Хабибуллоева Марцона Нуруллоевна,
докторант (PhD)-u курси дуюми кафедраи педагогикаи ицтимой ва касбии МДТ "ДДХ ба номи акад. Б.Fафуров"(Тоцикисmон, Хуцанд)
Хабибуллоева Марджона Нуруллоевна,
докторант (PhD)-2 курса кафедры социальной и профессиональной педагогики ГОУ «ХГУ имени акад. Б. Гафурова» (Таджикистан, Худжанд)
Habibulloeva Marjona Nurulloevna, second-year doctoral student of the department of social and professional pedagogy under the SEI "KhSU named after acad. B.Gafurov", (Tajikistan, Khujand), E-mail: [email protected] Вожа^ои калиди: фарогир, таусилоти фарогир, нуцсоншиносй, ташкилоти цамъиятй, кудакони имконият маудуд, таусилоти махсус
Дар мацола доир ба вазъи амалишавии таълими фарогир (инклюзией) сухан рафта, циуатуои мусбат ва натицауои амалишавии он мавриди таулил царор гирифтааст. Цайд мешавад, ки фарогирй уамчун раванди муайян ва вокуниш ба гуногунии ниёзуои уама хонандагон тавассути ширкати бештар дар омузиш ва коуиш додани истисно дар таусилот аст. Тадцицот нишон дод, ки уоло тануо цисми кудакони имконияташон маудуд самаранок ба коруои фарогирй цалб карда шудаанду холос. Бинобар он, педагогонро лозим меояд, ки уар чй бештар бо ин гурууи кудакон уамкориро ба роу монанд.
Ключевые слова: инклюзия, инклюзивное образование, исследование инвалидности, общественная организация, дети с ограниченными возможностями здоровья, специальное образование
В статье говорится о состоянии внедрения инклюзивного образования, анализируются положительные стороны и результаты в этом направлении. Отмечается, что инклюзивность определяется как процесс выявления разнообразия потребностей всех учащихся и реагирования на них посредством более активного участия в обучении и сокращении исключения в образовании. Исследование показало, что в настоящее время только часть детей с ОВЗ эффективно вовлечена в инклюзивную деятельность, и это требует от педагогов максимального сотрудничества с такой группой детей.
Key words: inclusion, inclusive education, disability research, public organization, children with disabilities, special education
The article talks about the state of implementation of inclusive education, analyzes the positive aspects and results of its implementation. It is noted that inclusiveness is defined as the process of identifying the diversity of needs of all students and responding to them through increased participation in learning and reducing exclusion in education. The study showed that at present only a part of children with disabilities are effectively involved in inclusive activities. Therefore, educators need to cooperate as much as possible with this group of children.
Тачрибаи мактабхои чахонй нишон медихад, ки таълими фарогир бо кудакони маъюб дар мактабхои тахсилоти миёнаи умумй имконпазир аст.
Яке аз талаботхои таълими фарогир ё инклюзивй ин тахсил дар муассисаи таълимй бояд тарик;и муштарак (кудакони имкониятмахдуд ва бачагони мукдррарй) ва фарогир ба рох монда шавад раванди таълим чалб карда шаванд.
Фарогирй хамчун раванди муайян ва вокуниш ба гуногунии ниёзхои хамаи хонандагон тавассути иштирок дар омузиш ва кохиш додани истисно дар тахсилот аст.
Дар таълим фарогир чунин нишонхо хамчун ну^сон махдудиятхои кудаки маъюб ба хисоб мераванд: харакат а^ибмонии камбудии инкишофи равонй ё чисмонй.
