Научная статья на тему 'ТАШАККУЛИ ҚОБИЛИЯТИ ЭҶОДӢ-ИҶТИМОИИ ДОНИШҶӮЁН ДАР РАВАНДИ ТАЪЛИМИ ФАННИ МАТЕМАТИКА'

ТАШАККУЛИ ҚОБИЛИЯТИ ЭҶОДӢ-ИҶТИМОИИ ДОНИШҶӮЁН ДАР РАВАНДИ ТАЪЛИМИ ФАННИ МАТЕМАТИКА Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
50
15
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
ЭҷОДИЁТИ ИҷТИМОӢ / БАРНОМАҲОИ ИҷТИМОӢ / МУНОСИБАТИ ЭҷОДӢ / РАВАНДИ ТАЪЛИМ / ФАЪОЛИЯТИ БЕРУНАЗСИНФӢ / ЗИДДИЯТҲО

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Алимухамедов Муродҷон Равшанович

Дар мақолаи мазкур вазифаҳо ва талаботҳои эҷодиёти иҷтимоӣ дар раванди таълим, фаҳмиши эҷодиёти иҷтимоӣ, хусусияти далелҳои фаъолияти эҷодӣ, инчунин ақидаҳои олимон оид ба омӯзиши эҷодиёт оварда шудаанд. Мисолҳои муайянкунии моҳияти эҷодиёт дида баромада шудаанд. Корҳои таҳлилии олимон барои мухтасар ифода намудани мафҳуми эҷодиёт, эҷодиёти иҷтимоии донишҷӯёни муассисаҳои олӣ дар фаъолияти таълимӣ таҳлил карда шудаанд.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

DEVELOPMENT OF SOCIALLY CREATIVE ABILITIES OF STUDENTS IN THE COURSE OF TRAINING TO THE MATHEMATICIAN

In given article the review of functions and requirement of social creativity in the course of formation, concept of social creativity, motives of creative activity, and belief of several scientific teachers is given. Examples of definition of essence of creativity are resulted. Some analyzing works of scientific teachers allowing are consider to formulate principles of the organization of social creativity of students in out of class educational activity.

Текст научной работы на тему «ТАШАККУЛИ ҚОБИЛИЯТИ ЭҶОДӢ-ИҶТИМОИИ ДОНИШҶӮЁН ДАР РАВАНДИ ТАЪЛИМИ ФАННИ МАТЕМАТИКА»

ТАШАККУЛИ КОБИЛИЯТИ Э^ОДИ-И^ТИМОИИ ДОНИШ^УЁН ДАР РАВАНДИ

ТАЪЛИМИ ФАННИ МАТЕМАТИКА

Алимухамедов М.Р.

Донишгощ давлатии Хуцанд ба номи академик Б.Fафуров

Дар илмх,ои ичтимой ва психологй-педагогй нуктаи назари ягона доир ба сарх,адх,ои табиии синну соли чавонй, баробарии психологй, физиологй ва синну соли ичтимоии шахсон ба назар намерасанд. Намояндагони мактабх,ои илмй акидаи ягона доранд, ки муайян намудани сарх,адх,ои мазкур бо ибтидо ва интих,ои танзими пурраи худогох,ии шахсии чавонон алокаи зич доранд.

Накши асосиро оид ба дарки раванди ташаккули шахсии чавонон (донишчуён) тахлили зиддиятх,о мебозанд, ки ба синну соли донишчуй мах,суб меёбад. Зиддиятх,ои зеринро А.В. Толстых чунин муайян намудааст [24, С.43-54]:

1. Ичтимой-психологй. Чунин зиддиятх,о байни инкишофи неруи чисмонй, зех,нии донишчуён ва меъёри аники вакт амалй мегарданд, ки барои конеъ гардонидани талабот^ои бавучудомада имконият^о фарохдм меоваранд. Хамчунин, зиддиятх,о байни натичах,ои фаъолияти донишчуй мушох,ида мегарданд, ки хусусиятх,ои пайдогаштаи инфиродй-психологй ва муносибатх,ои шахсй дар гурух,, муносибатх,ои донишчуёни гирду атрофро ба шахсияти худ нишон медихднд. Зиддиятх,о дар системаи «муаллим-донишчу» х,ам имконпазир мебошад, ки вобаста ба намуди система дар шурох,ои гуногуни донишчуй ровдои муошират бо омузгорон пешкаш карда мешаванд. Ба гурух,и зиддиятх,ои ичтимой-психологй метавонанд, зиддиятх,ои раванди мутобиксозй: байни талаботх,ои нав, шароиту вазъиятх,о ва рафтори донишчуй, ки то давраи донишгох,й тах,ия мешавад, вобаста бошанд.

2. Дидактикй. Зиддиятх,о байни микдори зиёди игтилоaге, ки аз сарчашмах,ои гуногун дастрас шудаанд, барои зиёд гаштани дониши чавонон мусоидат мекунанд, инчунин барои дарк кардан лозим мебошанд. Чунин зиддиятх,о метавонанд ба инкишофи дониш ва афкори донишчуён мусоидат намоянд. Аз ин чо, мантикан зиддияти дигар - зиддияти байни кушиши мустакилона интихоб кардани дониш, кобилияти онро аз худ намудан ва ба таври кофй, бо шаклх,о ва усулх,ои чиддй омода намудани мутахассисони ихтисоси муайяндошта пайдо мегардад. Зиддиятх,ои мазкур хусусияти дидактикиро доро мебошанд ва метавонанд, х,исси гайриканоатбахширо нисбати натичаи раванди таълим, дар донишчуён ва х,ам дар омузгорон ба вучуд оваранд.

