Научная статья на тему 'ТАСАВВУФ ТАЪЛИМОТИ ВА ИРФОН ФАЛСАФАСИДА ҲАДИСИ ШАРИФНИНГ ЎРНИ'

ТАСАВВУФ ТАЪЛИМОТИ ВА ИРФОН ФАЛСАФАСИДА ҲАДИСИ ШАРИФНИНГ ЎРНИ Текст научной статьи по специальности «Философия, этика, религиоведение»

CC BY
89
6
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Тасаввуф таълимоти / Ирфон фалсафаси / тасаввуф шеърияти / Ислом дини / Пайғамбар Муҳаммад (сав) / Расулуллоҳ / Ҳадиси шариф / Пайғамбар Суннати / диний-фалсафий тафаккур / манба / таъсир. / teachings of Sufism / philosophy of Irfan / Sufi poetry / Islamic religion / Prophet Muhammad (peace be upon him) / Messenger of Allah / hadiths / Sunnah of the Prophet / religious and philosophical thinking / source / influence.

Аннотация научной статьи по философии, этике, религиоведению, автор научной работы — Холмўминов, Жаъфар Муҳаммадиевич, Хошимов, Нуриддин

“Ҳадиси набавий”, яъни, Муҳаммад (с.а.в.) ҳазратларининг Ҳадиси шарифлари Қуръони каримдан сўнг Тасаввуф таълимотининг иккинчи асосий назарий манбаси ҳисобланади. Сўфийлар ва орифлар Қуръони каримдан кейин Пайғамбар ҳадисларига таянганлар. Ирфоний-фалсафий асарларда ҳам аввал ояти каримадан, кейин эса Ҳадиси шарифдан ҳужжат ва далиллар келтирилади. Айтиш жоизки, ҳар бир қадамда ва ҳар бир нафасда Ҳадиси шариф ва Пайғамбар Суннатларига қатъий амал қилиш ҳар бир сўфий ва ориф учун ҳаёт мазмунига, кундалик расму одатга айланиб, сайру сулук қийинчиликларини енгиб ўтишларида руҳий-маънавий куч-қувват бағишлаган. Ушбу мақолада Ислом диний-фалсафий тафаккури тарихида муҳим рол ўйнаган Тасаввуф таълимоти ҳамда унинг таркибида шаклланган Ирфон фалсафаси ва тасаввуф адабиётининг Пайғамбар (с.а.в.) Ҳадиси шарифлари ва Суннатлари билан бевосита боғлиқлиги ҳақида бирламчи манбалар асосида фикр юритилади. Муаллифлар Пайғамбар (с.а.в.) ҳадиси шарифлари Тасаввуф таълимоти ва Ирфон фалсафасининг Қуръондан кейинги иккинчи асосий назарий манбаси эканлиги ҳақидаги фикрни қўллаб-қувватлайдилар.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

THE PLACE OF HADISI SHARIF IN THE TEACHING OF SUFISM AND IRFAN’S PHILOSOPHY

“Hadisi Nabawi” of the Prophet Muhammad (peace and blessings of Allah be upon him) is the second main theoretical source of the teachings of Sufism after the Holy Quran. Sufis and scholars relied on the Hadith of the Prophet after the Holy Quran. In Sufi-philosophical works, facts and evidence are given first from the verse and then from the hadith. It is worth saying that strict adherence to the Hadiths and Sunnah of the Prophet at every step and every breath has become the meaning of life for every Sufi and Arif, a daily practice and habit that gives them spiritual strength to overcome the difficulties of the path of Truth. This article examines the direct connection between the teachings of Sufism, which played an important role in the history of Islamic religious and philosophical thought, and the philosophy of Irfan and Sufi literature formed within its framework, with the hadiths and sunnah of the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) on the basis of primary sources. The authors are of the opinion that the hadiths of the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) are the second main theoretical source of Sufism and Irfan philosophy after the Quran.

Текст научной работы на тему «ТАСАВВУФ ТАЪЛИМОТИ ВА ИРФОН ФАЛСАФАСИДА ҲАДИСИ ШАРИФНИНГ ЎРНИ»

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(10), October, 2023

ТАСАВВУФ ТАЪЛИМОТИ ВА ИРФОН ФАЛСАФАСИДА ХДДИСИ

ШАРИФНИНГ УРНИ

Холмуминов Жаъфар Мухаммадиевич,

Тошкент дaвлaт шaрк;шyнослик yниверситети "Мaнбaшyнослик Ba тaсaввyф герменевти^си" кaфедрaси профессори в. б., фaлсaфa фaнлaри доктори (DSc) j afarmuhammad@mail. ru

Хошимов Нуриддин,

Тошкент дaвлaт шaрк;шyнослик yниверситети "Тaсaввyф герменевти^си" мyтaхaссислиги 2-Kypc мaгистри

АННОТАЦИЯ

"Х-адиси набавий", яъни, Мууаммад (с.а.в.) уазратларининг Хадиси шарифлари Куръони каримдан сунг Тасаввуф таълимотининг иккинчи асосий назарий манбаси уисобланади. Сyфuйлaр ва орифлар Куръони каримдан кейин Пайзамбар уадисларига таянганлар. Ирфоний-фалсафий асарларда уам аввал ояти каримадан, кейин эса Хадиси шарифдан уужжат ва далиллар келтирилади. Айтиш жоизки, уар бир цадамда ва уар бир нафасда Хадиси шариф ва Пайзамбар Суннатларига цатъий амал цилиш уар бир суфш ва ориф учун уаёт мазмунига, кундалик расму одатга айланиб, сайру сулук цийинчиликларини енгибyтuшлaрuдaрууий-маънавий куч-цувват базишлаган.

Ушбу мацолада Ислом диний-фалсафий тафаккури тарихида мууим рол yйнaгaн Тасаввуф таълимоти уамда унинг таркибида шаклланган Ирфон фалсафаси ва тасаввуф адабиётининг Пайзамбар (с.а.в.) Хадиси шарифлари ва Суннатлари билан бевосита бозлицлиги уацида бирламчи манбалар асосида фикр юритилади. Муаллифлар Пайзамбар (с.а.в.) уадиси шарифлари Тасаввуф таълимоти ва Ирфон фалсафасининг Куръондан кейинги иккинчи асосий назарий манбаси эканлиги уацидаги фикрни цyллaб-цуввaтлaйдuлaр.

Калит сузлар: Тасаввуф таълимоти, Ирфон фалсафаси, тасаввуф шеърияти, Ислом дини, Пайзамбар Мууаммад (сав), Расулуллоу, Хадиси шариф, Пайзамбар Суннати, диний-фалсафий тафаккур, манба, таъсир.

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(10), October, 2023

MЕСТО ХАДИСИ ШАРИФА В УЧЕНИИ СУФИЗМА И ФИЛОСОФИИ

ИРФАНА

Холмуминов Джафар Мухаммадиевич,

доктор философских наукфБс), и.д. профессора кафедры "Источниковедение и герменевтики суфизма" Ташкентского государственного университета

востоковедении 1 afarmuhammad@mail. ги

Хашимов Нуриддин,

магистр 2-го курса по специальности «Герменевтика суфизма» Ташкентского государственного университета

востоковедении

«Хадиси набави» Пророка Мухаммада (мир ему и благословение Аллаха), является вторым основным теоретическим источником учения Суфизма после Священного Корана. Суфии и учёные опирались на Хадисы Пророка после Священного Корана. В суфийско-философских трудах факты и доказательства приводятся сначала из аята, а затем из хадисов. Стоит сказать, что строгое следование Хадисам и Сунне Пророка на каждом шагу и каждом вздохе стало смыслом жизни для каждого суфия и арифа, ежедневной практикой и привычкой, дающей им духовные силы для преодоления трудностей пути Истины.

