Научная статья на тему 'Таваккалчиликка тайёрлик ва шахс психогеометрик типларининг ўзаро боғлиқлиги'

Таваккалчиликка тайёрлик ва шахс психогеометрик типларининг ўзаро боғлиқлиги Текст научной статьи по специальности «Психологические науки»

CC BY
302
68
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
таваккал хулқ­атвор / психогеометрия / рационал тафаккур / эҳтиёт­ корлик / таваккалдан қочиш / типология / ўсмирлар / ўспиринлар / risky behavior / psychogeometry / rational thinking / circumspection / avoiding the risk / typology / adolescents / young / adults.

Аннотация научной статьи по психологическим наукам, автор научной работы — Муллабоева Н. М.

Ушбу мақолада шахснинг иродавий хусусиятларидан бири бўлган таваккалчиликка тайёрлик ва шахс психогеометрик типологияси ўртасидаги боғлиқлик қонуниятлари таҳлил қилинган. Мақолада ўсмир ва ўспиринларда ўтказилган тадқиқот натижалари тақдим этилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

RELATIONSHIP BETWEEN PROPENSITY TO RISKY BEHAVIOR AND PSYCHOGEOMETRICAL TYPES OF PERSONALITY

In this article the dependence of personality’s will quality such as propensity to risky behavior on psychogeometrical type of personality is analyzed. The article includes results of the research carried out with adolescents and Youngs.

Текст научной работы на тему «Таваккалчиликка тайёрлик ва шахс психогеометрик типларининг ўзаро боғлиқлиги»

V_/

Муллабоева Н.М.,

Мирзо У^бек номидаги

Узбекистон Миллий Университети «Психология» кафедраси доценти вазифасини бажарувчи, психология фанлари номзоди

ТАВАККАЛЧИЛИККА ТАЙЁРЛИК ВА ШАХС ПСИХОГЕОМЕТРИК ТИПЛАРИНИНГ УЗАРО БОГЛИ^ЛИГИ

МУЛЛАБОЕВА Н.М. ТАВАККАЛЧИЛИККА ТАЙЁРЛИК ВА ШАХС ПСИХОГЕОМЕТРИК ТИПЛАРИНИНГ УЗАРО БОГЛИКЛИГИ

Ушбу маколада шахснинг иродавий хусусиятларидан бири булган таваккалчиликка тайёрлик ва шахс психогеометрик типологияси уртасидаги боFликлик конуниятлари тах,лил килинган. Маколада усмир ва успиринларда утказилган тадкикот натижалари такдим этилган.

Таянч суз ва тушунчалар: таваккал хулк-атвор, психогеометрия, рационал тафаккур, эх,тиёт-корлик, таваккалдан кочиш, типология, усмирлар, успиринлар.

МУЛЛАБОЕВА Н.М. ВЗАИМОСВЯЗЬ ГОТОВНОСТИ К РИСКУ И ПСИХОГЕОМЕТРИЧЕСКИХ ТИПОВ ЛИЧНОСТИ

В данной статье анализируется зависимость такого волевого качества как готовность к риску от психогеометрического типа личности. В статье представлены результаты исследования учащихся подросткового и юношеского возраста.

Ключевые слова и понятия: рискованное поведение, психогеометрия, рациональное мышление, осмотрительность, избегание риска, типология, подростки, юноши.

MULLABOEVA N.M. RELATIONSHIP BETWEEN PROPENSITY TO RISKY BEHAVIOR AND PSYCHOGEOMETRICAL TYPES OF PERSONALITY

In this article the dependence of personality's will quality such as propensity to risky behavior on psychogeometrical type of personality is analyzed. The article includes results of the research carried out with adolescents and Youngs.

Keywords: risky behavior, psychogeometry, rational thinking, circumspection, avoiding the risk, typology, adolescents, young, adults.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2015, 5

Таваккал хулк-атвор купинча инсон х,аётига хавф ту*дирувчи вазиятлар билан боглик, булгани учун баъзан «хавфли хулк-атвор» тарзида %ам ишлатилади.

Бу икки ибора орасидаги фарк шундаки, биринчиси хулк-атворнинг тасодифий равишда амалга оширилиши ёки «ички овоз»га караб бирон-бир харакатнинг танланишига ишора килса, иккинчиси бундай хулк-атвор инсоннинг хаётига маълум даражада тахдид солиши, тахлика уЙFотишини ифода этади. Таваккал хулк-атвор инсонннинг индивидуал психологик хусусиятларига бевосита боFлик тарзда амалга ошиши мумкин1.

Усмир ва успиринларда таваккалчиликка тайёрлик хусусиятини илмий жихатдан урганиш муаммоси ута мухим булиб, купгина илмий-амалий тадкикотлар утказишни такозо этади. Дархакикат, К.Стар (1969), К.Кумбс2

(1975), Ю.Козелецкий3 (1979), М.Бьоркман ва Б.Бремер4 (1982), Х.Москович ва Д.Банн (1987)5 каби йирик чет эл психолог-мутахассислари томонидан таваккалчилик масаласи кенг куламда урганилган булиб, ушбу тадкикотлар таваккал хулк-атвор хусусиятлари хамда улар-ни улчаш, башорат килиш, эхтимолий таваккал хатти-харакатларни математик усулда хисоблаб топиш доирасида анчагина илмий муаммоларнинг хал этилишига хизмат килди.