Диккати чиддиро хусусияти далелх,ои фаъолияти донишчуёни муассисах,ои та^силоти олй сазовор мебошанд (Е.В. Буслова, Ю.Р. Вишневский, И.В. Зимняя, Т.Е. Коровкина, Ю.М. Орлов, А.Е. Подобин, В.И. Слободчиков, Н.Д. Творогова, В.Т. Шапко ва монанди инх,о). Ма^з далелх,ои фаъолият бевосита ба ташаккули шахсияти чавон таъсир мерасонад. Баъзеи онх,оро мисол меорем: далелх,ои маърифатй, касбй, далелх,ои расидан ба куллаи эчодй, далелх,ои ичтимой дар самти коллективй (далели обруи шахсй, далели х,ифз ва инкишоф) ва самти шахсй (далели худшиносй, далели худогохй, далели моддй) ва монанди инх,о.

Талабот ба мувофикаткунй ва одаткунй ба муассисаи таълимй, ба фаъолият дар шароити муассисах,ои тах,сишти олй барои донишчуёни курсх,ои поёнй актуалй мебошад, барои он ки махсусан даврах,ои аввали муассисах,ои та^силоти олй аз х,ама мураккабтар ба х,исоб мераванд.

Чои асосиро дар чавонй муошират ишгол менамояд. Дар робита ба ин, аксари мутахассисон ба мух,имияти далели аффилиатсия диккати бештар зох,ир менамоянд. Зери далели «аффилиатсия» -кушиши шахс оид ба воридшавй ба гурух,и чамъиятии худ ва муошират бо аъзоёни он, кушиши эчодкунй, х,ифозат ва аз нав баркароркунии муносибатх,ои мусбй бо дигар шахсон фах,мида мешавад. Талабот ба муошират (далели аффилиатсия) ба таври катъй дар фаъолияти таълимй ва берун аз таълимии донишчуён ба мушкилих,о ё каноатмандих,о оварда расонида, ба онх,о таъсир мерасонад, ки инро тадкикотх,ои гузаронидашуда тасдик менамоянд [23; 7].

Яке аз далелх,ои дигар - ин талаботи маърифатй мах,суб меёбад. Он дар хдмон замон ба вучуд меояд, ки худи чавони ба донишгох, кабулгардида на танх,о барои васеъ кардани тачриба, дониш, ^унармандй, таргибу ташвик кардан, кобилияти озодона бо дониш, факту далелх,о кор кардан, фах,мидани маф^уми мушкилот, масъала ва тачрибаомузй амал мекунад, балки дар акидаи худ як

олами муношб ва тacвиpи acоcнокpо эчод мекyнaд. Талабоги маърифагй дар якчоягй бо далели комëбшaвй ниcбaти раванди гаълим дар муа^^а^и тaxcилоти олй x^ot каноагмандиро ба вучуд меорад, ки ба баланд бардошгани пешравй ва ишгироки донишчyëн дар чорабини^ои беpyнaзcинфй тaъcиp меpacонaд.

Далели комëбшaвй омили му^ими далелнокии фаъолияги гаълимй ва берун аз гаълимии фаъолияги донишчyëн ба шумор меравад. Талабог ба комëбшaвй, xaмчyн кушиш оид ба пешравй ба pоx монда шуда, дар худ фаркияги байни зинаи гузашга ва зинаи xозиpaи дарачаи ичроишро доро мебошад. Ин мушбика бо худ, барои ба мувафаккияг ва кушиш, ба натача^ои нaзappacи фаъолиягй pacидaн равона гардидааст. Инчунин барои комëб шудани ма^а^ои дypиcтодa, барои гирифгани натача^ои беназир дар carnrc фаъолияг ва дар xaлли мyaммоxо руи кор меояд. Талабог барои пешравй шагеро барои чустучуи вазъя^г^ое xaвacмaнд мегардонад, ки он аз рашдан ба комëбшaвй xиccи каноагмандиро аз cap мегузаронад.

Тарафи дигари галабоги комëбшaвй ин дурй чустан аз нокомй ма^уб меëбaд. Донишчyëне, ки хиcлaти аз нокомиxо дурй чустанро ифода мекунанд, чун коида дар галабоги пешравй натача^ои пacт нишон медиxaнд ва ycyлxои cтaндapтиpо пеша мегиранд, дар он^о тapc ниcбaти эчодиет вучуд дорад. Талабог доир ба баргарафкунии нокомиxо xaм дар чавонй ва xaм дар xaëти рузмарра дар ашш ичрокунии ycyлxои ку^на ва риояи cохтоpxои муайяншуда карор мегиранд.