В данной статье рассматривается прямая связь учения суфизма, сыгравшего важную роль в истории исламской религиозно-философской мысли, и сформировавшейся в его рамках философии ирфана и суфийской литературы, с хадисами и сунной Пророка (мир ему и благословение Аллаха) на основе первоисточников. Авторы придерживаются мнения, что хадисы Пророка (мир ему и благословение Аллаха) являются вторым основным теоретическим источником суфизма и философии Ирфана после Корана.

Ключевые слова: учение Суфизма, философия Ирфана, суфийская поэзия, исламская религия, Пророк Мухаммад (мир ему), Посланник Аллаха, хадисы, Сунна Пророка, религиозно-философское мышление, источник, влияние.

АННОТАЦИЯ

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(10), October, 2023

THE PLACE OF HADISI SHARIF IN THE TEACHING OF SUFISM AND

IRFAN'S PHILOSOPHY

Kholmuminov Jafar Muhammadiyevich,

doctor of Philosophical sciences (DSc), Tashkent State University of Oriental Studies, professor of chair "Source studies and Hermeneutics of Sufism" j afarmuhammad@mail .ru

Khashimov Nuriddin,

2 nd year master's degree in specialty "Hermeneutics of Sufism" Tashkent State University of Oriental Studies

"Hadisi Nabawi" of the Prophet Muhammad (peace and blessings of Allah be upon him) is the second main theoretical source of the teachings of Sufism after the Holy Quran. Sufis and scholars relied on the Hadith of the Prophet after the Holy Quran. In Sufi-philosophical works, facts and evidence are given first from the verse and then from the hadith. It is worth saying that strict adherence to the Hadiths and Sunnah of the Prophet at every step and every breath has become the meaning of life for every Sufi and Arif, a daily practice and habit that gives them spiritual strength to overcome the difficulties of the path of Truth.

This article examines the direct connection between the teachings of Sufism, which played an important role in the history of Islamic religious and philosophical thought, and the philosophy of Irfan and Sufi literature formed within its framework, with the hadiths and sunnah of the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) on the basis of primary sources. The authors are of the opinion that the hadiths of the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) are the second main theoretical source of Sufism and Irfan philosophy after the Quran.

Key words: teachings of Sufism, philosophy of Irfan, Sufi poetry, Islamic religion, Prophet Muhammad (peace be upon him), Messenger of Allah, hadiths, Sunnah of the Prophet, religious and philosophical thinking, source, influence.

Mamxyp cy^HH fflaöx ^yHaög EargogHH "X,ap khmkh ^YP^ohhh ëggaH ÖHHMaca Ba xaguc ë3MaraH öynca, yHra HKTugo этмaнraaр, 6u3HHHr HHMHMH3 KHTOÖ Ba CyHHarra ôornHKgup" [11,25] gefigu.

ABSTRACT

KHPHm

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(10), October, 2023

Бундан шундай хулоса чикариш мумкинки, Тасаввуф ахли олдида иккита мухим шарт куйилган экан:

- Куръони каримни ёддан билиш (ва тафсир килиш)

- Х,адис билиш (ва ёзиш).

Табиийки, бу иккита шартга риоя килиш учун узини комил суфий ё ориф деб билган хар бир мутасаввиф Куръони каримга тафсир ёзиш ва Хддис туплаш билан хам шугулланган. Чунончи, машхур ориф Хожа Имом Абу Иброхим Исмоил бинни Мухаммад бинни Абдуллох Мустамлий ал-Бухорий (X-XI-асрлар) "Тафсири Куръон"да (форс-тожик тилида) Куръон оятларини, "Шархи ат-таъарруф ли мазхаб ит-тасаввуф"да (форс-тожик тилида) бир канча оятлар ва хадисларни изохлаб берган. Самъонийнинг Мустамлий ал-Бухорийни "У фикх ва хадис ахли эди" дегани хам бежиз эмас, албатта.

Тасаввуф улугларининг аксарияти, жумладан, Х,асан Басрий, Жунайд Багдодий, Маъруф Кархий, Сахл Тустарий, Абу Наср Саррож, Х,аким ат -Термизий, Абу Бакр Калободий, Мустамлий Бухорий ва бошкалар ё хадис туплаганлар, ё Х,адис илмига оид китоб ёзганлар.

Куйида Тасаввуф таълимоти ва Ирфон фалсафасининг Пайгамбар (сав) Хддиси шарифлари билан бевосита боглик булган бир неча асосий тушунчаларини киска тарзда тахлил этамиз.

АДАБИЁТЛАР ТАХДИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ

Э;сон. Ислом - Иймон, Ислом ва Эхсондан иборат. Уламоларнинг иттифокига биноан, Ислом динининг Эхсон кисми Тасаввуфдир.

Хуш, Эхсон нимани билдиради? Улуг мутасаввиф Хожа Юсуф Хдмадоний "Эхсон" тушунчасини шундай шархлайди: "Хдкнинг лутф куёши эхсон самосида порлайди. Яхшилик ёмгири эхсон булутидан ёгади. Унсият шаббодаси эхсон хавосидан эсади. Бу сузнинг далили, ишларнинг мохиятини ва инжикликларини биладиган хазрат Жаброил (алайхиссалом)нинг сузида мавжуд. У хазрат Пайгамбарга "ё Расулуллох, эхсон нима?" деб савол берганида, Расули акрам (сав):

"Аллохни куриб тургандек ибодат килишингдир. Сен уни курмасанг хам, У сени куриб туради" дея жавоб берганлар".[3,67]

Хдмадоний Эхсонни куйидагича таърифлайди: "Эхсон билан яшашнинг икки даражаси бор. Биринчиси, "Аллохни куриб тургандек ибодат килиш"

^Ijj oljj ^sj ^î jli oljj <^1 ji

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(10), October, 2023

булиб, бу олий мартабадир. Иккинчиси, "сен Уни курмасанг хам У сени куриб турибди" мартабаси булиб, пастрок макомдир. Бирок эхсоннинг хар канча паст даражаси булса-да, имон билан яшашга Караганда барибир устун мартабадир. Чунки эхсон Хдкни мушохада килувчи макомининг хизматкори ва рубубият оламини мушохада килишга йуналишдир. Х,ак илмининг шакли билан жам булмок, хакни куришдан куркиб, узликдан ва халкдан халос булмокдир. Тарикат ахли тилида бу макомга мурокаба дейилади" [3,71]

Фацр. "Факр" лугатда "кашшоклик" ва "мухтожлик" маъносини билдиради.

Суфийлар ислохотида эса Худога ниёзмандлик (доимий равишда Аллохга мухтожлик сезмок), Ундан узгага бениёзлик (бандасига ва дунёга тегишли булган нарсаларга мухтож булмаслик) маъносини англатади.

Маънавий камолот йулининг солики булмиш дарвешни "факир", яъни "факр" йулини тутган, Х,ак олдида узини хеч ким ва хеч нарса деб билган инсон деб тушунадилар.