Шу билан бирга, таваккалчилик фаолияти таникли рус олимлари Д.Н.Завалишин

(1976)6, В.А.Петровский (1977)7, М.А.Котик (1981)8, Г.Солнцева, А.М.Волков, Ю.В.Микадзе

1 Альгин А.П. Риск и его роль в общественной жизни. - М., 2009.

2 Кумбс К.Х. Некоторые подходы к восприятию и оценке степени риска. / Нормативные и дескриптивные модели принятия решения. М., 1981, -С. 187-193.

3 Козелецкий Ю. Психологическая теория решений. // Пер. с польс. - М.: «Прогресс», 1979. -С. 12-36.

4 Byorkman M., Brehmer B. The Psychology of Risk. // Risk and Decisions. Edited by W.T.Singleton and J.Hovden, Wiley, 1982.

5 Moskowitz H., Bunn D. Decision and risk analysis // Europ. J. of Operat. Res. 1987. Vol. 28.

6 Завалишин Д.Н. Оперативное мышление и принятие решения. В сб.: «Проблемы принятия решений». Под ред. П.К. Анохина. - М., 1976.

7 Петровский В.А. Активность субъекта в условиях риска: Автореф. дис. канд. психол. наук: 19.00.01. - М., 1977.

8 Котик М.А. Психология и безопасность. - Таллинн:

«Валгус», 1981.

(1987)9, А.П.Альгин (1989), В.А.Лефевр (1991)10, Б.Гардинер (1994)11, М.А.Рогов (1994)12, Т.В.Корниловалар (1997)13 томонидан чукур урганилган булиб, мазкур тадкикотлар таваккалчилик вазиятларида субъект фаолиятининг узига хос куринишлари, таваккалчиликка тайёр-ликнинг шахс мотивацион олами, иродасига боFликлиги, ноаник вазиятларнинг субъект томонидан идрок этилиши, мотивлар кураши натижасида карор килиши, ижодий фикрлаши ва шу каби умумпсихологик хусусиятлар кенг тарзда тахлил хамда талкин этилган. Усмир-лик даври психологиясини урганган куплаб олимлар орасида Б.М.Мастеров (2001) ус-мирлик даврида англанилмаган (ноаник) ва-зиятларда таваккал хулк-атвор купрок ву-жудга келишини кайд этиб, ёш улрайиши ва онг усиши билан англанган таваккал ёки хатарли вазиятларда эхтиёткорлик хусусияти намоён булишини эътироф этади. Шунингдек, тадкикотда усмирларда вужудга келган таваккал хулк-атвор асосан ижтимоий характерга эга эканлиги алохида таъкидланади.

Узбекистонлик олимлардан Э^озиев14, В.М.Каримова ва Ф.Акромова15, Р.З.Гайнут-динов16 ва бошка купгина мутахассисларнинг илмий тадкикот ишларида таваккалчилик муаммосининг иктисодий, ижтимоий ва психологик томонлари урганилган. Хусусан, тадбир-корлик фаолияти мотивациясининг ижтимоий-психологик хусусиятларини илмий жихатдан тадкик этган О.Э.Х,айитов маълумотларига караганда муваффакиятга интилишлари юкори

9 Волков А.М., Микадзе Ю.В., Солнцева Г.Н. Деятельность: структура и регуляция. - М., 1987.

10 Лефевр В.А. Формула человека. - М., 1991.

11 Гардинер Б. Природа риска. // «Страховое дело», №6, 1994. -С. 41-44.

12 Рогов М.А. И прибыли, и убытки - от неопределенности. Системный подход к проблеме управления экономическим риском. // РИСК, № 3-4, 1994. -С. 83-88.

13 Корнилова Т.В. Диагностика мотивации и готовности к риску. - М., 1997.

14 Fозиев 3.F. Онтогенез психологияси. - Т.: «Укитувчи», 2013.

15 Каримова В.М., Акрамова Ф.А.Экономическая психология. Учебное пособие для ВУЗов. - Т., 2003.

16 Гайнутдинов Р.З. Психодиагностика в работе учителя. Метод. рекомендации. - Т., УзНИИПН, 1987. -С. 27.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2015, 5

V_/

1-жадвал. Психогeомeтрик TecTAa гeомeтрик шаклларни танлашнинг ёш ва жинс хусусиятлари

Учбypчaк Kвaдpaт TyFpИ тypтбypчaк Айлaнa Зигзaг ЖАMИ

Киз болaлap ycмиp 31 28 58 38 27 182

ycпиpин 28 3G 1G 26 29 123

УFИЛ болaлap ycмиp 53 31 35 27 17 163

ycпиpин 24 2G 23 21 27 115

ЖАMИ 136 1G9 126 112 1GG 583

бyлгaн тaдбиpкоpлapнинг тaвaккaлчиликкa мойилликлapи ypтaчa бyлca, мaFлyбиятдaн кУpкaдигaнлap тaвaккaлчиликнинг ё yтa кичик, ё yтa юк^и дapaжacини нaмоëн килaдилap1.

