Ba ичтимой, шaрти объективии "хосиятхои инфиродй" - и шaхcият дaр фaъолиятхо Ba шaроитхои мухити ичтимой адрор дорaд. Хдмин тaвр, хyдтaкмилдихй - ин нaмyди мaхcycи фaъолият, мyндaричaи он объекти кyввaхои acоcии шaхcият мебошaд. Инсон хaмон шaхcеcт, ки худро меcозaд, худро хис менaмояд: мисли компютери пуриктидор, имкониятхоеро, ки тaлaботи дохилиро дaкик конеъ мегaрдонaд, интихоб менaмояд.

Унсури ботинии кyдaки болaëкaт - эчодиëт бa шумор мерaвaд. Бaрои у фикр кaрдaн -мaшгyлияти дycтдоштaи хaëтй мебошaд. Kyдaки лaëк;aтмaнди муосир чaхонро ошкоро бо хaмa гyнa робшадо, яъне бaрои фaхмиши кyдaк дacтрacaнд, кaбyл менaмояд.

Дaр acоcи тaдкикоти дaвомноки П.И.Пидкacиcтий Ba B.Э.Чyдновcкий гyфтaн мумкин acт, ки cифaти яклухтии шaхcият тaъcири мyтaкобилaи омилхои мaърифaтй Ba хaвacмaндкyниро дaр ягонaгии онхо инъикос метамояд. Дaр фaъолияти эчодй чузъхои мaърифaтй, эхсосй - ихтдарй Ba хaвacмaндкyнй - ниëзмaндии шaхcият дaр ягонaгй зохир мегaрдaнд. X,aвacмaндй бa хaлли бомyвaффaкияти мacъaлaхои гyзоштaшyдa, яъне мaхcyлнокии фaъолият мycоидaт метамояд. Дaр вaкти бa мaкcaди гyзоштaшyдa рacидaн, кори тaфaккyри эчодй адтъ нaмегaрдaд, бaлки бa caтхи MB, шaкли нaв, мушкилоти нaв рacидaнро пеш мегирaд: "Мaфx,yмхое, ки aз хaм чудо мебошaнд, бa хaм мепaйвaндaнд - субъект фикр мекутад. Акл, вaкте ки дaр борaи чизи нихоят мухим чукур фикр мекутад, ноaëнро хaтто бехтaр мебинaд"(5,218).Дaр хaкикaт дониш aз тaaччyб огоз меëбaд, ки мaъмyл acт. Он чунин метамояд: рaвaнди фaъолияти ичтимоию тaърихии одaмон, ки инъикос Ba тaчдиди вокеияти объективй дaр тaфaккyри онхост.

Тaшaббycи мaърифaтй, яъне имконияти дохил шyдaни субъект бa миш^^и "пешбинй нaшyдaacт", кобилияти дидaни он чизеро, ки дигарон нaмебинaнд, мaкоми эчодии уро мyaйян мекyнaд (7,4).

Дaр илми муосир кaтегорияи "эчодкорй" Ba бaрои тaъмин нaмyдaни пaдидaи "кyдaки боистеъдод", хaмчyн объект дaр cиcтемaи донишхои биcëр олимони вaтaнию хоричй омyхтa шyдaacт.

Эчодкорй - бa мaънои acлиaш - офaридaни чизи нaв acт. Хусусияти эчодй aз он иборaт acт, ки тaбиaти мyтобикнaшaвaндa дорaд.

Эчодиëт, aз руи гyфтaи Н.С. Лейтес - ин чaрaëни aз тaрaфи инсон офaридaни тaртиби зехнии мaхcycи cифaти нaви объективй Ba cyбективй, ки бa тaври дaкик aмaлиëтхо Ba фaъолиятхои бa низом дaровaрдaшyдaро нишон додa нaметaвонaд. Аммо фaъолияти эчодй - фaъолиятеcт, ки бо тaдкикотхо Ba кaшфиëтхои зиëд бa дacт овaрдa шyдa, тибки нишондоду тaлaботхои мaвчyдa бо иcтифодa aз истилоххои илмй, acоcхои нaзaриявй Ba рушди aмaлии cохaхои номaълyми донишхо aз чониби мyaллифи инфиродй бa ичро мерacaд.