"Факр" сузининг лугавий маъносини (кашшоклик ва бенаволик) суфиёна факрнинг зохирий сифатлари деб билиш мумкин. Дунё ва унга тааллукли нарсаларга нафрат ва хакорат кузи билан карайдиган факир дарвешлар учун камбагаллик фалокат ё фожеа эмас, балки нажот ва саодатдир. Зеро, мол-дунёга булган мухаббатдан кечмасдан туриб рухий хотиржамлик ва мутлак осойишталикка эришиб булмайди. Нафснинг хохиш-иродасига тегишли булмиш мол-дунё ва моддий олам хузур-халовати рухни хижобда тутади ва бунинг натижасида солик йулдан адашади. Шунинг учун хам бенаволик ва мол-дунёдан воз кечиш суфиёна факрнинг биринчи шарти хисобланади. Факрнинг иккинчи шарти эса Аллох наздида узни ожиз, нотавон, мухтож, хатто тупрокдан хам, заррадан хам кам деб билмокдир. Бу жуда хам огир шарт хисобланади. Чунки бундай хис-туйгу факат етук иймон сохиби булган, Аллохни маърифат эта олган кишилар - Ориф инсонлардагина пайдо булиши мумкин, холос.

"Факр" Тасаввуф таълимотида улуг макомлардан бири саналади. Абунаср Саррожнинг таърифлашича, ^ (Факр улуг (юксак) макомдир). Бу

маком ута мураккаблиги ва мушкиллиги туфайли хар кимда турли кайфиятда зохир булади. У баъзи суфийларда муътадил даражада зухур этса, баъзиларида багоят кучли даражада намоён булиши мумкин. "Факр" макомини аъло даражада, барча шарту шароитларига риоя этган холда кейинги макомга кадам куйган соликларни одатда "факр ахли" деб аташган. Баъзи соликларда эса бу кайфият, яъни, "Факр" макоми доимий холатда колади.

o

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(10), October, 2023

Cy^ufigap ynyH "OaKp" MaKoMu agoxuga axaMuaTra MoguK SygraHguru caöaögu KyTyöu cy^ua (TacaBBy^ufi acapgap)ga xa«uga ^yga Kyn cy3

ropuTugagu. Acguga, öyHuHr acocufi caöaöu "$aKp" TymyHnacuHuHr nafiraMÔap MyxaMMag (c.a.B.)gaH KograH Mepoc cu^araga Kaöyg KuguHumugagup. X,agucgap Ba xaöapgapra KaparaHga, X,a3para MyxaMMag (c.a.B.)HuHr TypMym Tap3u Ba axgoK-ogoögapu ^aKupguKHuHr энг KoMug HaMyHacu эgн. Y KumugaH geapgu öapna TacaBBy^ra oug KuToögapga KegTupugraH Mamxyp X,agucu mapu^ga myHgafi gefiugagu:

) ^j^i j^l"Ag-$aKpy $axpu"). Ma3Kyp xagucHuHr öomKa öup BapuaHTu "Ca^uHaT yg-öuxop" HoMgu acapga KegTupugraH:

) j^il a j ^j^i j^l"Ag-$aKpy $axpu Ba öuxu a^Taxupy"). "Mupcog-yg-u6og"ga xaM nafiraMÔap (c.a.B.) ynyH $aKp Ba ^aKupguKHuHr $axpy u^raxop SynraHnuruHu Tacgu^noBnu $uKp MaB^yg: "...MypoguM HoMypogguKga, SopguruM fiy^nuKga, ôofiguruM Ba ^axpuM ^a^pgagup: "Ag-$aKpy $axpu" ...3fi MyxaMMag, Ôy He cup ôygguKu nafiraMÔapgapura nemBO Ba capBap экaнgнгннгgaн ^axpgaHMafi, ^aKpuHr öugaH $axp jracaH?" [6,155]

X,agucu mapu$ Ba CyHHaTu caHuagaH Ôaxpa ograH TacaBBy^ TatnuMOTuga nafiraMÔapHuHr "^a^p" Tyrpucuga afiTraH cy3gapu Ba y KumuHuHr ogoôy axgoKuga ^asupguK xucgaru MaB^yg SygraHguru ny^yp u3 Koggupgu. Acguga, ymôy xagucHuHr MaHÔau KyptoHu KapuMHMHr "Oorap" cypacu, 15-oaTugup:

3u, umomap! Cusnap Ännoysa Myymowôupcus. Annoy эса, anôamma, ôeyowam ea yaMÔaa nouuK, 3omôup.[4,436]

X,aKKa MyxTo^ öygMoK xagKKa MyxTo^ öygMoKgaH öyTyHgafi $apK Kunagu. XagKKa MyxTo^; öygraH gapBem xen KanoH X,aKKa Huë3MaHg öygogMafigu. MatgyMKu, Hchom guHuga TugaMnuguKKa oguö öopaguraH KammoKguK Ba corguKKa 3uëH eTKa3aguraH gapa^aga xaggaH 3uëg puë3aT neKum KopagaHraH. Ammo gapBemHuHr puë3aTu Ba yHuHr Myxio^gururo KammoKguru aKcuHna, gyHë Ba yHra agoKagop öygraH Hapcagapra мyxтo®;cнзgнгнgaнgнp.

MycTaMgufi Eyxopufi "raHo" (öofiguK) Ba "$aKp" TymyHnagapuHu myHgafi mapxgafigu: "X,aK öugaH öupra öygMaraH xap KaHgafi öofiguK KammoKguKgup. ^yHKu ^aKgaH Kyfiuga öygraHgapgaH öupopTacu xaM y3 3oTura Kypa öofi эмacgнp. Arap öaHgaHuHr KammoKguru y3 3oTura Kypa öofi öygMaraH öupop Hapcara ynpaca,

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(10), October, 2023

уша нарса бойимайди, балки унинг кашшоклиги устига кашшоклик кушилади. Хак билан бирга булган хар кандай факр ганодир. Чунки Хак таоло хакикатдан хам уз зотига кура ганийдир. Агар кашшоклик бойга учрайдиган булса, (уша) бой кашшокни хам бой кила олади. Зеро факрнинг узи Хак таолога учрайдиган булса, Хдкдан бошкадан мустагний (эутиёжсиз) булади. Мустагний булган нарса эса ганийдир. Демак, ом кишиларнинг наздида бойлик мол-мулкдан, кашшоклик эса мол-мулкнинг йуклигидан иборатдир. Аммо хакикат ахли наздида бойлик мол-мулкнинг йуклигидан, кашшоклик эса мол-мулкнинг борлигидан иборатдир. Чунки банда Хдкдан бошка нарсалардан айрилганидагина Хакка етади. Хакка эга булган киши эса кандай килиб хам кашшок булиши мумкин?! Хакдан бошка нарса билан кунгли ором топган киши хакни унутган хисобланади. Хакни унутган киши эса кандай килиб хам бой булиши мумкин?!

Шунингдек, факр муминнинг зийнатидир. Пайгамбар алайхиссалом бу тугрида шундай буюради: ^ ^ ¿х бх>И 6^1 Бундан ташкари

факр пайгамбарларнинг тутган йулидир. Мустафо алайхиссалом бу тугрида шундай буюради: J Шунингдек, пайгамбар алайхиссалом

шундай деган: 6х 6х ^ ^2111 Мустафонинг мухаббати

шунчалик ишни вожиб килган экан, Хакнинг мухаббати бундан-да устунрогини вожиб килиши тайиндир". [7,330]

Факр сабру каноат билан устувор. Факрни ихтиёр этиб, сабр-каноат этолмаган факир талаб йулидан адашиб, тиланчилик йулига кириб колиши хам мумкин. Бундай холатга тушмаслик учун ориф дарвешлар биринчи навбатда Расулуллох (с.а.в.) хадислари ва унинг Суннатига катъий риоя килган холда иш тутадилар. Тасаввуф ахли учун Расулуллох курсатган йулдан бориш улуг саодат саналган.