Талабог ба худо^т-кун^ ки дар шнни нaвpacй OFOЗ мегардад, дар шнни донишчуй боcypъaт инкишоф меëбaд. Далел^ои худсобиткуни дар caъю кушиши ба дигар шaхcон тaъcиp рашнидан, рафгори онxоpо назораг кардан ва барои обруманд будан зоxиp мегарданд. Онxо xaнгоми ба дигарон жбог намудани xa^w, нукгаи назари худ, уалуб ва xaлли мyaммоxо зоxиp мегарданд. Далели баргарй дошган фаъолияги caмapaбaхши донишчyëнpо баланд мебардорад, хycycaн вакге, ки yнcypи мукожакунй чорй карда мешавад ва инчунин xaнгоме, ки он бо далели пешравй якчоя мегардад.

Донишчуй - ин чамъияги ичгимой ба шумор меравад, ки бо фаъолияги олигарини ичгимой гавшф карда шyдaacт [9, c. 183].

Фаъолияги ша^^г дар давраи чавонй ба пешрафг^ои му^им дар чомеа, иcтеxcолот ва му^ита шaхcй ноил мегардад. Ма^ушти донишчуй ин некбинй мебошад: фаъолияги хешро аз руи накша амалй менамояд ва бо аклу фapоcaти хеш меxнaт мекунад. Фаъолияги acоcии донишчуй - тaxcилоти кacбй ë фаъолияги меxнaтй, ë xap ду ба шумор меравад. Ба шарофаги фaъолиягxои мазкур чавонон меъëpxои майората кacбй ва меxнaтй, xaмчyнин мyноcибaт байни одамон (корй, шaхcй) ва монанди ижоро азхуд менамоянд. Ч,авонй давраи му^ими кобилияг ва малакаи акливу фикрй мебошад, acоcaн кобилияги афкори назариявй инкишоф меëбaд. Оиди им^нията^ маърифагй тaFЙиpотxои чиддй ба назар меpacaнд: cys^ на гажо дар бораи он меравад, ки кадом мacъaлaxоpо чавонон мавриди омузиш карор меди^анд, балки бо кадом pоxxо он^о xaлли мacъaлaxоpо амалй менамоянд. Инкишофи аклй ва рушди чавонй бо рушди майората эчодй робигаи зич дорад. Чуноне, ки A.B. Толстых зикр мекунад, ма^ади acоcии чавонон ин ба pоx мондани худинкишофди^ии шахш мебошад.

Мувофик бо cохтоpи даврабандии cинycолии Л.С. Выготский, A.H. Леонгев ва Д.В. Элконин мaxз дар чавонй ма^орагу малака ба вучуд меоянд, ма^з дар чавонй шахш^ ба эчодкорй, тaшaббycкоpй, пешншод намудани фикpxои чолиб кобилияг ва неру пайдо мекунад [22, С.367].

Aкcapи тaдкикотx,ое, ки ба омузиши эчодиег равона гардидаанд, аз он шакодаг меди^анд, ки мacъaлaи мазкур дар xaмaи давра^ои гаърихй бо афкори хуби олимони зерин (Apиcтотел, Платон, Д. Гаргли, И. Канг, Я.A. Кaменcкий, xaмчyнин H.A. Бердяев, Д.Б. Богоявлен^ая, Л.С. Выготский, Э.В. Иленков, П.Л. Лавров, Н.С. Лейгеc, A.H. Лук, ЯА. Пономapëв, С.Л. Рубиншгейн, B.C. Соловьев, Б.М. Теплов, Д.Б. Элконин ва монанди иж,о) мавриди омузиш карор гирифгаанд, вале доир ба мaфxyми «эчодиет» фикри ягона ба назар нapacидaacт. То xол мaфxyми вожаи «эчодиет» шapxxои гуногунро доро мебошад. Такрор омадани мaфxyмxои aлоxидaи муайяншудаи эчодиëг, чун ягонагии нукгаи назари илмии муаллифони он^о мавриди омузиш карор дорад. Aммо, гафовуг^о нишондшандаи бойи мaфxyми «эчодиет», cеpcоxaвй ва гамомнашавандагии он ба шумор меравад. Aз ин ру, муайянкунии мaфxyми зерин дар чанба^ои фaлcaфй, пcихологй, педагогй, paccомй, эстетики ва гехникй тacниф мегардад.

Тахлили адабиёти фалсафй, бахри муайян намудани мачмуи гояхои фалсафй шароит фарохам овард, ки тахкурсии методологии муаммои муоинагардидаистода ба шумор меравад. Аз Платон огоз карда, таълимоте, ки дар он эчодиёт хамчун фаъолияти иродавй махсуб меёбад, рушд карда истодааст. Дар консепсияи И. Кант, Ф.В. Шеллинг ва дигар файласуфон идеяхо оиди «алокаи фаъолияти эчодй ва кобилияти хаёлй» - ро дарёфт кардан мумкин аст. Дар таълимоти фалсафй, дар катори дигар акидахо, афкор оиди алокаи шуурона ва бешууронаи фаъолияти эчодй тасниф карда мешавад: «дохихо гайришуурона эчод мекунанд, аммо чунин чараёни бешууронаи объективй дар вазъияти субективй (шуурона) ичро карда мешавад ва бо озодии у ифода мегардад» [4, С.46].

