Научная статья на тему 'ФОРОБИЙ ВА ИБН СИНО: ИРФОН ФАЛСАФАСИ ОСТОНАСИДА'

ФОРОБИЙ ВА ИБН СИНО: ИРФОН ФАЛСАФАСИ ОСТОНАСИДА Текст научной статьи по специальности «Философия, этика, религиоведение»

CC BY
185
38
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
фалсафа / Ислом фалсафаси / рационализм / Шарқ аристотелизми / Форобий / Ибн Сино / иррационализм / теологик-фалсафий таълимот / Тасаввуф таълимоти / Тасаввуф фалсафаси / Ирфон фалсафаси / диний-фалсафий / фалсафий-ирфоний / таъсир / муносабат. / philosophy / Islamic philosophy / rationalism / Eastern Aristotelianism / Farabi / Ibn Sina / irrationalism / theological and philosophical teaching / Sufism teaching / Sufist philosophy / Irfan philosophy / religious-philosophical / philosophical-mystical / influence / attitude.

Аннотация научной статьи по философии, этике, религиоведению, автор научной работы — Холмўминов, Жаъфар Муҳаммадиевич

Ушбу мақолада Мусулмон Шарқининг икки буюк файласуфи – Абу Наср Форобий (870-872, Фороб-Сирдарё, – 950, Дамашқ) ва Абу Али ибн Сино (980, Бухоро, – 1037, Ҳамадон)нинг IX-X асрларда ислом фалсафий тафаккурида рўй берган кескин ўзгаришлар ва янгиланишлар жараёнидаги мавқеи ҳамда уларнинг Ислом оламида шаклланиётган иррационалистик таълимот – Тасаввуф фалсафасига бўлган муносабатлари масаласи тадқиқ этилади. Мақола муаллифининг фикрича, Форобий ва Ибн Сино Шарқ аристотелизми ва ислом рационал тафаккурининг йирик намояндалари бўлиш билан бирга, шунингдек, диний-фалсафий тафаккур майдонига катта суръат ва шиддат билан кириб келаётган теологик-фалсафий таълимот – Тасаввуфга нисбатан ҳам бефарқ бўлмаганлар. Муаллифнинг таъкидлашича, Форобий ва Ибн Сино Тасаввуф диний таълимотини фалсафийлаштириш ва фалсафа илмини динийлашиштириш масаласида катта ҳисса қўшишган. Бу икки буюк мутафаккирнинг фалсафий тафаккури нафақат Тасаввуф ғояларининг таъсиридан холи бўлмаган, балки Ирфон фалсафасининг шаклланишида ҳам фаол иштирок этган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

FARABI AND IBN SINA: ON THE THRESHOLD OF SUFI PHILOSOPHY

This article examines the position of two great philosophers of the Muslim East – Abu Nasr Farabi (870-872, Farab-Syrdarya, 950, Damascus) and Abu Ali ibn Sina (980, Bukhara, 1037, Hamadan) in Islamic philosophical thinking IXX centuries in the process of sudden changes and renewals and their attitude to Sufism – an irrationalist doctrine that is emerging in the Islamic world. According to the author of the article, Farabi and Ibn Sina, being the great representatives of Eastern Aristotelianism and Islamic rational thinking, were not indifferent to Sufism, the theological and philosophical doctrine, which is rapidly entering the field of religious and philosophical thinking. The author says that Farabi and Ibn Sina made a great contribution to the question of philosophizing the religious teachings of Sufism and religious philosophy. The philosophical thinking of these two great thinkers was not only influenced by the ideas of Sufism, but also actively participated in the formation of Irfan's philosophy.

Текст научной работы на тему «ФОРОБИЙ ВА ИБН СИНО: ИРФОН ФАЛСАФАСИ ОСТОНАСИДА»

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

О

R

VOLUME 2 | ISSUE 11 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

ФОРОБИЙ ВА ИБН СИНО: ИРФОН ФАЛСАФАСИ ОСТОНАСИДА

cl https://doi.org/10.5281/zenodo.7392567

Холмуминов Жаъфар Мухаммадиевич,

фалсафа фанлари доктори(DSc), Тошкент давлат шаркшунослик университети доценти j afarmuhammad@mail. ru

Ушбу мацолада Мусулмон Шарцининг икки буюк файласуфи - Абу Наср Форобий (870-872, Фороб-Сирдарё, - 950, Дамашц) ва Абу Али ибн Сино (980, Бухоро, - 1037, Х^амадон)нинг 1Х-Х асрларда ислом фалсафий тафаккурида руй берган кескин узгаришлар ва янгиланишлар жараёнидаги мавцеи уамда уларнинг Ислом оламида шаклланиётган иррационалистик таълимот -Тасаввуф фалсафасига булган муносабатлари масаласи тадциц этилади.

Мацола муаллифининг фикрича, Форобий ва Ибн Сино Шарц аристотелизми ва ислом рационал тафаккурининг йирик намояндалари булиш билан бирга, шунингдек, диний-фалсафий тафаккур майдонига катта суръат ва шиддат билан кириб келаётган теологик-фалсафий таълимот - Тасаввуфга нисбатан уам бефарц булмаганлар. Муаллифнинг таъкидлашича, Форобий ва Ибн Сино Тасаввуф диний таълимотини фалсафийлаштириш ва фалсафа илмини динийлашиштириш масаласида катта уисса цушишган. Бу икки буюк мутафаккирнинг фалсафий тафаккури нафацат Тасаввуф гояларининг таъсиридан холи булмаган, балки Ирфон фалсафасининг шаклланишида уам фаол иштирок этган.

Калит сузлар: фалсафа, Ислом фалсафаси, рационализм, Шарц аристотелизми, Форобий, Ибн Сино, иррационализм, теологик-фалсафий таълимот, Тасаввуф таълимоти, Тасаввуф фалсафаси, Ирфон фалсафаси, диний-фалсафий, фалсафий-ирфоний, таъсир, муносабат.

ФАРАБИ И ИБН СИНА: НА ПОРОГЕ СУФИЙСКОЙ ФИЛОСОФИИ

Холмуминов Джафар Мухаммадиевич,

доктор философских наук (DSc), доцент Ташкентского государственного университета востоковедения

] afarmuhammad@mail .ги

Тел: +99890 9409498

АННОТАЦИЯ

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

О

R

VOLUME 2 | ISSUE 11 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

АННОТАЦИЯ

В данной статье исследуется позиция два великих философа мусульманского Востока - Абу Наср Фараби (870-872, Фараб-Сырдарья, - 950, Дамаск) и Абу Али ибн Сина (980, Бухара, - 1037, Хамадан) в исламском философском мышлении IX-X веках в процессе внезапных изменений и обновлений и их отношение к суфизму - иррационалистическому учению, формирующемся в исламском мире.

По мнению автора статьи, Фараби и Ибн Сина, будучи великими представителями восточного аристотелизма и исламского рационального мышления, были неравнодушны и к суфизму, теологическо-философскому учению, стремительно вступающему в поле религиозно-философского мышления. Автор говорит, что Фараби и Ибн Сина внесли большой вклад в вопрос философствования религиозного учения суфизма и религиозации философии. Философское мышление этих двух великих мыслителей не только испытало влияние идей суфизма, но и активно участвовало в формировании философии Ирфан.