Инклюзия ба раванди таълим барои тахсили рузона тавсия дода мешавад: - ба кудакони гирифтори беморихои чисмонй, агар сатхи рушди равониву чисмонй ва гуфтори онхо ба меъёри синну сол мувофщат кунад ва ба онхо имкон дихад, ки якчоя бо хамсолони солим дар барномаи омузиши умумй тахсил карда тавонанд;
DOI:10.51844-2077-4990-2022-3-222-227
ТАШКИЛИ ТАЪЛИМИ ФАРОГИР БАРОИ КУДАКОНИ ИМКОНИЯТ
МАХДУД
ОРГАНИЗАЦИЯ ИНКЛЮЗИВНОГО ОБРАЗОВАНИЯ ДЛЯ ДЕТЕЙ С ОВЗ
ORGANIZATION OF INCL USIVE EDUCATION FOR CHILDREN WITH DISABILITIES
- ба кудаконе, ки бо барномадои мутобикшудаи таълими тадсил намоянд;
• шунавоии суст доштан (дар узвхои нут;) то 60 Дб;
• доштани шиддати биноиш хадди а;алл 0,1 бидуни аворизи хамбастагии инкишоф;
• доштани ихтилоли системаи мушак ва имкониятхои рушди зехнй;
• дорои а;ибмондагии зехнй;
• кудакони дорои иллатхои вазнини нут; (дизартрия, ринолалия, алалияи мотор, афазия) [8,с.22].
Дар сурати ;исм мавчуд будани аз ин ну;сонхо дарачаи иштироки кудаки маъюб дар корхои синфй, беруназсинфй тавсия дода мешавад; речаи дарсу машваратхо, чорахои ислохй, тачхизоти иловагии махсус, ниёз ба дастгирй (мураббй), давраи зангхои такрорй, кумаки иловагии мутахассисони берун аз ташкилоти таълимй ва гайрахо тавсия мегардад. Барои кудаконе, ки мушкилоти рафтор равонй доранд, барои таълими инфиродии хонагй тавсия мешавад. Хдмчунин кудакони дорои ну;сони вазнини зехнй ва мушкилоти рафтори равонй, дар муассисахои низоми хадамоти ичтимой ба тахсил фаро гирифта мешавад.
Тарафхои мусбати тахсилоти инклюзивй:
• дар муассисаи тахсилоти умумй ташкили шароити махсуси таълим барои кудакони эхтиёчоти махсуси тахсилот дошта;
• таъсиси мухити таълими мутоби;шавй, ки ниёзхои таълимии хама кудакони як муассисаи таълимиро ;онеъ карда метавонад;
• тахсил дар шароити синфхои умумии мактаби оммавй бо дастгирии зарурии равонй ва педагогии кудакон аз чониби мутахассисони тахассусй;
• омодагии педагогон, волидайн барои ба таълим фаро гирифтани кудакони махдуд имкон ва фарохам овардани шароити таълим барои онхо ва ноил шудан ба сатхи нихоии рушд, ки мусоидат намояд, инчунин бар;арорсозии ичтимоию хамгироии кудак ба чомеа [6,с.81].
Дар баробари ин тахсилоти фарогир камбудихои ба худ хос доданд, ки аз инхо иборатанд:Дар идеал набояд хеч костй ба назар расад, зеро омузиши фарогир сифати зиндагии кудакон, алалхусус, кудакони гуруххои осебпазири ичтимой ба хисоб меравад, аммо бо назардошти шароити ичтимоию и;тисодии мо ва сатхи шуури чамъиятй, тахсилоти фарогир дар замони хозира хануз хам хусусияти тачрибавиро дорад.
Дар тад;и;оти олимон се равиш ба таълими кудакони махдуд имконият дар як ва;т ба кор бурда мешавад, ба мисли:1. Таълими тафри;авй барои таълим ва тарбияи кудакони дорои ну;сони гуфтор шунавой, биной, системаи мушакии ;обилият, а;л, а;ибмонии а;лидошта, ки муассисахои муайян ба таълими онхо равона шудаанд; 2. Тахсилоти интегралй, ки ташкили таълим ва тарбияи кудакони махдуд имкон дар синф(гурух)-и алохидаи муассисахои тахсилоти умумй сурат мегирад; 3.Таълими фарогири кудакони маъюб якчоя бо кудакони дорои ну;сонхои инкишоф дар синф (гурух) -и муассисахои тахсилоти умумй амалй карда мешавад.