Эчодиёт чун мачмуи мохият, компонентхои чараёнй ва шахсй мавриди омузиш карор мегирад ва барои ба вучуд овардани маводи ягона, беназир ва мумтоз шароити мусоид фарохам меоварад.

Заминаи зарурии эчодиётро, аксари муаллифон (В.С. Библер, А. Буш, В.И. Рузавин ва монанди инхо) муносибати шахсият ба давраи хеш, махорати дарк карда тавонистани муаммохои дар вазъиятхои мушаххас (ичтимой, маърифатй, касбй, амалй) ба амал омадаро мешуморанд. Дар чамъбасти фаъолияти эчодй шахсият на танхо доир ба олами беруна, балки дар бораи худ хам, ягон чизи навро дарк мекунад: «...субъект дар корнамой ва ташаббуси эчодии хеш на танхо ба чашм мерасад; шахсият дар он барпо ва муайян мегардад» [14, с.71].

Бештари олимон робитаи зичи байнихамдигарии эчодиёт ва худичрокунй, ташаккули шахсиятро чунин муайян мекунанд: «Шахс бояд ба худ масъулият кабул кунад ва икрор кунад, то ки танхо у бо неруи хеш ба раванди хаёти худ максади хаётй бахшида метавонад» [12, с. 67].

Барои тадкикоти мо хулосаи файласуфон оиди он, ки эчодиёт яке аз намудхои максадноки фаъолият ба хисоб меравад, мухим мебошад.

Махсусан кайд намудан лозим, ки дар фалсафа дар даврахои гуногуни таърихй мохияти эчодиёт чун тавлиди пайвандхои нав, пайдоиши намунахои чадид мавриди тадкикот карор мегирифт. Эчодиёт чун мухолифати фаъолияти механикй дар осори олимони мазкур (Н.А. Бердяев, Бергстон, Дж. Дюи ва монанди инхо) зохир мегардад. Барои мо хулосахои файласуфон ба мисли (Ф.А. Батурин, В.И. Данилов, С. Каган, В.Е. Шаров ва монанди инхо) доир ба эчодиёт мухиманд, ки онхо тарафдори акидаи зеринанд: эчодиёт - ин фаъолияти шахсият, ки олами табий ва ичтимоиро дар мувофикат бо максад ва талаботи одамон ва инсоният, дар асоси конуниятхои хакикати объективй дигаргун месозад. Эчодиёт чун фаъолияти эчодкорона бо ягонагй ва бехамтогии чамъиятй-таърихии хеш зохир мегардад.

Омузиши чанбаи психологии мафхуми эчодиёт, шартхои он, факторхо ва механизмхои он дар осори олимони асрхои XIX-XX (А.Н. Леонтьев, В.П. Полонский, И.С. Сумбаев, П.М. Якобсон ва монанди инхо) ба чашм мерасад. Максади асосии тадкикотхои хамон давра (нуктаи назари М.Г. Ярошевский), тасвири вазъият ба шумор мерафт, ки дар он «гояе, ки бо кобилияти тафаккур дар шакли муайян, бидуни иродаи инсон зохир мегардад» ошкор мегардид. А.А. Мелик-Пашаев эчодиётро чун: «натичаи талабот оид ба ифодаи олами дохилии худ» мавриди омузиш карор додааст [16, с. 79].

Фаъолияти шахсият - фаъолияти эчодй ба шумор меравад. И.А. Затуленьев доир ба мафхуми эчодиёт сухан намуда, зикр мекунад, ки барои эчодиёт вазъияти зарурй - ин мухити ичтимоии одамон махсуб меёбад: «Х,ар кадар эчодиёт мухталифу гуногун ба рох монда шавад, хамон кадар он инкишоф хохад намуд» [19, с.248].

Омилхои эчодиётро М.А. Блох мавриди омузиш карор дода, вазъияти хатмии эчодиётро: «на танхо матлаб, гоя, вазъият, балки махорати назорати вокеият, ходисахоро аз нуктаи назари гуногунии хаматарафа назар кардан» мехисобад [21, с.45].

Намояндагони самти фалсафа (В.С. Библер, А.Буш, В.И. Рузавин ва монанди инхо), психология (Г. Айзенк, Д.Б. Богоявленская, А. Маслоу ва монанди инхо) ва педагогика (П.Н. Андрианов, И.П. Волков, В.Д. Максимова ва монанди инхо) ба омузиши табиати эчодиёт машгул шудаанд ва доир ба коркарди муаммохои мазкур осори назаррас мерос гузоштаанд. Солхои охир микдори тадкикотхо афзуда истодааст, ки дар онхо мачмуи муносибатхо нисбати масъалаи эчодиёт аз нуктаи назари самтхои сохахои гуногуни илмй ба назар мерасад (ДБ. Богоявленская, В. Н. Дружинин, А.В. Петровский, М.А. Холодная ва монанди инхо) [5, с. 12].

Дар асоси кордои тадлилй мо баъзе х,олат^оро муайян карда метавонем, ки барои дамаи намуддои эчодиёт умумй мебошанд. Такя ба идеяи Ф.Ю. Левинсон-Лессинг, мо раванди эчодиётро чун алгоритми фаъолият, ки аз се унсур иборат, тасаввур мекунем:

• чамъоварии далелдо бо роди тадк;ш;отхо ва тачрибахо;

• ба вучуд омадани акида (гоя);

• санчиш ва рушди акида (гоя).

