УДК 371.01 Н.Ц.МЕТИНБОЕВА
ББК 74.04(2 Т)
БАЪЗЕ МУАММО^ОИ НАЗАРИИ БОЗЩОИ ТАЪЛИМЙ ДАР ТАЪЛИФОТИ МУОСИРИ
ПСИХОЛОГИ ВА ПЕДАГОГИ
Вожа^ои калиди: бозихои таълимй, бозихои омузишй, усулхои фаъоли таълим, хонанда, донишчу, омузгор, сифатххои касбй, раванди таълим, салоххиятнокии касбй
Дар байни воситахои педагогии ташаккули салохиятнокии омузгор дар мактаби олй бозии таълимии дидактикй мавкеи хоса дорад. Ин намуди таълим «ташкили максадноки хамкории таълимию бозиро, ки дар раванди тархсозии мукаммали фаъолияти касбии мутахассис» омухта мешавад, дар худ ифода мекунад» (12,181).
Усулхои фаъоли таълим (мубохиса, бозихои дидактикй, ба вучуд овардани холатхои истехсолй ва гайра) хамон вакт муфид ба хисоб мераванд, ки агар онхо дар худ мохияти касби ояндаро инъикос намоянд, сифати касбии мутахассисро ташаккул дода, тамрингохи хоса, ки дар он донишчуён метавонанд дар шароити ба вокеият наздик малакахои касбии худро такмил диханд, бошанд. Тахлили чукури хатохои донишчуён, ки хангоми натичагирй гузаронида мешаванд, эхтимоли такрор шудани онхоро дар холатхои вокей пешгирй мекунад. Ин бошад ба кутох шудани мухлати мутобикшавии мутахассиси чавон ба ичрои хаматарафаи фаъолияти касбй сабаб мешавад.
Бозй хамчун категорияи илмй предмети тадкикоти на танхо педагогика ва равоншиносй, балки як катор илмхои дигар аст.
Дар охири асри 19 равоншиноси олмонй К.Гросс, ки дар раванди бозй пешгирй шудани пайдоиши гариза (инстинкт)-ро мутобик, ба шароити ояндаи мубориза барои хастй («назарияи огохсозй») ба миён меояд, тасдик кардааст. Вай барои омузиши бонизоми бозй бори аввал кушиш кардааст. Барои у омилхои дохилй ва берунии бозй новобаста аз намуди онхо далелнок набуда, мохияти бозй махз дар он аст, ки он барои хонандагон хамчун мактаби хаётй бошад (4).
Мавкеи К.Гроссро педагог ва нависандаи лахистонй Януш Корча таквият дода, таъкид мекунад, ки бозй-ин имконияти шинохти худ дар чамъият ва олам аст.Дар чунин бозихо генетикаи замони пешин, ба монанди васоили фарогати мардум - суруд, ракс ва фолклор гузошта шудааст, Бинобар ин бозй, аллакай унсури тамаддун аст «шакли фаъолият дар холатхои шартист, ки ба эхё ва азхудкунии тачрибаи чамъиятй, кадоме дар воситахои аз чихати ичтимой устуворшуда накш бастааст ва ба баргузории амалиётхои ашёй, дар илму техника акс ёфтааст, равона шудааст» (1,127).
Арасту ба бозй ахамияти хоса надодааст. Вале у бозиро хамчун воситаи вактхушй ва тафрех бахогузорй кардааст, чунки бозй шахсро барои мехнат омода месозад. У хамчунин таъкид мекунад, ки дар давлати тараккй одамон ба бозихои зебо майл мекунанд (2).
И.Кант бозиро «фаъолияти берагбат» ва машгулияти «худ ба худ гуворо» мехисобад (10).
Ф.Шиллер зебоиро тавсиф карда, гуфтааст, ки, бозй ва зебой хамдигарро пурра месозанд, зебой ба бозй кардан водор мекунад. Ба акидаи у, одам «хамон вакт бозй мекунад, ки агар у ба маънои аслй одам буда, хангоми бозй ба маънои томаш одам мешавад» (12, 302). Аз нигохи Шиллер бозй, майлу хохишро бедор карда, одамро аз хастагии чисмонй ва рухй озод мекунад. Бозй аз нигохи у ин зухури озоду мустакили одам дар хастиаш аст. Одам хангоми бозй вокеияти дарачаи олй - «вокеияти эстетикй»-ро меофарад, яъне худро хамчун шахсияти мутаносиб эчод мекунад (13,91).
