Technoogies^n^hemmucaiiommimrocmm
ТЕХНОЛОГИК ТАЪЛИМНИНГ "STEM" БИЛАН АЛОЦАДОРЛИГИ
Камаладин Куронбоевич Матякубов
Чирчик давлат педагогика университети, Технологик таьлим кафедраси катта
укутувчиси
Мухторбек Рохимович Юсупов
Чирчик давлат педагогика университети, Алгебра ва математик анализ
кафедраси катта укутувчиси
Умумий урта таълимда технология фани укувчилар учун катта амалий ахамиятга эга булган фанлар сирасига киради. Мактаб бошкаруви гурухлари укувчиларнинг урта мактаб йилларида компьютерлардан фойдаланиш имкониятини таъминлашга эътибор каратадилар. Интернетнинг мавжудлиги барча урта мактаб укитувчилари учун компютерлар мавжудлигини таргиб килиш харакатининг кучайишига олиб келди. Масалан, муассасалар ва синф хоналарини сим билан таъминлаш интернетдан фойдаланиш оркали сифатли таълим олиш имкониятини яхшилаш учун кабул килинган чорадир.
Технологик таълим укитувчиларини тайёрлаш ва таълим муассасаларини зарур кадрлар билан тулдириш муаммоси мамлакатимиз учун нихоятда долзарб ва бу шароитда илмий-педагогик, ижтимоий-педагогик ва ижтимоий-иктисодий ахамиятга эга тадкикотлар олиб бориш зарурат сифатида каралиши лозим. Колаверса, технологик таълим билан шугулланаётган одамларда етарлича психологик-педагогик ва услубий тайёргарлик йук эканлиги хам муаммонинг куламини янада оширмокда. Бу эса саноат корхоналарининг тажрибали кадрларини жалб этиш оркали ишчилар тайёрлаш тизимини технологик таълим укитувчилари билан таъминлаш муаммоси тулик хал этилмаганини англатади.
Технология фани мухандислик ва математикани (СТЕМ) урганишни куллаб-кувватлаш учун кучли восита сифатида майдонга чикади. Умумтаълим мактаблари учун СТЕМни хаётга татбик этиш учун технологиядан фойдаланадиган куплаб манбалар мавжуд булиб, улар бошкача булмаган тажрибаларга киришга имкон беради.
СТЕМдаги "Т" купинча планшетлар, ноутбуклар ва бошка жисмоний курилмалар каби технологик курилмалар ёки "таълим технологияси" кенг атамаси билан чалкашиб кетади. Таълим технологияси контент агностик булиб, технологиядан фанлар
October 20, 2023 Republican Scientific and Practical Conference
612
Technoogies^n^hemmucaiiommimrocmm
ёки контент сохалари буйлаб урганишни ривожлантириш воситаси сифатида фойдаланишни тавсифлайди. Бирок, СТЕМдаги "Т" укувчиларни технологияни яратиш ёки яратишнинг асосий тушунчалари, жумладан, компютер фанининг асосий мантики булган ва ерта болалик шароитларига киритила бошлаган хисоблаш фикрлашлари билан таништириш учун мулжалланган.
Таълим сохасида ишлайдиган психологлар одамларнинг билимларни кандай урганишлари ва саклаб колишларини урганадилар. Улар укув жараёнини яхшилаш ва барча укувчилар учун таълим муваффакиятини ошириш учун психологик фанни куллайдилар.
Педагогик психологияни тушуниш. Бугунги таълим тизими жуда мураккаб. Х,амма учун мос келадиган ягона таълим усули йук. Айнан шунинг учун хам таълим сохдсида ишлайдиган психологлар одамларнинг янги маълумотларни кандай кабул килишлари ва еслаб колишларини яхширок тушуниш учун таълим усулларини аниклаш ва урганишга каратилган.
Амалий таълим психологияси бу таълим сохасида ишлайдиган психологлар урганиш билан боглик ижтимоий, хиссий ва когнитив жараёнларни урганадилар ва уларнинг натижаларини укув жараёнини яхшилаш учун куллайдилар. Баъзилар болалар, усмирлар ёки катталар каби маълум бир гурух одамларнинг таълим ривожланишига ихтисослашган булса, бошкалари диккат етишмаслиги гиперактивлик бузилиши ёки дислексия каби узига хос урганиш муаммоларига еътибор каратади.
Олий таълим тизимининг муваффакиятли фаолият юритишининг энг мухим шартларидан бири сифатида таълим жараёнининг илгор инновацион психо-педагогик усулларининг мавжудлиги, бу усул давлат таълим стандартларида белгиланган максадлар уртасида дирижёр булган зарур технологик таълимда касбий компетенциялар туплами мутахассиси хисобланади. Технологик таълим муаммоларини хал килишда замонавий ёндашувларнинг барча арсеналига ега булган мутахассислар - жамиятдаги хар кандай касбий, ижтимоий-маданий ва маърифий муаммоларни хал килишга кодир булган ишончли шахс. Психопедагогик вазифалар мураккаб боълиб, уларни замонавий психология, педагогика ва оъкитиш методлари ёрдамида хал килиш мумкин. Ушбу синтез таълим муассасаси доирасида барча воситалар билан амалга оширилиши керакбуган таълим жараёнидир. Укув дастурларини тайёрлашда, укув дастурларини ишлаб чикишда, урганиш шакллари ва усулларини белгилашда, марказий шахслар укувчилар ва укитувчилар булиб колади. У укитувчини
October 20, 2023 Republican Scientific and Practical Conference
613
тахлил килади, фаоллаштиради, укув фаолиятини, укув жараёнидаги психологик ва бошкарув мухитини рагбатлантиради, у умумтаълим мактабларининг таълим мухитида таълим ва мослашув жараёнининг марказий фигурасидир.
