ТЕАТР-ЖАМОА САНЪАТИ
Адилбек Заматдинов УзДСМИ Нукус филиали
Aннотация: Театр - маънавият кузгуси. Дархакикат, театр чинакам таълим муассасаси булган маданиятнинг ажралмас кисмидир. Унда енг аввало миллат такдири, инсон хаёти, миллий ташвиш ва шодлик акс еттирилган.
Калит сузлар: театр санъати, спектакл, миллий колорит, режиссёр, декорация, мусика, тарихий унсурлар, халк кушиклари, огзаки халк амалий санъати
THEATER-COMMUNITY ARTS
Adilbek Zamatdinov UzSIAC Nukus branch
Abstract: Theater is a mirror of spirituality. The theater, which is an integral part of culture, is a genuine educational institution. First of all it reflects the fate of the nation, human life, national anxiety and joy.
Keywords: theatrical art, performance, national color, director, decoration, music, historical elements, folk song, oral folk art
Театр инсониятнинг маънавий хамда маданий хаётида мухим ахамиятга эга. Шу туфайли хам театр ижодкорлари зиммасида юксак маъсулият ётади. Буни булажак педагоглар, яъни магистрлар унутмаслиги керак. Бинобарин, ушбу санъат сохасини танлаш арафасида турган ёшлар бу масъулиятни англаши, мазкур соханинг мураккаб олами хакида, тасаввурга эга булиши ва энг мухими, унинг калби санъатга нисбатан хар кандай тамандан холи, фидокорона мухаббат булиши лозим. [1.Б.34]
Театр санъатининг мухдм асослари ута жиддий масала булиб, у театр санъати назариясини талабаларга етказишда енг мухим боскич хисобланади. Театр санъати пайдо болган кадим даврлардан бошлаб бугунги кунга кадар унинг асослари устида давомий изланишлар олиб борилмокда. Бугунги кунга келиб театрнинг турли йуналиш ва куринишлари таркиб топди. Опера, балет, мусикали драма ва драма театрлари шулар жумласидандир. Санъатнинг бир жабхаси булмиш театр инсон онги, шуурига таъсир етувчи, естетик завк берувчи, гузалликка, эзгуликка чорловчи гуманистик санъат хисобланади. Шу билан бирга, театр буюк гояни таргиб килиб, санъатнинг энг олий завкини
ПЙта^^Н 610 ISSN 2181-063Х/Impact Factor 4.047 (SJIF 2021)
такдим этмасин, у лахзалик санъат булиб, сахнада актёрнинг хатти-харакатлари, ижроларидагина яшайди. Борликнинг ёркин ва гузал акси, балки унданда юкорирок хаёт ва хаёлот оламининг хамоханглиги бевосита ва билвосита ана шу театр сахнасида акс этади.
Бу талаб булажак актёрнинг касб махорати сирларини эгаллаши учун пойдевор вазифасини утабгина колмай, балки санъат сохасидаги турли камчиликларни бартараф этиб, уни ривожлантиришга сабаб булади. Зеро, актёрлик мактабининг улуг намояндаси К.С.Станиславский таъбири билан айтганда, «афсуски, санъатимиздан, купинча, унга ёт булган максадларда фойдаланадилар. [2.Б.112-113]
Театр узининг оммабоплиги ва спектакльнинг тасвирий кучга эгаллиги туфайли икки ёкдама уткир куролга айланади: бир томондан, у мухим жамоатчилик вазифасини бажарса, иккинчи томондан, санъатимизни уз фойдасига ишлатмокчи ва мансабга эришмокчи булганларни рагбатлантиради. Бундай кишилар баъзиларнинг тушунмаслигидан ва бошкаларнинг дид-фаросатсизлигидан фойдаланадилар, ижодга мутлако алокаси булмаган катта мансабдаги кишиларнинг хаммасига сигинадилар. Санъатга тамагирлик билан каровчилар унинг ашаддий душманларидир». Театр мактабига кадам куймокчи булган абитуриент бу касбни танлашдан асосий максадини аниклаб олсин. Актёрлик касбини танлашдан максад замирида зарра тамагирлик зохир булмаслиги лозим. Чунки санъат фидокорликни талаб етади.
Бу купчилик учун жуда кескин фикр булиб туюлиши мумкин. Бирок бу миллий санъатимиз келажаги учун гоят мухим.
Булажак актёрнинг махорат устахонасига илк кадами театр санъати, сахна ва сахна орти, унинг ижодкорлари хакидаги дастлабки маълумотдан бошланади. [3.Б.89]
К.С.Станиславский: «Театр-жамоа санъати», - дея ушбу санъат турига аник таъриф берган еди. Одатда, спектакль жараёнида биз сахнада курувчи актёрлардан ташкари сахна ортида куплаб ишчи ва ижодкорлар захмат чекади. Бир спектакль драматург, актёр, режиссёр. бастакор, сахна безакчиси, чирок устаси, грим ва либос буйича мутахассислардан ташкил топган гурухнинг бир максадга ёъналган мехнати натижасида юзага келади. Театр санъатининг энг мухим талабларидан бири - ёш актёр жамоа мухитида тарбиялашдир. Бундай ритухитда тарбияланган актёр шахсиятида яхши маънодаги ракобат, ён атрофдагиларга мехр ва садокат, маъсулиятлилик каби хусусиятлар шаклланиб боради.
Театрдаги жамоавийлик асосида турли санъатлар мажмуаси ётади, яъни театрда адабиёт, рассомлик, архитектура, мусика, ракс санъатларининг йигиндисидан бири спектакль бунёд булади. Юкорида санаб утилган санъат
ficiv^^^BI 611 ISSN 2181-063Х/Impact Factor 4.047 (SJIF 2021)
турларининг хар бири театрда алохида санъат эмас, балки сахна талабига биноан хар бири аник вазифани бажаради. Бу вазифаларнинг барчаси бир максад - театрни ривожлантириш, спектакль сифатини оширишга каратилган. Шунинг учун театр синтез санъат хисобланади.