Нафс маърифати. Тасаввуф таълимотида "Нафс маърифати", яъни, уз нафсини англаш ва уни бошкариш ута мухим масалалардан бири хисобланади.

Нафс маърифати масаласи хам бошка купгина масалалар катори Тасаввуф таълимотига Ислом динидан кириб келган. Нафс ва нафс маърифати хакида хам Куръони каримдан, хам Хадиси шарифдан куп мисоллар келтириш мумкин. Масалан, Куръони каримда нафснинг бир неча тури зикр этилган:

1. Нафси аммора (гунох ва ёмонликка сабабчи буладиган нафс). - "Юсуф" сураси, 53-оят.

2. Маломатгуй нафс (ибодатга кусур етказгувчи нафс). - "Киёмат" сураси, 2-

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(10), October, 2023

oar.

3. BacBaca KunryBHH Ha$c. - cypacn, 16-oaT.

4. Cokhh Ha$c (oconmTa Ha$c). - "Oa^p" cypacn, 27-oaT.

Ha^CHH Matpn^ar этнm, yHra Kapmn Kypamnm ycynnapnHH TacaBBy^ TatnHMOTHHHHr Typnn TapnKar Ba cnncHnanapnga Typnn maKnnapga ynparam MyMKHH. MacanaH, X,aKHMna MaKTaÖHHHHr acocnncn X,aKHM ar-TepMH3Hfi Ha^c SanocngaH KyrynMoKHH ôynnô, ^afixyH gapëcn (AMygapë) ôyfinra öopagn Ba Kyn-oërnapHHH öornaTHÖ, önp Hena KyH coxnnga on-Haxop ëTagn. Axnfipn, naHKam Hara^acnga xymngaH KeTran, ôexygnnK xonaraga y3HHH xap TOMOHra ypnö, aFHaö gapëra Tymnö Konagn. Ammo Ky^nn önp TynKHH yHHHr Kyn-oëFHHH ennô, aHa coxnnra HHKapnö Kyagn. ^apëgaH coF-canoMaT HHKKaH opn$ y3 Ha^cnHHHr HaKagap Ky^nn paKHÖ экaнпнгннн Matpn^ar этagн.

"Ha^cHH TaxKnpnam" TacaBBy^ axgHHHHr TypMym Ba Ta^aKKyp Tap3nra afinaHraH. Ymöy ynKaH TatnnMoTga TaxMHHaH önpop önp cy^nfi Ba opn$ fiyKKH, Ha^cHK Ma3aMMaT Ba M&roMaT KH^MaraH öynca. ^yMnagaH, Hmom AögypaxMoH CynaMKH HaKgn Syfinna: "MyxaMMag höh AxMag BaFgognfi afiTagn: "Khm cy^nfinapra cyxöargom ôynca, ynapra Ha$c xoxnmncro, Kan6cH3 Ba HXTHëpcn3nHK ônnaH эpгamcнн! Bac, KHMga Ha$c Hacnôacn Ba T&naônapnra Ha3ap Tamnamn ôynca, 6ynap MaKcagnra eTHmnmnga MOHennK KH^agn". [2,5]

TacaBBy^ TatnuMoraga Ha^c Matpn^ara BopnHKHH ôhhhô onnmHHHr ônpHHHH öockh^h, ôomKana Tatönp ôunaH afiTraHga, Aohoxhh Matpn^ar этнmнннг ônpHHHH mapTH xucoSnaHagn.

Ha^cHH MaxKyp afinam (TaxKHp^am), yHH mafitoh BacBacn geö Snnnm TacaBBy^HHHr HHK HaMoaHganapngaH 6omna6 TO cyHrrn BaKHnnapHHHHr TypMym Ba Ta^aKKyp Tap3nga Ky3amnagH. MacanaH, fflafix OapngnggnH ATTopHHHr "Ta3KnpaT yn-aBnHë"cnga öepraH MatnyMoTra Kypa fflafix ^yHafig BaFgognfi TacaBBy^HH myHgafi Tatpn^naraH экaн: "TacaBBy^ KyHrnn co^nnrn, Ha^c TanaôngaH BO3 Kennm, pyxoHHaT cn^araapHH Kacö этнm Ba xaKHKaT (Arnox) nnMnapngaH BOKH$ ôynHmgnp". [8,300]

Hmom MyxaMMag Fa33onnfi "KMMHën caogaT" acapnga "Matpn^aT" - ÔHnnmHH TypT KHcMra a^paTraH:

1. Ha$c Matpn^aTH.

2. Annox Matpn^aTH.

3. AyHë Matpn^aTH.

4. OxnpaT Matpn^aTH.

ByHgaH myHgafi xynoca HHKapnm MyMKHHKH, Ha^cnHH Matpn^aT этмacgaн, yHHHr xaKHKaTnra eTMacgaH Typnö AHHOXHH Matpn^ar этн6 ôynMafign.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(10), October, 2023

Расулуллох (с.а.в.)га нисбат бериладиган бир канча хадисда нафс маърифати хакида суз боради. Масалан, келтирадиларки, у кишидан:

- Парвардигорни танимокнинг кандай йули бор, - деб сураганларида:

- Маърифат ун-нафси, яъни: нафс маърифати, - дея жавоб берган эканлар. Яна бир хабарда кайсидир бир жангдан кайтаётган чогларида Расулуллох буюрадилар:

^Vl j^i jl ji^VI ji^ji о- ^^

Яъни: Цайтурмиз кичик жщоддан улуг жщодга.

У кишидан сурайдилар:

- Ё Расулуллох, "жиходи акбар" недур?

Х,азрати Расули акрам (с.а.в.) бу саволга шундай жавоб берган эканлар:

- Уз нафсинг билан курашмок (жиход килмок).

Мавлоно Жалолиддин Румий шу хадисни "Маснавийи маънавий"да куйидагича баён этади:

üjjJ J^l j^ jj ^^

Яъни: Эй эранлар, биз ташци душманни улдирдик, лекин ичкарида ундан-да ёмонроц душман цолди.

Расули акрам (с.а.в.)га нисбат бериладиган машхур бир хадиси кудсийда шундай дейилади: A?j ^jc Auiâj Uijc о- "Ман ъарафа нафсаху факад ъарафа раббаху". Яъни: Кимки уз нафсини маърифат этган булса, батахкик, у уз Раббини хам маърифат этади (Уз нафсини таниган киши Раббини танигай).

Баъзи мухаккиклар бу хикматни Али ибн Абутолибга хам нисбат берадилар. Хрлбуки, кутуби суфия, яъни, Тасаввуфга оид илмий-назарий асарларнинг илк намуналаридан булмиш Хужвирийнинг "Кашф ул-махжуб", Шайх Шахобиддин Сухравардийнинг "Бустон ул-кулуб" асарларида бу хадис Расули акрам (с.а.в.)га нисбат берилади. Тасаввуф табиатига мос булган бу хадис Тарикат ахлининг энг севимли шиорига айланган. Бу хадисда "нафс" сузи "уз" ва "узлик" маъносини хам билдиради: a?j ^jc ^Sâ A^âj Ujp о- -Кимки узини таниса, батауциц, уз Раббини уам танигай.