Тахсилоти фарогир тавассути омузиш ва парвариши якчояи кудакони махдуд имконият ва кудакони солим махдудият дар гурухи фарогирандаи муассисахои таълимии томактабй амалй карда мешавад. Инклюзия (фарогир) имкони иштироки хама хонандагон дар хаёти коллективи кудакистон, мактаб, донишкада, дар хаёти томактабй ва мактабй мебошад. Тахсилоти "инклюзия" дар бораи эътирофи арзиши хама фар;иятхои кудакон ва омузиши ;обилияти онхо бо ин усул мувофи;тар мебошад. Ин низомест, ки ниёзхои хама кудаконро на танхо бо мушкилоти рушд, балки инчунин гуруххои гуногуни нажодй, чинс, синну сол, ки ба гурухи муайяни ичтимой мансубанд, ба назар мегирад. Мухталифй ва гуногунй доир ба муайян намудани мафхуми «инклюзия» ба он бастагй дорад , ки ин фароянд ба дарёфти роххои нав барои ;онеи ниёзхои омузишии хар як иштирокчигар нигаронида шуда, мутоби; ба вазъияти таълим ва шароити тахсили кудакон муайян карда шудааст. Омузиши фарогир барои тахияи усулхое кушиш дорад, ки ба кудакон нигаронида шуда, онхо шахсони дорои ниёзхои гуногуни омузишй мебошанд. Тахсилоти инклюзивй кушиш бар он дорад, ки муносибати таълиму омузишро инкишоф дихад ва барои ;онеи ниёзхои гуногуни таълим созгор бошад. Агар таълим ва омузиш дар натичаи тагйироте, ки тахсилоти фарогир ба амал меорад, натичабахш шаванд, пас хама кудакон (на танхо кудакони эхтиёчоти махсус) манфиат мегиранд [8,с.44]. Мувофи; ба хусусиятхои маъноии калимахо инклюзия (дохилшавй, хамрохшавй) ва хамгирой ду мафхуми таълими муштараки кудакони маъюб ва кудакони маъюби рушддоштаро дорад: мафхуми хамгирой, яъне фарохам овардани шароити махсус барои кудакони дорои ниёзи махсуси
таълимй дар доираи низоми мавчуда бидуни тагйир додани худи низом ба шумор меравад; хадафи асосии консепсияи таълими инклюзивй, ин тачдиди сохтори ташкилотхои таълимй ба хисоб рафта, мутоби;и эхтиёчоти кудакон ва кудакони дорои ну;сонхои инкишофй ва барои тахсилу ва тарбияи онхо шароити мусоид фарохам овардан аст. Ма;сади ташкил намудани таълими инклюзивй аз он иборат аст, ки хама кудакон бояд имконияти хаёти пурмазмуни ичтимой, иштироки фаъолона дар гурух, чомеаи махаллй дошта бошанд ва бо ин васила таъмин намудани хамкорию гамхории хаматарафаи онхо хамчун аъзои чомеа мебошад. Усули омузиши фарогир аз он иборат аст, ки ниёзхои гуногуни кудакон бояд ба рангорангии ниёзхои онхо мувофи;ат кунад; мухити ахсилоте лозим аст, ки камтар махдуд ва фарогир бошад. Хддафи тахсилоти инклюзивй ба фардисозии раванди таълим, тахияи барномаи мутоби;гаштаи таълим равона гардидааст, ки хусусиятхои рушди кудакро ба назар мегирад ва пеш аз хама, ба рушди шахсият ва мутоби;шавии ичтимой равона шудааст. Таълими инклюзивй идомаи манти;ии гояхои таълими интегратсионй ба хисоб меравад, ки ;абл аз инклюзия аз чихати замонй, гоявй ва фановарй рух додааст.Масъалахои кудакони имконияташон махдудро як гурух олимон, равоншиносон ва табибон, аз чумла Г.Е. Сухарёва, М.С. Певзнер, М.Г.Блюмина, Д.Е. Мелехов, В.М.Явкин, Г. М. Дулнев, В.И. Лубовский, Л. С. Виготский, Д. Б. Элконин, Н.М. Назарова, Холматов И.Б., Очилзода А., Шарипов Ф., Рахмонов А.П., Махмудов С.С., Камолова М., Рахимов Б., Байзоев А., Рахмонов З.П., Рахмонова Д.З. ва дигарон тад;и; кардаанд [1, с.248]Дамон тавре, ки Н.Д. Шматко хотирнишон менамояд, тахсилоти фарогир барои кудакон натичаи муассир бахшида, барои инкишофи гуфтор ва муоширати онхо муфид аст"[10, с.8].А.Ю. Чистобаева оид ба тахсилоти замони муосир ва истифодабари аз технологияхои ислохнамой, ки барои самаранок истифода бурдан аз низоми махсуси тахсилоти фарогир маълумот додааст [9,с.7]. Тад;и;оти С.Н. Викжанович гувохй медихад, ки тачрибаи фарогир барои кудакони спектри аутизмдошта низ вучуд дорад [3,с.76].