«Бозй - кайд мекунад М.Вуарен, - аз сохахои бузурги ба хам мукобилгузории дарачанок гуё мелагжад. Тазодхо (антитезахо)-и маъмулй ва чукур, ба монанди моддй-идеалй, субъективй-объективй, хирадмандй-чохилй, некй-бадй, хакикат-дуруг барои фахмидани мазмуни бозй кам кумак мекунанд (14, 133).
Равоншинос ва равонпизишки амрикой Э.Берн бозиро чунин таъриф кардааст: «Бозиро мо силсилаи пайдарпайи махфии иловагии трансактсия (вохиди хамкории байнихамдигарии одамон) бо натичаи муайян ва пешгуишаванда меномем, вале дорои далели махфй: хуллас, ин силсилаи кадамхои ба домафтанда ва макру хилла мебошад» (3, 37). Вай таъкид мекунад, ки тамоми хаёти инсон аз бозй иборат аст, ки ин бозихо чиддй ва аз нигохи ичтимой хеле заруранд. У хатто шаклхои фочиавии рафтори одамон (худкушй, майзадагй, нашъамандй, чинояткорй, бемории рухй)-ро ба он марбут медонад. Э.Берн менависад, «Вакти гузаронидани бозй - ин... танхо
нaздикшaвии вок,еии сунъй aст. Аз хамин сaбaб, онхо нa хамчун иттифок, бaлки хамчун созишномaи пешaкй бaррaсй мешaвaнд. Мaхсyс бaрои хамин онхоро хамчун шаклхои тезутунди мyносибaт бахогузорй кaрдaн мумкин аст» (3, 46). Мyaллиф хануз дaр солхои 50-уми aсри гyзaштa садхо бозиро хамчун шaкли рaфтор бо далелхои 6a намудхо тaксим кaрдaaст, ки дaр он хар кaдом субъекти бозй мaнфиaти зaрyрй Ba голибиятро 6ap дигархо мечуяд. Бинобaр ин, y бозиро бa «хуб» Ba «бад» чудо мекунад. Дaр бозихои «хуб» шaрики бозй aз голибияти дигaрон aзият нaмекaшaд, дaр бозихои «бад» aз мyвaффaкияти рaкиб бозигaр худро озордидa эхсос мекyнaд. Э.Берн чунин мехисобад, ки aсоси aксaр бозихоро скрипт бa бозихои худ ë «скрипт-барномахо»-и рохи хaëти инсон, ки aз кyдaкй зери тaъсири мухити ичтимой Ba тaрбия гyзоштa шyдaaст, тaшкил мекyнaнд. У номхоеро мегyзорaд, ки онхо ичтимодати скриптро инъикос мекунанд, «Зиндагй», «Олaми чиной», «бозихои зaнy шaвхaр», «Дaр магоза», «Дaр утоки духтур» Ba мисли инхо. «Мyоличa бо бозй» («Игротерапия»)-и вaй aз тахлили трaнсaктй (трaнсaксионй) aсос ëфтaaст. Он дaр рахо кaрдaни одaм aз скриптро, ки хaëтaшро тaрики мукобилгузории дигaр муносибатхои байнихамдигарй, ки рaфтори хирaдмaндонa Ba мyстaкилро бa вучуд меорaнд, бaрномaсозй мекунанд, вaзифaдор aст. Хyлосaи Э.Берн дaр борaи бозй соддa Ba мухим aст: «Тaмоми рaвaнди тaрбияи кyдaкро мо хамчун, чй тaвр бозиро омyхтaн бaррaсй мекунем» (3).