Ключевые слова: философия, исламская философия, рационализм, восточный аристотелизм, Фараби, Ибн Сина, иррационализм, теологическо-философское учение, учение суфизма, философия суфизма, философия Ирфан, религиозно-философское, философско-мистическое, влияние, отношение.

FARABI AND IBN SINA: ON THE THRESHOLD OF SUFI PHILOSOPHY

Kholmuminov Jafar Mukhammadievich,

Doctor of Sciences Philosophy (DSc), Associate Professor, Tashkent State University of Oriental Studies

j afarmuhammad@mail .ru

This article examines the position of two great philosophers of the Muslim East

- Abu Nasr Farabi (870-872, Farab-Syrdarya, - 950, Damascus) and Abu Ali ibn Sina (980, Bukhara, - 1037, Hamadan) in Islamic philosophical thinking IX- X centuries in the process of sudden changes and renewals and their attitude to Sufism

- an irrationalist doctrine that is emerging in the Islamic world.

According to the author of the article, Farabi and Ibn Sina, being the great representatives of Eastern Aristotelianism and Islamic rational thinking, were not indifferent to Sufism, the theological and philosophical doctrine, which is rapidly entering the field of religious and philosophical thinking. The author says that Farabi

ABSTRACT

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

о

R

VOLUME 2 | ISSUE 11 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

and Ibn Sina made a great contribution to the question of philosophizing the religious teachings of Sufism and religious philosophy. The philosophical thinking of these two great thinkers was not only influenced by the ideas of Sufism, but also actively participated in the formation of Irfan's philosophy.

Key words: philosophy, Islamic philosophy, rationalism, Eastern Aristotelianism, Farabi, Ibn Sina, irrationalism, theological and philosophical teaching, Sufism teaching, Sufist philosophy, Irfan philosophy, religious-philosophical, philosophical-mystical, influence, attitude.

Тобеъа тобеъинлар даврида "Тасаввуф" номли янги таълимот гоявий ва илмий курашлар майдонига чикди. IX-асрга келиб, Тасаввуф Исломдаги Калом илмидан кейинги иккинчи кучли илохиётшунослик окимига айланди. Бутун Мусулмон Шаркида акл бовар килмайдиган даражадаги тезлик билан кенгайиб, ривожланиб бораётган Тасаввуф таълимоти бу даврга келиб фалсафа илмининг хам каршисидан чикди. Энди фалсафа илмининг Фикх ва Калом илмлари мисолидаги иккита эмас, балки Тасаввуф номли учинчи кудратли мухолифи хам агарчи хали назарий жихатдан пишиб етмаган булса-да, бахс-мунозаралар майдонида жавлон ура бошлаган эди. Фалсафа Ислом тафаккури худудига кириб келганида Шариат ва Тарикат ахли бу худуднинг хакикий сохиблари булиб олишга улгурган эдилар. Шу пайтгача хонакох ва чиллахоналардан чикмай, Пайгамбар Суннати ва уз анъаналарига катъий риоя килиб келаётган ва "хакикатни аклдан ташкари бир куч, иррационал мавжудлик деб унга мушохада оркали етишишни асосий восита деб билган тасаввуф фалсафага карши курашга чикди" [11:57]. Натижада, суфийлар Суннату анъана, хонакоху чиллахонани хам куйиб, дин арконлари ва акидавий масалалар хусусида уйлайдиган булиб колишди. Тасаввуф пешволари, бир томондан, акл, мантик ва фалсафанинг кули калта, оёги чубин (ёгочоёк), шунинг учун у Хдк толибини максудига еткашизга ожизлик килади, Хдкдкатга эса факат калб каноти билан етишиш мумкин, деб хисоблашса, иккинчи томондан, Шариат догмаларидан ташкарига - эркин тахайюл ва тафаккур кенгликларига чикишга, олам ва одам мохиятига ботин кузи билан назар ташлашга интилар эдилар. Бунинг учун уларга зарур воситалар - услуб ва усуллар, мизон ва меъёрлар, категория ва конуниятлар, бир суз билан айтганда, илмий лабаратория етишмас эди. Ана шундай бир вазиятда янги мехмон - Афлотун вв Аристотел фалсафаларининг коришмасидан хосил булган янгича тафаккур тарзининг куккисидан пайдо

КИРИШ

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

о

R

VOLUME 2 | ISSUE 11 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

булиши улар учун хам хаёт, хам мамот масаласига айланди. Ёг солинган чирок - тайёр, чирокнинг пилиги - тайёр, гугурт хам топилган, факат ана шу гугуртни чакиб, пиликни ёкиш колган эди, холос.

МУХОКАМА ВА НАТИЖАЛАР

Абу Юсуф Ёкуб ибн Исхок Ал-Киндийнинг (тахм. 800, Басра - тахм. 870, Багдод) Кддимги Юнон файласуфлари асарларидан амалга оширган таржима ва шархларидан кейин Ислом оламида фалсафий фикр тараккиёти сезиларли даражада юксалиб бораётган бир паллада учинчи кучли ракибнинг тафаккур майдонига кириб келиши фалсафани анча янчли ахволга солиб куяётган эди. Бу хол давом этса, насронийлашган Гарбда теологик окимлар хукмрон мафкурага айлангани каби Мусулмон Шаркида хам фалсафа куёши бутунлай суниши ва унинг урнини Ислом илохиётшунослиги эгаллаши мумкин эди.

Ал-Киндий Аристотел таржимони ва шархловчиси, Шарк аристотелизми ёхуд Шарк перипатетиклари - Машшоиюн мактабининг илк намояндаси сифатида шухрат козонди, у туфайли Кддимги Юнон тафаккури Мусулмон Шаркига кириб келди ва Исломда фалсафий фикрларнинг куртак очишига туртки берди. Аммо Ислом оламининг фикрий мухитига мос келадиган узига хос фалсафий мактабнинг шаклланмагани бу худудда фалсафа илмининг мехмон сифатидаги иззат-хурмати тугаб бораётганини эслатиб турарди.

Ал-Киндийнинг фалсафий мактаб ярата олмагани - фалсафанинг Форобийгача булган катта камчилиги булса, иккинчи нуксони Мухаммад Закираё Розий эди. Розий, Ислом оламида тугилиб камол топган бир файласуф сифатида албатта, Худонинг борлигини инкор килмаган, рухнинг абадийлигини хам тан олган. У "Худонинг ва рухнинг абадийлигини исбот талаб килмайдиган уз-узидан равшан хакикат деб карайди" [8:122]. Лекин Розий уз даврининг Коперники эди. У "узининг рационалистик мухокамаларига буйсуниб, Вахий тушунчасини ва пайгамбарларнинг Худо ва инсон орасидаги воситачилик ролини инкор этади. У пайгамбарлик хакида иккита хулосани чикаради: 1) Худо берган неъмат - акл хакикатни билиш ва топишга етарли булгани сабабли пайгамбарликка хожат йук. 2) (пайгамбарлик) зиён келтиради, чунки у халклар уртасида конли урушлар, зиддиятлар ва узаро душманликни келтириб чикаради, зеро бир халк Вахий тушган деб узини бошкалардан афзал хисоблайди, бошкаси эса бу бахтдан махрум халк сифатида камситилади" [8:122]. Розий узининг "Мобаъд ут-табиъа" номли асарида беш рукн - Материя, Макон, Замон, Рух ва Парвардигор хусусида Платон изидан борган холда фикр юритади.