"Узини таниган киши Худони хам танийди" Х,ар иккала мазмуннинг мохдяти бир: Инсон уз вужудидаги "Мен"ни танимасдан туриб Аллохни таниёлмайди. Инсон кабир олам ичида сагир олам хисобланиб, уз вужудида

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

кабир олам хусусиятларини мужассамлаштиради. Демак, Мутлак хакикатни, Борликни англаш учун биринчи навбатда у узининг ички оламига мурожаат этиши, узини кимлиги-ю нималиги, каердан келганлиги-ю каерга кетажагини чукур англаб етиши лозим.

Узини англаб етган инсон, албатта, жабру зулм, кибру хаво, нафрату газаб, хирсу хавас, бухлу хасад, кинаю адоват, харомхурлигу очкузлик, ишратпарастлигу шахватпарастлик, тухмату гайбат... каби нафсга тааллукли булган барча разила хислатлардан нафратланиб, илму маърифат, мухаббату садокат, сулху сафо, хайру саховат, сабру каноат... каби хамида хислатлар мазхарига айланади. Ана шундай инсонгина Аллохнинг борлиги ва бирлигини маърифат этишга кодир булиб чикади.

Лисонулгайб Хожа Х,офиз Шерозий нафс билан чамбарчас боглик булган "узлик" - "менлик" тушунчасини банда ва Рабб уртасидаги хижоб деб атайди:

'^umi jju Ijjij ùU^ j' '^i^ t^Jji ' Jji jJ

Яъни: Ошиц ва Маъшуц уртасида уеч цандай тусиц йуц. Эй Хофиз, сен узинг узингнинг уижобингсан, уртадан чиц![5,281]

Имом Мухаммад Газзолий "Равзат ут-толибин" номли рисоласида:

j ojxiji j AJlxil j Aâ^il ^ Jj^j A j J^aJl ^Jj^l"

Яъни: "Тасаввуфнинг усули уалол билан ризцланиш (озицланиш), ахлоцда, амалларда, ишлар ва Суннатда Расулуллоу (с.а.в.)га ицтидо (эргашиш - Ж.Х.) цилишдир" деганидек, Тасаввуф тарикатини Мухаммад (с.а.в.)нинг Х,адис ва Суннатига боглатадиган масалалар нихоятда куп.

Шунингдек, Тасаввуф таълимотининг шаклланишида катта таъсир курсатган Ислом динининг пешволари - чорёрдан Абу Бакри Сиддик (р), Умар Форук (р), Усмон ибн Аффон (р), Али ибн Абутолиб (к), сахобалардан Салмони Форсий ва тобеиндан Имом Жаъфари Содик хазратларининг одоб-ахлоки, турмуш тарзи ва хикматли сузларини хам эътиборга олиш лозим.

"Валоят" ва "каромат". Бу хакда турли мазхаб ва фиркаларда турлича фикрлар мавжуд. Мустамлий Бухорий "Шархи ат-таъарруф ли мазхаб ит-Тасаввуф"да бу хакда баъзи бир фикхий ва акидавий мазхабларнинг нуктаи назарини келтиради. Жумладан, у шундай дейди: "Ахли суннат ва жамоатдан

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(10), October, 2023

öygraH öup rypyx Kumugap Myt^roagap gapa^acuga öygMaraH KapoMaraapHuruHa (Bagufigapga W3 öepaguraH xogaT cu^araga) TacguKgamagu. EupoK, ygapHuHr ^uKpuna, arap KapoMaTgap Myt^roanap gapa^acura eTraH öygca, (öyHgafi KapoMaTHuHr Bagufigapga W3 öepumu) MyMKuH эмac. Myt^roanapHuHr gapa^acu эca a-bëh (aërnap, xoc Kumunap, anoyuôa Mae^sa эгa Kumunap - Myannufi.) TOMoHugaH W3 öepaguraH xogaTgap öugaH öegrugaHagu. Ygap afiTumaguKu, öygap (Mybwu3anap - Myannufi.) HaöufigapraruHa paBo öyguö, Bagufigapra paBo эмacgнp. fflyHuHrgeK, axgu cyHHaT Ba ^aMoargaH öygraH yMMaT ^a^uxgapu xaMga Matpu^ar axgu (opufinap) BagufigapHuHr KapoMaraapu, rapnu y Myt^roa gapa^acuga öygca xaM, ®ou3 экaнgнгн öopacuga u^Motra (6up xun fiuKpsa -Myannufi.) эгagнpgap". [7,30]

Cy^ufigap „BagoaT" Ba yHra agoKagop öygraH „KapoMaT" TymyHHacuHu xaM nafiFaMöap (c.a.B.) xagucgapu öugaH öoFgafigugap. ^yMgagaH, MycTaMgufi Eyxopufi öy xaKga myHgafi ë3agu: "Xaöapga Kegrapugumuna, nafiFaMöap agafixuccagoM myHgafi MapxaMaT KugraH: V j ^jjj Vj a! aj ajjj V joêl ^j

(jj ^jl^ j AIU.) jjpljo!l f^ix ojj V Je ^l j j ^a^JI a! (Eupop Kumu öupop HapcaHu KugaMaH, geö) gatBo Kuguö, (yma HapcaHu Kugumra) KacaM unca Ba (yma HapcaHu Kuguö) TyFpucy3 öyguö nuKça, öyHgaH opTuK KapoMaT öygumu xaM MyMKuHMu? KapoMaTHu uHKop Kugum ukku HapcagaH: xaKHu öyHra (nbnu 6yHÔaû KapoMamHu W3 6epôupmupumsa) o^ro geö öugumgaH ëKu BagufiHu KapoMaT axgugaH эмac geö öugumgaH Keguö nu^aguraH Hapcagup. Ammo, arap (xygoHu öy umHu Kugumra) o^M3 geö öugca, Ky^pra, arap (BagufiHu KapoMaT) axgugaH geö öugMaca эca, xaTora fiyg KyfiraH öygagu. ^yHKu öapna MyMuHgap KapoMaTra эгa öygumra gofiuK öyguö, ygapra öepugraH ufiMoH KapoMaTgaH ycTyHpoK Hapcagup. (HfiMoH Tonuö, MyMuH öygraH öaHgagap XygogaH) cypaMacgaH Typuö, (xygo ygapra) энг axmu Hapca (nbnu uümoh) öepraH экaн, yHgaH (uuMonôan) kuhukpok öygraH HapcaHu (xygogaH) cyparaHgapugaH cyHr (ygapra) öepumu MyKappapgup. Ammo KapoMarnuHr Typgapu öopacuga Typguna Kapamgap MaB^yg öyguö, Kyfiuga mygap TyFpucuga cy3 wpuTugagu". [7,43]

MycTaMgufi xaM X^kum aT-TepMu3ufi cuHrapu "KapoMaT"Hu öupuHHu HaBöaTga nafiFaMöapra TaaggyKgu xoguca, geö öugagu. ^tHu, xap öup nafiFaMöapra "HaöufiguK"gaH TamKapu "BagufiguK" xaM öepugraH, myHgafi экaн, nafiFaMöapgaH "Myt^u3a"gaH TamKapu "KapoMaT" xaM cogup öygagu. "KapoMaT" Pacygyggox (c.a.B.) gaBpuga caxoöagapra xaM öepugraH. MycTaMgufi öyHra öup Hena Mucog KegTupuö, ^yMgagaH, myHgafi gefigu: "nafiFaMöap caggaggoxy agafixHuHr xu3MaTKopu Ca^uHa myHgafi HaKg Kugagu: "nafiFaMöap MeHu öup ^ofira wöopgu. Hygga KeTaëTraHuMga öup mepra gyn KegguM. YHra: "MeH

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(10), October, 2023

пайгамбарнинг хизматкори Сафинаман", дедим. Шер бошини мендан бошка томонга бурди-да, кетди. Мен йулимда давом этдим. Кайтаётганимда худди уша жойда бошка бир шер йулимдан чикди. Мен (унга караб хам): "Мен пайгамбарнинг хизматкори Сафинаман", дедим. (Шер) менга караб бир ириллаб куйди-да, яна йулида давом этди. Пайгамбар саллаллоху алайхнинг хузурига келиб, унга булиб утган вокеани айтиб берганимда, ул зот шундай деди: "Биринчи бор (сенга дуч келган шер) сендан: - Пайгамбар, Абу Бакр ва Умарларнинг ахволлари яхшими? - деб сураган, иккинчи бор (сенга дуч келган шер эса) сенга: - Пайгамбар, Абу Бакр ва Умарга мендан салом айт, - деган".