Тaърихшиноси сохаи фарханги Нидерлaндия Й.Хейзинг бaр он aкидa aст, ки «бозй чахорчубаи фaъолияти соф биологй ë, бa хар хол, соф чисмониро убур мекyнaд. Бозй - ин функсияи мaзмyнноки дорои худудхои здади мaънй мебошaд. Дaр бозй як чизе «бозй мекунад», иштирок мекунад, ки шaвкy рaгбaти бевоситaро бaрои тaквияти зиндaгй пешдaстй кaрдa, дaр мaънои мyaйян пaйдо кaрдaни aмaли мaзкyр хиссагузор aст. Хдр як бозй ягон чизро ифодa мекунад. Агaр ин шaрти фaъолро, ки aз мохияти худ бa бозй хaбaр медихад, шуур гyем, ин муболига мешaвaд; онро гaризa гуем,ин хеч чиз нaгyфтaн aст. Бa он aз кaдом тaрaф нигох нaкyнем, бa хар хол, бо ин «мaъно» бозиро худро aмик пaйдо мекyнaнд, ин як унсури моддй дaр мохияти худи бозй aar (11,10). Мyaллиф бозиро бо формyлaи зерин тaсниф мекyнaд: «Бозй фaъолият ë мaшгyлияти ихтиëрй аст, ки дaр дохили чой Ba BaK™ худудхои мyкaррaршyдa тибки коидахои ихтиëрaн кaбyлшyдa, вaле мyтлaко хатмй, бо мaксaде, ки дaр худи он корбaст шyдa, бо эхсоси шиддaтнокй Ba хушхолй хамрох aCT, инчунин дaрки «хастии дигaр», та он ки «^aë™ рyзмaррa», ичро мешaвaд (11,41). Fояхои педaгогии Й.Хейзинг мухимияти худро имруз хам гум нaкaрдaaнд. У дaр «Одaми бозингар» - и худ исбот мекутад, ки хaëти одaм дaр хакикат хамчун лахзаи бозй aст. Амалхои бозиро дaр дaврaхои гуногуни тaърих дидa бaромaдa, Хейзинг натичахои мухимро бa дaст меорaд: бозй - тaрзи зaрyрии хaëти ичтимой, асоси вокеии мaвчyдияти мо мебошaд.
Тaдкикоти зиëди илмй собит месозaд, ки бозихои тaълимй нa танхо дaр мaориф, бaлки дaр истехсолот, иктисодтет, фaъолияти чaмъиятй Ba тaндyрyстй низ чорй кaрдa шyдaaнд.
Дaр сохаи рaвоншиносй омузиши бозй хамчун фaъолияти рaвонию рухд хеле зaрyр aCT Ba дaр ин соха олимони здаде сахми aрзaндa гyзоштaaнд. Бо захмати онхо aввaлин мaротибa консепсияхои рaвоншиносии бозй офaридa шyдaaнд, ки дaр онхо бисëр вaкт бозиро хдмчун мисоли хакикати вокей мукаррар кардаанд. Бозй дар баробари мехнат Ba тахсил хамчун яке аз намудхои фаъолияти пешрaвaндa фахмида мешaвaд.Нaкши асосии бозиро дар инкишофи шахсият А.Н.Леонтев этироф карда менaвисaд: «Вакте ки далел дар худи чaрaëн вyчyд дошта бошад, кадом намуди фаъолият бо чунин сохтор тaвсиф карда мешaвaд? Ин як фаъолияте аст, ки маъмулан бозй номида мешaвaд»(94,904).У бовaр дорад, ки «тaвлиди вaзъияти хaëлии бозй дар натичаи он ба вyчyд меояд, ки дар бозй aшë ... ба амалхое дохил карда шуданд, ки маъмулан дар дигар шартхои предмета Ba нисбат ба дигар aшë амалй мешaвaнд» (5, 311).
Аносири дохилии бозй хдмкории мутакобила Ba хдмдардии мaънaвию муассир, хамфикрй Ba хдмкорй мебошад, ки аз чониби муошир, арзиши предмети хамкорй, муносибати тарафхои ба ин рaвaнд дaъвaт шуда, хамдигарфахмй Ba умумиятро таъмин мекунад (5).