Бaрои хонaндaи болaëкaт тaчрибaи зиндaгй Ba холaтхои мyaммовии хaëт, aмaли эчодй мухим мебошaд. Бa гyфтaи H.B. Увaринa эчодкорй-ин як рaвaнди тaбииеcт, ки эхтиëчи кaвии шaхc бaрои бaртaрaф cохтaни мyковимaт бa миëн омaдaacт. Агaр хaвacмaндй бa эчодкорй рохи вокеиро тайдо нaкyнaд, тaмоюли вaйроншaвй бa нaзaр мерacaд.

Хyдтaкмилдихии хонaндaи болaëкaтро хaмчyн фaъолияти бошyyронaи эчодй тaвcиф нaмyдaн мумкин acт, ки бa рушди истеъдод хaмчyн cифaти шaхcият мycоидaт менaмояд Ba тaчaccyмгaри он дaр кyввaхои acоcии шaхcияти у - мyвофики синну сол, нaмyд Ba caтхи истеъдод нишон додa шyдaacт.

Шaкли пyррaи фaъолияти мycтaкили мaърифaтй мaрхилaи шиносой бо иттилоот, инчунин тaхкикот Ba тaчрибa, озмоиши гояхои худ дaр борaи объектхои омyхтaшyдa, бa дacт овaрдaни коркaрди мaвод Ba дacтгоххои мyхтaлифи зaрyриро фaро мегирaд.

Мyрaккaбй дaр он acr, ки шaвкy хaвac Ba фaъолияти эчодии хaр як хонaндaи болaëкaт мaнфиaтхои инфиродй дорaд. Фaъолияти эчодй воcитaи мyхдмтaрини инкишоф Ba рушди хyдидорaкyнии неруи зехнй Ba эчодии шaхcияти кyдaк бa шумор мерaвaд.

Одaми эчодкор - инсонест, ки бaрои тaчрибaи нaви мaърифaтй омодa acт Ba медонaд, ки чй гyнa онро aмaлй Ba тaтбик нaмояд.

Бa aкидaи коршиносони муосир дaр cохaи психологияи педaгогй, яке aз омилхои пешбaрaндaи динaмикaи мycбaти рушди кобилияти хонaндaгони болaëкaт ин фaъолcозии тaхкикот мебошaд. Мyaйян нaмyдaн лозим acт, ки кyдaк дaр рaфти фaъолияти зехнй Ba эчодй,

то чй андоза тачрибаи дарк кардану омухтан пайдо мекунад ва дар оянда кобилияти истифода бурдани ин тачрибаро дорад.

Тачрибаи фаъолияти эчодй (тахкикотй) ба халли эчодии муаммохои маърифатй ва амалии башарият нигаронида шудааст. Аз ин ру, натичаи азхудкунии ин мундарича таркиби тагйирот дар инкишофи шахсият ба шумор меравад. Табиист, ки лаёкатмандй башардустона мебошад ва чомеа ба он неруъ мебахшад.

Бачагони лаёкатманд ба андозаи зиёдтар, нисбат ба хамсолони "мукаррарй" - и худ, саъю кушиш ба дониш, тахкики олами ихоташуда хохиши хос доранд. Хдмзамон хусусияти мухими фарккунандаи кудаки лаёкатманд таваччухи самимй ба олам, ба махдудиятхои тадкикотй ва дигар тадкикотхои эчодй тобнаоранда ба шумор меравад.

Хусусиятхои махсуси бачагони лаёкатманд дар натичаи хамгироии шаклхои гуногуни фаъолияти зехнй, пешгуии эхтиёчоти зехнй зохир мешавад. Ин таъсирот хамчун нишондихандаи ташаккули бонизоми яклухти зехнй дар давраи калонсолй (18-35 сола) муайян карда мешавад.

Технологияи тадричан баланд бардоштани тачрибаи эчодии хонандаи болаёкат тавассути ворид намудани он ба фаъолияти касбии эчодй, мувофик ба навъи лаёкат ба рох монда мешавад.