Т.Ф. Асафова дар тадкикотдои хеш чор муносибатдои асосй нисбати эчодиёт, вобаста аз он, ки кадоме аз чор чанбадои муаммо ба накшаи аввал шомил мешавад, тасниф менамояд: раванди эчодй; маводи эчодиёт; субъекти эчодиёт; мудиге, ки дар он эчодиёт сурат мегирад [1, с.16].

Бояд кайд кард, ки мафхуми «эчодиёт» дар худ ду чанбаи муштаракро доро мебошад. Якум, эчодиёт ин фаъолияте мебошад, ки барои сохтани мавод ва ба даст овардани натичаи нав мусоидат мекунад (Т.Г. Казакова, Т.В. Кудрявцев, Полуянов, С., С.Л. Рубинштейн, К.В. Тарасова, Г.В. Урадовских, М.Г. Ярошевский ва монанди индо). Дуюм, ин раванди ба натича ноил шудан, ки дар он талабот ва кобилият тасниф мегарданд, инчунин худтакмилдидии шахсият сурат мегирад (А.В. Брушлинский, Л.С. Выготский, Ю.Н. Кулюткин ва монанди индо).

Дар асоси тадлили консепсиядои гуногуни шарди эчодиёт ва акидадое, ки дар афкори Л.К. Коган инъикос ёфтаанд [13, с.46], мо ду чанбаи эчодиётро чудо карда метавонем, ки байни дамдигар робитаи зич доранд:

• дохилй;

• берунй.

Цанбаи дохилии эцодиёт: эчодиёт чун худамаликунии шахсият, чун тасдиккунандаи шахсият дар олам, чун таснифгари кобилият ва истеъдоди шахсият сурат мегирад. Инкишоф ва тагйироти шахсиятро дар раванди фаъолияти эчодй тасвир мекунад. Инчунин, эчодиёт дамчун механизми рушд мадсуб ёфта, ба пешравй меорад (Д.Б. Богоявленская, Н.С. Лейтес, А.М. Матюшкин ва монанди индо).

Цанбаи берунии эцодиёт: эчодиёт дамчун бойшавии фарданг ва офарандаи адамияти чамъиятидошта мадсуб меёбад. Аз ин ру, эчодиёт чун меъёри навигарй нисбати натичаи фаъолият (Л.Л. Терстон, Е.П. Торранс); чун раванди таклифдидандаи та^аба^ои аник ба шахсият, мудит ва маводи эчодиёт (Я.А. Пономарев, Т. Рибо, Е.К. Спирмен ва монанди индо) мавриди корбаст карор мегирад.

Аз осори илмии В.И.Ленин, А.Ф. Лосев, Р. Оуэн, К. Шубин ва дамчунин тадлили асардои тадкикотии Т.Ф. Асафова, 3.А. Базарбаева, Т.Д. Базарова, Н.В. Белобородов, С.Л. Дербичева, В. Дрозина, А.Р. Клочко, Э.А. Куруленко ва монанди индо ба хулоса омадан мумкин аст, ки феномени эчодиёти ичтимой пеш аз дама объекти омузиши илыдои зерин ба монанди фалсафа, сиёсатшиносй ва чамъиятшиносй ба дисоб меравад ва дар робита бо муносибатдои ичтимой мавриди омузиш карор мегирад. Дар фалсафаи С.А. Дербичев ва А.Н. Миннулин эчодиёти ичтимой чун раванди табиии идоранашавандаи офаридани шаклдои нави муносибатдои ичтимой муайян мегардад [8; 17].

Дар тадкикоти хеш Ю.А. Чижова зикр менамояд, ки сиёсатшиносй феномени эчодиёти ичтимоиро, дамчун ба чомеа пешкаш кардани шаклдои наву дакикии худмуаррифй - «эчодиёти омма» мешуморад, ки дар долати катъй мумкин аст, ба инкилоб мубаддал гардад [25, с.10].

Намояндагони илми чомеашиносй Н.Н. Белякович ва Л. Муравьёв эчодиёти ичтимоиро чун фаъолияти чамъиятй ва роддои дамзистии ташкилотдои чамъиятй тасвир мекунанд, ки дар фаъолияти даётии иттих,одиях,ои чамъиятй ба вучуд меояд [3; 15].

Тадкурсии дарккунии муосири эчодиёти ичтимоиро Р. Оуэн, дамчун бидуни зуроварй тартиб додани шаклдои нави барпокунии даёти шахсй, дар мутобикат бо имтиёздои шахсии хеш асос гузоштааст [20, с. 333-395].