Цадвали №1.Нишондщандщои салохияти муаллимон хангоми кор бо кудакони махдуд имконият (КИ)
100 нафар кудак дар тадк;ик;от иширок намуданд.
Аввал оид ба рушди равониву чисмонй ва гуфтори ин гуна кудакон маълумоти мушаххас пайдо намудем. Дуюм дар созмони чамъиятии "Мехри дил" маълумоти хос ба даст оварда, аз аъзои он- директор, пизишк, логопед, физиотерапевт, махсгар, кормандони ичтимой ахбори муфид дарёфт намудем. Дар ду шашмохаи соли 2020 бо кудакони махдуд имконият корхои ислохнамой аз чониби мо мутахассисон гузаронида шуд. Ниг.ба чадвали 2 ва 3.
Цадвали 2. Тщлили натицщои корхои ислохй бо кудакони иллат^ои гуногундошта дар ду шашмохаи соли 2020
Соли 2020 ФМС БИН БИР С.Дауна С.Аутизм Дигар беморих,о
54 26 11 4 2 3
Цадвали №3. Тщлили натицщои корхои ислохй бо кудакони иллат^ои гуногундошта дар 2
шаш.тщш соли 2020
№ Ташхиси КИМ Теъдоди кудакон Без^уди эиёд Бецбуди кгоятар Бехбуди пест
1 ФМС 54 26 18 10
>
2 вин 26 10 12 4
3 БИР 11 В 2 1
4 Сгшдром Дауна 4 1 2 1
^ Спекггри аутистй 2 - - ш
6 Дшгар беилорих.о 3 - 3
7 Ц- Хаммагй 100 45 Ч—1- 37 1В
Цадвали№4.Омори мутобицнамоии кудаконимщдудимкон ба корхои ислох^амй
120 100 80 60 40 20 0
в
О
||| ■ ■
I
^ ^ £ * Г 4Г
I Теъдоди кудакон ■ Бехбуди камтар ■ Бехбуди дида нашуд
Бо хамин тартиб, дар замони хозир созгории кудакон ва корхои ислохй бо онхо ру ба бехбуд нихода истодааст. Танхо бахше аз кудакон, яъне дар 18 нафар аз онхо бехбуд дида нашуд. Ба;ияи таълимгирандагон мутоби; ба корхои ислохй ва сатхи равониву чисмонй ва рушди гуфтори онхо ба синну солашон мувофи; буданд. Мутаносиб ба хадаф барои омузиш ва ислохи ин ;абил кудакон низоми махсуси маориф ва созмонхо пешбинй карда шуда, расонидани кумак ва корхои ислохй аз чониби педагогон ва мутахассисони хос ба рох монда шавад.
ПАЙНАВИШТ:
1. Армугони наврохони илм.- Хучанд - 2020.- С. 247-250.
2. Бахина, А. В. Проектирование интерактивной модели действительности для освоения студентами социокультурных основ специального и инклюзивного образования /А.В. Бахина//Дефектология. - 2015. -№ 3. - С. 58-64.
3. Викжанович, С.Н. К вопросу о дифференциальной диагностике общего недоразвития речи и задержки темпа речевого развития у детей / С.Н.Викжанович// В мире научных открытий. -2013. - № 11.8 (47). - С. 72-76.