Шартхои педагогии татбики ин технология чунинанд:

- хайрхохй ва кабули ичтимоии иштироки кудак дар фаъолияти эчодй;

- мувофиксозии хусусияти эчодии фаъолияти пешниходшуда бо суръати рушди истеъдоди кудак;

- иштироки ихтиёрй (розигии хонанда, омузгор, падару модар) ва имконияти ихтиёран баромадан аз барнома дар вакти дилхох;

- тачхизоти техникии пойгохи касбй ё шароити то хадди имкон наздик;

- иштирок дар барномаи мутахассисон - мутахассисони баландихтисоси сохахои дахлдор;

- назорати доимии дастовардхои кудак;

- хавасмандкунии ичтимоии кудак ва омузгори у, машварати коллективй дар кабули карорхо. Тадбики ин технологияхо ахамияти ичтимой ва чамъиятиро доро буда, чихати рушди

фаъолияти зехниву эчодии хонанда замина мухим мегузорад.

Эхтиёчоти тадкикотии хонандаи лаёкатманд аксар вакт хангоми инъикоси фаъолияти тадкикотиаш дар асоси донишхо ташаккул дода мешавад. ^обилияти мунтазам зохир намудани истеъдод аз имкониятхои шахсй, шароитхои педагогию психологии раванди тахсил, фаъолияти тахкикотию эчодии омузгор ва дастгирии волидон вобаста мебошад.

Тачрибаи фаъолияти эчодй дар ин масъала худ як хадаф нест. Ин як имконияти хубест барои конеъ кардани хусусиятхои психологии хонандагони болаёкат, ки аксар вакт боиси рад дар мухити мукаррарй мегарданд. Мухим аст, ки кудак бевосита дар мухити хаёти вокей гардиш намояд, дар он чое, ки эчодкорй бо хаёти хамаруза робита пайдо мекунад. У бартараф намудани душворихои вокеиро меомузад ва аз имкониятхои худ огох мегардад, лоихаи онро тартиб медихад. Х,амин тавр, ангезаи асосии эчодиёти кудаки боистеъдод ташаккул дода мешавад. Яъне дар у хохиши муаррифии неруи дохилии худ ба атрофиён, зохир намудани кобилиятхо, мохияти худро дарк намудан, яъне хохиши худшиносй ва худтакмилдихй дар эчодиёт ташаккул меёбад.

Дониш, махорат ва малакахо бо тачрибаи фаъолияти мустакилона якчоя мешаванд, яъне фаъолияти эчодй (тахкикотй) ва хисси масъулиятнокй дар як радиф ташаккул меёбад, ки ин барои пайдо намудани нуктаи назари худ, мавкеи худ байни одамон ва доро будан ба услуби хоси тахсилу фаъолият мусоидат менамояд.

Бачаи болаёкат бо шавку завки зиёд худро мутобик ба манфиатхои чомеа конеъ мегардонад, ки ин уро ба худтакмилдихй хидоят менамояд. Дар даврахои гуногуни инкишофи кудаки лаёкатманд, вай метавонад дар муассисахои тахсилоти миёнаи умумй ва дар мактабхои махсус тахсил намояд, инчунин мувофики кобилияту истеъдоднокиаш ба муассисахои тахсилоти иловагй чалб гардад.

Х,амин тавр, бачагони болаёкат аз чихати хусусиятхои равонии шахсии худ, ба таври сифатй аз хамсолон фар; мекунанд ва аз чихати кобилиятхояшон ба якдигар монанд нестанд. Фаъолияти асосии хонандаи болаёкат - фаъолияти зехниву эчодй мебошад. Аз ин лихоз, унсури пешбарандаи мундаричаи таълим тачрибаи фаъолияти эчодй мебошад. Бехдошти мархилахои тачрибаи фаъолияти эчодии хонандаи лаёкатманд ба худтакмилдихй ва рушди он мусоидат менамояд.

Муносибати оромона ва созгорона нисбат ба истеъдод, чихдти вусъатёбии инкишофи

мувозинатии зехдй ва ичтимой шароит фарохдм меорад.