Ёки яна бир ривоятни куйидаги накл килади: "(Айтишларига караганда,) пайгамбар саллаллоху алайхи ва салламнинг сахобаларидан булган икки киши кечаси маълум муддат пайгамбар билан бирга утиришади. Ташкарига чикишганида атроф коп-коронги булади. Иккаласининг кулларидан биттадан хасса булиб, ушбу хар иккала хасса худди чирок каби узидан ёруглик таратарди. Улар йул иккига айрилган жойга етгач, хар бири уз уйига олиб борадиган йулга тушишади ва шу тарика бир-бирларидан ажралишади. Шунда (икки бошка-бошка йулдан кета бошлаган) ушбу икки киши кулидаги икки хассанинг хар бири бир-биридан алохида равишда ёруглик таратиб борарди".

Мустамлийгача ва у яшаган даврда хам "Каромат", унинг жоиз ёки жоиз эмаслиги, Пайгамбар (с.а.в.) замонида руй берган кароматлар билан ундан кейин руй берган кароматларнинг фарки борлиги масаласи факихлар, мутакаллимлар ва суфийлар уртасида катта бахс-мунозараларга сабаб булган. Шунинг учун Мустамлий бу масала буйича билдирилган турли карашларни киёслаб, тахлил килиб, хам факих, хам мутакаллим ва хам суфий олим сифатида уз хулосаларини хам келтиради: "(Ушбу гурух кишилари томонидан айтилган) бундай гапга (биз томонимиздан бериладиган) жавоб, валлоху аълам, шундан иборатки, Пайгамбар замонида каромат топган уша валий ушбу кароматни Пайгамбарни (яъни Пайгамбарнинг пайгамбарлигини) тасдиклаганлиги (яъни тугри, уациций деб топганлиги) туфайли топди. У агар Пайгамбарни (яъни Пайгамбарнинг пайгамбарлигини) ёлгон деб топганида эди, (ушбу кароматни) топмаган буларди. У пайгамбарни (яъни пайгамбарнинг пайгамбарлигини) тасдиклаганлиги (яъни тугри, уациций деб топганлиги) туфайли (ушбу кароматни) топган экан, унинг (яъни валий томонидан пайгамбарлиги тасдицланган кишининг) хак пайгамбари эканлиги маълум булди. Чунки, агар худойи азза ва жалла ёлгончи кишига чинсуз кишига

[7,44]

[7,46]

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(10), October, 2023

берганчалик микдорда далил берадиган булса, чиннинг ёлгондан фарки колмайди ва чинсузнинг чин сузини исботлаш учун хеч кандай далил колмайди. Шунингдек, агар чинни ёлгондан фаркламокчи булсалар, бу ишни далилсиз килишнинг иложи булмайди. Чунки чин ёлгондан далил билангина фаркланади. Борди-ю, чиннинг чинлигини исботлаш учун келтириладиган далилнинг узи ёлгоннинг чинлигини исботлаш учун келтириладиган булса, чин ёлгондан фаркланмай колади.

Демак, валийларнинг кароматлари Пайгамбар даврида шундай булган булса, Пайгамбар давридан бошка даврда хам шундай булади. Чунки Пайгамбарга мункир булган (яъни Пайгамбарнинг пайгамбарлигини инкор этган - муаллиф.) хар кандай кишида кароматнинг юз бериши мумкин булмайди. Зеро Пайгамбарни(нг пайгамбарлигини) инкор этган киши адув (душман - муаллиф) хисобланади. Биз эса валийнинг кароматини тасдиклаймиз. Зеро валий набийнинг мусаддици (тасдицловчиси, яъни пайгамбарнинг пайгамбарлигини тасдицловчи киши - муаллиф.) хисобланиб, ушбу кароматни хам [Набийни] тасдиклаганлигии сабабли топади. (Валий узининг ушбу кароматини) набийни тасдиклаганлиги туфайли топган экан, (бундай каромат -муаллиф.) худди пайгамбар саллаллоху алайх замонида булгани каби, набийнинг муъжизаси хисобланади". [7,48]

Куриниб турганидек, Мустамлийнинг бу борадаги тахлил ва хулосалари кучли мантик ва рационализмга асосланган булиб, Ахли суннат вал-жамоат карашларини хам узида ифода этади.

Таваккул. Куръони карим оятларида куп марталаб зикр этилган „Таваккул" тушунчасини суфийлар, шунингдек, Пайгамбар (с.а.в.) Суннати ва холатлари билан хам боглашади. Жумладан, Сахл ибн Абдуллох Тустарийнинг шогирди Ибн Солим Басрийдан шундай накл килинади:

Яъни: Таваккул Аллоу Расулининг касбу кори ва Суннати булгани каби, ул уазратнинг уолатларидандир. [10,43]

Улуг мутасаввиф ва шоир Мавлоно Жалолиддин Румий хам „Маснавийи маънавий"да "Таваккул"ни Пайгамбар суннати деб таърифлайди:

^ JJ^J ^^ (. Un^Jlj ^ Jj^J Jl^ Jjil

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(10), October, 2023

Яъни: Деди: Х,а, Таваккул раубар булгани учун уам Пайгамбар суннатидир.

Мустамлий Бухорий "Таваккул"га шундай таъриф беради: "Таваккул деганда, аввало, шу нарса тушуниладики, кимнингки иймони хакикий булса, у таваккул килишга маъмурдир (буюрилгандир). Зеро Худо бу тугрида шундай буюради: ^ и1 ^ ^ J (Худо) яна бошка бир жойда (таваккул

тугрисида шундай) буюради: ^с. J (Куриб утганимиздек, Худо -

муаллиф.) таваккулни иймонга боглик бир нарса сифатида курсатди. Бирор бир нарсага боглик булган нарсанинг заволи у боглик булган нарсанинг хам заволига ёки (хеч булмаганда) унинг заифлашувига сабаб булади. Шунингдек (Худо узининг) мутаваккилларга (Худога таваккул цилгувчиларга) кифоя килиши тугрисида кафолат бериб, шундай буюрди: ^ ^ и- J

"Кимки бизга таваккул килса, биз унга кифоя килурмиз" Яъни, "кимки бизни топган булса, унга бошканинг кераги булмайди. Шунингдек, биз уники булган эканмиз, хеч ким уни биздан кайтара олмайди. Биз унга фойда келтириш хамда унга етиши мумкин булган зарарни кайтариш учун кифоя киламиз" Шунингдек, (Худо) мутаваккилларга барча тоатлардан хам яхширок булган бир мукофот бердики, уни мухаббат деб атайдилар" [7,385]

Халц (Аллох яратган мавжудотлар)га нисбатан рахмли-шафкатли булиш масаласи Ислом динида мухим урин тутади. Бу масала Куръони каримда хам, Хддиси шарифда хам куп марталаб эслатилади. Тасаввуф таълимоти Куръон ва Расули акрам (с.а.в.) Суннатининг издоши сифатида ушбу масалага доимо мурожаат килиб турган. Тасаввуф ахлокини эса "рахм-шафкат" тушунчаларидан ташкарида тасаввур килиб булмайди. Тасаввуф фалсафаси ва ахлокининг бадиий куриниши хисобланган Тасаввуф шеъриятида хам бу мавзу етакчи уринни эгаллайди. Мавлоно Жалолиддин Балхии Румийнинг "Тасаввуф комуси" номи билан машхур булган "Маснавийи маънавий" асарида хам бу мавзуга кайта-кайта мурожаат килинади. Румий бу хакда шундай дейди:

Яъни: Куз ёши истасанг, куз ёши тукаётган кишига раум цилгин. Раум истасанг, ожизларга раум цтлгин.