С.Л.Рубинштейн бозиро шакли асосии фаъолият шуморида, бовaр дорад, ки бозй фаъолияти aввaли инсон буда, он дар инкишофи шахсият накши фaвкyлоддa мухим дорад Ba дар ташаккули хусусияти он Ba бойшaвии мазмуни дохилии он накши асосй дорад(8,42).
Х,амин тарик, рaвоншиносон муаммои бозиро баррасй намуда, таъкид мекунанд, ки бозй ба хамаи рaвaндхои рaвонии шахсият, аз соддатарин то мураккабтарини он таъсири мухим мерасонад.Онхо хамчунин кайд мекунанд, ки бозихо фаъолият, рафтор Ba муносибати таълимдихандаро инъикос мекунанд.
Фаъолияти бозй, ба монанди дигар фаъолияти мехнатй, кушиши якчоя Ba ëрии хамдигариро такозо дорад Ba барои ин бояд шароити мусоид, ки барои пайдоиши умумияти таассуроти хассос Ba эхтироми якдигари байни aъзоëни гурух замина мегузорад, фарохам овaрдa шaвaд.
Mynocrôa™ дoxилии эхшштй бa х^ки^ти ихoтaкyнaндa Tyë aз хaмкopии aмaлй 6O ^ки^т бa миëн меoяд вa эхшшти нaв дap чapaëни фaъoлияти вoкей пaйдo шyдa, инкишoф меëбaд. Бa бoзй вopид кapдaни oмoдaгии эхшштй бa cycт кapдaни зyхypoти мaнфии xaccoc мycoидaт мекyнaд, ки дap тати^и ни^й cифaт вa мaйлy paгбaти мycбй, aнгезaи нaвpo тaшaккyл медихaд.Дap бopaи aхдмияти тapбиявии бoзй cyxaн гyфтa, Д.Б.Элкoнин чунин мешyмopaд, ки «хдмa гyнa бoзй - ин oзмoиши иpoдa acт. Бинoбap ин, мaктaби paфтopи бoиpoдa мaктaби шaxcият мебoшaд» (15, 158). «Бoзй, - дaвoм медихдд y, - мaктaби axлoк acт. Baле axлoк дap тacaввypoт нaбyдa, бaлки axлoк дap фaъoлият aCT» (15, 335). X,aмкopии бoзй aз тapaфи aшxoc хдмчун oмили мycбaти ëpиpacoн дapк вa хте кapдa мешaвaд.Бa aкидaи мyaллифи нaзapияи тaълими пpoблемaвй M.И.Maxмyдoв, apзишнoкии бoзй дap oн acr, ки oн вaзъияти пpoблемaвиpo бa миëн меoвapaд. Ин вaзъият «^нунй бyдaни фaъoлияти эчoдкopoнa, бocaмap вa бoмaъpифaт» acт (6). Baзъияти пpoблемaвй caбaби шypyи фикppoнй шyдa, фaъoлияти зехнии фaъoл дap paвaнди тaшкил вa хдл кapдaни мyaммo чapaëн меëбaд.
Бapoи бoмyвaффaкият ^po кapдaни мyaммoи гyзoштaшyдa, мaкcaд вa вaзифaхo бoяд бa тaвpи вoзех мyaйян кapдa шaвaнд:
-тacвияти мoх,ияти мyaммoх,oи ишopaшyдa; -бa кop aндoxтaни дoнишх,oи пешинa: -дapëфти мaъxaзи илoвaгии мaълyмoт;
-^усту^и poxx^ имкoнпaзиpи хдлли мacъaлaхoи мyaммoдop;
^^лили ичpoиши rara^a^o.
Бoяд бa ин нyктa эътибop дoдa шaвaд:
-дapëфти мaълyмoти нaв oид бa мyaммoи oмyxтaшaвaндa;
-бa paвaнди тaълим фaъoлoнa ^лб кapдaни киcмaтх,oи кoгнитивии шaxcият;
-мaхcyлнoкии бaлaнди чapaëни фикppoнй;
-фaъoлoнoкии чycтyчyй-дapккyнй;
-дaлел бapoи фaъoлияти тaълимй;
-бaлaнд бapдoштaни cифaт вa мycтaхкaмии дoнишхoи aзxyдкapдaшyдa.