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

o

R

VOLUME 2 | ISSUE 11 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

KypuHuS TypraHugeK, y "^agca^aga aHtaHaBuö apacTynuguK MaKTaSugaH $apK KugaguraH aHru öyg onraH, эtтнкog Macagacuga эca Baxuö Ba nafiraMSapguK xogucacura Kapmu SygraH" [11:62]. Hara^aga, y ApucTOTeg MaKTaSugaH neTra hhkhö KeTraHH ynyH ^aögacy^gapHuHr KarraK TaHKugura ynparaH Sygca, Baxuö Ba HyöyBBaTHH HHKop этгaнн ynyH HcnoMgaru Sapna Ma3xa6gapHuHr Kapmugurura ynpaS, yHH gaxpuö geS эtgoн KuguHumura oguS Keggu. ffly caSaSgu, $agca$a HcnoM ogaMuga öagHOM SygraH, fflapuaT pyKHgapura MyraaKo moc KegMaöguraH ^uKpufi MexaHu3M cu^arnga HyKguKKa MaxKyM этнgгaн эgн.

Oagca^a ugMu Honop xogga KoguS KeTraH aHa myHgaö MypaKKaS Sup gaBpga ASy Hacp Oopoöuö (870-872, OopoS-Cupgape, - 950, ^aMamK) $uKpaT MaögoHura KupuS Keggu. fflyHgaö знggнaтgн Ba MypaKKaö Ba3uaTga OopoSuH ogguga ^agca^aHu KyTKapum Ba yHu HcgoM Ta^aKKypuga ^ofinamTupumgeK ygyr Sup MactyguaT TypraH эgн: SyHgaö MymKyg Ba3u^aHu Sa^apum HuxoaTga nyKyp SuguM, KeHr Ta^aKKyp Ba gungoMarna caHtaraHu TaKo3o этapgн. OopoSuHga Sy xycycuaTgapHuHr Sapnacu My^accaM эgн.

^uh Ba ugM, TacaBBy^ Ba $agca$a ypTacuga Mypoca-ro Magopa Kugum ocoH um эмac эgн. ammo, OopoSuHHuHr umuHu Supo3 ocoHgamTupaguraH xogaT xaM Sop эgн. ran myHgaKu, "HcgoM ogaMu OopoSufigaH aHna ogguH SomKa xagKgap Ba MagaHuaTnap SugaH TaHumraH эgн. "HgK ^aHgap" Ba SomKa acapgap SugaH TaHumyB Tapuxu "MyagguMyc cohuh" TyrugumugaH ukku W3 öug ogguH W3 SepraH. EyHgaH TamKapu, OopoSufigaH W3 öug ogguH ASy ^tKy6 uSh Hcxok KuHguH ^agca^aHu ^uggufi ypraHumra KupumraH эgн, SomKa oguMgap эca ^agca^uö acapgapHu apaS Tugura Tap^KMa Kugum SugaH nerapagaHapgugap" [11:65].

Ag-KuHguH $agca$a gyHecura ogguHpoK KupuS KegraH Sygca-ga, "OopoSuH SugaH KuHguH opacuga $apK Sop. By myHga ^puHagura, OopoSuH aHru öyg onraH yзннннг aHru MaKTaSura acoc cograH $aögacy$ Sygca, KuHguH yзgamтнpнgгaн ^uKpgapHu TagKuK этгaн oguMgup. MycygMoHgap xaM, MycygMoH SygMaraHgap xaM OopoSuHHu "ukkuhhu MyagguM" gefiumgapu, ucgoM ^agca^acuHuHr acocnucu gefiumgapu 6e^K3 эмac. ByHgaö moH-myxpaT yHuHr ^agca^a coxacugaru agoxuga MyMTo3 MaBKeu SopguruHu Suggupagu. BomKa MyTa^aKKupgap yзgapннннг ygyFBopguKgapu, roa Ba MyxoKaMagap ogaMuga aHru öyggap onraHgurura KapaMaH, SyHgaH yHBoHra ca3oBop эмacgap, nyHKu ygap OopoSuH gacTypxoHu arpo^uga yTupraH Kumugapgupgap" [11:65].

^uh Ba $agca$a ypTacugaru MyHocaSaTgapra ugK MapTa KupumraH Kumu ucKaHgapuaguK axygufi ^afigacy^ OugoH (эp.oggнн 25-эp.нннг 40-ннggapн) эgн. YHuHr Sy Sopagaru Mymoxagagapu OopoSufira MyKaggac KuToSgap Ba Mhoh

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

о

R

VOLUME 2 | ISSUE 11 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

фалсафаси бир хил хакикат устида бахс юритадилар, деган хулоса чикаришга ундади. Филоннинг фикрича, "Мукаддас китобнинг зохирий куринишига содик колган холда, унинг ички рухий маъносини хам эсдан чикармаслик керак. Шу тарика, у биринчи булиб Вахий ва акл, фалсафа ва динни яраштириш сари биринчи кадамни куйди" [2:527,528].

Филон "Аристотел каби Худони сифатлардан холи, олий мавхум вужуд деб хисобламаган. Филоннинг Худоси бутун табиий ходисалар Шахс уларок яратилмаган, мутлак, хеч нарсага боглик булмаган холда мавжуд булиб, ломакон ва лозамон, жами ахвол, афъол ва ашёни камраб оладиган, факат мушохада билангина идрок этиладигандир, уни илмий билиш оркали идрок этиш мумкин эмас" [2:528]. Форобийга Филон айтган йулдан боришининг хожати колмаган эди. Негаки, Ислом динининг узи Тавхиднинг (Аллох таъолонинг бирлиги) энг олий чуккиси, Форобий эса мусулмон хакими сифатида Тавхид тарафдори эди.

Ислом файласуфлари фалсафа ва дин, акл ва накл, ер тили ва осмон тили уртасида алока боглаш учун куп саъй-харакатлар килдилар. Улар динни аклий тамойиллар асосида бойитдилар, дин ва фалсафа уртасидаги олтин халка хисобланган "Нубувват" (Пайгамбарлик) назариясини уртага ташладилар. Форобий ана шу йулдан кадам ташлаган ва издошлари учун деярли иш колдирмаган илк улуг файласуф эди.

Форобий Ислом тафаккури тарихида биринчи булиб дин ва фалсафа ёнма-ён яшай олиши мумкинлигини амалда исботлаб берди. У бутун умри давомида ана шу бир-бирига карши икки кутбни бир-бирига якинлаштиришга, улар уртасида муроса-ю мадорони яратишга, нихоят, улар бир-бирини инкор этувчи эмас, балки бир-бирини тулдирувчи икки йул эканлигини исботлашга харакат килди ва бунга эришди хам.

Форобий диний фалсафасида "илм ун-нафс ва метафизика асосида асосида курилган хамда сиёсат ва ахлок билан чамбарчас боглик булган "Вахий" масаласи энг мухим кисмни ташкил этади. Форобий "Нубувват"ни илм ун-нафс ва психология нуктаи назаридан камрок талкин этди, чунки уни асосан пастки ва юкори олам уртасидаги алока воситаси деб биларди. Унинг фикрича, Пайгамбар "Мадинаи фозила"да хам сиёсат ва хам ахлок учун керак. Набий факат илохий макомга эгалиги учун эмас, балки жамиятга таъсир курсата олиши жихатидан хам кадр-киммат ва ахамиятга эгадир" [4:55,56].