Мйд этиш жоизки, шу пaйтгa кaдap ycмиpлap вa ycпиpинлapнинг paнглap вa гeомeтpик шaкл-лapни идpок этиш габи индивидyaл-пcиxологик xycycиятлapидa нaмоëн бyлaдигaн пcиxологик, пcиxофизиологик вa ижтимоий-пcиxологик yзигa xоcликнинг тaвaккaлчиликкa тaйëpлик билaн кaй дapaжaдa боFлик экaнлиги x1aмдa 6У боpaдa ycмиpлик вa ycпиpинлик дaвpлapи оpacидaги мaвжyд тaфовyтлap эмпиpик дaлил-лap acоcидa eтapличa ypгaнилмaгaндиp. ШУ боиc ушбу тaдкикотдa ycмиp вa ycпиpин-лapдa тaвaккaлчиликкa тaйëpликнинг ёш вa индивидyaл-пcиxологик xycycиятлapи, кону-ниятлapи тaдкик этилaди.

Илмий тaдкикот мeтодлapи cифaтидa куйи-дaгилap олинди:

1. Р.Шyбepтнинг тaвaккaлчиликкa тaйëpлик тecти (Р.Шyбepтнинг тaвaккaлчиликкa тaйëpлик тecти 25 caволдaн ибоpaт 6УЛИ6, Узбeкиcтон шapоитидa ycмиp вa ycпиpинлap rypy^ra мо^ лaштиpилгaн)2.

2. С.Дeлингepнинг «Пcиxогeомeтpия» тecти (бу мeтодикa бeштa Luaicn: yчбypчaк, квaдpaт, зи^г, тyFpи тypтбypчaк вa aйлaнa оpacидaн биpини тaнлaш оpкaли aмaлгa ошиpилaди).

Илмий тaдкикотнинг объeкти cифaтидa ^ш^нт Luax,ap Учтeпa тyмaнидaги 129-, 203-, 194-, 251-, 287-мaктaблapнинг 7-cинф yFил вa кизлapи (13-14 ёшли ycмиpлap) x1aмдa УзMУ Kошидaги Зaнгиотa aкaдeмик лицeйининг 3-боcкич Укyвчилapи (18-19 ёшли ycпиpинлap) олинди.

Синaлyвчилapимизнинг xapaктep xycycият-лapигa кypa i^py^apra aжpaтиш мaкcaдидa пcиxогeомeтpия мeтодикacидaн фойдaлaнилди.

1 Хаитов О.Э. Taдбиpкоpлик фaолияти мотивaцияcи-нинг ижтимоий-пcиxологик xycycиятлapи. II Номзодлик диccepтaцияcи. 19.00.05. - T., 2005.

2 Myллaбоeвa H.M. Taвaккaлчиликнинг ёш вa пcиxо-логик xycycиятлapи. II Номзодлик диccepтaцияcи. - T., 2007.

Maълyмки, мeтодикa йypикномacигa би-ноaн cинaлyвчи бeш xил [ш^лни (квaдpaт, yчбypчaк, т^и тypтбypчaк, aйлaнa вa зигзaг) ëктиpиш дapaжacигa i<ypa тapтиблaб чикaди. Биpок фaкaт биpинчи тaнлaнгaн шaклгинa мaзкyp cинaлyвчидa ycтyнлик ки-лувчи xapa^ep xycycиятлapни aниклaшгa ëp-дaм бepaди. Шу caбaбли, тaдкикотимиздa cинaлyвчилapимизнинг биpинчи тaнлaгaн шaк-лигa кapaб, yлapнинг xapaктep xycycиятлapи aниклaнгaн. Колган шaкллapни тaнлaш нaти-жaлapи cинaлyвчилapгa индивидyaл paвиш-дa мacлax1aтлap бepишдa фойдaлaнилди, aммо yлapни мaтeмaтик cтaтиcтикa ycyллapи ëpдaмидa кaйтa ишлaш мyaйян кийинчиликлap тyFдиpгaнлиги caбaбли ушбу тaдкикотимиздa фойдaлaнмaдик. Синaлyвчилap томонидaн биpинчи тaнлaнгaн гeомeтpик шaкллapнинг ёш вa жинc гypyxlлapи бyйлaб тaкcимлaниши 1-жaдвaлдa кeлтиpилгaн.

Жaдвaлдaн кypиниб тypгaнидeк, гeомeтpик шaкллapнинг cинaлyвчилap томонидaн тaнлa-ниши дeяpли тeнг тaкcимлaнишгa эгa. Яъни, x,ap биp гeомeтpик Luaicn 100-136 нaфap cинaлyвчи томонидaн тaнлaнгaн (583 : 5=116,6).

Жaдвaлгa cинчиклaб нaзap тaшлaнca, yчбypчaк [шклини ниcбaтaн кyпpок тaнлaш тeндeнцияcини кyзaтиш мумкин (136 нaфap). Учбypчaк eтaкчилик, paкобaтгa мойиллик, мaк-^д^ эpишиш йyлидa ^ч кaндaй xaвф-xaтapдaн кУpкмacлик, yзигa ишонч кaби xycycиятлap тимcоли экaнлиги инобaтгa олинca, ушбу нaтижa aйнaн тaдкикотдa иштиpок эт^н ëшлapнинг кизикконлиги, кaтъиятлилиги, тaвaккaлчиликкa мойиллиги ^би шу дaвpгa xоc пcиxологик xycycиятлapни aкc эттиpaëтгaнлигини тaxмин килиш мумкин.

