ТЕХНОЭТИК МАДАНИЯТ ТУШУНЧАСИНИНГ МАЗМУН-МО^ИЯТИ, УНИ РИВОЖЛАНТИРИШНИНГ ПЕДАГОГИК ЗАРУРИЯТИ
Гулнозахон Исроилжон кизи Алимжонова
Фаргона политехника институти
Гулсанамхон Абдурахмоновна Назарова
Фаргона политехника институти
АННОТАЦИЯ
Маколада техноэтик маданиятнинг мазмун-мохияти, лугатларда тарифланиши ва концептуал ахамияти тадкик этилган ва олий техник таълим талабаларида техноэтик маданиятни ривожлантиришнинг педагогик зарурияти ёритилган.
Таянч суз ва иборалар: техника, технология, этика, техноэтик маданият, компетентлиг.
КИРИШ
Бугунги кунда олий техник таълим муассасаларида техноэтик маданият билан биргаликда "Булажак мухандисларнинг касбий фаолиятида юзага келадиган илмий-техник хамда амалий муаммоларни хал килиш ва тахлил килиш имкониятига ега булиши учун фундаментал фанларни чукур урганиш ва тушуниш, касбий кобилиятларини ривожлантириш, олий таълимда фундаментал фанларни укитиш сифатини таъминлаш ва назорат килиш учун талабаларнинг касбий компетентлигни ривожлантиришда фундаментал фанларнинг ахамияти" [1] урганилмокда.
"Техноэтик маданият" атамаси - бу техника ва технологияни яратиш ва фойдаланишда ахлокий масъулиятни англатадиган, унга ахлокий бахо берадиган маданият тури хисобланади. Техникани англаб етишнинг илмий усулидан ташкари тарихий, аксиологик, методологик, лойихавий усулларига доир амалий тадкикотлар ва ишланмаларнинг мавжудлиги хам буни тасдиклайди.
Олий техник таълим муассасалари талабаларида ривожлантириш талаб этилаётган техноэтик маданиятнинг икки асосий вазифаси, яъни, техниканинг табиати ва мохиятини, унинг ахлокий макомини англаб етиш, шунингдек техника ва техноген цивилизация таъсирида вужудга келган инкироздан чикиш йулларини юзага чикармокда. Яна бир методологик муаммо - техника этикаси доирасида техникани нотехникага: фаолиятга, техник окилоналик шаклларига, кадриятларга, маданиятнинг муайян жихатларига редукциялаш хисобланади. Бунга ишонч хосил килиш учун техноэтик маданият доирасида техника тушунчасига берилган таърифларга назар ташлашнинг узи кифоя килса керак.
Техника - бу максадларга эришиш воситаси, инсоннинг муайян фаолияти хисобланади. Айрим таърифларда гоялар ва уларни руёбга чикаришнинг ролига, муайян кадриятларнинг ахамиятига ургу берилади. Масалан, Х.Бек фикрича, "техника табиатни инсон рухи воситасида узгартириш ва инсон хохиш-истагига моддий тус берувчи хамма нарсадир" Бошка бир олим Ф.Дессауэр фикрича, "техника гояларнинг реал борлиги булиб, у табиий материаллар ва предметларга ишлов берилиши натижасида вужудга келади" . Шуни кайд этиш лозимки, техника тушунчасига берилган бундай таърифларнинг барчасида унинг моддийлашуви юз беради, яъни техника гуёки гойиб булади ва унинг урнини фаолиятнинг муайян шакллари, кадриятлар, инсон рухи, маданиятнинг турли хил жихатлари эгаллайди. Баъзан техника субстанция сифатида эмас, балки хар кандай инсон фаолияти ва маданиятнинг теран ва оламшумул жихати сифатида намоён булади.