Форобий фалсафасининг марказида Арасту таълимоти ва Янги афлотуния (неоплатонизм) даги "тажаллий" (эманация) хакидаги назарияни

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

o

R

VOLUME 2 | ISSUE 11 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

yfiFyHnamTupum Typagu. y unK MapoTHÖa "By^yg", "By^ygu bo^hö" (bo^hö yn-By^yg) Ba "By^ygu MyMKHH" (aparunraH By^yg) Kaöu KefiHHnanuK Bayöam yn-eywyö ^anca^acuga KeHr KynnaHunraH araManapHH ^anca^ufi Kareropuanap gapa^acura KyTapgu. OopoöufiHHHr Bayöam yn-eywyö ^anca^acuHHHr maKnnaHumura KymraH xuccacuHH Kyfiugaru yn xpnarga Kafig этнm MyMKHH:

- Oopoöufi "By^yg" (öopnuK) $anca$acu Tapa^gopu, öanKH öy MaKTaÖHHHr acocHucu xaM эgн. 3epo yHHHr acapnapuga "Bo^hö" (3apypuaT, 3apypnuK), "MyMKHH" (aparanraH) ypTacugaru ^apKgapHH aHHKnam, myHHHrgeK, By^yö (BopnuK)HHHr BO^HÖnurura oug Macananap unK MapoTHÖa ypTara TamnaHagu.

- Oopoöufi ^anca^ara unK MapoTHÖa "Bo^hö yn-By^yg" - MaB^ygnuru 3apypuaT öynraH, y3ugaH öop öynraH By^yg - Ännox, Tatono Ba "MyMKHH yn-By^yg" - aparanraH MaB^ygoTnap, MaB^ygnuru y3ugaH öynMaraH By^ygnap Kaöu KanoMufi TymyHnanapHH onuö Kupagu.

- Oopoöufi öupuHHH öynuö "$aton Ba canoxuaTnu (Kygparnu) ÄKn" Macanacu, myHHHrgeK, HHcoHufi aKnHHHr aManufi (Ta^puöaBHfi) Ba Ha3apufi aKnra öynuHumu xaKuga cy3 ongu. Hara^aga, Äöy Änu Höh Chho "aKnnapHHHr BupuHHH aKn (ÄKnu aBBan)gaH Ta^annufi этнmн (эмaнaцнacн)" xaKugaru Ha3apuaHH puBO^naHrapgu.

IX-X-acpnapHHHr umuMOHfi-cuecHfi, MagaHHfi-MatHaBHfi mapouTH Ba gaBpHHHr y3ura xoc pyxuacu OopoöufiHH ynyF cy^ufi ^yHafig BaFgogufi (Ba^OTu: XH^pufi-KaMapufi 298 fiun) öunaH TaHumrapgu. OopoöufiHHHr cy^ueHa Kapamnapra Mofiunnuru yHHHr ^aMuaTmyHocnurugaH "CaogaT" Ha3apuacuHHHr xaM ^ofi onumura caöaö öyngu. OopoöufiHHHr guH Ba Baxfira TaaHraH ^anca^ufi gyHeKapamu MycynMOH fflapKuga Höh Chho, Höh Bo^a, Höh Ty^afin, Höh Pymg, Hmom Fa33onufi Kaöu ynyF MyTa^aKKupnapHHHr gyHeKapamura, MytTa3unua Ba TacaBBy^ Kaöu unoxueTmyHocnuK MaKTaönapura, Fapöga Höh MafiMyH Ba BywK ÄnöepT Kapamnapura, aHru gaBpga эca CnHHO3a, Myx,aMMag Äögy Ba Cafiug ^aMonugguH Äcagoöogufi gyHeKapamura ce3unapnu gapa^aga Tatcup Kypcargu. OopoöufiHHHr guH Ba $anca$a, $anca$a Ba TacaBBy^, aKn Ba HaKn, unM Ba Baxfi Macananapu ypTacugaru 3ugguaTnapHH öapTapa^ этнö, ynap KopumMacugaH aHru öup fiyHanumHH öomnaö öepraHH Ba y3ura xoc ^anca^ufi MaKTaö aparraHH ynyH xaM "HcnoM ^anca^acu acocnucu" geraH yHBOHra nofiHK. ByHH ^O3upru nafiTga KynruHa fflapK Ba Fapö onuMnapu эtтнpо$ этмокganap.

HcnoM ^anca^acu Tapuxuga unK MapoTaöa "Oycyc yn-XHKaM" acapuga (KefiHHHanuK Höh an-Äpaöufi xaM xyggu my HOMga acap e3agu) homh öunaH acap e3umHH xaM Oopoöufi öomnaö öepraH. y öy acapga ^anca^a - paцнонanнзм Ba

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

o

R

VOLUME 2 | ISSUE 11 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

TacaBBy^ - нppaцнoнagнзмнн Sup-Supura aKUHgamTupumra xapaKaT Kugagu. ffly MaKcagga "paцнoнag gaguggapHH эtтнpo$ этн6, aHHK roagapHH SaeH этнm opKagu cy^ufigapHuHr MaKcagra эpнmнm öyggapHHH ^agca^aHHHr paцнoнag SuguMgapuHH HyKypgamTHpumra KyMaKgamyBHH Bocura geS Saxogafigu" [11:71]. OopoSuö ^agca^aHH TacaBBy^ra, TacaBBy^HH ^agca^ara oguS Kupgu Ba my öyg SugaH cyHuS SopaeTraH MammouroH ^agca^HH MaKTaSuHH xaM, KagoM Ba $agca$a Kapmucuga o^rooHa TypraH TacaBBy^ra xaM Ha^oT öygHHH Kypcargu.

OopoSuö "Oycyc yg-xuKaM"HuHr Sup Hena SoSuga "bo^kS" (XygoHHHr MaB^ygguru 3apypara), "hmkoh" (aparugum, aparugraH), xarogo (paцнoнag $agca$a HyKTau Ha3apugaH SyTyH SopguKgaru By^yg HKKura SygHHagu: Bo^uS ag-By^yg Ba MyMKHH ag-By^yg. Bo^uS ag-By^yg Sopguru y3ura Terumgu SygraH 3ot - Xygogup. MyMKHH ag-By^yg Sopguru Bo^uS ag-By^ygra SorguK SygraH, atHH, y3ugaH Sop SygogMaögHraH, MyaöaH Sup BaKTga MaB^yg SyguS, MyaöaH Sap BaKTa öyK SygaguraH By^yggup. By ogaM (gyHe), TaSuar Ba yHHHr HHugaru MaB^ygoTgap, Hapcagap Ba amegap xucoSgaHagu. OgaM ^aBxap (cyScтaнцнa) Ba apa3 (aкcнgeнцнa)gaн uSopar. Apa3 y3 By^yguga ®;aBxapra MyxTo^;. YHHHr By^ygugaru ^aBxap эca Sem KucMgaH uSopar: xarogo, KypuHum, ^hcm, aKg Ba Ha^c. X,arogo KypuHum (cypaT) yHra KynaguraH eKH yTaguraH ^aBxap xucoSgaHagu. BomKana aÖTraHga, xarogo cypaT ynyH ^oö (MaKoH) gup. MacagaH, eron - xarogo, cypaT - KypuHumra эгa Sygca, cTog eKH cTygra aögaHagu. X,arogo SugaH cypaT Supu-Supura naMSapnac SorguK: ygap Shp-Shphch3 MaB^yg Syga ogMafigu), TaHrpu TaogoHHHr aKKaro aroHaguru, y3-y3HgaH Sopguru xycycuga ranupuS gaguggap KegTupagu Ba SyHH aKguö Mymoxaga opKagu ucSoTgaS Sepagu. AcapHHHr Sapna SoSgapuga OopoSuHHHHr KagSu SuTMac-TyraHMac umK Hypu SugaH nopgaS Typagu Ba OaTyggox X,acaH3oga OMyguH TatSupu SugaH aÖTraHga, "Sapna SoSgapHH y3apo SorgaHguraH xagKa SyguS, ^aMH MaB3ygapHHHr энг ry3agu xucoSgaHraH MyxaSSaTra SarumgaHraH" [6:148].