Дap мaчpoи тaдкикoти мo мaчмyи зеpини тaмoюли мaкcaднoки теxнoлoгияи бoзих,o, ки aз тapaфи Г.K.Селевкo мaxcyc тaъкид шyдaacт, муФИД acт (9).
Дидактики: вacеъ кapдaни ^х^бинИ, мoх,ияти тaълим, фaъoлият; иcтифoдaи дoниш, мaх,opaт, мaлaкa (ДММ) дap фaъoлияти aмaлй; тaшaккyли мaхopaт вa мaлaкaи мyaйяни бapoи фaъoлияти aмaлй зapyp; инкишoфи мaх,opaт вa мaлaкaи yмyмитaълимй; инкишoфи мaлaкaи ме^татИ;
Тарбиявй: тapбияи мycтaкилият, иpoдa; тaшaккyли мaвкеи мyaйян, нишoндoдх,oи axioKï, эcтетикй вa ^х^бинИ; тapбияи хдмкopй, кoллективизм, oдaмдycтй вa xyшмyoшиpaтй.
Инкишофди\анда: инкишoфи диккaт (тaвaччyх[), xoтиpa, нутк, тaфaккyp, мaхopaти мyкoиcaкyнй, киëcкyнй, дapëфти мoнaндихo, тacaввypoт, xaëл, иcтеъдoди э^дй, эмпaтия, pефлекc, мaхopaти дapëфти хдлли мyвoфик; инкишoфи дaлелнoки фaъoлияти тaълимй;
Ичтимой: бa меъëpхo вa мyкaддacoти ^мъият шoмил кapдaн; бa шapoити мухит oдaт кapдaн, нaзopaти хушутат, xyдтaнзимкyнй; oмyзиши мyoшиpaт, пcиxoтеpaпия (мyoличaи тaъcиpoти py:ï).
Faйp aз ин, acocx^ кoнcептyaлии зеpини теxнлoлoгияи бoзи чyдo кapдa шyдaaнд: -Mеxaнизмх,oи paвoнии фaъoлияти бoзй бa тaлaбoти бушдии шaxcият дap xyдифoдaкyнй, xyдcoбиткyнй, xyдмyaйянкyнй, xyдтaнзимкyнй вa xyдaмaликyнй тaкя мекутад.
-Бoзй - шaкли paфтopи paвoнивy генетикй яъне paфтopи дoxилй, бoтинии бa шaxcият xoc мебoшaд (Д.Н.Узтадзе).
-Бoзй - фaзoи «ичтимoикyнии дoxилй»-и кyдaк, вocитaи aзxyдкyнии дacтyp вa ë нишoндoди ичтимoй мебoшaд ^.C.BOTOTCMH).
-Бoзй - oзoдии шaxcият дap тacaввypoт, «бa aмaлбapopии xaëлии мaнфиaтхoи aмaлинaшaвaндa» (А.Н.Леoнтев).
^билияти бa бoзй шoмил шyдaн бa cиннy шли oдaм вoбacтa нaбyдa, вaле дap :ap cиннy coл бoзй xycycиятхoи xocи xyдpo дopaд.
Maзмyни бoзих,oи бaчaгoнa aз бoзие инкишoф меëбaд, ки дap o^o мaзмyни acocï фaъoлияти пpедметй мебoшaд, бa бoзихoе, ки мyнocибaти oдaмoнpo инъикoc мекутанд вa, билoxиpa, бa бoзихoе, ки дap o^o хдмчун мaзмyни acocï тoбеъ бyдaн бa кoидaхoи paфтopи ^мъ^тй вa мyнocибaти бaйни oдaмoн мебoшaд.
Дap дaвpaбaндии cиннycoлии бaчaхo (Д.Б.Элкoнин) нaкши мухим бa фaъoлияти пешбap чyдo кapдa шyдaacт, ки бapoи :ap як cиннy шл мaзмyни xyдpo дopaд. Дap :ap як фaъoлияти пешбap
шаклхои нави равонии мувофик пайдо мешаванд ва ташаккул меёбанд. Бозй намуди пешбари фаъолият дар синну соли томактабй мебошад (15).