"Маснавий"даги ушбу байтнинг асл мазмуни "Сахехи Бухорий"да келтирилган куйидаги хадисдан иктибос килиб олинган:

jb i^^^l jj ys f^j '^alji

.jî f^-j jj '^alji f^j

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(10), October, 2023

^tHu: Хanццa pa$M ^nMasau Kumu X,aц pa^Mamuôau MaypyM 6ynaôu [10,35].

TafiaKKyp KURum. TyHox Ba xaTogap xaKuga yfigaö, TaBöa Kugum, yguM Ba oxupaTHu эcgam, napBapguropHuHr apaTraH Hapcagapu xaKuga $uKp ropuTum xaKuga KyptoHu KapuMga Kyn oaTgapga эcgaтнgagн. TacaBBy^ axguHuHr gouMufi aMaggapugaH öupu xaM ryHox Ba xaTogap xaKuga yfigaö, TaBöa Kugum, yguM Ba oxupaTHu эcgam, napBapguropHuHr apaTraH Hapcagapu xaKuga Ta^aKKyp Kugum öygraH.

YgyF MyTacaBBu^ Xo^a XaMagoHufi "HcgoMufi xaëT yfiu uMopaTuHu

Moacu-TaMagu öygMum 3uKp, a^tog, apKoH 3aöT этнgгaнgнp. Ammo ufiMoHufi xaëT yfiu uMopaTuHuHr Moacu-TaMagu öygMum a^Kop Ba Kagö Ky3u 3aöT этugгaнмu, fiyKMu?" geraH caBogHu ypTara Tamgaö, "öup ^uxaTgaH 3aöT этugгaн, öup ^uxaTgaH 3aöT этugмaгaн, geö ®;aBoö öepaMu3. Kam^HuHr 3aöT этugгaн ®:uxara myKu, yfi-^uKp xap KaHHa ca^ap Kugca xaM, aparnKgap Ba MaxgyKoT aTpo^uga Ke3agu", geö ®;aBoö öepagu Ba Xa3parn nafiFaMöap (c.a.B.) gaH Kyfiugaru xagucHu KegTupagu:

'"HparaKgap xaKuga Ta^aKKyp KuguHr (nyKyp-nyKyp yfigaHr), geKuH ^paTyBnu TyFpucuga Ta^aKKyp KugMaHr!" Ba xagucHuHr MaHt этнgгaн kucmuhu Kyfiugaruna u3oxgafigu: "^yHKu $uKp KaMMufiaT-KaHgafi, Kafi^ufiaT-KaHaKa, gaMMufiaT-KanoH, xaficufiaT-mofiucTaguK Ba uHHufiaT-Kafi 3aMoH Kaöu öamapufi ygnoBgap goupacuga Ke3agu. EygapHuHr öapnacu aparnKHuHr cu^araapugup. XogöyKu, Xa3paTu ^agog (XaK Taogo) öyHgafi öamapufi xycycuaT Ba gyHëBufi ygnoBgapgaH MyHa33ax (noK)gup". [3,48]

TacaBBy^ axguHuHr ^uKpuna, apaTugraHgap xaKuga Ta^aKKyp Kugumga KynruHa $a3ugaraap öop. ^yMgagaH, "öaHga amëHuHr MuKgopuHu Ta^aKKyp Kugca, XaK TaogoHuHr aroHaguru aëHgamaBepagu... amëHuHr Bac^u (Kafi^uaTu)Hu yfigaraHu cafiuH ^aööopu ogaMHuHr Tatpu^ этuö öygMac gapa^aga Mucgcu3 Ba öeHa3up 3ot экaнuгa moxug öygagu. AmëHuHr caöaöu xycycuga $uKp ropuTca, ^paTyBnuHuHr Mogga, ^ucm Ba ^aBxapgaH fiupoK экaнннн aHrgafigu. AmëHuHr MoxuaTu xycycuga ^uKpgaca, ^paTyBnuHuHr uHHufiaT-3aMoH Ba xaficufiaT-MaKoHgaH noK-MyHa33axguru öaHgara aëH öygagu". [3,49]

J I jjiâj V j ^ J I jj^ij

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(10), October, 2023

Тафаккур доирасининг кенгайиб бориши, хар бир ашё ва ходиса хакикатининг кашф этилиши Хдкни купрок маърифат этишга олиб боради. Бу холатни Хожа Юсуф Хдмадоний куйидагича изохлайди:

"Ашёнинг микдори Хдкнинг бирлигини куришга, нарсаларнинг кайфияти-кандайлиги эса Хдкнинг кудсийятини куришга ойна булажак. Ламийят-келиб чикиши Хдкнинг муназзахлигига, хайсийят-мохияти Х,акнинг бехожатлигига ва айнийят-узлигига, иннийят-хар бир нарсанинг замон, яъни вактга тобелиги эса Хдкнинг азалий ва абадий эканини мушохада этишга кузгу булади" [3,49]

Ашёларнинг мохият ва хакикати хакида фикрлаш, уларни кашф этиш оркали Яратувчини маърифат этиш даражаси инсонларнинг кобилият ва маънавий макомлари билан боглик булади: "Ашёга караб Хдк таолони тафаккур этиш ва Хдк сифатларининг бандада тажаллий этиши тарзидаги бу икки мартабадан ташкари яна учинчи мартаба хам бор. Бу мартаба пайгамбарлар ва сиддиклар хос булиб, Аллох билан Аллох учун тафаккур килиш, яъни фано ичра фано (фанофиллох) макомидир. Хдзрати пайгамбар (алайхиссалом) Хдкнинг шундай деганини сузлайдилар:

"Бир бандамни севсам, унинг кулоги, кузи ва калбига айланаман. Мен оркали эшитади, мен оркали куради ва мен оркали фикр юритади..." [3,50]

Хожа Юсуф Хдмадоний Аллохнинг яратган нарсалари - борлик, инсон, хаёт, оламдаги мавжудотлар ва ходисалар хусусида тафаккур килишни лозим деб билади, аммо хар бир нарсада меъёр булгани каби, теран тафаккур килишда хам меъёрга риоя килиш ва ундан ошмасликни тавсия этади: "Коинот тафаккур ва ботиний ишларда мулохаза юритишдир. Зохирий масалаларда теран назар ташлашдир. Бу хам инсоннинг куввати ва табиати кутарадиган даражада булса, энг фойдали, мувофик, лаззатли ва бокийрокдир. Аммо бу теран тушунча инсон тузилишининг чегарасидан тажовуз килса (хаддидан ошса) ва табиатининг токати микдоридан ошиб кетса, инсоннинг сезгирлигини ва хушёрлигини махв этади, аклу идрокини барбод килади". [3.117]