ffly ypuHga "fflapK ApHcToTegH3MHHHHr HupuK HaMoaHgacu xucoSgaHraH OopoSuHHHHr TacaBBy^ra KaHgaö agoKacu Sop?" geraH caBog Tyrugagu. ran myHgaKH, OopoSuö axgoKHH Macagagapga ApucToTegra эpгamca-ga, TaSuaraH ngaroH roagapura aKHH SygraH, HcgoM TacaBBy^ura uxgoc SugaH KaparaH. BomKana aÖTraHga, "KHToSgapura KapaS aHTum MyMKHHKH, yHHHr TacaBBy^ra Mafigu SygraH, y3 TatgHMoTHga cy^ufigap ycyggapugaH ^ofigagaHraH Ba cy^ufi cuHrapu xaeT KenupraH. Cafi^yggaBgaHHHr cy^ufigap KHHHMHga yHHHr ^aHo3acuga umTupoK этгaнн xa^ugaru puBoaT SyHH TacguKgafigu. YHHHr

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

o

R

VOLUME 2 | ISSUE 11 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

KHTOÖnapu ÖH3ra myHH xuKoaT KunaguKH, ÄöyHacp Mamxyp Öynumra HHTunMaraH. X,aKHKaTra xu3MaT Kunum yHHHr ynyH xaMMa HapcagaH öanaHg TypraH" [10:30].

OopoöufiHHHr TacaBBy^ra öynraH KH3HKumu xaKuga эpонnнк onuM ÄxMag TaMHMgopufi myHgafi e3agu: "Oopoöufi Ha^aKaT cuecaT Ba $anca$a öunaH myFynnaHgu, öanKH TacaBBy^ga xaM ^KcaK gapa^ara эpнmgн. ByHH yHHHr oggufi acKeTHK TypMym Tap3HHH KenupraHH Muconuga aKKon Kypum MyMKHH. nepunaTeTHK $anca$a (MamouroH; MycynMOH fflapKH $afinacy$napu; fflapK apucTOTenu3MH HaMoaHganapu - ^.X.) пpннцнпnapн acocuga aparnnraH "Oycyc yn-xuKaM" khtoöh guHHfi MucTHKa Ha3apuacu (up^OH) fiyHanumuHH öenrunaö Öepagu" [7:12].

Oopoöufi öopnuK xaKHKaTHHH ugpoK этнm Macanacuga ÄpucTOTenHHHr aKnufi goupacugaH hhkhö, up^OHHfi Ta^aKKyp KeHrnuKnapura HHKagu Ba "Oycyc yn-XHKaM"HHHr ynuHHH öoöuga "xaKHKarau Kanö opKanu aHrnam" Macanacu xycycuga cy3 onagu: "OpoMra эpнmгaн pyxHHHr KaMonoTH - Öy "BupuHHH x,aKHKar"HH Mymoxaga этнm öynuö, yHH $aKar Kanö öunaH aHrnam MyMKHH.

Ba ymöy Kanöra, atHH co^nuK Ba BanufinuKKa эpнmгaн Kanöra TymaguraH X,aK Hypu nopnamura TeHr "BupuHHH x,aKHKar"HH Mymoxaga этнm Kanö xanoBaTHHHHr onufi gapa^acugup" [6:117]. ÄcapHHHr fiurupMa erraHHH öoöuga Oopoöufi Mhoh ^anca^acuHHHr cu^arnga H3gomu эмac, öanKH 3aMOHgomu -ynyF MyTacaBBH^ X,aKHM aT-TepMH3ufi cuHrapu ^HKpnafigu: "CeHHHr TaHaHrHH öepKHTaguraH KufiuMHHrgaH öomKa ceHHHr ^ucMHHr xaM napgagup. Bac, yHH xaM öapTapa^ эт, ymaHga (^bhoöh X,aK öunaH) KymunacaH. YmaHga ceH HHMa öunaH MamFyncaH, geö cypaMafigunap. ämmo arap y epga y3HHrau TaxKupnaHraH geö ToncaHr, yHga mypuHr KypucuH. ämmo arap MaKcag MaKcag coxunura cuxaT-canoMaT eTHÖ oncaHr, ceH öaxraepcaH. TapnaHg Öy epga xaM ceH y3 By^yguHr öunaH nerapanaHraH öyncaHr-ga, aMMO y3HHrHH ^ucMgaH xonu xuc KunacaH, ryeKH ceHH caMOBHfi Kacpga Kaöyn KunumraHgafi xanoBaT ce3acaH. fflyHga x£h öup Ky3 KypMaraHHH KypacaH, xen Öup KynoK эmнтмaгaннн эmнтacaн, xen Öup ogaM KanöaH ce3MaraHHHH ce3acaH.

Ba myHga napBapgurop xy3ypuga cy3 öepruH Ba yHHHr capu enFH3, xen KHMcacu3 KafiTraHHHrra Kagap Öy cy3HHrga TypruH" [6:135]. Äcapga Oopoöufi öoögaH-öoöra cy^ueHa Ta^aKKyp öunaH Ö0FnaHHÖ öopaBepagu: Kanö, Kanöufi ugpoK, Ta^annufi (KanÖHHHr nopnamu), y3 Ha^cu öunaH Kypamum, unoxufi MyxaööaT...

Oopoöufi "Khtoö an-xypy$" acapuga ^anca^aHHHr guHra HucöaraH öupnaMHHnurHHH TatKugnaö, "Öy xyggu hhcoh y3H ^ofiganaHraH KypongaH a^3an

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

о

R

VOLUME 2 | ISSUE 11 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

булганидай гап" [9:132], деса-да, фалсафани дин хизматига топширади. Яъни, у фалсафа оркали дин мохиятини чукуррок тушуниш мумкин, деган фикр асосида иш куриб, Шариат ва Ирфонни фалсафа усуллари билан шархлаб беради.

Форобийдан кейинги иккинчи улуг файласуф Абу Али ибн Сино (980, Бухоро, - 1037, Хдмадон) "Муаллими соний" нинг гояларини янада ривожлантирди.