Компьютер технологиялари, ахборот-коммуникация воситаларининг таълимда жорий этилиши билан таълим олувчи ва таълим берувчи субъектларнинг фаолиятларида кескин бурилиш жараёни содир булди. Чунки ахборот технологиялари оркали вактнинг тежалиши, сифатли ва самарали таълим олиш, содир булаётган вокеа, ходиса ва жараёнларнинг айни пайтида хабардор булиш имкониятларининг ошиши таълимнинг янги киёфага кутарилиши, тарбия жараёнининг эса долзарблашувига олиб келди. Ривожланган мамлакатларнинг таълим даргохларида таълим берувчи профессор-укитувчиларнинг урнига роботларнинг дарс жараёнини олиб бориши тахсинга сазовордир. Лекин глобаллашув жараёни даврида техника ва технология тараккиётиинсон онги ва дунёкарашидан анча илгарилаб кетмокда. Айни пайтда техникатараккиёти натижалари булмиш замонавий технологиялар таълим ва тарбия жараёнларида ютукларга ва самарали натижаларга эришиш омили булиш билан бирга унга маълум даражада салбий таъсир утказиш воситаси сифатида хам намоён булмокда.
Олий таълим муассасалари узлуксиз равишда ижодий тафаккурни талаб киладиган, муаммоли хусусиятдаги топширик ва масалалар тизимидан иборатдир. Х,ар бир маъруза, семинар, мустакил таълим, лаборатория ишлари хам муаммоли вазият, холатнинг таркибий кисмларидан тузилган булади. Уларни халкилиш эса талабадан ижодий изланишни талаб этади. Чунки, муаммоли холатгача давр, муаммоли вазият, муаммоли вазиятдан кейинги аклий жараёнлар хам талабадан ижодий кидирув, тадкикот фаолиятини амалга оширишни такозо этади. Топширикларни мустакил бажариш талабалардан тафаккур операциялари (анализ, таккослаш, киёслаш, мавхумлаштириш, умумлаштириш, гурухлаш) ва шаклларидан (тушунча, хукм, хулоса чикаришдан) фойдаланишни талаб килади[2].
r ^
Ахборотларнинг шаффофлиги таъминлаш ва тизимларни виртуал нусхасини яратиш имконияти; V_J
Катта х,ажмдаги ахборотларни бош;ариш ва инсонлар х,аёти учун хавфли булган бир ;атор вазифаларни бажариши;
Г
Инсонлар ва машиналар уртасидаги ало;аларни интернет тармоги ор;али бош;ариш; V_J
Туртинчи саноат ин;илоби шароитида
техноэтик маданиятнинг намоён булиши омиллари
Тизимларни муста;ил ва автоном равишда ;арор ;абул ;илиш ;обилияти.
1-расм. Туртинчи саноат инкилоби шароитида техноэтик маданиятнинг
намоён булиши омиллари
Олий техника таълимида махсус модулли дарслар асосида глобал техноген вазиятни аналитик тахлилига каратилган дарс машгулотлари ва таъсирчан укитиш механизмларини куллаш максадга мувофик. Чунки глобал техноген узгаришлар ва улар асосида шаклланаётган ижтимоий, иктисодий ва экологик муаммолар бу вазиятга янгича ёндашишни талаб килмокда. Утган асрнинг урталарида техниканинг бошкаришсиз усиши жамиятни бухронга олиб келаётгани хакида янги фикрлар, мулохазалар пайдо була бошлади. Бу даврда техниканинг янгиланиш жараёни юз бераётган эди. Илмий - техник инкилоб олдида хайрон колиш, керак булса сажда килиш холлари пайдо булди. «Жамият - техника -табиат» муносабатларида янги муаммоларнинг вужудга келиши одамларни ташвишга сола бошлади. Оммавий чикишлар, мунозаралар «яшил баргли» харакатлар кучайиб кетди. Мисол учун, мазкур масалалар доирасида 1972 йилда Рим клубининг биринчи маърузаси эълон килинди ва бу жуда катта шов-шувларга сабаб булди. Рим клубининг маърузаси дунёдаги йирик олимларнинг илмий изланишларига суянган ва айникса, Массачусет технологик институтида Д.Медоуз рахбарлиги остида яратилган «Инсониятнинг мураккаб холати» лойихага асосланган эди. Бу маърузада инсоният келажаги хакидаги масала анъанавий фикрлардан воз кечган хамда масалани янгича куйганлиги билан ажралиб турарди.Унда инсоният такдиридан хавотирланиш баён килинган эди. Маъруза пайдо булган фожианинг олдини олишга чакирибгина колмай, уларни
хал килиниш лойихасини хам майдонга ташлаган эди.Д.Медоуз ва унинг сафдошлари бундан ярим аср олдинрок «инсоният фожиа томон кетмоцда, уни уал цилиш чорасини топиш керак»,- деган фикрни илгари суради. Уларнинг фикрича, техника тараккиётини, технология имкониятларини ва ишлаб чикаришни маълум микдорда чегаралаш керак.