Технологик таълим мактаб укув дастурининг бир кисми булиб, укувчиларнинг ижтимоийлашуви омили ва воситаси сифатида ва "мактаб укувчиларининг умумий ва касбий технологик маданиятни, технологик узгаришларнинг умумий ва махсус усулларини фаол урганиш жараёни ва натижаси" сифатида такдим этилади. Вокелик, инсоннинг технологик кобилиятлари ва ижодий кобилиятларини ривожлантиришидир. Бирок, сунгги ун йил ичида ушбу турдаги таълимнинг максадлари бир катор узгаришларга
дуч келди: юкори технологияли ракобатбардош дунёда укитувчилар ишининг
11 _ it
мазмунига таъсир курсатадиган "универсал ракамли саводхонлик" ни
ривожлантиришга устувор ахамият берилади.
Таълим технологияси атамаси бошлангич ва урта мактаблар, коллеж ва университетлар, корпоратив укув сайтлари ёки уйда мустакил таълим буладими, таълим шароитида технологиядан фойдаланишни англатади. Аммо бу мунозарада умумтаълим мактабларида синфлардаги таълим технологиясига еътибор каратилади.
Таълим технологлари купинча укув воситалари атамасидан фойдаланадилар хамда укитувчилар ва укувчилар урганишни куллаб-кувватлаш учун фойдаланадиган барча курилмаларни дарс машгулотлари жараёнида ифодалайдилар. Бирок, купгина укитувчилар учун таълим технологияси, укитиш воситалари ва укитиш технологияси атамалари бир-бирининг урнида ишлатилади ва улар чалкаш тушунчаларда колишлари мумкин. Бундан ташкари, асосий еътибор бугунги кунда мактабларда кулланиладиган енг замонавий хисоблаш ва алока курилмаларига, технология дарсларида кулланилаётган ракамли технологияларга каратилади.
Технология бугунги кунда таълим ландшафтини шакллантирувчи энг кучли омилдир. Купгина мактаб туманлари планшетлар ва компютерлар каби аппарат воситалари билан таъминлаш, интернетга уланишни яхшилаш ва укитувчилар ва талабалар учун компютер саводхонлигини оширишга каратилган дастурларни амалга ошириш оркали синфда технология даражасини оширишни куллаб-кувватламокда. Гарчи укитувчилар таълим технологияларининг афзалликларини умуман кадрлашса-да, улар купинча янги таълим технологияларини муаммосиз ва
October 20, 2023 Republican Scientific and Practical Conference
614
g
g
самарали интеграциялашда кийинчиликларга дуч келишади. Янги технологик асбоб-ускуналарни сотиб олишдан тортиб, янги таълим воситаларини уз ичига олиш учун укув дастурлари ва укитиш техникасини мослаштиришгача, технология интеграцияси мактаб тизимининг хар бир даражасидаги укитувчилар учун жиддий муаммоларни келтириб чикаради.
Технология таълими.
Технологик таълим - бу билимларни (масалан, ахборот ва коммуникация технологиялари, материаллар ва тузилмалар, операциялар ва ишлаб чикариш, стратегиялар ва бошкарув, тизимлар ва назорат ва технология ва хаёт каби), ресурслардан фойдаланиш буйича куникмалар ва тажрибаларни максадли куллашни урганишдир. инсон ехтиёжларини кондириш учун махсулот ва тизимларга киймат яратиш ёки кушиш.
Ривожланаётган технология таълими.
Ривожланаётган технология таълими фанлари махаллий ва глобал микёсда ижтимоий, иктисодий ва технологик ривожланишни енгиш учун турли хил еътибор билан турли вактларда киритилади. Ривожланаётган технология таълими тарихини 1930-йилларда кичик техник мактабларнинг, 1950-йилларнинг охиридаги бир катор техник фанларнинг, 1960-йилларнинг охиридаги технологик таълим мактаблари ва тегишли фанларнинг, 1980-йиллардаги хисоблаш фанларининг, 1980-йиллардаги янги техник укув дастурининг ривожланишига кайтиш мумкин. 1997-йилда ва 2000-йилда Технология таълимининг асосий таълим сохасининг ривожланиши, десак хато булмайди.
REFERENCES
1. Робб, Мдохаел Бенжамин. (2010). Неw Wайс оф Реадинг: Тхе Импаcт оф ан Интераcтиве Боок он Ёунг Cхилдренъс Сторй Cомпрехенсион анд Парент-Cхилд Диалогиc Реадинг Бехавиорс. yC Риверсиде: Псйcхологй. Ретриевед фром: хттп://есcхоларсхип.орг/уc/итем/5хм8н8хкхттп://есcхоларсхип.орг/уc/ите м/5хм8н8хк
2. Вижаккхана Н, Wилаисакдитипакорн Т, Руедеекхажорн К, Пруксананонда C, Cхонcхаия W. Евенинг медиа ехпосуре редуcес нигхт-тиме слееп. Аcта Паедиатр. 2015;104(3):306-312
3. У.С. Департмент оф Едуcатион, Оффиcе оф Едуcатионал Теcхнологй, (2016), Ретриевед фром хттпс://теcх.ед.гов/нетп/
https://cspi.uz/
Republican Scientific and Practical Conference
October 20, 2023