Ахмад Тамимдорийнинг ёзшишича, Ибн Сино, хакикатан хам, "Аристотел издоши эди, аммо бу ^адимги Юнон мутафаккирига кур-курона таклид эмас эди. Ибн Сино унинг таълимотини ривожлантирди, платонизм (Платон -Афлотун мактаби) ва неоплатонизм (Плотин ва унинг издошлари - янги афлотунчилар - Ж.Х.) гояларидан фойдаланиш оркали янги фалсафий тизим яратишга харакат килар экан, Аристотель таълимотидаги купгина мавхум холатларни тушунтиришга хам муваффак булди. "Аш-Шифо" китобининг мантик масалаларига багишланган кисмида у уз фалсафасини "Х,икмат ул-Машрикия" (Шарк хикмати; Шарк фалсафаси - Ж.Х.) деб атади" [7:14].

Ибн Сино хам "Вужуд" масаласида Форобий гоясини давом эттиради: олам ва ундаги бор нарсалар мавжуд булиш имкониятига эга, аммо бунда узидан узи бор булган Вужудга мухтождирлар [7:15].

Ибн Сино хам Форобий каби Тасаввуф таълимотига бефарк булмаган. Буни унинг буюк суфий Шайх Абусаид Абулхайр билан булган мулокоти ва унга "Биз ниманики билсак, у (Абусайид Абулхайр - Ж.Х.) ушани куради" деб берган бахосида хам, умрининг охирида яратган бир катор фалсафий-мажозий асарлари - "Х,айй ибн Якзон", "Саломон ва Абсол", "Рисола ат-тайр" ва "Рисола фил-ишк" мисолида хам куриш мумкин. "Рисола ат-тайр" кейинчалик Шайх Атторнинг "Мантик ут-тайр" асари яратилишига замин яратган булиши хам мумкин. Яна кдзиги шундаки, Ибн Сино карашларига унчалик эътибор бермаган Мавлоно Абдурахмон Жомий "Саломон ва Абсол" номли ирфоний-мажозий достон битган. Ибн Сино оламнинг Аллох таоло томонидан яратилишида Унинг нури жилва этгани хакидаги гояни уртага ташлаган.

Куръони каримда келтирилган Аллох таъоло нурининг жилва этиши (Тур тогига) масаласи илохий нурнинг калбга тажаллий этиши тарзида Тасаввуф таълимотининг иккинчи авлод суфийлари - Боязид Бистомий, Мансур ^аллож, Сахл Тустарий сузларида, сунг IX-асрнинг буюк мутасаввифи, Тасаввуф назариётчиси Хдким ат-Термизий асарларида кузатилади. Куп утмасдан, X-асрнинг йирик мутасаввифлари - Калободийнинг "Китоб ат-Таъарруф",

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

o

R

VOLUME 2 | ISSUE 11 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

MycTaMnufi ByxopufiHHHr "fflapxu ar-Tatappy$ nu Ma3xaö HT-TacaBBy^" HOMnu acapnapuga "Ta^annufi" Macanacu anoxuga Öup Ha3apua, TacaBBy^HHHr MyxuM TymyHna Ba KareropuanapugaH Öupu cu^araga Maxcyc öoöga epuTunagu. Höh an-Äpaöufi TatnuMOTuga эca "Ta^annufi" BaxgaT yn-By^yg ^anca^acuHHHr acocufi khcmh cu^arnga umTupoK этaцн.

Höh Chho "Pucona ^un-umK" acapuga unK MapoTHÖa "unoxufi umK" TymyHHacuHHHr ^anca^ufi TanKUHHHH Öepap экaн, "Ta^annufi" TymyHHacuHH myHgafi H3oxnafigu: "Ärap MyTnaK эзгynнк Ta^annufi этмaгaннga, yHgaH xeH Hapca onuö öynMacgu. yHgaH xeH Hapca onuö öynMaraHga эca xeH Hapca MaB^yg öynMafigu. fflyHgafi Kunuö, arap yHHHr Ta^annuficu öynMaraHuga, öopnuKHHHr y3H xaM öynMacgu; geMaK, yHHHr Ta^annuficu öyTyH öopnuKHHHr caöaÖHucugup. Onufi 3OTra ÖynraH umK KaHHanuK yHHHr ynyFnuru yHyH Öynca, umK xaM myHHanuK ynyFBop Öynagu. yHra ÖynraH ceBruHHHr xaKUKHfi MaHÖau yHHHr Ta^annuficugagup" [1].

TacaBBy^ Ba Hp^OH axnuHHHr ^anca^ufi gyHeKapamu ymöy TatnuMOTHHHr maKnnaHum Ba puBO^naHum ^apaeHnapu öunaH Öupra KeHgu. Xygo, öopnuK, pyx, hhcoh, ufiMOH, axnoK, xaeT Ba ynuM... TyFpucugarH KapamnapHHHr guHHfi TanKHHH öunaH Öup KaTopga, Taöuar, hhcoh Ba ^aMHaT xaKugaru gyHeKapam th3hmh xaM W3ara Kengu. fflyHHHrgeK, TacaBBy^HHHr nafigo Öynumu Ba pHBO^naHHmHHHHr öapHa öocKH^napuga guaneKTHK 3ugguaTHH xaM Ky3arum MyMKHH. MacanaH, gacTnaÖKH HcnoMHHHr fiupuK unoxueTHHcu X,acaH Bacpufi TatnuMOTugaH KefiHH By^ygra KenraH öat3H Öup TatnuMOTnapga aHtaHaHunap (Äxnu cyHHar Ban-^aMoar), paцнонanнcт MyraKannuMnap (unoxueTHunap) Ba нppaцнонanнcт cy^ufinap FoanapuHHHr y3apo Kymunuö KeTraH xonaTHHH xaM Ky3aram MyMKHH. ffly MyHocaöaT öunaH ypTa acpnap MatHaBHfi xaeTuga TacaBBy^ guHHfi ^anca^acu - Hp^OH Öup BaKTHHHr y3uga xaM HcnoM HnoxueTmyHocnuru (KanoM unMH -MytTa3Hnua, Ämtapua, MoTypugua aKugaBHfi MaKTaönapu), xaM fflapK nepunareTHKnapHHHHr ^anca^ufi gyHeKapamu öunaH öaö-öapaBap öaxc-MyHO3apa onuö Öopumra Kogup ÖynraH gyHeKapam th3hmh cu^araga, Tapuxufi 3apypaT Hara^acuga MafigoHra KenraH, geö xucoönam no3HM.

Cy^ufinapHHHr mohhcthk (mohh3m - aKKaxygonuK эtтнкоgнгa acocnaHraH TatnuMOT) naHTeu3MH (mh. pan - xaMMa, theos - xygo; ÖyTyH öopnuKga xaMMa Hapca y (Xygo)gup, geraH Kapamra acocnaHraH guHHfi-^anca^ufi TatnuMOT) Bayöam an-eywyö ^anca^acuHHHr, Öup TOMOHgaH, Teu3Mra (ÖyTyH öopnuKga XygoHHHr MaB^ygnuruHH MyrnaKnamTupyBHH guHHfi-^anca^ufi gyHeKapam th3hmh. BaxgaT yn-By^yg ^anca^acu ucnoM Teu3MHHHr epKHH

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

о

R

VOLUME 2 | ISSUE 11 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

намунаси хисобланади), иккинчи томондан, натуралистик пантеизмга (Табиат -Худо муносабатларига асосланган таълимот) мухолифлигида ифодаланади. "Теизм" - анъанавий фалсафий-илохий таълимот булиб, Мутлак борликни, оламни уз хохиш-иродасига кура яратган, уни мангу бошкарадиган, оламга нисбатан абадий булган Илохий хилкатни мутлаклаштиришга интилади.