Синaлyвчилap томонидaн энг ^м тилгa олин-гaн гeомeтpик шaкл зигзaг (100 нaфap) 6УЛИ6, бу 1шклнинг paмзий мaъноcини aкc эттиpyвчи ижодкоpлик, бyнëдкоpлик, кeлaжaккa йyнaлгaн aник peжaлap тузиш кaби ижобий, конаруктив фaзилaтлap хдли бу дaвpдa eтapли дapaжaдa

ЗAMOНAВИЙ TAЪЛИM / СОВРЕМЕННОЕ OБPAЗOВAНИЕ 2015, 5

шаклланиб улгурмаганлигидан дарак бераётган булиши эхтимолдан холи эмас.

Усмир ёшидаги киз болаларнинг (182 нафар) деярли учдан бир кисми (58 нафар) т^ри туртбурчак шаклини танлаганлар. Эхтимол, бу натижа усмир ёшидаги кизларимизга хос булган узгарувчанлик, ички ноаниклик, кайфиятнинг узгарувчанлиги, бошкаларга таклид килиш, катъиятсизлик, бошкаларга боFликлик каби хислатларини ифодалаётган булиши мумкин. Энг кизиFи шундаки, успиринлик даврига келиб, кизлар орасида бу геометрик шаклни танлаш холатлари усмирларникига нисбатан деярли 6 маротаба камайиб кетган (атиги 10 нафар).

Бу даврда т^ри туртбурчак шаклига деярли тескари булган фазилатларни узида мужассам этган квадрат шаклини танлаш холати микдор жихатдан энг юкори уринни эгаллаган (30 нафар). Бу натижа эса успиринлик даврига келиб киз болаларда тартиблилик, эхтиёткорлик, озодалик, теран фикрлилик, тиришкоклик, амалий ишларга жиддий муносабатда булиш, масъулиятлилик каби хислатлар мухимрок ахамият касб эта бошлаганлигидан далолат бераётган булса керак. Эхтимол, ана шу жид-дийлик хислати, узини узи чукур тахлил ва назорат кила олиш кобилияти усмир кизларга хос булган ички ноаниклик, узгарувчанлик, уз имкониятларини англамаслик, узини паст бахолаш каби салбий хислатларнинг кескин камайишига олиб келгандир. Умуман олганда, «т^ри туртбурчаклар» хали шаклланиб, ети-либ улгурмаган шахслар булиб, бизнинг назаримизда, бундайларнинг успирин кизлар орасида кескин равишда камайиб кетиши уларнинг маълум даражада баркамоликка эришганликларидан далолат беради.

1-жадвалдаги маълумотларга диккат билан разм солинса, усмир ёшидаги уFил болалар (163 нафар) орасида энг куп тан-ланган геометрик шакллар учбурчак (53 нафар) ва т^ри туртбурчакдир (35 нафар). Таъкидлаш жоизки, «учбурчак типлар»га хос булган етакчилик, ракобатга интилиш, узига ортикча ишониш ва таваккалчиликка мойил-лик хамда «т^ри туртбурчак типлар»га хос булган узгарувчанлик, ички ноаниклик, кай-фиятларнинг тез узгарувчанлиги, муаммо-лардан кочишга интилиш окибатида бошкаларга ишонувчанлик, кизикувчанлик хислат-лари хали рухан етарлича етилмаган усмир ёшдаги уFил болалар хулк-атворини тула-тукис акс эттиради. K1изиFи шундаки, учбурчак ва

туFри туртбурчак шаклларини танлаганлар анча етукликка эришган успиринлик даврига келиб уз меъёрига тушади (учбурчак - 24 нафар, туFри туртбурчак - 23 нафар).

1-жадвалда яна бир диккатни тортадиган манзара шундаки, усмир ёшдаги уFил болалар орасида кам таркалган «зигзаг типлари» (17 нафар) успиринлик даврига келиб энг куп таркалган типларга айланди (27 нафар). Яъни, зигзаг шаклининг рамзий маъносини ташкил этувчи ижодкорлик, янги билимларга интилиш, келажакка йуналганлик каби ижобий фазилатлар ёш у^айган сари якколрок намоён була бошлар экан.

Синалувчиларимизнинг таваккалчиликка тайёрлик даражасини урганиш максадида Р.Шубертнинг таваккалчиликка тайёрлик тести-дан фойдаланилди. Тадкикот гурухидан олин-ган маълумотларга кура, синалувчиларимиз ушбу методика буйича -50 дан +50 гача балл туплаш имконига эга булганлар. Р.Шуберт тести буйича олинган натижалар методика асосномасига мувофик куйидагича талкин этилади.

-30 ва ундан паст курсаткич олганлар жуда эхтиёткор инсонлардир, бундай инсонлар умуман таваккал килмайдилар, етти улчаб, бир кесадиганлар сирасига кирадилар. Х,ар бир хатти-харакатни уйлаб амалга оширадилар, ортикча вокеа-ходисаларга узларини койит-майдилар. Х,еч качон биринчи булиб иш килмайдилар, улар, купинча, бошкаларга эрга-шадилар. Бундай шахслар бошкарувчи була олмайдилар, улардан яхши бажарувчилар чикади.

-10 дан +10 гача - уртача натижа. Бу тои-фага кирувчилар хар бир хатти-харакатни меъёрида бажаришни яхши курадилар. Агар килаётган харакатларининг фойда келтиришига ишонсаларгина таваккал киладилар. Фойдадан кура купрок зарар келишини тахмин килсалар, таваккал килмайдилар. Улар уз харакатларини бошкара оладилар ва хар кандай вазиятда узларини тута оладилар.