Р. Оуэн тамоман ба зуроварй зид буда, мавсуф дамеша адолатро тарафдорй мекард, ки ба даёти ичтимоии инсон дамчун обу даво зарур аст. Р. Оуэн кайд менамояд: «...тартиботи чамъиятии мавчударо набояд поймол ва вайрон кард. Тадкикотдо ва дигаргунидои шахсии худро, бояд дар чорчубаи махсуси худ ва бо ходишмандон гузаронд. Вакте, ки атрофиён чунин дигаргунидоро дис карда, бартарии онро мебинанд, ондо дар атрофи он муттадид мегарданд.» [20, с.352]. Шахс бояд дар мувофикат бо ахлоки инсондустии худ амал кунад ва ба ин пеша мудити ичтимой таъсири

бештар дорад. Бояд дар хотир дошт, ки танхо тавассути меъёрхои ахлокй одамонро ба худ чалб кардан мувофики максад мебошад. Инерсияи раванди ичтимой, хам дар муносибатхои ичтимой ва хам дар олами дохилии одамон нухуфтааст [20, с.387].

Хамчун аввалин вазифахои эчодиёти ичтимой - вазифаи дигаргунсозиро номидан айни матлаб аст. Вазифаи асосии системаи ичтимой ин ислохоти куллии мухити атроф ва худ махсуб меёбад.

Коркарди вазифахои мазкур дар осори О. Конт, К. Маркс ва Ф. Энгельс ба назар мерасанд, ки идеяи харакати ичтимой хамчун тагйирёбии мутараккй муайян карда мешавад. Умуман, дигаргунихои ичтимой ва инноватсияи ичтимой кафили рушди мутараккй ба шумор меравад, аммо бо хифз намудани тартиботи мавчуда тавозуни муайянро талаб мекунанд, вагарна бесарусомонй ба миён меояд.

Имрузхо аксари муаллифон дигаргунихои мусбати ичтимоиро ва пеш аз хама, харакат ба самти чамъияти гражданй бо фаъолияти сектори сеюм, яъне иттиходияхо ва ташкилотх,ои чамъиятии гайритичоратии гайрихукуматй вобаста мекунанд.

Яке аз вазифахои эчодиёти ичтимой, ки ба чомеа равона гардидааст, ин вазифаи (функсияи) коммуникативй ба шумор меравад. Истилохи «коммуникатсия» (аз забони лотинй communicatio -алока, муносибат) гирифта шуда, хамчун илм аз асрхои XX мавриди омузиш карор дорад. Дар тавзехоти муосир, коммуникатсия - ин раванди интиколи шартии ичтимой ва дарки маълумотхд ки дар шароити муносибатхои байнишахсй ва оммавй, дар шабакахои гуногун бо ёрии воситахои гуногуни коммуникативй амалй мегардад.

Чй хеле, ки В.В. Василькова кайд менамояд, тачрибахои муосир рохи инфиродии чамъоварй ва коркарди дониши навро ба шакли коллективй тагйир медиханд. Эчодиёти ичтимой ба шарофати коммуникатсия ва мавчудияти арзишхои умумибашарй, шахсони алохида ва гуруххои ичтимоиро муттахид месозад. Дар шахсият хисси мансубият ба чомеаи фархангй, ки ба он дохил мешавад, ташаккул меёбад. Х,ифзи мероси фархангй, анъанахои миллй ва ёдгорихои таърихй - робитаи байни наслхоро ба вучуд меоваранд. Махз дар чанбаи мазкур вазифаи коммуникативиро хамчун вазифаи эчодиёти ичтимой мушохида кардан мумкин аст.

Сеюмин вазифаи эчодиёти ичтимой дар системаи чамъиятии координатй, вазифаи аниматсионй ба хисоб меравад. Истилохи «аниматсия» аз вожаи лотинй «anima» гирифта шуда, маънояш «рух, чон» мебошад, тахтуллафзи антиматсия - мафхуми зинда, чондор аст. Яке аз андешахо чунин аст: мафхуми «аниматсия» иктибос аз забони фаронсавй ба хисоб рафта, бо мафхуми «лоихакашии фархангй-ичтимой» мутобикат мекунад. Одатан аниматсия хамчун хавасмандкунй барои иштирок намудан дар фаъолияти чамъиятй ва фархангй фахмида мешавад. Дар вактхои охир аниматсия дар чойгоххои истирохат ва муоличахо васеъ истифода гардида истодааст.

Максади асосии аниматсия ёрй расонидан ба одамон, барои мувофиккунии фархангй-ичтимой ва мутобикшавии онхо ба мухити соддаи фархангй-ичтимой ба хисоб меравад.

Чднбаи педагогии эчодиёти ичтимой дар асари Н.В. Белобородов ба назар мерасад, муаллиф зикр мекунад, ки максади эчодиёти ичтимой ин: «мустакилона ташкил намудани лоихаи махсуси ичтимой ва субъекти фаъолият шудан» аст [2, с.13].

Хар гуна эчодиёт мохиятан танхо дар хамон холат ичтимой мегардад, агар фаъолияти шахсият аз талаботхо ва хавасмандихои каноатбахшкунандаи худ берун барояд, инчунин дар фаъолияте баён гардад, ки ба амалй гаштани максадхои дар пеш гузошташудаи гуруххои ичтимой ё оммавй равона карда шуда бошад. Эчодиёти ичтимой аз инфиродй бо он тафовут дорад, ки ба муносибатхои чамъиятй равона гардидааст ва бидуни мутобикати хавасмандии шахсони дар ин раванд чалбшуда сурат намегирад. Чднбахои зиёд оиди феномени тадкикот ба хулосае меоранд, ки эчодиёти ичтимой ин тарзи махсуси фаъолияти хаёти одамон мебошад.