Техноэтик маданиятнинг хусусиятлари ва табиатидан келиб чикиб айтганда, мазкур фанни укитиш мазмуни куйидагича тизимлаштирилишга олиб келади. Унинг барча таркибий элементлари уч булим: асосий, кушимча ва асослар булимларига ажратилади [3]. Асосий булимда куйидаги курслар укитилади:
- Техниканинг пайдо булиш тарихи ва мохияти.
- Техника концепциялари ва мохияти.
- Маданиятда техника генезиси.
- Технология концепциялари ва мохияти.
- Техник мухит ва техник борлик.
- Техноэтик маданиятнинг ахлокий ва аксиологик муаммолари. Кушимча булим курслари:
- Техника тарихи.
- Фаннинг хусусиятлари ва шаклланиши.
- Мухандислик фаолиятининг хусусиятлари ва шаклланиши.
- Анъанавий ва ноанъанавий лойихалаш.
- Техника фанларининг тузилиши ва шаклланиши.
- Техника ва гузаллик (дизайнерлик тадкикотлари).
Асослар булими куйидаги курсларни уз ичига олади:
- Ахлокшунослик ва техноэтик маданият.
- Фаолият назарияси ва техноэтик маданият.
- Аксиология ва техноэтик маданият.
ХУЛОСА
XIX аср охирларига келиб, инсоният техноэтик маданиятсизлиги ортидан биосферани, ноосферани ва инсон хаётини буткул вайрон этаёган регрессив жараённибошдан кечираётгани хакидаги хакикатга рупара келди. Фан ва унинг асосида авж олган технологияларнинг салбий окибатлари кенг ошкор булди, экология муаммолари энг долзарб муаммоларга айланди. Бу эса уз навбатида, инсон маънавий маданияти, унинг ички дунёси, рухияти масаласига жиддий
эътибор беришга, инсон узининг нобаркамоллигини бартараф этиши ва баркамол жамият куриши кераклиги хдкидаги гояларнинг олдинга сурилишига олиб келди.
REFERENCES
1. Г.А.Назарова "Булгуси иктисодчиларда аналитик тафаккурни ривожлантиришнинг инновацион-педагогик омиллари" ФарДУ. Илмий хабарлар №5-2021 (176-181)
2. Г.И.Алимжонова "Олий техник таълим муассасалари талабаларининг техноэтик маданиятини ривожлантиришнинг педагогик хусусиятлари" ФарДУ. Илмий хабарлар №5-2021 (182-185)
3. Alimjonova G. Modern competencies in the techno-culture of future technical specialists //CURRENT RESEARCH JOURNAL OF PEDAGOGICS. - 2021. - Т. 2. -№. 06. - С. 78-84.
4. Каримов Ш. Т., Хожиакбарова Г. Аналог задачи гурса для одного неклассического уравнения третьего порядка с сингулярным коэффициентом //Toshkent shahridagi turin politexnika universiteti. - 2017. - Т. 121.
5. Кизи Г. А. И. ТЕХНОЭТИК МАДАНИЯТ ТУШУНЧАСИНИНГ МАЗМУН-МОХДЯТИ, УНИ РИВОЖЛАНТИРИШНИНГ ПЕДАГОГИК ЗАРУРАТИ //INTEGRATION OF SCIENCE, EDUCATION AND PRACTICE. SCIENTIFIC-METHODICAL JOURNAL. - 2022. - Т. 3. - №. 3. - С. 329-333.
6. Саидова М. "THE CONCISE OXFORD DICTIONARY OF LITERARY TERMS" ЛУЕАТИДАГИ ДРАМА АДАБИЙ ТУРИГА ХОС ТЕРМИНЛАРИНИНГ МАЗМУНИЙ ТАДЛИЛИ //ЦЕНТР НАУЧНЫХ ПУБЛИКАЦИЙ (buxdu. uz). -2021. - Т. 8. - №. 8.