+20 ва ундан катта курсаткич сохиблари таваккалчиликка мойилликлари юкорилиги билан ажралиб турадилар. Бу тоифага мансуб кишилар хар доим, хар кандай вазиятларда хам уз жонларини хатарга куйишга тайёр турган шахслар хисобланади. Улар хавф-хатарни яхши курадилар, таваккал килиб эришган хар кандай ютуклардан завк оладилар. Бундай инсонларни, кези келганда, таваккал, пухта уйламай, шошма-

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2015, 5

V_/

2-жадвал. Р. Шyбeрт мeтодикaси буйича ёш ва жинс тафовутлари

Ёш Жин^ n Уpтaчa OrbK^ei-u t мeзони Ишонч дapaжacи

Уcмиpлap УFИЛ киз 163 182 11,48 5,79 3,43 p<G,G1

Уcпиpинлap УFИЛ киз 115 123 5,41 5,46 -G,21 p>G,G5

шошapлик билaн иш килишдaн кaйтapиб тypиш мaкcaдгa мувофик, чунки x,ap кaндaй вaзиятдa тaвaккaл килиш инcон ^ётига жиддий xaвф cолиши мумкин.

Уcмиp вa ycпиpин yFИл-кизлapдa ypтaчa бaлл 7,23 ни тaшкил этди. Стaндapт оFИш микдоpи 16,14 гa тeнг. Яъни cинaлyвчилapимизнинг aкcapият киcми Р. Шyбepтнинг тaвaккaлчиликкa тaйëpлик тecти бyйичa -9 дaн +24 гaчa бул-гaн оpaликдa бaлл тyплaшгa эpишгaнлap. Уpтaчa бaлл бapчa yFИл-кизлap умумий нaти-жaлapининг ypтaчa x1олaтлapини кypcaтaди. Стaндapт оFИш микдоpи ypтaчa x1олaтдaн оFИш нaтижacини бepaди, яъни: ypтaчa киймaт (7,23) - cтaндapт оFИш (16,14) = -8,91. Бу нaтижa бизнинг typyx, учун мeъëpий x1олaт xиcоблaниб, энг пacт нaтижa шyнгaчa тушиш эх,тимолини кypcaтaди. Энг юкоpи мeъëp эca кyйидaгичa xиcоблaнaди: ypтaчa киймaт (7,23) + cтaндapт оFИш (16,14)=23,37. Энг юкоpи кypcaткич 23,37 бaллгaчa кyтapилиш эх,тимоли aйнaн шу rypyx, учун мeъëpдиp.

Биpок ушбу мeтодикa оpкaли yFИл вa киз-лapдaн олингaн мaълyмотлap киëcлaнгaндa ceзилapли дapaжaдaги фapк мaвжyдлиги aниклaнди. Яъни, yFИл болaлap (8,97 бaлл) вa киз болaлapнинг (5,66 бaлл) тaвaккaлчиликкa тaйëpлик дapaжaлapи оpacидaги ишонч дa-paжacидaги cтaтиcтик фapк мaвжyдлиги aник-лaнди (t=2,49, n:=278, n2=305, p<0,05). ^лти-pилгaн paкaмлap шyндaн дaлолaт бepaдики, УFИл болaлap киз болaлapгa ниcбaтaн кyпpок тaвaккaлчиликкa мойил бyлap экaнлap. Худди шyндaй мaзмyндaги дaлиллap кyпгинa олимлapнинг илмий тaдкикотлapидa ^a-тилгaн 6Ули6, бу эpкaклapнинг жaмият ^ёти-дa eтaкчи pолни бaжapиш, x,ap кaндaй кийинчилик, мyaммо тугил^н вaзиятлapдa жaвобгapликни Уз бyйинлapигa олиб, ту^к-лapни кaндaй бyлмacин eнгиб утиш^ инти-лишлapини aкc эттиpaди. Яъни, yFИл болaлap-нинг киз болaлapгa ниcбaтaн кyпpок тaвaккaл Kилишлapи, yлapнинг мyaйян ижтимоий pолни бaжapишлapи билaн изо^ниши мумкин.

Taдкикотдa иштиpок этгaн ycмиp вa у^и-pинлapнинг тaвaккaлчиликкa мойиллик дapa-

жaлapи киё^й ypгaнилгaндa х£м мyaйян тaфовyтлap боpлиги aниклaнди. Яъни, ycмиp Укyвчилap (ypтaчa 8,48 бaлл) вa ycпиpин тaлa-бaлap (ypтaчa 5,43) тaвaккaлчиликкa тaйëpлик дapaжaлapи оpacидa ишонч дapaжacидaги a"a-тиcтик фapк кyзaтилди (t=2,25, n1=345, n2=238, p<0,05). Keлтиpилгaн cтaтиcтик paкaмлap ycмиp ëшидaги болaлap ycпиpин йигит-киз-лapгa ниcбaтaн тaвaккaлчиликкa кyпpок мойил экaнликлapидaн гувохлик бepмокдa. Ушбу дaлилий мaълyмотлapнинг пcиxологик мaзмyни шyндaн ибоpaтки, лицeй битиpyвчи тaлaбaлapи 7-cинф Укyвчилapигa ниcбaтaн aнчa eтyк aклий ^ло^ият^ эгa булиб, онгли xyлк-aтвоpлapининг aнчa шaкллaнгaнлиги билaн aжpaлиб тypaдилap. Фикpимизчa, ёш yлFaйиши билaн юзaгa кeлaдигaн вaзминлик, мyлоx1aзaлилик, x,ap биp ишни обдон yйлaб peжaлaштиpгaн x1олдa бaжapиш xиcлaти «тaвaккaлигa» иш юpитиш габи ^na^apra зид бyлгaнлиги caбaбли тaвaккaлчиликкa мойиллик дapaжacи кишилapдa ёш ут^н capи кaмaйиб боpaди.