Тахлили назариявии адабиёти илмй (осори О.С. Газман, И.П. Иванов, В.Т. Кащенко, А.Г. Кирпичник, А.С. Макаренко, А.В. Мудрик, О.Ф. Рожкова, Р.В. Соколова, В.Н. Сорока-Росинский, С.Т. Шацкий, С.В. Шубинский ва монанди инхо) барои аник кардани мафхуми «эчодиёти ичтимой» имконият фарохам овардааст. Эчодиёти ичтимой - ин эчодиёте, ки асоси он тагйирёбии муносибатхо, дигаргунихои мухити ичтимоии атроф, «худсозмондихии шахсият дар раванди фаъолият нисбати манфиати одамон» мебошад [6, с.71].

Дар энсиклопедияи осори худ И.П. Иванов эчодиёти ичтимоиро чун хамкории бачагон ва калонсолон муайян намудааст, ки «дар якчоягй, онхо чизе меофаранд, ки ба он кодир мебошанд, оламро ба идроки худ мувофик созмон медиханд, сохибони мухити атроф ва хаёти худ мегарданд» [11, с.47].

Аз ин ру, ба хулоса омадан мумкин аст, ки дар хамкорй бо омузгор ва бо рохбарии у, хангоми хал намудани мушкилихо ва масъалахои амалй тарбиятгирандагон ба худ ва ба шахсони дигар, хамчун ба созандагони манфиатхои умумй муомила мекунанд [10, с. 3].

Аз хамин сабаб, чуноне ки И.П.Иванов кайд менамояд, муносибатхои мутараккии тарбиявй метавонанд дар се шакл мавчуд бошанд:

• тарбиятгарй ё гамхории хирадмандона;

• муоширати дустона;

• хамкории эчодй.

Шакли олии муносибатхои мутараккии тарбиявй дар раванди эчодиёти ичтимой, ин хамкории эчодии омузгорон ва тарбиятгирандагон ба хисоб меравад [10, с.7].

Субъекти эчодиёти ичтимой бо майорат ва хохиши дохилкунии ягон маводи нав тавсиф мегардад. Дар натичаи фаъолияти эчодкорона субъект «худро чун шахсият, бо таъсир расонидан ба одамони атрофй ва муносибатхои онхо тавсиф менамояд» [18, с.67].

Эчодиёти ичтимой хдмчун фаъолияте махсусият дода мешавад, ки ба самти созмон додани муносибатхо дар гурух равона карда шуда, ба инкишоф ва худтакмилдихии хар як нафари гурух мусоидат мекунад. Ба таври вокей ин дар чамъияти ичтимой сурат мегирад. Х,амин тавр, эчодиёти ичтимоиро чун самти фаъоли хаёти шахсй фахмидан мумкин аст, ки ба эчодкунй, ободонии мухити атроф ва худи шахс равона карда шудааст.

АДАБИЁТ

1. Асафова Т.Ф. Развитие социально-педагогического творчества во внешкольной работе с детьми в российской провинции второй половины XX века: Дисс. ... канд. пед. наук. Кострома, 2002. 144 с.

2. Белобородов Н. В. Социальное творчество учащихся как фактор успешной самореализации личности: Дис. ... канд. пед. наук. Москва, 2004. 186 с.

3. Белякович Н. Н. Социальное творчество рабочих. (Проблемы и перспективы развития, теорет. - методол. аспект): Дис. ... д-ра социол. наук. Минск, 1993. 37 с.

4. Бернштейн М. С. О природе научного творчества // Вопросы философии. 1996. №6. с.45-49.

5. Богоявленская Д. Б. Пути к творчеству. М.: Знание, 1981. 96с.

6. Газман О. С. Социально-педагогические аспекты развития (Теория и практика воспитания: коммунарская методика) // Советская педагогика. 1988. №5. С. 70-75.

7. Гальперин П. Я. Введение в психологию. М.: Изд-во Моск. ун-та, 1976. 150 с.

8. Дербичева С. А. Природа социального творчества и его нормативная регуляция: Автореф. дисс. ... д-ра филос. наук. Москва, 2000. 36 с.

9. Зимняя И. А. Педагогическая психология: Учебник для вузов. М.: Логос, 2002. 384 с.

10. Иванов И. П. Методика коммунарского воспитания: Кн. для учителя. М.: Просвещение, 1990. 143 с.

11. Иванов И. П. Энциклопедия коллективно-творческих дел. Новосибирск: СибАГС, 2003. 256 с.

12. Каган М. С. Некоторые вопросы взаимосвязи философии и педагогики//Советская педагогика, 1981. №10. С. 45-68.

13. Коган Л. Н. Культура и творчество//Культура и творчество .масс. Свердлове, 1976. 234с.

14. Лук А.Н. Психология творчества. М.,1978. 127 с.

15. Лук А.Н. Теоретические основы выявления творческих способностей: Научно-аналитический обзор. М.: ИНИОН АН СССР, 1979. 137 с.

16. Мелик-Пашаев А. А. Об источнике способности человека к художественному творчеству // Вопросы психологии. 1998. №1. С.76-83.

17. Миннуллин А. Н. Социальное творчество и роль субъект- объектной интерференции в развитии общества: Дис. ... канд. филос. наук. Казань, 2003. 24 с.