"Удим" ("Мавт") . Тасаввуфда "Улим" ("Мавт") тушунчаси "Таваккул" ва "Таслим" тушунчалари билан чамбарчас боглик. Бу хакда "Рисолаи Кушайрий"да Сахл ибн Абдуллох Тустарийдан шундай килинган:

aJ jjlj V pl^ ' Ajjlj J^iUJl ^Jj yJJ <^1 ^^J yJJ jj^J jl J^jjJl ^Ил jji

.ju^ j

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

Яъни: Яъни: Биринчи мацом "Таваккул"дир ва бундан мацсад шуки, инсон Парвардигор уузурида худди майит гассолнинг цулида булган уолатлагидек булиши лозим. Гассол маййитни цандай хоуласа, шундай агдаради, маййит эса (бунга жавобан) уеч цандай уаракат ёки чора-тадбир цилолмайди.[10,23]

Мавлоно Румий "Маснавийи маънави"да "Мавт" ёки "Улим" тушунчасини шундай изохлайди:

jlijb Ь jä.i jJ

^lî^ljJ »J ' » < j ^^

Яъни: Ажал ели орифлар учун Юсуф (а) томонидан эсган насимдай мулойим ва хушбуйдир.

Ислом бандага доимо улим ёди билан яшашни тавсия этади. Бир хадисда хам бу хакда шундай курсатма берилади:

ùJ^^il ^j^J ù^j^l 'ö^j^Jl ^-^JJ ^j^Jl

Яъни: Улим муъмин киши учун райуондай хушбуйдир, муъмин киши улимни худди пешанасини тер босгандай, кутиб олади.[10,37-38]

Тасаввуф таълимотининг буюк намояндаларидан бири, улуг шоир ва мутафаккир, Мавлавия тарикати асосчиси Мавлоно Жалолиддин Румий улимни маъшукани кутиб олгандек катта кувонч билан каршилаб олишни талкин этади ва улим онларини "шаби арусий" - "уйланиш кечаси", "висол кечаси" деб атайди. Зотан, бу холат унинг назарида буюк бир кувончдир. Зеро улим рухнинг кайта тугилишидир. Шу нуктаи назардан караганда, Румий уртага ташлаган хаёт ва улим бахсини Гарб абсурд фалсафасидаги "улим мантиксиз хаётдан кутулишнинг ягона йулидир", кабилидаги нуктаи назаридан буткул фарк килади.

Тасаввуф таълимотидаги "улимни эслаш" Расули акрам (с.а.в)нинг улимни бот-бот эслашни тавсия этадиган хадиси шарифларидан сарчашма олади. Зеро улим хакида доимий равишда уйлаш, уни эсдан чикармаслик, унинг уацлигини, бир куни мукаррарлигини, бу олам фоний ва уткинчи эканлиги эслаб юриш кунгилни юмшатади, инсонни магрурлик ва манманлик балосидан куткаради, уни инсонлар ва бошка мавжудотларга нисбатан рахмли-шафкатли булишига, кечиримли булиб яшашига хизмат килади.

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

ХУЛОСА

Тасаввуф назариясига доир асарларда, шунингдек, ирфоний-фалсафий мазмундаги адабий-бадиий асарларда хадислардан унумли фойдаланилган. Масалан, Нажмиддин Розийнинг "Мирсод ул-ибод" номли асарида 202 та хадисдан, Хужвирийнинг "Кашф ул-махжуб" номли асарида 150 тага якин хадисдан, Саноий Газнавийнинг "Хддикат ул-хакика"сида 280 та хадисдан ва Мавлоно Жалолиддин Румийнинг "Маснавийи маънавий"сида 690 та хадисдан фойдаланилган.

Таникли тасаввуфшунос олим Абдулхусайн Зарринкуб Тасаввуфни "исломий ирфон", деб атаб, Куръон оятлари, Х,адиси шариф ва Пайгамбару сахобалар сийратини унинг асл сарчашмаси деб билади. [1,24]

Бу масала атрофида эронлик олим Саид Зиёуддин Сажжодийнинг фикр -мулохазалари хам диккатга сазовор. У Куръони карим, Пайгамбар хадислари ва дину ирфон пешволари колдирган маънавий меросни Тасаввуфнинг назарий манбалари, Расулуллох (с.а.в.) ва чорёру сахобалар сийрати, хамда буюк имомлару дин пешволарининг одобиини эса Тасаввуфнинг амалий манбалари сифатида талкин этади. [9,7]

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

Демак, Тасаввуф Расулуллох (с.а.в.)дан икки нарсани мерос сифатида кабул килиб олган экан. Биринчиси - Хддис - Пайгамбар Мухаммад (с.а.в.)нинг турли мавзуларда айтган хикматли сузлари, иккинчиси Суннат (Расулуллохнинг одоби ва у киши адо этган ва буюрган амаллар)дар иборат булган.

ФОЙДАЛАНИЛГАН МАНБА ВА ДАБИЁТЛАР РУЙХАТИ

1. Зарринкуб, Абдулхусайн. Чустучу дар тасаввуфи Эрон. - Душанбе: "Ирфон", 1992.

2. Имом Абдурахмон Суламий. Тасаввуф ва унинг хакикати хакида. Мукаддима. / Таржимон ва изохлар муаллифи: Абдулхамид Мухаммад Турсун. - Тошкент: "NIHOL-NASHR" нашриёти, 2020. - Б.5.

3. Хожа Юсуф Хдмадоний. Х,аёт мезони. (Рутбат ул-хаёт). Одоби тарикат. Коинот ва Инсон хакида. / Таржимон ва сузбоши муаллифлари: С.Сайфуллох, НДасан.- Б.50.

4. Куръони карим маъноларининг таржимаси. / Таржима ва изохлар муаллифи: Абдулазиз Мансур. - Б.436.

Oriental Renaissance: Innovative, (E)ISSN:2181-1784

educational, natural and social sciences www.oriens.uz

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7 3(10), October, 2023

YA^ - . ^ VV£ '^j^ j^j :<jlj&J - .j^J^lj JJ^i j /.^al^ jljjJ .5

) dd - . ) V£Y j^j j ol£jj :jl- .^UaJl Jl^jx .yJjJl '^j'j .6

IJ / .^j^ .' t > y Jjel^il -jAljjIjjl ^IX '^jl^j ^Ixl^x .7

'jl j&J - .U^jj Ajui^J j j AxJSx

V« « - .) VVV 'jlj^J - .^^Tuh! ^JSJSIJ .^IJJJVI ojS^J .jl^e yjjJljjja '^jjjl^j .8 UJJJJ j AxJl^x :<jlj&3 - . j j jlaje Jl^ jj J AXJSX .UjjJleL^ Jjm n .9

. ^ VVY '»t^um« l^&l^^jta ^jl^jl ^jle j ^S« j jj^x ^¡US jj jl JjilJ ( jjlx ^S j .jlxjJl ^JJJ 'jijljjja . 10

.) VV1 'jjj^ jjxl ^ljl^Jjl A^i^i jx - .^jjlj -j j JxlS .(»^jjlx Ci^juJ

VV-VA -

¿Y - . ^ 'jlj^J - .ja jljjja jlXjil ¿JJJ / .AJJO^S ^ AJI^J .-^ISlljjl '^jo^S . 11

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.