Уcмиp вa ycпиpин yFИл-кизлapдaн олингaн мaълyмотлapни янaдa чyкyppок тaxlлил килиш нaтижacидa 2-жaдвaлдaги мaълyмотлapгa эгa булдик.

Ушбу жaдвaлдaн кypиниб тypгaнидeк, Уcмиp ëшидaги yFИл вa киз болaлapнинг тaвaккaлчиликкa тaйëpлик дapaжaлapи оpacидa ишонч дapaжacидaги cтaтиcтик фapк мaвжyд (t=3,43). Уcпиpин йигитлap вa кизлapнинг тaвaккaлчиликкa тaйëpлик дapaжaлapи оpa-cидa эca дeяpли х£ч кaндaй cтaтиcтик фapк кyзaтилмaйди (t=-0,21). Яъни, ycмиp вa ycпиpин Kизлapдa тaвaккaлчиликкa тaйëpлик дeяpли Узгapмaгaн x1олдa caклaнгaн бyлca, ycмиp вa Уcпиpин yFИл болaлapдa тaвaккaлчиликкa тaйëpлик дapaжacи ёш yлFaйиши билaн ^c-кин paвишдa yзгapиши кyзaтилмокдa (Уpтaчa бaллapни киëcлaнг). Бизнингчa, бу paкaмлap Уcмиp ëшидaги yFИл болaлapнинг yзигa xоc ёш xycycиятлapини aкc эттиpиб, yлap-нинг утиш дaвpидaги бeкapоpликлapи, кизи-Kyвчaнликлapи, ^aммa cоx1aлapдa yзлapини

ЗAMOНAВИЙ TAЪЛИM / COВPЕMЕННOЕ OБPAЗOВAНИЕ 2015, 5

«синаб» куришга мойилликлари билан изох-ланади.

Албатта, усмирлик даврига хос булган бундай таваккалчилик шахс шаклланишида мухим ижобий ахамиятга эга. Усмирларга хос кизикувчанлик, янги сохаларни эгаллашга интилувчанлик ва бу борада таваккал хулк-атворни намоён килиш усмирларнинг булажак касб сохаларини танлашлари, уз кобилият ва лаёкатларини таваккал килиш, синаб куриш йули билан англашларига замин хозирлайди. Бирок уз вактида тарбиявий ишлар олиб бо-рилмаган, усмир ёшларга зарур йул-йуриклар курсатилмаган такдирда бу хислат усмирлар хаёти, шахс сифатида шаклланишига салбий таъсир курсатадиган окибатларнинг келиб чикиш хавфи хам йук эмас. Масалан, Жахон СоFликни саклаш ташкилоти берган маълу-мотга кура, гиёхвандлик балосига учраган кишиларнинг аксарияти гиёхванд моддани илк маротаба айнан усмирлик даврида татиб курар эканлар.

Таваккалчиликка тайёрликнинг характер типологиясига, яъни психогеометрик тест нати-жаларига боFликлигини урганиш максадида гистографик усулидан фойдаланилди. 1-расм-даги гистограммада тадкикот иштирокчи-ларининг таваккалчиликка тайёрлик даражаси ва психогеометрик тест натижалари орасидаги узаро боFликликни акс эттирувчи конуниятни кузатиш мумкин1.

Расмдан куриниб турганидек, таваккалчиликка тайёрлик хусусияти «учбурчак» шаклини танлаган синалувчиларимизда юкори дара-жада ифодаланган (уртача 19 балл). Ушбу натижа психогеометрия методикаси муаллифи томонидан такдим этилган шархларга айнан мос келади. Яъни, «учбурчак» типига мансуб кишилар бошкарувчилик, етакчи-лик, муваффакиятга йуналганлик билан бирга узига ишонч, катъиятлилик, таваккалчиликка мойиллик каби хислатлар билан тавсифла-надилар.

«Квадрат» ва айникса, «туFри туртбурчак» шаклини танлаган синалувчиларимиз таваккал килишни ёктирмас эканлар (мос равишда 3 ва -2 балл) эхтимол, «квадрат» типига хос булган аникликка интилиш конун-коидаларга сузсиз риоя килиш, тахлилий рационал тафаккурнинг кучли ривожланганлиги, эхтиёткорлик хислат-

1 Анастази А.Психологическое тестирование. // ТИМ, 2002. -С. 96-162.

лари уларда таваккалчиликка нисбатан салбий муносабатнинг вужудга келишига замин тайёр-лаган булса керак. «ТуFри туртбурчак»ни танлаш эса методика йурикномасига биноан уз имко-ниятларига ишонмаслик, узини паст бахолаш, муаммоларга дуч келмасликка интилиш, муста-кил фикр, аник дунёкарашнинг йуклиги каби хусусиятлар билан характерланади. Эхтимол, шахснинг етарли шаклланмаганлиги, маълум бир етукликка эришмаганлиги билан боFлик булган хислатлари, айникса тусиклардан кочиш каби иродавий пассивлик хусусиятлари уларда таваккалчиликдан кочиш мотивларининг устун-рок келишига сабаб булаётган булса керак.