Вахдат ул-вужуд фалсафасининг асосчиси Шайх ул-акбар Мухйиддин Ибн ал-Арабий (1165-1240) таълимотида "вужуд" (Борлик) билан "олам" тушунчалари икки алохида, мустакил фалсафий категория хисобланади. Шу нуктаи назардан, олам вужуд булолмайди. Демак, у Мутлац Вужуддан бир нарсадир: "Олам Хдкдинг айни узи эмас. У бутунлай Хдк вужудида зохир булган бир нарсадир" [5:227].

Кайд этиш лозимки, Ибн ал-Арабий таълимотидаги "Вожиб ал-вужуд" тушунчаси "вужуд" категорияси каби Шарк аристотелизми намояндалари -Форобий, Ибн Сино ва Хайём фалсафасидаги Вожиб ул-вужуд (Аллох таъоло мавжудлигининг зарурлиги) категорияси билан маънодош, аммо купрок диний-ирфоний маъно ва мазмун касб этган. "Вужуди вожиб" ва "Вужуди мумкин" ("Мумкин" саналган вужудларни Аллох яратмаса хам буларди, аммо яратди) тушунчаларидан перипатетик фалсафа намояндалари - Форобий, Ибн Сино, Умар Хайём, Ибн Рушд ва бошкалар борлик муаммосини талкин этишда кенг фойдаланганлар. Бу тушунчаларга кура, борлик Вужуди вожиб (зарурий мавжуд ибтидо) ва Вужуди мумкин (имконий мавжуд нарсалар)дан иборат. Улар уртасидаги узаро алокадорлик табиат ва мантик конуниятларига зид келмайдиган тартибга буйсунади. Вожиб ул-вужуд биринчи сабаб сифатида узидан бошка нарсанинг хосиласи була олмайди. У барча нарсаларни яратади, лекин узи бошка нарсалар томонидан яратилмайди. Унинг зотида нуксон, камчилик ёки ноаниклик йук ва уни тулдиришга бирон-бир зарурат хам йук. Унинг холати хеч качон узармайди. У мутлак борлик ва мутлак акл тимсоли булиб, доимо яратиш билан машгул. Унинг баъзан яратиб, баъзан фаолиятдан тухташи Вожиб ул-вужуд мохиятига мутлако зиддир. Мумкин ул-вужуд узининг мавжудлиги учун бошка нарса - Вожиб ул-вужуд мавжудлигига мухтож борлик саналади. Сабаб ва окибат уртасидаги муносабат чексиз эмас. Бу муносабат охир-окибат Биринчи сабаб - Вожибул-вужудга бориб такалади.

Ибн Сино борлик масалаларига алохида ахамият берган. У жумладан, узининг "Китоб аш-Шифо" номли асарининг "Борлик ва унинг сабаблари хакида" деган бобида "Борлик купинча кишиларга сезгилар оркали кабул килиши мумкин булган жисмлар борлиги булиб туюлиши мумкин, нарсаларни

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

O

R

VOLUME 2 | ISSUE 11 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

ce3rugap opKagu KaSyg KuguS SygMaHguraH MoxuaTHHH эca ygap TacaBByp этa ogMafigugap Ba yHH peag MaB^yg geS xucoSgaMafigugap. .HeKHH afipuM oguMgap MoxuaT MaB^ygguruHH ^axMgafigugap", geögu. HSh Chho y3HHHHr эмaнaцнa (Ta^aggufi - ^ugogaHum) Ha3apHacuga Oggox SugaH SopgHKHHHr y3apo Supguru xaKugaru roaHH ypTara Tamgaögu. Эмaнaцнa Ha3apuacHra Kypa, KyemgaH Hyp a^paguS HHKKaHH KaSu napBapguropgaH SyTyH SopgHK, my ^yMgagaH, TaSuar a^paguS HHKagu.

HSh CuHoHHHr hp^ohhh SopgHKmyHocguru KyHugaru xygocagapgaH uSopar:

1. "ABBagru caSaS, A3aguH caSaS SygMaraHga эgн, aKg SoBap KugyBHH Hapca (ame)gap xaM SygMac эgн" [1]

2. A3aguH caSaS MoxuaTH ^uxarugaH MyrgaK co$, эзrygнк geMaKgup.

AKcap Baxgar yg-By^ygnu oguMgap HyKTau Ha3apugaH, Aggox Tatogo

SopguKgaru MaB^ygoTgapHH öyKgaH Sop KugraH эмac, SagKH Y3ugaH aparraH. Ammo axgu CyHHa Bag-^aMoa MyraKaggHMgapu HyKTau Ha3apugaH, Aggox Tatogo ogaMgaru Sapna MaB^ygoTgapHH öyKgaH Sop Kuggu, atHH, öyKgaH apargu.

HSh ag-ApaSuH Ba yHHHr H3gomgapu TagKHH этaгaн Bayöam yn-eywyö ^agca^acu ogaMgaru Sapna MaB^ygoTgap - Mogguö Ba HoMogguö, ^mgu Ba ®;ohch3 amegap SupgamuS, SyTyH Sup Mymxa^ BywyÖHH TamKHg этagн, geraH ^HKpra acocgaHraH TatgHMoT эмac. AKcHHHa, Bayöam yn-eywyö TatgHMoTH EopnuK, moHa MaewyÖRUKÖan u6opam, 6y MKKa-^OHa MaewyönuK Amoyöup, geraH ^HKpra acocgaHraH. ^tHH, Sy TatgHMoTHHHr Herrouga mupK eKH gaxpufiguK эмac, SagKH TaBxug roacuHHHr энr oguö HaMyHacu eTagu. Bom^ana aÖTraHga, "Bayöam yn-eywyö Ha3apHacura Kypa, ogaM Mymxa^ 3omu MyKappaM - X,aK TaogoHHHr y3 xycHy ®;aMogH, Kygpar Ba cH^argapuHH HaMoeH этнm ucTarugaH naHgo SygraH. ^tHH, X,aK Taogo y3-y3HHH TaHHm ynyH BopgHKHH apargu. BopgHK rye Ky3ry SyguS, X,aK ^aMogu, ugMy xuKMaru yHga aKc этagн, ^ugogaHagu. fflyHgaH ymSy TatgHMoTHHHr MyxHM khcmh SygraH mawamuü roacu xaM KeguS HHKagu. Mymxa^ Pyy - ogaMHHHr ^ohh, ogaMgaru Sapna y3rapum, KoHyHHaTgap, 3HgguaT Ba KegumyBgap, MoggaHHHr xapaKaru, ^ucMgapHHHr y3apo agoKa-MyHocaSaru, MyBo3aHaT Ba Hu3oMgap, TapTuS-Kougagap, ycum-ygraHum Ba eMupugum - xaMMa-xaMMacuga X,aK TaogoHHHr umTupoKH, aMpu Sop. BopgHKHHHr энr khhhk 3appacugaH KouHoTrana ^bmh amegap MуmÄaц Pyy Ha3opaTH, SomKapyBH ocTHgagup. ffly acocga SyTyH ogaM aroHa Pyyu Mym^a^HHHr umTupoKH SugaH MaB^yg, SopgHK эca Pyyu Mymna^Ka SorgHK xoggarHHa MaB^yg. ^eMaK, xaKHKHÖ Ba aSagHH By^yg YHHHr Y3H, MoggHH ogaM эca - aSagufi эмac, y ^ohhh eKH Mymxa^ Py^HHHr xaegu, xogoc" [3:3].