Театрдаги жамоавийлик асосида турли санъатлар мажмуаси ётади, яъни театрда адабиёт, рассомлик, архитектура, мусика, ракс санъатларининг йигиндисидан бири спектакль бунёд булади. Юкорида санаб утилган санъат турларининг хар бири театрда алохида санъат эмас, балки сахна талабига биноан хар бири ани; вазифани бажаради. Бу вазифаларнинг барчаси бир максад - театри ривожлантириш, спектакль сифатини оширишга каратилган. Шунинг учун театр синтез санъат хисобланади. [4.Б.67-69]
Ушбу санъатларнинг ичида актёрлик санъати узининг алохида табиатига эга. Сабаби, режиссёр, драматург, сахна безакчиси, либос ва грим усталари, умуман, театр ижодкорларининг мехнати бевосита ва билвосита актёр оркали ёки актёр ижодини тулдирган холда намоён булади. Зеро, театр сахнасидаги хар кандай безак, хар кандай предмет актёрсиз, унинг ижросисиз жонли ижод булолмайди ва яхлит санъатни ифода кила олмайди. Сахнада спектакль вокеалари жараёнида янгровчи мусика хам актёр содир етаётган вокеа, хатти-харакатларнинг таъсир кучини оширишга хизмат килади. Демак, актёр - театр санъатининг гултожи, унинг кузгуси хисобланади.
Актёрлик санъатининг асоси - хатти-харакатдир. Биз юкорида театри жамоавий синтетик санъат деятайрилладик. Бирок факат театргагина хос булган бирдан бир материал - харакат. Хатти-харакат оркали актёр спектакльнинг мухим элементи - образни яратади, пъеса вокеаларини ифода этади. Хатти-харакат - маълум бир максадга йуналтирилган, инсон томонидан содир этилувчи жараёндир. У икки турга, яъни жисмоний ва рухий шаклга булинади. Фикримиздан келиб чикиб айтиш мумкинки, хатти-харакат актёрлик санъатининг асосий хусусиятини белигилаб берувчи материал хамдир. Актёр бир вактнинг узида хам ижодкор, хам уз санъатининг куроли хисобланиб, бу жараёнда хатти-харакат маълум бир образ яралишига хизмат килади. [5.Б.57]
Актёр хатти-харакат оркали сахнада жонли, табиий ва, шу билан бирга, бадиий хаётни ифода этади. Вокелар томошабин куз олдида содир булади. Театрнинг афзаллиги хам шунда, яъни бир неча унлаб одамлами бир жойга жамлаб, уларни бир вокеа гами, шодлиги, фожиаси, бахтига шерик килишга, бир таассурот сутида асир олишга кодирлигидадир. Театр санъатининг яна бир ажралмас кисми. унинг гоявий ва бадиий асосини таъминловчи восита драматургия хисобланади.
1) драматургиясиз театрни тасаввур килиб болмайди. Драматургия хам, уз навбатида, театрга чамбарчас боглик. Зеро, ёлгиз пъеса театрда жонланмас,
612 ISSN 2181-063Х/ Impact Factor 4.047 (SJIF 2021)
спектакль куринишини олмас экан, у факат бадиий асарлигича колаверади. Когоздаги асарни, пъесани режиссёр, актёр, рассом ва бошка театр ижодкорлари хамкорликда, бир жамоа булиб спектакль холига келтиради.
Х,ар бир драматик асар маълум бир жанр асосида ёзилиб, унда индивидуал ёндашув, муаллифнинг узига хос услуби, калами сезилиб туради. Театр ижодкорлари хар бир пъесага ана шу узига хосликдан келиб чикиб ёндашади. Масалан, В.Шекспирнинг фожиавий асарларида куланилган услуб узбек драматурги Э.Хушвактов асарларида кулланилмайди, албатта. [6.Б.14]
Драматургия нафакат театр, балки лининг тарихий ривожланиш боскичларини хам белгилаб беради. Х,ар бир давр, томошабин талаби, муаммоларидан келиб чикиб сахна асарлари яратилар экан, бу бевосита театр репертуари, унинг савияси, демакки, театрнинг ижодий жараёнига хам таъсир курсатади. Спектакльнинг асоси пъеса булса, театрнинг асоси драматургиядир. Спектакльнинг яралишида театр ва драматург хамкорлиги мухим урин тутади. Бу жараёнда театр ижод корлари пъеса устида иш олиб борар экан, сахнада хакикий хаётни ифодалашга, асарнинг мантикий ва самимий, хаётий киррасига ургу беришга интилиши керак. Драматургиянинг хам, театрнинг хам максад-вазифаси бир: хакикий хаётни ишонарли, таъсирли ва бадиий тасвирлаб, инсонлами эзгулик сари етаклашдан иборат.
Фойдаланилган адабиётлар
1. Абдуллаева М. Сахна махорати мактаби. -Т., Чашма-Принт, 2014.
2. Захава Б.Е. Мастерство актёра и режиссёра,-М. Просвещение,1978.
3. Кристи Г. Воспитание актёра школы Станиславского. - М. Искусство, 1968.
4. Станиславский К.С. Актёрнинг уз устида ишлаши. - Т., Бадиий адабиёт, 1965.
5. Станиславский К.С. Санъатдаги хаётим. - Т. Бадиий адабиёт, 1965.
6. Махмудов Ж. Актёрлик махорати. - Т., 2005.
613
ISSN 2181-063X / Impact Factor 4.047 (SJIF 2021)