1-расмга диккат билан каралса, «айлана» ва «зигзаг» шаклини танлаган ёшларимизнинг таваккалчиликка тайёрлик даражаси бошка шаклларни танлаган синалувчиларга нисбатан уртача меъёрга анча якин эканлигига гувох булишимиз мумкин. Яъни, «айланалар»нинг таваккалчиликка тайёрлик даражаси уртача 8 баллни ташкил этган булса, «зигзаглар»ники урта хисобда 6 баллга якин булган. Ушбу ракамларни барча иштирокчилардан олинган умумий уртача киймат (7,23 балл) билан киёс-ланса, хакикатдан хам «айлана» ва «зигзаг» шаклини танлаган ёшларимизнинг таваккалчиликка нисбатан нейтрал муносабатларини яккол куришимиз мумкин.

Психогеометрик типология нуктаи назари-дан олганда, «айлана» - уЙFунлик, яъни хар томонлама баркамоллик рамзи булиб, бундай кишилар шахслараро муносабатларда ва бошка хаётий сохаларда муайян бир мувозанатни йукотмаганликлари билан характерланадилар. Эхтимол, айнан мана шу ижобий хислатлар уларнинг таваккалчиликка булган муноса-батларида хам маълум бир меъёрга амал килишларини таъминлаган булиши мумкин.

«Зигзаг» эса ижодкорлик, хозиржавоблик, образли, яхлит фикрлай олиш кобилиятларини акс эттирувчи шакл булиб, бундай кишилар тах,лилий, мантикий тафаккурдан кура, тезлик билан синтез кила олиш, вазиятдан тез ва осон чикиб кета олиш, хар кандай муаммони «бир зумда» хал килиб, бошка фаолиятга утиб кета олиш кобилиятлари билан характерланадилар. Шу сабабли «зигзагларда» мотивлар кураши у кадар оFир ва узок давом этмайди, улар хар кандай масалани дархол уз вактида хал килиб куя коладилар. Бирок интуиция (ички овоз, ички буйруклар)нинг яхши ривожланганлиги туфайли хар кандай хавф-хатарни олдиндан

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2015, 5

1-расм. Таваккалчиликка тайёрликнинг психогеометрик типларга боглик,лиги

Изоц: ординатауки: Р.Шуберт методикаси буйича тупланган уртача баллар (N=583); абсцисса уки: психогеометрик тестга асосан ажратилган типлар - 1 - «учбурчак»; 2 -«квадрат»; 3 - «тугри туртбурчак»; 4 -«айлана»; 5 - «зигзаг».

сеза оладилар ва бундай шароитларда тавак-кал килишдан узларини тия оладилар. Эхти-мол, «зигзаг» типига мансуб кишилардаги ана шундай узига хос фазилатлар улардаги таваккалга нисбатан нейтрал муносабатларни таъминлаган булса керак1.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

Мамлакатимизда ижтимоий-сиёсий, маъна-вий мухитни баркарорлаштиришнинг мухим шартларидан бири ёш авлодни хар томонлама етук, онг-шуурли килиб тарбиялашдан иборат. Ёшларда мустакил ва эркин фикрлаш, онгли равишда карор кабул килиш куникма ва мала-каларини шакллантириш оркалигина уларда турли ижтимоий, сиёсий хавф-хатарлар, хар хил жиноий гурухлар таъсирига карши «имму-нитет»ни хосил килиш мумкин. Турли хавфли вазиятларда турри, окилона карорларга кела олиш хусусиятининг асосий улчов-курсат-кичларидан бири таваккалчиликка тайёрлик хисобланади. Утказилган барча назарий ва амалий тадкикотлар асосан куйидаги хулоса-ларга келишимизга сабаб булди.

Махсус текширишлардан маълум булишича, усмирлик даврида успиринлик даврига нисбатан таваккалчиликка тайёрлик кучлирок ифодаланган булар экан. Бу эса успиринлик даврида ёшлар онгининг бир поFона юкори кутарилиб, уларда вазминлик, хар ишда эхтиёткорлик каби хусусиятларининг пайдо булиши билан тушунтирилади. Далилий

1 Лучшие психологические тесты для профотбора и профориентации. / Под ред. А.Ф.Кудряшова. - Петрозаводск, «Петрком», 2002.

маълумотларнинг гувохлик беришича, уFил болаларда киз болаларга нисбатан таваккалчиликка тайёрлик хусусияти кучлирок ифодаланган. Бу холатни эркак жинсининг инсон эволюцияси хамда ижтимоий тараккиётида тутган урни билан боFлик равишда тушунтириш мумкин булса керак. Инсон популяциясида эркак зоти купрок оила, жамиятни бошкариш, уни турли ёвуз кучлардан химоя килиш, унинг фаровонлигини таъминлаш вазифасини бажа-риб келган ва бу ишларни амалга оширишда куплаб хавф-хатарларни бошидан кечиради. Аёлнинг асосий вазифаси «оила учоFи»га эгалик килиш, эркак томонидан яратилган моддий бойликларни болаларга таксимлаб бериш, маънавий ютукларни кейинги авлодга етказишдан иборат булиб, уларнинг хаётида таваккал хулк-атвор эркаклардаги кадар мухим ахамият касб этмайди.