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

о

R

VOLUME 2 | ISSUE 11 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

Манбалар синчиклаб урганилса, Ибн Сино умрининг нихоясида Тасаввуф таълимотига анча кизикиб колгани маълум булади. Аслида, бу таълимот алломани бутун умр узига жалб этиб келган куринади. Чунки улуг мутафаккирнинг "Х,ай ибн Якзон", "Рисола фит-тайр", "Рисола фил-ишк" ва "Ишорот ва танбехот" каби фалсафий асарлари ва баъзи бир шеърий парчаларида илохий ишк ва ирфоний тафаккур шуълалари барк уриб туради. Ибн Сино ёруг оламда бор-йуги 57 йил умр курди. Ким билади, балки узокрок умр курганида эди, Имом Газзолий факихларнинг масалабозликни касб этган доирасидан муътазилийлар ва ботинийларнинг кидам ва худус (оламнинг кадимийлиги ва яратилганлиги) тугрисида, Куръоннинг махлук ва гайримахлук эканлиги... хусусида бошлаб берган узундан-узок бахс-мунозараларини мухокама этиш ва уларга карши далиллар кидиришдан боши бушамайдиган мутакаллимларнинг сершовкин йигинларига, охир-окибат суфийларнинг ишк хилватхонасига кириб боргани каби эхтимол, бир кунмас бир Тасаввуф оламига юз тутарди. Форобий ва Ибн Сино тафаккур оламида узок йулларни босиб келдилар: Сукрот, Платон, Аристотел, Плотин, Ал-Киндий, Розий. Аммо, уларга таклид килмадилар, фалсафада уз сузларини айтдилар, уз мактабларини яратдилар. Бу икки улуг сиймони "Шарк аристотелизми намояндалари", дейиш хам эриш туюлади. Буни хали кайта куриб чикиш керак. Негаки, уларнинг йули Сукротдан Розийгача, Неоплатонизмдан Тасаввуфгача булган турли йулларнинг кушилиш ва бирлашиш нуктаси эди.

Афтидан, Форобий бошида Аристотел, Платон ва Плотин гояларини Ислом Тасаввуфига олиб кирмокчи эди, аммо билибми-билмайми, аксинча, Тасаввуф гояларини фалсафага олиб кирди, десак, янглишимиз мумкин. Зеро, юкорида куриб утганимиздек, Форобий суфиёна ва хатто, ута факирона хаёт тарзини кечирган, ута халол ва хар кандай тамаллуку хушомадлардан йирок яшаган. Бундай тарзда хаёт кечирган инсоннинг рухияси Тасаввуф гояларига мойил булиши табиий холдир. Балким, улуг суфий Жунайд Багдодий сухбатлари Форобий дунёкарашида, Шайх Абусаид Абулхайрнинг сухбати Ибн Сино дунёкарашида муайян бир узгаришларнинг юзага келишига сабаб булгандир, аммо айтиш керакки, Форобий ва кейинчалик Ибн Сино саъй-характлари билан илмий ва гоявий курашларда шу пайтгача купинча маглуб булиб келаётган Тасаввуф фалсафийлаша бошлади ва узининг янги тараккиёт боскичи - Ирфон макомининг илк погонасига кутарилди. Энди Тасаввуф ахли хам Муътазилийлар ва Ашъарийлар сингари гоявий курашларда уз курол-аслахасига эга булган эди. Фалсафа конуниятлари ва категориялари, усул ва

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor

О

R

VOLUME 2 | ISSUE 11 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7

воситалари Тасаввуф таълимотига кучди. Натижада, IX-XI-асрларда яшаган Тасаввуф назариётчилари - Хаким ат-Термизий, Абу Наср Саррож, Калободий ва Мустамлий асарларида араз ва жавхар, замон ва макон, сабаб ва окибат, мазмун ва шакл, микдор ва сифат... каби фалсафий категориялардан, фалсафий конуниятлар ва методлардан кенг фойдаланилди. Бундан кейин суфийлар, агарчи узларини "файласуф" дейишдан каттик тийсалар-да, Инсон ва Худо, Олам ва Одам, Х,аёт ва Улим хакида файласуфона куз билан назар ташлайдиган булдилар. Энг мухими, Форобий таълимотидан сунг Тасаввуф хам Машшо мактаби (Шарк аристотелизми, перипатетиклар) ва Калом фалсафаси (Муътазилия, Ашъария) сингари Ислом фалсафасининг учинчи йуналишига айланди.

ФОЙДАЛАНИЛГАН АДАБИЁТЛАР:

1. Абу Али ибн Сино. Ишк хакида рисола. / Маркам Махмудов ва Зайниддин Бауриддиновлар таржимаси. /kh-davron.uz 03.01.2018.

2. Мадкур, Иброхим Бумий. Дар бораи фалсафаи исломий, равиш ва татбики он. Таржумаи Абдулхамид Оятий. - Техрон: "Амири кабир", 1360.

3. Мухйиддин ибн ал-Арабий. Ал-Футухот ул-Маккия. Жилд 3. / Тахкик: Усмон Яхё. - Миср, 1392.

4. Холмуминов, Д. М. (2022). "^ИЁСИЙ ТАСАВВУФШУНОСЛИК": МЕТОДОЛГИЯ ВА ФАН. МЕЖДУНАРОДНЫЙ ЖУРНАЛ КОНСЕНСУС, 3(2).

5. Холмуминов, Ж. М. (2022). ЖОМИЙНИНГ ФАЛСАФИЙ АСАРЛАРИДА "КОМИЛ ИНСОН" ТУШУНЧАСИНИНГ ШАРХД O'ZBEKISTONDA FANLARARO INNOVATSIYALAR VA ILMIY TADQIQOTLAR JURNALI, 7(9), 344347.

6. Холмуминов, Ж. М. (2022). "^ИЁСИЙ ТАСАВВУФШУНОСЛИК"-ТАСАВВУФ ТАРИХИ ВА ФАЛСАФАСИ ДОИРАСИДАГИ ЯНГИ ФАН СИФАТИДА. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 2(5), 194-213.

7. Kholmuminov, J. M. (2022). THE POSITION OF TASAVVUF AND IRFAN IN MAVERUNNAHR AND KHORASAN: IBN AL-ARABI AND ABDURAHMAN JAMI (A COMPARATIVE ANALYSIS). Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 2(9), 76-92.

8. Холмуъминов, Я (2021). ХУДО ВА ХАСТЙ АЗ ДИДГОХХОИ АРАСТУ, ФОРОБЙ ВА СИНО. Academic research in educational sciences, 2(10), 1115-1123.

9. Холмуминов, Д. М. (2021). ТАСАВВУФНИ ШАКЛЛАНТИРГАН МАНБАЛАР МУАММОСИ ^ИЁСИЙ ТАСАВВУФШУНОСЛИК ТАХЛИЛИДА. Исследование Ренессанса Центральной Азии, 2(2).

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.