4. Викжанович, С.Н. Характеристика системного недоразвития речи при расстройствах аутистического спектра/С.Н.Викжанович//Современные исследования социальных проблем.
- 2015. - № 8 (52). - С. 294-305.
5. Интегрированное обучение детей с ограниченными возможностями в обществе здоровых детей / Ф.Л.Ратнер, А.Ю.Юсупов. - М.: Гуманитар. изд. центр ВЛАДОС, 2006.-174 с.
6. Кузьмина, О. С. К вопросу о подготовке педагогов к работе в условиях инклюзивного образования/О.С.Кузьмина//В мире научных открытий. - 2014.-№ 5.1 (53). - С. 365-371.
7. Обучение детей с особенностями развития по технологии интегрированного обучения при внутренней дифференциации в общеобразовательном классе: методические рекомендации. / сост.,-Челябинск: ИИУМЦ «Образование» - 2006. - С. 223. Педагогика.
8. Алехина, С.В.«Инклюзивное образование». Выпуск 1/С.В.Алехина, Н.Я. Семаго, А.К. Фадина. - М.: Центр Школьная книга, 2010.-С.78-99
9. Чистобаева, А. Ю. Современные образовательные технологии в коррекционной педагогике/ А. Ю.Чистобаева// Международный журнал экспериментального образования. - 2009. - № 6.
- С. 55-57
10. Шматко Н. Д. Для кого может быть эффективным интегрированное обучение//Дефектология.-1999.-№2.-С.49-56
11.Щербаков, С.В. Реализация компетентностного подхода в обучении студентов по направлению «Специальное (дефектологическое) образование» /С.В.Щербаков// Вестник Омского государственного педагогического университета. Гуманитарные исследования. -2015. № 3 (7). - С.129-131.
12. Ячменёва, И. В. Использование компьютерной программы «Состав числа» для диагностики сформированности математических представлений у младших школьников с ЗПР /И.В. Ячменёв// Дефектология. - 2012. - №5.-С.50-57.
REFERENCES:
1. Scientist Young Gift.- Khujand - 2020. 247-250 p
2.Bakhina A. V. Designing an interactive model of reality for students to master the socio-cultural foundations of special and inclusive education // Defectology. - 2015. - No. 3. - P. 58-64.
3. Vikzhanovich S.N. On the issue of differential diagnosis of general underdevelopment of speech and delay in the rate of speech development in children. In the world of scientific discoveries. - 2013. -No. 11.8 (47). - P. 72-76.
4. Vikzhanovich S.N. Characteristics of systemic speech underdevelopment in autism spectrum disorders // Modern studies of social problems. - 2015. - No. 8 (52). - P. 294-305.
5. Integrated education of children with disabilities in the society of healthy children / F.L. Ratner, A.Yu. Yusupov. - M.: Humanitarian. ed. center VLADOS, 2006.
6. Kuzmina O. S. On the issue of preparing teachers for work in an inclusive education // In the world of scientific discoveries. - 2014. - No. 5.1 (53). - P. 365-371.
7. "Education of children with developmental disabilities using the technology of integrated learning with internal differentiation in the general education class: guidelines" / comp. - Chelyabinsk: IIUMTS "Education" - 2006. - P. 223. Pedagogy.
8. S.V. Alekhina, N.Ya. Semago, A.K. Fadin "Inclusive education". Issue 1. - M .: School Book Center, 2010.
9. Chistobaeva A. Yu. Modern educational technologies in correctional pedagogy // International Journal of Experimental Education. - 2009. - No. 6. - P. 55-57
10. Shmatko N. D. For whom integrated learning can be effective // Defectology.-1999.-N°2.-P.49-56 1 1. Shcherbakov S.V. Implementation of the competency-based approach in teaching students in the direction of "Special (defectological) education" // Bulletin of the Omsk State Pedagogical University. Humanitarian research. - 2015. No. 3 (7). - P.129-131. 12. Yachmenyova I. V. Use of the computer program "Composition of a number" for diagnosing the formation of mathematical representations in younger schoolchildren with mental retardation // Defectology. - 2012. - No. 5. - P. 50-57.