Инсон характерини аниклашнинг кизикарли усулларидан бири геометрик шаклларни идрок этиш хусусиятлари, яъни субъектнинг учбурчак, айлана каби шаклларга ижобий ёки салбий муносабат билдиришига асосланади. Психогеометрик тест буйича олинган маълумотларнинг киёсий тахлилидан маълум булишича, таваккалчиликка тайёрлик хусусияти шахснинг бошка характер хусусиятлари билан биргаликда яхлит вокелик сифатида, уларга боFлик равишда ёш улFайиши билан шаклланиб, сайкал топиб боради. Усмирлик давридан успиринлик даврига утиш жараёнида юз берадиган психологик, психофизиологик ва

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2015, 5

ижтимоий-психологик узгаришлар билан бир-галикда таваккал хулк-атвор хусусиятлари х,ам турли сифат ва микдор узгаришларини намоён килади.

Куп йиллик илмий тадкикотлар жараёнида олинган назарий ва эмпирик маълумотлар амалиётчи психологлар учун куйидаги тавсия-ларни илгари суришга имкон беради:

- усмирлик даврида англанмаган таваккалчиликка тайёрликнинг жуда юкори даражаси аникланганлиги боис усмирларда девиант1 ва делинквент2 хулк-атвор шаклларининг вужуд-га келиши мумкинлигини инобатга олиб, бун-га карши изчиллик билан окилона чора-тад-бирлар ишлаб чикиш лозимдир;

- таваккалчиликка мойиллик х,амда тавак-калчиликдан кочишнинг оптимал даражасини шакллантириш, шунингдек, таваккал хулк-атворга нисбатан онгли муносабатларни х,осил килишга каратилган махсус психоконсультация, психокоррекция ва тренинг машFулотларини ишлаб чикиш х,амда амалиётга татбик этиш тавсия килинади;

- таваккалчиликка тайёрликнинг юкори даражаси асосан сардорлик х,амда бошка-рувчиликка мойил булган усмирларда аник-ланганлигини эътиборга олиб, уларни тегишли фаолият сох,аларига йуналтириш, ижтимоий фойдали тадбир ва маросимларда фаол иш-тирок этишларини раFбатлантириш тавсия ки-линади.

Адабиётлар:

1. Альгин А.П. Риск и его роль в общественной жизни. - М., 2009.

2. Анастази А. Психологическое тестирование. // ТИМ, 2002. -С. 96-162.

3. Волков А.М., Микадзе Ю.В., Солнцева Г.Н. Деятельность: структура и регуляция. - М., 1987.

4. Гайнутдинов Р.З. Психодиагностика в работе учителя. Метод. рекомендации. - Т., УзНИ-ИПН, 1987. -С. 27.

5. Гардинер Б. Природа риска. // «Страховое дело», №6, 1994. -С. 41-44.

6. Завалишин Д.Н. Оперативное мышление и принятие решения. / В сб.: «Проблемы принятия решений». Под ред. П.К. Анохина. - М., 1976.

7. Козелецкий Ю. Психологическая теория решений. // Пер. с польс. - М.: «Прогресс», 1979.

8. Каримова В.М., Акрамова Ф.А. Экономическая психология. Учебное пособие для ВУЗов. - Т., 2003.

9. Корнилова Т.В. Диагностика мотивации и готовности к риску. - М., 1997.

10. Котик М.А. Психология и безопасность. - Таллинн: «Валгус», 1981.

11. Кумбс К.Х. Некоторые подходы к восприятию и оценке степени риска / Нормативные и дескриптивные модели принятия решения. - М., 1981. -С. 187-193.

12. Лефевр В.А. Формула человека. - М., 1991.

13. Лучшие психологические тесты для профотбора и профориентации. / Под ред. А.Ф.Кудряшова. - Петрозаводск: «Петрком», 2012.

14. Муллабоева Н.М. Таваккалчиликнинг ёш ва психологик хусусиятлари. / Психология фанлари номзоди илмий даражасини олиш учун ёзилган диссертация. 19.00.07. - Т., 2007.

15. Петровский В.А. Активность субъекта в условиях риска. / Автореф. дис. канд. психол. наук: 19.00.01. - М., 1977.

16. Рогов М.А. И прибыли, и убытки - от неопределенности. Системный подход к проблеме управления экономическим риском. // «Риск», № 3-4, 1994. -С. 83-88.

17. Fозиев Э/F. Онтогенез психологияси. - Т.: «Ук,итувчи», 2013.

18. Хайитов О.Э. Тадбиркорлик фаолияти мотивациясининг ижтимоий-психологик хусусиятлари. / Психология фанлари номзоди илмий даражасини олиш учун ёзилган диссертация. 19.00.05. - Т., 2005.

1 Девиант - умумкабул килинган хулк-атвор шаклларидан бири булиб, отиш холати хисобланади, маълум бир ри-вожланиш боскичида пайдо булади, асосан усмирларда.

2 Делинквент (лот. delictum — хатти-харакат, англ. delinquency) - конунни бузиш маъносини билдириб, индивид-нинг жамиятга карши каратилган хатти-харакатидир.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2015, 5

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.