18. Мудрик А. В. Общение в процессе воспитания. Учебное пособие. М.: Педагогическое общество России., 2001. 320 с.

19. Немов Р. С. Психология: Учеб. для студентов высш. пед. учеб. заведений: Кн.З. М.: ВЛАДОС, 1997. 632 с.

20. Оуэн Р. Книга о новом нравственном мире. // Утопический социализм. Хрестоматия / Общ. ред. А.И.Володина.- М.: Политиздат, 1982. С.ЗЗЗ- 395.

21. Пономарев Я. А. Психология творчества. М.: Наука, 1976. 303 с.

22. Российская педагогическая энциклопедия: в 2-х т. / гл. ред. В.В. Давыдов. М.: БРЭ, 1993. Т. 1,2. 608с.

23. Творогова Н. Д. Экспериментальное изучение макрострутурьт деятельности студента. М., 1977. 72 с.

24. Толстых А. В. Возраст жизни. М., 1988. 150с.

25. Чижова Ю.А. Социальное творчество как фактор политической трансформации российского общества: Дис. ... канд. политол. наук. Орел, 2001. 26 с.

ТАШАККУЛИ КОБИЛИЯТИ ЭЧОДЙ-ЩТИМОИИ ДОНИШ^УЁН ДАР РАВАНДИ

ТАЪЛИМИ ФАННИ МАТЕМАТИКА

Дар мацолаи мазкур вазифщо ва талаботуои эцодиёти щтимой дар раванди таълим, фаумиши эцодиёти щтимой, хусусияти далелуои фаъолияти эцодй, инчунин ацидауои олимон оид ба омузиши эцодиёт оварда шудаанд. Мисощои муайянкунии моуияти эцодиёт дида баромада

шудаанд. Коруои тахлилии олимон барои мухтасар ифода намудани мафхуми эцодиёт, эцодиёти ицтимоии донишцуёни муассисщои оли дар фаъолияти таълимй тахлил карда шудаанд.

Вожахри калидй: дидактика, эцодиёти ицтимои, барномщои щтимой, муносибати эцоди, раванди таълим, фаъолияти беруназсинфи, зиддиятщ

РАЗВИТИЕ СОЦИАЛЬНО-ТВОРЧЕСКИХ СПОСОБНОСТЕЙ СТУДЕНТОВ В ПРОЦЕССЕ ОБУЧЕНИЯ МАТЕМАТИКЕ

В данной статье предоставляется обзор функций и потребности социального творчества в процессе образования, понятие социального творчества, мотивы творческой деятельности, а также убеждения нескольких учёных педагогов. Приведены примеры определения сущности творчества. Рассмотрены некоторые анализирующие работы учёных педагогов позволяющие сформулировать принципы организации социального творчества студентов во внеклассной учебной деятельности.

Ключевые слова: дидактика, социальное творчество, социальные программы, социальные отношения, внеклассная деятельность, противоречия

DEVELOPMENT OF SOCIALLY CREATIVE ABILITIES OF STUDENTS IN THE COURSE OF TRAINING TO THE MATHEMATICIAN

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

In given article the review offunctions and requirement of social creativity in the course offormation, concept of social creativity, motives of creative activity, and belief of several scientific teachers is given. Examples of definition of essence of creativity are resulted. Some analyzing works of scientific teachers allowing are consider to formulate principles of the organization of social creativity of students in out-of-class educational activity.

Keywords: didactics, social creativity, social programs, social relations, out-of-class activity, contradictions

Маълумот дар бораи муаллиф:

Алимухамедов Муродцон Равшанович, сармуаллими кафедраи МТМ ва ТИ-и МДТ «Донишгохи давлатии Хуцанд ба номи академик Б.Fафуров». Тел: (+992)92 727 13 11,E-mail: [email protected]

Сведения об авторе:

Алимухамедов Муроджон Равшанович, старший преподаватель кафедры МОМ и ТИ ГОУ «Худжанский государственный университет имени академика Б.Гафурова».Тел: (+992)92 72713 11, E-mail: [email protected]

About the author:

Alimukhamedov Murodjon Ravshanovich, Senior Lecturer of the department of IOM and IT GOU «KhujandState University named by academician B.Gafurov».Tel: (+992)92 72713 11, Email: [email protected]

УДК - 371 ББК - 74.03 (5Т)

ОСНОВЫ РАЗВИТИЯ ФИЗИКО-ТЕХНИЧЕСКОГО ОБРАЗОВАНИЯ В ТАДЖИКИСТАНЕ

Тошходжаева Л. А.

Худжaндский госудaрсmвенныйуниверситет имени aкaд. Б.Гaфуровa»

Программа одиннадцатилетней школы, разработанной на основе «Реформы общеобразовательной национальной школы» а также на основе концепции образования Республики Таджикистан, представляющий возможность внедрения в содержание учебного материала по физике производственной технологии национального содержания способствует качественному усвоению учащимися содержания учебного материала. Примеры представлены в таблицах 1 и 2. С учетом принципа отбора учебного материала политехнического содержания также были разработаны учебные материалы, раскрывающие производственные технологии национального содержания (таблица 1).

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.