Тахлили назарии мо собит менамояд, ки бозихо назарияхои мухталифи илмиро инъикос мекунанд: назарияи барзиёдии кувва, чуброннокй, беихтиёрй, инкишофи маънавй ва назарияи бозй хамчун технологияи педагогй. Технологияи бозй дар педагогика аз усулхои ташкили раванди педагогй дар шакли бозихои мухталифи педагогй иборатанд. Нисбат ба дигар бозихо бозихои педагогй бо вазифахои мушаххас ва натичахои педагогие, ки дорои хусусияти таълимй-маърифатй мебошанд, фарк мекунанд.
Х,амин тарик, дар асоси тахлили консепсияхои илмй метавон хулоса кард, ки агар дар чараёни омузиши фанни сохавй дар мактбхои олй истифодаи максадноки бозихои таълимй хамчун асоси раванди яклухти педагогй истифода шавад, он вакт сифати омодагии омузгорон такмил ёфта, барои ташаккули майли мусбат ба касби омузгорй ва азхудкунии донишхо, малакаю махорат дар ягонагии кисматхои мазмунй ва тартиботй шароит фарохам оварда мешавад.
ПАЙНАВИШТ:
1. Андреева, Е.П.Педагогическое наследие Януша Корчака/Е.П Андреева., Гуревич В.М.- М., 1978.-160с.
2. Аристотель. Избранные труды./ Аристотель. - М., 1990. - 508 с.
3. Берн,Э. Игры, в которые играют люди. Люди, которые играют в игры./ Э.Берн.-Л.: Лениздат, 1992. - 400 с.
4. Гросс,К.Душевная жизнь ребенка. Избр. лекц/ К. Гросс.-М.,1996.-242 с.
5. Леонтьев,А.Н.Избранные психологические произведения/А.Н.Леонтьев.-М.,1983.-Т.1.-392 с.
6. Махмутов, М.И. Проблемное обучение/ М.И. Махмутов. - М.: Педагогика, 1975. - 368 с.
7. Миллер, С. Психология игры /С.Миллер. - СПб.: Университетская книга. 1999. - 320 с.
8. Рубинштейн,С.Л.Основы общей психологии/С.Л. Рубинштейн.- СПб: Питер, 2000. - 720 с.
9. Селевко,Г.К.Образовательные технологии/ Г.К. Селевко.-М.: Владос,1999.-253 с.
10.Тамбовкина,Т.И. Дидактические взгляды И. Канта //Вопросы теоретического наследия И. Канта./ Т.И. Тамбовкина. - Калининград, 1975. - 176 с.
11.Хейзинга ,Й. Homo ludens./ Й. Хейзинга. - М.: Прогресс, 1990. - 316 с.
12.Чернилевский, Д.М. Современные педагогические технологии./ Д.М. Чернилевский. - М., 2003. - 280 с.
13.Шиллер, Ф. Статьи по эстетике //Собр. соч. в 7 т./ Ф. Шиллер. - М.: Госполитиздат, 1957. -Т.6. - 791 с.
14.Шмаков, С.А. Дидактическая игра как педагогический феномен культуры: дис. д-ра пед. наук./ С.А. Шмаков. - М., 1997. - 367 с.
15.Эльконин, Д.Б. Психология игры./ Д.Б. Эльконин. - М.: Владос, 1999. - 360 с.
REFERENCES:
1.Andreeva, E.P., Pedagogical heritage of Janusz Korczak / EP Andreeva., V.M. Gurevich.- M., 1978.-160s.
2.Aristotle. Selected Works / Aristotle. - M., 1990. - 508 p.
3.Berne, E. Games People Play. People who play games / E. Byrne -A .: Lenizdat, 1992. -. 400.
4.Gross, K. Soul child's life. Fav. Lect. / K. Gross. - M., 1996. - 242 p.
5.Leontiev, A.N. Selected psychological works / Leontiev. - M., 1983. - T.1. - 392 with.