7. Alimjonova G. The need for integration of social and technical knowledge in the development of technological culture of students of higher technical educational institutions //ACADEMICIA: An International Multidisciplinary Research Journal. -2021. - Т. 11. - №. 3. - С. 502-510.
8. Nazarova G. Methods of directing economics to scientific research activities //CURRENT RESEARCH JOURNAL OF PEDAGOGICS. - 2021. - Т. 2. - №. 06. -С. 90-95.
9. Nazarova G. A., Arziqulov Z. O. Determinig the intervention for privatization of parablical digestive differencial testing in maple system //Scientific Bulletin of Namangan State University. - 2019. - Т. 1. - №. 11. - С. 19-26.
10. Nazarova G. Modern pedagogical factors for the development of analytical thinking in future economists //ACADEMICIA: An International Multidisciplinary Research Journal. - 2021. - Т. 11. - №. 3. - С. 511-517.
11. Ахмедова Г. А., Файзуллаев Ж. И. Управление инновационной активностью промышленных предприятий на основе эффективных методов ее оценки и
стимулирования //Актуальные проблемы гуманитарных и естественных наук. -2014. - №. 4-1.
12. Fayzullaev J. A systematic approach to the development of mathematical competence among students of technical universities //European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences Vol. - 2020. - Т. 8. - №. 3. - С. 42-47.
13. Mirzakarimov E. M., Faizullaev J. I. Method of teaching the integration of information and educational technologies in a heterogeneous parabolic equation //scientific bulletin of namangan state university. - 2019. - Т. 1. - №. 5. - С. 13-17.
14. Mirzakarimov E. M., Fayzullaev J. S. Improving the quality and efficiency of teaching by developing students* mathematical competence using the animation method of adding vectors to the plane using the maple system //scientific bulletin of namangan state university. - 2020. - Т. 2. - №. 9. - С. 336-342.
15. Fayzullayev J. I. Mathematical competence development method for students through solving the vibration problem with a maple system //Scientific bulletin of Namangan state university. - 2020. - Т. 2. - №. 8. - С. 353-358.
16. Ашуров М. С., Файзуллаев Ж. И. Механизм оценки экономической эффективности управления рисками на промышленных предприятиях //Актуальные проблемы гуманитарных и естественных наук. - 2013. - №. 6.
17. Fayzullayev J. I. Fundamental fanlar yordamida texnika oliy ta'lim muassasalari talabalarining kasbiy kompetentligini rivojlantirish //Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences. - 2021. - Т. 1. - №. 10. - С. 454-461.
18. Fayzullaev J. MATHEMATICAL COMPETENCE AS THE BASIS FOR IMPROVING THE QUALITY OF STUDENTS'MATHEMATICAL EDUCATION //European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences Vol. - 2020. -Т. 8. - №. 3.
19. Мирзакаримов Э. М., Файзуллаев Д. И. Выполнять Линейные Операции Над Векторами В Пространстве В Системе Maple //CENTRAL ASIAN JOURNAL OF MATHEMATICAL THEORY AND COMPUTER SCIENCES. - 2021. - Т. 2. - №. 12. - С. 10-16.
20. Fayzullayev J. I., Sattorov A. M. AXBOROT VA PEDAGOGIK TEXNOLOGIYALAR INTEGRATSIYASI ASOSIDA TEXNIKA OLIY TA'LIM MUASSASALARI TALABALARINING KASBIY KOMPETENTLIGINI RIVOJLANTIRISH //Scientific progress. - 2021. - Т. 2. - №. 7. - С. 330-336.
21. Файзуллаев Ж. И. МЕТОДИКА ОБУЧЕНИЯ ОРТОГОНАЛЬНЫХ ПРОЕКЦИЙ ГЕОМЕТРИЧЕСКОГО ТЕЛА В КООРДИНАТНЫХ ПЛОСКОСТЯХ НА ОСНОВЕ РАЗВИТИЯ МАТЕМАТИЧЕСКОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ //Вестник Ошского государственного университета. - 2020. - №. 1-4. - С. 285-289.