ПАЙНАВИШТ:

1. Лейтесь, Н.С. Возрастная одаренность и индивидуальные различия: избранные труды / Н.С. Лейтесь. - Москва - Воронеж, 2003. - С. 54-65.

2. Маркова, Н.Г.Соотношение интеллектуальных и творческих компонентов одаренности / Н.Г. Маркова, Н.Н. Бац// Психология, наука и образование. - 2002. - №1. - С. 51 - 58.

3. Меерович, М.И.Технология творческого мышления/М.И. Меерович, Л.И. Шарагина. - Мн.: Хорват, М.: ACT, 2000. 432 с. - С. 20-21.

4. Никитина, Т.В. Образовательная робототехника как направление инженерно - технического творчества школьников. Учебное пособие / Т.В. Никитина. - Челябинск: Изд-во Челяб. гос. пед. ун-та, 2014. - 169 с.

5. Панов, В.И. Психодидактика образовательных систем: теория и практика / В.И. Панов. -Питер, 2007. - 352 с.

6. Пидкасистый, П.И.Психолого - педагогические основы развития одарённости учащихся: Программа/П.И.Пидкасистый,В.Э. Чудновский. - М.: Педагогическое общество России, 1999. - 32 с.

7. Тимофеева, Т.В. Развитие творческих способностей детей младшего школьного возраста средствами кукольного театра в системе дополнительного образования / Т.В. Тимофеева: автореферат дис. на соиск. учен. степ. канд. пед. наук [Моск. гос. пед. университет]. - М., 2002. - 16 с.

8. Уварина, Н.В. Развитие творческих способностей у младших школьников / Н.В. Уварина [Текст]: диссертация на соискание ученой степени кандидата педагогических наук. - М, 1999. - 184 с.

9. Холодная, М.А. Интеллектуальная одаренность как проявление особенностей организации индивидуального ментального опыта / М.А. Холодная //Сборник - Основные современные концепции творчества и одаренности. под. ред. Д.Б. Богоявленской - М.: Молодая гвардия, 1997. -298 с.

REFERENCES:

1. Leites, N.S Age Endowment and Individual Differences: selected works / N.S. Leites. - Moscow -Voronezh, 2003. - P. 54-65.

2. Markova, N.G., Bats N.N. The Ratio of Intellectual and Creative Components of Giftedness / N.G. Markova, N.N. Bam [Text] // Psychology, science and education. - 2002. - No.1. - P. 51 - 58.

3. Meerovich, M.I., Sharagina L.I. Technology of Creative Thinking / M.I. Meerovich, L.I. Sharagina. - Minsk: Horvat, Moscow: ACT, 2000. - 432 p. - P. 20 - 21.

4. Nikitina, T.V. Educational Robotics as a Direction of Engineering and Technical Creativity of Schoolchildren: manual / T.V. Nikitina [Text]. - Chelyabinsk: Publishing-house of Chelyab State Pedagogical University, 2014. - 169 p.

5. Panov, V.I. Psychodidactics of Educational Systems: Theory and Practice / V.I. Panov [Text]. -Peter, 2007. - 352 p.

6. Pidkasisty, P.I., Chudnovsky V.E. Psychological-Pedagogical Basis for the Development of Gifted Students: Program. / P.I. Pidkasisty, V.E. Chudnovsky [Text]. - M.: Pedagogical Society of Russia, 1999. - 32 p.

7. Timofeeva, T.V. Development of Creative Abilities of Children of Primary School Age by Means of Puppet Theater in the System of Additional Education /T.V. Timofeeva [Text]: synopsis of candidate dissertation in pedagogy [Moscow State Pedagogical University]. - M., 2002. - 16 p.

8. Uvarina,N.V. Development of Creative Abilities in Younger Students / N.V. Uvarina [Text]: candidate dissertation in pedagogy. - M, 1999. - 184 p.

9. Holodnaya, M.A. Intellectual Giftedness as a Manifestation of Peculiarities of Organization of Individual Mental Experience / M.A. Cold // Collection - Basic modern concepts of creativity and giftedness: under the editorship of D.B. Epiphany - M.: Young Guard, 1997 .- 298 p.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.