6.Makhmutov, M.I. Problem learning / MI Makhmutov. - M .: Education, 1975. - 368 p.
7.Miller, S. Psychology of the game /S.Miller. - SPb .: University Book. 1999. - 320 p.
8.Rubinstein,S.L.Fundamentals of general psychology/S.L.Rubinshteyn.-SPb: Peter, 2000. - 720 p. 9.Selevko,G.K.Educational Technology / GK Selevko. M .: VLADOS, 1999. -253 p.
10.Tambovkina, T.I. Didactic views Kant // Questions of the theoretical heritage of Kant. / TI Tambovkina.-Kaliningrad,1975.-176 p.
11.Huizinga, J. Homo ludens/ J. Huizinga. - M .: Progress, 1990. - 316 p.
12.Chernilevsky, D.M. Modern educational technology/DMChernilevsky. - M., 2003. - 280 p. 13.Schiller,F.articles on aesthetics // Coll.Op.7 m./ Schiller. - M .: Gospolitizdat, 1957. - T.6. - 791 s. 14.Shmakov, S.A. Didactic game as a pedagogical phenomenon of culture: dis. Dr. ped. Sciences / SA
Shmakov. - M., 1997. - 367 p.
15.El'konin,D.B.Psychology of the game /DB El'konin.-M.:VLADOS,1999.-360 p.
Некоторые теоретические проблемы дидактических игр в современной психолого-педагогической литературе
Ключевые слова: дидактические игры, обучающие игры, активные методы обучения, учащиеся, студент, преподаватель, профессиональные качества, процесс обучения, профессиональная компетентность.
В статье объектом рассмотрения являются теоретические проблемы дидактических игр в современной психолого-педагогической литературе. Автором с научной позиции проанализирована сущность понятия «игровое обучение», дана оценка состояния данного понятия в современной психолого-педагогической литературе. Доказано, что обучающие игры включают различные научные теории: теорию избытка сил, компенсаторности, инстинктивности, духовного развития, а также теорию игры как педагогической технологии. Ввиду этого, автором статьи высказывается мнение, что внесение в игру эмоционального настроя способствует нейтрализации отрицательных эмоциональных проявлений, что в конечном итоге формирует новые положительные качества и стремления, новые побуждения.Отмечается, что в отличие от других игр педагогическая игра отличается конкретной задачей и педагогическим результатом, имеющим учебно-познавательную направленность.
Some Theoretical Problems Dealing with Didactic Games in Modern Psychological and Pedagogical Literature
Keywords: educational games, educational games, active learning methods, students, student, teacher, professional skills, learning, professional competence.
The article is subject to consideration of the theoretical problems of didactic games in the modern psychological and pedagogical literature. The author of the scientific positions analyzed the essence of the concepts of "training game", assessed the state of the art concepts in contemporary psychological and educational literature. It proved that educational games include a variety of scientific theories: the theory of surplus power, compensatory instinctive, spiritual development, as well as the theory of games as an educational technology. In view of this, the author of the article suggests that the introduction of the game emotional state contributes to neutralize the negative emotional manifestations that the end result creates new positive qualities and aspirations, new motives. It is noted that, unlike other games teaching game differs a specific task and the result of teaching, having educational and cognitive orientation.
Маълумот дар бораи муаллиф:
Метинбоева Наргис Цобилцоновна, унвонцуи кафедраи педагогикаи ицтимой ва касбии ДонишгохидавлатииХуцанд ба номи академик Б.Рафуров (Цумхурии Тоцикистон,ш.Хуцанд), E-mail: [email protected] Сведения об авторе:
Метинбоева Наргис Кобилджоновна, соискатель кафедры социальной и профессиональной педагогики Худжандского государственного университета имени академика Б.Гафурова (Республика Таджикистан, г.Худжанд),E-mail: [email protected]
Information about the author:
Metinboeva Nargis Kobildzhonovna, aspiring degree candidate of the department of social and professional pedagogy under KSUnamed after Academician B.Gafurov (Tajikistan,Khujand), Email: [email protected]